Edwin van der Sar

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33767
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Edwin van der Sar

Bericht door Duke » wo aug 31, 2016 10:20 am

‘Dat medelijden is het meest pijnlijke’

‘Dat medelijden is het meest pijnlijke’
Chagrijn moest plaats maken voor vermaak, maar Ajax beleefde een dramatische seizoenstart. De club stond in de voorbije weken onder grote druk, waarbij het vizier grotendeels was gericht op de leiding. Edwin van der Sar, voorzitter van het veelbesproken technisch hart en toekomstig algemeen directeur, spreekt zich uit.

TEKST: FREEK JANSEN & SIMON ZWARTKRUIS

Het debacle van Rostov beleefde u in Monaco in bijzijn van de grootste clubs van Europa. Hoe legt u daar zoiets uit?

‘Tsja, door mijn rol als bestuurslid van de ECA (European Club Association, red.) moest ik daar zijn en op de bewuste avond zag ik beelden van Rostov-Ajax voorbijkomen. Er was een barbecue met alle aanwezige clubs en vertegenwoordigers van de UEFA. Na afloop kreeg ik veel reacties, vragen, maar ook steunbetuigingen. Dat laatste is het meest pijnlijke van alles. Als sportman wil je alles horen, maar geen medelijden. Als ze je zielig gaan vinden, sorry voor je gaan zeggen, dan doet het pas echt pijn. “Het zal wel een ontluistering voor je zijn...” of “Ik weet ook niet wat ik moet zeggen…” Dat soort teksten, ze hadden medelijden met Ajax. De directeuren van al die andere clubs hadden het zeker goed bedoeld, maar het liefst had ik het even helemaal niet over die wedstrijd. Wat een teleurstelling.’

De wanprestatie in Rusland stond symbool voor de dramatische seizoenstart.

‘In de afgelopen weken zat het allemaal even tegen. En natuurlijk kwam de ontluistering in Rusland heel hard aan. Op 8 mei hadden we de groepsfase van de Champions League in handen, en nu weer. Twee keer hebben we die niet gepakt. Daarbij is het niet zo heel vreemd als een Nederlandse club zich niet kwalificeert, in de afgelopen tien jaar is dat maar één keer gelukt. Maar hier zit het hem vooral in de manier waarop. Daar moeten we eerlijk over zijn, we hebben onszelf hard in de vingers gesneden. We gaven niet thuis in Rostov, op mentaliteit en scherpte zijn we geklopt. Dat is wel een flinke tik.’

Op 8 mei weten jullie dat eind juli de voorronde van de Champions League begint, sportief en financieel cruciaal voor een seizoen. Waarom speelden jullie blufpoker en bleef de kwaliteitsinjectie uit?

‘Zo makkelijk is het niet. We wisten heus wel dat er iets nodig was, en dan heb ik het niet alleen over het voetballende aspect. In de evaluatie kwamen we als technisch hart tot de conclusie dat er wel wat meer gif bij mocht. Spelers met een bepaald karakter, van wie we er niet veel hadden. Daar zijn we al iets langer op de achtergrond mee bezig, aangezien we gingen scouten in Zuid-Amerika. Een bewuste keuze, waar Davinson Sánchez en Mateo Cassierra uit voort zijn gekomen. Twee Colombianen, met een andere mentaliteit dan een Nederlander of een Deen. Bij ons is alles netjes en goed geregeld, deze jongens hebben op een andere manier moeten knokken en vechten voor een kans. Dat brengt een ander soort karakter met zich mee. Luis Suárez is daar het ultieme voorbeeld van. Met de komst van die twee spelers denken we een goede keuze te hebben gemaakt, en daaromheen was het ook in bepaalde gevallen wachten op het juiste moment. Natuurlijk hadden we iemand als Bertrand Traoré eerder willen hebben, maar dat ging helaas niet.’

Toch zaten de Colombianen in Rusland op de bank. Tegen Rostov was er slechts één andere basisspeler ten opzichte van vorig seizoen.

‘Vergeet niet dat de basisploeg van vorig seizoen niet uit elkaar is gevallen. Die bleef intact, los van Arek Milik. Daaromheen zijn wat jongens vertrokken die niet vaak speelden. Het was dus echt niet dat we overhaast te werk moesten gaan. We hebben echt wel gekeken naar spelers die het verschil kunnen maken. Dat hebben we écht gedaan, maar we hebben ze niet gevonden of niet kunnen halen.’

Begrijpt u wel de kritiek? Een club met veel geld in de clubkas, maar geen directe versterkingen kunnen halen...

