Peter Bosz, Ajax' nieuwe trainer

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Peter Bosz bij Ajax

Opzouten!
1
3%
Heb ik weinig vertrouwen in, die haalt de kerst niet.
1
3%
Ik geef hem het voordeel van de twijfel.
10
28%
Ik ben voorzichtig positief gestemd, maar Ajax blijft Ajax.
12
33%
Die gaat het wel redden in Amsterdam.
12
33%
 
Totaal aantal stemmen: 36

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: Peter Bosz, Ajax' nieuwe trainer

Bericht door Jöhnk » ma jun 05, 2017 12:01 pm

zeux schreef:
999 schreef:Daarnaast wat weten we nu eigenlijk over een eventuele ruzie met wie dan ook ..
Niets. In ieder geval niets anders dan geruchten. Wat het juist interessant maakt wat goed ingevoerde voetbaljournalisten, met contacten in de schoot van de organisatie, daarover te melden hebben. In plaats daarvan is er een soort oorverdovende 'radiostilte' over dit onderwerp.
Freek Jansen van VI zegt dat hij er een artikel over aan het schrijven is.

https://twitter.com/FreekJansenVI/statu ... 8892610560

Le T.
Berichten: 5472
Lid geworden op: do mar 31, 2011 10:10 am

Re: Peter Bosz, Ajax' nieuwe trainer

Bericht door Le T. » ma jun 05, 2017 12:35 pm

WP_Legend schreef:Ja hoor Keizer... Pfft dan wordt het echt een revolutie van de fans hoor...
Vast niet. De Telegraaf gaat over revoluties, en die kruipt bij Overmars in de kont en is al 11 maanden op het hoofd van Bosz uit.
zeux schreef:
999 schreef:Daarnaast wat weten we nu eigenlijk over een eventuele ruzie met wie dan ook ..
Niets. In ieder geval niets anders dan geruchten. Wat het juist interessant maakt wat goed ingevoerde voetbaljournalisten, met contacten in de schoot van de organisatie, daarover te melden hebben.
Dat Bosz in gesprek is met Dortmund is ook maar een gerucht, dat Ajax niet gewoon 'nee' zegt is echter een feitelijke vaststelling. Iets wat wel voor de hand ligt als Bosz interesse heeft in Dortmund maar het allemaal koek en ei is tussen Bosz en de kaartvriendjes. Dan zijn er ook nog de uitspraken van Veltman over de situatie bij Ajax.

Of we speculeren niet en dan is er helemaal geen vertrek van de trainer aan de orde, of we speculeren goed en met gelijke maat, en dan wijst alles erop dat het niet botert tussen Bosz en het 'technisch hart'.
Wollt ihr den totalen Mensch?

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40950
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Peter Bosz, Ajax' nieuwe trainer

Bericht door Marillion » ma jun 05, 2017 1:00 pm

Waar ik vooral van baal is dat we net een beetje op weg zijn, weer wat naam hebben gemaakt in Europa, maar dat er dan kennelijk alweer interne ruzie is nog voor we uberhaupt een prijs hebben gepakt. Het hoort kennelijk bij Ajax dat er altijd weer interne strubbelingen zijn. Maar als supporter begint me dat behoorlijk de keel uit te hangen.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Ajaciedjuh
Berichten: 23000
Lid geworden op: do mei 20, 2004 11:16 am

Re: Peter Bosz, Ajax' nieuwe trainer

Bericht door Ajaciedjuh » ma jun 05, 2017 1:06 pm

Als er inderdaad een verstoorde relatie is, dan is het zaak om er nog geld uit te halen. Gaat je anders alleen geld kosten. Trainers (hoe blij we ook zijn met Peter) zijn passanten.
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

Gebruikersavatar
Sandro
Berichten: 11906
Lid geworden op: do nov 06, 2003 12:08 pm
Locatie: Arnhem

Re: Peter Bosz, Ajax' nieuwe trainer

Bericht door Sandro » ma jun 05, 2017 1:10 pm

Ik wil eerst wel eens weten in hoeverre er ruzie is. Niet ieder verschil van inzicht is direct een ruzie. Het komt compleet uit de lucht vallen.
"Hate it or love it, the underdog's on top".

