Old skool voetbalcultuuuurrrr

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Gebruikersavatar
elliquido
Berichten: 7844
Lid geworden op: di feb 10, 2004 5:03 pm

Re: Old skool voetbalcultuuuurrrr

Bericht door elliquido » di aug 19, 2014 9:39 am

Een van de mooiste dagen van het jaar komt er weer aan: Non-League Day. Dit jaar wordt hij op 6 september gehouden, over precies een maand dus. Zelfs zal ik hem dit jaar waarschijnlijk over moeten slaan in verband met Hearts (als ze doorkomen in de Petrofac Training Cup, spelen ze die dag), maar anders was ik zeker gegaan.
Whitley Bay v Celtic Nation zal het dan worden. De afgelopen twee keer vinckte ik Tilbury en Saffron Walden Town op deze dag en dat zijn vincks waar ik nog met plezier op terugkijk. Voor wie ook eens wil proeven van deze bijzondere dag zijn er volop mogelijkheden. De website van Non-League Day heeft een mooi overzicht gemaakt.

http://www.nonleagueday.co.uk/map.html

Vanuit Nederland zijn Folkestone Invicta, Ebbsfleet United en Bromley erg goed te doen. Toffe grounds ook. Een andere aanrader is Lewes v Wingate & Finchley. Fan-owned club uit een heerlijk stadje. Als het goed weer is. wordt het een heerlijke dag. (edit elliquido > en met joodse invloeden voor de liefhebber) !
NOOIT meer Seedorf a.u.b.

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23209
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Old skool voetbalcultuuuurrrr

Bericht door Cruijff » di aug 19, 2014 11:03 am

Bedankt voor al deze fijne info elliquido! :biggthumpup.gif: :ajaxscarf.gif:

columbus schreef:Die southern league, is dat te vergelijken met de hoofdklasse hier? Wel gaaf, zeker als je de wedstrijdbal schenkt...
Geen enkele Engelse competitie is te vergelijken met de Hoofdklasse of 1e Klasse bij de amateurs. In de Hoofdklasse en uiteraard ook bij de Topklasse spelen allemaal goede voetballers. Soms zijn dat oud profs als Ricky vd Bergh, maar veel vaker uitstekende spelers die bewust kiezen voor een maatschappelijke carrière en dus niet als voltijd speler elke dag gaan trainen bij een Jupiler League club waar ze vaak dan ook nog veel minder verdienen.

Absolute prutsers van het kaliber Pascal Bosschaart die nog weleens door de mazen heen glippen en onbegrijpelijk genoeg profvoetballer worden zouden het bij een Topklasser of Hoofdklasser nooit redden omdat het niveau van de teamgenoten veel te hoog voor hen is. Een Bosschaart zou bij Genemuiden, Rijnsburgse Boys of Ajax Zaterdag 1 echt zwaar uit de toom vallen. Voor lul staan zelfs.


In Engeland spelen ze een heel ander type voetbal, in de lagere leagues is het echt hotseknotsenbegonia. Wel zeer vermakelijk om naar te kijken. En het publiek heeft altijd een paar mooie culthelden, leeft intens mee en het bier vloeit rijkelijk. Schitterende ambiance dus.

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23209
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Old skool voetbalcultuuuurrrr

Bericht door Cruijff » di aug 19, 2014 8:21 pm

Over echt voetbalcultuure gesproken trouwens: Dynamo Dresen is een club die er, wat sfeerbeleving betreft, echt wel toe doet.

En hoppa, in de beker even Schalke 04 over de knie gelegd. De staantribune gaat helemaal uit zijn plaat:
http://www.indehekken.net/kippenvelfilm ... chalke-04/

Gebruikersavatar
Wie kent Cees de Wolf nog
AT Toto winner 09/10
Berichten: 14916
Lid geworden op: wo aug 11, 2004 10:03 pm

Re: Old skool voetbalcultuuuurrrr

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » di aug 19, 2014 9:48 pm

Dynamo heeft wel wat probleempjes met hun supporters zo af en toe he?
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley

Gebruikersavatar
Pride of Amsterdam
AT Toto Admin
Berichten: 2704
Lid geworden op: zo sep 28, 2003 10:31 pm
Locatie: F-Side

Re: Old skool voetbalcultuuuurrrr

Bericht door Pride of Amsterdam » di aug 19, 2014 10:35 pm

Prachtige beelden.
Op naar de vierde ster!

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23209
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Old skool voetbalcultuuuurrrr

Bericht door Cruijff » wo aug 20, 2014 3:23 pm

Wie kent Cees de Wolf nog schreef:Dynamo heeft wel wat probleempjes met hun supporters zo af en toe he?
Klopt, behoorlijk hardnekkige probleempjes zelfs.

