The Day After Salzburg

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11942
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

The Day After Salzburg

Bericht door Zuidema » vr feb 28, 2014 7:48 am

Salzburg is dus een wake-up call. Een voorbeeld, trek hier lessen uit, zeggen we allemaal. Maar welke lessen? Wat moeten we overnemen/leren van Salzburg om ook in dezelfde garnituur spelers en budgetten en slappe nationale competitie tot een ploeg te komen die mee kan in de (sub)top van de EL? Ik wil daar graag eens een discussie over opstarten met de andere AT-ers onder een aparte topic. Dat we échecs als tegen Spartak, Steaua en Salzburg enz eindelijk eens weten te voorkomen.

Om een paar voorzetjes te geven: iets in de scouting veranderen? Dat een type Soriano straks bij ons rondloopt ipv Cuenca en Bojan (allemaal Barcelona B)? Andere aanvallers voor hetzelfde geld, maar dan met meer snelheid, diepgang, techniek, creativiteit? Moeten we meer gaan selecteren op spelers die die forechecking consequent en gedisciplineerd kunnen toepassen (duelkracht, conditie). Moeten we de mix veranderen? Toch minder jeugd en alleen maar absoluut toptalent en toch meer kerels, categorie 20-25 en 26-30? Gaan we de hand van de knip halen voor kwaliteitsinvesteringen met dat gigantische eigen vermogen dat nu alleen maar ligt te verdampen?

Moeten we het concept veranderen? Gericht op forechecking en profiteren van de snelle omschakeling met de daarvoor geschikte spelers? Maar ook het van achteruit voetballen met een enorme drive naar voren? Alsof het veld afhelt naar het vijandelijke doel.

Kortom: welke lessen trekken we dus uit Salzburg. En eigenlijk ook uit Spartak, Steaua, enz. Wat gaat goed, wat kan stukken beter gezien onze mogelijkheden en beperkingen? Anyone?

Rutger
Berichten: 215
Lid geworden op: wo nov 02, 2011 2:13 pm
Locatie: Assen

Re: The Day After Salzburg

Bericht door Rutger » vr feb 28, 2014 7:59 am

Allereerst wil ik zeggen dat ons scoutingsapparaat eigenlijk gewoon ondermaats is. Hoe kan het dat wij 2 jaar geleden een Sana kopen terwijl zij een Mané kunnen aantrekken? Ik denk dat de oplossing op meerdere gebieden ligt, maar één daarvan lijkt mij toch wel de scouts.

Jeugdige talenten lijken we nu wel te kunnen aantrekken, maar als we een directe versterking nodig hebben gaat dat de afgelopen jaren bijna altijd mis (op een paar uitzonderingen na). En misschien hoort het er dan ook eens bij om niet altijd maar in Nederland te shoppen, want er lopen nog veel meer goede voetballers rond buiten Nederland.

wimpey
Berichten: 51980
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: The Day After Salzburg

Bericht door wimpey » vr feb 28, 2014 8:39 am

Zuidema schreef: Kortom: welke lessen trekken we dus uit Salzburg. En eigenlijk ook uit Spartak, Steaua, enz. Wat gaat goed, wat kan stukken beter gezien onze mogelijkheden en beperkingen? Anyone?
Open deur: je eigen spelletje blijven spelen op een betere manier. :smallgrin.gif:

Ongebruikelijke tegenstanders vragen om ongebruikelijke maatregelen. Ik denk dat 'm daar de schoen wringt. Ajax moet toe naar meer diversiteit binnen de eigen speelwijze. Out of the box denken. Geldt ook voor Frank.

Een lel kan trouwens verfrissend werken. Parma vrat Ajax op. Een jaar later vrat Ajax onder aanvoering van Rijkaard alles en iedereen op. EK'96 was een sof. WK'98 met een van achteruit dirigerende FdB een genot. En Ajax is na 7 magere jaren hard op weg naar titel 4 op rij. :hypocrite.gif:

RBS speelt ook zonder bal een enorm fysiek spelletje. Het deed me in de Arena bij tijd en wijle denken aan Overmars, Jari, Davids, RdB en Finidi. Die maakten 'tegen de bal' ook kilometers. Het huidige Ajax is in balbezit in staat een opponent kapot te spelen. Zonder bal niet. Op dat vlak (tempo, explosiviteit) moet Ajax een inhaalslag maken.

Chris
Berichten: 1284
Lid geworden op: ma mar 08, 2004 10:06 pm
Locatie: Buitenpost

Re: The Day After Salzburg

Bericht door Chris » vr feb 28, 2014 8:49 am

Rutger schreef:Allereerst wil ik zeggen dat ons scoutingsapparaat eigenlijk gewoon ondermaats is. Hoe kan het dat wij 2 jaar geleden een Sana kopen terwijl zij een Mané kunnen aantrekken? Ik denk dat de oplossing op meerdere gebieden ligt, maar één daarvan lijkt mij toch wel de scouts.