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40950
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Peter Bosz, Ajax' nieuwe trainer

Bericht door Marillion » ma jun 05, 2017 1:12 pm

Sandro_Calaaabro schreef:Ik wil eerst wel eens weten in hoeverre er ruzie is. Het komt compleet uit de lucht vallen.
Uiteraard, maar uitspraken zoals die van Veltman lijken toch wel vrij duidelijk te wijzen op dat er iets mis is. We zullen het de komende dagen wel gaan horen. Maar de hoop op een relatief geruisloze Ajax zomer kan volgens mij de kast alweer in.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Sandro
Berichten: 11906
Lid geworden op: do nov 06, 2003 12:08 pm
Locatie: Arnhem

Re: Peter Bosz, Ajax' nieuwe trainer

Bericht door Sandro » ma jun 05, 2017 1:26 pm

Er speelt (helaas) altijd wel iets. En daar kan ik ook wel moe van worden inderdaad. Maar of het dan ook meteen ruzie is of eerder een verschil van inzicht? Ben benieuwd naar het verhaal erachter.

Die interviewer van Veltman mogen ze overigens terug op cursus sturen. Die was alleen maar bezig met antwoord te krijgen op vraagjes die hij zelf interessant vond ipv te luisteren.
"Hate it or love it, the underdog's on top".

wimpey
Berichten: 51891
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Peter Bosz, Ajax' nieuwe trainer

Bericht door wimpey » ma jun 05, 2017 1:41 pm

Ajaciedjuh schreef: Trainers (hoe blij we ook zijn met Peter) zijn passanten.
Maar 'we' zijn geen directeurs en commissarissen. 'We' stellen vooral vast dat er - in de JC ArenA - een aantal prima wedstrijden is gespeeld.

Maar 'we' kunnen ook vaststellen dat er geen prijs is gewonnen. Dat Rostov veel te sterk was. Dat talent als Tete, Riedewald, Nouri en Cerny buiten de boot viel. Dat Bosz tegen edsv voor een uitgeput team koos, ondanks die 'brede bank'. Dat de EL-finale schriftelijk werd afgedaan. Dat Bosz de aankoop van Ziyech onnodig achtte.

Maak Bosz (of welke trainer/coach dan ook) niet belangrijker dan ie is. Onana, Sanchez, De Ligt, Klaassen, Ziyech, Dolberg e.c. stellen hún talent en kunsten ten toon, niet die van de trainer. Op naar de volgende trainer die invulling weet te geven aan wat bij Ajax hoort: aanvallend voetbal. Bosz gaat 5 * verdienen van wat ie nu verdient en met een betere selectie en een veel groter budget aan de slag. Een mooi compliment voor hem en voor Ajax.

Iniesta
Berichten: 6019
Lid geworden op: ma okt 17, 2011 10:52 pm

Re: Peter Bosz, Ajax' nieuwe trainer

Bericht door Iniesta » ma jun 05, 2017 2:07 pm

Sandro_Calaaabro schreef:Er speelt (helaas) altijd wel iets. En daar kan ik ook wel moe van worden inderdaad. Maar of het dan ook meteen ruzie is of eerder een verschil van inzicht? Ben benieuwd naar het verhaal erachter.

Die interviewer van Veltman mogen ze overigens terug op cursus sturen. Die was alleen maar bezig met antwoord te krijgen op vraagjes die hij zelf interessant vond ipv te luisteren.
Echt dramatisch inderdaad. Zegt een voetballer eindelijk iets interessants, laat je het tot twee maal toe gewoon lopen.

Gebruikersavatar
WP_Legend
Berichten: 10285
Lid geworden op: wo sep 17, 2003 8:44 pm
Locatie: Perth

Re: Peter Bosz, Ajax' nieuwe trainer

Bericht door WP_Legend » ma jun 05, 2017 2:12 pm

Tering zeg als er iets speelt tussen Bergkamp en Bosz dan flikker je bergkamp er toch uit, die vent heeft als Trainer toch geen enkele toegevoegde waarde... (als speler heb ik eeuwig respect voor hem)

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47936
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Re: Peter Bosz, Ajax' nieuwe trainer

Bericht door peter » ma jun 05, 2017 2:27 pm

Ik vind dat Peter Bosz een heel aardig seizoen heeft doorgemaakt. Ik gaf hem volgens mij een maand geleden ook een 8. Het voetbal dat we speelden was bij vlagen heel erg goed en in dat opzicht is het verschrikkelijk jammer dat hij weggaat. Ik vind echter ook dat we nu ook weer niet te ver moeten doorslaan, want er is vast wel iemand te vinden die met dit materiaal ook tot heel aardig voetbal komt. Je hebt by far de beste selectie van Nederland, dus het moet niet onmogelijk zijn om daar succes mee te halen.

