"Ajax wordt geleid door amateurs"

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Yopii
Berichten: 17879
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: "Ajax wordt geleid door amateurs"

Bericht door Yopii » ma mar 12, 2018 5:56 pm

Jij vindt dat hij een sterke CV heeft? :confused.gif:


Geen club wil hem hebben. Behalve Ajax dan, want bij Ajax zijn ze stommer dan ezels.

Gebruikersavatar
Cluijffert
Berichten: 2130
Lid geworden op: zo jun 19, 2005 9:34 am
Locatie: Haarlem

Re: "Ajax wordt geleid door amateurs"

Bericht door Cluijffert » ma mar 12, 2018 6:00 pm

Ach, welke meerwaarde heeft bijvoorbeeld Theo van Duivenbode gehad in het voorkomen van de voetbaltechnische puinhopen in de afgelopen jaren? We doen also Theo een voetbal-visionair is, maar dat is natuurlijk ook niet het geval.

Ik zie ook niet de meerwaarde die Blind in die rol zou kunnen hebben, maar goed... dan is hij in ieder geval niet meer beschikbaar als trainer en daarmee doen we onszelf maar zeker ook de rest van de Nederlandse voetbal een groot plezier.
I was recently diagnosed with a stage 4 I don't give a shit, I'm afraid is terminal.

wimpey
Berichten: 51683
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: "Ajax wordt geleid door amateurs"

Bericht door wimpey » ma mar 12, 2018 6:03 pm

Blind als frontsoldaatje voor rentree van LVG als AD of voorzitter RvC?

Zou Rijkaard benaderd zijn? Menzo, Litmanen? Ik noem maar wat...

Overmars moet langs de RvC bij een transfer. Het brein achter de komst van Sulejmani en Rosenberg wordt dan om z'n expertise gevraagd. :drecul.gif:

Bizar dit, maar hij likt zich toch weer binnen. Dat kan ie dan wel weer. Qua schaamteloosheid en gebrek aan zelfreflectie is de krullenjongen onovertroffen.

Yopii
Berichten: 17879
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: "Ajax wordt geleid door amateurs"

Bericht door Yopii » ma mar 12, 2018 6:24 pm

Van Duivenbode heeft er in elk geval voor gezorgd dat Ajax een fors eigen vermogen heeft opgebouwd. Nu stellen ze in zijn plaats de man aan die zowat het slechtste track record aller tijden heeft op het gebied van aankopen. Een non-valeur en een opportunist.

In vergelijking met Blind is Van Duivenbode een financieel genie.



Bij de concurrentie lachen ze zich rot.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 13362
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:43 pm

Re: "Ajax wordt geleid door amateurs"

Bericht door Arthur » ma mar 12, 2018 9:12 pm

Ik zie het maar zo: van alle rollen die hij bij Ajax zou kunnen krijgen is dit er een waar hij het minste kwaad kan.

wimpey
Berichten: 51683
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: "Ajax wordt geleid door amateurs"

Bericht door wimpey » di mar 13, 2018 8:53 am

Ajax rent eigen staart achterna
Columnist Thijs Zonneveld kijkt er vanop dat Ajax Danny Blind een plek in de rvc heeft gegeven.

'Hij moet een oordeel vellen over het functioneren van Marc Overmars en Edwin van der Sar, die zes jaar geleden lijnrecht tegenover hem stonden.'

Eerst ging het mis als directeur spelersbeleid. Toen faalde hij bij Ajax als hoofdtrainer. Vervolgens gooide hij een smak geld over de balk als directeur Mislukte Transfers, deed hij een vergeefse poging om technisch directeur te worden en daarna zakte hij door het ijs als assistent-bondscoach én als bondscoach van het Nederlands elftal.

Het is een prachtig cv, dat van Danny Blind. En dus dachten ze bij Ajax: laten we het nog een keer proberen. Hij is voorgedragen als lid van de raad van commissarissen.

Nog even en Blind zit in het bestuursorgaan dat toezicht moet houden op de directie van Ajax. Hij moet een oordeel vellen over het functioneren van Marc Overmars en Edwin van der Sar, die zes jaar geleden lijnrecht tegenover hem stonden. Blind was destijds betrokken bij (geheime) plannen om Louis van Gaal aan te stellen als algemeen directeur bij Ajax; zelf zou hij technisch directeur worden. Het ging niet door.

