Edwin van der Sar

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23209
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Edwin van der Sar - Dat medelijden is het meest pijnlijk

Bericht door Cruijff » ma mar 05, 2018 11:35 am

InnerHarbour schreef:Laten ze in de JC Arena, die betonbak, die promo "We are back" nog weleens voorbij komen? :hypocrite.gif:
Jazeker, die komt regelmatig, iets versneld afgespeeld voorbij... en dan deze erachteraan:

https://www.youtube.com/watch?v=BikUWGDTL3M

Was dat nu ook die man uit de Melkunie reclame, of toch niet? :smallgrin.gif:

Gebruikersavatar
InnerHarbour
Berichten: 20534
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 1:09 am

Re: Edwin van der Sar - Dat medelijden is het meest pijnlijk

Bericht door InnerHarbour » do mar 08, 2018 8:12 am

Van der Sar kan niks met anonieme kritiek op functioneren bij Ajax

Edwin van der Sar is naar eigen zeggen niet onder de indruk van de anonieme kritiek van mensen binnen Ajax op zijn functioneren als algemeen directeur.
"Anoniem vanuit de club, daar kan ik niks mee. Wees dan een grote kerel en zeg wie je bent", aldus de 47-jarige Voorhouter donderdag in De Telegraaf.

In dezelfde krant verscheen woensdag een artikel waarin meerdere bronnen zeggen dat Van der Sar een stapje terug moet doen en beter een andere functie gaan bekleden in de Johan Cruijff Arena.

Van der Sar zou volgens hen moeite hebben om de honderden Ajax-werknemers aan te sturen en het woord te voeren op de tot in details voorbereide Algemene Vergadering van Aandeelhouders.

"Ik denk dat Edwin diep in zijn hart ongelukkig is in zijn huidige functie", vertelde een direct betrokkene, die dus niet bij naam en toenaam gewild wilde worden in De Telegraaf.

Van Os
Van der Sar heeft wel respect voor erelid Arie van Os, die dinsdag al zei dat de voormalig topkeeper de eer aan zichzelf moet houden en moet opstappen.

"Ik vind dat meneer Van Os het ook niet via de krant had moeten doen, maar die laat tenminste nog zijn naam erbij zetten."

"Ik sta open voor kritiek. Dat was als speler zo en is als directeur niet anders. Het liefst had ik helemaal niet gereageerd op alle commotie, maar in mijn positie vind ik dat ik me binnen en buiten mijn eigen organisatie moet laten gelden."

De aanmerkingen op Van der Sar is een gevolg op de slechte sportieve prestaties van Ajax in de afgelopen weken. De ploeg van trainer Erik ten Hag verspeelde in de laatste twee wedstrijden liefst vijf punten, waardoor de achterstand op koploper PSV is gegroeid tot tien punten met nog maar acht speelrondes voor de boeg.

Nu.nl
YNWA

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23209
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Edwin van der Sar - Dat medelijden is het meest pijnlijk

Bericht door Cruijff » do mar 08, 2018 10:15 am

InnerHarbour schreef: Edwin van der Sar is naar eigen zeggen niet onder de indruk van de anonieme kritiek van mensen binnen Ajax op zijn functioneren als algemeen directeur.

"Anoniem vanuit de club, daar kan ik niks mee. Wees dan een grote kerel en zeg wie je bent", aldus de 47-jarige Voorhouter donderdag in De Telegraaf.

In dezelfde krant verscheen woensdag een artikel waarin meerdere bronnen zeggen dat Van der Sar een stapje terug moet doen en beter een andere functie gaan bekleden.
Van der Sar zou volgens hen moeite hebben om de honderden Ajax-werknemers aan te sturen en het woord te voeren op de tot in details voorbereide Algemene Vergadering van Aandeelhouders.
"Ik denk dat Edwin diep in zijn hart ongelukkig is in zijn huidige functie", vertelde een direct betrokkene, die dus niet bij naam en toenaam gewild wilde worden in De Telegraaf.
Denk ik ook.
En denken jullie dat hij :smallgrin.gif: wat moeite heeft om het woord te voeren? :blush.gif: Heb wel een paar filmpjes voor je waar hij het woord voert en je meteen denkt 'auwww, arme kerel'.

Yopii
Berichten: 17879
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: Edwin van der Sar - Dat medelijden is het meest pijnlijk

Bericht door Yopii » do mar 08, 2018 1:08 pm

Die anonieme kritiek is inderdaad erg laf. Typisch Ajax ook, helaas. :blush.gif: :blush.gif:

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23209
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Edwin van der Sar - Dat medelijden is het meest pijnlijk

Bericht door Cruijff » do mar 08, 2018 1:22 pm

Yopii schreef:Die anonieme kritiek is inderdaad erg laf. Typisch Ajax ook, helaas. :blush.gif: :blush.gif:
Dat is bij Ajax idd sinds jaar en dag zo. :blush.gif:
Voorheen als een speler graag bij wilde tekenen maar alleen tegen een hoger salaris werd ie vanuit anonieme bronnen binnen de club helemaal zwartgemaakt als geldwolf.

Let wel: dat was dan niet iemand met enorme eisen die Raiola meenam maar die bijvoorbeeld gewoon vroeg om dezelfde winstpremie als een oudere speler voor dezelfde wedstrijd kreeg of gewoon om een vergelijkbaar salaris als de (inmiddels) reservespeler kreeg die hij uit de basis had verdreven.


Van der Sar is overigens hier ook niet helemaal vrij van zonden. Ook hij heeft anoniem al laten lekken dat de vorige trainer(s) z'n plek kwijt zou raken.
En toen medewerkers op De Toekomst wel open en blo

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23209
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Edwin van der Sar - Dat medelijden is het meest pijnlijk

Bericht door Cruijff » do mar 08, 2018 1:25 pm

En toen medewerkers op De Toekomst wel open en bloot een krantenartikel hadden verspreid en ook op de deur van zijn kantoortje plakten waarin de visie van een andere oud speler opgehemeld werd en Van der Sar een beetje op de hak genomen werd, ontplofte 'Sar' zo ongeveer van woede.

