Erik ten Hag

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23213
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Erik ten Hag

Bericht door Cruijff » do apr 18, 2019 12:55 pm

Ajax Rules schreef:ik kan wel wat redenen verzinnen:
1. Een trainer is een sleutelpositie in je organisatie. Je hebt niet zo heel vaak iemand in huis die er elke dag weer het maximale uitperst.

Wat ik al zei: het herstelt de natuurlijke hierarchie. Nu heeft Ten Hag inmiddels geen autoriteitsprobleem (meer?), maar het is natuurlijk vreemd dat statusgevoelige snotneuzen meer verdienen dan hun baas.

Frank de Boer stapte ooit tussentijds in december in, die nam toen genoegen met een voor een trainer van (zelfs een sub)top club nogal bescheiden salaris. Frank kreeg na een serie overwinningen op rij wel een verlenging en een opgehoogd contract. Toch ging hij bij lange na niet verdienen wat Miralem Sulejmani opstreek. Dat wilde De Boer gewoon ook niet.

Overmars doet geen mededelingen over de salarissen van de trainer, zit in ieder geval zeker onder het miljoen. En ook onder de 7 ton, maar het zal zeker niet (veel) minder dan 5 ton zijn.

De vier argumenten die je aandraagt kan ik wel volgen, maar nogmaals: wat schiet je ermee op? Als Ten Hag vindt dat een grotere beloning op de plaats is kan hij om meer salaris vragen. Als hij of tevreden is over het huidige bedrag of liever redelijk vrijheid wil houden als er een enorme verbetering voorbij komt dan doet hij het niet.
Het kan ook zijn dat Ten Hag blij is dat hij rugdekking krijgt van de directie ondanks enorme aanvalsgolven die maar bleven komen van een aantal media. We weten het niet.

Overmars is trouwens de aller gierigste niet. Dat er nu zelden gezeik over contracten is komt doordat er inderdaad vroegtijdig opgehoogd wordt. Vaak erg rap een verlenging en idd alleen bij spelers. Viergever kreeg nooit een aanbieding, verder tekenden recent alleen Kluivert en Tete niet want die gingen voor het buitenlandse geld.
Bijna altijd is hij het al voor geweest. Spelers betere contracten aangeboden nog voordat zij of hun zaakwaarnemer zelf op de deur beukten.

Marc heeft de naam een harde onderhandelaar te zijn maar hij deelt bij goede prestaties behoorlijk veel uit. Mogelijk zullen ze er nooit aan hebben gedacht een premie bij evt CL winst in het contract op te nemen, maar als Ten Hag in juni daar in Madrid gaat dan is Overmars zonder enige twijfel een TD die uit zichzelf een zeer passende extra beloning neerlegt.

Ajax Rules schreef:Ik haakte even in op wat Arhur zei.

Wat ik al zei: het herstelt de natuurlijke hierarchie. Nu heeft Ten Hag inmiddels geen autoriteitsprobleem (meer?), maar het is natuurlijk vreemd dat statusgevoelige snotneuzen meer verdienen dan hun baas.
De trainer wordt serieus genomen en heeft autoriteit omdat de groep zijn verhaal gelooft, status zit hem wat mij betreft niet in geld. Tuurlijk mag iemand die goed werk verricht ook goed beloond worden.

Maar is een Ajax slogan juist niet: we believe in our own DNA. we play for the applause. for the pride of the city.
Bij Ajax zal je minder verdienen dan in Parijs of in Manchester en ook als we sportief succesvoller blijken dan zij, gaan we niet in een ratrace om geld met hen wedijveren. Bij Ajax word je nog steeds uitstekend beloond en gaat het grotendeels om roem en om glorie.
Ajax Rules schreef:statusgevoelige snotneuzen
Statusgevoelige snotneuzen.
Tja. :blush.gif:

Je struikelt er inderdaad over: al die wansmaak qua kleding, protserige totaal out of poportion auto's en patserig gedweep met materialisme in de voetballerij.
Dat is ergerlijk, maar uitgerekend deze selectie met CL contenders, die vormen op dit vlak de uitzondering. Deze groep Ajacieden uit dit toch niet?

Dolberg onthulde over Matthijs de Ligt, over de schoenen van Matthijs de Ligt, een paar weken terug een pareltje van een anekdote waardoor je direct over de aanvoerder van Ajax 1 weet of hij dat stempel wel verdient of niet. :smallgrin.gif:

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23213
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Erik ten Hag

Bericht door Cruijff » do apr 18, 2019 1:12 pm

In 2008 bleek dat Albert Luque veel meer, maar dan ook echt een heleboel meer bij Ajax opstreek dan Huntelaar. Op zulke momenten is er stront aan de knikker. De onbetwiste topscorer en aanjager bij Ajax, aanvoerder was hij dat seizoen ook, die zat meerdere schalen lager dan een of andere Spanjaard die er zelden een bal in schopte.