‘Ik snap dat gevoel, maar zo simpel ligt dat niet. Maar dan begeef ik me nu ook meer op het terrein van Marc Overmars. Natuurlijk hebben we in het buitenland gekeken. Bijvoorbeeld naar spelers die net buiten de boot vallen bij clubs in de Primera División die voor ons wel een meerwaarde zouden zijn.’

Het moet u toch ook storen dat niet voetbal, maar geld leidend is.

‘De filosofie van Ajax is duidelijk. We hebben een lijn ingezet, en daarin kunnen we accenten veranderen, maar we gooien niet alles overboord. We kijken eerst wat we in de eigen keuken hebben. Dat betekent niet dat we onze ogen sluiten voor versterkingen, maar de kwaliteiten van de eigen jeugd en de selectie zijn bepalend.’

Maar het was toch duidelijk dat de huidige selectie tekortkwam?

‘We hebben twee Colombianen gehaald, Traoré gehuurd van Chelsea en met Heiko Westermann een ervaren speler. En vergeet niet dat we met Peter Bosz ook een nieuwe trainer hebben gehaald. Iemand met nieuwe accenten, bij jullie inmiddels bekend. Het was ook aan hem te beoordelen welke spelers zijn aanpak en visie wel en niet snel konden oppikken. Die natuurlijke selectie had tijd nodig en is de afgelopen weken meer tot stand gekomen.’

Toch blijft het zoeken naar de belangrijkste oorzaak van de mislukte start. Ligt het aan de matige scouting, aan het gebrekkige netwerk van Overmars, aan de zuinigheid van de rvc of aan iets anders?

‘Het is nu natuurlijk makkelijk schieten, dat begrijp ik ook wel. Alles wordt geprojecteerd op de laatste weken. Als de resultaten tegenvallen bij Ajax dan is dat het gevolg. Maar wij blijven rustig. En in de tussentijd is het natuurlijk wel zo dat we intern met elkaar keihard bezig zijn om te groeien. En dat gebeurt niet door elkaar alleen maar complimenten te geven.’

Zorgt de raad van commissarissen nog altijd voor een remmende werking?

‘Ook dat is te makkelijk. Ik snap het wel, hoor. Voor de buitenwereld hebben we deze zomer vijftig miljoen binnengehaald, en moeten we dat dus ook maar even investeren. Dat we een deel kunnen herinvesteren is zeker het gevolg. Alleen over de hoogte en de voorwaarden zijn er nog weleens verschillende belangen. Een trainer of directeur spelerszaken kijkt daar anders tegenaan dan een toezichthouder.’

Dus toch een remmende werking.

‘Er is wel iets veranderd. Dat is ook niet gek. De bedragen in het buitenland zijn door het plafond gegaan. Daarin kunnen en willen wij niet mee, maar we moeten wel bepaalde aanpassingen doen als het verantwoord is. Dat ziet de rvc ook in. In de transfersommen of de salarissen is dat ook mogelijk en daar staat de rvc achter. Er zal nog altijd een bepaald spanningsveld bestaan, vooral over het moment. Wij willen voorinvesteren, omdat je weet dat er iets aan kan komen. Bijvoorbeeld een transfer van Jasper Cillessen of Arek Milik. De club en het bedrag waren niet duidelijk, maar wel dat zij spelers waren die niet nog jaren bij Ajax zouden spelen. Dan zouden wij alvast willen doorpakken, de rvc wil liever eerst daadwerkelijk verkopen, zodat het geld echt binnen is. Met elkaar moet je er dan uit zien te komen, dat is soms makkelijk en soms niet. Met Cassierra en Sánchez is dat voorinvesteren bijvoorbeeld wel gebeurd, dus dat laat zien dat de rvc ook mee wil denken.’

Dan even terug naar de dagelijkse leiding: u moet zich een voorzitter van een bloedend technisch hart voelen?

‘Ik heb meerdere taken in mijn portefeuille, maar één daarvan is het technisch hart. Sinds vorig jaar, met het vertrek van Wim Jonk, is de invulling wat veranderd. Het gevoel is dat het momenteel prima functioneert. Het is anders dan bij de meeste clubs, waar een technisch directeur bepaalt. Wij doen het met elkaar, waarbij we elkaar ondersteunen, maar we zijn het lang niet met elkaar eens. Discussies voeren moet ook, want we hebben met onze eigen kennis, ervaring en expertise allemaal een eigen kijk. Wel levert het altijd een oordeel of compromis op, waar iedereen zich in kan vinden.’

