Marc Overmars

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: Kassa voor Overmars

Bericht door Jöhnk » vr okt 17, 2014 1:12 pm

columbus schreef:Of hij nu meer of minder geld binnenharkt dan Blind maakt me echt geen moer uit. Het gaat om nu. Laten we het daarom ook houden bij Overmars van nu, anders vrees ik dat ook dit topic eindigt in een eindeloze van Gaal vs. Cruijff discussie...

Maar ff serieus heren, 100.000 euro voor het bijdragen aan de ontwikkeling van talent... Dat is toch niet normaal? En hoe komt zo'n bedrag tot stand? Wat heeft hij daarvoor gedaan dan? Pionnen slim en groot ingekocht? Hij staat zelf niet op het veld om training te geven. Nouri een contract aanbieden? Cerny binnengehaald? Dat is toch easy? Die jongens hebben al een niveau, het enige wat je moet doen is tijdig een contract aanbieden... Daarnaast liet hij ook 2 grote talenten vertrekken onder het motto, " ze zijn nog geen 18"...

Stel het misschien allemaal een beetje simpel maar ik vind het echt belachelijk, dergelijke bonussen. Puur en alleen omdat hij doet waarvoor hij is aangenomen.
Maar of iets veel of weinig is, is toch per definitie een relatief vraagstuk?

Ik denk daarom dat we het erover eens kunnen zijn, kijkende naar de salarissen van spelers/hoofdtrainer/voorgangers/TD's bij concurrenten, dat het basissalaris van Overmars bijzonder laag is.

Volgens mij heeft het woord bonus een heel negatieve connotatie gekregen vanwege bepaalde gebeurtenissen in andere sectors, maar in beginsel is met het concept van de bonus echt niks mis. Het is een instrument om het eigenbelang te verenigen met het (in dit geval) clubbelang. Overmars krijgt een extraatje als Ajax kampioen wordt, net als de spelers en coaches overigens; prima toch? Vergeet hierbij niet dat Ajax X miljoen krijgt bij deelname CL, daarom is het weinig zinvol om de bonus uit te drukken als percentage van de begroting. Overmars geen invloed op het al dan niet behalen van sportief succes? Waarom dan al die kritiek afgelopen zomer?

Ik maak me overigens sterk dat velen stiekem dachten dat Overmars een bonus kreeg over het financiële resultaat, zie bijvoorbeeld de reactie van Zeux. Dat verhaal kan nu ook de wereld uit.

Lionel
Berichten: 47294
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Kassa voor Overmars

Bericht door Lionel » vr okt 17, 2014 4:10 pm

Vind de bedragen meevallen. Zolang Ajax winst maakt en kampioen wordt mag Overmars van mij aardig verdienen. Niks mis mee.
IK GELOOF!!!!!!

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33481
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Kassa voor Overmars

Bericht door zeux » vr okt 17, 2014 4:34 pm

Wat is de reden van de extra 130.000 bonus Johnk? Heb ik nog niet gelezen, maar misschien weet jij meer?
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

wimpey
Berichten: 51839
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Kassa voor Overmars

Bericht door wimpey » za okt 18, 2014 9:21 am

Hier, Zeux:
De bonus van de Ajax-directeur, die vanwege zijn zuinigheid de bijnaam Marc Netto kreeg, is opgebouwd uit drie delen. Het landskampioenschap leverde Overmars een bonus van €250.000 op. Ook kreeg hij bijna €100.000 vanwege zijn bijdrage aan de talentontwikkeling van de jeugdspelers van de club.
De resterende €32.500 incasseerde de oud-prof op basis van een tamelijk vaag criterium: "realiseren van doelstellingen in het verslagjaar op het gebied van management mbt voetbalzaken". Die doelstellingen zijn 'ten dele gerealiseerd', zo staat in het vandaag gepubliceerde jaarverslag van de beursgenoteerde voetbalclub.
Het is enorm veel geld, maar we moeten het wel in proportie zien. Bij psv bijv. vangt de directie vast al enorme bedragen. Gerbrands zit op 6,5 ton.

