Verregaande samenwerking Ajax en Haarlem

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Gebruikersavatar
thaumaturgy
Berichten: 383
Lid geworden op: do apr 27, 2006 4:32 am

Verregaande samenwerking Ajax en Haarlem

Bericht door thaumaturgy » zo aug 09, 2009 11:17 pm

VI:
Verregaande samenwerking Ajax en Haarlem

10/08/2009 00:01

EXCLUSIEF - Ajax en Haarlem gaan de handen ineen slaan. De twee profclubs hebben hun eerdere samenwerkingverband herzien en plannen gemaakt voor verregaande intensivering.

De vernieuwde samenwerking kent vier kernpunten. Ajax verhuurt per seizoen minimaal één en maximaal vier spelers aan het eerste elftal van de Haarlemmers. Het betreft hier spelers voor wie de stap van Jong Ajax naar het Amsterdamse A-elftal nog te groot is. In dat kader vertrok vorige week aanvaller Edgar Manucharyan al op huurbasis naar de club uit de Jupiler League.

Daarnaast krijgt Ajax zeggenschap over het transferbeleid, de aanstelling van trainers en over de speelwijze in de jeugdopleiding bij Haarlem. Bovendien neemt de huidige koploper in de Eredivisie met minimaal één en maximaal twee personen zitting in de Haarlemse Raad van Commissarissen.

Tot slot gaat Ajax Haarlem ook financieel steunen. Naast een vast jaarbedrag deelt Haarlem in de toekomst mee in de transferinkomsten van spelers die bij de Eerstedivisionist zijn opgeleid en na een eventuele doorbraak bij Ajax worden verkocht.

De oorspronkelijke samenwerking tussen de twee clubs stamt uit 2001 en betrof vooral het uitwisselen van jeugdspelers. De laatste acht jaar vertrokken zodoende twintig talenten uit de jeugdopleiding van Haarlem naar die van Ajax. De Amsterdammers willen dat gemiddelde opschroeven.

Ook op het gebied van (jeugd)scouting gaan de clubs intensiever samenwerken. Namens Ajax gaat Cock Jol zich met het samenwerkingsverband bezig houden, Haarlem schuift hoofdtrainer Jan Zoutman naar voren. Begin deze week verwachten de clubs toestemming van de KNVB, waarna de contracten zullen worden ondertekend.
Mr. Pickle's funtime abortion clinics: we'll bring out the kid in ya!

Thijs
Site Admin & Toto winner WC 2010
Berichten: 13719
Lid geworden op: zo sep 28, 2003 6:24 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Verregaande samenwerking Ajax en Haarlem

Bericht door Thijs » zo aug 09, 2009 11:23 pm

Ik verwacht niet dat we Manucharyan nog terug gaan zien maar ik denk wel dat sommige spelers meer kunnen leren in Haarlem-1 dan in Jong Ajax.
Don't worry 'bout a thing...cause every little thing gonna be alright!

Gebruikersavatar
Ajaciedjuh
Berichten: 23000
Lid geworden op: do mei 20, 2004 11:16 am

Re: Verregaande samenwerking Ajax en Haarlem

Bericht door Ajaciedjuh » ma aug 10, 2009 5:13 am

Het complete artikel in de Telegraaf:
Amsterdammers hoofdverantwoordelijk voor technisch beleid Haarlem

