De Stadionverboden in de begintijd van de Arena

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Plaats reactie
Gebruikersavatar
JariRJ
Berichten: 147
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:30 pm

De Stadionverboden in de begintijd van de Arena

Bericht door JariRJ » zo jul 17, 2011 7:15 pm

Nadat Ajax verhuisde van De Meer naar De Arena, werden groepen mensen die al jaren bij elkaar stonden of zaten, verspreid door het hele stadion of over een heel vak. Om toch bij elkaar te kunnen staan en om beter sfeer te kunnen maken, gingen mensen in het begin van het tweede seizoen (97-98) bij elkaar staan op de trap. Dit was echter verboden ivm de veiligheid. Het duurde ook niet lang of mensen werden bij de ingang eruit gepikt door stewards en moesten naam en adres doorgeven.

Kort daarna ontving men een brief met het verzoek zich op een bepaald tijdstip te melden bij de Arena, getekend door Michiel Menting, de veiligheidscoordinator. Je werd ontvangen in een van de bestuurskamers (!) en moest dan kijken naar foto's van jezelf op de trap tijdens wedstrijden, het bewijsmateriaal. Vervolgens kreeg je te horen dat je een voorwaardelijk stadionverbod had. Mocht je binnen twee jaar weer op de trap worden gesignaleerd dan kon je zes maanden het stadion niet in. Dit werd ter plekke schriftelijk bevestigd.

Ik vermoed dat een paar 100 mensen deze stadionverboden moeten hebben gekregen.

Wie kan zich dit nog herinneren?
Wie heeft de brieven nog? (zowel de uitnodigingsbrief als de brief met het stadionverbod?)
WE LOVE YOU AJAX, WE DO!

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23209
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: De Stadionverboden in de begintijd van de Arena

Bericht door Cruijff » zo jul 17, 2011 7:24 pm

Heb zelf nooit zo'n brief gekregen, ik pakte mijn eerste stadionverbod pas in 2007. Maar als we het over Michiel Menting moeten gaan hebben dan kan ik een heel register open trekken aan vuile streken van die vent. Of een boek schrijven 5 keer zo dik als Vak 127 van Menno.

Gebruikersavatar
Thom
Berichten: 3202
Lid geworden op: wo sep 17, 2003 3:37 pm
Locatie: Den Haag

Re: De Stadionverboden in de begintijd van de Arena

Bericht door Thom » ma jul 18, 2011 1:24 pm

Ik heb zoveel m0ngolen gezien op 425 en in de Meer dat stadionverboden me niet verbazen; wie zich normaal gedraagt krijgt geen verbod. Ik vind een voorwaardelijk verbod heel schappelijk trouwens: je krijgt een waarschuwing dat je je moet gedragen, kun je dat niet aan dan krijg je een x-aantal maanden aan je broek. Prima! :biggthumpup.gif:
De dood gaat ons niet aan. Zolang we er zijn, is de dood er niet, en wanneer de dood er is, zijn wij er niet meer. Epicurus

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23209
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: De Stadionverboden in de begintijd van de Arena

Bericht door Cruijff » ma jul 18, 2011 2:26 pm

Ach. Wat is, gerelateerd aan het voetbal, je definitie van een mongool?

Gebruikersavatar
El Clavo
AT Toto winner 08/09
Berichten: 15396
Lid geworden op: do apr 29, 2004 6:42 pm
Locatie: Mijdrecht

Re: De Stadionverboden in de begintijd van de Arena

Bericht door El Clavo » ma jul 18, 2011 2:28 pm

Thom schreef:Ik heb zoveel m0ngolen gezien op 425 en in de Meer dat stadionverboden me niet verbazen; wie zich normaal gedraagt krijgt geen verbod. Ik vind een voorwaardelijk verbod heel schappelijk trouwens: je krijgt een waarschuwing dat je je moet gedragen, kun je dat niet aan dan krijg je een x-aantal maanden aan je broek. Prima! :biggthumpup.gif:
Jij vindt het abnormaal en asociaal als iemand op een trap staat?

Gebruikersavatar
MIKE_ZUID2 (ASR_AFCA)
AT Toto winner 07/08
Berichten: 4097
Lid geworden op: do mei 13, 2004 1:58 pm

Re: De Stadionverboden in de begintijd van de Arena

Bericht door MIKE_ZUID2 (ASR_AFCA) » ma jul 18, 2011 2:36 pm

En wat als bij enkele wedstrijden het geval is , er meer mensen zijn dan stoelen? Mag je dan wel op de trap staan?
Ik vraag me ook altijd af hoe het kan, maar bij de enkele top wedstrijd zie ik altijd meer mensen dan dat er stoelen zijn op sommige vakken.

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23209
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: De Stadionverboden in de begintijd van de Arena

Bericht door Cruijff » ma jul 18, 2011 2:40 pm

Bij Ajax verbaas ik me daar ook weleens over, in de Kuip is het algemeen bekend dat ze bij topwedstrijden (tegen bijvoorbeeld Ajax) in de vakken zonder stoelnummering enkele honderden kaarten meer kaarten verkopen dan dat er stoeltjes zijn.

Maar wat is de bedoeling Jari? Gaan de in 97-98 uitgedeelde stadionverboden alsnog worden aangevochten?