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33481
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Kassa voor Overmars

Bericht door zeux » za okt 18, 2014 9:34 am

Hmm, die 32.500 is dus 'vaag'. Absolute getallen gaat het mij ook niet om. Het gaat om het principe: wordt Marc er beter van als Ajax minder uitgeeft (aan bijv spelers), waardoor de winstmarge hoger is?
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40939
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Kassa voor Overmars

Bericht door Marillion » za okt 18, 2014 10:11 am

Die indruk heb ik op basis van deze informatie niet. De belangrijkste component van zijn bonus is het kampioenschap van het eerste elftal. In die zin heeft Overmars er dus vooral belang bij dat er een zo sterk mogelijk elftal staat.

Ik heb met deze cijfers geen problemen. Als je naar de markt in Nederland kijkt dan is het absoluut niet buitensporig. Als Ajax de titel niet pakt verdienen Brands, Van Geel, Stewart en Allach kennelijk meer (bron: telegraaf).
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 13402
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:43 pm

Re: Kassa voor Overmars

Bericht door Arthur » za okt 18, 2014 10:21 am

Daarnaast past het natuurlijk bij het plaatje dat ze de spelers voorspiegelen: een relatief laag basissalaris met hoge bonussen. Lijkt me prima dat dat dan ook voor de directie geldt.

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23213
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Kassa voor Overmars

Bericht door Cruijff » za okt 18, 2014 10:29 am

Marillion schreef:Die indruk heb ik op basis van deze informatie niet. De belangrijkste component van zijn bonus is het kampioenschap van het eerste elftal. In die zin heeft Overmars er dus vooral belang bij dat er een zo sterk mogelijk elftal staat.

Ik heb met deze cijfers geen problemen. Als je naar de markt in Nederland kijkt dan is het absoluut niet buitensporig. Als Ajax de titel niet pakt verdienen Brands, Van Geel, Stewart en Allach kennelijk meer (bron: telegraaf).
Ik heb die cijfers gisteren ook nog even gezien, ja. Het bezorgde me echt een hoop verbazing hoe astronomisch veel die directieleden bij AZ verdienen. Die tikken gewoon een half miljoen aan en dat pakken ze ook gewoon seizoen in seizoen uit wanneer ze 3 jaar op rij 12e worden, er in de beker meteen uitvliegen en dus geen enkele gooi naar EL voetbal doen. :confused.gif:

Arthur schreef:Daarnaast past het natuurlijk bij het plaatje dat ze de spelers voorspiegelen: een relatief laag basissalaris met hoge bonussen. Lijkt me prima dat dat dan ook voor de directie geldt.
Jep: ik hoorde Johan Cruijff een jaar of 3 terug een keer roepen dat het zeer belangrijk is dat in ieder geval je trainer maar het liefst ook je beleidsmakers binnen een club financieel onafhankelijk zijn. Dat ze zich geen zorgen maken over "shit, de club gooit me straks op straat. Hoe betaal ik mijn hypotheek?"

Want dan kunnen mensen in de verleiding komen om paniekerige acties met alleen oog voor de korte termijn uit te halen, om voor een overlevingstactiek te gaan.
Laatst gewijzigd door Cruijff op za okt 18, 2014 10:33 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40939
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Kassa voor Overmars

Bericht door Marillion » za okt 18, 2014 10:30 am

Het zou overigens handig zijn als ze die andere componenten iets duidelijker zouden omschrijven. Kijk, het behalen van de landstitel (het belangrijkste onderdeel) is makkelijk te controleren. Maar die andere onderdelen zijn vager.

Het moet wel in zekere zin een uitdaging zijn en geen zekerheid. De constructie van een bonus moet je motiveren om extra je best te doen. Je moet 'm dus niet kunnen verdienen door pakweg iedere morgen voor 9:00uur op kantoor te zijn. Hoewel ik genoeg mensen ken voor wie dat een serieuze uitdaging is. :smallgrin.gif:

Moeten we misschien toch met AT wat aandelen Ajax aanschaffen zoals Cruijff eerder in deze discussie al stelde. Dan kun je met al dit soort vragen helemaal los gaan.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40939
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Kassa voor Overmars