AJAX GRIJPT MACHT AJAX GRIJPT MACHT

AMSTERDAM, maandag
Zodra de KNVB groen licht geeft, haalt Ajax de banden met HFC Haarlem flink aan. De Amsterdammers hebben een samenwerkingsovereenkomst met de club uit de Jupiler League, maar worden – zo staat in de door beide partijen opgestelde intentieverklaring – in de praktijk hoofdverantwoordelijk voor het complete (technisch) beleid van de Haarlemmers. Cock Jol (Ajax) en Jan Zoutman (Haarlem) zullen het hele proces begeleiden. De aanstaande overeenkomst tussen beide clubs is een initiatief van Ajax en komt voort uit de behoefte van het noodlijdende en steevast onderin de Jupiler League bivakkerende Haarlem. „Het was de samenwerking intensiveren of beëindigen”, zegt een direct betrokkene, die een vergelijking maakt met Feyenoord en Excelsior.
Het beleidsplan bevat vier hoofdpunten, waarvan het meest opvallende is dat de Amsterdammers deel gaan uitmaken van de clubleiding van Haarlem. ’Ongeacht de structuur van de club zullen één van de drie, of twee van de vijf bestuurders van Ajax zijn’, staat in het concept te lezen. Wanneer Haarlem – zoals de club wil een raad van commissarissen introduceert, zal Ajax ook daarin flink zijn vertegenwoordigd.
Formeel houdt Haarlem zodoende een meerderheid van stemmen in het bestuur en de eventuele raad van commissarissen, maar de realiteit zal zijn, dat Ajax bepaalt wat er gebeurt. Een tweede pijler van de overeenkomst is namelijk dat de hoofdstedelingen financiële steun verlenen aan Haarlem. Bedragen worden (nog) niet bekendgemaakt, maar gedacht moet worden aan investeringen in de infrastructuur – zoals nieuwe kleedkamers of kunstgrasvelden – en personeel. Trainers die op de loonlijst staan bij Ajax kunnen eenvoudig worden gedetacheerd.
Met de stevige vinger in de pap is voor Ajax vooral het technische gedeelte van belang. Ajax heeft – en dat is punt 3 – zeggenschap bedongen in de speelstijl van de hele Haarlem-jeugd, plus het eerste elftal. Daarnaast maken de Amsterdammers uit welke spelers door Haarlem worden aangetrokken en verkocht of weggestuurd. Tot slot zullen alle benoemingen bij de eerstedivisionist – van hoofdtrainer, jeugdcoaches en hoofdopleidingen tot de scouts – vanuit de ArenA plaatsvinden.

• Cock Jol en Jan Zoutman moeten de ’overname’ van Haarlem door Ajax in goede banen gaan leiden. Het meest opvallende is dat Ajax deel gaat uitmaken van de clubleiding van Haarlem en in de praktijk het beleid bepaalt.

Het vierde, en voor Ajax misschien wel belangrijkste, element is de doorstroming van de jeugd. De meest talentvolle jeugdspelers van Haarlem moeten instromen in de opleiding van Ajax. Sinds 2001 maakten twintig spelers die overstap, maar in de plannen moet dat aantal flink worden opgeschroefd. Spelers kunnen ook de omgekeerde weg bewandelen om karakter te kweken. Het beste voorbeeld is Gregory van der Wiel, die tussen 2002 en 2005 een stap terug deed van Ajax naar Haarlem en nu weer via Ajax international is geworden.
In dat licht zullen ook elk jaar één tot vier spelers uit de Ajax-jeugd aansluiten bij Haarlem 1. Dat was altijd al de bedoeling, maar wordt nu dus zwart-op-wit vastgelegd. Voor iemand als Sergio Padt – een talentvolle doelman – kan het bijvoorbeeld beter zijn om 38 wedstrijden in de Jupiler League te spelen dan achter Kenneth Vermeer en Jeroen Verhoeven tot pakweg vijf duels in Jong Ajax te komen. En een speler als Vlatko Lazic, die al één seizoen in Jong Ajax speelde maar nog nooit debuteerde in de hoofdmacht, kan in Haarlem proberen alsnog de laatste stap te maken.
Deze week – als juristen van beide clubs en de KNVB zich over de plannen hebben gebogen – moet de overeenkomst worden getekend. Algemeen directeur Rik van den Boog van Ajax bevestigt dat de gesprekken zich in een vergevorderd stadium bevinden, maar wil pas reageren zodra alles met Haarlem is doorgesproken en de documenten zijn ondertekend.
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

Aristides
Berichten: 4838
Lid geworden op: za okt 04, 2003 9:47 pm

Re: Verregaande samenwerking Ajax en Haarlem

Bericht door Aristides » ma aug 10, 2009 7:46 am

De stap van Jong Ajax naar Ajax 1 nog niet maken? Is uitlenen aan een vereniging in de eredivisie dan niet voor de hand liggend?