Jeugdige talenten lijken we nu wel te kunnen aantrekken, maar als we een directe versterking nodig hebben gaat dat de afgelopen jaren bijna altijd mis (op een paar uitzonderingen na). En misschien hoort het er dan ook eens bij om niet altijd maar in Nederland te shoppen, want er lopen nog veel meer goede voetballers rond buiten Nederland.
We kijken nu wel heel erg naar de successen van de RBS. Hoeveel hebben zijn geïnvesteerd in hun off shore activiteiten en hoe vaak hebben zij een miskleun gedaan. Ik kan me niet voorstellen dat elke aankoop raak was. Daar moet een kanttekening geplaatste worden.

Niettemin ben ik eens met Wimpey dat we op het vlak van fysiek, kwaliteit, discipline en dynamiek zijn overklast.
Chris a.k.a Giiser

GangstaRiB
Berichten: 16874
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 10:44 pm
Locatie: Purmerend

Re: The Day After Salzburg

Bericht door GangstaRiB » vr feb 28, 2014 9:06 am

wimpey schreef:
Zuidema schreef: Kortom: welke lessen trekken we dus uit Salzburg. En eigenlijk ook uit Spartak, Steaua, enz. Wat gaat goed, wat kan stukken beter gezien onze mogelijkheden en beperkingen? Anyone?
Open deur: je eigen spelletje blijven spelen op een betere manier. :smallgrin.gif:

Ongebruikelijke tegenstanders vragen om ongebruikelijke maatregelen. Ik denk dat 'm daar de schoen wringt. Ajax moet toe naar meer diversiteit binnen de eigen speelwijze. Out of the box denken. Geldt ook voor Frank.

Een lel kan trouwens verfrissend werken. Parma vrat Ajax op. Een jaar later vrat Ajax onder aanvoering van Rijkaard alles en iedereen op. EK'96 was een sof. WK'98 met een van achteruit dirigerende FdB een genot. En Ajax is na 7 magere jaren hard op weg naar titel 4 op rij. :hypocrite.gif:

RBS speelt ook zonder bal een enorm fysiek spelletje. Het deed me in de Arena bij tijd en wijle denken aan Overmars, Jari, Davids, RdB en Finidi. Die maakten 'tegen de bal' ook kilometers. Het huidige Ajax is in balbezit in staat een opponent kapot te spelen. Zonder bal niet. Op dat vlak (tempo, explosiviteit) moet Ajax een inhaalslag maken.
In balbezit kapotspelen? Kom op zeg... misschien kunnen ze Roda JC kapotspelen, maar een stapje hoger echt niet. De wedstrijden tegen Milan en Barca strooien zand in de ogen. Die ploegen willen zo min mogelijk energie verspillen aan een matig Ajax. Een ploeg als Salzburg had wel de drive en kon Ajax heel makkelijk afjagen.

Dat bejaarden-tempo in de Eredivsie leidt nergens toe, zoveel is wel duidelijk. Zelden zo'n onmachtig Ajax gezien.

Demosthenes
Berichten: 7389
Lid geworden op: zo dec 02, 2007 8:17 pm

Re: The Day After Salzburg

Bericht door Demosthenes » vr feb 28, 2014 9:12 am

Niettemin ben ik eens met Wimpey dat we op het vlak van fysiek, kwaliteit, discipline en dynamiek zijn overklast.
Dat is nogal wat.

Ajax zal niet veranderen, Ajax zal op dezelfde wijze dezelfde type spelers blijven aantrekken, dat is de koers die drie jaar geleden (maart 2011) is ingezet en waar het TH van overtuigd is. Het argument is dat vijf à zeven jaar na het begin van de revolutie Ajax een serieuze EC-kandidaat is (winnen/finale), dat houdt in 2016-2018. Soms telt iemand de jaren na het aanstellen van Overmars (6 juli 2012 aangesteld), er kan een keer een mededeling komen dat het iets langzamer gaat dan verwacht, dan is het al 2018-2020 en Jongkind schreef ooit dat de toenmalige D1/D2-lichting de lichting was voor "dat serieuze", die lichting speelt nu C1/C2. Het duurt nog even, er is voor het TH geen reden om anders te gaan voetballen of anders te scouten.

Op AN hebben kenners (Ik ken ze niet, maar ze schrijven veel over de jeugd) het over de scout die afgelopen zomer (Paul, als ik me niet vergis) van AZ is gekomen, een superscout. Hij heeft niet zo lang bij AZ gezeten, hij komt eigenlijk van Volendam. Zal hij het verschil maken?