Johan Cruijff ging in de ­tegenaanval, er ging een streep door de naam van Van Gaal en Blind stapte op. Om de club te besturen schoof Cruijff een stel oud-voetballers naar voren die op zijn hand waren. Onder wie Overmars en Van der Sar. Blind is dus ooit als stuurman overboord gekieperd door een stel piraten, maar komt nu terug om te controleren of diezelfde piraten het schip een beetje op koers houden.

Volgt u het nog?

Het is alsof ze het erom doen, daar in de Arena. Iedere keer dezelfde oorlogjes, met dezelfde mensen, dezelfde twistpunten en dezelfde uitkomst: de club én de mensen die er werken worden beschadigd. Het is een soap met telkens dezelfde plotwendingen. Om de zoveel maanden worden er lootjes getrokken om te zien welke Historische Nostalgische Legendarische Oud-Voetballer er nu weer terugkeert, overlopend van wraak en frustratie omdat hij vindt dat er te weinig naar hem wordt geluisterd. Ajax is een hond die zijn eigen staart achterna rent: steeds in dezelfde rondjes, zonder ergens te komen. De bestuurders hebben allemaal de mond vol van visie, maar de enige visie bij Ajax is de zwart-wit-televisie waarop de successen uit het verleden worden herkauwd. Verandering: nul. Maar ze hebben een Tunnel Club. Dat dan weer wel.

Als je de rijkste club van Nederland bent en je wordt vier jaar achter elkaar geen kampioen, dan lijkt het me de hoogste tijd om de blik naar buiten te richten, naar andere clubs, naar andere landen, naar andere sporten. Maar in plaats daarvan komen ze keer op keer uit bij oude bekenden die nog oudere vetes uitvechten. Cruijff tegen Van Gaal. Van Gaal tegen Koeman. Jonk tegen Bergkamp. Jonk tegen Overmars. Bergkamp tegen Van der Sar. Het is wachten op de aflevering Blind tegen Van der Sar. Of Blind tegen Overmars.

Bij Ajax wordt er niet gestreden op het veld, maar in de bestuurskamer. Vete na vete, ruzie na ruzie. Het enige dat er nog ontbreekt is een spiegelwand in de bestuurskamer, van waarachter je onder het genot van een hapje en een drankje kunt toekijken hoe ze elkaar afslachten.

wimpey
Berichten: 51683
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: "Ajax wordt geleid door amateurs"

Bericht door wimpey » di mar 13, 2018 9:00 am

'Geen enkele wrok naar Overmars en Sar'

Danny Blind heeft tegenover het Algemeen Dagblad voor het eerst gereageerd op het feit dat hij is voorgedragen als mogelijk nieuw lid van de raad van commissarissen. Daarbij geeft de oud-speler en trainer van de Amsterdamse club aan totaal geen rancune te hebben richting Edwin van der Sar en Marc Overmars, met wie het zes jaar geleden totaal niet boterde.

'De afgelopen jaren ben ik, onder meer als bondscoach, vaak bij Ajax geweest zonder enig gevoel van wrok', zo geeft Blind aan. 'Het contact met Marc en Edwin is ook prima. Toen Ajax vorig jaar de finale van de Europa League speelde, nodigde Edwin mij ook uit in Stockholm. Waar het om gaat: ik voel geen enkele wrok en zie op dat vlak dus ook geen problemen om deze functie uit te oefenen.'

Blind is daarnaast van mening dat de vele functies die hij bij Ajax in het verleden heeft ingevuld, totaal niet als iets negatiefs aan te duiden is. 'Wie kan nu zeggen dat hij al die functies heeft mogen uitvoeren? Ik ben 56 jaar en daarvan heb ik 26 jaar bij Ajax gewerkt. Daarom vind ik het vooral mooi om weer iets voor de club te gaan doen.'

De voormalig verdediger is niet van plan om op korte termijn weer aan de slag te gaan als trainer, al geldt er één uitzondering. 'Bij Ajax heb ik tijdens de gesprekken open kaart gespeeld. Mocht Louis van Gaal nog bondscoach worden van een land, ga ik waarschijnlijk met hem mee als assistent. Als dat land mij ook aanstaat natuurlijk.'
'Rijkaard bedankte, shortlist van drie afgewezen'

Danny Blind was klaarblijkelijk niet Ajax' eerste keuze om voorgedragen te worden als nieuw lid van de Raad van Commissarissen. Op de verlanglijst, maar ook op de shortlist bestaande uit drie potentiële technisch commissarissen prijkten andere namen, zo meldt De Telegraaf.