Toch lijkt het er op dat je er vrijwel niet aan ontkomt dat er hier en daar wat 'tuig' op je tribunes moet zitten wil je echt een kolkend stadion met een kippenvel sfeer hebben. Laat ik het zo zeggen: als alle Ajax seizoenkaarthouders brave koorknaapjes zouden zijn dan zou op 15 mei Twente nooit zo'n bloedhete ontvangst hebben gekregen zoals op deze heerlijke dag het geval was.

Spelers krijgen ook dikkere ladingen kippenvel op de armen van supporters die als beesten tekeer gaan dan van fans die netjes op een rijtje toe zitten te kijken.

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23209
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Old skool voetbalcultuuuurrrr

Bericht door Cruijff » do aug 21, 2014 10:25 pm

Wie kent Cees de Wolf nog schreef:Dynamo heeft wel wat probleempjes met hun supporters zo af en toe he?
Cruijff schreef:Spelers krijgen ook dikkere ladingen kippenvel op de armen van supporters die als beesten tekeer gaan dan van fans die netjes op een rijtje toe zitten te kijken.
PEC Zwolle zal trouwens ook wel een groepje hardnekkige herrieschoppers hebben, want die derby's tegen Go Ahead Eagles zijn niet voor niets A-categorie risicowedstrijden. Maar over het algemeen profileert Zwolle zich de laatste jaren als een leuke, strijdbare club waar de fans op een intens mooie manier meeleven. Tegen Sparta Praag ook weer de nodige kippenvel momenten in een volgepakt stadion met een kolkend publiek.

PEC begint zo onderhand echt een toffe club te worden.

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23209
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Old skool voetbalcultuuuurrrr

Bericht door Cruijff » do aug 21, 2014 10:33 pm

Weliswaar niet Old Skool maar wel een mooi stukje voetbalcultuur... geplukt van één van de social media accounts van onze poster Kowalczyk die we hier al een tijdje niet meer hebben gezien.

Er mist een kassanummer in de Borussia Dortmund Fanshop en dat is met opzet...

(Van Twitter geplukt, bij @Tfoenami)
Afbeelding

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40619
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Old skool voetbalcultuuuurrrr

Bericht door Marillion » za aug 23, 2014 10:12 am

Gewoon de 0 weglaten was ook genoeg geweest. Maar dat was misschien wat te makkelijk?
Nil volentibus arduum

Wie kent Cees de Wolf nog?
Berichten: 9020
Lid geworden op: do aug 28, 2014 11:39 am

Re: Old skool voetbalcultuuuurrrr

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog? » zo jan 11, 2015 11:05 pm

Op www.staantribune.nl het eerste en gratis online magazine van die site. Verplichte leeskost voor iedereen die voetbalcultuuuurrrr een warm hart toedraagt!

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33767
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Re: Old skool voetbalcultuuuurrrr

Bericht door Duke » ma jan 12, 2015 11:04 am

There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40619
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Old skool voetbalcultuuuurrrr

Bericht door Marillion » ma jan 12, 2015 1:34 pm

Prachtige fotoserie. Heimwee naar De Meer. Het zal wel nooit meer overgaan.
Wie kent Cees de Wolf nog? schreef:Op http://www.staantribune.nl het eerste en gratis online magazine van die site. Verplichte leeskost voor iedereen die voetbalcultuuuurrrr een warm hart toedraagt!
Dit was mij ook nog onbekend. Goede tip!
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40619
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Old skool voetbalcultuuuurrrr

Bericht door Marillion » vr jun 05, 2015 2:09 pm

De column van Kowalczyk op nusport.nl:
Liefhebbersevenement

Als geesteszieke agressievelingen zelfs nostalgische cultavondjes gaan vergallen, wat moeten we dan nog? Ach wat. Kop op. Ze winnen nooit. Geschenk uit de hemel: na twee weken waarin we ons tot in den treure hadden beziggehouden met alles wat voetbal naargeestig en weerzinwekkend maakt (de FIFA, Blatter, corruptie, het grote geld) lekker je hart ophalen tijdens een avondje Tweede Divisie. Een vriendschappelijke competitie tussen vier failliete clubs, te spelen in de vier vervallen en verlaten stadions waar ze ooit hun thuisduels speelden. Briljant idee.

Met een biertje in de hand naar een ontspannen potje voetbal kijken in een krakkemikkig stadion waar voetbalgeesten rondwaren en ontelbare herinneringen geduldig wachten om te worden opgehaald. Elftallen bestaande uit ex-spelers, gekleed in mooie retroshirts van Copa. Supporters van verdwenen clubs die elkaar weer eens treffen om te praten over wat ooit was. Verbroedering. Voetbalhumor. Hier en daar een traan in een ooghoek, misschien. En dat allemaal gratis. Nou goed, u heeft het wel gelezen: het werd dus knokken.