Wie dan? Ik zag hier enkele namen voorbij komen en daar schrok ik eigenlijk nogal van. Laten we alsjeblieft geen trainers recyclen die hier de eerste keer al niet geslaagd zijn. Daarnaast wil je ook geen lokale trainers die het bij een subtopper of een middenmoter aardig doen. Nee, Ajax moet vanuit zijn eigen geledingen iemand doorschuiven en anders een internationale trainer zoeken.

Gebruikersavatar
WP_Legend
Berichten: 10285
Lid geworden op: wo sep 17, 2003 8:44 pm
Locatie: Perth

Re: Peter Bosz, Ajax' nieuwe trainer

Bericht door WP_Legend » ma jun 05, 2017 2:55 pm

Peter schreef: want er is vast wel iemand te vinden die met dit materiaal ook tot heel aardig voetbal komt.
Het is juist gebleken dat dat totaal niet het geval is. Blind, HTC, Jol, MvB hebben gigantisch gefaald terwijl FdB met oersaai en lelijk voetbal kampioen werd..

Gebruikersavatar
InnerHarbour
Berichten: 20534
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 1:09 am

Re: Peter Bosz, Ajax' nieuwe trainer

Bericht door InnerHarbour » ma jun 05, 2017 3:05 pm

Peter Bosz heeft vooralsnog niets gewonnen dus als dat het criteria is heeft hij ook gefaald. BTW, het eerste kampioenschap van FdB was niet met oersaai en lelijk voetbal, dat kwam later pas. Nog even en Bosz is de enige goede trainer in de wereld.

Als een trainer niet wil blijven en liever gaat, Dortmund betaald de vereiste afkoopsom zeg ik Peter het gaat je goed Ajax vindt wel weer een ander.
YNWA

Gebruikersavatar
Ajaciedjuh
Berichten: 23000
Lid geworden op: do mei 20, 2004 11:16 am

Re: Peter Bosz, Ajax' nieuwe trainer

Bericht door Ajaciedjuh » ma jun 05, 2017 3:27 pm

Klopt, was vooral de laatste 2 seizoenen. Combi van uitgewerkt en minder kwaliteit op het veld.

Volgens Bild tekent Bosz morgen.
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33502
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Peter Bosz, Ajax' nieuwe trainer

Bericht door zeux » ma jun 05, 2017 5:28 pm

Jöhnk schreef:
zeux schreef:
999 schreef:Daarnaast wat weten we nu eigenlijk over een eventuele ruzie met wie dan ook ..
Niets. In ieder geval niets anders dan geruchten. Wat het juist interessant maakt wat goed ingevoerde voetbaljournalisten, met contacten in de schoot van de organisatie, daarover te melden hebben. In plaats daarvan is er een soort oorverdovende 'radiostilte' over dit onderwerp.
Freek Jansen van VI zegt dat hij er een artikel over aan het schrijven is.

https://twitter.com/FreekJansenVI/statu ... 8892610560
Ik zie het nog niet staan.

Voorlopig is het Nederlandse voetbaljournaille nog louter doorgeefluik van berichten uit Bild, met hier en daar een quote van een Ajax-speler na de interland. Geen eigen berichtgeving, terwijl er toch genoeg vragen zijn.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Le T.
Berichten: 5472
Lid geworden op: do mar 31, 2011 10:10 am

Re: Peter Bosz, Ajax' nieuwe trainer

Bericht door Le T. » ma jun 05, 2017 5:46 pm

WP_Legend schreef:
Peter schreef: want er is vast wel iemand te vinden die met dit materiaal ook tot heel aardig voetbal komt.
Het is juist gebleken dat dat totaal niet het geval is. Blind, HTC, Jol, MvB hebben gigantisch gefaald terwijl FdB met oersaai en lelijk voetbal kampioen werd..
Jol heeft natuurlijk niet gigantisch gefaald en op De Boer was aanzienlijk meer aan te merken dan dat het alleen oersaai en lelijk was. Het was ook gewoon niet sterk genoeg.

Het materiaal wordt beter en ziet er nog veel beter uit wanneer de trainer goed is, terwijl het samenstellen van het materiaal ook voor een groot deel het werk van de trainer is. Iemand vinden die met een vergelijkbare uitgangspositie iets vergelijkbaars had gepresteerd wordt heel erg moeilijk.
Wollt ihr den totalen Mensch?