Bericht door Marillion » za okt 18, 2014 10:32 am

Cruijff schreef: Ik heb die cijfers gisteren ook nog even gezien, ja. Het bezorgde me echt een hoop verbazing hoe astronomisch veel die directieleden bij AZ verdienen. Die tikken gewoon een half miljoen aan en dat pakken ze ook gewoon seizoen in seizoen uit wanneer ze 3 jaar op rij 12e worden, er in de beker meteen uitvliegen en dus geen enkele gooi naar EL voetbal doen. :confused.gif:
En ondertussen zit de club dus financieel in zwaar weer. Die Gerbrands is daar precies op het juiste moment vertrokken. Hij is daar toch ook medeverantwoordelijk voor.
Nil volentibus arduum

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23213
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Kassa voor Overmars

Bericht door Cruijff » za okt 18, 2014 10:35 am

Marillion schreef:
Cruijff schreef:Ik heb die cijfers gisteren ook nog even gezien, ja. Het bezorgde me echt een hoop verbazing hoe astronomisch veel die directieleden bij AZ verdienen. Die tikken gewoon een half miljoen aan en dat pakken ze ook gewoon seizoen in seizoen uit wanneer ze 3 jaar op rij 12e worden, er in de beker meteen uitvliegen en dus geen enkele gooi naar EL voetbal doen. :confused.gif:
En ondertussen zit de club dus financieel in zwaar weer. Die Gerbrands is daar precies op het juiste moment vertrokken. Hij is daar toch ook medeverantwoordelijk voor.
Klopt. Doet me ook een beetje denken hoe Harry van Raaij bij PSV door de voordeur naar buiten is gewandeld en nu zeer vaak kritiek uitstort over het gebrek aan kwaliteit en mentaliteit op het veld bij PSV terwijl hij ook een peperdure erfenis heeft achtergelaten waardoor miljoenenlening van de hoofdsponsor en subsidie van de overheid brood en broodnodig waren.......

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23213
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Kassa voor Overmars

Bericht door Cruijff » za okt 18, 2014 10:43 am

Marillion schreef:De constructie van een bonus moet je motiveren om extra je best te doen. Je moet 'm dus niet kunnen verdienen door pakweg iedere morgen voor 9:00uur op kantoor te zijn. Hoewel ik genoeg mensen ken voor wie dat een serieuze uitdaging is. :smallgrin.gif:

Moeten we misschien toch met AT wat aandelen Ajax aanschaffen zoals Cruijff eerder in deze discussie al stelde. Dan kun je met al dit soort vragen helemaal los gaan.
Marco Boogers, die technisch directeur van FC Dordrecht, is ook een mooie vent. Die stelt dat zijn baan echt geen job is die 40 uur in de week kost, hij is eerder 25 uurtjes bezig met het uitstippelen van het beleid en het netwerken voor het binnentrekken van betaalbare spelers.

Een klus die denk ik vrijwel niemand voor elkaar krijgt met het budget van Dordrecht, zelfs in de Jupiler League waren ze wat de begroting betreft al één van de kleintjes.


Als je Overmars zijn werkweek bekijkt, dan zal hij hoe dan ook veel uren maken. Hij houdt 2 dagen in de week kantoor op de Arena en 3 dagen van de week op De Toekomst. Bij de jeugdwedstrijden op zaterdag en Jong Ajax of zelfs ook Ajax Vrouwen wedstrijden die op doordeweekse avonden worden gespeeld zie je zijn koppie ook.

Maar naast de uren die hij erin steekt zie je vooral een stevige betrokkenheid. Het lijkt bijna een erekwestie te zijn om niet die 6 of 8 miljoen per speler uit te geven waar iedereen om roept op basis van Studio Sport samenvattingen, maar om zelf een team in elkaar te knutselen dat meer kans op de titel maakt dan de financieel opgeblazen bolwerken van Twente, Feyenoord en PSV.

Een aandeeltje Ajax is zo aangeschaft, de koers staat nu op 9,74 euro.
Eerder heb ik ook al geopperd om een soort Bitcoin systeem namens Ajax in elkaar te steken. Met het concept zoals ik het voor ogen heb kan dat echt honderden miljoenen zo niet een paar miljard gaan opleveren.

