De vlam die blijft branden...

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Gebruikersavatar
Monkey Tonk
Berichten: 9369
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 6:54 pm
Locatie: route 66

Bericht door Monkey Tonk » wo feb 04, 2009 8:51 am

Ajax is voor mij vooral een idee geworden. Een idee wat je op allerlei andere levenszaken kan toepassen. Het niet tevreden zijn met 'ok', en ergens aan blijven werken en schaven totdat het buitengewoon is en op zichzelf kan staan; en dan moet het er ook nog spontaan en makkelijk uitzien. De kwaliteiten die daarvoor nodig zijn werden een hoop nietsvermoedende jochies bijgebracht door Ajax. Neeskens is de onverzettelijkheid, de vechter die nooit opgeeft. Neem die maar mee door het leven. Cruijff is de ziener, de intuitive geest die in een oogopslag weet hoe de onderdelen het best in elkaar passen. Misschien de meest waardevolle kwaliteit? Keizer is de artiest, wisselvallig en nukkig, maar o zo mooi als het klikt. Hulshoff is de waanzinnige. De gek. De wilde blik die tegenstanders zonder een bal in de buurt in twijfel brengt. Muhren (Gerrie) is de technicus. Beheerst de bal van top tot teen. Enzovoorts. Als een 'god' een idee is, dan liepen er bij Ajax elf Olympianen.

Voor een perfecte uitvoering, en inspiratie a la Beethoven, zet ik af en toe de Ajax-Inter Milan band op, van 1972. Ajax is zo veel meer dan voetbal. Je weet nooit waar het opduikt. Zo zag ik 'Ajax' in Januari opeens bij de Arizona Cardinals (NFL). Herkende het meteen en heb genoten. :)

Ik vind het leuk om te kijken waar de inspiratie voor 'Ajax 1' vandaan kwam. Waarom voetbalde Cruijff op die manier, wat maakte Keizer? En dan kom ik uit in de jaren zestig. De muziek van die tijd. De geest van die tijd. De jazz en dichters en beatniks van de late jaren vijftig die de grondslag legden. Vanuit die wortels en vrijdenkers zie ik het eerste grote Ajax rijzen. Er werd bewust gebroken met oude waarden. Zo'n kwart eeuw na de eerste succesperiode is Ajax zelf nostalgisch geworden. Opeens werd er gedaan of het tweede grote Ajax een herrijzing was van het eerste. Dat was nooit zo. Maar het was te laat. Het idee was geboren dat Ajax altijd opnieuw opgebouwd kon worden, door achteruit te kijken en het verleden zo goed mogelijk te immiteren.

Kijk naar de Beatles. Vier gasten met inspiratie, die een paar jaar in Duitsland achter de schermen aan hun idee schaafden. Daar, in de luwte, onopgemerkt door de wereld, werden ze zo goed. En nu? Nu is er een industrie die, gedreven door de zucht naar geld, dat soort groei nooit meer toe zou laten. Is de muziek er beter op geworden? En het voetbal? Ik bedoel dit niet nostalgisch, en zie het meer als een samensmelten van verschillende invloeden die af en toe een culturele stroomversnelling inluidt. In Italie hadden ze de Renaissance. Wij hadden Ajax. Is niet na te bootsen. Komt ook niet meer terug. Moet ook niet.

Gebruikersavatar
Wie kent Cees de Wolf nog
AT Toto winner 09/10
Berichten: 14916
Lid geworden op: wo aug 11, 2004 10:03 pm

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » wo feb 04, 2009 5:44 pm

Uit het feit dat ik gisteravond bijna letterlijk kon janken na de afgekeurde 3-2, leid ik af dat het heilige vuur nog altijd niet is verworden tot een waakvlammetje.
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley

Kaboem
Berichten: 9210
Lid geworden op: za jul 29, 2006 10:36 am

Bericht door Kaboem » wo feb 04, 2009 8:08 pm

M'n geiser is stuk!
Bertje for President!