Ajax heeft al jaren geld om spelers te kopen, onder HtC kwam er meer dan 50 miljoen binnen, door de vorige revolutie was dat snel verdampt. Ajax kan nu investeren, zal wel investeren. Van Zivkovic (We horen en lezen niets meer) mag je geen grote verandering verwachten, hij is nog jeugdspeler. Zal Wang daar voor zorgen? (Zit hij nog bij Ajax, in Jong Ajax speelt hij ook niet) Nieuwkomers als Meleg en Andersen blinken niet uit in fysiek en dynamiek, twee zaken waarin we zijn overklast. De discipline is er wel en de kwaliteit? Dynamiek lijkt mij iets om aan te werken, dan merken de spelers dat ze techniek nodig hebben om de bal onder controle te krijgen (en te houden), want dat leek gisteren nergens op.
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

wimpey
Berichten: 51980
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: The Day After Salzburg

Bericht door wimpey » vr feb 28, 2014 9:17 am

Demosthenes schreef: Wang Meleg en Andersen
De kracht van de boodschap zit 'm in de herhaling. :biggthumpup.gif:

Demosthenes
Berichten: 7389
Lid geworden op: zo dec 02, 2007 8:17 pm

Re: The Day After Salzburg

Bericht door Demosthenes » vr feb 28, 2014 9:22 am

wimpey schreef:
Demosthenes schreef: Wang Meleg en Andersen
De kracht van de boodschap zit 'm in de herhaling. :biggthumpup.gif:
Dank voor het compliment, maar ik mis de herhaling; mag er geen enkele naam genoemd worden, moeten er omschrijvingen voor Van der Boog e.c. gebruikt worden? Andersen speelt 1 1/2 jaar bij Ajax, had er 40 wedstrijden op zitten in Denemarken, mag daar ook een keer een goede wedstrijd van worden verwacht? Meleg gezien in Jong Ajax? Kan geen lachje af als hij scoort. Meleg moest en zou komen, louche makelaars of niet, hij kan eerst een paar jaar "klaargestoomd" worden? Er zijn nog meer namen aan toe te voegen!
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

wimpey
Berichten: 51980
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: The Day After Salzburg

Bericht door wimpey » vr feb 28, 2014 9:24 am

Demosthenes schreef: Dank voor het compliment, maar ik mis de herhaling;
AT kent een zoekfunctie. Zoek eens op "Demosthenes" en "Meleg". Dan gaat er een wereld voor je open.

Lionel
Berichten: 47508
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: The Day After Salzburg

Bericht door Lionel » vr feb 28, 2014 9:45 am

wimpey schreef:
Zuidema schreef: Kortom: welke lessen trekken we dus uit Salzburg. En eigenlijk ook uit Spartak, Steaua, enz. Wat gaat goed, wat kan stukken beter gezien onze mogelijkheden en beperkingen? Anyone?
Het huidige Ajax is in balbezit in staat een opponent kapot te spelen.
Ajax heeft met 6-1 verloren van Salzburg. Niet met 10-9 ofzo. Ajax heeft dus helemaal niemand kapotgespeeld.
IK GELOOF!!!!!!

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 13426
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:43 pm

Re: The Day After Salzburg

Bericht door Arthur » vr feb 28, 2014 9:52 am

Mijn take aways van de wedstrijden tegen RBS:

1. Te veel Ajaxspelers hebben onvoldoende techniek. Wanneer het tempo omhoog gaat springen de ballen ineens van de voet en zijn de passes te kort of te lang. Ik denk dat dit ook de bron is van het lage tempo dat Ajax over het algemeen hanteert; op dat tempo voldoet de techniek wel. Je kunt dit natuurlijk meteen oplossen door technisch vaardigere spelers te kopen, maar ook de meeste van onze huidige spelers moeten dit kunnen leren. Daarvoor is het wel nodig dat ze regelmatig gedwongen worden in een hoog tempo te voetballen en niet 3 of 4 keer per jaar. Hoe zou Ajax hiervoor kunnen zorgen? Een bredere selectie zodat er op de training meer weerstand is? Tijdens het seizoen regelmatig oefenwedstrijden tegen echte topploegen inlassen en het puntverlies dat dat op korte termijn kan opleveren voor lief nemen? Ik ben in ieder geval zeer benieuwd of het technische niveau van de jeugdspelers de komende jaren steeds beter zal zijn tegen de tijd dat ze bij Ajax 1 komen. Dat zou je obv de revolutie mogen verwachten.

2. De scouting is natuurlijk altijd al een pijnpunt bij Ajax. Op dat ene spectaculaire jaar met Maxwell, Trabelsi, Zlatan, etc na weet Ajax nagenoeg nooit exotische verrassingen te scouten die de ploeg een stuk sterker maken. De enige spelers die het nog wel goed doen zijn door andere clubs naar Nederland gehaald en vervolgens door Ajax gekocht of zijn puur per toeval aan komen waaien voor een trainingsstage. Dit probleem zit zo structureel in de club dat er op dit onderdeel zelf ook een revolutie zal moeten plaatsvinden. Ze zouden toch moeten kunnen leren van andere clubs waar ze regelmatig informatie mee uitwisselen? Daarnaast lijkt de scouting in de jeugd een stuk actiever dan die van de proftak. Hier is nog zo ongelofelijk veel te winnen.

3. De Boer is een trainer die past bij het niveau van Ajax: vrij goed, maar hij moet ook stappen maken door vaker topwedstrijden te coachen en daarvan te leren.

4. Ik verwacht dat de technische top bij Ajax afgelopen donderdag wakker is geschrokken en meteen is begonnen met zelf in kaart brengen wat er allemaal nog moet gebeuren om een Europese subtopper te worden. Dit moet voor volgend seizoen al resulteren in acties en zichtbare verbeteringen. Zo niet, dan gaat er op dat niveau iets gruwelijk mis.
Toch heb ik hier wel vertrouwen in omdat Ajax van eerder problemen ook lijkt te hebben geleerd. Ik denk dan aan bijvoorbeeld de gigantische blessuregolf uit De Boers eerste volledige jaar, terwijl we vorig jaar nauwelijks blessures hebben gehad.

