Ajax marketing van flop naar top!

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Gebruikersavatar
bryan
Berichten: 4523
Lid geworden op: do sep 25, 2003 5:46 pm
Locatie: Europa

Ajax marketing van flop naar top!

Bericht door bryan » di aug 10, 2010 10:43 am

Toen ik in Amsterdam was wou ik een Ajax sticker voor m'n auto kopen. Nergens in het centrum van Amsterdam kon ik dat vinden.

Het valt me op hoe schaars Ajax-spullen zijn in het centrum van Amsterdam zijn, het is toch de club van de stad? En er lopen miljoenen toeristen rond, veel met voetbalkennis.

Echt, Ajax moet schamen. Ik kan serieus alleen zo'n sticker kopen bij de Ajaxshop in de Arena... Was ik niet langs gekomen, dus heb ik maar niet gedaan.
Laatst gewijzigd door bryan op do jun 27, 2019 2:16 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Michael_B
Berichten: 10446
Lid geworden op: di sep 23, 2003 2:19 pm
Locatie: Alkmaar

Re: Ajax marketing is meuk

Bericht door Michael_B » di aug 10, 2010 10:44 am

:biggthumpup.gif:

Feedback van de doelgroep is altijd prima. Heb je Ajax hierover bericht Bryan?
Face your fears and live your dreams, No Fear

Gebruikersavatar
Nihad
Berichten: 13309
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 3:59 pm
Locatie: Den Haag

Re: Ajax marketing is meuk

Bericht door Nihad » di aug 10, 2010 10:46 am

Iedereen die een beetje hart heeft voor zijn auto, gaat er natuurlijk geen Ajax spullen inhangen of plakken. Of je moet Amsterdam nooit uitkomen.
“Please do not call me arrogant because what I say is true. I think I’m a special one.”

Gebruikersavatar
bryan
Berichten: 4523
Lid geworden op: do sep 25, 2003 5:46 pm
Locatie: Europa

Re: Ajax marketing is meuk

Bericht door bryan » di aug 10, 2010 10:48 am

Hehe, weet ik. Maar er lopen hier in Zweden weinig Eredivisie hoolies rond.

Thijs
Site Admin & Toto winner WC 2010
Berichten: 13708
Lid geworden op: zo sep 28, 2003 6:24 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Ajax marketing is meuk

Bericht door Thijs » di aug 10, 2010 12:25 pm

Er was een jaar of tien geleden toch een vrij grote Ajax-Fanshop op de Kalverstraat? Wat is daarmee gebeurd? (Ja, weg.)
Don't worry 'bout a thing...cause every little thing gonna be alright!

Gebruikersavatar
beelzebub
Berichten: 7511
Lid geworden op: di sep 23, 2003 1:53 pm
Locatie: Almere

Re: Ajax marketing is meuk

Bericht door beelzebub » di aug 10, 2010 12:55 pm

Er komt toch een Ajax Experience op het Leidseplein?

Mensen met een auto komen niet meer in het centrum van Amsterdam als ze verstandig zijn. :ajaxsmiley.gif:
Je kunt alles wat je wilt, als je maar oefent

Lionel
Berichten: 47044
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Ajax marketing is meuk

Bericht door Lionel » di aug 10, 2010 1:33 pm

Klopt. Ajax bakt er qua marketing vrij weinig van..
IK GELOOF!!!!!!

Gebruikersavatar
Oscarito
Berichten: 1003
Lid geworden op: za mar 29, 2008 9:44 pm

Re: Ajax marketing is meuk

Bericht door Oscarito » di aug 10, 2010 1:41 pm

Voor diegenen die geïnteresseerd zijn om zich hier verder in te verdiepen lijkt me het volgende artikel+ de reacties daarop interessant om eens door te lezen: http://www.molblog.nl/bericht/ajax-scoo ... rm-beleid/

Overigens is Ajax geen uitzondering wat dat betreft, bij de meeste clubs is het gewoon armoe troef rondom dit onderwerp. Iedereen zou eigenlijk verplicht een kijkje moeten nemen in Amerika, die zijn hier meester in. De Nederlandse sportwereld loopt wat dat betreft ver achter.

Gebruikersavatar
El Clavo
AT Toto winner 08/09
Berichten: 15396
Lid geworden op: do apr 29, 2004 6:42 pm
Locatie: Mijdrecht

Re: Ajax marketing is meuk

Bericht door El Clavo » di aug 10, 2010 2:11 pm

Boabdil schreef:Iedereen die een beetje hart heeft voor zijn auto, gaat er natuurlijk geen Ajax spullen inhangen of plakken. Of je moet Amsterdam nooit uitkomen.