ajax199
Berichten: 5
Lid geworden op: wo nov 05, 2008 7:35 pm

Bericht door ajax199 » wo feb 04, 2009 8:10 pm

El Clavo schreef:
ajax199 schreef:Ligt het nou aan mij of verliest ajax zijn jeugdige supporters ? Volgens mij waren er vroeger veel meer 14,15,16 jarige etc. Ik ken bijna niemand van die leeftijd die nog fanatiek is en alles volgt, jullie wel?
Het viel me zaterdag in het home juist op dat er heel veel jeugd rondliep. Ik zei nog tegen m'n maatje dat we nu echt oud begonnen te worden!
Ja maar ik bedoel ook echte jongeren die bij een uitwedstrijd met ajax-sjaals voor de tv zitten en fanatiek zijn, volgens mij is dat verminderd in vergelijking met vroeger. Het kan ook aan mij liggen hoor ;)

wizard_w
Berichten: 517
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 9:25 pm

Bericht door wizard_w » wo feb 04, 2009 8:28 pm

ZO.......na afwezigheid van dik 2 jaar.....is de wizard_w back in town :666.gif: ghehe.


En KO Wist altijd al wel dat je met je lid, lid was van Ajax;) Je bent gewoon een beroemd iemand.

Wil graag handtekening en gratis boek :hupajax.gif:

Neefkens
Erelid
Berichten: 566
Lid geworden op: di sep 24, 2013 12:42 pm

Bericht door Neefkens » wo feb 04, 2009 8:33 pm

Zooo, waar heb jij gezeten?

Welcome back :welcome:

Gebruikersavatar
SylvievdVaart
Berichten: 13218
Lid geworden op: do sep 30, 2004 2:28 pm
Locatie: Wollukje ❤

Bericht door SylvievdVaart » wo feb 04, 2009 8:43 pm

wizard_w schreef:ZO.......na afwezigheid van dik 2 jaar.....is de wizard_w back in town :666.gif: ghehe.
:icon_idea.gif: Nog wat leuks gedaan de laatste tijd?
so you're a tough guy, like it really rough guy, just can't get enough guy, chest always so puffed guy

Gebruikersavatar
Hoeladans
Berichten: 3019
Lid geworden op: za aug 06, 2005 9:12 am

Bericht door Hoeladans » wo feb 04, 2009 9:30 pm

ajax199 schreef:
El Clavo schreef:
ajax199 schreef:Ligt het nou aan mij of verliest ajax zijn jeugdige supporters ? Volgens mij waren er vroeger veel meer 14,15,16 jarige etc. Ik ken bijna niemand van die leeftijd die nog fanatiek is en alles volgt, jullie wel?
Het viel me zaterdag in het home juist op dat er heel veel jeugd rondliep. Ik zei nog tegen m'n maatje dat we nu echt oud begonnen te worden!
Ja maar ik bedoel ook echte jongeren die bij een uitwedstrijd met ajax-sjaals voor de tv zitten en fanatiek zijn, volgens mij is dat verminderd in vergelijking met vroeger. Het kan ook aan mij liggen hoor ;)
Kan aan mij liggen, maar als je bij uitwedstrijden voor de tv zit ben je toch juist niet zo heel fanatiek?

wizard_w
Berichten: 517
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 9:25 pm

Bericht door wizard_w » wo feb 04, 2009 9:44 pm

Neefkens schreef:Zooo, waar heb jij gezeten?

Welcome back :welcome:


Nou ik had er toendertijd helemaal geen zin meer, elke keer posten en lezen en kalm blijven enz enz enz. Dus stopte er mee, maar keek toevallig vandaag dikke 2 jaar later hier ff en zag dat mijn naam er nog was, dus ik denk ach waarom ook weer niet;) Er is stof genoeg om pittig over te discusieren.

En bijna alle bekende jongens/dames zijn er nog dus, heb wel weer zin om lekker tegen de stroom in te zeiken/ :onfire.gif:

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47940
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Bericht door peter » wo feb 04, 2009 9:47 pm

En je broer is ook al gesignaleerd. Welkom terug.