Leek ie wat te weinig humor te hebben.

Gebruikersavatar
InnerHarbour
Berichten: 20534
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 1:09 am

Re: Edwin van der Sar - Dat medelijden is het meest pijnlijk

Bericht door InnerHarbour » do mar 08, 2018 1:41 pm

Ik zie weer een hoop beweringen. :hypocrite.gif:
YNWA

Javiskamp
Berichten: 1618
Lid geworden op: di nov 01, 2016 9:45 pm

Re: Edwin van der Sar - Dat medelijden is het meest pijnlijk

Bericht door Javiskamp » do apr 19, 2018 8:16 pm

Duidelijk statement van Van der Sar: "Erik blijft trainer en ik directeur"
Donderdag 19 april 2018 om 20:37
Hoewel zijn positie onder druk staat, blijft Edwin van der Sar algemeen directeur van Ajax. De voormalig doelman benadrukt dat zijn positie en die van trainer Erik ten Hag veilig zijn. "Erik blijft trainer en ik directeur."

Ajax staat onder hoogspanning na opnieuw een mislukt seizoen. "Het is zeker pijnlijk", zegt Van der Sar tegen de NOS. "Het zijn rotte periodes. Goede spelers vormen niet altijd een winnend team." Na de nederlaag tegen PSV wachtten boze Ajax-fans de spelersbus op in Amsterdam. Ze eisten het vertrek van de directeur die verantwoordelijk is voor het ontslag van Marcel Keizer en Dennis Bergkamp en achter de aanstelling van Erik ten Hag stond.

Van der Sar leek zijn lot eerder nog te koppelen aan Ten Hag. "Dat is uit zijn verband gerukt", reageert de oud-doelman, die wel kritisch is. "Op dit moment hebben we met Erik ten Hag niet de aansluiting naar PSV gevonden waarop we hoopten. We hebben tot nu toe onvoldoende ontwikkeling gezien op het veld." Toch hoeft de coach niet te vrezen. "We hangen de toekomst van een trainer niet op aan wel of geen kampioenschap. We willen progressie zien en met elkaar werken aan de speelstijl en het succes."

Van der Sar roept op tot bestuurlijke rust. "We hebben eind december de derde trainer in veertien maanden aangesteld. Dat is rijkelijk veel voor een club als Ajax. Stabiliteit en rust zouden je vooruit moeten brengen." Dat rekent hij zichzelf aan. "Op sommige vlakken had ik daadkrachtiger kunnen zijn. Dat moet verbeteren. Maar door schade en schande wordt men wijs."
Duurt nog wel ffkes dat Ajax kampioen wordt dus...

Maar gelukkig is het nog steeds de beste club van noord holland

Gebruikersavatar
Cluijffert
Berichten: 2130
Lid geworden op: zo jun 19, 2005 9:34 am
Locatie: Haarlem

Re: Edwin van der Sar - Dat medelijden is het meest pijnlijk

Bericht door Cluijffert » do apr 19, 2018 9:39 pm

Mooi hoor, in de traditie van de 'Heiland'... wel zeggenschap hebben, geen verantwoording afleggen bij dramatisch falen.

Verrassend. Daar hebben/hadden de andere sjors en sjimmies van het TH ook al problemen mee.
I was recently diagnosed with a stage 4 I don't give a shit, I'm afraid is terminal.

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Re: Edwin van der Sar - Dat medelijden is het meest pijnlijk

Bericht door brigade zuid » do apr 19, 2018 9:49 pm

Wat een lullo’s toch die Sar en Overmars.

Lionel
Berichten: 47048
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Edwin van der Sar - Dat medelijden is het meest pijnlijk

Bericht door Lionel » do apr 19, 2018 10:26 pm

Wat droevig dit. Echt treurig.
IK GELOOF!!!!!!

Gebruikersavatar
Toppie
Berichten: 11397
Lid geworden op: di feb 24, 2004 5:43 pm

Re: Edwin van der Sar - Dat medelijden is het meest pijnlijk

Bericht door Toppie » vr apr 20, 2018 7:21 am

Die lullo's zijn in Aug of september weg , want die Schoorvoetende trainer gaat het iet redden.

wimpey
Berichten: 51683
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Edwin van der Sar - Dat medelijden is het meest pijnlijk

Bericht door wimpey » vr apr 20, 2018 7:23 am

brigade zuid schreef:Wat een lullo’s toch die Sar en Overmars.
Leiderschap ziet er anders uit. Bange konijnen zie je.

Ze hebben effe mazzel gehad v.w.b. FdB (totdat FdB zichzelf opnieuw uitvond :smallgrin.gif: ) en Bosz.

TH wist het allemaal zo goed, ze hadden Cruijff (de perfecte bliksemafleider) en Jonk niet nodig. Vervingen FdB niet tijdig. Vonden Dennis en Hennie met hun Keizer belangrijker dan Bosz en Krüzen. Lieten dat trio enkele maanden later als een hete aardappel vallen.

De RvC van de beursgenoteerde onderneming grijpt niet in en laat ze aanklooien. Dus moeten ze maar (weer) hopen dat de zittende trainer ze een succesvol seizoen bezorgt.

Gebruikersavatar
Sandro
Berichten: 11874
Lid geworden op: do nov 06, 2003 12:08 pm
Locatie: Arnhem

Re: Edwin van der Sar - Dat medelijden is het meest pijnlijk

Bericht door Sandro » za feb 09, 2019 9:13 am

Van der Sar wil met Ajax naar 200 miljoen: 'Ik weet dat het raar klinkt'

Edwin van der Sar wil met Ajax aanhaken bij de Europese top. De algemeen directeur van de Amsterdammers beseft dat de begroting dan flink omhoog moet.

Van der Sar is met Ajax al druk bezig om zowel sportief, financieel als commercieel grote stappen te zetten. "Daar laten we geen heilige huisjes voor staan", vertelt hij in de Volkskrant. "Grote clubs hebben al gesproken over een Super League. De komende zes jaar zal alles ongeveer hetzelfde blijven, afgezien van de nieuw te vormen, derde Europese competitie vanaf 2021. Vanaf 2024 zal er weer een andere stroming komen. Daar moet je als Ajax bij willen zijn, zeker op sportief gebied."