Gebruikersavatar
Ajaciedjuh
Berichten: 23000
Lid geworden op: do mei 20, 2004 11:16 am

Re: Peter Bosz, Ajax' nieuwe trainer

Bericht door Ajaciedjuh » di jun 06, 2017 5:05 am

Pfffff, al een half jaar is er ruzie in de tent tussen enerzijds Bosz/Krüzen en anderzijds Hennie Spijkerman, keeperstrainer Carlo l’Ami, hersteltrainer Björn Rekelhof en Dennis Bergkamp......

Klinkt als lange termijn, korte termijn botsing en/of cultuur.

Even los van wie schuldig is.... never a dull moment at our club :1evil.gif:

Oftewel het gaat de komende weken weer lekker onrustig worden binnen ons cluppie. Supporters die verhaal gaan halen, ongetwijfeld onrust in de spelersgroep, een nieuwe trainer dus weer opnieuw opbouwen (weg VCL), media die de onrust verder zullen aanwakkeren ..... :confused.gif: :rules.gif:

Overigens hadden Overmars en Bosz wel een goede klik.
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

Gebruikersavatar
InnerHarbour
Berichten: 20534
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 1:09 am

Re: Peter Bosz, Ajax' nieuwe trainer

Bericht door InnerHarbour » di jun 06, 2017 6:03 am

Zou dat videotje van "we are back" maar in een diepe la stoppen.
YNWA

Lionel
Berichten: 47370
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Peter Bosz, Ajax' nieuwe trainer

Bericht door Lionel » di jun 06, 2017 6:15 am

Ajaciedjuh schreef:Pfffff, al een half jaar is er ruzie in de tent tussen enerzijds Bosz/Krüzen en anderzijds Hennie Spijkerman, keeperstrainer Carlo l’Ami, hersteltrainer Björn Rekelhof en Dennis Bergkamp......

Klinkt als lange termijn, korte termijn botsing en/of cultuur.

Even los van wie schuldig is.... never a dull moment at our club :1evil.gif:

Oftewel het gaat de komende weken weer lekker onrustig worden binnen ons cluppie. Supporters die verhaal gaan halen, ongetwijfeld onrust in de spelersgroep, een nieuwe trainer dus weer opnieuw opbouwen (weg VCL), media die de onrust verder zullen aanwakkeren ..... :confused.gif: :rules.gif:

Overigens hadden Overmars en Bosz wel een goede klik.
Wat een teringbende als het waar is.
IK GELOOF!!!!!!

Gebruikersavatar
Giacomo Puccini
Berichten: 7545
Lid geworden op: di mar 07, 2006 10:28 pm

Re: Peter Bosz, Ajax' nieuwe trainer

Bericht door Giacomo Puccini » di jun 06, 2017 6:29 am

Dit bevestigt mijn vermoeden dat Bosz niet perse weg wilde, maar dat Ajax hem niet perse wil behouden. Te lastig. Te overtuigd van zijn visie.

Zo zonde dat we een prima trainer alweer laten vertrekken na een (1!) veelbelovend seizoen. Nog voor het oogsten alweer aan de kant gezet.

Dus kunnen we weer lekker onwennig de voorrondes CL en Eredivisie in, met een beetje geluk begint het rond de feestdagen lekker te draaien en kan het nog een leuke tweede seizoenshelft worden. Zul je echter wel de juiste trainer moeten strikken, of dat gaat lukken? :confused.gif:
Ajax!

Gebruikersavatar
InnerHarbour
Berichten: 20534
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 1:09 am

Re: Peter Bosz, Ajax' nieuwe trainer

Bericht door InnerHarbour » di jun 06, 2017 7:32 am

YNWA

Gebruikersavatar
WP_Legend
Berichten: 10285
Lid geworden op: wo sep 17, 2003 8:44 pm
Locatie: Perth

Re: Peter Bosz, Ajax' nieuwe trainer

Bericht door WP_Legend » di jun 06, 2017 7:38 am

‘Ik weet niet hoe de selectie er na de zomerstop uitziet, maar ik zal nog de trainer zijn.’ Een week nadat Peter Bosz deze woorden uitsprak, ging de trainer om de tafel met de clubleiding van Borussia Dortmund. Vandaag wordt hij in Duitsland gepresenteerd. Het opvallende verhaal achter een abrupt vertrek met grote gevolgen.

