De medische staf

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23212
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: De medische staf

Bericht door Cruijff » di mar 06, 2012 5:01 pm

Hopelijk gaat hij, net als Van der Sar, ook een keertje met ons meetrainen als zijn schema het toelaat. Kunnen Siem en Kolbein veel van leren.

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33800
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Re: De medische staf

Bericht door Duke » vr mei 18, 2012 11:31 am

AD schreef:Ajax is in gesprek met Björn Rekelhof (38) over de opvolging van René Wormhoudt als loop- en hersteltrainer. De landskampioen is bezig een geheel nieuwe medische staf te formeren.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Gebruikersavatar
ferry
Berichten: 3087
Lid geworden op: ma dec 01, 2003 1:36 pm
Locatie: Ireland

Re: De medische staf

Bericht door ferry » wo jun 13, 2012 3:18 pm

Ajax Life:
Oud-clubarts: 'Mooie vrouw Ajax slechts leuk om te zien'
NIEUWS DOOR: REDACTIE OP 13 JUN 2012
Edwin Goedhart zwaait 1 juli af als clubarts van Ajax. Hij staat volgend seizoen onder contract bij een andere club in de eredivisie, maar wil op Dichtbij.nl nog niet zeggen wie zijn nieuwe werkgever wordt. Goedhart kwam dit seizoen bij Ajax onder vuur te liggen.

Lekken
Tijdens de revolutie op De Toekomst kwam over bijna alle aspecten een flinke discussie op gang en de medische staf was een van die onderdelen. Tel de vele blessures aan bijvoorbeeld hamstrings hierbij op en dat het geen eenvoudig seizoen was, is duidelijk.

Veranderingen die op stapel staan en het niet kunnen werken volgens zijn visie, zijn voor Goedhart redenen Ajax te verlaten. "Ajax is een bijzonder lastige club. Van alles wat daar gebeurt, komt maar vijf procent naar buiten en het overgrote deel daarvan wordt bewust gelekt," blikt de arts terug.

Goedhart vergelijkt Ajax met een mooie vrouw. "Leuk om naar te kijken, maar je moet er niet mee praten. In de praktijk valt het dan vaak tegen. Voor Ajax was het organisatorisch een zwaar jaar. Het technisch plan werd niet uitgevoerd en er ontstond een ware stammenstrijd met allerlei kampen. Er zijn mensen enorm beschadigd in dat proces."

Naast Goedhart vertrekken ook alle andere leden van de medische staf. De nieuwe invulling wordt spoedig door Ajax bekendgemaakt, want over twee weken staan de eerste trainingen alweer op het programma.

Goedhart werkte in het verleden voor AZ en HFC Haarlem.
Ben erg benieuwd wat er gaat gebeuren op medisch gebied komend jaar.

Demosthenes
Berichten: 7389
Lid geworden op: zo dec 02, 2007 8:17 pm

Re: De medische staf

Bericht door Demosthenes » wo jun 13, 2012 3:44 pm

AS heeft grotendeels dezelfde tekst, maar er is wel één groot verschil!
Clubarts Edwin Goedhart vertrekt bij Ajax. Hij heeft al een nieuwe club, maar wil nog niet zeggen welke. Goedhart keek vorige week in de Philaharmonie bij een talkshow terug op de crisis bij Ajax.

'Ajax is een bijzonder lastige club. Van alles wat daar gebeurt, komt maar 5% naar buiten en het overgrote deel daar van wordt bewust gelekt. Ik vergelijk Ajax wel met een hele mooie vrouw. Leuk om naar te kijken, maar je moet er niet mee praten. In de praktijk valt het dan vaak tegen. Voor Ajax was het organisatorisch een zwaar jaar. Het technisch plan werd niet uitgevoerd en er ontstond daardoor een ware stammenstrijd met allerlei kampen. Ik treed niet in detail, maar er zijn mensen enorm beschadigd in dat proces', zei de clubarts.