En dus zal de begroting fors omhoog moeten. Hoger dan 200 miljoen euro, ongeveer het dubbele van de huidige begroting van Ajax. "Dergelijke ambities koesteren is goed, al weet ik ook dat het raar klinkt. Mensen zullen zeggen: ga eerst eens een prijs winnen. En het is ook niet zo dat we volgend jaar al aan dat bedrag zitten. Dat zet je neer, daar wil je naartoe groeien. Het een staat los van het ander."

Van der Sar weet dat het landskampioenschap het ultieme doel is, maar is achter de schermen met meer bezig. "We steken onze voelsprieten uit in de wereld. Ik ben drie, vier keer per jaar in China geweest. Daar spreek je clubs en overheden."

"Op die manier proberen wij de filosofie en de naam van Ajax naar voren te brengen. We hebben succes met commerciële deals, met bedrijven en met de club Guangzhou. Maar alles staat in het teken van het voetbal, om inkomsten te vergroten en te investeren in het voetbal."
"Hate it or love it, the underdog's on top".

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40619
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Edwin van der Sar - Dat medelijden is het meest pijnlijk

Bericht door Marillion » za feb 09, 2019 11:16 am

......Mensen zullen zeggen: ga eerst eens een prijs winnen...
Goed gezien Edwin, goed gezien.
Nil volentibus arduum

LucaS
Berichten: 53517
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Edwin van der Sar - Dat medelijden is het meest pijnlijk

Bericht door LucaS » za feb 09, 2019 2:43 pm

Mwa, het zijn onafhankelijke trajecten. Je kan ook niet zeggen 'we wachten met de inkomsten structureel verhogen tot we een prija hebben gewonnen'
I think I lost my fucking headache

Mr. Ajax
Berichten: 14431
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 3:32 pm

Re: Edwin van der Sar - Dat medelijden is het meest pijnlijk

Bericht door Mr. Ajax » za feb 09, 2019 3:07 pm

Eens met Lucas. Hier wordt Van der Sar een beetje makkelijk eruit gehaald.
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -

Iniesta
Berichten: 6019
Lid geworden op: ma okt 17, 2011 10:52 pm

Re: Edwin van der Sar - Dat medelijden is het meest pijnlijk

Bericht door Iniesta » za feb 09, 2019 3:09 pm

Precies, laten we eerst maar eens kampiorn worden, dan gaan we dan wel weer eens planner......
Directie heeft momenteel de randvoorwaarden op orde om kampiorn te worden, die kun je daar nu weinig in verwijten.
Vraag is wel wat ze met dubbele begroting willen doen.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40619
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Edwin van der Sar - Dat medelijden is het meest pijnlijk

Bericht door Marillion » za feb 09, 2019 4:20 pm

Natuurlijk moet je als directie ook met de lange termijn bezig zijn. Daar is niets mis mee. Maar ik krijg bij dit soort verhalen altijd een beetje het gevoel van grootheidswaanzin.

Het primaire doel van Ajax volgens mij toch om prijzen te winnen in plaats van geld te verdienen. Dat laatste komt er vanzelf achteraan als de prestaties op het veld goed zijn. Al die luchtfietserij met samenwerkingsverbanden en ontwikkelingen in het buitenland. Wat heeft dat Ajax nou gebracht?

Ik geloof ook niet zo in het uitbreiden van Europese competities. De basis voor voetbal ligt voor mij toch vooral in de nationale competities. Dat is waar je supporters zitten en dat is ook waar je talenten zult moeten vinden en opleiden.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Sandro
Berichten: 11874
Lid geworden op: do nov 06, 2003 12:08 pm
Locatie: Arnhem

Re: Edwin van der Sar - Dat medelijden is het meest pijnlijk

Bericht door Sandro » za feb 09, 2019 4:52 pm

Ik denk dat de directie juist met de lange termijn bezig moet zijn.
Ik geloof ook niet zo in het uitbreiden van Europese competities. De basis voor voetbal ligt voor mij toch vooral in de nationale competities. 
Toch is de zwakke nationale competitie wel een belemmering om echt te kunnen groeien*. Als je nu al ziet hoe ver Ajax en psv boven de rest uitstijgen. Dan moet je ervoor gaan zorgen dat de subtop (ook) een stuk beter wordt, door de inkomsten gelijkmatiger te verdelen over de clubs. Of je moet het inderdaad zoeken in uitbreiding van Europese competities.

*Of je moet in één klap zo steenrijk worden als een psg in een Franse competitie die ook niet veel voorstelt.
"Hate it or love it, the underdog's on top".

Gebruikersavatar
ferry
Berichten: 3084
Lid geworden op: ma dec 01, 2003 1:36 pm
Locatie: Ireland

Re: Edwin van der Sar - Dat medelijden is het meest pijnlijk

Bericht door ferry » za feb 09, 2019 5:24 pm

Hier is het hele artikel uit De Volkskrant:
De landstitel blijft de heilige graal

Interview Edwin van der Sar

Woensdag speelt Ajax tegen Real Madrid. Algemeen directeur Edwin van der Sar (48) kijkt ernaar uit. In 1995 stond hij op doel toen Ajax een show opvoerde tegen Real. Sindsdien werd Madrid elk jaar groter en rijker. En Ajax?