TEKST: FREEK JANSEN EN PETER WEKKING

Hoe het voelde om eindelijk eens bij Ajax te werken waar ogenschijnlijke rust heerste? ‘Het is zeker rustig, alleen we weten heel goed dat dit relatief is. Dat is ook onderdeel van de club. Als het rustig is, zal er wel weer wat onrustigs gebeuren.’ Marc Overmars had vorige week in VI de woorden nauwelijks uitgesproken, of een flinke schok ging door de club. Borussia Dortmund meldde zich voor Peter Bosz. Terwijl de trainer zelf in Lissabon op een voetbalcongres zat en op de woensdagochtend nog vijftig trainers college gaf hoe hij zijn speelstijl introduceerde bij Ajax, schakelde de Duitse club een paar tandjes bij. De eerste keuze, de Zwitserse trainer Lucien Favre van Olympique Nice, bleek onhaalbaar, aangezien zijn club hem niet wilde laten gaan en de trainer zelf dat direct respecteerde. De druk op de clubleiding in Duitsland nam toe, maar gelukkig vonden ze in Amsterdam een luisterend oor. De clubleiding van Ajax zei niet direct nee, terwijl Bosz zelf ook openstond voor het gesprek. Het leverde een onderhoud op waarin beide visies op elkaar kwamen te liggen. Net zoals bij Ajax zou Bosz in Dortmund een frisse wind moeten laten waaien. Met dezelfde ingrediënten: veel talent, aantrekkelijk voetbal, spelen om de prijzen. En Bosz mocht twee assistenten meenemen, waarmee Hendrie Krüzen direct onderdeel werd van de op handen zijnde deal. Het tweetal is al jarenlang een eenheid, volgens Bosz zelf bezit Krüzen kwaliteiten die bij hem minder aanwezig zijn, waardoor ze samen bij Heracles Almelo, Vitesse, Maccabi Tel Aviv en Ajax indrukwekkend werk leverden.

De schok in Amsterdam was bij de spelersgroep en vooral de achterban groter dan bij de clubleiding. Waarom nam Ajax geen stelling, net zoals Olympique Nice, en gooide de club de deur direct met een flinke klap dicht? De vraag stellen is meer dan terecht. Peter Bosz is nog niet eens een jaar in dienst van Ajax, maar bracht wel een sportieve revolutie op gang. Ajax ging veel aantrekkelijker spelen dan onder zijn voorganger Frank de Boer, met totaal ander spelersmateriaal ook, doorgeselecteerd door de trainer zelf, uitmondend in een opmerkelijke triomftocht in Europa. Een prestatie, waar Amsterdam en Nederland weer trots op kon zijn, na jarenlange sportieve armoede over de landsgrenzen. Een kampioenschap bleef uit, ondanks het opvallende aantal van 81 punten, maar Feyenoord was even schier onverslaanbaar en eindigde, mede ingegeven door een tweede seizoenshelft zonder extra Europese duels, op één puntje meer. Het seizoen van zaaien was daarmee voorbij, op indrukwekkende wijze en vol genoegdoening van veel Ajacieden moest komend seizoen de tijd van oogsten aanbreken.


Peter Bosz met zijn vaste rechterhand Hendrie Krüzen.
De hand van Bosz was op allerlei vlakken zichtbaar. Ajax nam afscheid van wispelturige talenten als Anwar El Ghazi en Riechedly Bazoer. Nemanja Gudelj, onder voorganger De Boer nog een bepalende schakel op het middenveld, werd gewogen en te licht bevonden. Hij verdween naar China, terwijl ook Mitchell Dijks vertrok. Kenny Tete en Jairo Riedewald werden van veelbelovende talenten in de basis van Ajax wisselspelers die vooral geduldig moesten wachten op hun kans. Het waren gedurfde ingrepen van Bosz, die voor hem noodzakelijk waren om zijn geliefde aanvallende en dominante manier van spelen erin te krijgen. Spelers bewandelden onder Bosz ook de omgekeerde weg. Nick Viergever werd van wisselspeler een stabiele dragende kracht in de verdediging. Daley Sinkgraven werd van een middenvelder vol vraagtekens omgeturnd tot een linksback met voetballend vermogen. En Lasse Schöne, die al jaren bij Ajax rondliep en vooral de ideale twaalfde man was, werd omgedoopt tot sleutelspeler op de belangrijke positie van controlerende middenvelder. Ajax ging weer swingen, waarbij ook de levensader van de opleiding zichtbaar werd. Tussen succesvolle aankopen als Davinson Sánchez en Hakim Ziyech lieten talenten als Matthijs de Ligt, Kasper Dolberg, Justin Kluivert, Donny van de Beek en Frenkie de Jong zich met regelmaat op een positieve wijze gelden. Eind mei, in Stockholm, resulteerde dat voor Ajax in een Europa League-finale. Het leverde geen prijs op, José Mourinho zette Manchester United uitstekend neer en bleek een maatje te groot, maar de toekomst lachte Ajax toe. De voorronde van de Champions League, een nieuwe titelrace, komend seizoen moest het onder Bosz allemaal tot bloei komen. En de trainer zelf? Die was in de Zweedse hoofdstad uitgesproken. ‘Ik weet niet hoe de selectie er in de voorbereiding exact uitziet, maar ik zal wel de trainer zijn’, sprak hij na de finale. ‘Bij mijn vorige clubs had ik clausules in mijn contract, bij Ajax niet. Dat zegt wel iets, ik heb het bij Ajax uitstekend naar mijn zin.’