U bent positief over het functioneren van het technisch hart en de manier van communiceren, maar naar buiten toe schiet Ajax hierin toch tekort? Marc Overmars duikt voor iedereen weg, Dennis Bergkamp geeft ook zelden tekst en uitleg in het openbaar. Daardoor moet u nu voor hen antwoord geven.

‘Ik ben de voorzitter van het technisch hart, dus ik vind het ook mijn taak om voor de manschappen te staan als het even stormt. Het heeft bij hen ook niets met durven te maken. De ene heeft bepaalde kwaliteiten op het ene vlak, de ander weer op een ander gebied. Het is net als een voetballer in een team. Marc is heel goed in een aantal zaken, aan andere punten moet hij werken. Dat geldt net zo goed voor Dennis of mezelf. Dan is het zaak om elkaar te ondersteunen, zodat we als team het best functioneren. Ook naar de buitenwereld toe.’

Maar een technisch directeur, of een directeur spelerszaken zoals dat bij Ajax heet, moet toch ook de club naar buiten toe kunnen verkopen?

‘Dan wordt het langs de meetlat van andere clubs gelegd. Wij kiezen voor een technisch hart, dus dat is niet te vergelijken. Wel vind ik ook dat Marc wel iets vaker naar buiten mag treden, misschien is hij daarin nog altijd die ongrijpbare buitenspeler. En vergeet niet welke rol Frank de Boer jarenlang innam op dit vlak. Hij was hoofdtrainer, icoon, aanspreekpunt. Sportief met vier titels heel belangrijk, maar daarnaast hield hij ook veel mensen uit de wind door elke week overal antwoord op te geven. Dat kan je niet van een nieuwe trainer verlangen, dus moeten andere mensen dat nu opvangen. Marc en Dennis beseffen dat ook.’

Na vier jaar valt ook de technische beoordeling van Overmars niet positief uit. Hij heeft een aflopend contract. Gaat Ajax met hem verder?

‘Dat zal in november, rond de aandeelhoudersvergadering, duidelijk worden. Stabiliteit in een organisatie is belangrijk, helemaal als je ziet hoe het bij Ajax in het verleden is geweest.’

Te veel aankopen stellen teleur.

‘Dat weet ik niet, dat lijstje heb ik niet voorhanden. Bovendien doen we het met elkaar, dus alles op één iemand afschuiven is te makkelijk. Natuurlijk is het niet prettig voor het technisch hart als versterkingen zoals Yaya Sanogo geen versterkingen blijken te zijn. Of iemand als Cuenca, die echt veel potentie had, maar alleen maar geblesseerd was. Maar je hebt plussen en minnen. De komst van Kasper Dolberg was niet unaniem, maar Marc maakte zich er hard voor, waardoor het doorging. Het is tweeledig, denk ook bijvoorbeeld aan de komst van Milik en Younes. Ik weet hoe wij intern met elkaar omgaan, ondersteunend, maar ook hard tegen hard. Ik ben tevreden over hoe hij zijn rol vervult. Het rapportcijfer laat ik aan jullie.’

Heiko Westermann werd aangetrokken op basis van verhalen van Rafael van der Vaart?

‘Zo makkelijk gaat dat niet. En ik wil niet te veel op de stoel van Marc gaan zitten. Maar in dit geval heb ik zelf ook met Rafael gesproken. We waren met Ajax duidelijk op zoek naar een ervaren speler, die veel had meegemaakt en nog van waarde kan zijn. Dan worden er allerlei spelers aangedragen, maar kijken we wat de mogelijkheden zijn.’

Geen scout had hem bekeken, zelfs een belletje naar iemand als Bert van Marwijk, die onlangs met hem werkte, was te veel gevraagd.

‘Tja, ik weet niet welk terrein Marc en zijn scouts hebben afgebakend. Maar natuurlijk zijn er beelden van hem bekeken, ook door onze scouts. En Marc zal ongetwijfeld ook andere mensen hebben gesproken over Westermann.’

Het kan de derde mislukte routinier op rij zijn. Maar elk seizoen is de jeugdigheid een probleem. Dan is toch enige research naar een goede routinier noodzakelijk.

‘Natuurlijk zijn we daar volop mee bezig, alleen die spelers liggen echt niet voor het oprapen. Met het vertrek van Jasper Cillessen hebben we bijvoorbeeld wel direct doorgepakt en ervaring gehaald. Tim Krul, een keeper met internationale bagage, een WK meegemaakt en nog heel gretig om alles eruit te halen. Dat viel wel direct op zijn plek, maar dat kan gewoon niet met elke mogelijke ervaren versterking.’

Waarom denkt Ajax elk jaar opnieuw dat je met een ploeg vol jeugdspelers kan overleven in Europa?