DOOR WILLEM VISSERS FOTO GUUS DUBBELMAN

De doelman van vroeger grapt over het krijtstreeppak dat hij draagt. Edwin van der Sar is algemeen directeur van Ajax, maar hij voelt zich geen typische ceo. 'Hans Wijers, dat vind ik echt een ceo. Ik ben Edwin van der Sar, met een aantal petten op. Eentje is de pet van oud-speler.'
Zijn kantoor in de Johan Cruijff Arena lijkt in zekere zin op een kleedkamer, maar dan met grote ramen die uitzicht bieden op trainingscomplex de Toekomst. Overal foto's, ingelijste shirts en relikwieën. Een beeld op de vensterbank intrigeert. Het stelt een reddende doelman voor, met op de voet uitslagen van een toernooi uit 1962. Welke trofee is
dat? 'Trek je jas aan', zegt Van der Sar (48). Wat volgt is een vliegensvlugge slingertocht naar het clubmuseum. In een vitrine staat een mooiere uitvoering van het beeld op zijn kamer.
Dan volgt de wonderlijke anekdote. 'Als doelman van Fulham zag ik dit beeld in een winkel op Portobello Road. Ik vond het mooi en kocht het, voor 400 pond of zo.' Het beeld bleek, zonder dat hij dat wist, de zoekgeraakte, eerste internationale prijs van Ajax, de Intertoto Cup uit 1962. De echte prijs staat nu in het museum, de replica in Van der Sars kamer. Hij lacht. Mooi toch?
Nu, 57 jaar na 1962, de pionierstijd van het Europees voetbal, ontmoet Ajax het grote Real Madrid in de achtste finales van de Champions League, de machine van sportieve en financiële roem. Van der Sar ziet uit naar de dubbel tegen de bekerhouder en denkt onwillekeurig aan november 1995, aan de show van Ajax in Madrid, 0-2, met Louis van Gaal als trainer en hijzelf als doelman.
Dat waren andere tijden in de sport. De sportieve verhoudingen zijn volledig veranderd, door geld en andere zaken. Van der Sar: 'Dat de grenzen opengingen, is bepalend geweest. Als je zorgt dat elke club maximaal drie buitenlanders mag opstellen, zoals in het verleden, draai je de zaak zo terug. Maar dat gebeurt niet. Dat mag niet meer van de EU.'
Over het duel van toen: 'Edgar Davids speelde als een tijger centraal achterin. Die haalde alles weg. Ik had het niet heel druk. Zo zie je: als je een beetje goed delegeert, lukt het allemaal wel.'
De doelman leeft voort in de directeur. 'Ik vergelijk mijn functie vaak met mijn verleden als keeper. Ook nu moet ik zorgen voor een goede organisatie. Voor mij stond een rechtsback, een rechter- en linker centrale verdediger, een linksback en een verdedigende middenvelder. Met hen praatte ik veel. 'Hou die bal aan de zijkant, hou je benen dicht.'
'Ik was wel een goede keeper, maar had niet de beste reflexen of de grootste uitstraling. Als de rechter centrale verdediger een deel van de hoek wegnam, was die afgedekt. Dan kon ik me ergens anders op concentreren. Dat is nu een beetje hetzelfde. Ik leef bij de gratie van de mensen naast me in mijn team. Als team kunnen we Ajax laten
gloriëren.'

Opportunisme
Elke dag kan spannend zijn, net als vroeger op het veld, maar dan anders. Bal vangen of stompen, uitkomen of blijven staan. Fracties van seconden om te beslissen, zijn nu kwesties van lange adem, van vergaderingen en
compromissen. Zijn leven als topsporter leerde hem met druk om te gaan. Kritiek laat hij van zich afglijden. Hij stopte nooit een strafschop, was de kritiek op een gegeven moment. Totdat hij strafschoppen ging stoppen. Hij herinnert zich de cover van een vrij recent voetbalblad waarop stond dat Feyenoord PSV op elk front voorbij was. En kijk nu eens. Van der Sar is standvastig. Verbinder, baas van een nv. Hij stuurt personeelsleden appjes met verjaardagen en heeft zich ontwikkeld als werkgever en als mens. Toen de supporters trainer Erik ten Hag en de
spelers opwachtten na de verloren titelrace vorig seizoen, sprong hij in de auto om de aanhang aan te horen en toe te spreken. Het duurde bijna een jaar voordat Ajax ruimhartig naar buiten trad inzake de ongelukkige
Appie Nouri, maar hij ging zitten en liet zijn emoties de vrije loop. Ook besturen heeft hij geleerd. Hij is bestuurslid van de ECA, het Europese orgaan van clubs, en was vorige week in Lissabon. 'Dan krijg ik complimenten voor de deal van Frenkie de Jong naar Barcelona. Ajax geldt als een ongelooflijk sterk merk. Door historie, stad, supporters,
filosofie, spelers, ontwikkeling en jeugdopleiding. Overwinteren in de Champions League, spelen tegen Real Madrid. Elke keer spelers ontdekken, via opleiding of scouting. Spelers laten doorbreken. Maar het gaat uiteindelijk om progressie van het team en prijzen.'
Het bedrijf Ajax kan miljoenen winst maken, als het elftal Ajax verliest, is het crisis. Na de schrobbering bij Feyenoord (6-2) heette het dat de spelers waren bevangen door transfersores. Dat gelooft hij niet. 'Na eerdere berichten dat Frenkie de Jong voor 75 miljoen naar Paris SG ging, speelde hij een wereldwedstrijd tegen PEC Zwolle, met een prachtig doelpunt. Toen zei iedereen: wat gaat hij daar toch goed mee om. Wat een goede gozer. Toen had het geen effect op hem of het elftal. Het is zo subjectief allemaal.'

Van der Sar concentreert zich op zijn werk, op het meerjarenplan, op noodzakelijke groei. De ontwikkelingen in Europa gaan snel. Ajax wil structureel aanpikken op elk vlak: sportief, financieel en commercieel. 'Daar laten we geen heilige huisjes voor staan. Grote clubs hebben al gesproken over een Super League. De komende zes jaar zal alles ongeveer hetzelfde blijven, afgezien van de nieuw te vormen, derde Europese competitie vanaf 2021. Vanaf 2024 zal er weer een andere stroming komen. Daar moet je als Ajax bij willen zijn, zeker op sportief gebied.'
Ligt de grens dan bij 200 miljoen euro omzet, ongeveer het dubbele van de huidige begroting? 'Hoger. Dergelijke ambities koesteren is goed, al weet ik ook dat het raar klinkt. Mensen zullen zeggen: ga eerst eens een
prijs winnen. En het is ook niet zo dat we volgend jaar al aan dat bedrag zitten. Dat zet je neer, daar wil je naartoe groeien. Het een staat los van het ander.'