Lionel
Berichten: 47508
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: The Day After Salzburg

Bericht door Lionel » vr feb 28, 2014 9:55 am

En dit jaar stikken we in de blessures. Boilesen, Siem, Fischer, Schone, Serero, Sig...
IK GELOOF!!!!!!

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 13426
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:43 pm

Re: The Day After Salzburg

Bericht door Arthur » vr feb 28, 2014 9:58 am

Rishi schreef:En dit jaar stikken we in de blessures. Boilesen, Siem, Fischer, Schone, Serero, Sig...
Je moet natuurlijk ook kijken naar de oorzaak. Je kunt als club niks doen aan een speler die een klaplong krijgt, die bij een trainingspartijtje door zijn enkels gaat of die sowieso bekend staat om zijn zwakke hamstrings.
Er zijn dit jaar meer blessures dan vorig jaar, maar het is nog niet te vergelijken met twee jaar geleden.

Mr. Ajax
Berichten: 14558
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 3:32 pm

Re: The Day After Salzburg

Bericht door Mr. Ajax » vr feb 28, 2014 9:59 am

Arthur schreef:Mijn take aways van de wedstrijden tegen RBS:

1. Te veel Ajaxspelers hebben onvoldoende techniek. Wanneer het tempo omhoog gaat springen de ballen ineens van de voet en zijn de passes te kort of te lang. Ik denk dat dit ook de bron is van het lage tempo dat Ajax over het algemeen hanteert; op dat tempo voldoet de techniek wel. Je kunt dit natuurlijk meteen oplossen door technisch vaardigere spelers te kopen, maar ook de meeste van onze huidige spelers moeten dit kunnen leren. Daarvoor is het wel nodig dat ze regelmatig gedwongen worden in een hoog tempo te voetballen en niet 3 of 4 keer per jaar. Hoe zou Ajax hiervoor kunnen zorgen? Een bredere selectie zodat er op de training meer weerstand is? Tijdens het seizoen regelmatig oefenwedstrijden tegen echte topploegen inlassen en het puntverlies dat dat op korte termijn kan opleveren voor lief nemen? Ik ben in ieder geval zeer benieuwd of het technische niveau van de jeugdspelers de komende jaren steeds beter zal zijn tegen de tijd dat ze bij Ajax 1 komen. Dat zou je obv de revolutie mogen verwachten.

Voor Salzburg is dat niet anders hoor. Ze zijn momenteel gewoon 'mannelijker' om met De Boer te spreken. Professioneler. Ik blijf erbij dat dit puur een mentale kwestie is. Onze jochies raken heel snel in paniek als het even wat anders gaat dan in de eerste versnelling op de training.
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 13426
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:43 pm

Re: The Day After Salzburg

Bericht door Arthur » vr feb 28, 2014 10:03 am

Mr. Ajax schreef:
Arthur schreef:Mijn take aways van de wedstrijden tegen RBS:

1. Te veel Ajaxspelers hebben onvoldoende techniek. Wanneer het tempo omhoog gaat springen de ballen ineens van de voet en zijn de passes te kort of te lang. Ik denk dat dit ook de bron is van het lage tempo dat Ajax over het algemeen hanteert; op dat tempo voldoet de techniek wel. Je kunt dit natuurlijk meteen oplossen door technisch vaardigere spelers te kopen, maar ook de meeste van onze huidige spelers moeten dit kunnen leren. Daarvoor is het wel nodig dat ze regelmatig gedwongen worden in een hoog tempo te voetballen en niet 3 of 4 keer per jaar. Hoe zou Ajax hiervoor kunnen zorgen? Een bredere selectie zodat er op de training meer weerstand is? Tijdens het seizoen regelmatig oefenwedstrijden tegen echte topploegen inlassen en het puntverlies dat dat op korte termijn kan opleveren voor lief nemen? Ik ben in ieder geval zeer benieuwd of het technische niveau van de jeugdspelers de komende jaren steeds beter zal zijn tegen de tijd dat ze bij Ajax 1 komen. Dat zou je obv de revolutie mogen verwachten.

Voor Salzburg is dat niet anders hoor. Ze zijn momenteel gewoon 'mannelijker' om met De Boer te spreken. Professioneler. Ik blijf erbij dat dit puur een mentale kwestie is. Onze jochies raken heel snel in paniek als het even wat anders gaat dan in de eerste versnelling op de training.
En ik denk dus dat ze in paniek raken omdat hun techniek niet voldoet. Ze hebben dan niks om op terug te vallen en gaan zich verstoppen zodat hun teamgenoten de bal ook niet meer kwijt kunnen. Het resultaat was een tegenstander die exact kreeg wat het wilde.

Lionel
Berichten: 47508
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: The Day After Salzburg

Bericht door Lionel » vr feb 28, 2014 10:03 am

Alleen mentaal? Ajax is ondersteboven gespeeld.
IK GELOOF!!!!!!

