De medische staf

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Demosthenes
Berichten: 7389
Lid geworden op: zo dec 02, 2007 8:17 pm

Re: De medische staf

Bericht door Demosthenes » zo feb 12, 2012 12:29 pm

,,Door Marco van Basten ben ik in 2009 teruggehaald om de ontwikkelingen, zoals in gang gezet bij mijn toenmalige werkgever AZ, ook te introduceren bij Ajax. Maar dan in een breder perspectief’’, vertelt Goedhart. ,,Daarmee bedoel ik een wetenschappelijke benadering in de begeleiding van de jongste jeugd tot en met het eerste elftal. Door het voortijdige vertrek van Marco en de daarop volgende wisselingen in technische staf en clubleiding is dat helaas nooit goed van de grond gekomen. Nu de club definitief voor een andere visie heeft gekozen en daarmee ook voor de dit seizoen doorgevoerde veranderingen, is een langer verblijf voor mij niet logisch.”
Hij zegt dus eigenlijk dat hij niets te maken heeft met al die blessures, dat er door het Technisch Hart voor een andere benadering is gekozen. Het volgende slachtoffer, maar zeker niet het laatste. JC heeft overal verstand van. Bij mij wordt het gevoel "Terug naar Af, begin opnieuw" steeds sterker.
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47908
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Re: De medische staf

Bericht door peter » zo feb 12, 2012 12:31 pm

Beetje apart verhaal. Zou het te maken hebben met 'de visie' of met de 'continue stroom aan blessures'? Ik denk dat er veel kritiek op Goedhart is en of dat terecht is weet ik niet. Feit is natuurlijk dat er wel wat moet veranderen.

Demosthenes
Berichten: 7389
Lid geworden op: zo dec 02, 2007 8:17 pm

Re: De medische staf

Bericht door Demosthenes » zo feb 12, 2012 12:33 pm

Peter schreef:Beetje apart verhaal. Zou het te maken hebben met 'de visie' of met de 'continue stroom aan blessures'? Ik denk dat er veel kritiek op Goedhart is en of dat terecht is weet ik niet. Feit is natuurlijk dat er wel wat moet veranderen.
Er moet inderdaad iets veranderen, maar hoe verklaar je dan het grote verschil in blessures, vergeleken met vorig seizoen? Ik geloof niet in allesweters, maar die Verheyen heeft wel keurig voorspeld wat er zou gebeuren, dit seizoen.
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47908
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Re: De medische staf

Bericht door peter » zo feb 12, 2012 12:35 pm

Mee eens. Die Goedhart zat er vorig jaar ook, dus ergens is er iets verandert. Of hij daar dan verantwoordelijk voor is, weet ik niet.

Verheijen heeft het goed voorspeld inderdaad. Vraag me alleen waar hij zich de hele tijd mee bemoeit, maar ok.

Demosthenes
Berichten: 7389
Lid geworden op: zo dec 02, 2007 8:17 pm

Re: De medische staf

Bericht door Demosthenes » zo feb 12, 2012 12:36 pm

Peter schreef:Mee eens. Die Goedhart zat er vorig jaar ook, dus ergens is er iets verandert. Of hij daar dan verantwoordelijk voor is, weet ik niet.

Verheijen heeft het goed voorspeld inderdaad. Vraag me alleen waar hij zich de hele tijd mee bemoeit, maar ok.
Werk = geld? Hij zei het voor het seizoen!

Goedhart wordt verantwoordelijk gemaakt, maar waarom zou hij veel/iets veranderen als er bijna geen blessures zijn?
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 13402
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:43 pm

Re: De medische staf

Bericht door Arthur » zo feb 12, 2012 1:06 pm

Hij zit er dus vrijwel onafgebroken sinds 2002. Volgens mij hebben we in die periode, behalve tijdens Jol, heel vaak veel spelers moeten missen met langdurige blessures. Nu weet ik niet hoeveel hij te maken heeft met de trainingen van Ajax 1, maar als hoofd medische begeleiding zal hij er toch op zijn minst wel iets over te zeggen hebben gehad. Ik vermoed dat dat verhaal over visie een mooie smoes is om zijn carriere onbeschadigd ergens anders te vervolgen.