Hij verwacht dat de meeste hoofdrolspelers bij Ajax spoedig ook weer weg zijn. 'Ik voorspel dat de meeste hoofdrolspelers binnen drie jaar ook allemaal weer weg zijn.'
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23212
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: De medische staf

Bericht door Cruijff » wo jun 13, 2012 3:54 pm

Dan doet hij zelf dus ook lekker mee met het bewust naar beneden halen van (oud) collega's in de media...

...Naar verwachting zullen er enkele zwaargewichten worden binnengehaald voor de nieuwe medische staf.

Banjavi
Berichten: 9806
Lid geworden op: vr jul 02, 2004 9:56 am
Contacteer:

Re: De medische staf

Bericht door Banjavi » vr jun 15, 2012 11:34 am

Arts Edwin Goedhart verruilt begin juli Ajax voor Vitesse. Hij wordt in Arnhem Hoofd Medische Zaken, waardoor hij verantwoordelijk is voor zowel de senioren als de junioren.

De 39-jarige Goedhart vervangt Leo Heere, die de pensioensgerechtigde leeftijd nadert. De clubarts kondigde in februari zijn vertrek bij Ajax aan. Goedhart kreeg het afgelopen seizoen veel kritiek wegens de vele spierblessures in de selectie van de Amsterdammers.

"Edwin heeft een grote reputatie met zeer ruime internationale ervaring", reageert technisch directeur Ted van Leeuwen op de clubsite. "Omdat Leo Heere binnen afzienbare tijd met pensioen gaat, zochten we iemand die een nieuwe medische strategie bij zowel de senioren als de academie kan implementeren."

Eerder deze week haalde Goedhart nog uit naar het Ajax-beleid. "Van alles wat daar gebeurt, komt maar vijf procent naar buiten en het overgrote deel daar van wordt bewust gelekt. Ik vergelijk Ajax wel met een hele mooie vrouw. Leuk om naar te kijken, maar je moet er niet mee praten. In de praktijk valt het dan vaak tegen."

Goedhart had geen positief woord over voor de strubbelingen binnen Ajax. "Ik treed niet in detail, maar er zijn mensen enorm beschadigd in dat proces. Ik voorspel dat de meeste hoofdrolspelers binnen drie jaar ook allemaal weer weg zijn", zei hij.

Goedhart werkte in het verleden ook bij onder meer AZ en de KNVB.
Hartkamp: " In 't recht telt niet het wezen, maar de schijn.
niet: hoe het is, maar hoe het lijkt te zijn."

Demosthenes
Berichten: 7389
Lid geworden op: zo dec 02, 2007 8:17 pm

Re: De medische staf

Bericht door Demosthenes » za jun 16, 2012 12:12 am

Van AS
Volgens Het Parool wordt inspanningsfysioloog Gavin Benjafield van Ajax Cape Town in Amsterdam medisch manager. Wat de functie precies inhoud staat niet in de krant.

Daarnaast gaat Ajax twee (sport)artsen aannemen. Wie dat zijn is nog niet bekend.
Voodoo? Als het maar werkt :ajaxsmiley.gif:
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Re: De medische staf

Bericht door Bert » do jun 21, 2012 5:24 pm

Is aangesteld voor de bovenbouw en het eerste elftal. Onderbouw wordt verzorgd door Rick Menick. Eerder aan Ajax gelinkte Rekelhof wordt hersteltrainer.

Bron: Ajax.nl

Kunnen die berichten dat het Technisch Hart niet aan een inspanningsfysioloog wil nu in ieder geval de prullenbak in.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

Le T.
Berichten: 5472
Lid geworden op: do mar 31, 2011 10:10 am

Re: De medische staf

Bericht door Le T. » do jun 21, 2012 6:24 pm

Bertje schreef:Is aangesteld voor de bovenbouw en het eerste elftal. Onderbouw wordt verzorgd door Rick Menick. Eerder aan Ajax gelinkte Rekelhof wordt hersteltrainer.

Bron: Ajax.nl

Kunnen die berichten dat het Technisch Hart niet aan een inspanningsfysioloog wil nu in ieder geval de prullenbak in.
Alleen in Z-Afrika konder ze er nog eentje vinden die niet al te veel doorgeleerd was?
Wollt ihr den totalen Mensch?