Ajax Rules
Berichten: 31551
Lid geworden op: do jul 22, 2004 9:15 pm

Re: The Day After Salzburg

Bericht door Ajax Rules » vr feb 28, 2014 10:09 am

Ik denk dat een belangrijk probleem in de scouting zit, en ook in de filosofie rond het aankoopbeleid. Zoals ik gisteren zei denk ik dat je super-conservatief moet aankopen. Alle mogelijke aankopen waar een luchtje van twijfel omheen hangt, moet je niet halen. Dan moet er dus iemand opstaan (zoals vroeger Piet Keizer) die altijd "nee" zegt. Alle koopjes, alle breedteaankopen, alle twijfelgevallen, alle net-niets, je zou ze allemaal moeten laten lopen.

Dat pakt natuurlijk niet alleen goed uit. Want was Schone van tevoren een net-niet of niet? En had je bij Moisander niet de twijfel over zijn lengte? Kortom, je zal veel minder speler kunnen kopen. Daar komt bij dat de spelers, die je wel haalt (zekerheidjes als Suljemani, even los van de prijs), zelfs ook nog kunnen mislukken. Maar dat is dus maar zo.

Het feit dat spelers als Van der Hoorn, Sana, Bojan, Duarte, Sightorsson, Poulsen, Serero, Schone, Moisander, Hoesen, etc. allemaal (in strijd met het hierboven gestelde criterium) zijn gehaald en spelen, leidt er niet alleen toe dat sommigen van hen mislukken, maar ook dat ze veel plekken in de selectie bezet houden en financiele middelen opslokken. Als je gelooft in het aankopen van 16-jarige toptalenten en het al in de jeugd laten wennen van spelers aan een spelsysteem en cultuur, dan moet je misschien "all the way" gaan en je talent nog veel ruimte geven dan op dit moment.

Daar komt bij dat je op die manier veel geld overhoudt (zowel in je salarishuis als voor transfers). Als je dus eens een speler tegenkomt die goed is en wil komen (Van Ginkel), dan kun je daar fluitend 7M voor neertellen (overigens wilde Overmars dat nu ook al, maar dat terzijde). [Een probleem is wel dat je dan grote salarisverschillen binnen je selectie krijgt. Uiteraard moet je je goed presterende jeugd ook de kans geven om een zeer goed betaalde sterkhouder te worden. Maar misschien zijn grotere salarisverschillen juist wel goed voor het topsportklimaat! Graag geen salarisplafond meer! Ik denk zelfs dat je bewezen toppers voor Ajax als Suarez, Vertonghen en misschien Eriksen best wel een aanbod boven de 2M had kunnen doen. Ook dat is dus in strijd met het huidige beleid. Het zijn juist die drie spelers in je selectie die de ploeg op een veel hoger plan brengen. Reserveer dan ook een substantieel deel van je spelersbudget voor degenen die ECHT beter zijn dan de rest.]

Kortom: ik zou een alles-of-niets-aankoopbeleid voorstaan, waarbij je alleen minderjarige toptalenten koopt en elk seizoen 0, 1 of 2 of 3 zeer ambitieuze, "bijna zekerheidjes" tussen de 5M en 10M koopt. Ik denk ook dat Ajax zich meer als de topdog van de Eredivisie moet opstellen (zoals Bayern Munchen in Duitsland), en er niet voor moet terugdeinzen om de pareltjes meteen weg te kopen, desnoods bij Feyenoord en PSV. Graag ook meer transfers als Bazoer.

Verder kunnen ze nadenken over het "scouten van scouts". Welke mensen in Nederland hebben een bewezen track-record en zijn leip genoeg van voetbal om 80 uur per week voetbal te kijken? (zoals Thomas en Steef, kan overigens niet beoordelen of zij verstand van voetbal en een bewezen trackrecord hebben. Want dat moet natuurlijk ook). Neem deze mensen op agressieve wijze over, doe ze een aanbod dat ze niet kunnen weigeren. En denk na over financiële constructies, waarbij de scout niet betaald wordt als het tot een transfer komt, maar wanneer de aankoop slaagt en voor een mega-bedrag doorverkocht wordt.

Verder zou er een parlementair onderzoek moeten komen naar de fitheid van Salzburg. Laat je eigen staf hier verantwoording over afleggen. Waar komt het verschil vandaan? Welke wetenschappelijke ontwikkelingen hebben ze gemist? Leg ze het vuur aan de schenen, en schroom niet om zelfs uit elkaar te gaan als er geen overtuigend verbeterplan komt.

Tot slot blijf ik, denk ik, meer voorstander van de punt naar voren. Ik denk dat je je dan makkelijker onder druk uitvoetbalt (met twee aanspeelpunten), dat je verdedigend een sterker blok hebt staan en dat het tegenwoordig ook onderscheidender is.