Gebruikersavatar
InnerHarbour
Berichten: 20534
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 1:09 am

Re: Kassa voor Overmars

Bericht door InnerHarbour » za okt 18, 2014 11:06 am

zeux schreef:Hmm, die 32.500 is dus 'vaag'. Absolute getallen gaat het mij ook niet om. Het gaat om het principe: wordt Marc er beter van als Ajax minder uitgeeft (aan bijv spelers), waardoor de winstmarge hoger is?
Ach, ach, ach wat een droeftoeter ben je toch, nogmaals zoals de waard is vertrouwt hij zijn gasten. Bah. :excited.gif:
YNWA

wimpey
Berichten: 51839
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Kassa voor Overmars

Bericht door wimpey » za okt 18, 2014 12:26 pm

Marillion schreef: En ondertussen zit de club dus financieel in zwaar weer. Die Gerbrands is daar precies op het juiste moment vertrokken. Hij is daar toch ook medeverantwoordelijk voor.
Gerbrands heeft Verbeek niet ontslagen. Dat deed Stewart. De kosten daarvan, opgeteld bij het aantrekken van Dickie, brengt je een aardig eind in de richting van die 3 M.

Het is een zootje bij AZ, gezien de klucht met Bassie en Pastoor. Die gaan over dit seizoen natuurlijk weer rode cijfers schrijven, tenzij ze hun beste spelers goed verpatsen.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40939
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Kassa voor Overmars

Bericht door Marillion » za okt 18, 2014 12:39 pm

InnerHarbour schreef:
zeux schreef:Hmm, die 32.500 is dus 'vaag'. Absolute getallen gaat het mij ook niet om. Het gaat om het principe: wordt Marc er beter van als Ajax minder uitgeeft (aan bijv spelers), waardoor de winstmarge hoger is?
Ach, ach, ach wat een droeftoeter ben je toch, nogmaals zoals de waard is vertrouwt hij zijn gasten. Bah. :excited.gif:
Jullie hoeven het uiteraard niet eens te zijn maar het mag wel een tikje minder op de persoon gericht IH. :biggthumpup.gif:
wimpey schreef:
Marillion schreef: En ondertussen zit de club dus financieel in zwaar weer. Die Gerbrands is daar precies op het juiste moment vertrokken. Hij is daar toch ook medeverantwoordelijk voor.
Gerbrands heeft Verbeek niet ontslagen. Dat deed Stewart. De kosten daarvan, opgeteld bij het aantrekken van Dickie, brengt je een aardig eind in de richting van die 3 M.

Het is een zootje bij AZ, gezien de klucht met Bassie en Pastoor. Die gaan over dit seizoen natuurlijk weer rode cijfers schrijven, tenzij ze hun beste spelers goed verpatsen.
Ik had al zo'n vermoeden dat jij hier op ging reageren. :smallgrin.gif:

Ik zou de cijfers eens wat nauwkeuriger moeten bestuderen. Misschien klopt dat wat jij stelt wel. Maar mijn indruk was dat AZ eigenlijk gewoon een beetje op te grote voet leeft. Als ik zie wat zo'n Stewart aan salaris krijgt. Hij is dan vast niet de enige met een goed contract.
Nil volentibus arduum

wimpey
Berichten: 51839
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Kassa voor Overmars

Bericht door wimpey » za okt 18, 2014 1:01 pm

Marillion schreef: Ik had al zo'n vermoeden dat jij hier op ging reageren. :smallgrin.gif:
Omdat ik toevallig weet hoe die vork in de steel zat... Gerbrands wist vorig seizoen al lang en breed dat ie er mee zou kappen en heeft zich buiten de cruciale beslissingen kunnen (mogen) houden.

Hij heeft er bij psv ook een topdeal uitgesleept. Had een aanbieding van Watford, dus kon ie lekker pokeren.

Iniesta
Berichten: 6019
Lid geworden op: ma okt 17, 2011 10:52 pm

Re: Kassa voor Overmars

Bericht door Iniesta » za okt 18, 2014 2:14 pm

Cruijff schreef: Een aandeeltje Ajax is zo aangeschaft, de koers staat nu op 9,74 euro.
Eerder heb ik ook al geopperd om een soort Bitcoin systeem namens Ajax in elkaar te steken. Met het concept zoals ik het voor ogen heb kan dat echt honderden miljoenen zo niet een paar miljard gaan opleveren.
Waar staat dit waanzinnige idee precies te lezen?