Gebruikersavatar
jabu
Berichten: 15991
Lid geworden op: zo apr 04, 2004 8:46 am
Locatie: Amsterdam

De Stadionverboden in de begintijd van de Arena

Bericht door jabu » ma jul 18, 2011 4:19 pm

El Clavo schreef:Jij vindt het abnormaal en asociaal als iemand op een trap staat?
Abnormaal en asociaal is wellicht wat overdreven, maar er zit natuurlijk een gedachte achter:
JariRJ schreef:Om toch bij elkaar te kunnen staan en om beter sfeer te kunnen maken, gingen mensen in het begin van het tweede seizoen (97-98) bij elkaar staan op de trap. Dit was echter verboden ivm de veiligheid.
MIKE_ZUID2 (ASR_AFCA) schreef:Ik vraag me ook altijd af hoe het kan, maar bij de enkele top wedstrijd zie ik altijd meer mensen dan dat er stoelen zijn op sommige vakken.
Misschien is dat zo omdat mensen vanuit het ene vak naar het andere vak gaan om daar bij elkaar te staan?

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40627
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: De Stadionverboden in de begintijd van de Arena

Bericht door Marillion » ma jul 18, 2011 6:41 pm

Lijkt mij inderdaad de oorzaak. Je kunt makkelijk doorlopen naar een ander vak. Geen mens die bij het naar binnen gaan je kaartje wil zien.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
JariRJ
Berichten: 147
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:30 pm

Re: De Stadionverboden in de begintijd van de Arena

Bericht door JariRJ » ma jul 18, 2011 7:03 pm

Cruijff schreef:Bij Ajax verbaas ik me daar ook weleens over, in de Kuip is het algemeen bekend dat ze bij topwedstrijden (tegen bijvoorbeeld Ajax) in de vakken zonder stoelnummering enkele honderden kaarten meer kaarten verkopen dan dat er stoeltjes zijn.

Maar wat is de bedoeling Jari? Gaan de in 97-98 uitgedeelde stadionverboden alsnog worden aangevochten?
Nee hoor, geen achterliggende bedoeling verder. Ik was gewoon benieuwd of iemand zich dit nog kon herinneren, en of er mensen waren die de brieven hadden bewaard. Aanvechten is ook zinloos denk ik, aangezien het om 2-jarige stadionverboden gaan van 13 jaar geleden. :biggrin.gif:
WE LOVE YOU AJAX, WE DO!

goodfella
Berichten: 8566
Lid geworden op: ma okt 06, 2003 6:31 pm

Re: De Stadionverboden in de begintijd van de Arena

Bericht door goodfella » ma jul 18, 2011 8:11 pm

El Clavo schreef:
Thom schreef:Ik heb zoveel m0ngolen gezien op 425 en in de Meer dat stadionverboden me niet verbazen; wie zich normaal gedraagt krijgt geen verbod. Ik vind een voorwaardelijk verbod heel schappelijk trouwens: je krijgt een waarschuwing dat je je moet gedragen, kun je dat niet aan dan krijg je een x-aantal maanden aan je broek. Prima! :biggthumpup.gif:
Jij vindt het abnormaal en asociaal als iemand op een trap staat?
Regels zijn toch regels? :hypocrite.gif:

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23209
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: De Stadionverboden in de begintijd van de Arena

Bericht door Cruijff » di jul 19, 2011 4:10 pm

Er zijn ook genoeg regels die structureel overtreden kunnen worden, zonder dat het een stadionverbod oplevert. Ook vechtpartijen worden in de Arena regelmatig gedoogd.

Gebruikersavatar
raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Berichten: 22999
Lid geworden op: di sep 02, 2003 9:59 am
Locatie: St. Neots, UK
Contacteer:

Re: De Stadionverboden in de begintijd van de Arena

Bericht door raymon » do mei 02, 2019 10:22 am

Laten we eens een oud topic naar boven halen. Interessante podcast met Hooligan Wesley en zijn spijt van wat er gebeurd is zoveel jaar geleden:

https://sports.vice.com/nl/article/nean ... m0ymMeCi90
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"

Gebruikersavatar
InnerHarbour
Berichten: 20534
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 1:09 am

Re: De Stadionverboden in de begintijd van de Arena

Bericht door InnerHarbour » do mei 02, 2019 2:18 pm

Journalist geslagen

Iemand van AT? :blackcat.gif:
YNWA

Historicus
Berichten: 3329
Lid geworden op: di mar 15, 2016 11:03 pm

Re: De Stadionverboden in de begintijd van de Arena

Bericht door Historicus » ma mei 06, 2019 1:56 pm

El Clavo schreef:
Thom schreef:Ik heb zoveel m0ngolen gezien op 425 en in de Meer dat stadionverboden me niet verbazen; wie zich normaal gedraagt krijgt geen verbod. Ik vind een voorwaardelijk verbod heel schappelijk trouwens: je krijgt een waarschuwing dat je je moet gedragen, kun je dat niet aan dan krijg je een x-aantal maanden aan je broek. Prima! :biggthumpup.gif:
Jij vindt het abnormaal en asociaal als iemand op een trap staat?
Wel als dat betekent dat anderen niet prettig of veilig (bij calamiteiten) de tribunes op of af kunnen. Zal allemaal wel gezellig zijn, maar aan de veiligheid moet ook gedacht worden.

Plaats reactie