Gebruikersavatar
999
Berichten: 59040
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Bericht door 999 » wo feb 04, 2009 10:43 pm

Supporters: Ajax is geen topclub meer

Ajaxsupporters na de nederlaag tegen Heerenveen (0-1): 'We kijken al vijf jaar naar armoe.' Foto ANP/Olaf Kraak

AMSTERDAM - ''Punten kun je niet kopen,'' constateerde Ajax-aanvoerder Maarten Stekelenburg zaterdagavond laat na de verloren thuiswedstrijd tegen Heerenveen (1-0), waarmee Ajax in de race om het kampioenschap hopeloos achterop is geraakt.

Miljoenen mocht Marco van Basten aan het begin van dit jaar investeren, maar de prestaties van de hoofdmacht blijven grillig. Het verschil met koploper AZ is nu negen punten.

Danijel Pranjic, middenvelder van Heerenveen en in de Arena maker van het enige doelpunt. ''AZ is te ver weg. Misschien heb ik dit weekeinde de competitie beslist.''

Die indruk hadden de meeste Ajaxfans die hun club kwamen aanmoedigen ook. Ze waren verdrietig en soms zelfs boos. ''Ze hebben in de Arena het kopieerapparaat aan laten staan, het is al tien jaar om te huilen,'' moppert supporter Arco Gnocchi. ''Elk jaar hoop ik stiekem dat het beter wordt, maar inmiddels ben ik gewend aan de teleurstelling. Die gelatenheid, dat is het ergste van alles.''

Gedesillusioneerde supporters hekelen het aan- en verkoopbeleid. ''Waarom moeten we altijd halverwege het seizoen onze beste speler verkopen?'' foetert Ajacied Nils Winthagen. ''Daarvoor in de plaats kopen we spelers van de subtop. Die daardoor weer sterker worden. We kijken al vijf jaar naar armoe, maar ik ben nog niet eerder zo teleurgesteld geweest als nu,'' moppert supporter Nils Winthagen. ''Voor mij staat vast dat Ajax nooit meer een topclub wordt.''

Van Basten en zijn spelers lijken gelaten, maar geven de moed nog niet helemaal op. Van Basten: ''Er zijn nog veertien duels te gaan en 42 punten te verdienen, maar ik denk dat we op dit moment beter naar onszelf kunnen kijken dan naar de ranglijst.'' Thomas Vermaelen, die het veld twee minuten na rust met een rode kaart moest verlaten, blijft hoopvol: ''Er kan nog van alles gebeuren. In 2007 viel de beslissing ook pas op de laatste dag.'' (HET PAROOL)

Gebruikersavatar
Kowalczyk
Moderator English Section
Berichten: 13845
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:54 pm
Locatie: AMSTERDAM
Contacteer:

Bericht door Kowalczyk » do feb 05, 2009 8:05 am

wizard_w schreef:En KO Wist altijd al wel dat je met je lid, lid was van Ajax;) Je bent gewoon een beroemd iemand.

Wil graag handtekening en gratis boek :hupajax.gif:
:drecul.gif:

Jíj bent een beroemd iemand, Wizzy! Welkom thuis, knul...

K.
Still alive...

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11940
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Bericht door Zuidema » do feb 05, 2009 8:14 am

Monkey Tonk schreef:Ajax is voor mij vooral een idee geworden. Een idee .... ook niet meer terug. Moet ook niet.
Prachtig betoog, MT. :worshippy.gif:

Sluit me daar van harte bij aan. Alleen hoop ik stiekem toch dat Ajax weer eens de kop zal oprichten. Nationaal en internationaal. Als AJAX!

Al was het maar om dat stuk chagrijn in me over hoe ons cluppie de laatste jaren reilt en zeilt te kunnen kwijtraken... :blush.gif:

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » do feb 05, 2009 10:17 am

Ja, mooi betoog van MT. Wat mij opvalt: het gaat over vóetbal. (Niet over geld.)
Het stinkt aan alle kanten!

Plaats reactie