Ik heb er al jaren eentje in hangen en er is nog nooit wat gebeurd. Nou moet ik wel zeggen dat als ik hem parkeer in Rotterdam of Den Haag ik hem eruit haal. Het heeft ook veel voordelen trouwens. Eventuele bumperklevers nemen gelijk gepaste afstand! :biggthumpup.gif:

Thijs
Site Admin & Toto winner WC 2010
Berichten: 13708
Lid geworden op: zo sep 28, 2003 6:24 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Ajax marketing is meuk

Bericht door Thijs » di aug 10, 2010 3:10 pm

Ook bij die shirtjes-in-auto's heb ik het idee dat je dat vroeger veel meer had trouwens. Zie nu bijna nooit meer een auto met een voetbalshirtje op de weg.

(Vroeger was dat altijd zo leuk als je met je pa naar het voetbal ging, dan haalde je een auto in met een Ajax-shirtje en vóelde je al die verbondenheid!)
Don't worry 'bout a thing...cause every little thing gonna be alright!

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 13361
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:43 pm

Re: Ajax marketing is meuk

Bericht door Arthur » di aug 10, 2010 3:29 pm

Ik vind het altijd zo'n pijnlijk gevoel dat Ajax in vrijwel alle geledingen is doordrongen van middelmaat. Aan de andere kant denk ik dat het altijd al zo is geweest en dat we onze successen puur te danken hebben aan een samenloop van omstandigheden waarbij we toevallig net een aantal grote talenten en een hele goede trainer in de geledingen hadden.
Helaas is het in de huidige omstandigheden bijna onmogelijk geworden dat zo'n situatie ooit nog voor gaat komen, want de grote talenten blijven daarvoor veel te kort bij Ajax hangen.

Toch denk ik dat we met een paar toppers op de cruciale (management)posities, waaronder marketing, best een Europese subtopper zouden kunnen worden.

Gebruikersavatar
Toppie
Berichten: 11397
Lid geworden op: di feb 24, 2004 5:43 pm

Re: Ajax marketing is meuk

Bericht door Toppie » di aug 10, 2010 3:46 pm

Bij een Primera kan je nog wel Ajax artikelen kopen. I.i g in Gouda en dat is toch een kakkerlakken stad.

Gebruikersavatar
Kowalczyk
Moderator English Section
Berichten: 13845
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:54 pm
Locatie: AMSTERDAM
Contacteer:

Re: Ajax marketing is meuk

Bericht door Kowalczyk » di aug 10, 2010 6:45 pm

Rishi schreef:Klopt. Ajax bakt er qua marketing vrij weinig van..
Yep. Is sinds jaar en dag zo.

Ik heb erover gemaild, ik heb er columns en artiklen over geschreven, ik heb erover gebrainstormd met marketingmensen en bestuurders van de club, maar het haalt allemaal niks uit. Het blijft knulligheid troef, dus ik ben gestopt me erover op te winden.

K.
Still alive...

Gebruikersavatar
Monkey Tonk
Berichten: 9277
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 6:54 pm
Locatie: route 66

Re: Ajax marketing is meuk

Bericht door Monkey Tonk » di aug 10, 2010 9:22 pm

Voor marketing moet je inderdaad in Amerika zijn. Met name de NBA. Yao Ming, die lange Chinees, heeft een ontzettende waarde omdat hij het Chinese publiek binnenbrengt. Daar verkoopt de NBA dus veel shirtjes. Ook van de Amerikaanse spelers. Als je in China wekelijks op tv bent, dan kon dat wel eens positief doorklinken.

Wat stickers en andere prulletjes betreft, die kon je vroeger overal krijgen. Nu kopen veel supporters ieder jaar het nieuwe shirt. Dan vind ik het misschien niet zo gek dat je mensen niet de keuze geeft tussen een sticker en een shirt. ;)

Gebruikersavatar
666
Site Admin
Berichten: 7077
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm
Locatie: vak 122 in de showroom van Handelshuis Ajax N.V.
Contacteer:

Re: Ajax marketing is meuk

Bericht door 666 » di aug 10, 2010 9:50 pm

Al die toeristenwinkeltjes in het centrum puilen uit van de ajaxrommel. Shirts, bierpullen, caps, sweaters, aanstekers, sjaals, pennen enzovoort etcetera. Helaas ontbreekt het aan een winkel die ajaxshirts zonder sponsornaam verkoopt.

Gelukkig blijft het beperkt tot een klein gedeelte van de stad. Ik vind het wel prettig dat de ajaxmerchandising in amsterdam niet zo opdringerig en alomtegenwoordig is als de amerikaanse sportcommercie aan de overkant of de overmaat aan sporting/porto/benfica-rotzooi die je op elke portugese straathoek om je oren vliegt.