Magere jaren
Het huidige jaar in de Champions League, gecombineerd met al verwezenlijkte en nog verwachte transferopbrengsten, is een goede basis voor groei. Qua geld verdienen is Europa belangrijker dan Nederland, maar wil Ajax weer titels winnen. De kleinere club Feyenoord pakte vijf prijzen sinds 2015 en Ajax geen een. 'Je kunt naar oorzaken wijzen. We haalden de finale van de Europa League in 2017, wat afleidde in de competitie. En
Feyenoord had een ongelooflijk seizoen. In het laatste jaar met Frank de Boer (2016) als trainer verloren we de titel op de laatste dag bij De Graafschap. Alleen vorig seizoen was echt slecht, op alle vlakken. Daar hebben we onze schouders onder gezet.
'De holy grail is het landskampioenschap. Dat wil je voor je supporters, de enigen die altijd blijven, hun hele leven. Maar het zou raar zijn als de algemeen directeur alleen met de zondag bezig is. Andere topclubs zetten
stappen met zevenmijlslaarzen. Ik heb veel meegekregen van Manchester United. Daarmee kunnen wij ons niet vergelijken, maar we kunnen proberen op bepaalde vlakken winst te halen. We steken onze voelsprieten uit in de wereld. Ik ben drie, vier keer per jaar in China geweest. Daar spreek je clubs en overheden. Op die manier proberen wij de filosofie en de naam van Ajax naar voren te brengen. We hebben succes met commerciële deals, met bedrijven en met de club Guangzhou. Maar alles staat in het teken van het voetbal, om inkomsten te vergroten
en te investeren in het voetbal. 'Je weet vooraf niet of je inkomsten uit transfers krijgt, of uit Europees
voetbal. We moeten zorgen dat de basis zo breed mogelijk is en proberen slimmer te zijn. We hebben geen internationale sterren als Ronaldo of Messi van wie we 100 duizend extra shirts verkopen in het buitenland.
We krijgen niet als Brighton & Hove Albion jaarlijks 130 miljoen tv-geld in de schoot geworpen. We moeten mee, ook omdat we niet weten wat de jeugd wil in de toekomst. Hoe kunnen we ze bereiken en blijven interesseren voor Ajax? Alle clubs scheppen met grotere netten om hun bereik te vergroten. We blijven zoeken naar nieuwe manieren om Ajax te verkopen. Met zo'n filmpje als voor de finale van de Europa League, met de boodschap dat Ajax terug was aan de top, steken we onze nek uit. We weten dat mensen lachen als we verliezen. Dat is dan maar zo.'
Op elk vlak is het zoeken naar balans. Aankopen of opleiden? Ajax kocht twee rechtsbacks voor meer dan 9 miljoen euro samen: Luis Orejuela en Rasmus Kristensen. Ze bleken niet zo goed als Noussair Mazraoui uit de opleiding, van origine een middenvelder. 'Hij kwam uit onze jeugd zonder contract bij Jong Ajax en heeft alles overwonnen, tot hevige concurrentie toe. Hij verdient een contract, speelt de twee gekochte backs uit het elftal en maakt twee goals in de Champions League. Als je goed bent, krijg je die kans. Dat is het mooie van sport.

'Critici zeggen: waarom kopen jullie Dusan Tadic? Maar eerst verkochten we linksbuiten Justin Kluivert voor 17 miljoen, een jongen met een Amsterdams profiel uit de opleiding die we niet kwijt wilden. We kochten daarna Tadic voor 11 miljoen. Met zijn ervaring, rendement en doelpunten is hij een goede aankoop gebleken.' Tadic scoorde vijf keer in het hoofdtoernooi van de Champions League, waarmee hij na Lewandowski en Messi op de gedeeld derde plaats staat.
'En we willen dan ook nog eens mooi voetballen, aantrekkelijk voor het publiek. Voetballen op een manier waarover Johan Cruijff tevreden zou zijn als hij kon meekijken.'

Minder navelstaren, meer ambitie tonen
Het Nederlands voetbal heeft behoefte aan een breder gedeelde koestering van het algemeen belang, vindt Edwin van der Sar. 'Iedereen kijkt te veel naar de eigen positie en niet genoeg naar het algemeen belang.' Hij prijst de kracht, eigenheid en infrastructuur van elk dorp met zijn eigen veld. 'Het 4-jarige zoontje gaat mee met de 8-jarige en pielt de hele dag met een balletje. In Engeland heeft niet elk dorp een voetbalclub met een kantine.' Na de basisopleiding doemen problemen op, zeker in het profvoetbal. 'De groei van inkomsten in andere competities, ook in vergelijkbare landen, is groter dan bij ons. Zij gaan ons voorbij. Met PSV en Feyenoord stelden wij onlangs voor om meer te delen met andere clubs, ook uit Europese opbrengsten. Wij hadden een grotere bijdrage willen leveren aan de ontwikkeling van de bedrijfstak voetbal.' Het ruilmiddel is een kleinere competitie met een kampioenspoule. Alleen: met de huidige stemverhouding blijft alles bij het oude. 'We zijn met zijn allen gebaat bij een sterke competitie. Als wij presteren op Europees niveau, komt er geld terug, ook bij andere clubs. We willen nu ook geld
besteden aan clubs die terug naar natuurgras willen. Hoewel we geen harde afspraken konden maken, is het goed om te horen dat veel clubs terug naar gras willen of gaan.' Zijn collega Toon Gerbrands van PSV spreekt over een mogelijke commissie van wijze mannen die de status quo moet doorbreken. Van der Sar: 'We moeten initiatief tonen. Stilstand is achteruitgang.' Praten doet hij ook in Europees verband. 'Ik probeer de belangen voor het Nederlands voetbal te waarborgen, ook in de commissie voor het nieuwe, derde Europese toernooi dat in 2021 voor het eerst wordt gespeeld. Dat clubs als AZ, Vitesse, Utrecht, Groningen en Heerenveen vaker en langer internationaal spelen, is belangrijk voor de ontwikkeling van spelers en clubs.'