Ja, toen waren de rapen gaar. Overmars & co zijn op dit vlak veel slimmer en veel meer in control dan de toenmalige clubleiding.

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23213
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Erik ten Hag

Bericht door Cruijff » do apr 18, 2019 2:29 pm

Maar voor vandaag genoeg gekletst over Ten Hag.


Hier is hij zelf ff aan het woord:
https://www.youtube.com/watch?v=jlsGv1QTyJ8

Lionel
Berichten: 47294
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Erik ten Hag

Bericht door Lionel » vr apr 19, 2019 10:33 am

De beste man heeft zich wel serieus ontwikkeld het afgelopen jaar. Hoe hij nu voor de camera over de wedstrijden praat :biggthumpup.gif:
IK GELOOF!!!!!!

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: Erik ten Hag

Bericht door Jöhnk » vr apr 19, 2019 10:35 am

Ik zie echt geen verschil. Misschien ben jij gewoon gewend geraakt aan hoe hij zich presenteert?

Mr. Ajax
Berichten: 14506
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 3:32 pm

Re: Erik ten Hag

Bericht door Mr. Ajax » vr apr 19, 2019 10:37 am

Als je wint en zo goed en mooi speelt klinkt alles gewoon een stuk beter.
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -

Mano
Berichten: 15186
Lid geworden op: wo jul 21, 2004 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Erik ten Hag

Bericht door Mano » vr apr 19, 2019 11:34 am

Ajax is bezig een contractverlenging aan te bieden, voorstel moet nog langs de RvC dan kan deze naar EtH.

goeie zaak lijkt me.


Ik was zelf 1,5 jaar geleden sceptisch. vervolgens liet hij het eerste half jaar niet veel verbetering zien en bleef ik sceptisch maar daarna heeft hij zijn stempel gedrukt en van een kamikaze stijl van Bosz een heel volwassen stijl gemaakt.

Je weet dat een team in bloedvorm is en vol automatisme zit als een Sinkgraven invalt in de kwartfinale en meteen mee doet. (met maar 8 wedstrijden achter zijn naam)
Dit was ook het geval in 1996. Wooter en Reuser konden aanhaken omdat de rest van zo'n extreem hoog niveau was.
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

D_skilled
Berichten: 7293
Lid geworden op: do dec 20, 2007 5:42 pm

Re: Erik ten Hag

Bericht door D_skilled » vr apr 19, 2019 11:52 am

Incredibile

Marcel van Roosmalen
19 april 2019

Na het succes van Ajax in Turijn las ik in De Telegraaf een bijzonder verslag dat begon met een zin zonder werkwoord: ‘Incredibile, ongelooflijk’. Daarna buitelden de superlatieven (‘toverende kleinkinderen van Johan Cruijff’) over elkaar heen. Als ik niet beter wist had ik gedacht dat hier een verslaggever aan het werk was die van zijn hobby zijn beroep heeft gemaakt.

Maar ik wist wel beter: de auteur van het dartele proza was Ajax-watcher Mike Verweij. Voor wie vertrouwd is met het werk van deze verslaggever was het een genoegen om er even bij stil te staan met hoeveel pijn en moeite al die mooie bijvoeglijke naamwoordjes in die fijne zinnetjes moesten zijn terechtgekomen, want als er nu iemand met een kettingzaag bij de stoelpoten onder Ajax-trainer Erik ten Hag had staan rommelen was het wel Mike Verweij. Nadat Ajax vorig jaar kansloos van PSV verloor plaatste hij een poll op Twitter met de vraag of de Ajax-trainer wel geschikt was voor zijn baan.

Gistermorgen had Verweij een persoonlijk stuk over de deadlinestress onder voetbaljournalisten tijdens een hectische Champions League-avond. Over de werkdruk had hij natuurlijk ook kunnen schrijven hoe ontzettend ruk het is als je iemand anderhalf jaar lang professioneel aan gort probeert te schrijven en mensen probeert te mobiliseren om de druk op te voeren om een trainer die jou geen handje geeft te ontslaan en dat de wind dan plotseling draait en alle troep in je eigen gezicht waait. Terwijl de Ajax-supporters na de wedstrijd voor het eerst de naam van hun trainer scandeerden moest Mike Verweij op de perstribune strafregels schrijven.

‘Het wonder duurt voort. Honderd procent verdiend.’ En dat maal duizend, de rest van het seizoen, iedere dag.

Het wonderlijke bij De Telegraaf is dat ze die strafregels vervolgens gaan uitventen alsof ze het altijd al gevonden hebben. Van sportopperhoofd Valentijn Driessen kan ik zoiets nog wel hebben. Die heeft zichzelf al dusdanig voor lul gezet met zijn opmerking dat hij het een ronde eerder niet de moeite vond om af te reizen naar Madrid vanwege de te verwachten slachting. Maar van Mike Verweij, die een reputatie heeft in het aantrappen van gewonde dieren, is het moeilijker te accepteren dat hij opeens meewaait met de heersende warme wind en iedereen negeert of blokkeert die hem eraan herinnert dat hij nog niet zolang geleden diametraal anders over Ten Hag dacht.