Gebruikersavatar
bryan
Berichten: 4544
Lid geworden op: do sep 25, 2003 5:46 pm
Locatie: Europa

Re: De medische staf

Bericht door bryan » zo feb 12, 2012 1:11 pm

Zal het met het veld te maken hebben?

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 13402
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:43 pm

Re: De medische staf

Bericht door Arthur » zo feb 12, 2012 1:15 pm

Hadden we onder Jol/Lindeman een ander veld dan?

Gebruikersavatar
bryan
Berichten: 4544
Lid geworden op: do sep 25, 2003 5:46 pm
Locatie: Europa

Re: De medische staf

Bericht door bryan » zo feb 12, 2012 1:17 pm

Ik weet niet, heb jij een overzicht van blessures en ernst van blessures per jaar?

Ik kan nog herinneren dat we sowieso meer blessures hebben sinds het vertrek uit De Meer.

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58900
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: De medische staf

Bericht door 999 » zo feb 12, 2012 1:18 pm

En weer eentje weg ..

Gebruikersavatar
ferry
Berichten: 3088
Lid geworden op: ma dec 01, 2003 1:36 pm
Locatie: Ireland

Re: De medische staf

Bericht door ferry » zo feb 12, 2012 1:33 pm

999 schreef:En weer eentje weg ..
Mooi. Dan komt daar vast een oud voetballer met een EHBO diploma voor in de plaats. :smallgrin.gif:

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 13402
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:43 pm

Re: De medische staf

Bericht door Arthur » zo feb 12, 2012 1:42 pm

Ferry schreef:
999 schreef:En weer eentje weg ..
Mooi. Dan komt daar vast een oud voetballer met een EHBO diploma voor in de plaats. :smallgrin.gif:
Net als in de andere gevallen: slechter zal de oud-voetballer het in ieder geval niet doen.

Demosthenes
Berichten: 7389
Lid geworden op: zo dec 02, 2007 8:17 pm

Re: De medische staf

Bericht door Demosthenes » zo feb 12, 2012 2:10 pm

Is het ooit erger geweest? Hoeveel spierblessures zijn er?

Ik kan me niet voorstellen dat een arts op het veld staat en de oefeningen aangeeft, daar hebben we die hoog gekwalificeerde trainers voor.
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

Gebruikersavatar
Wie kent Cees de Wolf nog
AT Toto winner 09/10
Berichten: 14916
Lid geworden op: wo aug 11, 2004 10:03 pm

De medische staf

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » zo feb 12, 2012 2:37 pm

Arthur schreef:
Ferry schreef:
999 schreef:En weer eentje weg ..
Mooi. Dan komt daar vast een oud voetballer met een EHBO diploma voor in de plaats. :smallgrin.gif:
Net als in de andere gevallen: slechter zal de oud-voetballer het in ieder geval niet doen.
da's het criterium, begrijp ik?
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 13402
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:43 pm

Re: De medische staf

Bericht door Arthur » zo feb 12, 2012 2:41 pm

Wie kent Cees de Wolf nog schreef:
Arthur schreef:
Ferry schreef:
Mooi. Dan komt daar vast een oud voetballer met een EHBO diploma voor in de plaats. :smallgrin.gif:
Net als in de andere gevallen: slechter zal de oud-voetballer het in ieder geval niet doen.
da's het criterium, begrijp ik?
Nee hoor, dat was een sarcastisch antwoord op een sarcastische opmerking.

Alexander
Berichten: 8557
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 5:19 pm

Re: De medische staf

Bericht door Alexander » zo feb 12, 2012 3:43 pm

Ajax heeft de laatste pakweg 10 jaar enorm veel blessures gehad. Vindt dit dan ook niet echt een probleem, in tegendeel.

goodfella
Berichten: 8566
Lid geworden op: ma okt 06, 2003 6:31 pm

Re: De medische staf

Bericht door goodfella » zo feb 12, 2012 5:26 pm

bryan schreef:Zal het met het veld te maken hebben?
Het veld in de Arena hoort de laatste jaren gewoon bij de beste velden in de eredivisie.

