Marc Overmars

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: Marc Overmars

Bericht door Jöhnk » za feb 01, 2020 12:13 am

Tja, je verklapt het eigenlijk zelf al. Twee geslaagde aankopen in anderhalf jaar. Voor de rest grotendeels bagger. Dat is te weinig.

@Marillion: dat ze Babel halen is toch teleurstellend? Want die loopt dus ook de talenten (ik noem een Traore wat misschien iets kan worden) voor de voeten met zijn gekloot.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40614
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Marc Overmars

Bericht door Marillion » za feb 01, 2020 12:30 am

Ja, van de transfer van Babel snap ik niets. Die noem ik ook. Traore gaat ook gewoon meer spelen, let maar op.

Maar om nou enkel op basis daarvan deze transferperiode als teleurstellend te omschrijven gaat me wat te ver. Als iedereen fit is moet Ajax met deze selectie goede zaken kunnen doen. Ik had dus niet zoveel behoefte aan nieuwe spelers. Natuurlijk is de selectie sterker te maken maar goede spelers halverwege het seizoen halen kan erg lastig zijn. Dan heb ik liever geen transfers.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33272
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Marc Overmars

Bericht door zeux » za feb 01, 2020 12:38 am

Marillion schreef:
za feb 01, 2020 12:30 am
Als iedereen fit is
Daar zit natuurlijk de crux: sinds pak m beet midden december vallen ze bij bosjes om. En dan zie je meteen dat de basisselectie smal is. Nu geen transfers is 'gokken' dat de cruciale spelers tot mei 'heel' blijven. Gezien de afgelopen maanden is dat best link. Maar ja, een transfer moet wel zinvol zijn en daar lijkt het aan te schorten. Dus toch maar die gok wagen.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40614
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Marc Overmars

Bericht door Marillion » za feb 01, 2020 12:51 am

Het is een afweging. Hoe groot schatten we de kans in dat spelers beschikbaar zijn. Als Blind en Ziyech over twee weken weer spelen is de nood een stuk minder hoog. En hoe kijkt men aan tegen de ontwikkeling van een aantal jeugdspelers. Kan Traore de stap zetten? Kan Gravenberch aanhaken? Wat doen iemand als Eiting.

Ik denk dat je nu grofweg twee type spelers kunt halen. Iemand die ergens wel weg mag, bijvoorbeeld Babel. De praktijk wijst meestal uit dat dit niet voor niets is. Of je trekt echt serieus de portemonnee om een goede speler halverwege weg te kopen. Blijft iedereen fit krijg je wellicht scheven gezichten. Het kan ook zijn dat zo'n half seizoen een mooie aanloop is voor een speler. Ik denk dat ze dat bij die Antony hebben overwogen. Maar hoever ga je dan?

Babel hadden ze van mij echt in Turkije mogen laten. Ik ben in ieder geval blij dat er niet nog meer noodgrepen zijn gedaan. Die zijn gewoon zelden succesvol. Dan zie ik liever jeugdspelers de kans krijgen.

Wat had Ajax nou concreet moeten doen in deze periode?
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33272
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Marc Overmars

Bericht door zeux » za feb 01, 2020 12:55 am

Marillion schreef:
za feb 01, 2020 12:51 am
Het is een afweging. Hoe groot schatten we de kans in dat spelers beschikbaar zijn. Als Blind en Ziyech over twee weken weer spelen is de nood een stuk minder hoog. En hoe kijkt men aan tegen de ontwikkeling van een aantal jeugdspelers. Kan Traore de stap zetten? Kan Gravenberch aanhaken? Wat doen iemand als Eiting.

Ik denk dat je nu grofweg twee type spelers kunt halen. Iemand die ergens wel weg mag, bijvoorbeeld Babel. De praktijk wijst meestal uit dat dit niet voor niets is. Of je trekt echt serieus de portemonnee om een goede speler halverwege weg te kopen. Blijft iedereen fit krijg je wellicht scheven gezichten. Het kan ook zijn dat zo'n half seizoen een mooie aanloop is voor een speler. Ik denk dat ze dat bij die Antony hebben overwogen. Maar hoever ga je dan?