Bovenaan de verlanglijst bij bijna iedere Ajacied stond de naam van Frank Rijkaard. Er werden gesprekken gevoerd, maar de voormalig topvoetballer gaf daarbij aan geen ambitie meer te hebben om nog een officiële functie te bekleden. De RvC en de bestuursraad hadden daarnaast een shortlist samengesteld met drie potentiële technisch commissarissen. De directie kon een keuze maken uit Henk ten Cate, Morten Olsen en Edo Ophof.

De directie was van mening dat Ten Cate als trainer van Al Jazira te ver weg woont, dat Olsen (68) te oud is en daarnaast werd Ophof als te licht bevonden. Eerder al zetten de RvC, de bestuursraad en de directie een streep door de naam van Louis van Gaal. Hij wordt als te dominant gezien om een controlerende rol op de achtergrond te kunnen vervullen. Daarnaast werd de 66-jarige Van Gaal net als Olsen als 'te oud' bevonden.

De naam van Blind werd in eerste instantie niet genoemd, omdat vrijwel iedereen er vanuit ging dat diens benoeming gevoelig zou liggen. De reden hiervoor is de rechtszaak die Johan Cruijff en een grote groep oud-spelers in 2012 voerden om de benoemingen van Van Gaal (algemeen directeur) en Blind (technisch directeur) tegen te houden. Toen Van Wijk - op voorspraak van de directeuren Edwin van der Sar, Marc Overmars en Jeroen Slop - toch de naam van Blind inbracht, werd gevraagd of de overleden clubicoon Johan Cruijff moeite zou hebben gehad met een terugkeer van Blind bij Ajax. Dick Schoenaker, lid van de bestuursraad, verzekerde de commissarissen van niet. Tijdens de Buitengewone Algemene Vergadering van Aandeelhouders op maandag 23 april (13.00 uur) wordt een besluit gemaakt over de voordracht van Blind als lid van de RvC.
Ophof te licht, Blind niet. En Van Wijk is toch ouder dan LvG en Olsen?
Blind trots: 'Het commissariaat trok mij'

Danny Blind denkt dat de rol van lid van de Raad van Commissarissen bij hem past. De voormalig topverdediger kende een zeer lange loopbaan als voetballer, waarna hij na zijn voetbalcarrière in verschillende functies actief bleef in de voetballerij.

Tot voor kort was Blind nog bondscoach van het Nederlands elftal. 'Nadat ik weg moest bij Oranje, heb ik bewust even rust genomen. Op mijn 38e stopte ik als speler bij Ajax en daarna ben ik negentien jaar in allerlei functies werkzaam geweest. Dan moet je de tijd nemen om erover na te denken wat je écht wilt', vertelt Blind, die in de tussentijd diverse aanbiedingen heeft afgeslagen. 'Maar het commissariaat trok me, omdat ik in een fase van mijn leven zit dat dit soort jobs bij me past.'

Wat betreft zijn aanstaande rol wil Blind niet op inhoudelijke zaken ingaan. 'Ik ben alleen voorgedragen. Weliswaar is de benoeming een formaliteit, maar het is nog niet logisch om over commissariszaken te praten', vervolgt Blind, die zijn rol als technisch commissaris niet onderschat. 'Omdat het een heel serieuze functie is. De taakverdeling is duidelijk. De directie maakt beleid, de RvC heeft een controlerende rol en – als die behoefte er binnen de directie is – eventueel een adviserende. Wat dat laatste betreft, is het een voordeel dat ik de club op mijn duimpje ken.'
Ook dit ambacht zal weer in een ongeluk eindigen.

Yopii
Berichten: 17879
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: "Ajax wordt geleid door amateurs"

Bericht door Yopii » di mar 13, 2018 12:25 pm

Yopi verweet mij dat ik ten onrechte Van Os ophemelde, maar in die tijd had Ajax geen 5de colonne, althans... geen machtige.
Ajax had ook in die tijd een vijfde colonne, Gangsta. In tijden van succes hoor je die even niet. Op het moment dat succes uitblijft, laat de vijfde colonne zich weer horen. Met het bestuur/de directie van dat moment heeft dat weinig te maken.

In het laatste jaar van LVG destijds werd Ajax (met tal van wereldsterren) beschamend vierde. Toen begon het alweer. Anderhalf jaar later kreeg Morten Olsen ermee te maken.