(Overigens weet ik het ook niet, en roep ik maar wat "the day after". Vanuit frustratie. We moeten ons denk ik wel realiseren dat Salzburg een beter presterende club is met dezelfde middelen en mogelijkheden, maar dat er tegenover Salzburg ook 50 voorbeelden van clubs zijn die hetzelfde of minder presteren dan Ajax met dezelfde middelen en mogelijkheden).
Socialisme is afgunst vermomd als mededogen, opgelegd met tirannie in de kleren van tolerantie.

wimpey
Berichten: 51980
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: The Day After Salzburg

Bericht door wimpey » vr feb 28, 2014 10:34 am

Ajax Rules schreef:Ik denk dat een belangrijk probleem in de scouting zit, en ook in de filosofie rond het aankoopbeleid.
Ik vind dat je een goed verhaal afsteekt. :biggthumpup.gif: Een kanttekening:

Zo'n Mané: het is z'n 2e seizoen RBS. Was ie meteen 'zo goed' bij RBS? Of heeft ie zich ontwikkeld? Soriano: dezelfde vraag... Ik zie bij Ajax tal van spelers (van buitenaf en vanuit de jeugd) die zich positief ontwikkeld hebben. Niet alleen dit seizoen. Voorbeelden: Schöne, Moisander, Serero, Veltman, Blind, Boilesen...

Je hebt ook spelers die niet aanklampen: Sig, Bojan, Sana. Ergo: slecht gescout. Onvoldoende ontwikkelingspotentieel. Kappen met investeren in die categorie. VD Hoorn: ik vrees met grote vreze. Daar zou ik als RvC richting TH / TD wel raad mee weten: daar zouden ze op afgerekend worden.

Voor een club als Ajax is het lastig om 'the finished article' te halen / op te leiden. Halen: kwestie van muntjes. Opleiden: dat kon en moest beter dan hetgeen JOR e.c. eruit haalden... Je moet eigenlijk af van het woord 'opleiden' en toe naar 'ontwikkeling'. Je moet selecteren / schiften o.b.v. ontwikkelingspotentieel.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: The Day After Salzburg

Bericht door Jöhnk » vr feb 28, 2014 11:11 am

Ajax Rules schreef: Kortom: ik zou een alles-of-niets-aankoopbeleid voorstaan, waarbij je alleen minderjarige toptalenten koopt en elk seizoen 0, 1 of 2 of 3 zeer ambitieuze, "bijna zekerheidjes" tussen de 5M en 10M koopt.
Vreemde conclusie. We hebben verloren van Salzburg, dat enkele zeer goede speler voor weinig gehaald, dus Ajax moet met geld smijten. Ajax moet beter zoeken, lijkt me dan eerder de conclusie.

De lat moet inderdaad wel omhoog bij aankopen. Geen spelers meer die technisch tekortkomen, te klein zijn, te langzaam, te weinig atletisch, etc. Maar je zult ook zien dat veel van de "bijna zekerheidjes" dan afvallen. Je komt eigenlijk automatisch in het buitenland uit, want in Nederland wordt amper modern voetbal gespeeld. Een terrein waar je uit zou kunnen komen is de 2. bundesliga.

Le T.
Berichten: 5472
Lid geworden op: do mar 31, 2011 10:10 am

Re: The Day After Salzburg

Bericht door Le T. » vr feb 28, 2014 11:22 am

Ik denk dat het in hoofdzaak neerkomt op 3 grote problemen:

- Er zit bij het TH helemaal niemand met een goed oog in de kwaliteiten en het potentieel van spelers, en voor welke positie. Ruwe diamanten worden verkocht alsof het een stukje geslepen glas is, en geslepen glas wordt gekocht om bij te slijpen (klaar te stomen) tot een diamant. Dat werkt dus niet. Zowel qua klasse als persoonlijkheid wordt het elke transferperiode beduidend minder, het zijn allemaal positie-invullers geworden, het is schaken met louter pionnen.

- De trainer denkt zó verdedigend dat hij dat met aanvallend voetbal verwart. Ook de aanvallers moeten binnen hun technische comfortzone blijven. Maar een aanvaller mag en moet altijd meer risico in zijn spel leggen, het moet altijd scherper en sneller, terwijl een verdediger zich geen fout kan veroorloven. Die moeten dus geen dingen proberen op de pieken van kunnen, aanvallers wel. Als je risico op balverlies durft te nemen, kun je veel sneller combineren.

- Ajax als geheel is een one trick pony, als de superrondo niet werkt is er niks anders om op terug te vallen dan de lange bal op VdHoorn. Ik pleit helemaal niet voor dat kick and rush, maar als je de optie hebt om een bal in een keer voorbij de middenlijn bij een medespeler krijgt, wordt zo druk zetten als RBS deed erg link. Iets vergelijkbaars heb je door spelers met een individuele actie, die houden de tegenstander op eigen helft met hun dreiging. Het van achteruit opbouwen wordt makkelijker wanneer je ook nog andere opties hebt.
Wollt ihr den totalen Mensch?