Blinde agressie
Ik stond precies op de plek waar het mis ging en kon dus prachtig zien hoe een jonge vent een bange, aan de kant staande vrouw van een jaar of veertig vol in het gezicht stompte (gebroken kaak, las ik de volgende dag). Hoe brave vaders met hun kinderen op de vlucht moesten voor gedrogeerde jonge mannen gewapend met einden hout en getrokken broekriemen. Hooligans zeggen altijd dat ze dat soort dingen niet doen. Dat doen alleen hun gehate vijanden, die laffe honden: vrouwen en kinderen aanvallen. Zijzelf? Nooit. Nou, deze dus wel.

Rellen en blinde agressie tijdens een vriendschappelijk cultavondje; ik had het niet kunnen verzinnen. Het kwam me, tijdens dit nostalgische liefhebbersevenement, voor als een grootschalige rel tijdens de intocht van Sinterklaas. Een beetje surrealistisch. Bizar. Hoewel? De sfeer stond me vanaf het begin niet echt aan, eerlijk gezegd. Toen ik het Haarlemstadion betrad en aan de achterzijde langs de Kick Smittribune liep, zag ik de kennelijk nog bestaande 'harde kern' van FC Haarlem staan. Vijandige spreekkoren, zwaar knalvuurwerk, capuchonnetjes, veel druktemakerij.

Jammer, dacht ik, zo'n groep die niet aanvoelt wat voor avondje dit is. Ik bedoel: toen FC Haarlem, SVV, FC Wageningen en SC Veendam nog actief waren, had je helemaal geen 'pyro' en ultracultuur. Niemand kende die woorden. Moet het nou beslist weer fanatiek in plaats van vriendelijk en knus? Maar goed. Smaken verschillen. Ik voelde me oud. "Die groep is de hele dag al bezig", zei een bezorgd kijkende man. "Die hangen de hele dag al met de neus in het poeder. Veel drank ook."

Allergrootste halvegaren
Ik bezwoer dat het allemaal goed zou komen en dat alleen de allergrootste halvegare een nostalgisch liefhebbersevenement als dit zou kunnen aanzien voor een geschikt podium voor supportersgeweld. Helaas zou de werkelijkheid me niet veel later op mijn naïviteit wijzen en bleken we dus uitgerekend met die categorie van doen te hebben: die van de allergrootste halvegaren.

Ik ben naar huis gegaan, maar de avond ging verder en na afloop besloten de organisatoren de handdoek niet in de ring te gooien. De Tweede Divisie gaat door en bij nader inzien vertik ook ik het op te geven. In Wageningen, aanstaande woensdag, gaan we met zijn allen laten zien hoe dit leuke evenement bedoeld was, gewoon omdat het te leuk is om het door malloten te laten vermoorden.

De klootzakken mogen niet winnen. Ze gáán ook niet winnen. Avond 1 van de Tweede Divisie was een reality check. 'Modern football' is de vijand van het voetbal, maar dit slag agressievelingen, de IS van het voetbal, toch ook wel heel erg. Ik was ze door al dat FIFA-gedoe bijna vergeten. Goed. Wat nu nog? Klaar met de FIFA, klaar met Blatter, klaar met WK's die worden verpatst aan schurkenstaten, klaar met hooligans. En die door Qatar gefinancierde Champions League-winnaar laat me ook bij voorbaat al koud.

Het WK voor vrouwen komt op het juiste moment, geloof ik.

Bron: nusport.nl
Jongens wat is dit triest. Kan nu zelfs zo'n avondje nostalgie niet meer zonder die ellende?
Ik was van plan om één van de avonden te gaan kijken maar als ik dit lees vergaat de zin me eigenlijk alweer grotendeels.
Nil volentibus arduum

Wie kent Cees de Wolf nog?
Berichten: 9020
Lid geworden op: do aug 28, 2014 11:39 am

Old skool voetbalcultuuuurrrr

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog? » vr jun 05, 2015 9:30 pm

Same here. En ik begrijp het ook niet. Een groot deel van die "hooligans" waren waarschijnlijk nog niet eens geboren toen "hun" club failliet ging. Waar komen die idioten dan vandaan?
Laatst gewijzigd door Wie kent Cees de Wolf nog? op za jun 06, 2015 8:05 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40619
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Old skool voetbalcultuuuurrrr

Bericht door Marillion » za jun 06, 2015 7:11 pm

Inderdaad compleet misplaatst. Al is dat natuurlijk van toepassing op al het geweld rond voetbalvelden.