‘Dat is volgens mij niet alleen een probleem van Ajax, maar van het hele Nederlandse voetbal. Kijk hoe we de afgelopen vijftien jaar steeds verder zijn weggezakt. Je moet eerlijk zijn en bekennen dat we het met tactische en technische kwaliteiten alleen niet meer redden. De wilskracht en het fysieke aspect, het zorgt voor grote problemen. Het is frustrerend dat het ons als Ajax nu weer overkomt, maar het staat niet op zichzelf. We zijn niet meer zo goed als vroeger. Dat moeten we accepteren, inzien, en vervolgens keihard met elkaar werken om de stijgende lijn weer op te pakken. Als ik het op Ajax projecteer, dan heb ik zojuist gezegd dat halen van ervaring niet zo eenvoudig is. Dat speelt zeker mee in de prestaties in Europa, en dan valt het bij ons ook steeds net verkeerd. Denk aan die zogenaamde buitenspelgoals tegen Real Madrid, die monsterscore in Zagreb, een gemiste penalty in Boekarest, onderschatting van Dnjepr. Daardoor is het te vaak net niet. Een paar jaar geleden spraken we over aansluiting bij de Europese top. Laten we nu eerst maar eens zorgen dat we aanhaken bij de Europese subtop.’

Is het grote probleem van Ajax niet dat eigen talenten te veel worden opgehemeld en ze jullie verblinden voor de realiteit?

‘Het is maar net welk meetmoment je pakt. Twee weken geleden kwamen na de thuiswedstrijd tegen Rostov allerlei mensen naar me toe. Van supporters tot sponsoren. Wat hadden ze genoten. Die eerste helft hadden ze het oude Ajax weer gezien en die Traoré, wat was dat een geweldige speler. Hoe hadden we die kunnen halen. Het zou zeker goedkomen in Rusland. Ik hield me op de vlakte, aangezien ik wist dat je in Rusland nooit zomaar even wint. Dat bleek ook wel. Maar wat ik ermee wil zeggen is dat we met zijn allen weleens doorschieten. Met een zege zijn het geweldige talenten en bij een nederlaag overschatten we de eigen jeugd. Ik denk dat de waarheid ergens daartussenin ligt.’

Jullie beleidskeuzes zijn veelal gericht op de onzekere ontwikkeling van talent. Zivkovic, Fischer, Sinkgraven, Andersen, Muric, Boilesen bewijzen echter dat de risicofactor groot is.

‘Het is geen gokken, het heeft meer met afstemming te maken. En daarin moeten we ook zelfkritisch zijn. Het pakt niet uit in de mate die we hoopten. Dat staat buiten kijf, daarin zijn we tekortgeschoten. Toch betekent dat niet dat we het hele beleid opeens moeten aanpassen. Sinds de veelbesproken revolutie is voor een nieuwe lijn gekozen, daar is hard voor gevochten en daar zijn ook slachtoffers bij gevallen. Die lijn gooien we nu niet opeens overboord omdat het resultaat tegenvalt. Wel moeten we aan details sleutelen, waarin zeker ook de inschatting van talent een belangrijk aspect is. Dat is inderdaad lastig te voorspellen, maar wel een must, aangezien we bij Ajax veel talenten in de jeugd en selectie hebben rondlopen.’

Die visie zorgde er wel voor dat jullie maanden in conclaaf waren of Hakim Ziyech nu wel of niet moest komen.

‘Het is geen geheim dat we eerst kijken welke spelers we voor een bepaalde positie zelf tot onze beschikking hebben. In de selectie, maar ook in de jeugdteams. In het geval van Ziyech had het ook nog met het totaal aantal spelers op het middenveld te maken. Door ontwikkelingen kwam er een ander inzicht en werd hij toch een interessante speler voor ons.’

Peter Bosz gaf aan dat de resultaten tegen Willem II en FK Rostov ook wel een rol hadden gespeeld.

‘Zoiets speelt altijd bij een topclub mee, en helemaal bij Ajax, waar elke wedstrijd moet worden gewonnen. En ook nog eens met mooi voetbal.’

Waarom hebben jullie dan geroepen dat Ziyech niet naar Ajax zou komen, zelfs op het eigen clubkanaal?

‘Dat had met het aantal middenvelders te maken op dat moment. Maar de naam van Ziyech is wel altijd op de achtergrond blijven hangen bij ons.’

Door te wijzen op het aantal middenvelders kozen jullie voor kwantiteit in plaats van kwaliteit. Het had toch ook andersom gekund. Ziyech halen en vervolgens overbodige middenvelders wegzetten?