Demosthenes
Berichten: 7389
Lid geworden op: zo dec 02, 2007 8:17 pm

Re: The Day After Salzburg

Bericht door Demosthenes » vr feb 28, 2014 11:27 am

Te veel Ajaxspelers hebben onvoldoende techniek. Wanneer het tempo omhoog gaat springen de ballen ineens van de voet en zijn de passes te kort of te lang. Ik denk dat dit ook de bron is van het lage tempo dat Ajax over het algemeen hanteert; op dat tempo voldoet de techniek wel.
De club die dat beweert bestaat nu uit twee leden? Wie zou op de training het tempo omhoog moeten gooien? De ervaren spelers, denk ik, maar als je ziet in welk tempo Poulsen speelt, dan kun je dat van hem niet verwachten. Siem de Jong is eerder een volger, vrees ik, dan een leider. Ajax mist die spelers en daar is bewust voor gekozen. Nogmaals, was het niet ene JC die enkele decennia geleden zei dat je speelt zoals je traint?
En dit jaar stikken we in de blessures. Boilesen, Siem (deed gisteren mee), Fischer (deed de vorige keer mee), Schone, Serero,
De naam Serero valt, maar om die als afwezige te melden gaat toch te ver. Serero werd na 88 minuten in de competitie (invallen als rechtsbuiten) al veroordeeld en nu opvoeren als excuus? Duarte zou hem er toch ook zo uit spelen, Duarte deed gisteren mee (thuiswedstrijd ook)
Ik denk zelfs dat je bewezen toppers voor Ajax als Suarez, Vertonghen en misschien Eriksen best wel een aanbod boven de 2M had kunnen doen. Ook dat is dus in strijd met het huidige beleid.
Ajax is al jaren een tussenstation voor toppers, de revolutie heeft dat nog niet veranderd. Vertonghen hoort bij het nationale elftal verhalen en bedragen, die houd je niet. Voor Suarez geldt hetzelfde.
Graag ook meer transfers als Bazoer.
Zullen we even wachten?
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

Ajax Rules
Berichten: 31551
Lid geworden op: do jul 22, 2004 9:15 pm

Re: The Day After Salzburg

Bericht door Ajax Rules » vr feb 28, 2014 11:29 am

Jöhnk schreef:Vreemde conclusie. We hebben verloren van Salzburg, dat enkele zeer goede speler voor weinig gehaald, dus Ajax moet met geld smijten. Ajax moet beter zoeken, lijkt me dan eerder de conclusie.
Ik snap je punt, maar de oplossing om gewoon betere spelers te kopen en betere beslissingen te nemen, is natuurlijk een open deur. Dat wil je sowieso al. En iedere club. Dat biedt geen aanknopingspunten in beleid.

Het belangrijkste is natuurlijk dat je goede mensen in je scouting hebt. Daar zeg ik ook wat over. Mijn punt is ook niet om perse met geld te smijten. Liever heb ik die topspelers gratis of voor 1 ton. Ik zag alleen dat de middelen die er zijn, veel meer dan nu het geval is, gericht moeten zijn op kwaliteit en minder op kwantiteit. Als je een speler ziet (of al in je selectie hebt!) die je ploeg ECHT beter maakt (dat blijft overigens een gok), zet daar dan vol op in. Het liefst komt zo'n jongens gratis of voor 1 ton. Desnoods voor 8M en een hoog salaris. En zie af van alle opvulling. Wees desnoods bereid om een zomer niet 1 aankoop te doen.

Geen idee of het dan beter zal gaan met Ajax. Maar het is misschien iets om over na te denken.
Socialisme is afgunst vermomd als mededogen, opgelegd met tirannie in de kleren van tolerantie.

Ajax Rules
Berichten: 31551
Lid geworden op: do jul 22, 2004 9:15 pm

Re: The Day After Salzburg

Bericht door Ajax Rules » vr feb 28, 2014 11:36 am

Demosthenes schreef:Ajax is al jaren een tussenstation voor toppers, de revolutie heeft dat nog niet veranderd. Vertonghen hoort bij het nationale elftal verhalen en bedragen, die houd je niet. Voor Suarez geldt hetzelfde.
Natuurlijk houd je Vertonghen en Suarez niet eindeloos. Ik zeg alleen dat ALS er een kans is om dat soort spelers 1 seizoen langer te houden (over meer heb ik het niet), dat niet op een miljoen meer salaris zou mogen afketsen. In mijn ogen dan. De hele begroting van Ajax, van tientallen miljoenen, staat uiteindelijk volledig in het teken van het eerste selectie. En niets geeft een duidelijker kwaliteitsimpuls aan je elftal dan zulke spelers houden, zelfs voor 1 extra jaar. Een Vertonghen of Suarez maakt je team gewoon 20% sterker. Daar valt nauwelijks tegenop te managen of trainen.

Kortom: wees zuinig waar het kan, maar bind niet op voorhand je handen op je rug met allerlei rigide salarisplafonds en geitenwollen sokkenideeen over gelijke salarissen in de selectie. Investeer je geld in duidelijke meerwaarde en creeer een topsportklimaat door onderscheid te maken.