Incredibile, ongelooflijk.

Tijd voor een poll.

Bron: NRC

Gebruikersavatar
Ajaciedjuh
Berichten: 23000
Lid geworden op: do mei 20, 2004 11:16 am

Re: Erik ten Hag

Bericht door Ajaciedjuh » vr apr 19, 2019 12:00 pm

D_skilled schreef:
Incredibile

Marcel van Roosmalen
19 april 2019

Na het succes van Ajax in Turijn las ik in De Telegraaf een bijzonder verslag dat begon met een zin zonder werkwoord: ‘Incredibile, ongelooflijk’. Daarna buitelden de superlatieven (‘toverende kleinkinderen van Johan Cruijff’) over elkaar heen. Als ik niet beter wist had ik gedacht dat hier een verslaggever aan het werk was die van zijn hobby zijn beroep heeft gemaakt.

Maar ik wist wel beter: de auteur van het dartele proza was Ajax-watcher Mike Verweij. Voor wie vertrouwd is met het werk van deze verslaggever was het een genoegen om er even bij stil te staan met hoeveel pijn en moeite al die mooie bijvoeglijke naamwoordjes in die fijne zinnetjes moesten zijn terechtgekomen, want als er nu iemand met een kettingzaag bij de stoelpoten onder Ajax-trainer Erik ten Hag had staan rommelen was het wel Mike Verweij. Nadat Ajax vorig jaar kansloos van PSV verloor plaatste hij een poll op Twitter met de vraag of de Ajax-trainer wel geschikt was voor zijn baan.

Gistermorgen had Verweij een persoonlijk stuk over de deadlinestress onder voetbaljournalisten tijdens een hectische Champions League-avond. Over de werkdruk had hij natuurlijk ook kunnen schrijven hoe ontzettend ruk het is als je iemand anderhalf jaar lang professioneel aan gort probeert te schrijven en mensen probeert te mobiliseren om de druk op te voeren om een trainer die jou geen handje geeft te ontslaan en dat de wind dan plotseling draait en alle troep in je eigen gezicht waait. Terwijl de Ajax-supporters na de wedstrijd voor het eerst de naam van hun trainer scandeerden moest Mike Verweij op de perstribune strafregels schrijven.

‘Het wonder duurt voort. Honderd procent verdiend.’ En dat maal duizend, de rest van het seizoen, iedere dag.

Het wonderlijke bij De Telegraaf is dat ze die strafregels vervolgens gaan uitventen alsof ze het altijd al gevonden hebben. Van sportopperhoofd Valentijn Driessen kan ik zoiets nog wel hebben. Die heeft zichzelf al dusdanig voor lul gezet met zijn opmerking dat hij het een ronde eerder niet de moeite vond om af te reizen naar Madrid vanwege de te verwachten slachting. Maar van Mike Verweij, die een reputatie heeft in het aantrappen van gewonde dieren, is het moeilijker te accepteren dat hij opeens meewaait met de heersende warme wind en iedereen negeert of blokkeert die hem eraan herinnert dat hij nog niet zolang geleden diametraal anders over Ten Hag dacht.

Incredibile, ongelooflijk.

Tijd voor een poll.

Bron: NRC
Ik wilde deze net posten. :biggthumpup.gif: Heerlijk. :smile-ajax.gif:
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33481
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Erik ten Hag

Bericht door zeux » vr apr 19, 2019 12:48 pm

De meesterzetten van tacticus Erik ten Hag


De Italiaanse kranten raken er niet over uitgepraat: hoe kon het dat ­erkend meesterbrein en Juventus-coach Massimiliano ­Allegri dinsdagavond werd afgetroefd door de relatief onbekende Ajax-coach Erik ten Hag? Wat ­gebeurde er nou precies in Turijn na een eerste helft waarin Juventus duidelijk sterker oogde?

Bart Vlietstra18 april 2019, 22:28
Het was feitelijk een kwestie van lokken. Na de rust werd een aantal Ajacieden door Ten Hag meer naar achteren gehaald om zo de middenvelders van Juventus te verleiden naar voren op te schuiven, in de richting van het Ajax-doel. Daardoor ontstond er ruimte op het middenveld, waar vandaan creatieve Ajacieden als Ziyech en Neres konden oprukken naar het doel van Juventus.

In het jargon van Ten Hag: ‘Twee 6-en en de backs laten uitzakken, dan komen de halfruimtes dus open. Dan kan je voetballen.’