VERSTANDSHUWELIJK

Totdat het gerucht van Dortmund en Bosz geen gerucht, maar werkelijkheid bleek. Was dit een Ronald Koeman-move, met de befaamde sprong op de voorbij razende trein? Die gedachte nam aanvankelijk de overhand. Bosz was immers ook bij Vitesse en Maccabi Tel Aviv voortijdig vertrokken, toen een nieuwe uitdaging voorbijkwam. En met Dortmund lonkte wel een hele bijzondere uitdaging. Een club die nog recent in de finale van de Champions League stond, een grootmacht in een uitdagende competitie als de Bundesliga, waar bovendien ook de financiële voorwaarden imponerend zijn. Het klonk Bosz allemaal mooi in zijn oren, maar zijn eerste gedachte was die van een morele verplichting naar Ajax. Zijn werk was nog niet af, hij zat er nog midden in. Toch sloegen ook de twijfels toe. Waarom blijven bij een club waar het allemaal achter de schermen toch niet zo lekker liep? Het waren voor hem lange tijd bijzaken, als voetbalman kon hij zich helemaal overgeven aan de wisselwerking met zijn spelers, met daarbij kompaan Krüzen aan zijn zijde. Dat Ajax een complexe club was, met vele lijntjes en persoonlijke belangen, daar was hij al zo vaak voor gewaarschuwd. Het hoorde erbij, dus hij maakte zich er niet te druk om. Maar nu de club ook niet direct aan Dortmund een duidelijk nee verkondigde, was voor Bosz een teken aan de wand.

Het technisch hart van Ajax leek heel even weer te kloppen, maar vertoont opnieuw kuren
Bosz kon perfect functioneren, ondanks de interne strubbelingen, dat bleek dit seizoen wel. Want dat er al langere tijd sprake was van een verstandshuwelijk met bepaalde mensen binnen Ajax was voor velen duidelijk. Vooral de relatie tussen Bosz en Dennis Bergkamp was flink bekoeld. De komst van Bosz kwam uit de koker van Marc Overmars en Edwin van der Sar. De rol van Bergkamp veranderde na de komst van Bosz. Zat hij bij De Boer nog als assistent op de bank, onder Bosz zag hij de thuisduels vanaf de perstribune. Met Krüzen en Hennie Spijkerman zaten immers al twee assistenten op de bank, terwijl ook keeperstrainer Carlo l’Ami altijd duidelijk aanwezig was langs de lijn. Bergkamp maakte er publiekelijk geen probleem van en nam op de tribune plaats, maar hield zijn eigen gedachten erop na. Het was niet de eerste keer dat zijn eigenzinnige karakter hem tegenover andere mensen binnen Ajax zette. In het verleden botste de voormalige topspits nadrukkelijk met Wim Jonk, met een hevige kampenstrijd tot gevolg, terwijl hij vorig jaar ook met assistent Orlando Trustfull een stroeve relatie onderhield. Hennie Spijkerman en Carlo l’Ami zochten in al die confrontaties nadrukkelijk de kant van Bergkamp op, waardoor de verschillende eilandjes binnen Ajax achter de schermen weer zichtbaar werden. Door het succes van Bosz en Krüzen wist Spijkerman voldoende. Hij zou na dit seizoen niet langer terugkeren in de staf van Ajax, totdat Dortmund bij Bosz aanklopte en de assistent toch weer voor zichzelf toekomst ziet bij de hoofdmacht.