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23213
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Kassa voor Overmars

Bericht door Cruijff » za okt 18, 2014 2:44 pm

In Scouting, financiele zaken en toekomst

Wat zijn dan in jouw ogen de hoofdzaken? Het gat dichten met de Europese top?

Dan zou je moeten nastreven om bijvoorbeeld tezamen met Celtic toe te treden tot de Premier League. Daar staan ze wel open voor een uitbreiding naar 22 teams mits de nieuwe teams aanspreken bij het Engelse publiek. Ajax en Celtic voldoen aan die voorwaarden.

In dat geval doe je op financieel vlak qua tv gelden in ieder geval niet meer onder voor clubs als Arsenal en Atletico Madrid.


Een andere ambitie die ik heb is om een nieuwe vorm van Bitcoins te lanceren maar dan gerelateerd aan Ajax. Als computernerds met bepaalde algoritmes het voor elkaar krijgen om iets te genereren dat volgens sommigen miljarden euro's waard is dan kan ik dat ook wel. Uiteraard zijn immers alle valuta uiteindelijk gebakken lucht.

Die 'nieuwe' Bitcoins zou ik tevens koppelen aan een Ajax seizoenkaart en in waarde laten stijgen op basis van banale zaken als hoeveel biertjes iemand bestelt in de Arena (vanaf dan gaan we afrekenen met de seizoenkaart ipv Arena card) en ook van de bezettingsgraad van je kaart oftewel: kom je elke thuiswedstrijd opdagen of zit er namens jou in ieder geval iemand op je plek. :smile-ajax.gif:

Het systeem van deze 'bitcoins' zou ik zo maken dat ze alleen in waarde kunnen stijgen. Dus eerst is ie 420 euro waard, daarna 1.000 euro, dan tienduizend, vervolgens misschien wel een ton. Ajax is nooit verplicht om uitgegeven 'certificaten' / 'bitcoins' / 'aandelen' terug te moeten kopen, maar kan dit wel doen op het moment dat dit een gunstig effect op de waarde kan hebben. Ajax houdt de volledige regie over het systeem in handen. Wel kan het natuurlijk zo We hebben ABN AMRO en Aegon al aan boord en straks ook wat Chinese partners dus een project als dit moet wel te realiseren zijn.

Zet een aantal hersenspinsels om in goed uitvoerbare ideeën en Ajax is over een aantal jaar een paar miljard waard en met afstand de rijkste club.

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23213
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Kassa voor Overmars

Bericht door Cruijff » za okt 18, 2014 2:58 pm

Cruijff schreef:Die 'nieuwe' Bitcoins zou ik tevens koppelen aan een Ajax seizoenkaart en in waarde laten stijgen op basis van banale zaken als hoeveel biertjes iemand bestelt in de Arena (vanaf dan gaan we afrekenen met de seizoenkaart ipv Arena card) en ook van de bezettingsgraad van je kaart oftewel: kom je elke thuiswedstrijd opdagen of zit er namens jou in ieder geval iemand op je plek. :smile-ajax.gif:
Dit aspect dient nog wel op een aantal punten aangepakt te worden. Spaarpunten uitdelen voor het drinken van bier is wat cru, dan zou Ajax beter gezonde hapjes en drankjes in het stadion kunnen stimuleren. Die zijn in de Arena niet te krijgen. Wanneer je zelf eigenaar van het stadion wordt dan kan de catering veel beter en ook veel beter geprijsd.

Nu zitten de cateraars helemaal vastgebonden aan hoge pachtsommen en contracten met leveranciers die de zakken chips, popcorn, Grolsch, Van Dobben kroketten en broodjes Unox MOETEN leveren.


Er bestaat op dit moment iets genaamd Ajax Kaartenmarkt.
Naast de technische mankementen die dat systeem heeft, heb ik ook niet het idee dat het erg goed loopt.

Er zijn meer dan genoeg mensen die losse kaarten voor Eredivisie wedstrijden van Ajax willen kopen, maar het lastige aspect is dat er doorgaans erg weinig plaatsen naast elkaar te krijgen zijn. Al helemaal niet als je groep 4 of meer mensen omvat.
Wat mij betreft blijft de stoelnummering alleen voor een aantal duurdere vakken gehandhaafd en laten we die er zoveel mogelijk uit.