Het lijkt op een samenwerking als tussen Excelsior en feyenoord, met als verschil dat Excelsior nog wel eens een jaar eredivisie meepakt.
Zo'n ""Tor"" is vreemd, maar werkt wel; ik kan weer inloggen!

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33988
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Re: Verregaande samenwerking Ajax en Haarlem

Bericht door Duke » ma aug 10, 2009 7:58 am

Hebben ze toch nog een leuke baan gevonden voor Cockie. Nu maar hopen dat Haarlem niet degradeert dit seizoen.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Verregaande samenwerking Ajax en Haarlem

Bericht door joey » ma aug 10, 2009 8:33 am

Maak je geen zorgen over Cockie. Die bemoeit zich overal mee.
Het stinkt aan alle kanten!

LucaS
Berichten: 53591
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Verregaande samenwerking Ajax en Haarlem

Bericht door LucaS » ma aug 10, 2009 9:12 am

Hou je er buiten Cock!
I think I lost my fucking headache

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Verregaande samenwerking Ajax en Haarlem

Bericht door joey » ma aug 10, 2009 9:48 am

Ik ben trouwens tegen dit soort constructies. Pure competitievervalsing. Stel dat Haarlem promoveert...
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
Wie kent Cees de Wolf nog
AT Toto winner 09/10
Berichten: 14916
Lid geworden op: wo aug 11, 2004 10:03 pm

Re: Verregaande samenwerking Ajax en Haarlem

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » ma aug 10, 2009 3:04 pm

Voorlopig hebben ze de openingswedstrijd in de JL met 6-1 verloren...
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Re: Verregaande samenwerking Ajax en Haarlem

Bericht door brigade zuid » ma aug 10, 2009 9:55 pm

De vernieuwde samenwerking kent vier kernpunten. Ajax verhuurt per seizoen minimaal één en maximaal vier spelers aan het eerste elftal van de Haarlemmers.
Is dat niet erg weinig? Als je ze dan toch ook financieel gaat ondersteunen pak het dan in 1 keer goed aan en zorg dat minimaal de helft van het elftal uit AJAX spelers bestaat. Volgens mij bestond Excelsior ook uit nagenoeg alleen maar fnoordspelers en ik hoor net dat er bij Emmen 13 van H'veen rondlopen.

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Verregaande samenwerking Ajax en Haarlem

Bericht door joey » ma aug 10, 2009 9:57 pm

Inderdaad, BZ. Dat wordt trekken aan een dood paard voor de spelers die erheen moeten. Ik vraag me dus zeer af welke spelers bereid zijn om daar te gaan spelen. Het moeten wel spelers zijn die iets kunnen, anders schiet Haarlem er weinig mee op.
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41189
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Verregaande samenwerking Ajax en Haarlem

Bericht door Marillion » di aug 11, 2009 7:28 pm

Langzaam maar zeker gaan de meeste clubs uit de Jupiler league gewoon satelliet clubs worden. Zelfstandig kunnen ze de begroting gewoon niet meer rond krijgen. Op de tribune zitten hooguit wat vrienden en familie en de interesse van sponsors loopt ook terug. Dan is het kiezen of delen. Je laat jezelf min of meer overnemen door een grote club of het is einde verhaal en de club valt weg.

