Imago is alles. Een goed imago is onbetaalbaar.

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Gebruikersavatar
martijn401
Berichten: 2595
Lid geworden op: wo jan 28, 2004 11:23 am

Imago is alles. Een goed imago is onbetaalbaar.

Bericht door martijn401 » zo mar 28, 2010 11:37 am

God bewaar ons als Ajax alsnog kampioen wordt

Natúúrlijk is die bal van Ajax. Maar wat is 120 euro op een begroting van 65 miljoen? We weten dat Ajax financieel niet lekker gaat, maar dit is geestelijke armoe. Weegt het terugvorderen van een bal van 120 euro op tegen slechte publiciteit?

COLUMN Midden jaren zeventig schoten Sparta-junioren ballen de tribune in. Geen echte maar van die fladderdingen. Nooit wist ik er een te vangen. Ik zou het geen jeugdtrauma willen noemen, maar destijds baalde ik wel.

Toen Luis Suarez 3-1 maakte tegen PSV en de bal keihard de tweede ring in schoot, dacht ik eraan terug. Wie zou het leer vangen? Nou, Jan Ottevanger uit Wijchen dus.

Deze 52-jarige supporter van Ajax stuurde me een mail over wat er daarna gebeurde. 'Als oud-keeper spring ik naar de bal, en waarachtig, hebbes. De supporters om mij heen op 403 klappen en juichen. Ik kus de bal, de bal die Luis aan ons heeft gegeven, mooier kan het toch niet?'

Een paar minuten later staat er een steward naast hem. Of hij de bal wil inleveren! Nou, absoluut niet. Na het laatste fluitsignaal neemt de achterbuurman voor de zekerheid de bal mee. Ottevanger: 'Vier beveiligers springen op Martin. Hij wordt met geweld tegen de muur gezet, de bal hardhandig onder zijn jas vandaan gehaald.' Acht heldhaftige ogen kijken me ietwat dommig aan. "Opdracht van de politie," mompelen ze. Er ontstaat een agressief sfeertje. Op hetzelfde moment worden namens Aegon vijftig ballen de tribunes in geschoten.'

Hoe klein kan een grote club zijn? Ik besluit mijn vrienden van De Wereld Draait Door te tippen. Die maken van de kwestie een 'Jakhals'. Ajax (de persdienst) wil niet meedoen. Ottevanger doet zijn beklag. Een meisje van de persdienst zegt tegen de Jakhals die zich in De Arena meldt: 'Die bal is van Ajax, zeg maar.'

Natúúrlijk is die bal van Ajax. Maar wat is 120 euro op een begroting van 65 miljoen? We weten dat Ajax financieel niet lekker gaat, maar dit is geestelijke armoe. Weegt het terugvorderen van een bal van 120 euro op tegen slechte publiciteit? Zeker weten dat algemeen directeur Rik van den Boog baalt. Slimme rekenaar. Imago is alles. Een goed imago is onbetaalbaar. Op ons netvlies staan steeds vier veiligheidsmeneren te trekken aan een Ajax-fan die een Ajax-bal onder zijn jas heeft.

De bal vangen die Suarez in alle euforie het publiek in ramt, dat is jongensromantiek. Die vermoorden is niet slim. Maar het verhaal is nog niet afgelopen. Ajax haalt zijn gram op Jan Ottevanger. Hij leest me voor hoe de persdienst reageert. Let op het toontje. 'Als gast bij Ajax dient u zich wel aan de huisregels te houden.' En: 'Ik stuur deze mail niet om met u in discussie te gaan.' En: 'Als ik bij u thuis kom en uw zoon gooit mij een bal toe, neem ik de bal ook niet mee naar huis. De wedstrijdballen behoren aan Ajax toe.'
Dan wordt het onverkwikkelijk: 'Het helpt Ajax niet als u in de media onrust gaat stoken, ik vertrouw erop dat u dat als supporter dan ook niet zult doen.'

Die zinsconstructie. Ik vertrouw erop dat... Wij noemen dat thuis chantage. Het zijn praktijken die in de Sovjetunie rond 1964 in zwang waren. Later stuurde de KGB dan nog een mannetje in regenjas dat heel de dag voor je huis ging staan. Lekker intimideren.