Allegri was een gewaarschuwd man. In Amsterdam kreeg Juventus geregeld geen vat op het snelle combinatievoetbal dat van achteruit werd georkestreerd door Frenkie de Jong, die ook bij balverlies goed werk verrichte. Door veel trainers wordt een middenvelder die ­tussen verdediging en middenveld opereert aangeduid als een ‘6’, want met dat rugnummer speelde dat type middenvelder vroeger vaak.

In Turijn moest het anders, ­bedacht Allegri. Het plan: als doelman Onana of centrumverdedigers De Ligt en Blind de bal hadden, kregen alle Ajax-middenvelders zowat een speler van Juventus op hun tenen staan, met speciale aandacht voor De Jong. Die had continu Paulo Dybala of Federico Bernardeschi in zijn nek hijgen.

Het doel van Juventus was ervoor te zorgen dat de opbouw via de Ajax-backs verliep in plaats van via de voetbalvaardige middenvelders als De Jong en Schöne. Die opzet slaagde vanuit Italiaans oogpunt in de eerste helft prima. Als rechtsback Joël Veltman de bal kreeg, kwam Juventus-linkermiddenvelder Matuidi op hem af. Veltman zag geen uitweg, zo veroverde Juventus vaak de bal.

Afbeelding

Het moest anders, schreeuwden Ten Hag en zijn assistent Alfred Schreuder al voor rust langs de lijn. In de pauze was er tijd om de afspraken na te lopen met behulp van videobeelden en magneetborden (een bord met daarop een veld en gekleurde magneetjes die de spelers voorstellen).

De truc? Lasse Schöne, die normaal iets rechts vóór De Jong speelt, moest naar achteren en naast De Jong gaan spelen, hij werd dus feitelijk ook een ‘zes’. Ook Veltman moest wat verder richting achterlijn. Juventus-middenvelder Matuidi schoof automatisch mee naar voren. Samen konden rechtsback Veltman en Schöne de eenzame Matuidi makkelijk uitspelen. Ook voor De Jong werd het makkelijker met Schöne dichter in zijn buurt.

Waar Matuidi eerst stond, kwam ruimte. Voorts was het zaak dat de creatieve rechtsbuiten ­Ziyech of aanvallende middenvelder Van de Beek precies in die ruimte opdoken om de bal te ­vragen en in relatieve vrijheid richting Juventus-doel op te stomen, soms geholpen door rechtsback Veltman die langs de zijlijn naar voren trok. Ook op links lukte dit opzetje een paar keer met de ingevallen linksback Sinkgraven, De Jong en linksbuiten Neres.

Ten Hag gaf na afloop de credits aan zijn spelers. ‘Zij pikken dingen heel snel op.’ Maar van La Gazzetta dello Sport kreeg ‘visionair’ Ten Hag het hoogste cijfer: een 8.
De Volkskrant vandaag.

Wat Vlietstra natuurlijk vergat te schrijven is dat dit allemaal het werk van de spelers zelf is, die dit ergens in het najaar in het oor van Ten Hag hebben moeten fluisteren, anders was die halve finale er nooit gekomen....
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Iniesta
Berichten: 6019
Lid geworden op: ma okt 17, 2011 10:52 pm

Re: Erik ten Hag

Bericht door Iniesta » vr apr 19, 2019 1:06 pm

Gelukkig hebben ze het vanaf toen ook wat rustiger aan gedaan op de training, door die drie van daarvoor hadden de spelers niet eens tijd om op de PlayStation dit soort tactiek te oefenen

Mr. Ajax
Berichten: 14506
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 3:32 pm

Re: Erik ten Hag

Bericht door Mr. Ajax » vr apr 19, 2019 1:09 pm

Goed van Roosmalen. :biggthumpup.gif: Wat een stel drolletjes die Driessen & Verweij. :blackcat.gif:
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -

Gebruikersavatar
Gezond verstand
Berichten: 3190
Lid geworden op: za sep 09, 2017 2:35 am

Re: Erik ten Hag

Bericht door Gezond verstand » za apr 20, 2019 11:31 am

Van Roosmalen, die ik overigens maar een zwakke columnist vind, heeft hier natuurlijk wel boter op zijn hoofd. Hij heeft over over natrappen, maar deze column is precies dat. Had hij het in de winterstop geschreven, prima. Maar na het CL succes plots je bek open trekken en een journalist van een andere krant afmaken is keihard natrappen. Als ik hoofdredacteur van het NRC was geweest had ik gezegd "Marcel, dit is hypocriet, daar werken wij niet aan mee. Zet dit maar lekker op je eigen website en schrijf voor ons maar een goed stukje".
Fans van andere clubs
Ben je fan van een andere club, dan ben je welkom. Zolang je je maar niet al te provocerend gedraagt

Wie kent Cees de Wolf nog?
Berichten: 9055
Lid geworden op: do aug 28, 2014 11:39 am

Re: Erik ten Hag

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog? » zo apr 21, 2019 11:33 pm

Vermoedelijk is vriend en vijand het erover eens dat het goed is dat je geen hoofdredacteur van NRC bent, GV. Daar ben je, op basis van de ervaringen op dit forum, niet objectief genoeg voor.