Voor de aanstelling van LVG had Cruijff ermee te maken, toen Ajax na de EC 2 winst zijn beste spelers verloor en teleurstellend presteerde. Voor LVG, na LVG... Denk je dat de vijfde colonne in de tussenliggende tijd in het niets is opgelost?

Gebruikersavatar
Gezond verstand
Berichten: 3190
Lid geworden op: za sep 09, 2017 2:35 am

Re: "Ajax wordt geleid door amateurs"

Bericht door Gezond verstand » di mar 13, 2018 12:45 pm

wimpey schreef:Blind als frontsoldaatje voor rentree van LVG als AD of voorzitter RvC?

Zou Rijkaard benaderd zijn? Menzo, Litmanen? Ik noem maar wat...
Rijkaard is benaderd, zei nee. LvG is genoemd maar afgewezen en geen RvC kandidaat.
Fans van andere clubs
Ben je fan van een andere club, dan ben je welkom. Zolang je je maar niet al te provocerend gedraagt

Gebruikersavatar
Gezond verstand
Berichten: 3190
Lid geworden op: za sep 09, 2017 2:35 am

Re: "Ajax wordt geleid door amateurs"

Bericht door Gezond verstand » di mar 13, 2018 12:47 pm

Yopii schreef:Jij vindt dat hij een sterke CV heeft? :confused.gif:
ik vond dat hij in de jaren 90 een sterke CV was.
Fans van andere clubs
Ben je fan van een andere club, dan ben je welkom. Zolang je je maar niet al te provocerend gedraagt

GangstaRiB
Berichten: 16755
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 10:44 pm
Locatie: Purmerend

Re: "Ajax wordt geleid door amateurs"

Bericht door GangstaRiB » di mar 13, 2018 8:55 pm

Yopii schreef:
Yopi verweet mij dat ik ten onrechte Van Os ophemelde, maar in die tijd had Ajax geen 5de colonne, althans... geen machtige.
Ajax had ook in die tijd een vijfde colonne, Gangsta. In tijden van succes hoor je die even niet. Op het moment dat succes uitblijft, laat de vijfde colonne zich weer horen. Met het bestuur/de directie van dat moment heeft dat weinig te maken.

In het laatste jaar van LVG destijds werd Ajax (met tal van wereldsterren) beschamend vierde. Toen begon het alweer. Anderhalf jaar later kreeg Morten Olsen ermee te maken.

Voor de aanstelling van LVG had Cruijff ermee te maken, toen Ajax na de EC 2 winst zijn beste spelers verloor en teleurstellend presteerde. Voor LVG, na LVG... Denk je dat de vijfde colonne in de tussenliggende tijd in het niets is opgelost?
Laatste jaar met LvG was misschien niet goed, het was over, dat zie je weleens vaker. Maar een organisatie op zo'n manier en zo'n lange tijd (92-96) op hun toppen van hun kunnen te laten werken is heel knap. Daar zit meer achter dan louter een goeie trainer. Een 5de colonne heeft alleen maar munitie als er onvrede heerst. Toevallig was dat vrij stil tijdens die succesperiode.
Ik maakte eerder de vergelijking met AZ waar goeie mensen op de achtergrond heel goed werk verrichten. Bij Ajax moeten het mensen uit het Ajax kliekje zijn en het liefst zonder ervaring: Blind, Wouters, Van Basten, VD Sar, Overmars. De rest van Nederland lacht zich dood. Sommigen gaan dan met de microscoop AZ beoordelen, maar die maken precies dezelfde fout als de mensen bij Ajax.
Ajax koffie, de Tunnelclub.... ze leggen de dakpannen neer terwijl het fundament nog niet eens staat.

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33767
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Re: "Ajax wordt geleid door amateurs"

Bericht door Duke » vr mar 16, 2018 12:46 pm

Ik zou dit artikel op meerdere plekken kunnen plaatsen, maar hier past het ook prima.
Wat het Nederlandse topvoetbal gemeen heeft met de Miniplaybackshow
Michiel DE HOOG
Correspondent Sport

Met het nieuws dat Wesley Sneijder stopte als international, kwam ook ander nieuws: hij wilde trainer worden.

Niet over een tijdje, na wat afstand te hebben genomen van het spel. Niet via de gewone opleidingsroute (want je hebt een diploma nodig voordat je trainer kan worden). Nee, via een ‘speciaal traject’. Lees: een korter traject. Dat verdiende hij wel als recordinternational, vond hij zelf.