Babel hadden ze van mij echt in Turkije mogen laten. Ik ben in ieder geval blij dat er niet nog meer noodgrepen zijn gedaan. Die zijn gewoon zelden succesvol. Dan zie ik liever jeugdspelers de kans krijgen.

Wat had Ajax nou concreet moeten doen in deze periode?
Eens met je analyse.

Wat mij betreft zou er één echt goede versterking bij mogen komen - met de daarbij horende investering -, maar die moet er dan ook wel echt zijn. Dus versterking: lijkt me slim, maar niet ten koste van alles. En dus kom je bij jouw tweede optie uit: laat die jonkies het maar laten zien dan. Step up. Perform! Die moeten zich de ballen uit de broek spelen. Eigenlijk volgens de Amerikaanse mentaliteit: ik heb een miljoen concurrenten en ik wil fokking naar die top league!
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: Marc Overmars

Bericht door Jöhnk » za feb 01, 2020 1:12 am

Ajax zit in de gevarenzone, hoor. Als komende zomer Ziyech en Van de Beek vertrekken en er komen weer Marinetjes voor in de plaats, is het afgelopen met de pret.

Ik zeg niet dat Ajax spelers had moeten halen. Het punt is dat Overmars een speler heeft gehaald en dat dat wéér een misser is. Dat geeft vertrouwen, maar niet heus.

Maar blijkbaar ben ik de enige die teleurgesteld is. Al geloof ik daar stiekem helemaal niks van.

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33272
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Marc Overmars

Bericht door zeux » za feb 01, 2020 1:32 am

Jöhnk schreef:
za feb 01, 2020 1:12 am

Maar blijkbaar ben ik de enige die teleurgesteld is. Al geloof ik daar stiekem helemaal niks van.
Ik heb naar anderhalf (clock still ticking) heerlijke jaren met Ajax gekeken.
Kampioen, Halve finale CL, bij tijd en wijle fantastisch voetbal, tegen niet de minsten in Europa groots gepresteerd, en nog altijd op koers voor een nieuw kampioenschap.
Allemaal onder bewind van Marc&Sar. Dus nee: ik ben niet teleurgesteld.

Wel vind ik het een interessant moment. Het zit nu tegen. Sinds anderhalve maand. Komen ze hier uit? Daar ben ik benieuwd naar.

Maar de laatste anderhalf jaar? :blub.gif:
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: Marc Overmars

Bericht door Jöhnk » za feb 01, 2020 2:23 am

Als je maar genoeg miskopen doet kom je uiteindelijk weer op eredivisieniveau uit. Dat is wat we nu zien.

Gebruikersavatar
Cluijffert
Berichten: 2130
Lid geworden op: zo jun 19, 2005 9:34 am
Locatie: Haarlem

Re: Marc Overmars

Bericht door Cluijffert » za feb 01, 2020 8:41 am

Jöhnk schreef:
za feb 01, 2020 1:12 am
Ajax zit in de gevarenzone, hoor. Als komende zomer Ziyech en Van de Beek vertrekken en er komen weer Marinetjes voor in de plaats, is het afgelopen met de pret.

Ik zeg niet dat Ajax spelers had moeten halen. Het punt is dat Overmars een speler heeft gehaald en dat dat wéér een misser is. Dat geeft vertrouwen, maar niet heus.

Maar blijkbaar ben ik de enige die teleurgesteld is. Al geloof ik daar stiekem helemaal niks van.
Ik vind persoonlijk niet dat Overmars het zo geweldig heeft gedaan, maar tegelijkertijd ben jij al jaren enorm zurig over Ajax - wachtend op een selffulfilling prophecy die - gezien de conjunctuur van succes - uiteindelijk echt wel gaat uitkomen. Niet heel anders dan onze Joey. Dus elke keer als zaken niet optimaal lopen komt het vitriool weer eruit. Jammer, maar da's mijn persoonlijke mening maar.