Gebruikersavatar
Gezond verstand
Berichten: 3190
Lid geworden op: za sep 09, 2017 2:35 am

Re: Erik ten Hag

Bericht door Gezond verstand » ma apr 22, 2019 4:14 am

Ik zou het ook niet willen, dus dat komt goed uit. Al had deze boter op het hoofd van de natrappende Van Roosmalen echter nooit gepubliceerd geworden. En dat had dan wel weer positief geweest.
Fans van andere clubs
Ben je fan van een andere club, dan ben je welkom. Zolang je je maar niet al te provocerend gedraagt

Wouter
Berichten: 18788
Lid geworden op: ma jun 21, 2004 12:35 pm
Locatie: Einde van de wereld

Re: Erik ten Hag

Bericht door Wouter » ma apr 22, 2019 8:51 am

"Had geworden"...Cees heeft gelijk. :smallgrin.gif:

Gebruikersavatar
Gezond verstand
Berichten: 3190
Lid geworden op: za sep 09, 2017 2:35 am

Re: Erik ten Hag

Bericht door Gezond verstand » ma apr 22, 2019 12:03 pm

Wouter schreef:"Had geworden"...Cees heeft gelijk. :smallgrin.gif:
Nogmaals, ik betwist het ook niet. Maar ik ambieer die functie ook helemaal niet. Als ik dat wel zou doen, zou dat slecht zijn voor die voormalig Arnhemmer, die zeikende, nare man.
Fans van andere clubs
Ben je fan van een andere club, dan ben je welkom. Zolang je je maar niet al te provocerend gedraagt

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23213
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Erik ten Hag

Bericht door Cruijff » ma apr 22, 2019 8:59 pm

Valentijn Driessen is er vandaag weer bij VI.
Mathieu van der Poel krijgt van de heren Derksen en Van der Gijp uitgebreid de complimenten.

Valentijn zegt dat hij ook dol is op wielrennen, maar hij vond het ongelooflijk dat die gasten die in zijn wiel kwamen er niet ff overheen konden komen.

Gebruikersavatar
Ajaciedjuh
Berichten: 23000
Lid geworden op: do mei 20, 2004 11:16 am

Re: Erik ten Hag

Bericht door Ajaciedjuh » ma apr 29, 2019 10:16 am

"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

Gebruikersavatar
WP_Legend
Berichten: 10279
Lid geworden op: wo sep 17, 2003 8:44 pm
Locatie: Perth

Re: Erik ten Hag

Bericht door WP_Legend » ma apr 29, 2019 11:37 am

Hijs leuk.

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33838
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Re: Erik ten Hag

Bericht door Duke » ma apr 29, 2019 3:59 pm

'Ajaxtrainer Erik ten Hag is een stoïcijnse filosoof'

Filosoof Ko van 't Hek ziet in de woorden van Ajaxtrainer Erik ten Hag klassieke filosofen doorschemeren, zo betoogt hij in dit opiniestuk. 'Het enige wat je kunt doen is het goede doen.'

Het gaat wel vaker over de filosofie van een voetbaltrainer, maar dit stuk gaat daar niet over. Ajaxcoach Erik ten Hag lijkt namelijk daadwerkelijk filosofen bestudeerd te hebben: de stoïcijnen.

Maar laat me eerst een misvatting over het stoïcisme wegnemen: het is iets anders dan hoe we 'stoïcijns zijn' normaal gebruiken in het Nederlands. De eeuwenoude (niet ouderwetse) filosofische stroming gaat niet over het onderdrukken of verhullen van emoties, maar over het temmen ervan.

Het is een levenshouding die verwant is aan het boeddhisme, waarbij zelfbeheersing, onverstoorbaarheid en wijsheid centraal staan. Een filosofie die Ten Hag lijkt te helpen bij het leveren van topprestaties.

'Het proces' komt vaak terug in de woorden van Ten Hag. Zo vaak dat je kunt stellen dat het centraal staat in zijn denken. In een gesprek met Trouw bijvoorbeeld, vlak na zijn aanstelling bij Ajax, zegt hij: "Trainen is een langdurig proces. Op de lange termijn (...) gaat het erom dat je het spel verbetert, waardoor ook de resultaten komen."

Wat bedoelt hij hier precies mee? Hedendaagse stoïcijn Ryan Holiday vat dit mooi samen: 'Het proces zegt: goed, je moet iets heel moeilijks doen.' In het geval van Ajax is dat een goede tegenstander verslaan, kampioen worden of zelfs de Champions League winnen.