Ik kan het natuurlijk niet zeker weten, maar waarschijnlijk denkt Wesley bij de trainerscursus aan de Miniplaybackshow. Dat je als speler het winkeltje van Henny Huisman ingaat, en dat je er na een vloek, een zucht, een toverslag en met wat andere kleren als trainer uit tevoorschijn komt.

Het verbijsterende aan deze absurde gedachte? Dat die helemaal niet zo absurd is, het is staande praktijk.

Het trainerschap van Nederlandse topploegen is voor de beste ex-profs niet een complex vak dat talent, een opleiding en ervaring vergt. Het is meer een soort oeuvreprijs na een geslaagde carrière als speler.

Het begon met Frank Rijkaard, die in 1998 zonder enige ervaring als hoofdtrainer bondscoach werd. Jan Wouters - nauwelijks twee jaar gestopt als speler - werd datzelfde jaar trainer van Ajax. In 2004 stelde de KNVB Marco van Basten - de inkt op het diploma van zijn verkorte trainerscursus nog nauwelijks droog - aan als bondscoach.

In de tussentijd kon Danny Blind een allesbehalve glimmend cv overleggen toen ze hem bij Ajax zo’n beetje alles maakten: assistent-trainer, hoofdtrainer, directeur spelersbeleid, hoofd jeugdopleiding, jeugdtrainer, technisch directeur. En, uiteraard, in 2015, bondscoach.

Ook de generatie erna kreeg het stokje in de handen geduwd. Frank de Boer, Giovanni van Bronckhorst, en Phillip Cocu - zonder al te veel ervaring als trainer werden ze hoofdcoach van de Nederlandse top-3. Topvoetbal in Nederland: we zetten brugklassers voor groep 8, omdat ze het jaar ervoor 550 punten op de Citotoets scoorden.

Ex-internationals hebben trouwens meer imaginaire kwaliteiten: Edwin van der Sars eerste betrekking buiten het voetbalveld was op de afdeling marketing van beursgenoteerd bedrijf Ajax. Niet als stagiair, maar als directeur. (Zijn volgende baan? Algemeen directeur.)
En stop de persen: als beloning voor al zijn onbewezen diensten treedt Danny Blind toe tot de raad van commissarissen van Ajax.

Geef Sneijder daarom maar eens ongelijk

Niet zo heel gek dus dat de nieuwe generatie ex-spelers het allemaal ook niet superserieus neemt, de waarde van een opleiding en ervaring. En ook niet heel gek: de gedachte ‘wat zij kunnen, kan ik ook’.

Logisch dus ook dat ze als jengelende kinderen klagen over de duur van die stomme trainerscursus. Elke dag die ze verkwisten aan het leren van het vak, lopen ze de kans een of andere prestigieuze benoeming te missen.

Jaap Stam klaagde eind 2014 tegen een verslaggever van VI dat de trainerscursus hem allemaal te veel werd. Het zitten in de schoolbanken was niks voor hem. ‘Ik zat dagenlang aan te hikken tegen die groepslessen. Dat kan de bedoeling niet zijn.’

Het was een geweldige aanwijzing dat Stam misschien niet geknipt was voor het vak. Dat het misschien de bedoeling niet was dat hij trainer zou worden: hij kon immers nooit meer over discipline en doorzettingsvermogen beginnen met zijn spelers, als hij zelf zo lekker in zijn comfort zone wilde blijven zitten.

En dat zijn plek dus beter kon worden ingenomen door iemand die wel gemotiveerd was. Maar wat deed de KNVB? Die gaf het jengelende kind gelijk.

Even voor de duidelijkheid: natuurlijk hebben ex-profs één groot voordeel ten opzichte van niet-ex-profs. Ze waren prof.

Ze weten wat het is om op het hoogste niveau en onder de hoogste druk te spelen - een zeldzame, unieke ervaring. Sommigen zijn als speler al bezig met het denken als trainers, en volgen soms al een trainerscursus. Het zou dus niet gek zijn als oud-spelers ietwat oververtegenwoordigd zouden zijn in het vak. En dat er geweldige trainers tussen zitten.