Ik heb inmiddels niet meer de illusie dat beleidsmatig Ajax het succes over een lange tijd kan continueren. Da's soms door onbegrijpelijk inkomend transferbeleid, maar vaker meer ongrijpbare zaken als uitgaande transfers, dragende spelers die het seizoen erna stukken minder presteren (Tadic), blessures, talenten die wel of niet aanhaken. Concurrentie die opbloeit of juist instort. Plus, het blijft Ajax he, dus een stukje zelfdestructiviteit zit er natuurlijk altijd wel in. Want met de vrienden die bij Ajax rondlopen, heb je geen vijanden nodig.
I was recently diagnosed with a stage 4 I don't give a shit, I'm afraid is terminal.

Gebruikersavatar
Ajaciedjuh
Berichten: 23000
Lid geworden op: do mei 20, 2004 11:16 am

Re: Marc Overmars

Bericht door Ajaciedjuh » za feb 01, 2020 9:53 am

Het sentiment wat bij Ajax rond dwarrelt is de grootste tegenstander. Na 1,5 jaar topvoetbal, zijn ‘we’ er als de kippen bij om vooral aan te geven wat slecht gaat ......

Natuurlijk zitten we in een veel mindere periode, maar dat is ook niet gek. Onze topspelers hebben te lang ‘in het rood’ moeten spelen en betalen nu daarvan de tol. Naast dat 2 toptalenten weg zijn (Frenkie & De Ligt), zijn ook onze sterkhouders er nu niet (Blind, Ziyech, Neres) of waren er een periode niet bij (Promes).

De vorige 1,5 jaar zal eens in de tijd voorkomen, als alle puzzelstukjes in elkaar vallen. Wat Overmars kan doen (moet doen) is zorgen dat alle ‘instromen’ zo optimaal mogelijk zijn ingevuld. De jeugdopleiding moet top zijn (dat is het), jeugdtransfers apparaat op orde (voor verbetering vatbaar m.b.t. Vooral de buitenland instroom) en scouting (toptalenten & sterkhouders) op orde. Die laatste is ook redelijk op orde.

Jeugd/scouting: Frenkie, De Ligt, Mazraoui, Dest, Onana, Neres, Traore et cetera

Sterkhouders: Blind, Tadic, Promes. Ook hier is de markt niet supergroot en moet je inventief zijn en zorgen dat je kansen voor later creëert (zorgen dat spelers als Frenkie, De Ligt en straks Donny via de voordeur naar buiten gaan). Geen garantie, maar je maakt wel een betere kans later.

De grote gevaren m.b.t. Toptalenten aantrekken, is lastig. Dan komen we in een vijver waar clubs minimaal een even grote aantrekkingskracht hebben, dan Ajax en meer middelen. Kun je ze net iets eerder van de markt halen (Neres), dan heb je een kans, maar is de kans dat je er naast zit ook groter.

Als je alles op een hoop gooit, is het overall dik voldoende. Puur kijkend naar de kwantitatieve kant: kampioenschap, beker, JC-schaal, halve finale CL, finale EL en financieel giga gezond.
Daarnaast heb ik de laatste jaren gigantisch genoten van het spel. Hier ben ik Ajacied voor.

Resumé: doet Overmars het goed: ja. Zullen we ook mindere periodes gaan zien: ja. Maar we zijn met een goede visie bezig en ik verwacht als straks Blind, Ziyech, Neres weer terug zijn, dat we ook op het veld weer meer gaan genieten en ook resultaat gaan halen.
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: Marc Overmars

Bericht door Jöhnk » za feb 01, 2020 10:09 am

Ajaciedjuh: jij zegt dat het aankoopbeleid gericht is op sterkhouders en toptalenten. Maar waar blijkt dan uit dat dit de strategie is? Of is dit hoe jij vindt dat het zou moeten?

Is Babel een sterkhouder of een toptalent? Allebei duidelijk niet, toch?

@Cluijffert: Ik zurig? Jij zat hier vorig jaar toch te trollen samen met banjavi toen Ajax thuis Real van de mat speelde maar verloor door interventies van de VAR?

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40614
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Marc Overmars

Bericht door Marillion » za feb 01, 2020 10:42 am

Jöhnk schreef:
za feb 01, 2020 1:12 am
Ajax zit in de gevarenzone, hoor. Als komende zomer Ziyech en Van de Beek vertrekken en er komen weer Marinetjes voor in de plaats, is het afgelopen met de pret.