'Richt je daar niet op,' vervolgt Holiday, 'in plaats daarvan deel je het op in stukken. Doe gewoon wat je moet doen op dit moment en doe het goed. Daarna ga je verder met het volgende. Volg het proces en niet de prijs.' Dit hoor je terug in de eindeloze herhaling van coach en spelers dat er alleen wordt gekeken naar de eerstvolgende wedstrijd.

Onze macht
Die focus op het proces is terug te leiden tot een van de basisprincipes van het stoïcisme: het verschil tussen wat aan ons is en wat niet. Omstreeks het jaar 100 zei filosoof Epictetus daar al over: "Maak het beste van wat er in onze macht ligt, en neem de rest zoals het komt. Sommige dingen zijn aan ons, andere dingen zijn dat niet."

Met andere woorden, maak het beste van 'je spel verbeteren' en maak je geen zorgen over of het prijzen oplevert. Haal het uiterste uit elk moment en neem de daaropvolgende resultaten zoals ze komen.

Het gaat de stoïcijnen om elke dag het goede te doen, dat is wat je in de hand hebt. "We willen en moeten verbeteren. Goed is niet goed genoeg," zegt Ten Hag ook in Trouw. De Romeinse keizer-filosoof Marcus Aurelius schreef hierover: 'Dit is het kenmerk van perfectie van karakter: elke dag besteden alsof het je laatste was, zonder waanzin, apathie of pretentie.'

Met andere woorden, vraag elke dag het uiterste van jezelf om zo goed te worden als je kunt zijn. Dat is waarover je controle hebt, dan volgen de beste resultaten die je op dat moment kunt halen.

In de weg
Door uitdagingen aan te gaan kun je jezelf verbeteren. Stoïcijnen willen uitdagingen, geen uitdaging is daarbij te groot. Dat is ook wat Ten Hag tegen Ajax TV zei na de moeilijke loting tegen Juventus: "Dat maakt de uitdaging des te groter en daar liggen ook kansen."

Dat lijkt op de woorden van Aurelius: 'De belemmering van de actie bevordert de actie. Wat in de weg staat, wordt de weg.' Ze gaan allebei over het aangaan van de problemen, van de uitdagingen. Daarin ligt volgens de stoïcijnen het doel. In de uitdaging ligt de kans om jezelf te verbeteren.

Tot slot moeten we het ook even hebben over Ten Hag en de media. In zijn reactie op de kritiek op hem toont zich de ware stoïcijn. Tegen Voetbal International zegt hij: "Scoren over de rug van een ander. Je weet op het moment dat je deze job doet, en het zit tegen, dat dit kan gebeuren. Ik leg het direct naast me neer en richt me op zaken die ik kan beïnvloeden. Dit kan ik niet beïnvloeden."

Dat zegt een man die weet dat hij alleen geraakt kan worden als hij zich laat raken. Of zoals Marcus Aurelius schreef: 'Kies ervoor om niet geraakt te worden - en je voelt je niet geraakt. Voel je niet geraakt - en je bent het niet.'

Ook in deze houding klinkt het onderscheid tussen 'wat aan ons is, wat niet aan ons' door. Je hebt weinig invloed op je imago, net zoals je weinig invloed hebt op het resultaat - het enige wat je kunt doen is het goede doen.

Dus: ook als Ajax geen enkele prijs wint, is dit een goed seizoen. We zullen namelijk nooit vergeten hoe goed dit Ajax is. En hoe wijs die oude Grieken en Romeinen al waren.
www.parool.nl

:smallgrin.gif:
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Gebruikersavatar
SylvievdVaart
Berichten: 13218
Lid geworden op: do sep 30, 2004 2:28 pm
Locatie: Wollukje ❤

Re: Erik ten Hag

Bericht door SylvievdVaart » di apr 30, 2019 6:39 am

Een werkelijk formidabel opiniestuk.
so you're a tough guy, like it really rough guy, just can't get enough guy, chest always so puffed guy

Mr. Ajax
Berichten: 14506
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 3:32 pm

Re: Erik ten Hag

Bericht door Mr. Ajax » di apr 30, 2019 8:48 am

Duke schreef:
'Ajaxtrainer Erik ten Hag is een stoïcijnse filosoof'

Filosoof Ko van 't Hek ziet in de woorden van Ajaxtrainer Erik ten Hag klassieke filosofen doorschemeren, zo betoogt hij in dit opiniestuk. 'Het enige wat je kunt doen is het goede doen.'

Het gaat wel vaker over de filosofie van een voetbaltrainer, maar dit stuk gaat daar niet over. Ajaxcoach Erik ten Hag lijkt namelijk daadwerkelijk filosofen bestudeerd te hebben: de stoïcijnen.

Maar laat me eerst een misvatting over het stoïcisme wegnemen: het is iets anders dan hoe we 'stoïcijns zijn' normaal gebruiken in het Nederlands. De eeuwenoude (niet ouderwetse) filosofische stroming gaat niet over het onderdrukken of verhullen van emoties, maar over het temmen ervan.