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23212
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: De medische staf

Bericht door Cruijff » do jun 21, 2012 6:43 pm

Nee, daar konden ze degene vinden met de meeste ervaring, die een goede scholing heeft en iemand die mondiaal enorm veel kennis heeft opgedaan.

Demosthenes
Berichten: 7389
Lid geworden op: zo dec 02, 2007 8:17 pm

Re: De medische staf

Bericht door Demosthenes » do jun 21, 2012 7:44 pm

Cruijff schreef:Nee, daar konden ze degene vinden met de meeste ervaring, die een goede scholing heeft en iemand die mondiaal enorm veel kennis heeft opgedaan.
Dat haal jij allemaal uit:
"De 36-jarige Gavin Frederick Benjafield is afkomstig van Ajax Cape Town. Daar heeft hij vier jaar in dezelfde functie gewerkt." Knap, jij hebt niet veel woorden nodig voor een wetenschappelijke ... sorry, dat woord staat bij het TH (met aanhang) op de zwarte lijst.
Ik heb in Zuid-Afrika gewerkt met Hennie Spijkerman, Foppe de Haan en nu Maarten Stekelenburg, dus ik ben wel bekend met de Nederlanders.
Ja, veel meer smaken hebben we niet in Nederland.

Ik hoop dat de man erg succesvol zijn zijn, de beste die Ajax ooit heeft gehad, maar kom niet met die onzin aan over zijn "meeste ervaring" enz. een goede scholing duurt ook nogal wat jaren, maar blijkbaar gaat dat in Zuid-Afrika veel sneller dan in Nederland.
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23212
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: De medische staf

Bericht door Cruijff » do jun 21, 2012 7:46 pm

25 jaar ervaring is in mijn ogen veel. Hij was in een Afrikaans dorp al vanaf zijn 11e medicijnman.

Demosthenes
Berichten: 7389
Lid geworden op: zo dec 02, 2007 8:17 pm

Re: De medische staf

Bericht door Demosthenes » do jun 21, 2012 7:49 pm

Cruijff schreef:25 jaar ervaring is in mijn ogen veel. Hij was in een Afrikaans dorp al vanaf zijn 11e medicijnman.
Begin toch langzamerhand te geloven dat je Julius Caesar of Napoleon bent of denkt te zijn.
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23212
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: De medische staf

Bericht door Cruijff » do jun 21, 2012 7:53 pm

Nope, vandaag de Zonnekoning Louis XIV.

Demosthenes
Berichten: 7389
Lid geworden op: zo dec 02, 2007 8:17 pm

Re: De medische staf

Bericht door Demosthenes » do jun 21, 2012 7:56 pm

Cruijff schreef:Nope, vandaag de Zonnekoning Louis XIV.
Kan wel kloppen, want Wikipedia schrijft over Lodewijk XIV:
Lodewijk was intellectueel niet bijzonder begaafd ("un élève médiocre") en men leerde hem nauwelijks schrijven en lezen
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lodewijk_XIV_van_Frankrijk
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23212
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: De medische staf

Bericht door Cruijff » do jun 21, 2012 8:06 pm

:biggrin.gif:

Lionel
Berichten: 47246
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: De medische staf

Bericht door Lionel » do jun 21, 2012 11:57 pm

Dumb and dumber
IK GELOOF!!!!!!

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23212
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: De medische staf

Bericht door Cruijff » vr jun 22, 2012 12:01 am

En hebben ze voor jou nog een extra categorie ontworpen?

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47892
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Re: De medische staf

Bericht door peter » za jun 23, 2012 9:50 am

Zo kan het wel weer. Ontopic.

Ken de namen niet en laat me dan ook maar verrassen.

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23212
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: De medische staf

Bericht door Cruijff » za jun 23, 2012 10:35 am

Ok, on topic: zou de conditietraining bij Ajax komend seizoen in ieder geval beter zijn dan de afgelopen weken bij Oranje, of is de medische/fysieke/conditionele bij beiden nogal achterhaald? Ik neem aan dat FC Knudde op deze tekening G. van der Wiel probeert uit te beelden?