Later wordt de Jakhals van DWDD gebeld door Ajax-persvoorlichter Miel Brinkhuis. Hij zegt dat er niet gefilmd mag worden in De Arena. 'Ik verbied je het interview met mijn collega uit te zenden.'

Dus je interviewt een meisje van de persvoorlichting en de persvoorlichting verbiedt dat interview uit te zenden. Hilarisch. DWDD zond het uiteraard uit.

Dictatoriaal, gierig, dom of gewoon ouderwets arrogant? Alleen om die reden gun je FC Twente het landskampioenschap (Schiet Bryan Ruiz de bal de tribune in dan sleurt voorzitter Munsterman zijn speler uit de kleedkamer om een handtekening op de bal te laten zetten voor meneer Ottevanger). God bewaar ons als Ajax alsnog eerste wordt. De penetrante geur van hoogmoed zal ons bedwelmen.

Hè. Je gunt het ze best, de mannen van Ajax. Een beetje nederigheid. Doe normaal. Niet zo zakelijk. Geef eens een rondje weg.

Al moet wel gezegd. 'Die bal is van Ajax, zeg maar.'
(HUGO BORST)
27/03/10 16u38
Oproep voor de Ajax selectie : "na elke goal vandaag de ballen het publiek in"

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Re: Imago is alles. Een goed imago is onbetaalbaar.

Bericht door Bert » zo mar 28, 2010 11:50 am

Eerst kijken of Hugo Borst ergens zit, om dan keihard de bal tegen zijn vervelende knar te trappen.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40939
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Imago is alles. Een goed imago is onbetaalbaar.

Bericht door Marillion » zo mar 28, 2010 11:52 am

Wat is het nou toch weer jammer dat Ajax zich zo stug en onhandig opstelt. Met zo'n filmpje maak je gewoon echt een hele slechte beurt. Echt, ik wist niet wat ik zag. Eerst een stel van die gorilla's op een supporter afsturen om daarna ook nog eens zo stug te reageren als er publiciteit komt. Dan snap je dus echt niet hoe het werkt.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Jeroen126
Berichten: 2275
Lid geworden op: ma mar 27, 2006 4:42 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Imago is alles. Een goed imago is onbetaalbaar.

Bericht door Jeroen126 » zo mar 28, 2010 11:56 am

Ik schaam me kapot. Wat een kutclub is ons Ajax toch af en toe zeg.

LucaS
Berichten: 53561
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Imago is alles. Een goed imago is onbetaalbaar.

Bericht door LucaS » zo mar 28, 2010 11:58 am

Het is niet handig, maar als ik het verhaal goed begrijp heeft eerst een steward de bal normaal teruggevraagd en heeft ons 'slachtoffer' geweigerd die bal terug te geven.
I think I lost my fucking headache

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40939
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Imago is alles. Een goed imago is onbetaalbaar.

Bericht door Marillion » zo mar 28, 2010 12:05 pm

Een bal die het publiek in gaat moet je gewoon daar laten. Leuk souvenirtje voor de supporter die 'm vangt.

En als je dan als club echt ineens zo op de kleintjes gaat letten dan tel je 'm maar stiekem op bij het aantal ballen dat Aegon de tribune in laat schieten.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Jeroen126
Berichten: 2275
Lid geworden op: ma mar 27, 2006 4:42 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Imago is alles. Een goed imago is onbetaalbaar.

Bericht door Jeroen126 » zo mar 28, 2010 12:06 pm

Begrijpelijk, toch?
Ik zie, net als Hugo, de romantiek van het vangen van een bal wel (ik zou hem een lel geven naar de andere kant van de tribune, maar toch). Ik vind het ridicuul om zo'n bal dan terug te vragen. Ik bedoel, als de stewards vriendelijk komen vragen of je de tweede helft toch zo vriendelijk wil zijn om op één been te gaan staan, dan doe je dat toch zeker ook niet?

Gebruikersavatar
Jeroen126
Berichten: 2275
Lid geworden op: ma mar 27, 2006 4:42 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Imago is alles. Een goed imago is onbetaalbaar.

Bericht door Jeroen126 » zo mar 28, 2010 12:07 pm

Marillion schreef:Een bal die het publiek in gaat moet je gewoon daar laten. Leuk souvenirtje voor de supporter die 'm vangt.