EDWIN VAN DER SAR
1970: geboren op 29 oktober in Voorhout.

1990-2011: doelman bij Ajax, Juventus, Fulham en Manchester United.
Wint onder meer Champions League met Ajax (1995) en Manchester
United (2008).
1995-2008: 130 interlands, op dat moment recordhouder.
Vanaf 2012 in directie Ajax, sinds november 2016 als ceo.
Van der Sar is getrouwd en heeft twee kinderen.

Als spelers van Ajax hebben Edwin van der Sar en Marc Overmars meer
gewonnen dan als directeuren. In hun gezamenlijke periode als speler
(1992-1997) won Ajax drie landstitels, de Champions League en de
wereldbeker; sinds ze leidinggeven (vanaf 2012) twee landstitels.
Ik vind het geen gek verhaal hoor. Ik heb geen idee hoeveel invloed Sar heeft op het beleid en in hoeverre hij nog altijd gecoached wordt, maar ik vind het prima dat hij ambitieuze doelen stelt die Ajax financieel in een betere positie moet brengen.

Historicus
Berichten: 3329
Lid geworden op: di mar 15, 2016 11:03 pm

Re: Edwin van der Sar - Dat medelijden is het meest pijnlijk

Bericht door Historicus » za feb 09, 2019 6:47 pm

Cruijff schreef:
InnerHarbour schreef:Laten ze in de JC Arena, die betonbak, die promo "We are back" nog weleens voorbij komen? :hypocrite.gif:
Jazeker, die komt regelmatig, iets versneld afgespeeld voorbij... en dan deze erachteraan:

https://www.youtube.com/watch?v=BikUWGDTL3M

Was dat nu ook die man uit de Melkunie reclame, of toch niet? :smallgrin.gif:
Nee, joh. Dat is Pierre Bokma (geb. 1955). De man uit de Melkuniereclame is Peer Mascini (geb. 1941). Die schelen 14 jaar!

Historicus
Berichten: 3329
Lid geworden op: di mar 15, 2016 11:03 pm

Re: Edwin van der Sar - Dat medelijden is het meest pijnlijk

Bericht door Historicus » za feb 09, 2019 6:58 pm

Sandro schreef:Ik denk dat de directie juist met de lange termijn bezig moet zijn.
Ik geloof ook niet zo in het uitbreiden van Europese competities. De basis voor voetbal ligt voor mij toch vooral in de nationale competities. 
Toch is de zwakke nationale competitie wel een belemmering om echt te kunnen groeien*. Als je nu al ziet hoe ver Ajax en psv boven de rest uitstijgen. Dan moet je ervoor gaan zorgen dat de subtop (ook) een stuk beter wordt, door de inkomsten gelijkmatiger te verdelen over de clubs. Of je moet het inderdaad zoeken in uitbreiding van Europese competities.

*Of je moet in één klap zo steenrijk worden als een psg in een Franse competitie die ook niet veel voorstelt.
Voorlopig laten we we nog punten genoeg liggen tegen clubs als Feyenoord, PSV en SC Heracles Almelo.

Historicus
Berichten: 3329
Lid geworden op: di mar 15, 2016 11:03 pm

Re: Edwin van der Sar - Dat medelijden is het meest pijnlijk

Bericht door Historicus » za feb 09, 2019 7:10 pm

Ferry schreef:Hier is het hele artikel uit De Volkskrant:
De landstitel blijft de heilige graal

Interview Edwin van der Sar

Woensdag speelt Ajax tegen Real Madrid. Algemeen directeur Edwin van der Sar (48) kijkt ernaar uit. In 1995 stond hij op doel toen Ajax een show opvoerde tegen Real. Sindsdien werd Madrid elk jaar groter en rijker. En Ajax?

DOOR WILLEM VISSERS FOTO GUUS DUBBELMAN

De doelman van vroeger grapt over het krijtstreeppak dat hij draagt. Edwin van der Sar is algemeen directeur van Ajax, maar hij voelt zich geen typische ceo. 'Hans Wijers, dat vind ik echt een ceo. Ik ben Edwin van der Sar, met een aantal petten op. Eentje is de pet van oud-speler.'
Zijn kantoor in de Johan Cruijff Arena lijkt in zekere zin op een kleedkamer, maar dan met grote ramen die uitzicht bieden op trainingscomplex de Toekomst. Overal foto's, ingelijste shirts en relikwieën. Een beeld op de vensterbank intrigeert. Het stelt een reddende doelman voor, met op de voet uitslagen van een toernooi uit 1962. Welke trofee is
dat? 'Trek je jas aan', zegt Van der Sar (48). Wat volgt is een vliegensvlugge slingertocht naar het clubmuseum. In een vitrine staat een mooiere uitvoering van het beeld op zijn kamer.
Dan volgt de wonderlijke anekdote. 'Als doelman van Fulham zag ik dit beeld in een winkel op Portobello Road. Ik vond het mooi en kocht het, voor 400 pond of zo.' Het beeld bleek, zonder dat hij dat wist, de zoekgeraakte, eerste internationale prijs van Ajax, de Intertoto Cup uit 1962. De echte prijs staat nu in het museum, de replica in Van der Sars kamer. Hij lacht. Mooi toch?
Nu, 57 jaar na 1962, de pionierstijd van het Europees voetbal, ontmoet Ajax het grote Real Madrid in de achtste finales van de Champions League, de machine van sportieve en financiële roem. Van der Sar ziet uit naar de dubbel tegen de bekerhouder en denkt onwillekeurig aan november 1995, aan de show van Ajax in Madrid, 0-2, met Louis van Gaal als trainer en hijzelf als doelman.
Dat waren andere tijden in de sport. De sportieve verhoudingen zijn volledig veranderd, door geld en andere zaken. Van der Sar: 'Dat de grenzen opengingen, is bepalend geweest. Als je zorgt dat elke club maximaal drie buitenlanders mag opstellen, zoals in het verleden, draai je de zaak zo terug. Maar dat gebeurt niet. Dat mag niet meer van de EU.'
Over het duel van toen: 'Edgar Davids speelde als een tijger centraal achterin. Die haalde alles weg. Ik had het niet heel druk. Zo zie je: als je een beetje goed delegeert, lukt het allemaal wel.'
De doelman leeft voort in de directeur. 'Ik vergelijk mijn functie vaak met mijn verleden als keeper. Ook nu moet ik zorgen voor een goede organisatie. Voor mij stond een rechtsback, een rechter- en linker centrale verdediger, een linksback en een verdedigende middenvelder. Met hen praatte ik veel. 'Hou die bal aan de zijkant, hou je benen dicht.'
'Ik was wel een goede keeper, maar had niet de beste reflexen of de grootste uitstraling. Als de rechter centrale verdediger een deel van de hoek wegnam, was die afgedekt. Dan kon ik me ergens anders op concentreren. Dat is nu een beetje hetzelfde. Ik leef bij de gratie van de mensen naast me in mijn team. Als team kunnen we Ajax laten
gloriëren.'