Ik zeg niet dat Ajax spelers had moeten halen. Het punt is dat Overmars een speler heeft gehaald en dat dat wéér een misser is. Dat geeft vertrouwen, maar niet heus.

Maar blijkbaar ben ik de enige die teleurgesteld is. Al geloof ik daar stiekem helemaal niks van.
We moeten natuurlijk eerst maar eens zien wie er daadwerkelijk vertrekken. Ziyech zou dit seizoen al weg zijn. Wie weet mogen we nog een jaar genieten. Maar het is inderdaad een heel realistisch scenario dat we deze beide spelers moeten vervangen. Komen er dan spelers uit de categorie Magallan/Marin dan gaat het mis. Maar is het van het niveau Martinez/Promes dan doen we het uitstekend. Het is bepaald niet zo dat er alleen maar miskopen richting Ajax komen.

Sterker nog, de meeste bepalende spelers die we op dit moment hebben zijn aankopen. Onana, Blind, Tadic, Ziyech, Neres, Promes, Martinez, Tagliafico. Daar staan absoluut de nodige miskopen tegenover. Maar als je dat rijtje bekijkt kun je toch niet net doen of het alleen maar ellende is met het aankoopbeleid? Sterker nog, we moeten ons eerder zorgen maken over de aansluiting van talenten uit de opleiding. Want met Van de Beek is dat rijtje een stuk korter.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Ajaciedjuh
Berichten: 23000
Lid geworden op: do mei 20, 2004 11:16 am

Re: Marc Overmars

Bericht door Ajaciedjuh » za feb 01, 2020 11:21 am

Jöhnk schreef:
za feb 01, 2020 10:09 am
Ajaciedjuh: jij zegt dat het aankoopbeleid gericht is op sterkhouders en toptalenten. Maar waar blijkt dan uit dat dit de strategie is? Of is dit hoe jij vindt dat het zou moeten?

Is Babel een sterkhouder of een toptalent? Allebei duidelijk niet, toch?

@Cluijffert: Ik zurig? Jij zat hier vorig jaar toch te trollen samen met banjavi toen Ajax thuis Real van de mat speelde maar verloor door interventies van de VAR?
M.b.t. aankoopbeleid: beide. Die weg hebben ze ingezet. Tot een paar jaar geleden hadden we een gigantisch gapend gat in de middenleeftijd (23 - 28). Dat kwam omdat de toptalenten voor die leeftijdscategorie werden weggekocht. Daar zijn een aantal uitstekende aankopen gedaan met Ziyech, Blind, Promes, Tadic.

Babel vind ik een overbrugging. Omdat de resultaten nu slecht zijn, komt dat extra naar voren, maar als het elftal goed zou draaien, zou Babel probleemloos het wegvallen van aanvallers tijdelijk kunnen overnemen. Het probleem is nu dat de totale as niet fit is (Blind, Ziyech, (Onana)) of niet in vorm (Tadic). Daarvoor hadden we De Ligt en Frenkie ook nog in de as staan. Tel daarbij op dat een Neres vanuit het niets een wedstrijd kan beslissen, ook niet beschikbaar is en je hebt een verklaring voor de huidige situatie.

Met Traore (vind ik een groot talent), Eiting/Gravenberch, Martinez noodzakelijk in de verdediging praat je over een heel ander niveau als een elftal met Tadic (in vorm), Neres, Ziyech en Blind.
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: Marc Overmars

Bericht door Jöhnk » za feb 01, 2020 12:43 pm

Marillion schreef:
za feb 01, 2020 10:42 am
Sterker nog, de meeste bepalende spelers die we op dit moment hebben zijn aankopen. Onana, Blind, Tadic, Ziyech, Neres, Promes, Martinez, Tagliafico. Daar staan absoluut de nodige miskopen tegenover. Maar als je dat rijtje bekijkt kun je toch niet net doen of het alleen maar ellende is met het aankoopbeleid? Sterker nog, we moeten ons eerder zorgen maken over de aansluiting van talenten uit de opleiding. Want met Van de Beek is dat rijtje een stuk korter.
Mijn punt is overduidelijk dat er sprake is van een negatieve trend. En dat zeg ik niet plotseling nu het wat minder gaat, want ik zei het ook al toen Ajax schitterde in de CL. Ik ga mezelf vanzelfsprekend niet verdedigen tegen statements die ik niet gemaakt heb.