Valt me nog mee dat de tribunes in de arena niet naar de sponsors zijn vernoemd. Aegontribune, adidasring, philipsvak, heinekenhoek...
Sign your name on
the dotted line:

.............................

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40619
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Ajax marketing is meuk

Bericht door Marillion » di aug 10, 2010 10:04 pm

Een Heinekenhoek in het stadion lijkt me anders geen slecht plan. :alc.gif:

Ik heb eerlijk gezegd vaak het idee dat het nogal meevalt (of moet ik zeggen tegenvalt) met de mogelijkheden op dat gebied. Ik geloof niet zo in transfers die worden terugverdient met de verkoop van shirtjes en petjes.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Oscarito
Berichten: 1003
Lid geworden op: za mar 29, 2008 9:44 pm

Re: Ajax marketing is meuk

Bericht door Oscarito » di aug 10, 2010 10:05 pm

Kowalczyk schreef:
Rishi schreef:Klopt. Ajax bakt er qua marketing vrij weinig van..
Yep. Is sinds jaar en dag zo.

Ik heb erover gemaild, ik heb er columns en artiklen over geschreven, ik heb erover gebrainstormd met marketingmensen en bestuurders van de club, maar het haalt allemaal niks uit. Het blijft knulligheid troef, dus ik ben gestopt me erover op te winden.

K.
Ik ben hier wel benieuwd naar, zou je voor mij/ons alsjeblieft nog eenmaal de punten waarover je niet tevreden bent op een rijtje willen zetten plus met hoe het in jouw ogen op deze punten beter kan? Als student sportmarketing die net stage heeft gelopen bij een BVO en ook via een andere manier werkzaam is in het voetbalwereldje is dit natuurlijk gouden informatie. Immers, knowledge is power!

Gebruikersavatar
beelzebub
Berichten: 7511
Lid geworden op: di sep 23, 2003 1:53 pm
Locatie: Almere

Re: Ajax marketing is meuk

Bericht door beelzebub » wo aug 11, 2010 9:29 am

Ik ben geen Ome Ko, maar heb het hier ook eens ter sprake gebracht. Bij de enige echte Ajaxshop (die bij het museum onder de Arena)..

- Kan je hooguit het meeste recente Ajaxjaarboek krijgen en die van het jaar daarvoor. Waarom niet alle jaargangen en evt. te bestellen?
- Waarom doet Ajax niet meer met de bewegende beelden die er zijn. Nu hebben ze 4 mooie DVD's (jaren 70, 1995, 100 mooiste Ajaxgoals en historie) geloof ik. Maar even pakken en aanraken ho maar. Ligt in een glazen vitrine zonder prijzen erbij. Breng die dingen uit in het Engels, verpak ze MediaMarktstijl in zo'n plactic hoesje. Maak het laagdrempeliger om zo'n DVD mee te nemen.
- Wanneer komen de mooiste Ajaxmomenten van b.v. Dennis Bergkamp of Jari Litmanen uit? Bijna elk jaar komt Arsenal op bezoek, die gasten zullen vast iets van Bergkamp kopen.
- Waarom zijn niet alle Ajaxboeken in de Ajaxshop te krijgen
- Doe iets met gebruikte toegangskaarten etc etc, genoeg mensen die ze willen ruilen of ervoor willen betalen. Idem voor programmaboekjes.
- Creeer een leeshoekje/videohoek
- Zet er echte liefhebbers neer, ipv gasten die gewoon hun werk doen.
- Laat de liefhebbers eens trappen met de ballen door de jaren heen.. Signeer die zooi en zet ze te koop.

Misschien verbetert het met de Ajax Experience, ik heb er vooralsnog een hard hoofd in. Zag alweer een jaar of 10 geleden een docu over ManU en de NY Yankees. Dat soort clubs hebben hun recettes niet eens nodig, maar genereren een veel grotere constante cashflow uit de merchandise. Ik ben niet eens een liefhebber, maar het wel een Yankees shirt en pet overhouden aan m'n bezoek in NY. :ajaxsmiley.gif:
Je kunt alles wat je wilt, als je maar oefent

Lionel
Berichten: 47044
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Ajax marketing is meuk

Bericht door Lionel » wo aug 11, 2010 9:40 am

Goed verhaal en ook zeker herkenbaar. Ik ben ook al tijden op zoek naar de jaarboeken.

Ze zouden bij Ajax een liefhebber als Joey of Ko in dienst moeten nemen om dit soort zaken te organiseren. Heb je geen Commerciele ervaring voor nodig ok deze dingen te verzinnen.
IK GELOOF!!!!!!

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47855
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Re: Ajax marketing is meuk

Bericht door peter » wo aug 11, 2010 9:52 am

Klein beetje offtopic, maar is die Ajax.nl website bij jullie ook al een dag unavailable? Kijk telkens even om te zien of de boel met Mido al rond is, maar die website is onbereikbaar.