‘Dan kom je terug op het voorinvesteren. Dat is in dit geval niet gebeurd, ook omdat de nieuwe trainer pas net begonnen was. Hij moest de spelers leren kennen, beoordelen welke spelers wel en niet een directe invulling aan zijn team konden geven. Van daaruit hebben we gekeken wat nog wenselijk was, zo kwamen we ook bij Ziyech uit.’

PSV hanteert wel het beleid van voorinvesteren, net als het halen van ervaring met spelers als Luuk de Jong en Andrés Guardado. In hoeverre kijkt u jaloers naar Eindhoven?

‘Nog niet zo lang geleden was het andersom. Toen had iedereen het over de penningmeester van Ajax als PSV in de voorronde werd uitgeschakeld. Het is geen jaloezie. Het is juist goed voor het Nederlands voetbal als PSV internationaal presteert, dat geldt ook voor elke andere club, want we hebben die punten keihard nodig. Je moet het met elkaar doen. En welk beleid PSV hanteert, dat is aan hen. Ze hebben nu de wind mee, dat is zo.’

Die wind hebben jullie toch zelf aangewakkerd? Met vier titels op rij hadden jullie PSV toch allang op een onoverbrugbare voorsprong moeten zetten, zoals Bayern München in Duitsland heeft gedaan?

‘Dat was wel het ideaalplaatje geweest. Het scheelt nogal of je als club wel of geen groepsfase van de Champions League speelt. Wij hebben dat vijf jaar achter elkaar mogen meemaken, en hadden daardoor inderdaad een groter gat kunnen creëren. Je kunt je afvragen of dat goed zou zijn voor het Nederlands voetbal, maar dat is een andere discussie. We hebben het niet gedaan, maar het is niet zo dat we achterover hebben geleund. Ook wij hebben spelers aangetrokken, alleen misschien heeft het niet zo uitgepakt zoals we hoopten.’

De realiteit is dat jullie in de achtervolging moeten. Hoeveel geduld hebben jullie met de nieuwe speelstijl?

‘Daar is geen tijdseenheid aan op te hangen. We hebben bewust de keuze voor Peter Bosz gemaakt en staan daar achter. Onder een nieuwe trainer komen facetten anders te liggen en met het spel wat we voor ogen hebben, kan het wat tijd kosten. Natuurlijk willen we allemaal dat de puzzel zo snel mogelijk in elkaar valt, maar zo werkt het in de praktijk niet. Het is ook zeker niet rigoureus anders dan het verleden, of dan we in de jeugd doen. Dus alleen naar de trainer of clubleiding kijken is te eenzijdig. Ook de spelers die het uitvoeren, hebben in de afgelopen weken niet gebracht wat ze kunnen. Dan kom ik ook weer terug op eerzucht en ambitie, om ten koste van alles te winnen. Dat hebben we niet gebracht, en dat moet anders. Daar zijn we allemaal heus wel van doordrongen.’
www.vi.nl
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Gebruikersavatar
Sandro
Berichten: 11874
Lid geworden op: do nov 06, 2003 12:08 pm
Locatie: Arnhem

Re: Edwin van der Sar - Dat medelijden is het meest pijnlijk

Bericht door Sandro » wo aug 31, 2016 11:54 am

Wel moeten we aan details sleutelen, waarin zeker ook de inschatting van talent een belangrijk aspect is. Dat is inderdaad lastig te voorspellen, maar wel een must, aangezien we bij Ajax veel talenten in de jeugd en selectie hebben rondlopen.’
Noem het maar een detail...
"Hate it or love it, the underdog's on top".

Lionel
Berichten: 47044
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Edwin van der Sar - Dat medelijden is het meest pijnlijk

Bericht door Lionel » wo aug 31, 2016 1:37 pm

Je kunt je afvragen of dat goed zou zijn voor het Nederlands voetbal
Natuurlijk is dat wel goed voor het Nederlandse voetbal, LAMLUL!
IK GELOOF!!!!!!

Gebruikersavatar
Sandro
Berichten: 11874
Lid geworden op: do nov 06, 2003 12:08 pm
Locatie: Arnhem

Re: Edwin van der Sar - Dat medelijden is het meest pijnlijk

Bericht door Sandro » wo aug 31, 2016 1:46 pm

Het zou goed zijn geweest voor Ajax, daar gaat het toch om? :confused.gif:
"Hate it or love it, the underdog's on top".

Lionel
Berichten: 47044
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Edwin van der Sar - Dat medelijden is het meest pijnlijk

Bericht door Lionel » wo aug 31, 2016 1:47 pm

En uiteindelijk ook voor het Nederlandse voetbal.
IK GELOOF!!!!!!