We zullen uiteraard moeten afwachten wie er gaat vertrekken. Maar als (net als na afloop van vorig seizoen, en eigenlijk zowat elk jaar) de beste spelers vertrekken, dan zal de vervanging adequaat moeten zijn. Als we significant beter willen zijn dan de nationale concurrentie, tenminste. En ik dacht wel dat we dat wilden. Al begin ik daar een beetje aan te twijfelen als ik lees hoe tevreden iedereen is met de ontwikkelingen.

@Ajaciedjuh: ah, dus je bent het met mij eens dat Babel een toptalent noch een dragende speler is. Daarmee is hij dus een afwijking van het beleid, als wat jij schetst tenminste het beleid is. Toch? En mag ik daar dan iets van vinden?

Ik noemde Babel slechts als voorbeeld. Ik kan ook al die andere namen noemen die in het laatste jaar gehaald zijn en overduidelijk niet in een van de twee door jou beschreven categorieën vallen. Bij een Antony zou je inderdaad wel kunnen zeggen dat hij tot de categorie 'toptalent' behoort. Dan kan hij nog steeds mislukken, maar ex ante kan ik zo'n aankoop tenminste nog begrijpen. En dat is mijn probleem. Niet dat er spelers mislukken op zich, maar dat er spelers worden gehaald waarbij het motief om ze te halen volstrekt onduidelijk is bij voorbaat.

Maar laten we dan afspreken dat we bij elke aankoop vanaf nu gaan kijken of die in een van jous twee categorieën past. Ik hoop dat jij dan ook een beetje kritisch kijkt, want we willen allemaal een formidabel Ajax zien. Toch??

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40614
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Marc Overmars

Bericht door Marillion » za feb 01, 2020 12:57 pm

Jöhnk schreef:
za feb 01, 2020 12:43 pm
Marillion schreef:
za feb 01, 2020 10:42 am
Sterker nog, de meeste bepalende spelers die we op dit moment hebben zijn aankopen. Onana, Blind, Tadic, Ziyech, Neres, Promes, Martinez, Tagliafico. Daar staan absoluut de nodige miskopen tegenover. Maar als je dat rijtje bekijkt kun je toch niet net doen of het alleen maar ellende is met het aankoopbeleid? Sterker nog, we moeten ons eerder zorgen maken over de aansluiting van talenten uit de opleiding. Want met Van de Beek is dat rijtje een stuk korter.
Mijn punt is overduidelijk dat er sprake is van een negatieve trend. En dat zeg ik niet plotseling nu het wat minder gaat, want ik zei het ook al toen Ajax schitterde in de CL. Ik ga mezelf vanzelfsprekend niet verdedigen tegen statements die ik niet gemaakt heb.

We zullen uiteraard moeten afwachten wie er gaat vertrekken. Maar als (net als na afloop van vorig seizoen, en eigenlijk zowat elk jaar) de beste spelers vertrekken, dan zal de vervanging adequaat moeten zijn. Als we significant beter willen zijn dan de nationale concurrentie, tenminste. En ik dacht wel dat we dat wilden. Al begin ik daar een beetje aan te twijfelen als ik lees hoe tevreden iedereen is met de ontwikkelingen.
.......
Het feit dat Ajax uberhaupt kon schitteren in de CL kunnen we ook deels op het conto van Overmars schrijven. Want dat lijstje spelers dat ik noem is allemaal onder zijn leiding naar Ajax gekomen. En zij waren cruciaal in het bereiken van dat niveau.

Ik ben het er volledig mee eens dat hij ook een behoorlijk aantal slechte transfers op zijn naam heeft staan. Maar het is niet allemaal slecht. Ook de afgelopen zomer heeft twee voltreffers gebracht met Martinez en Promes. Die jongens hebben toch gewoon heel goede prestaties laten zien?