Het is een levenshouding die verwant is aan het boeddhisme, waarbij zelfbeheersing, onverstoorbaarheid en wijsheid centraal staan. Een filosofie die Ten Hag lijkt te helpen bij het leveren van topprestaties.

'Het proces' komt vaak terug in de woorden van Ten Hag. Zo vaak dat je kunt stellen dat het centraal staat in zijn denken. In een gesprek met Trouw bijvoorbeeld, vlak na zijn aanstelling bij Ajax, zegt hij: "Trainen is een langdurig proces. Op de lange termijn (...) gaat het erom dat je het spel verbetert, waardoor ook de resultaten komen."

Wat bedoelt hij hier precies mee? Hedendaagse stoïcijn Ryan Holiday vat dit mooi samen: 'Het proces zegt: goed, je moet iets heel moeilijks doen.' In het geval van Ajax is dat een goede tegenstander verslaan, kampioen worden of zelfs de Champions League winnen.

'Richt je daar niet op,' vervolgt Holiday, 'in plaats daarvan deel je het op in stukken. Doe gewoon wat je moet doen op dit moment en doe het goed. Daarna ga je verder met het volgende. Volg het proces en niet de prijs.' Dit hoor je terug in de eindeloze herhaling van coach en spelers dat er alleen wordt gekeken naar de eerstvolgende wedstrijd.

Onze macht
Die focus op het proces is terug te leiden tot een van de basisprincipes van het stoïcisme: het verschil tussen wat aan ons is en wat niet. Omstreeks het jaar 100 zei filosoof Epictetus daar al over: "Maak het beste van wat er in onze macht ligt, en neem de rest zoals het komt. Sommige dingen zijn aan ons, andere dingen zijn dat niet."

Met andere woorden, maak het beste van 'je spel verbeteren' en maak je geen zorgen over of het prijzen oplevert. Haal het uiterste uit elk moment en neem de daaropvolgende resultaten zoals ze komen.

Het gaat de stoïcijnen om elke dag het goede te doen, dat is wat je in de hand hebt. "We willen en moeten verbeteren. Goed is niet goed genoeg," zegt Ten Hag ook in Trouw. De Romeinse keizer-filosoof Marcus Aurelius schreef hierover: 'Dit is het kenmerk van perfectie van karakter: elke dag besteden alsof het je laatste was, zonder waanzin, apathie of pretentie.'

Met andere woorden, vraag elke dag het uiterste van jezelf om zo goed te worden als je kunt zijn. Dat is waarover je controle hebt, dan volgen de beste resultaten die je op dat moment kunt halen.

In de weg
Door uitdagingen aan te gaan kun je jezelf verbeteren. Stoïcijnen willen uitdagingen, geen uitdaging is daarbij te groot. Dat is ook wat Ten Hag tegen Ajax TV zei na de moeilijke loting tegen Juventus: "Dat maakt de uitdaging des te groter en daar liggen ook kansen."

Dat lijkt op de woorden van Aurelius: 'De belemmering van de actie bevordert de actie. Wat in de weg staat, wordt de weg.' Ze gaan allebei over het aangaan van de problemen, van de uitdagingen. Daarin ligt volgens de stoïcijnen het doel. In de uitdaging ligt de kans om jezelf te verbeteren.

Tot slot moeten we het ook even hebben over Ten Hag en de media. In zijn reactie op de kritiek op hem toont zich de ware stoïcijn. Tegen Voetbal International zegt hij: "Scoren over de rug van een ander. Je weet op het moment dat je deze job doet, en het zit tegen, dat dit kan gebeuren. Ik leg het direct naast me neer en richt me op zaken die ik kan beïnvloeden. Dit kan ik niet beïnvloeden."

Dat zegt een man die weet dat hij alleen geraakt kan worden als hij zich laat raken. Of zoals Marcus Aurelius schreef: 'Kies ervoor om niet geraakt te worden - en je voelt je niet geraakt. Voel je niet geraakt - en je bent het niet.'

Ook in deze houding klinkt het onderscheid tussen 'wat aan ons is, wat niet aan ons' door. Je hebt weinig invloed op je imago, net zoals je weinig invloed hebt op het resultaat - het enige wat je kunt doen is het goede doen.

Dus: ook als Ajax geen enkele prijs wint, is dit een goed seizoen. We zullen namelijk nooit vergeten hoe goed dit Ajax is. En hoe wijs die oude Grieken en Romeinen al waren.
http://www.parool.nl

:smallgrin.gif:
Haha, mooi!
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -

Historicus
Berichten: 3362
Lid geworden op: di mar 15, 2016 11:03 pm

Re: Erik ten Hag

Bericht door Historicus » di apr 30, 2019 12:43 pm

Cruijff schreef:
Ajax Rules schreef:ik kan wel wat redenen verzinnen:
1. Een trainer is een sleutelpositie in je organisatie. Je hebt niet zo heel vaak iemand in huis die er elke dag weer het maximale uitperst.