Afbeelding

Afbeelding

Lionel
Berichten: 47246
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: De medische staf

Bericht door Lionel » wo jul 04, 2012 2:35 pm

Raymond Verheijen... hij is er weer.

Hij geeft, niet letterlijk, aan dat het niet verstandig is van Ajax om wedstrijden te gaan spelen tegen topamateurs na twee trainingen.
https://twitter.com/?utm_campaign=Ajaxs ... ndverheije

Ik heb er niet voor gestudeerd maar ergens snap ik hem wel. Wat vinden/denken jullie?

http://voetbalzone.nl/doc.asp?uid=168476
IK GELOOF!!!!!!

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23212
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: De medische staf

Bericht door Cruijff » wo jul 04, 2012 2:48 pm

In principe heeft Verheijen zijn sporen absoluut verdiend in de voetballerij, maar ik vind hem de laatste tijd als een enorme eigenheimer overkomen. Het lijkt wel of hij op deze manier probeert te solliciteren naar een rol in Amsterdam.

Wat betreft deze stelling...? Bullshit! Teams als Huizen en Noordwijk (waar ik 14 juli) ga kijken zijn van een zeer behoorlijk niveau. Ze zijn voetballend niet minder (waarschijnlijk zelfs beter) dan VVV Venlo en De Graafschap. Maar is het dan onverantwoord om na de vakantie tegen hen te gaan spelen? Welnee! En kijk bovendien naar de opstelling van Ajax in Huizen. Vrijwel alle Ajacieden die in actie kwamen speelden slechts 1 helft. Van een echte prof zou je toch minimaal mogen verwachten dat hij zich in de zomerstop goed genoeg verzorgt om 45 minuten tegen amateurs te kunnen voetballen. Wat mij betreft helemaal niets aan de hand dus.

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33800
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Re: De medische staf

Bericht door Duke » ma jul 09, 2012 11:17 am

Benjafield stippelt medische koers uit

Tijdens het trainingskamp in De Lutte waren er veel nieuwe gezichten te zien. De afgelopen maanden heeft de medische staf een metamorfose ondergaan. Zo maakte onder anderen Gavin Benjafield (36) zijn entree bij Ajax. De Zuid-Afrikaan, afkomstig van dochterclub Ajax Cape Town, heeft zich als hoofd medische staf aan de club verbonden. Na zijn eerste twee weken bij Ajax stelt hij zich voor.

De iPad is de eerste twee weken de trouwe bondgenoot van Gavin Benjafield. De Zuid-Afrikaan draagt zijn tabletcomputer van meeting naar meeting. Bij vrijwel ieder overleg is het hoofd van de medische staf vertegenwoordigd. Of het nu gaat om de voorbereidingen voor het trainingskamp in Engeland (later deze maand) of wie er wel en niet aan de middagtraining mogen meedoen. Overal heeft hij een stem in. Er ontgaat hem niets.

Samen met zijn team werkt Benjafield nauw samen met de technisch staf. Ondanks zijn nog prille dienstverband heeft hij weinig aanpassingsproblemen. ,,Tijdens de afgelopen vier jaar bij Ajax Cape Town heb ik continu met Nederlandse coaches gewerkt. Hennie Spijkerman, Foppe de Haan, Corné Groenendijk en Maarten Stekelenburg hebben mij de Nederlandse denkwijze bijgebracht. Er was veel interactie tussen beide culturen. Ik voel me hier dus al snel thuis.” Na Steven Pienaar, Eyong Enoh en Thulani Serero is Benjafield het eerste staflid dat de overstap van Kaapstad naar Amsterdam maakt. ,,Dit opent nieuwe mogelijkheden in de samenwerking tussen beide clubs. De brug tussen Zuid-Afrika en Nederland wordt steeds breder.”