Het is nu voor de ontmoeting in Wageningen van komende woensdag zo dat Haarlem supporters niet welkom zijn. Maar dat is natuurlijk niet te controleren bij een evenement waar je gratis toegang hebt. Het is echt om gek van te worden. Is er eindelijk eens een leuk zichtbaar alternatief voor het moderne voetbal en dan komt dit soort gasten het plezier van een groepje liefhebbers verstieren.

Woensdag kan ik sowieso niet. Maar misschien pak ik toch de finaledag mee. Dat is op de Langeleegte en daar ben ik nog nooit geweest.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
elliquido
Berichten: 7844
Lid geworden op: di feb 10, 2004 5:03 pm

Re: Old skool voetbalcultuuuurrrr

Bericht door elliquido » ma jun 08, 2015 4:32 pm

http://nos.nl/artikel/2040230-tweede-di ... igans.html

En toch houden we ermee op , hier in Wageningen :1evil.gif: :1evil.gif: :1evil.gif: :1evil.gif: :1evil.gif: :1evil.gif: :1evil.gif:
NOOIT meer Seedorf a.u.b.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40619
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Old skool voetbalcultuuuurrrr

Bericht door Marillion » ma jun 08, 2015 5:48 pm

Echt doodzonde. Het leukste initiatief sinds jaren en het moet weer kapot worden gemaakt door zo'n stelletje idioten.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 13362
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:43 pm

Re: Old skool voetbalcultuuuurrrr

Bericht door Arthur » ma jun 08, 2015 6:56 pm

In feite is dat ook old school. In de tijd van die clubs ging het vaker mis met hooligans dan nu.
Maar serieus: erg triest natuurlijk.

Wie kent Cees de Wolf nog?
Berichten: 9020
Lid geworden op: do aug 28, 2014 11:39 am

Re: Old skool voetbalcultuuuurrrr

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog? » vr nov 20, 2015 4:54 pm

Vandaag het blad Santos gekocht, onder meer uitgegeven dankzij inspanningen van Ko. Na Staantribune wederom een mooi blad over voetbalcultuur. Heel wat leuker om te lezen dan dat eeuwige Van Gaal-Cruijff geouwehoer op het forum hier.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40619
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Old skool voetbalcultuuuurrrr

Bericht door Marillion » vr nov 20, 2015 8:29 pm

Ah, dat is een goede tip. Ik had er al wat van voorbij zien komen. Die ga ik morgen even halen. :biggthumpup.gif:
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
beelzebub
Berichten: 7511
Lid geworden op: di sep 23, 2003 1:53 pm
Locatie: Almere

Re: Old skool voetbalcultuuuurrrr

Bericht door beelzebub » di nov 24, 2015 2:08 pm

Waar issie te krijgen?

Ik mis het ter ziele gegane blad Johan nog steeds. Daar kon je gerust een maandje over doen. Ik geloof dat Santos een kwartaalblad wordt? Daar heb ik best 40 euro per jaar voor over.
Je kunt alles wat je wilt, als je maar oefent

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33767
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Re: Old skool voetbalcultuuuurrrr

Bericht door Duke » di nov 24, 2015 2:21 pm

Alleen bij voldoende abonnees:
https://santosmagazine.nl/

Ziet er inderdaad interessant uit, kon wel eens een succes worden.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Gebruikersavatar
beelzebub
Berichten: 7511
Lid geworden op: di sep 23, 2003 1:53 pm
Locatie: Almere

Re: Old skool voetbalcultuuuurrrr

Bericht door beelzebub » di nov 24, 2015 4:51 pm

Hmmz ok. Wel grappig dat het verkrijgbaar is in de VI webshop. De ondergang van het blad Johan was de overname door VI. Waarschijnlijk hadden ze het toen zonder die overname ook niet gered, maar toch...

edit: WPG uitgevers zie ik. Dezelfde als VI, vandaar...
Je kunt alles wat je wilt, als je maar oefent

Gebruikersavatar
Cluijffert
Berichten: 2130
Lid geworden op: zo jun 19, 2005 9:34 am
Locatie: Haarlem

Re: Old skool voetbalcultuuuurrrr

Bericht door Cluijffert » di nov 24, 2015 10:17 pm

Jemig, bij Ko/Menno zijn er ook een paar pondjes bijgekomen in de afgelopen jaren :smallgrin.gif:

Los daarvan, prachtig magazine, zeer lezens- en verzamelwaardig... koopt allen!
I was recently diagnosed with a stage 4 I don't give a shit, I'm afraid is terminal.

Wie kent Cees de Wolf nog?
Berichten: 9020
Lid geworden op: do aug 28, 2014 11:39 am

Re: Old skool voetbalcultuuuurrrr

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog? » wo mei 18, 2016 9:44 pm

Kreeg van de week de nieuwe Santos op de deurmat. Gaaf initiatief en nog gaver dat ze bestaansrecht blijken te hebben, dankzij voldoende abonnees.

Plaats reactie