Gebruikersavatar
Sandro
Berichten: 11874
Lid geworden op: do nov 06, 2003 12:08 pm
Locatie: Arnhem

Re: Edwin van der Sar - Dat medelijden is het meest pijnlijk

Bericht door Sandro » wo aug 31, 2016 1:50 pm

Ook dat. Ik zie niet in waarom het niet goed zou zijn voor het Nederlandse voetbal. Gewoon lulkoek.
"Hate it or love it, the underdog's on top".

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33767
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Re: Edwin van der Sar - Dat medelijden is het meest pijnlijk

Bericht door Duke » wo aug 31, 2016 1:59 pm

Eén ding is duidelijk, makkelijk is het allemaal niet!
Zo makkelijk is het niet. Maar zo simpel ligt dat niet. Ook dat is te makkelijk. Dus alles op één iemand afschuiven is te makkelijk. Zo makkelijk gaat dat niet.
Zoals ook voor Marc Overmars geldt heb ik twijfels of Van der Sar nu de juiste man voor Ajax is. Uit dit interview blijkt het in ieder geval niet.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Mano
Berichten: 15119
Lid geworden op: wo jul 21, 2004 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Edwin van der Sar - Dat medelijden is het meest pijnlijk

Bericht door Mano » wo aug 31, 2016 3:00 pm

Duke schreef:Eén ding is duidelijk, makkelijk is het allemaal niet!
Zo makkelijk is het niet. Maar zo simpel ligt dat niet. Ook dat is te makkelijk. Dus alles op één iemand afschuiven is te makkelijk. Zo makkelijk gaat dat niet.
Zoals ook voor Marc Overmars geldt heb ik twijfels of Van der Sar nu de juiste man voor Ajax is. Uit dit interview blijkt het in ieder geval niet.

jij hebt makkelijk praten :biggrin.gif:
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

Gebruikersavatar
Sandro
Berichten: 11874
Lid geworden op: do nov 06, 2003 12:08 pm
Locatie: Arnhem

Re: Edwin van der Sar - Dat medelijden is het meest pijnlijk

Bericht door Sandro » wo aug 31, 2016 3:08 pm

Of in de woorden van vd Sar:
Het is nu natuurlijk makkelijk schieten, dat begrijp ik ook wel
"Hate it or love it, the underdog's on top".

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33767
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Re: Edwin van der Sar - Dat medelijden is het meest pijnlijk

Bericht door Duke » wo aug 31, 2016 3:30 pm

Dat snapt ie dan weer wel. :smallgrin.gif:
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

GangstaRiB
Berichten: 16755
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 10:44 pm
Locatie: Purmerend

Re: Edwin van der Sar - Dat medelijden is het meest pijnlijk

Bericht door GangstaRiB » wo aug 31, 2016 3:40 pm

Het zal allemaal niet makkelijk zijn, maar de balans slaat negatief door. De vraag van de kampioenschappen die Ajax op voorsprong hadden moeten zetten is een goeie. Daarin heeft het TH niet goed gehandeld en nu gaat PSV er met de buit vandoor. En dan durft Sar dat te wijten aan de goeie prestaties van Frank waardoor Marc niet kon ingrijpen. Ja hallo zeg....... Je hebt als TD toch een eigen beleid? Het is amateur night bij Ajax en deze wollige interviews laten zien dat iedere urgentie mist.

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Re: Edwin van der Sar - Dat medelijden is het meest pijnlijk

Bericht door brigade zuid » wo aug 31, 2016 5:10 pm

Pff wat is het toch een slappe hap, niet alleen hij maar ook Overmars die inderdaad voor iedereen wegduikt. Zondag had ie dan een zeldzaam interview bij de NOS en toen kwam ie ook niet veel verder dan opmerkingen als 'het gras is bij de buren altijd groener' en 'Guardado en Moreno is ook een stukje geluk' en meer van die onzin.

En natuurlijk had Ajax Psv al lang op grote achterstand moeten zetten, gelukkig is het niet gebeurt want Sar vind dat niet goed voor het Nederlands voetbal.