Le T.
Berichten: 5472
Lid geworden op: do mar 31, 2011 10:10 am

Re: De medische staf

Bericht door Le T. » zo feb 12, 2012 5:49 pm

Arthur schreef:Hij zit er dus vrijwel onafgebroken sinds 2002. Volgens mij hebben we in die periode, behalve tijdens Jol, heel vaak veel spelers moeten missen met langdurige blessures. Nu weet ik niet hoeveel hij te maken heeft met de trainingen van Ajax 1, maar als hoofd medische begeleiding zal hij er toch op zijn minst wel iets over te zeggen hebben gehad. Ik vermoed dat dat verhaal over visie een mooie smoes is om zijn carriere onbeschadigd ergens anders te vervolgen.
Ik vermoed dat een medische staf er vooral is voor medische problemen, en dat de trainingsintensiteit en aard de trainer zijn verantwoordelijkheid is. Zo nam Jol bijvoorbeeld Lindeman mee, en dat was een arts maar een trainer. Alles wijst erop dat de blessures door de trainingen komen en niet door een slechte behandeling van blessures door de medische staf. Ik snap dat het leuker is om die de schuld te geven, maar het slaat nergens op.

Los van gescheiden verantwoordelijkheden lijkt me zoiets nou typisch iets voor een technisch hart om te organiseren. Ik weet niet of ze nog leeft, maar zo ja lijkt mij Klazien uit Zalk de meest waarschijnlijke opvolger.
Wollt ihr den totalen Mensch?

Demosthenes
Berichten: 7389
Lid geworden op: zo dec 02, 2007 8:17 pm

Re: De medische staf

Bericht door Demosthenes » zo feb 12, 2012 5:56 pm

Ik weet niet of ze nog leeft, maar zo ja lijkt mij Klazien uit Zalk de meest waarschijnlijke opvolger.
Mij lijkt ze juist 'als overleden' een meerwaarde hebben, ze kan ook in de RvC naast de tuinkabouters die Ten Have zal leveren.
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23213
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: De medische staf

Bericht door Cruijff » zo feb 12, 2012 6:33 pm

goodfella schreef:
bryan schreef:Zal het met het veld te maken hebben?
Het veld in de Arena hoort de laatste jaren gewoon bij de beste velden in de eredivisie.
Dat is helaas een fabeltje. In de bekerwedstrijd die tegen AZ voor al die kinderen werd gespeeld gleed iedereen uit. Het veld in de Arena is redelijk constant en in de winter een mindere toendra dan elders in Nederland, maar het is bij lange na niet het biljartlaken dat Arsenal heeft, de Kuip jarenlang en wij in De Meer vroeger.

Er wordt nu heel veel gedaan om het veld beter te maken, maar helaas is men vooral bezig met kunstmatige belichting en andere kunstgrepen. In een stadion met een enorm dak erop krijg je jammer genoeg nagenoeg geen fantastische grasmat en het Arena veld is dat zeker niet. Het is nog steeds 12 maanden per jaar een kiezelhard veld.

Gebruikersavatar
ferry
Berichten: 3088
Lid geworden op: ma dec 01, 2003 1:36 pm
Locatie: Ireland

Re: De medische staf

Bericht door ferry » zo feb 12, 2012 6:53 pm

Cruijff schreef:Dat is helaas een fabeltje. In de bekerwedstrijd die tegen AZ voor al die kinderen werd gespeeld gleed iedereen uit. Het veld in de Arena is redelijk constant en in de winter een mindere toendra dan elders in Nederland, maar het is bij lange na niet het biljartlaken dat Arsenal heeft, de Kuip jarenlang en wij in De Meer vroeger.
Dat is geen fabeltje, want ieder jaar heeft de VVCS een enquete onder de voetballers uit de eredivisie, waarbij afgelopen jaar het veld in de Arena met een 3e plaats eindigde. Niet slecht dus.

Met name als het dak dicht is glijden veel spelers uit. Ik heb weleens gehoord dat de luchtvochtigheid dan veel hoger is en dat dat de oorzaak zou zijn.

Ik denk trouwens dat het veld niet veel beter kan worden dan het nu is, tenzij ze het veld ophogen. Het ligt nu erg dicht op het dak van de parkeergarage.