Voor Bosz was het geen reden om de confrontatie aan te gaan. Integendeel. Een keer per maand schoof hij met Krüzen en Spijkerman aan bij het technisch overleg van het technisch hart. Verder focuste hij zich met Krüzen aan zijn zijde vol genoegdoening op het voetbal en zijn ploeg, en onderhield een uitstekende relatie met directeur spelersbeleid Marc Overmars. De trainer liet Bergkamp gewoon onderdeel uit blijven maken van de technische staf, gaf hem dagelijks de ruimte om op het veld spelers individueel te begeleiden. Met zijn directe omgeving, de spelers, Overmars en Krüzen liep het zeer voortvarend, dus liet Bosz zich niet leiden door randzaken. Dat Bergkamp ook bij uitduels in de Eredivisie verstek liet gaan accepteerde Bosz. Hij volgde zijn eigen koers en had geen trek in machtsspelletjes. Bovendien hebben Bosz en Krüzen er in het begin alles aangedaan om met Bergkamp, Spijkerman en l’Ami een goede relatie te krijgen. Tevergeefs. Op een gegeven moment hebben ze het los gelaten, het was verspeelde energie, terwijl ze merkten dat het geen invloed had op het sportieve proces. Ajax ging met de week beter draaien.


Dat de clubleiding van Ajax niet direct Dortmund de deur wees, is niet vreemd als de bijzondere hiërarchie binnen de Amsterdamse club nader wordt bekeken. Het technisch hart, en niet een technisch directeur of algemeen directeur, beslist over voetbalinhoudelijke zaken binnen de club. Zoals in het rapport Ling al werd verkondigd, zit de besluitvorming binnen Ajax daardoor vol met gedoogconstructies en aparte lijntjes. Zo is de rol van Bergkamp er eentje van cultuurbewaker. Een titel waar geen enkele verantwoordelijkheid aan hangt. Samen met Overmars en hoofd jeugdopleiding Saïd Ouaali neemt Bergkamp zitting in het technisch hart, met algemeen directeur Van der Sar als voorzitter van het orgaan. Door samen te sparren moet de visie van Ajax worden bewaakt, alleen in de praktijk neigt het naar aparte besluitvorming. Een derde assistent zonder verantwoordelijkheid beslist over allerlei voetbaltechnische zaken, inclusief het functioneren en de toekomst van de hoofdtrainer. Het blijft een bizarre constructie binnen een voetbalclub. Als Dortmund de flirt met Bosz opent en Bergkamp mee mag beslissen, dan laat zich gemakkelijk raden welke houding Ajax uiteindelijk zal aannemen. Het veelbesproken technisch hart van de Amsterdamse club leek heel even weer te kloppen, maar vertoont opnieuw kuren.

De bekoelde relatie met Bergkamp was voor Bosz geen doorslaggevend argument om bij Ajax te vertrekken, maar het gebrek aan een soepele relatie heeft op de achtergrond zeker wel een bepalende rol gespeeld. Ajax zette in op een transfersom van vijf miljoen euro en dit was voor Dortmund geen onoverkomelijk obstakel. Vanmiddag wordt hij gepresenteerd. 'Wij zijn niet de clubleiding, dus hebben we in dit geval geen invloed’, aldus aanvoerder Davy Klaassen. ‘Ze weten dat wij als spelers heel blij met deze trainer waren. Voor hem is het een mooie kans, maar voor de club een flinke aderlating. In het afgelopen seizoen is er veel goeds opgebouwd, het is jammer dat we dat met deze trainer niet door kunnen trekken.’ Klaassen zelf staat mogelijk ook voor een vertrek. ‘Maar dat hangt niet af van het wel of niet aanblijven van een trainer.’ Meerdere spelers laten weten het vertrek van Bosz zeer te betreuren. Het is opnieuw een duidelijk signaal dat zijn aanpak en voetbalvisie aansloeg.