Van de afgelopen periode is het niet goed vervangen van De Ligt denk ik de grootste misser. Magallan bleek totaal ongeschikt. Die fout is dan wel snel geaccepteerd door hem af te schrijven maar het probleem is niet opgelost door die vacature alsnog volwaardig in te vullen. Dat Veltman het een aantal keren heel behoorlijk heeft gedaan was nog een meevaller maar hij had eigenlijk een reserve moeten zijn.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Ajaciedjuh
Berichten: 23000
Lid geworden op: do mei 20, 2004 11:16 am

Re: Marc Overmars

Bericht door Ajaciedjuh » za feb 01, 2020 4:09 pm

Jöhnk schreef:
za feb 01, 2020 12:43 pm

@Ajaciedjuh: ah, dus je bent het met mij eens dat Babel een toptalent noch een dragende speler is. Daarmee is hij dus een afwijking van het beleid, als wat jij schetst tenminste het beleid is. Toch? En mag ik daar dan iets van vinden?

Ik noemde Babel slechts als voorbeeld. Ik kan ook al die andere namen noemen die in het laatste jaar gehaald zijn en overduidelijk niet in een van de twee door jou beschreven categorieën vallen. Bij een Antony zou je inderdaad wel kunnen zeggen dat hij tot de categorie 'toptalent' behoort. Dan kan hij nog steeds mislukken, maar ex ante kan ik zo'n aankoop tenminste nog begrijpen. En dat is mijn probleem. Niet dat er spelers mislukken op zich, maar dat er spelers worden gehaald waarbij het motief om ze te halen volstrekt onduidelijk is bij voorbaat.

Maar laten we dan afspreken dat we bij elke aankoop vanaf nu gaan kijken of die in een van jous twee categorieën past. Ik hoop dat jij dan ook een beetje kritisch kijkt, want we willen allemaal een formidabel Ajax zien. Toch??
Je mag alles vinden, daarvoor is het een forum. :smile-ajax.gif: Babel zou kunnen passen in de category Blind, Promes, Tadic. Babel heeft echt wel kwaliteiten, maar die andere 3 vind ik ook beter.
Overigens zullen ze ook spelers als Martinez, Alvarez gaan halen. Het is altijd afwachten of die echt de stap gaan maken. Tagliafico ben ik overigens nog vergeten bij de 3. :neutral.gif:

Kritisch kijken: och, ik sta nu eenmaal positief in het leven. Kijk graag naar de zaken die positief gaan, dan negatief. Is een aanrader: is veel leuker voor je gemoedstoestand;-). Wil overigens niet zeggen, dat ik niet kritisch kan zijn. Er zijn heel wat jaren geweest, dat we niet anders konden. :666.gif:
We realiseren ons niet wat voor speciale tijd het is voor ons cluppie. We staan weer op de kaart en heb de afgelopen jaren heel veel genoten. :headbang.gif:
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

Gebruikersavatar
Cluijffert
Berichten: 2130
Lid geworden op: zo jun 19, 2005 9:34 am
Locatie: Haarlem

Re: Marc Overmars

Bericht door Cluijffert » za feb 01, 2020 4:35 pm

Jöhnk schreef:
za feb 01, 2020 10:09 am
Ajaciedjuh: jij zegt dat het aankoopbeleid gericht is op sterkhouders en toptalenten. Maar waar blijkt dan uit dat dit de strategie is? Of is dit hoe jij vindt dat het zou moeten?

Is Babel een sterkhouder of een toptalent? Allebei duidelijk niet, toch?

@Cluijffert: Ik zurig? Jij zat hier vorig jaar toch te trollen samen met banjavi toen Ajax thuis Real van de mat speelde maar verloor door interventies van de VAR?
:aai.gif: Met 'trollen' doel je vast mijn boosheid dat Ajax zich in de competitie als makke schapen naar de slacht liet leiden in de wedstrijden ervoor, maar opeens de motivatie van de CL voldoende bleek om al de potentie te laten zien?
Ik mis even wat het trollen daarvan is, laat staan de link met jouw zurigheid?
I was recently diagnosed with a stage 4 I don't give a shit, I'm afraid is terminal.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: Marc Overmars

Bericht door Jöhnk » za feb 01, 2020 4:56 pm

Eén van de beste wedstrijden van de eeuw en jij zat te zeiken. Echt kansloos als je dan iemand anders zuur noemt.