Maar in de praktijk komt het neer op een monopolie. Waarom ex-spelers blijkbaar in staat worden geacht om binnen de kortste keren toptrainers te zijn - en leiding te kunnen geven aan een staf van tussen de tien en vijftig man - is me een raadsel. En waarom zouden met name de allerbeste spelers ook de allerbeste trainers zijn?

Hun kennisvoorsprong op niet-topspelers is overigens slinkende. Ooit was ‘topvoetballer zijn’ de beste manier om kennis op te doen over topvoetbal. Sinds enkele jaren kun je op tv en internet elke denkbare wedstrijd kijken en terugkijken. Een klein legertje onvermoeibare slimme jonge mannen doet dat ook.

Ze zijn intussen zo goed geworden in het analyseren van wedstrijden, dat clubs en bonden hen uitnodigen
om het te komen uitleggen, of dat spelers hen benaderen voor bijles omdat hun eigen coaches tekortschieten.

That’s right: de amateurs leggen het uit aan de professionals, niet andersom.

Tegenover het mogelijke voordeel van de ex-profvoetballer staan veel nadelen. Eentje daarvan steekt erbovenuit: ze waren profvoetballer.

Ex-profs hebben nooit training gegeven. Logisch: ze waren druk bezig met spelen. Ze hebben daardoor geen leerproces doorgemaakt. Ze hebben dingen niet uitgeprobeerd, ze hebben geen fouten gemaakt, ze hebben niet geleerd van die fouten.

Christian Heidel, de technisch directeur van de Duitse topclub Schalke 04, legde me dat afgelopen november uit. Onbekende jeugdtrainers, zei hij, ‘zijn gemiddeld ruimschoots beter [dan ex-profs] - zowel analytisch als retorisch. Ze weten wat het is om voor een groep te staan, ze kunnen de aandacht van de spelers erbij houden.’

Je zou dus denken: laat die spelers eerst ervaring opdoen. En dat gebeurt ook - alleen niet op een of ander bescheiden niveau, maar op topfuncties. Zo ontdekte Marco van Basten dat het vak toch niets voor hem was - al was het wat onfortuinlijk dat hij daarvoor het Nederlands Elftal en Ajax als werkervaringsplekken nodig had.

Maar wacht even, zeggen de voorstanders van de ex-profs-als-trainers. De ex-profs boeken toch goede resultaten als trainer?

Als je mij voor een klas slimme groep 8-ers zet, dan is de kans groot dat veel van hen een prima Citoscore halen. Maar de kans is groter, nee, 100 procent, dat dit niet aan mij ligt.

Voor het voetbal geldt hetzelfde. Met goede teams boek je goede resultaten. Maar heb jij dat team beter gemaakt? Of stond je aan de zijlijn terwijl ‘jouw’ superieure spelers te goed waren om te lijden onder jouw incompetentie?

Het grote geluk van de Miniplaybackshow-trainers is dat een coach - of die nu goed of slecht is - op de korte termijn weinig invloed heeft op de resultaten. Ben je goed, valt het niet op. Ben je slecht, valt het ook niet op.

En als dat zo is, dan is het als bestuurder veiliger een beroemde ex-prof aan te stellen dan een of andere onbekende competente vakman. Niemand gaat je daar vragen over stellen. Heidel, in november: ‘Het publiek denkt immers: ex-profs, die weten alles, die hebben alles meegemaakt.’

Maar wacht nog eens even; als de trainer er zo weinig toe doet, waar maak je je dan druk om?

De afgelopen jaren heb ik enkele trainers van de nieuwe garde gesproken; analytisch en communicatief sterke personen als Julian Nagelsmann, Thomas Tuchel en Domenico Tedesco (om de een of andere reden zijn ze in Duitsland alomtegenwoordig).

Ze zijn - vermoedelijk - geen tovenaars. Wel maken ze - vermoedelijk - hun ploegen net een stapje beter, de kans op succes een stukje groter. Maar er is een belangrijker, indirecter effect van zulke competente trainers: ze veranderen het beeld van wat een trainer hoort te zijn.

Een speler die is getraind door een goede trainer wordt waarschijnlijk een iets betere speler. Maar die speler stelt ook zijn beeld van het vak ‘trainer’ bij. Hij of zij zal meer verlangen van volgende trainers, en van zichzelf, als de overweging om trainer te willen worden in beeld komt.

Kortom, de lat komt voor iedereen hoger te liggen. En er is meer: het zendt een signaal uit. Jonge trainers beseffen dat ze toptrainers kunnen worden, ook al waren ze zelf geen topspeler. Voetbaldenkvermogen wordt gemobiliseerd en gestimuleerd.