Gevolg is dat Bosz een volgende stap in zijn trainerscarrière maakt en Ajax terug bij af is. Na een jaar vol vermaak maar zonder prijs moet het technisch hart opnieuw een zeer belangrijk besluit nemen. Wie wordt de opvolger van Bosz? Het ideale scenario zou een trainer zijn die verder gaat op de lijn-Bosz, maar is die voor handen? De naam van Erik ten Hag wordt genoemd. De trainer van FC Utrecht is een veelbelovende oefenmeester, die net als Bosz een uitgesproken visie erop nahoudt, maar heeft geen ervaring als hoofdtrainer bij een topclub. Datzelfde geldt voor Marcel Keizer, waar binnen Ajax veel waardering voor is. De huidige trainer van Jong Ajax heeft in zijn eerste seizoen in Amsterdam uitstekend gepresteerd met de beloften, waar resultaat aan vermaak werd gekoppeld, en onderhoudt al sinds zijn jeugd een uitstekende relatie met Bergkamp. Ook de naam van Clarence Seedorf wordt genoemd, in combinatie met een veldtrainer naast zich. De succesvolle middenvelder staat, na een mislukt avontuur bij AC Milan, open voor een nieuwe uitdaging als hoofdtrainer. Jaap Stam, tot vorig seizoen samen met Andries Ulderink verantwoordelijk voor Jong Ajax, zit nog midden in een avontuur bij het Engelse Reading. Hij kende een sterk seizoen in het Championship en miste op een haar na promotie. Ook buitenlandse trainers als de Duitser Roger Schmidt passeren de revue. Het is een prangend vraagstuk waar de clubleiding van Ajax deze week verder op in zal gaan. En zo ligt de bal in Amsterdam even stil, zijn alle spelers uitgevlogen, maar is er van een rustige zomerstop allang geen sprake meer. De gedachten van Overmars zijn uitgekomen. De rust is voorbij in Amsterdam.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40950
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Peter Bosz, Ajax' nieuwe trainer

Bericht door Marillion » di jun 06, 2017 7:59 am

Die constructie met Bergkamp blijft toch wel een hele vreemde hoor. Je bent assistent maar tegelijkertijd beslis je ook over de hoofdtrainer. Wat mij daarbij stoort is dat we van Bergkamp nooit iets horen. Nu hoeft hij van mij niet iedere week met zijn kop voor een camera te staan maar als je kennelijk zo'n belangrijke rol hebt is het toch een vrij normale zaal dat je eens uitgebreid inzicht geeft in je visie.

Ik krijg nu op basis van dit verhaal een beetje het gevoel dat de mensen die wat meer in de schaduw zijn komen te staan een goed functionerende trainer opzij schuiven enkel om zelf weer meer invloed te hebben. Dat is misschien niet de hele waarheid maar voorlopig hou ik er een vieze smaak aan over. Zeker omdat een belangrijk deel van de club (spelers en directie) wel tevreden zijn.

Bij het aanstellen van een trainer bespreek je met elkaar de werkwijze. Hoe kan het dan dat je juist daarover al zo snel onenigheid krijgt, helemaal als blijkt dat het heel behoorlijk lijkt te werken. De start was immers stroef maar daarna had Bosz het elftal heel aardig op de rails. Komend seizoen zou het dan weer tot prijzen moeten leiden maar nu krijgen we met een beetje pech weer zo'n verhaal van een trainer die tijd nodig heeft. Ondertussen zijn we met het hoogste budget van Nederland al drie seizoenen geen kampioen.
Nil volentibus arduum

Mano
Berichten: 15189
Lid geworden op: wo jul 21, 2004 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Peter Bosz, Ajax' nieuwe trainer

Bericht door Mano » di jun 06, 2017 8:10 am

Stukje is doordrongen van speculatie. :excited.gif:
het bekende stoken in de Ajax gelederen.

Stel dat het klopt dat Bosz en Bergkamp geen vriendschappelijke relatie hebben, ze hebben ook geen ruzie.
Sterker nog, Bergkamp heeft een stapje terug gedaan (tribune) om Bosz de ruimte te geven.
Dan komt Dortmund langs en stel Bergkamp stemt: Accepteer bod. Er zijn er nog 2 die moeten stemmen en volgens dit stukje is de relatie tussen Overmars/vd Sar en Bosz wel goed. Dan zouden die toch tegen stemmen :confused.gif:

Dit is gewoon het vertrek verzachten en redenen zoeken dat het niet aan Bosz ligt. Hij doet gewoon een Koemannetje.
Komt een mooi bod langs en hij pakt hem met 2 handen aan.
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

Gebruikersavatar
Khraa
Berichten: 6942
Lid geworden op: ma mei 16, 2005 7:02 pm

Re: Peter Bosz, Ajax' nieuwe trainer

Bericht door Khraa » di jun 06, 2017 8:15 am

Mocht dit waar zijn (ik ken het waarheidsgehalte van Bild niet), dan zijn ze van de pot gerukt bij Ajax. Heb je een trainer die voor plezier zorgt en in de buurt komt van je strategische doelen, dan laat je die ten faveure van assistenten weggaan.
Alright, stop this nonsense. It is getting way too silly!

Plaats reactie