@Ajaciedjuh: oké, dan zijn we het fundamenteel oneens over Babel. Ik dacht dat je eerst min of meer aangaf dat hij toch niet echt in het door jou beschreven beleid paste, maar nu lees ik iets anders.

Ik besef juist hoe bijzonder het is. Daarom baal ik ook zo van het gemak waarmee ze het lijken te laten schieten. Maar het zal vast aan mij liggen.

@Marillion: ik ontken bijna niks van wat je schrijft. Ik zeg niet dat Overmars nooit iets gepresteerd heeft, wel dat het minder aan het worden is. Ik ontken ook niet dat Promes en Martinez goeie aankopen zijn (zijn n.b. de enige twee aankopen van vorig jaar waarbij ik meteen positief was, in tegenstelling tot vele anderen: Promes Martinez). Maar ik zie dus ook te veel aankopen waarbij je je bij voorbaat afvraagt wat in vredesnaam het idee is. Welk beleid? Ik kan me perfect vinden in het beleid dat Ajaciedjuh omschrijft, maar ik herken het niet terug in Ajax' daden.

Gebruikersavatar
Ajaciedjuh
Berichten: 23000
Lid geworden op: do mei 20, 2004 11:16 am

Re: Marc Overmars

Bericht door Ajaciedjuh » za feb 01, 2020 5:42 pm

@Johnk: dat mag :smile-ajax.gif: . Puur profiel: Vaste Nationaal elftal speler, ervaring. Ik schrijf ook dat ik die andere 3 beter vind. Ik zou Babel ook niet halen in het nieuwe seizoen, maar voor de situatie waar we nu in zitten, is Babel prima. Ervaring, kent het spelletje, direct inzetbaar. Dat was in de winterstop mijn mening (en nog steeds). Is Babel gelukkig geweest in zijn spel..... nee. Maar in een niet draaiend elftal is het ook lastig.

Morgen maakt hij de winnende ;-)
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

Gebruikersavatar
Cluijffert
Berichten: 2130
Lid geworden op: zo jun 19, 2005 9:34 am
Locatie: Haarlem

Re: Marc Overmars

Bericht door Cluijffert » za feb 01, 2020 8:14 pm

Jöhnk schreef:
za feb 01, 2020 4:56 pm
Eén van de beste wedstrijden van de eeuw en jij zat te zeiken. Echt kansloos als je dan iemand anders zuur noemt.
:drecul.gif: Eén van de beste periodes die Ajax doormaakt in deze eeuw, en jij loopt al 1,5 jaar te zeiken. Nee, dan ben jij de laatste die iemand de maat mag nemen hoor :aai.gif:
I was recently diagnosed with a stage 4 I don't give a shit, I'm afraid is terminal.

Gebruikersavatar
Cluijffert
Berichten: 2130
Lid geworden op: zo jun 19, 2005 9:34 am
Locatie: Haarlem

Re: Marc Overmars

Bericht door Cluijffert » za feb 01, 2020 8:21 pm

Anyway.
Ik denk dat de invloed van Overmars op het voorgaande succes van Ajax onder- en overschat wordt. Hij doet het niet slecht, maar buiten dat er meer durf en ambitie is voor wat betreft de te halen spelers en de keuze voor ETH (redenen van succes vorig jaar), mis ik (gezien het leger aan twijfelaartjes en complete miskopen) ook hier een duidelijke lijn en consistentie in kwaliteit. Het lijkt allemaal redelijk ad hoc, zonder dat duidelijk is waarom een bepaalde speler gehaald wordt.
I was recently diagnosed with a stage 4 I don't give a shit, I'm afraid is terminal.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: Marc Overmars

Bericht door Jöhnk » za feb 01, 2020 8:24 pm

Echt flauwekul en de omgekeerde wereld. Jij zat tijdens een steengoeie wedstrijd te zeiken op de spelers, samen met die NEC’er, in plaats van te genieten. Het punt is dus juist dat jij mij niet de maat kunt nemen. Want dat probeer je.