Het niveau van de trainers zal daardoor stijgen. En daarmee - als een soort rente op rente op rente - het niveau van de voetballers.

Momenteel gebeurt het tegenovergestelde. Het Nederlandse voetbal staat in het rood, en trekt negatieve rente op negatieve rente op negatieve rente.

Spelers die trainen onder trainers die zomaar even trainer werden, krijgen een beeld van het trainerschap dat hen ervan overtuigt dat ze dat ook wel kunnen.

Tot zijn eeuwige krediet erkende Marco van Basten jaren later dat hij het niet kon. ‘Achteraf gezien miste ik gewoon de ervaring om me in een leidinggevende functie comfortabel te voelen’, zei hij tegen VI. '[H]et is uiteindelijk heel simpel: trainer is een ervaringsvak.’

Ik gok dat niet veel spelers tot zulk inzicht komen. Zij zullen hun kansen opeisen, in de wetenschap dat hun vrienden uit de herensociëteit van oud-spelers en -trainers voor hun voorrechten zullen strijden.

De dag nadat Sneijder in de Telegraaf zijn trainerambities onthulde, en daarbij suggereerde dat de verse bondscoach Ronald Koeman hem steunde, belde de krant met voormalig bondscoach Bert van Marwijk, die het eens was met het idee dat Sneijder een versnelde cursus moest krijgen.

Waarom? Als tegenprestatie voor zijn carrière als speler, maar ook wegens zijn grote drive om trainer te worden. Sneijder in 2016 over het trainerschap: ‘Het is wel een opgave. Als speler ben je drie uur op de club, als trainer soms wel tien uur. Dat is eigenlijk niets voor mij.’

Ex-international Ronald de Boer zag zelfs al een ‘technische beleidsfunctie’ weggelegd voor Sneijder, ‘met zijn internationale ervaring, Spaanse en Italiaanse talenkennis en knowhow’. (Mooi, die ‘en knowhow’. Kennelijk wilde De Boer nog iets toevoegen aan het palet kwaliteiten van Sneijder, maar kon hij zo gauw niks anders verzinnen dan ‘en knowhow’.)

En uiteraard volgde ook de loyale steun
Johan Derksen, René van der Gijp en uiteraard Valentijn Driessen vielen Sneijder bij. van de hulptroepen van de media. ‘Sneijder is niet een jongen met een hoge opleiding, dus als-ie de hele cursus moet volgen, dan is-ie tien jaar bezig’, zei Johan Derksen. Mijn gedachte: inderdaad, goed idee, neem de tijd. Derksens gedachte: ‘Daar moet je dus een aanpassing voor doen. Jaap Stam hebben ze ook die aanpassing gegeven.’

Anyway... Ik heb de KNVB gevraagd wat Sneijder en Koeman bespraken, over de trainerscursus. Het antwoord was dat dat een zaak tussen Koeman en Sneijder was.

Voorspelling: ik vermoed dat ergens deze zomer iets geregeld zal worden voor Sneijder. ‘Gezien zijn ruime ervaring in het internationale topvoetbal, en zijn grote verdiensten voor het Nederlandse voetbal in het bijzonder...’

Voorop: ik heb niks tegen ex-profs. Sommigen van hen zijn ongetwijfeld goede coaches. Maar hun ijzeren greep op de belangrijkste banen in het voetbal is volgens mij doorgeslagen.

Ik kan er niet omheen: ik moet nu aan Thierry Baudet denken. Niet om hem te plagen, maar om hem te helpen. Als Baudet nog een kartel zoekt om kapot te maken, om Nederland een dienst te bewijzen, dan hoeft hij niet veel verder te zoeken dan het Nederlandse trainersgilde.
https://decorrespondent.nl/8024/wat-het ... 4-1b48b842
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

LucaS
Berichten: 53517
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Re: "Ajax wordt geleid door amateurs"

Bericht door LucaS » vr mar 16, 2018 12:56 pm

Dat kan op zich korter:

"Een goed paard maakt nog geen goede ruiter"


Goed stuk dus! :-)
I think I lost my fucking headache

Gebruikersavatar
Rednose
Berichten: 1320
Lid geworden op: za sep 20, 2003 5:26 pm
Locatie: Amsterdam

Re: "Ajax wordt geleid door amateurs"