De Arena kun je zeker nog wel 10 tot 12 jaar door ontwikkelen, de capaciteit moet sowieso met 7.000 plaatsen omhoog voor 't EK in 2020, ben benieuwd hoe men dat gaat doen. Maar op termijn wil ik een gloednieuw stadion zonder een dak, met ook goedkope plaatsen op de lange zijde omdat de onderste 15 rijen dan namelijk geen beschutting hebben en ook minimaal één staantribune.
In Duitsland blijkt dat de staantribunes floreren en enorm veel bijdragen aan het voetbal! :biggthumpup.gif:

Want Ajax is echt wel in staat om de club dusdanig goed te vermarkten dat de thuiswedstrijden over een aantal jaar voor 76.000 toeschouwers worden gespeeld.

Ajax Rules
Berichten: 31405
Lid geworden op: do jul 22, 2004 9:15 pm

Re: Kassa voor Overmars

Bericht door Ajax Rules » za okt 18, 2014 3:06 pm

Volgens mij snap je niet zoveel van de bitcoin.
Socialisme is afgunst vermomd als mededogen, opgelegd met tirannie in de kleren van tolerantie.

Gebruikersavatar
raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Berichten: 23018
Lid geworden op: di sep 02, 2003 9:59 am
Locatie: St. Neots, UK
Contacteer:

Re: Kassa voor Overmars

Bericht door raymon » za okt 18, 2014 3:14 pm

Ajax Rules schreef:Volgens mij snap je niet zoveel van de bitcoin.
Niet zoveel? Helemaal niets zou ik zeggen..
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23213
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Kassa voor Overmars

Bericht door Cruijff » za okt 18, 2014 5:19 pm

Raymon schreef:
Ajax Rules schreef:Volgens mij snap je niet zoveel van de bitcoin.
Niet zoveel? Helemaal niets zou ik zeggen..
Wat mij vooral opvalt is dat de gebruikers van Bitcoins er vaak erg weinig van weten. De cryptologie waar de Bitcoin gebruik van maakt die zou er zogenaamd voor moeten zorgen dat de Bitcoin nooit meer dan één keer uitgegeven kunnen worden door die eigenaar en het ontbreken van centrale administratie maakt het praktisch onmogelijk voor een overheid, of ieder ander, om de waarde van Bitcoins te manipuleren.

Dat is echt pure bullshit. Vanuit China is de Bitcoin bewust gemanipuleerd en zelfs met een zorgvuldig voorbereide actie vrijwel getorpedeerd.
Er circuleren tig bizarre verhalen over mensen die een harde schijf hebben weggegooid, daar op het moment dat ze dat deden al een slecht onderbuikgevoel over hadden en later ontdekten dat ze een "wallet" met een waarde van vele miljoenen euro's hebben weggesmeten.

De bitcoins zijn echt een systeem vol gebakken lucht, uiteraard geldt ook voor onder meer de goudprijs dat het eigenlijk nergens op slaat wat de prijs van een kilo of een eenheid is. Wel vind ik het een fascinerend fenomeen dat iets dat nog maar erg kort bestaat en ook alleen op een computerschijf staat miljoenen of miljarden aan waarde heeft en als wettig betaalmiddel mag fungeren.

Wellicht had ik 'mijn systeem' geen "Ajax bitcoin" moeten noemen, maar eerder een soort spaarkaart, een veel geavanceerdere vorm van Airmiles. Waarbij Ajax eerst al hun SCC en SVA houders een cadeautegoed van 20 of van 50 euro geeft, net zoals men een paar jaar terug deed bij het verlengen van je seizoenkaart en na het staken van Ajax-AZ door Wesley.

Je geeft in eerste instantie iets weg wat aan Ajax gerelateerde zaken of bij partners van Ajax weer besteed kan worden, het begint met het uitdelen van kadootjes, een half jaar later verander je de vorm in certificaten die mensen onderling kunnen verhandelen.
Je kunt een seizoenkaart dan makkelijk 1.270 euro maken als het certificaat ook een waarde heeft van bijvoorbeeld 890 euro of de certificaten een hogere waarde toekennen dan de totale kosten van een heel jaar Ajax wedstrijden bezoeken. Dan wordt een Ajax kaart namelijk echt óók nog een investering met restwaarde.