Waarom er dan maximaal 4 spelers van Ajax zouden komen is mij overigens een raadsel. Waarom zou je daar een limiet aan stellen? Als we er nou 6 hebben die daar willen spelen en ook nog wat voor Haarlem kunnen betekenen. Dan stuur je er toch 6?
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Giacomo Puccini
Berichten: 7545
Lid geworden op: di mar 07, 2006 10:28 pm

Re: Verregaande samenwerking Ajax en Haarlem

Bericht door Giacomo Puccini » di aug 11, 2009 8:10 pm

Verhuren aan een Eredivisieclub verdient de voorkeur, maar blijkbaar is er weinig interesse voor jongens als Manucharian, Martina en Anita, anders waren ze volgens mij allang verhuurd of verkocht. Als een club uit de Jupiler League dan als enige optie overblijft dan kun je jonge jongens maar het beste bij een club stallen waar je op beleidsmatig terrein een grote vinger in de pap hebt, om een goede ontwikkeling van je spelers zo goed mogelijk te waarborgen. Ik zie het dus wel zitten, al moet je reëel zijn over de kansen dat je uitgeleende spelers nog gaat terugzien (nihil) en mag het dus niet te veel kosten. Maar je weet nooit, Van der Wiel kwam sterker terug na zijn periode bij Haarlem.
Ajax!

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Verregaande samenwerking Ajax en Haarlem

Bericht door joey » di aug 11, 2009 9:20 pm

Van der Wiel was doodgewoon weggestuurd. Daar zat geen gedachte achter. Van der Wiel speelde ook niet in de Jl, maar bij Haarlem in de jeugd. Zonder contract dus. Een compleet andere situatie.

Een speler als Anita wil heus niet naar Haarlem. Dat is een selectiespeler. Je moet eerder denken aan spelers uit de A1 of Jong Ajax die zijn vastgelopen, neem ik aan. En die nog op een contract zitten.
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41189
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Verregaande samenwerking Ajax en Haarlem

Bericht door Marillion » di aug 11, 2009 9:39 pm

Klopt, V.d.Wiel is gewoon weggestuurd en mocht later terugkomen omdat hij daar goed presteerde. Maar daar was op het moment van wegsturen geen bewuste keuze. Je moet het zoeken in spelers die er net tussen vallen. Nog niet klaar voor Ajax 1 maar geen uitdaging (meer) in jong Ajax. Iemand als Anita heeft al regelmatig in Ajax 1 gespeeld. Ik denk niet dat hij een betere speler zal worden als je hem nu naar de kelder van de Jupiler League stuurt.

Iemand als Castillion misschien? Die heeft in de jeugd ontwikkeling gemist omdat er is verzuimd om hem een niveau hoger te laten spelen. Door zijn sterke fysiek kon hij zich altijd makkelijk redden. Ik betwijfel of die jongen goed genoeg is. Maar voor zo'n jongen voelt Haarlem misschien niet als een degradatie maar een kans.

In het begin zal het sowieso lastig zijn. Eerst zullen een paar spelers moeten laten zien dat die route werkt.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Giacomo Puccini
Berichten: 7545
Lid geworden op: di mar 07, 2006 10:28 pm

Re: Verregaande samenwerking Ajax en Haarlem

Bericht door Giacomo Puccini » di aug 11, 2009 9:43 pm

Dat de situatie met Van der Wiel anders was weet ik ook wel. Maar hij moest een stap terug doen en kwam desondanks ijzersterk terug. Het kan dus wel.

Het was mooi geweest als iemand als Anita bij Haarlem een kans had gekregen om te kunnen bewijzen of hij goed genoeg is. Dan had hij die fouten niet bij Ajax hoeven maken en had hij ons geen punten gekost. Ajax moet geen platform zijn om een expiriment met zo'n klein en onervaren spelertje aan te gaan. Van Basten heeft dat helemaal verkeerd ingeschat.

Anita is nu een selectiespeler maar dat gaat veranderen. Vooralsnog wil niemand hem hebben. Ja, als 18e man. Verhuren heeft natuurlijk alleen zin met speeltijd in zicht. Voor de Anita's en Martina's van deze wereld, spelers die zo overduidelijk te kort komen voor het hoogste niveau, vrees ik de Jupiler League hoor. Sarpong, Van der Heijden en De Jong zullen wel goed terecht komen, die vinden wel onderdak bij een Eredivisieclub.
Ajax!