Bericht door Rednose » vr mar 16, 2018 6:46 pm

Uit de post van Wimpey (die weer iemand anders citeert):
Toen Van Wijk - op voorspraak van de directeuren Edwin van der Sar, Marc Overmars en Jeroen Slop - toch de naam van Blind inbracht, werd gevraagd of de overleden clubicoon Johan Cruijff moeite zou hebben gehad met een terugkeer van Blind bij Ajax. Dick Schoenaker, lid van de bestuursraad, verzekerde de commissarissen van niet. Tijdens de Buitengewone Algemene Vergadering van Aandeelhouders op maandag 23 april (13.00 uur) wordt een besluit gemaakt over de voordracht van Blind als lid van de RvC.
Kijk, over zijn kwaliteiten als trainer heb ik geen hoge pet op en ik weet ook niet of DB nu echt geschikt is als lid van de RvC, maar al dat gedoe over in welk kamp hij hoort vind ik een beetje kinderachtig. En die verbale haat tov hem...???? Ga je schamen, hij heeft heel veel betekend voor Ajax.
Voor een dubbeltje zit je tegenwoordig echt niet meer op de eerste rang!

Wouter
Berichten: 18629
Lid geworden op: ma jun 21, 2004 12:35 pm
Locatie: Einde van de wereld

Re: "Ajax wordt geleid door amateurs"

Bericht door Wouter » zo mar 18, 2018 9:12 pm

Gezond verstand schreef:
Yopii schreef:Jij vindt dat hij een sterke CV heeft? :confused.gif:
ik vond dat hij in de jaren 90 een sterke CV was.
En hij schijnt een Intergas HR-ketel te hebben.

Gebruikersavatar
Toppie
Berichten: 11397
Lid geworden op: di feb 24, 2004 5:43 pm

Re: "Ajax wordt geleid door amateurs"

Bericht door Toppie » zo apr 01, 2018 2:16 pm

Overmars en van de Sar OPROTTEN :1evil.gif:

Wouter
Berichten: 18629
Lid geworden op: ma jun 21, 2004 12:35 pm
Locatie: Einde van de wereld

Re: "Ajax wordt geleid door amateurs"

Bericht door Wouter » di apr 03, 2018 3:50 pm


Gebruikersavatar
Gezond verstand
Berichten: 3190
Lid geworden op: za sep 09, 2017 2:35 am

Re: "Ajax wordt geleid door amateurs"

Bericht door Gezond verstand » di apr 03, 2018 4:52 pm

nee hoor. Zaakwaarnemers krijgen percentages van de transfersom. En aangezien Ajax ook zo'n beetje de helft van de inkomende en uitgaande transfersommen betaald en krijgt klopt de vergoeding aan zaakwaarnemers in verhouding ook wel.
Fans van andere clubs
Ben je fan van een andere club, dan ben je welkom. Zolang je je maar niet al te provocerend gedraagt

Historicus
Berichten: 3329
Lid geworden op: di mar 15, 2016 11:03 pm

Re: "Ajax wordt geleid door amateurs"

Bericht door Historicus » zo feb 13, 2022 2:03 pm

We mogen ons inmiddels wel weer gaan afvragen door wat voor spulletje de club nou geleid wordt.

Andriy Demchenko
Berichten: 5002
Lid geworden op: zo apr 10, 2016 6:30 am

Re: "Ajax wordt geleid door amateurs"

Bericht door Andriy Demchenko » zo feb 13, 2022 2:13 pm

Historicus schreef:
zo feb 13, 2022 2:03 pm
We mogen ons inmiddels wel weer gaan afvragen door wat voor spulletje de club nou geleid wordt.
Niks nieuws onder de zon wat mijn part.
''And water with the tyrants' blood. The freedom you have gained." Taras Shevchenko

Historicus
Berichten: 3329
Lid geworden op: di mar 15, 2016 11:03 pm

Re: "Ajax wordt geleid door amateurs"

Bericht door Historicus » zo feb 13, 2022 2:25 pm

Andriy Demchenko schreef:
zo feb 13, 2022 2:13 pm
Historicus schreef:
zo feb 13, 2022 2:03 pm
We mogen ons inmiddels wel weer gaan afvragen door wat voor spulletje de club nou geleid wordt.
Niks nieuws onder de zon wat mijn part.
Toch heeft dit topic jaren stil gelegen. Leek best goed te gaan allemaal :p .

Plaats reactie