Opportunisme
Elke dag kan spannend zijn, net als vroeger op het veld, maar dan anders. Bal vangen of stompen, uitkomen of blijven staan. Fracties van seconden om te beslissen, zijn nu kwesties van lange adem, van vergaderingen en
compromissen. Zijn leven als topsporter leerde hem met druk om te gaan. Kritiek laat hij van zich afglijden. Hij stopte nooit een strafschop, was de kritiek op een gegeven moment. Totdat hij strafschoppen ging stoppen. Hij herinnert zich de cover van een vrij recent voetbalblad waarop stond dat Feyenoord PSV op elk front voorbij was. En kijk nu eens. Van der Sar is standvastig. Verbinder, baas van een nv. Hij stuurt personeelsleden appjes met verjaardagen en heeft zich ontwikkeld als werkgever en als mens. Toen de supporters trainer Erik ten Hag en de
spelers opwachtten na de verloren titelrace vorig seizoen, sprong hij in de auto om de aanhang aan te horen en toe te spreken. Het duurde bijna een jaar voordat Ajax ruimhartig naar buiten trad inzake de ongelukkige
Appie Nouri, maar hij ging zitten en liet zijn emoties de vrije loop. Ook besturen heeft hij geleerd. Hij is bestuurslid van de ECA, het Europese orgaan van clubs, en was vorige week in Lissabon. 'Dan krijg ik complimenten voor de deal van Frenkie de Jong naar Barcelona. Ajax geldt als een ongelooflijk sterk merk. Door historie, stad, supporters,
filosofie, spelers, ontwikkeling en jeugdopleiding. Overwinteren in de Champions League, spelen tegen Real Madrid. Elke keer spelers ontdekken, via opleiding of scouting. Spelers laten doorbreken. Maar het gaat uiteindelijk om progressie van het team en prijzen.'
Het bedrijf Ajax kan miljoenen winst maken, als het elftal Ajax verliest, is het crisis. Na de schrobbering bij Feyenoord (6-2) heette het dat de spelers waren bevangen door transfersores. Dat gelooft hij niet. 'Na eerdere berichten dat Frenkie de Jong voor 75 miljoen naar Paris SG ging, speelde hij een wereldwedstrijd tegen PEC Zwolle, met een prachtig doelpunt. Toen zei iedereen: wat gaat hij daar toch goed mee om. Wat een goede gozer. Toen had het geen effect op hem of het elftal. Het is zo subjectief allemaal.'

Van der Sar concentreert zich op zijn werk, op het meerjarenplan, op noodzakelijke groei. De ontwikkelingen in Europa gaan snel. Ajax wil structureel aanpikken op elk vlak: sportief, financieel en commercieel. 'Daar laten we geen heilige huisjes voor staan. Grote clubs hebben al gesproken over een Super League. De komende zes jaar zal alles ongeveer hetzelfde blijven, afgezien van de nieuw te vormen, derde Europese competitie vanaf 2021. Vanaf 2024 zal er weer een andere stroming komen. Daar moet je als Ajax bij willen zijn, zeker op sportief gebied.'
Ligt de grens dan bij 200 miljoen euro omzet, ongeveer het dubbele van de huidige begroting? 'Hoger. Dergelijke ambities koesteren is goed, al weet ik ook dat het raar klinkt. Mensen zullen zeggen: ga eerst eens een
prijs winnen. En het is ook niet zo dat we volgend jaar al aan dat bedrag zitten. Dat zet je neer, daar wil je naartoe groeien. Het een staat los van het ander.'