Volgens jouw redenering was er de periode vlak na (welbeschouwd tijdens) het succes mid jaren negentig ook geen kritiek mogelijk op videobandaankopen zoals Gabrich, en de daarmee samenhangende neerwaartse spiraal. Kortzichtig. Wel was het waarschijnlijk prima om tijdens de CL-finale de spelers af te zeiken.

En serieus, wat is het probleem? Ik zeg dat ik de gang van zaken op transfergebied van de laatste tijd teleurstellend vind. Als dat al controversieel voor je is...

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40614
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Marc Overmars

Bericht door Marillion » za feb 01, 2020 9:45 pm

Kritiek is natuurlijk altijd mogelijk. Ook als het goed gaat gaan er dingen mis.

Over het geheel genomen denk ik dat Overmars één van de belangrijke figuren is geweest als het gaat om het succes van de afgelopen periode. Als je de berichten mag geloven is hij namelijk de man die verantwoordelijk is voor de aanstelling van Ten Hag (bepaald geen voor de hand liggende keuze destijds). Ook zou hij degene zijn die ervoor heeft gezorgd dat Ajax het traditionele salarisplafond heeft losgelaten. Als direct gevolg daarvan heeft hij spelers als Tadic en Blind gehaald. Sterker nog, het grootste gedeelte van het elftal is gehaald onder zijn leiding.

Wat tegenvalt is dat er toch regelmatig ook hele teleurstellende aankopen tussenzitten. Aankopen waarvan veel mensen hier op basis van een aantal Youtube filmpjes vaak al collectief twijfels hebben. Ook komen er wel heel veel buitenlandse talenten binnen die we nooit in het eerstel elftal terugzien. Dat kost bij elkaar ook geld. Je kunt redeneren dat een enkele voltreffer die missers in financieel opzicht kan compenseren maar ze staan ook andere talenten in de weg. Spelers die zich misschien iets trager ontwikkelen.

Er kunnen dus absoluut dingen beter en komende zomer lijkt er weer een forse klus te wachten. Onder de streep ben ik vooralsnog in ieder geval echt wel tevreden.

Ik zou 'm dus niet graag vervangen. Wel hoop ik dat ze bij Ajax intern kritisch kijken hoe het bijvoorbeeld beter kan met het doen van aankopen. Hoe zorg je er nou voor dat het percentage succesvolle transfers omhoog gaat?
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33272
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Marc Overmars

Bericht door zeux » za feb 01, 2020 10:19 pm

Wat zou de categorie transfersommen zijn waar Ajax het meest reëel in kan vissen, als het gaat om het vervangen van onze 'sterkhouders'? Tussen de 10 en 20 miljoen?

Op de ranglijst van transfers hebben we het dan - over dit seizoen gerekend - over de plekken van ca 105 tot 230 op de lijst van 'toptransfers'. Dit is de 'speculatieve' categorie. Veel concurrentie op de markt, en een grote 'boom or bust'-kans. Ik denk dat dit het lot van Ajax is.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
Gezond verstand
Berichten: 3190
Lid geworden op: za sep 09, 2017 2:35 am

Re: Marc Overmars

Bericht door Gezond verstand » zo feb 02, 2020 2:06 am

Marillion schreef:
za feb 01, 2020 12:12 am
Ik zet wel grote vraagtekens bij het halen van Babel. Maar dat is een korte huurperiode dus dat is te overzien.
Het idee er achter is anders wel logisch. Je hebt een noodverband nodig, je kan een vaste Oranje international voor een half jaartje huren. Een vaste international met een brok aan ervaring, die altijd een positieve uitstraling en invloed heeft gehad, en die bovendien ook nog eens een kind van de club is. De afgelopen twee wedstrijden komt het er niet uit omdat hij op rechtsbuiten staat in een team dat vierkant draait, maar het idee op zich is niet verkeerd.

Ik moet wel zeggen dat ik de keuze anders zou hebben gemaakt. Maar met de redenatie van Overmars en Ten Hag kan ik vrede hebben.
Fans van andere clubs
Ben je fan van een andere club, dan ben je welkom. Zolang je je maar niet al te provocerend gedraagt

Plaats reactie