GangstaRiB
Berichten: 16755
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 10:44 pm
Locatie: Purmerend

Re: Edwin van der Sar - Dat medelijden is het meest pijnlijk

Bericht door GangstaRiB » wo aug 31, 2016 5:22 pm

Het plan Cruijff probeert de organisatie van Bayern te kopieren. Dat is jammerlijk mislukt. Hoeness en die andere knakker hebben én aan de top gestaan qua voetbal én zijn geslaagd in het zakenleven. En dat zijn dan alleen de uithangborden, daarachter zit een heel sterk team. Het huidige Ajax is een slap aftreksel daarvan. Daarbij zijn vele slachtoffers gevallen in de strijd om de macht, slachtoffers die misschien nu wel van heel veel waarde hadden kunnen zijn. Ik durf wel te stellen dat ik vanaf minuut 1 geen vertrouwen in Marc en Edje heb gehad en ze hebben barweinig gepresteerd om dat te logenstraffen. En ook vraag ik me af welke sterke figuren we achter de schermen hebben zitten. Dit sluit aan bij het andere topic dat loopt, over het amateurisme in de organisatie van Ajax.

Demosthenes
Berichten: 7389
Lid geworden op: zo dec 02, 2007 8:17 pm

Re: Edwin van der Sar - Dat medelijden is het meest pijnlijk

Bericht door Demosthenes » vr sep 02, 2016 9:46 am

De komst van Kasper Dolberg was niet unaniem, maar Marc maakte zich er hard voor, waardoor het doorging.
Dolberg is er dankzij Marc Overmars? Was mij niet bekend, Bazoer gaf dat zelf ook al eens aan: Overmars en FdB.
Heiko Westermann werd aangetrokken op basis van verhalen van Rafael van der Vaart?
Volgens https://www.whoscored.com/Players/5673/ ... Westermann was hij vorig seizoen vijf keer MotM; hoe dat kan? Geen idee, maar er is meer dan die ene wedstrijd.
Het plan Cruijff probeert de organisatie van Bayern te kopieren. Dat is jammerlijk mislukt. Hoeness en die andere knakker hebben én aan de top gestaan qua voetbal én zijn geslaagd in het zakenleven. En dat zijn dan alleen de uithangborden, daarachter zit een heel sterk team. Het huidige Ajax is een slap aftreksel daarvan. Daarbij zijn vele slachtoffers gevallen in de strijd om de macht, slachtoffers die misschien nu wel van heel veel waarde hadden kunnen zijn.
Kwam Brian Roy niet van Bayern terug met de opmerking dat Guardiola volgens een heel ander 'plan-Cruijff' trainde? Wat doet Roy tegenwoordig?
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23209
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Edwin van der Sar - Dat medelijden is het meest pijnlijk

Bericht door Cruijff » vr sep 02, 2016 8:44 pm

Demosthenes schreef:
Het plan Cruijff probeert de organisatie van Bayern te kopieren. Dat is jammerlijk mislukt. Hoeness en die andere knakker hebben én aan de top gestaan qua voetbal én zijn geslaagd in het zakenleven.
Kwam Brian Roy niet van Bayern terug met de opmerking dat Guardiola volgens een heel ander 'plan-Cruijff' trainde? Wat doet Roy tegenwoordig?
Op Koningsdag?

Dan zit Roy wat van zijn spulletjes te verkopen in de Beethovenstraat om nog wat geld te beuren (it is not a joke)

LucaS
Berichten: 53517
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Edwin van der Sar - Dat medelijden is het meest pijnlijk

Bericht door LucaS » za sep 03, 2016 6:30 am

De organisatie van Bayern kopieren? Spannend wie van de twee het eerst naar de gevangenis gaat, Overmars of vd Sar!
I think I lost my fucking headache

Demosthenes
Berichten: 7389
Lid geworden op: zo dec 02, 2007 8:17 pm

Re: Edwin van der Sar - Dat medelijden is het meest pijnlijk

Bericht door Demosthenes » za sep 03, 2016 7:42 am

Hoeness wordt gevolgd door Beckenbauer?
Al sinds november 2015 blijkt de Zwitserse justitie strafrechtelijk onderzoek te doen naar Franz Beckenbauer, vanwege dubieuze financiële transacties rond de organisatie van het WK voetbal in 2006. Behalve Beckenbauer (70), die hoofd van het organisatiecomité was dat het WK naar Duitsland haalde, worden ook drie andere leden van het presidium van het comité verdacht van onder meer oplichting, onrechtmatige bedrijfsvoering en witwassen.
https://www.nrc.nl/nieuws/2016/09/02/oo ... 5-a1519212

Overmars is net als Hoeness en Beckenbauer zakenman, Van der Sar niet.
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

Gebruikersavatar
Sandro
Berichten: 11874
Lid geworden op: do nov 06, 2003 12:08 pm
Locatie: Arnhem

Re: Edwin van der Sar - Dat medelijden is het meest pijnlijk

Bericht door Sandro » do aug 31, 2017 7:14 am

Ajax voert ingelast overleg en bekijkt rol van directeur Van der Sar'

Donderdag 31 augustus 2017 om 07:29

Ajax gaat de komende periode kijken naar de rol van Edwin van der Sar. De oud-voetballer heeft als algemeen directeur ook een beslissende stem in het Technisch Hart. Het is volgens ingewijden de vraag of dat wenselijk is.