Wat ik al zei: het herstelt de natuurlijke hierarchie. Nu heeft Ten Hag inmiddels geen autoriteitsprobleem (meer?), maar het is natuurlijk vreemd dat statusgevoelige snotneuzen meer verdienen dan hun baas.

Frank de Boer stapte ooit tussentijds in december in, die nam toen genoegen met een voor een trainer van (zelfs een sub)top club nogal bescheiden salaris. Frank kreeg na een serie overwinningen op rij wel een verlenging en een opgehoogd contract. Toch ging hij bij lange na niet verdienen wat Miralem Sulejmani opstreek. Dat wilde De Boer gewoon ook niet.

Overmars doet geen mededelingen over de salarissen van de trainer, zit in ieder geval zeker onder het miljoen. En ook onder de 7 ton, maar het zal zeker niet (veel) minder dan 5 ton zijn.

De vier argumenten die je aandraagt kan ik wel volgen, maar nogmaals: wat schiet je ermee op? Als Ten Hag vindt dat een grotere beloning op de plaats is kan hij om meer salaris vragen. Als hij of tevreden is over het huidige bedrag of liever redelijk vrijheid wil houden als er een enorme verbetering voorbij komt dan doet hij het niet.
Het kan ook zijn dat Ten Hag blij is dat hij rugdekking krijgt van de directie ondanks enorme aanvalsgolven die maar bleven komen van een aantal media. We weten het niet.

Overmars is trouwens de aller gierigste niet. Dat er nu zelden gezeik over contracten is komt doordat er inderdaad vroegtijdig opgehoogd wordt. Vaak erg rap een verlenging en idd alleen bij spelers. Viergever kreeg nooit een aanbieding, verder tekenden recent alleen Kluivert en Tete niet want die gingen voor het buitenlandse geld.
Bijna altijd is hij het al voor geweest. Spelers betere contracten aangeboden nog voordat zij of hun zaakwaarnemer zelf op de deur beukten.

Marc heeft de naam een harde onderhandelaar te zijn maar hij deelt bij goede prestaties behoorlijk veel uit. Mogelijk zullen ze er nooit aan hebben gedacht een premie bij evt CL winst in het contract op te nemen, maar als Ten Hag in juni daar in Madrid gaat dan is Overmars zonder enige twijfel een TD die uit zichzelf een zeer passende extra beloning neerlegt.

Ajax Rules schreef:Ik haakte even in op wat Arhur zei.

Wat ik al zei: het herstelt de natuurlijke hierarchie. Nu heeft Ten Hag inmiddels geen autoriteitsprobleem (meer?), maar het is natuurlijk vreemd dat statusgevoelige snotneuzen meer verdienen dan hun baas.
De trainer wordt serieus genomen en heeft autoriteit omdat de groep zijn verhaal gelooft, status zit hem wat mij betreft niet in geld. Tuurlijk mag iemand die goed werk verricht ook goed beloond worden.

Maar is een Ajax slogan juist niet: we believe in our own DNA. we play for the applause. for the pride of the city.
Bij Ajax zal je minder verdienen dan in Parijs of in Manchester en ook als we sportief succesvoller blijken dan zij, gaan we niet in een ratrace om geld met hen wedijveren. Bij Ajax word je nog steeds uitstekend beloond en gaat het grotendeels om roem en om glorie.
Ajax Rules schreef:statusgevoelige snotneuzen
Statusgevoelige snotneuzen.
Tja. :blush.gif:

Je struikelt er inderdaad over: al die wansmaak qua kleding, protserige totaal out of poportion auto's en patserig gedweep met materialisme in de voetballerij.
Dat is ergerlijk, maar uitgerekend deze selectie met CL contenders, die vormen op dit vlak de uitzondering. Deze groep Ajacieden uit dit toch niet?

Dolberg onthulde over Matthijs de Ligt, over de schoenen van Matthijs de Ligt, een paar weken terug een pareltje van een anekdote waardoor je direct over de aanvoerder van Ajax 1 weet of hij dat stempel wel verdient of niet. :smallgrin.gif:
Over de anekdote in kwestie: https://www.voetbalprimeur.nl/nieuws/87 ... lijk-.html (Bij Andy in de auto.)

Gebruikersavatar
Gezond verstand
Berichten: 3190
Lid geworden op: za sep 09, 2017 2:35 am

Re: Erik ten Hag

Bericht door Gezond verstand » wo mei 01, 2019 5:13 am

Fans van andere clubs
Ben je fan van een andere club, dan ben je welkom. Zolang je je maar niet al te provocerend gedraagt

Plaats reactie