Dit is feitelijk inderdaad wat anders dan een bitcoin, toch zie ik het bitcoin systeem wel een beetje als een voorbeeld want het is toch verbazingwekkend dat een op algoritmen gebaseerd peer-to-peer systeempje is opgeblazen tot een bubbel van vele miljarden. Als een whizzkid waarvan niemand weet wie eigenlijk de grondlegger is zoiets kan creëren, moeten wij bij Ajax iets van minimaal hetzelfde formaat ook kunnen!

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23213
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Kassa voor Overmars

Bericht door Cruijff » zo okt 19, 2014 4:52 am

Het is wel weer heel erg makkelijk van jullie om zomaar te roepen 'die oude man begrijpt niet wat bitcoins zijn'. Inplaats van in het belang van de club een beetje mee te denken en aanvullingen toe te voegen die mijn proefballon verder verbeteren...

...Wat ik in ieder geval wel begrijp is dat elk betaalmiddel een puur stukje gebakken lucht is. Elk monetair systeem is een luchtbel die op geen ene reet is gebaseerd.

Dat geldt ook voor ruilmiddelen handel: want stel Raymon jij ruilt met mij je zus voor 4 kamelen. Das nergens op gebaseerd. Hoewel... in dat geval betaal ik 3,5 kameel teveel. :smile-ajax.gif:

Als kneuzen die handig zijn in het versleutelen van data op grond van peer-to-peer hardware op een computer een systeem kunnen opbouwen dat miljarden euro's waard wordt, dan kunnen wij dat met Ajax als uitgangspunt ook.

We praten hier namelijk wel over Ajax hè. AJAX!

Op het centraal station van Rotterdam hangen Ajax brandblussers, in dezelfde stad in kroegen met ingelijste foto's van Willem van Hanegem aan de muur idem dito.

Eén van de belangrijkste computertalen op het web heet eveneens Ajax (Asynchronous JavaScript and XML)

Logische conclusie: Ajax is met afstand de krachtigste entiteit van het universum.


BURP

Gebruikersavatar
Rednose
Berichten: 1320
Lid geworden op: za sep 20, 2003 5:26 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Kassa voor Overmars

Bericht door Rednose » zo okt 19, 2014 6:06 pm

We kunnen er natuurlijk alles bijhalen, tot en met bitcoins, maar waar het mij om gaat is dat Overmars meer bonus heeft gekregen dan vast salaris. Daar houd ik niet zo van.
En waar hij het mee heeft verdiend vind ik dubieus.
Voor een dubbeltje zit je tegenwoordig echt niet meer op de eerste rang!

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23213
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Kassa voor Overmars

Bericht door Cruijff » zo okt 19, 2014 7:00 pm

Wat ik vooral dubieus vond is dat Martin van Geel bij Feyenoord zichzelf een salarisverhoging gaf van ruim twee ton toen hij in onderhandeling was met een Engelse club. Dat is gewoon echt schofterig graaien.

Wanneer een bankdirecteur 600.000 vast en dan ook nog 1,3 miljoen variabel pakt, dan is dat inderdaad zeer onfris. Overmars in dit geval, pakt het leeuwendeel bij het behalen van een kampioenschap. Als je club Ajax heet vind ik dat opzich wel fair. De Boer haalt die titel met zijn spelers binnen, maar het maakt voor de club echt 12 tot 15 miljoen verschil uit.

Wanneer een technisch directeur met tientallen miljoenen gaat smijten om voor de korte termijn succes te boeken en dus die titel en bonus binnen te trekken, dan gaat het dubieus worden. Maar Overmars doet juist het omgekeerde: hij gaat ongekend zuinig met ons kasgeld om. Het lijkt er op dat vlak op dat hij zuiver op de graad is. Gelukkig hebben we bij Ajax geen trainers en beleidsmakers meer zitten die grof bijverdienen aan de transfers van spelers. De bonus is relatief hoog, maar dat iemand bij AZ standaard 500.000 euro pakt zonder dat er enige targets zijn vind ik veel schrijnender.

Plaats reactie