En als je dan als club echt ineens zo op de kleintjes gaat letten dan tel je 'm maar stiekem op bij het aantal ballen dat Aegon de tribune in laat schieten.
Sterker nog, als het allemaal echt zo'n drama is voor ons armer Ajax, dan mag Luis het uit eigen zak betalen.

LucaS
Berichten: 53561
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Imago is alles. Een goed imago is onbetaalbaar.

Bericht door LucaS » zo mar 28, 2010 12:10 pm

Soms begrijp ik echt weinig van de wereld vrees ik. Die bal is van Ajax, en als Ajax die bal via een steward terugvraagt, heb je daar geen enkele eigen afweging in te maken, dan heb je hem terug te geven. Neemt niet weg, nogmaals, dat de wijze waarop Ajax het daarna heeft aangepakt erg onhandig was, maar feit blijft dat ons slachtoffer een bal heeft gejat/wilde jatten.
I think I lost my fucking headache

Gebruikersavatar
Jeroen126
Berichten: 2275
Lid geworden op: ma mar 27, 2006 4:42 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Imago is alles. Een goed imago is onbetaalbaar.

Bericht door Jeroen126 » zo mar 28, 2010 12:13 pm

Ik geloof dat wij een totaal andere kijk op voetbal en supporters hebben, Luuk.

LucaS
Berichten: 53561
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Imago is alles. Een goed imago is onbetaalbaar.

Bericht door LucaS » zo mar 28, 2010 12:16 pm

Maar dit heeft toch niets met supporters en voetbal te maken? Als iemand iets bezit en het aan je terugvraagt, heb je toch geen andere keuze dan het terug te geven? Als je dat niet doet en het zelfs weg probeert te smokkelen, dan ben je volgens mij een dief.
I think I lost my fucking headache

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Re: Imago is alles. Een goed imago is onbetaalbaar.

Bericht door brigade zuid » zo mar 28, 2010 12:19 pm

Waarom laat AJAX niet gewoon alle ballen die in de tribune belanden bij de supporter die hem vangt. Hoeveel zijn het er nou eenmaal.. 3 a 4 per wedstrijd? Dat moeilijke gedoe heb ik me altijd al aan geërgerd. Stop maar met dat irritante Aegon cameraspel, volgens mij doe je daar niemand een plezier mee.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: Imago is alles. Een goed imago is onbetaalbaar.

Bericht door Jöhnk » zo mar 28, 2010 12:21 pm

Hangt ervan af of De Zeeuw meedoet.

Marijn
Berichten: 4109
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 7:06 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Imago is alles. Een goed imago is onbetaalbaar.

Bericht door Marijn » zo mar 28, 2010 12:24 pm

Ik ben het wel met Luuk eens. Ik begrijp de charme van het ballenvangen, maar wanneer de bal wordt teruggevraagd, heb je hem gewoon terug te geven. Wanneer je de val vervolgens via je achterbuurman weg probeert te smokkelen, ben je wel heel bewust aan 't jatten. Dan mag je niet klagen als deze vervolgens wordt afgepakt.

Dat je voor zo'n wissewasje vervolgens allerlei nationale media op gaat zoeken, vind ik echt ontzettend overdreven en minstens net zo niet sjiek als hoe Ajax handelde.
"The greatest trick the devil ever pulled was convincing the world that he didn't exist."
-The Usual Suspects

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Re: Imago is alles. Een goed imago is onbetaalbaar.

Bericht door brigade zuid » zo mar 28, 2010 12:26 pm

Wat is die persvoorlichtster van AJAX een spook trouwens. Zouden ze niet iemand kunnen vinden die iets sympathieker overkomt?

LucaS
Berichten: 53561
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Imago is alles. Een goed imago is onbetaalbaar.

Bericht door LucaS » zo mar 28, 2010 12:32 pm

Ik geloof dat het verboden is om uiterlijk in een selectieprocedure als beslissend onderdeel mee te nemen. Gelukkig maar.
I think I lost my fucking headache

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Re: Imago is alles. Een goed imago is onbetaalbaar.

Bericht door brigade zuid » zo mar 28, 2010 12:34 pm

Ik heb het niet over uiterlijk maar over een kil, koud voorkomen.