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41189
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Verregaande samenwerking Ajax en Haarlem

Bericht door Marillion » di aug 11, 2009 9:47 pm

Aanvankelijk was ik ook absoluut geen fan van Anita. Maar vorig jaar heeft hij toch een paar keer een knappe wedstrijd gespeeld.

Het is gewoon heel moeilijk om spelers te overtuigen dat het slim kan zijn. De meeste spelers kijken niet verder dan hun neus lang is. En dan is Haarlem niet interessant. Maar als je bijvoorbeeld kijkt naar de constructie tussen Feyenoord en Excelsior dan zie je dat er gewoon hele goede spelers hebben rondgelopen. Kalou en Buffel hebben gewoon voor Excelsior gespeeld.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Giacomo Puccini
Berichten: 7545
Lid geworden op: di mar 07, 2006 10:28 pm

Re: Verregaande samenwerking Ajax en Haarlem

Bericht door Giacomo Puccini » di aug 11, 2009 9:55 pm

In het begin zal het moeilijk zijn om jongens te overtuigen dat een tijdje spelen bij Haarlem voor hun eigen bestwil is, maar de ban moet even gebroken worden. Nu staat Haarlem nog voor de kelder van de Jupiler League, straks draaien ze hopelijk bovenin met de inbreng van wat talentvolle spelers en jongens die net niet goed genoeg zijn voor de Eredivisie.
Ajax!

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41189
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Verregaande samenwerking Ajax en Haarlem

Bericht door Marillion » di aug 11, 2009 10:06 pm

Daarom is het denk ik verstandig om er gelijk een groep naar toe te sturen. Als je er één of twee stuurt beginnen ze te muiten. Maar misschien werkt het wel als je een groepje leeftijdsgenoten in één keer naar toe stuurt. Dan hebben ze wat aan elkaar en je geeft gelijk eens serieuze kwaliteitsinjectie aan de club.
Nil volentibus arduum

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Verregaande samenwerking Ajax en Haarlem

Bericht door joey » di aug 11, 2009 10:09 pm

Als je Haarlem naar een beter niveau wilt krijgen door maar vier man te sturen, moeten het dus vier behoorlijk goede spelers zijn. Vraag me af of die zin hebben om met die prutsers van Haarlem te gaan spelen. Met andere woorden, je zou dan moeten zorgen dat Haarlem nog meer spelers kan halen dan die van Ajax alleen. Dat kan een dure grap worden.

Ik zie eerlijk gezegd weinig in die samenwerking. Kan Ajax niet gewoon spelers uitlenen aan andere clubs? Wat is de toegevoegde waarde van een satellietclub?
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41189
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Verregaande samenwerking Ajax en Haarlem

Bericht door Marillion » di aug 11, 2009 10:12 pm

Ik zie er op zich wel kansen in. En ik denk ook dat het snel kan gaan. Als je bij een club als Haarlem een fatsoenlijke as neer zet dan is het al een heel ander verhaal. Zo groot zijn de verschillen in de Jupiler League niet.

Je moet de situatie wat mij betreft per speler bekijken. Voor speler A kies je voor verhuur aan een Eredivisie club en speler B heeft baat bij de Jupiler League. Vergeet niet dat er ondanks het mindere niveau al jaren goede spelers uit die competitie komen.

Maar ik zou de overdracht van spelers ook niet per definitie beperken tot 4. Dat moet je gewoon per seizoen bekijken.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Giacomo Puccini
Berichten: 7545
Lid geworden op: di mar 07, 2006 10:28 pm

Re: Verregaande samenwerking Ajax en Haarlem

Bericht door Giacomo Puccini » di aug 11, 2009 10:17 pm

joey schreef:Als je Haarlem naar een beter niveau wilt krijgen door maar vier man te sturen, moeten het dus vier behoorlijk goede spelers zijn. Vraag me af of die zin hebben om met die prutsers van Haarlem te gaan spelen. Met andere woorden, je zou dan moeten zorgen dat Haarlem nog meer spelers kan halen dan die van Ajax alleen. Dat kan een dure grap worden.