Magere jaren
Het huidige jaar in de Champions League, gecombineerd met al verwezenlijkte en nog verwachte transferopbrengsten, is een goede basis voor groei. Qua geld verdienen is Europa belangrijker dan Nederland, maar wil Ajax weer titels winnen. De kleinere club Feyenoord pakte vijf prijzen sinds 2015 en Ajax geen een. 'Je kunt naar oorzaken wijzen. We haalden de finale van de Europa League in 2017, wat afleidde in de competitie. En
Feyenoord had een ongelooflijk seizoen. In het laatste jaar met Frank de Boer (2016) als trainer verloren we de titel op de laatste dag bij De Graafschap. Alleen vorig seizoen was echt slecht, op alle vlakken. Daar hebben we onze schouders onder gezet.
'De holy grail is het landskampioenschap. Dat wil je voor je supporters, de enigen die altijd blijven, hun hele leven. Maar het zou raar zijn als de algemeen directeur alleen met de zondag bezig is. Andere topclubs zetten
stappen met zevenmijlslaarzen. Ik heb veel meegekregen van Manchester United. Daarmee kunnen wij ons niet vergelijken, maar we kunnen proberen op bepaalde vlakken winst te halen. We steken onze voelsprieten uit in de wereld. Ik ben drie, vier keer per jaar in China geweest. Daar spreek je clubs en overheden. Op die manier proberen wij de filosofie en de naam van Ajax naar voren te brengen. We hebben succes met commerciële deals, met bedrijven en met de club Guangzhou. Maar alles staat in het teken van het voetbal, om inkomsten te vergroten
en te investeren in het voetbal. 'Je weet vooraf niet of je inkomsten uit transfers krijgt, of uit Europees
voetbal. We moeten zorgen dat de basis zo breed mogelijk is en proberen slimmer te zijn. We hebben geen internationale sterren als Ronaldo of Messi van wie we 100 duizend extra shirts verkopen in het buitenland.
We krijgen niet als Brighton & Hove Albion jaarlijks 130 miljoen tv-geld in de schoot geworpen. We moeten mee, ook omdat we niet weten wat de jeugd wil in de toekomst. Hoe kunnen we ze bereiken en blijven interesseren voor Ajax? Alle clubs scheppen met grotere netten om hun bereik te vergroten. We blijven zoeken naar nieuwe manieren om Ajax te verkopen. Met zo'n filmpje als voor de finale van de Europa League, met de boodschap dat Ajax terug was aan de top, steken we onze nek uit. We weten dat mensen lachen als we verliezen. Dat is dan maar zo.'
Op elk vlak is het zoeken naar balans. Aankopen of opleiden? Ajax kocht twee rechtsbacks voor meer dan 9 miljoen euro samen: Luis Orejuela en Rasmus Kristensen. Ze bleken niet zo goed als Noussair Mazraoui uit de opleiding, van origine een middenvelder. 'Hij kwam uit onze jeugd zonder contract bij Jong Ajax en heeft alles overwonnen, tot hevige concurrentie toe. Hij verdient een contract, speelt de twee gekochte backs uit het elftal en maakt twee goals in de Champions League. Als je goed bent, krijg je die kans. Dat is het mooie van sport.

'Critici zeggen: waarom kopen jullie Dusan Tadic? Maar eerst verkochten we linksbuiten Justin Kluivert voor 17 miljoen, een jongen met een Amsterdams profiel uit de opleiding die we niet kwijt wilden. We kochten daarna Tadic voor 11 miljoen. Met zijn ervaring, rendement en doelpunten is hij een goede aankoop gebleken.' Tadic scoorde vijf keer in het hoofdtoernooi van de Champions League, waarmee hij na Lewandowski en Messi op de gedeeld derde plaats staat.
'En we willen dan ook nog eens mooi voetballen, aantrekkelijk voor het publiek. Voetballen op een manier waarover Johan Cruijff tevreden zou zijn als hij kon meekijken.'

Minder navelstaren, meer ambitie tonen
Het Nederlands voetbal heeft behoefte aan een breder gedeelde koestering van het algemeen belang, vindt Edwin van der Sar. 'Iedereen kijkt te veel naar de eigen positie en niet genoeg naar het algemeen belang.' Hij prijst de kracht, eigenheid en infrastructuur van elk dorp met zijn eigen veld. 'Het 4-jarige zoontje gaat mee met de 8-jarige en pielt de hele dag met een balletje. In Engeland heeft niet elk dorp een voetbalclub met een kantine.' Na de basisopleiding doemen problemen op, zeker in het profvoetbal. 'De groei van inkomsten in andere competities, ook in vergelijkbare landen, is groter dan bij ons. Zij gaan ons voorbij. Met PSV en Feyenoord stelden wij onlangs voor om meer te delen met andere clubs, ook uit Europese opbrengsten. Wij hadden een grotere bijdrage willen leveren aan de ontwikkeling van de bedrijfstak voetbal.' Het ruilmiddel is een kleinere competitie met een kampioenspoule. Alleen: met de huidige stemverhouding blijft alles bij het oude. 'We zijn met zijn allen gebaat bij een sterke competitie. Als wij presteren op Europees niveau, komt er geld terug, ook bij andere clubs. We willen nu ook geld
besteden aan clubs die terug naar natuurgras willen. Hoewel we geen harde afspraken konden maken, is het goed om te horen dat veel clubs terug naar gras willen of gaan.' Zijn collega Toon Gerbrands van PSV spreekt over een mogelijke commissie van wijze mannen die de status quo moet doorbreken. Van der Sar: 'We moeten initiatief tonen. Stilstand is achteruitgang.' Praten doet hij ook in Europees verband. 'Ik probeer de belangen voor het Nederlands voetbal te waarborgen, ook in de commissie voor het nieuwe, derde Europese toernooi dat in 2021 voor het eerst wordt gespeeld. Dat clubs als AZ, Vitesse, Utrecht, Groningen en Heerenveen vaker en langer internationaal spelen, is belangrijk voor de ontwikkeling van spelers en clubs.'

EDWIN VAN DER SAR
1970: geboren op 29 oktober in Voorhout.

1990-2011: doelman bij Ajax, Juventus, Fulham en Manchester United.
Wint onder meer Champions League met Ajax (1995) en Manchester
United (2008).
1995-2008: 130 interlands, op dat moment recordhouder.
Vanaf 2012 in directie Ajax, sinds november 2016 als ceo.
Van der Sar is getrouwd en heeft twee kinderen.

Als spelers van Ajax hebben Edwin van der Sar en Marc Overmars meer
gewonnen dan als directeuren. In hun gezamenlijke periode als speler
(1992-1997) won Ajax drie landstitels, de Champions League en de
wereldbeker; sinds ze leidinggeven (vanaf 2012) twee landstitels.
Ik vind het geen gek verhaal hoor. Ik heb geen idee hoeveel invloed Sar heeft op het beleid en in hoeverre hij nog altijd gecoached wordt, maar ik vind het prima dat hij ambitieuze doelen stelt die Ajax financieel in een betere positie moet brengen.
Dat van de Intertotocup van 1962 is toch wel een gaaf verhaal, niet?

Gebruikersavatar
Jinne
Site Admin
Berichten: 13698
Lid geworden op: ma sep 22, 2003 11:05 am
Locatie: Amsterdam, Holland
Contacteer:

Re: Edwin van der Sar - Dat medelijden is het meest pijnlijk

Bericht door Jinne » za feb 09, 2019 8:27 pm

De enige manier waarop we onze prijzenkast nog kunnen vullen...
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!

Plaats reactie