Gebruikersavatar
martijn401
Berichten: 2595
Lid geworden op: wo jan 28, 2004 11:23 am

Re: Imago is alles. Een goed imago is onbetaalbaar.

Bericht door martijn401 » zo mar 28, 2010 1:22 pm

Als de bal door een schot op doel o.i.d . in de tribune beland dan mogen de stewards hem terugvragen. Maar in dit geval nee, lomp, tactloos. En bijzonder trieste reactie van de clubleiding.

Gebruikersavatar
Jesse
Berichten: 17713
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 7:36 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Imago is alles. Een goed imago is onbetaalbaar.

Bericht door Jesse » zo mar 28, 2010 3:59 pm

Jöhnk schreef:Hangt ervan af of De Zeeuw meedoet.
:icon_biggrin.gif:
"Well, maybe Bob Dylan was wrong. Maybe you do have to be a weatherman to know which way the wind blows."

LucaS
Berichten: 53561
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Imago is alles. Een goed imago is onbetaalbaar.

Bericht door LucaS » zo mar 28, 2010 4:38 pm

Een paar minuten later staat er een steward naast hem. Of hij de bal wil inleveren! Nou, absoluut niet. Na het laatste fluitsignaal neemt de achterbuurman voor de zekerheid de bal mee.
Zeker lomp en taktloos, maar niet van de steward of Ajax.
I think I lost my fucking headache

Gebruikersavatar
roelf
Berichten: 347
Lid geworden op: do apr 16, 2009 10:53 am

Re: Imago is alles. Een goed imago is onbetaalbaar.

Bericht door roelf » ma mar 29, 2010 2:53 am

LucaS schreef:Soms begrijp ik echt weinig van de wereld vrees ik. Die bal is van Ajax, en als Ajax die bal via een steward terugvraagt, heb je daar geen enkele eigen afweging in te maken, dan heb je hem terug te geven. Neemt niet weg, nogmaals, dat de wijze waarop Ajax het daarna heeft aangepakt erg onhandig was, maar feit blijft dat ons slachtoffer een bal heeft gejat/wilde jatten.
Als een speler na afloop z'n shirtje de tribunes ingooit? Dit zijn toch souvenirs... Ik begrijp dat het in het amerikaanse baseball de gewoonste zaak van de wereld is. Je vangt de bal en neemt 'm mee naar huis.Wacht je de speler een volgende keer op bij de training en krijg je ook nog een handtekening erop. (ebay materiaal)

M..
Berichten: 3195
Lid geworden op: ma okt 06, 2003 6:33 pm

Re: Imago is alles. Een goed imago is onbetaalbaar.

Bericht door M.. » ma mar 29, 2010 6:27 am

Wanneer een bal per ongeluk de tribune ingeschoten wordt vind ik dat je nog wel een punt hebt Lucas. Maar als een bal doelbewust de tribune ingeschopt wordt vind ik eigenlijk stiekem wel dat je er vanuit mag gaan dat het een kadootje is.

Lionel
Berichten: 47299
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Imago is alles. Een goed imago is onbetaalbaar.

Bericht door Lionel » ma mar 29, 2010 9:10 am

Eens met M.

Dit was de 4-1 tegen PSV. De bal waarmee Suarez scoorde had een betekenis. Het was niet dat de doordat de beste man de bal niet wilde teruggeven dat de ingooi niet snel genomen kon worden..

Slecht weer van Ajax hoor. Echt zonde.
IK GELOOF!!!!!!

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 13402
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:43 pm

Re: Imago is alles. Een goed imago is onbetaalbaar.

Bericht door Arthur » ma mar 29, 2010 9:27 am

Het was niet de bal waar Suarez mee scoorde.

Gebruikersavatar
Jinne
Site Admin
Berichten: 13762
Lid geworden op: ma sep 22, 2003 11:05 am
Locatie: Amsterdam, Holland
Contacteer:

Re: Imago is alles. Een goed imago is onbetaalbaar.

Bericht door Jinne » ma mar 29, 2010 9:41 am

Inderdaad, zat net nog de beelden te kijken van de 4-1 en daar laat hij de bal waarmee hij scoort duidelijk met rust.
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!

Plaats reactie