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Re: Ajax marketing is meuk

Bericht door Bert » wo aug 11, 2010 9:53 am

Doet het bij mij gewoon.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47855
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Re: Ajax marketing is meuk

Bericht door peter » wo aug 11, 2010 9:54 am

Pfff. Hier nu ook. :blush.gif:

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33767
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Re: Ajax marketing is meuk

Bericht door Duke » wo aug 11, 2010 9:55 am

Oscarito schreef:
Kowalczyk schreef:
Rishi schreef:Klopt. Ajax bakt er qua marketing vrij weinig van..
Yep. Is sinds jaar en dag zo.

Ik heb erover gemaild, ik heb er columns en artiklen over geschreven, ik heb erover gebrainstormd met marketingmensen en bestuurders van de club, maar het haalt allemaal niks uit. Het blijft knulligheid troef, dus ik ben gestopt me erover op te winden.

K.
Ik ben hier wel benieuwd naar, zou je voor mij/ons alsjeblieft nog eenmaal de punten waarover je niet tevreden bent op een rijtje willen zetten plus met hoe het in jouw ogen op deze punten beter kan? Als student sportmarketing die net stage heeft gelopen bij een BVO en ook via een andere manier werkzaam is in het voetbalwereldje is dit natuurlijk gouden informatie. Immers, knowledge is power!
Hier is alvast iets te vinden:

http://www.ajaxtalk.nl/Forum/viewtopic.php?f=8&t=6403
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Gebruikersavatar
Nihad
Berichten: 13309
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 3:59 pm
Locatie: Den Haag

Re: Ajax marketing is meuk

Bericht door Nihad » do aug 12, 2010 8:08 am

beelzebub schreef:Ik ben geen Ome Ko, maar heb het hier ook eens ter sprake gebracht. Bij de enige echte Ajaxshop (die bij het museum onder de Arena)..

- Kan je hooguit het meeste recente Ajaxjaarboek krijgen en die van het jaar daarvoor. Waarom niet alle jaargangen en evt. te bestellen?
- Waarom doet Ajax niet meer met de bewegende beelden die er zijn. Nu hebben ze 4 mooie DVD's (jaren 70, 1995, 100 mooiste Ajaxgoals en historie) geloof ik. Maar even pakken en aanraken ho maar. Ligt in een glazen vitrine zonder prijzen erbij. Breng die dingen uit in het Engels, verpak ze MediaMarktstijl in zo'n plactic hoesje. Maak het laagdrempeliger om zo'n DVD mee te nemen.
- Wanneer komen de mooiste Ajaxmomenten van b.v. Dennis Bergkamp of Jari Litmanen uit? Bijna elk jaar komt Arsenal op bezoek, die gasten zullen vast iets van Bergkamp kopen.
- Waarom zijn niet alle Ajaxboeken in de Ajaxshop te krijgen
- Doe iets met gebruikte toegangskaarten etc etc, genoeg mensen die ze willen ruilen of ervoor willen betalen. Idem voor programmaboekjes.
- Creeer een leeshoekje/videohoek
- Zet er echte liefhebbers neer, ipv gasten die gewoon hun werk doen.
- Laat de liefhebbers eens trappen met de ballen door de jaren heen.. Signeer die zooi en zet ze te koop.

Misschien verbetert het met de Ajax Experience, ik heb er vooralsnog een hard hoofd in. Zag alweer een jaar of 10 geleden een docu over ManU en de NY Yankees. Dat soort clubs hebben hun recettes niet eens nodig, maar genereren een veel grotere constante cashflow uit de merchandise. Ik ben niet eens een liefhebber, maar het wel een Yankees shirt en pet overhouden aan m'n bezoek in NY. :ajaxsmiley.gif:
Omdat al die meuk niet verkocht wordt. Van der week was ik bij de fanshop en ze hadden de jaarboeken van de laatste jaren nog liggen, maar ze raken het niet aan de straatstenen kwijt. Ik ben het met 666 eens wat dat betreft.

We overschatten de commercieele waarde van Ajax enorm. DVD's in 40 talen, duizend boeken, etc. Niemand koopt die meuk.
“Please do not call me arrogant because what I say is true. I think I’m a special one.”

MvB
Berichten: 255
Lid geworden op: vr apr 13, 2007 11:08 am

Re: Ajax marketing is meuk

Bericht door MvB » do aug 12, 2010 2:05 pm

Misschien is het overdreven om alle jaarboeken daar te hebben liggen, maar je zou er iig die van het seizoen 94/95 kunnen verkopen. De rest zou evt. op bestelling kunnen. Los van de jaarboeken zijn er ook een hoop andere (leuke!) boeken over Ajax geschreven.

Plaats reactie