Benjafield spreekt graag in metaforen. Door zijn heldere manier van uitleggen kan hij zijn werk op een duidelijke en enthousiaste manier uitleggen. Tijdens zijn eerst werkdag op sportcomplex de Toekomst had Benjafield al direct ‘spreekuur’. Samen met zijn staf kwam iedere speler een kwartier langs voor een intakegesprek. ,,Er zijn dit jaar veel wijzigingen in de medische staf. Er zijn nieuwe dokteren en fysiotherapeuten, dus ik wilde graag de spelers één-op-één spreken. Het had ook in een groep gekund, maar dan krijg je niet gelijk dezelfde vertrouwensband als die we nu hebben. Zeker in ons vakgebied is het belangrijk dat er direct een band ontstaat met een speler.''

In de denkwijze van de bewegingswetenschapper staat de sporter centraal. ,,De speler zit ergens midden in het web. Daarom vind hij een medisch team met trainers, dokters en fysio’s. Vanuit de medische staf is het onze taak om de speler zo fit en sterk mogelijk te maken. En als er een blessure is maken we samen een plan om de speler zo snel en goed mogelijk terug te krijgen.”

Tijdens de eerste weken merkte Benjafield dat er veel nieuwe ideeën en energie in zijn medisch team aanwezig. Aan hem als hoofd de taak om dat allemaal te kanaliseren, zoals hij dat zelf noemt. ,,Er zitten maar 24 uur in een dag en over een maand begint de competitie. We moeten dus gericht te werk gaan volgens een vastomlijnd plan.” Daarin maakt de Zuid-Afrikaan de vergelijking tussen een voetbalteam en een groot vrachtschip. ,,Die kan ook niet teveel van zijn koers afwijken. Onderweg kan je wel een beetje bijsturen, maar niet ineens een grote bocht naar links of rechts maken. Anders raak je te ver uit koers.”

Zijn ervaring als hoofd medische staf bij Ajax Cape Town komt hem dus goed van pas. ,,In de basis is alles hier exact gelijk. Het verschil is alleen dat Ajax Amsterdam veel groter is. De club heeft wereldwijd een enorme status en is echt een merk. Maar in de staf is de werkwijze hetzelfde. Natuurlijk was het voor mij een bijzonder moment toen ik tijdens de eerste gezamenlijke lunch met grootheden als Frank de Boer en Dennis Bergkamp aan tafel zat. Grootheden als voetballer en trainer heb ik het dan over, want dat is hoe de buitenwereld ze ziet. Ik zal mijn status natuurlijk nooit durven vergelijken met twee van Nederlands beste voetballers allertijden. Maar als collega’s zijn we gelijk aan elkaar.”

Om de verhoudingen tussen medische en technische staf aan te geven gebruikt hij opnieuw een metafoor. ,,Je moet de relatie tussen de medische en technische staf eigenlijk zien als band tussen man en vrouw. Als ze ruzie hebben, zijn allebei in een ander deel van het huis te vinden. Maar met goede communicatie, respect, liefde en begrip ontstaat er band waarin je steeds dichter naar elkaar toegroeit en elkaar versterkt. In een goed huwelijk is de man gelijk aan de vrouw, met ieder je eigen taken en kwaliteiten. Zo moet het dus zijn.”
www.ajax.nl
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40869
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: De medische staf

Bericht door Marillion » ma jul 09, 2012 9:06 pm

Ik ben benieuwd naar wat hij kan bereiken. Eerlijk gezegd had ik verwacht dat ze voor iemand zouden gaan die wat meer ervaring zou kunnen overleggen. Maar ik heb natuurlijk geen idee of dit een goede is of niet. We zullen het komend seizoen wel merken.
Nil volentibus arduum

Baseman
Berichten: 12899
Lid geworden op: do okt 23, 2003 11:06 am

Re: De medische staf

Bericht door Baseman » di jul 10, 2012 6:35 am

Je zou zeggen dat ze in Nederland ook goede en gekwalificeerde mensen hebben, apart dat er iemand uit Zuid-Afrika komt. Maar ik ken de man en de achtergrond verder niet, dus het zegt ook weinig. Ik hoop voor jullie dat hij zijn werk goed doet.

Plaats reactie