Graag ook meer transfers als Bazoer.
Zullen we even wachten?[/quote]

Het gaat me niet om Bazoer, want die ken ik nauwelijks. Ik heb het erover dat Ajax (nog) agressiever zal moeten worden en niet moet terugschrikken voor een impopulaire, Bayern Munchen-achtige 'top dog rol'.
Laatst gewijzigd door Ajax Rules op vr feb 28, 2014 11:40 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Socialisme is afgunst vermomd als mededogen, opgelegd met tirannie in de kleren van tolerantie.

Demosthenes
Berichten: 7389
Lid geworden op: zo dec 02, 2007 8:17 pm

Re: The Day After Salzburg

Bericht door Demosthenes » vr feb 28, 2014 11:39 am

Ik heb het erover dat Ajax (nog) agressiever zal moeten worden en niet moet terugschrikken voor een Bayern Munchen-achtige 'top dog rol'.
Oké, Bazoer lijkt mij dan niet het juiste voorbeeld, Van Ginkel wel, maar die kwam ook niet.

Eriksen was 21 toen hij Ajax verliet, was uitgekeken, denk ik.
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

Yopi
Erelid
Berichten: 13144
Lid geworden op: zo jan 06, 2013 2:25 pm

Re: The Day After Salzburg

Bericht door Yopi » vr feb 28, 2014 12:23 pm

Gisteren is wat mij betreft geen maatstaf. De spelers zagen er duidelijk geen heil meer in. Ze speelden om de negentig minuten vol te maken. RBS daarentegen wilde iets laten zien voor eigen publiek. En bracht dus meer energie en fysiek.
Arthur schreef: 1. Te veel Ajaxspelers hebben onvoldoende techniek. Wanneer het tempo omhoog gaat springen de ballen ineens van de voet en zijn de passes te kort of te lang. Ik denk dat dit ook de bron is van het lage tempo dat Ajax over het algemeen hanteert; op dat tempo voldoet de techniek wel.
Dat weten we toch allang? Ik begrijp niet dat iedereen daar nu opeens zo van schrikt. Onze opleiding brengt al heel veel jaren geen echte topspelers meer voort. Kijk maar waar ze belanden na Ajax. Het kan en moet beter. De spelers van nu hebben in de jeugd geleerd de bal op hun gemakje rond te spelen tot er een gat valt. Daar kun je niet mee aankomen in de top.
Ik ben in ieder geval zeer benieuwd of het technische niveau van de jeugdspelers de komende jaren steeds beter zal zijn tegen de tijd dat ze bij Ajax 1 komen. Dat zou je obv de revolutie mogen verwachten.
Daar moeten we het inderdaad van hebben. Ik heb er vertrouwen in dat het goed gaat komen. Helaas is dit een proces van de lange adem.
2. De scouting is natuurlijk altijd al een pijnpunt bij Ajax. Op dat ene spectaculaire jaar met Maxwell, Trabelsi, Zlatan, etc na weet Ajax nagenoeg nooit exotische verrassingen te scouten die de ploeg een stuk sterker maken. De enige spelers die het nog wel goed doen zijn door andere clubs naar Nederland gehaald en vervolgens door Ajax gekocht of zijn puur per toeval aan komen waaien voor een trainingsstage. Dit probleem zit zo structureel in de club dat er op dit onderdeel zelf ook een revolutie zal moeten plaatsvinden. Ze zouden toch moeten kunnen leren van andere clubs waar ze regelmatig informatie mee uitwisselen? Daarnaast lijkt de scouting in de jeugd een stuk actiever dan die van de proftak. Hier is nog zo ongelofelijk veel te winnen.
Eens. Het moet beter. Ik denk wel dat het lastig is. Bij de meeste clubs is het percentage mislukte spelers hoog. Neem Meleg. Je ziet onmiddellijk dat die jongen kan voetballen. Maar komt het er ook uit? Is hij in staat om zich aan te passen? Wil hij in zichzelf investeren? Je hebt het wel over mensen; mensen hebben hun zwakke punten, fysiek en mentaal.
3. De Boer is een trainer die past bij het niveau van Ajax: vrij goed, maar hij moet ook stappen maken door vaker topwedstrijden te coachen en daarvan te leren.
Het leuke is, daar staat hij voor open. Hij is zelfkritisch. Ik denk echter dat hij bij hem het ultieme inzicht ontbreekt. Hij is geen Cruijff of Van Gaal.

4. Ik verwacht dat de technische top bij Ajax afgelopen donderdag wakker is geschrokken en meteen is begonnen met zelf in kaart brengen wat er allemaal nog moet gebeuren om een Europese subtopper te worden. Dit moet voor volgend seizoen al resulteren in acties en zichtbare verbeteringen. Zo niet, dan gaat er op dat niveau iets gruwelijk mis. Toch heb ik hier wel vertrouwen in omdat Ajax van eerder problemen ook lijkt te hebben geleerd.
Ik ook, dit geeft stof tot nadenken. Misschien is het wel goed dat dit is gebeurd.
Overigens denk ik dat iedereen - van de mensen bij Ajax tot de supporters - RBS heeft onderschat. Dit was andere koek dan Steaua Boekarest. Achteraf gezien hadden we dus een rotloting. Tegen een club die de naam niet heeft, maar meer in zijn mars heeft dan een aantal clubs met een grotere naam.

Plaats reactie