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23213
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: De medische staf

Bericht door Cruijff » zo feb 12, 2012 7:16 pm

Een enquête onder de spelers ja, de rechtsback van NEC of de linkshalf van De Graafschap is doorgaans geen gras expert. Het gehele plaatje van het 'binnenklimaat' in de Arena is allesbehalve optimaal, zowel voor spelers als publiek. Op het Arena veld zijn significant meer spelers zwaar geblesseerd geraakt dan in andere stadions. Het is een logische reactie dat wanneer NEC spelers met 2 vingers in de neus 1-1 gelijkspelen uit bij Ajax, dat ze vervolgens bij zo'n enquête redeneren van: "dat ging lekker op het veld, die geven we hoge punten."

Ajax moet een veld hebben waar het Ajax spel met een hoge balcirculatie lekker op rolt, dat hebben we nu niet. 16 jaar geleden nog wel. Bij Arsenal was men altijd 410 maal professioneler bezig met de grounsmen dan wij. Bij Ajax is het vooral kunsmatige belichting en na de zomerstop de boel weer oplappen nadat alles vernield is door Sensation, Toppers in Concert etc. Moet er weer een geheel nieuwe mat in, fijn is dat hoor. Het kan veel en VEEEEEEEL beter.

Gebruikersavatar
ferry
Berichten: 3088
Lid geworden op: ma dec 01, 2003 1:36 pm
Locatie: Ireland

Re: De medische staf

Bericht door ferry » zo feb 12, 2012 7:35 pm

Lijkt me inderdaad belangrijker wat de voetballers van een grasveld vinden dan een of andere grasexpert. Het is immers een voetbalveld die spelers in staat moet stellen om dat goed te kunnen doen op de grasmat. Kennelijk is dat het geval.

Dat blessures door de grasmat veroorzaakt worden lijkt me ook niet aangetoond, maar misschien heb je ergens een linkje voor me. Onder Jol/Lindeman hadden we veel minder blessures, misschien dat trainingsmethoden er ook iets mee te maken hebben want die gebruikten dezelfde grasmat.

Hoeveel concerten zijn er eigenlijk tijdens het voetbalseizoen? Ik dacht dat de meeste in de zomerstop gehouden werden?

Le T.
Berichten: 5472
Lid geworden op: do mar 31, 2011 10:10 am

Re: De medische staf

Bericht door Le T. » zo feb 12, 2012 7:46 pm

Sinds de Arena is Ajax ook maar een paar jaar deskundig getraind. Enerzijds heb je dan dus overbelastingsblessures, anderzijds heb je een slecht voetballend Ajax. Spelers die niet lekker in hun vel zitten en zonder vertrouwen spelen raken doorgaans ook wat makkelijker geblesseerd.
Wollt ihr den totalen Mensch?

Demosthenes
Berichten: 7389
Lid geworden op: zo dec 02, 2007 8:17 pm

Re: De medische staf

Bericht door Demosthenes » zo feb 12, 2012 8:02 pm

Lijkt me inderdaad belangrijker wat de voetballers van een grasveld vinden dan een of andere grasexpert. Het is immers een voetbalveld die spelers in staat moet stellen om dat goed te kunnen doen op de grasmat. Kennelijk is dat het geval.
Voetballers en een grasmat? Voetballers weten niets van gras, vinden een mat goed als ze goed hebben gespeeld/= gewonnen, meer niet. Voetballers moeten voetballen, krijgen mediatraining en vullen de rest van hun voetballeven met een mooie vrouw en cliché's.

Ik weet dat een journalist van (De naam weet ik, maar werkte hij toen voor het HVV of voor de opvolger ervan, dat weet ik niet meer) in 2000 (Toen het EK in Nederland was) de Italianen is afgegaan om te vragen welke grasmat het beste was, die in de Arena of die in de Kuip (Het was toen een succesvol kroegverhaal) en dat hij uiteindelijk één Italiaan vond die snapte wat er werd bedoeld: Totti zei: "De Kuip". Met Totti kwam toen een interview. De bron? Dichterbij kan niet.
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

Plaats reactie