Ik zie eerlijk gezegd weinig in die samenwerking. Kan Ajax niet gewoon spelers uitlenen aan andere clubs? Wat is de toegevoegde waarde van een satellietclub?
Gegarandeerde speeltijd, vinger aan de pols houden betreffende ontwikkeling, zeggenschap over trainersstaf. Allemaal geen voordelen waar je super veel aan hebt, dus je moet het alleen doen als Haarlem niet te veel geld vraagt. Zal wel meevallen denk ik. Ik hoorde gisteren bij dat tv programma van Derksen en Genee dat een gemiddelde voetballer uit de Jupiler League maar 30.000 bruto verdient. Voor een paar ton per jaar kun je dus al een aanzienlijke kwaliteitsinjectie geven waar Haarlem ons op de blote knietjes voor zou mogen bedanken.
Ajax!

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Verregaande samenwerking Ajax en Haarlem

Bericht door joey » di aug 11, 2009 10:18 pm

Destijds hebben ze ook zoiets met GBA geprobeerd, met als achterliggend idee dat de Belgische competitie een stuk sterker was dan die van de reserveteams. Het werd een mislukking, want de meeste spelers wilden er niet heen, en de spelers die wel wilden ontwikkelden zich in de regel niet dusdanig dat Ajax er iets aan had. Het gevaar is dat Ajax nóg meer spelers contracten gaat geven onder het motto: anders kunnen ze altijd nog naar Haarlem.

De beste talenten krijg je daar niet heen, dus zal de tweede en de derde garnituur die kant opgeschopt worden. Je kunt je afvragen of zulke spelers überhaupt wel contracten moeten krijgen.
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41189
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Verregaande samenwerking Ajax en Haarlem

Bericht door Marillion » di aug 11, 2009 10:29 pm

Dit kost niets. Dat is een groot verschil.

Probleem blijft inderdaad om er spelers heen te krijgen. Maar dat moet je kunnen doorbreken. De grote talenten hoef je er misschien niet heen te sturen maar er zijn genoeg spelers die zich, met een tussenstap, ook kunnen ontwikkelen tot waardevolle spelers.

Als je er dit jaar pak 'm beet 5 of 6 talentvolle spelers heen had gestuurd dan had Haarlem bovenin meegespeeld. Zo klein zijn die verschillen. En dan vinden spelers het misschien wel een interessante optie.
Nil volentibus arduum

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Verregaande samenwerking Ajax en Haarlem

Bericht door joey » di aug 11, 2009 10:36 pm

Ik lees toch iets over financiële steun, Marillion.

Ik krijg de indruk dat Ajax voor alle zekerheid de helft van de spelers uit de opleiding op zicht wil houden. Ik ben daar geen voorstander van. Zoveel talent is er helemaal niet. En uiteindelijk moeten al die spelers (+ de trainers die 'gedetacheerd' worden) toch gewoon door Ajax betaald worden.

Volgens mij ligt het vrij simpel. Je hebt spelers nodig voor het eerste. Dat is categorie 1. Dan heb je spelers nodig voor Jong Ajax. Die moeten na hooguit een jaar de overstap naar het eerste maken of ze moeten worden uitgeleend. Dat is categorie 2. Categorie 1 is duidelijk en wat categorie 2 betreft zou ik zeggen dat deze spelers zoveel potentie zouden moeten hebben dat ze interessant zouden moeten zijn voor een eredivisieclub. Is dat niet zo, dan moet je gaan twijfelen of je die spelers wel moet houden.

Ik ben bang dat Haarlem een dumpplek voor uitgerangeerde 'talenten' wordt.
Het stinkt aan alle kanten!

Plaats reactie