Dat meldt De Telegraaf. Doordat Van der Sar en Dennis Bergkamp afgelopen voorjaar tegenover directeur spelerszaken Marc Overmars stonden, kreeg Peter Bosz wat betreft de invulling van zijn staf niet zijn zin, vertrok hij na één jaar naar Borussia Dortmund en werd Marcel Keizer kort daarna als opvolger van Bosz voor de leeuwen gegooid. De bedoeling was dat hij klaargestoomd zou worden, in plaats van direct eindverantwoordelijk.

Woensdag vond er een overleg plaats tussen de directie en raad van commissarissen. Over de rol van Van der Sar is niet gesproken. Ajax begroot standaard Europese deelname (groepsfase), maar door de uitschakeling in de Europa League moest die begroting worden bijgesteld. "Vanzelfsprekend kwam ook de transferwindow ter sprake", laat een woordvoerder van de club weten aan de ochtendkrant. "Maar de rvc en directie hebben vooral de consequenties van de Europese uitschakeling doorgenomen."
"Hate it or love it, the underdog's on top".

Gebruikersavatar
InnerHarbour
Berichten: 20534
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 1:09 am

Re: Edwin van der Sar - Dat medelijden is het meest pijnlijk

Bericht door InnerHarbour » do aug 31, 2017 7:59 am

Las vanmorgen dat Rijkaard gepolst is als lid van de RvC. Wat heeft die nu voor kwaliteiten dat hij dat zou kunnen. :confused.gif:

Het antwoord was overigens nee.
YNWA

wimpey
Berichten: 51682
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Edwin van der Sar - Dat medelijden is het meest pijnlijk

Bericht door wimpey » do aug 31, 2017 8:16 am

InnerHarbour schreef:Las vanmorgen dat Rijkaard gepolst is als lid van de RvC. Wat heeft die nu voor kwaliteiten dat hij dat zou kunnen. :confused.gif:

Het antwoord was overigens nee.
Rijkaard is geen domme jongen, die hebben ze enkel benaderd om de schijn hoog te houden. Voor mensen die op de 'lijn Cruijff' zitten is geen plaats bij Ajax.

Van Wijk wil er trouwens (vanwege z'n leeftijd) ook mee kappen bij Ajax, las ik.

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58583
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Edwin van der Sar - Dat medelijden is het meest pijnlijk

Bericht door 999 » do aug 31, 2017 9:17 am

Dat is toch een jeugdvrind van JC ?

Mano
Berichten: 15119
Lid geworden op: wo jul 21, 2004 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Edwin van der Sar - Dat medelijden is het meest pijnlijk

Bericht door Mano » do aug 31, 2017 12:57 pm

Hoe vaak wordt Rijkaard nog gepolst voor functies :confused.gif:

Die man moet echt 100x NEE zeggen voordat men door heeft dat hij niets meer met Voetbal te maken wilt hebben :blush.gif:
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33276
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Edwin van der Sar - Dat medelijden is het meest pijnlijk

Bericht door zeux » ma sep 25, 2017 7:54 am

Los van Keizer en Bergkamp, lijkt mij toch ook dat het experiment met deze Cruyff Academy graduate zo snel mogelijk gestopt moet worden.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Mano
Berichten: 15119
Lid geworden op: wo jul 21, 2004 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Edwin van der Sar - Dat medelijden is het meest pijnlijk

Bericht door Mano » ma sep 25, 2017 8:03 am

zeux schreef:Los van Keizer en Bergkamp, lijkt mij toch ook dat het experiment met deze Cruyff Academy graduate zo snel mogelijk gestopt moet worden.

gevalletje Heitinga 2.0


Ook bij hem zag je gedurende zijn loopbaan dat je hem vooral geen vragen moest stellen.
Hij was iets beter dan Heitinga, vandaar ook AD ipv jeugdcoach :hypocrite.gif:
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

Wie kent Cees de Wolf nog?
Berichten: 9020
Lid geworden op: do aug 28, 2014 11:39 am

Re: Edwin van der Sar - Dat medelijden is het meest pijnlijk

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog? » ma sep 25, 2017 2:27 pm

Gisteren liet hij het prietpraatje in de rust voor Klaassen over aan Overmars. Wat was daar de reden van?

Plaats reactie