Erik ten Hag

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58583
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Erik ten Hag

Bericht door 999 » ma sep 27, 2021 9:36 am

Alleen Ajax kan Ajax stoppen
Op Ajax staat geen maat in de Eredivisie. FC Twente lukte het in de tweede speelronde gelijk te spelen. Trainer Erik ten Hag wees erop dat zijn ploeg tot begin september nodig heeft om in topvorm te geraken. Omdat dit structureel het geval is sinds zijn komst, snijdt Ten Hags analyse hout.

Als Ajax in het begin van het seizoen punten verspeelt, ligt dat aan Ajax en niet aan de tegenstander. Hoe je de kampioen op dit moment ook tracht te bestrijden; op de Nederlandse velden is er niemand tegen bestand.

SC Cambuur deed het met open vizier, met vier verdedigers, met vijf verdedigers, met hoog druk zetten en met z’n allen achter de bal. De kwalitatieve armoe waarmee trainer Henk de Jong de bus instapte in Leeuwarden tegenover het niveau Europese subtop eindigde in een monsternederlaag: 9-0. Danny Buijs deed het met FC Groningen op de Atletico Madrid-tour. Ultradefensief, vervelend, zuigend en tijdrekkend. Omdat het bewust vergat te voetballen, kwamen de Groningers tot twee schamele schoten richting het doel van Remko Pasveer. Resultaat: 3-0 nederlaag. Midweeks deed Sjors Ultee het met Fortuna Sittard op zijn manier. Na afloop van het 5-0 verlies gaf hij toe dat er tegen Ajax geen eer te behalen valt. Wel had hij meer scherpte in de duels verwacht van zijn spelers.

Belangrijk voor trainers is om tegen Ajax de aard van hun ploeg niet te verloochenen. Daarnaast is het verstandig damage control als prioriteit te stellen. Of het iets had geholpen als de Limburgers op het randje hadden gespeeld? Dan zou Fortuna Sittard met lege handen hebben gestaan. Maar tevens een kaartenlast hebben opgelopen waarvoor het later de prijs zou betalen.

Hoe hoog de uitslag tegen Ajax uitvalt, ligt aan Ajax. Hebben ze zin om negentig minuten gas te geven, of gaat de handrem erop na een helft, een kwartier voor tijd of bij 5-0? Buijs was blij dat de score alleszins dragelijk was. Dat had weinig met de Groningse strategie te maken. Met het Amsterdamse vizier op scherp zou zijn ploeg zomaar driemaal extra hebben moeten aftrappen.

Cambuur-trainer De Jong kreeg er ongenadig van langs na de 9-0. Alleen kent hij als geen ander de veerkracht van zijn spelersgroep. De Jong moet hebben geweten dat de kersverse Eredivisionist mentaal met zo’n uitslag uit de voeten kon. Anders had de Friese formatie nooit de twee volgende duels gewonnen: Heracles Almelo (2-1) en Sparta (4-0). Daar een goede inschatting van maken, is ook een kwaliteit van een trainer. Niet voor niets staat De Jong bekend om zijn gaven als people-manager. Bij VVV-Venlo werkte de 13-0 nederlaag een jaar geleden thuis tegen Ajax juist contraproductief. Tijdens het vierde seizoen vechtend voor lijfsbehoud in de Eredivisie bevond de club zich in een neerwaartse spiraal. Half murw gebeukt, was de 13-0 het begin van het einde van Hans de Koning en VVV-Venlo op het hoogste niveau.

Bij SC Cambuur is er dit eerste Eredivisie-seizoen nog volop geloof en energie om te overleven. Heel brutaal staat De Jong met zijn jongens zevende. Met twee punten voorsprong op nummer 8, provinciegenoot en aartsrivaal SC Heerenveen. Daar kan de club voorlopig mee vooruit, al zegt het niets over het overleven op lange termijn. Buijs en Ultee doen het als kroonprinsen van het trainersgilde een stuk minder bij FC Groningen en Fortuna Sittard met een 17e en 15e plek.

Betekent de superioriteit van Ajax dat iedereen bij voorbaat met de witte vlag moet zwaaien? Nee, de volgende twee opponenten in de Johan Cruijff ArenA – FC Utrecht en PSV – mag je hoger inschatten dan SC Cambuur en FC Groningen. René Hake en Roger Schmidt moeten het Ajax zo moeilijk mogelijk maken. Maar gezien de huidige krachtsverhoudingen in de Eredivisie en het beschikbare spelersmateriaal zal Ajax zelfs in die twee confrontaties de grootste tegenstander van Ajax zijn.

Die tendens zie je ook bij kampioenen van België, Denemarken, Oostenrijk en Zwitserland als zij enkele jaren achtereen deelnemen aan de groepsfase van de Champions League. De tientallen miljoenen aan UEFA-inkomsten zorgen nationaal voor sportieve scheefgroei. ’We care about football’, maar intussen draait de UEFA de strijd om de landstitel in Nederland de nek om en helpt mee de Eredivisie als Mickey Mouse-competitie weg te zetten.
Valentijntje in De T.

Lionel
Berichten: 47052
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Erik ten Hag

Bericht door Lionel » ma sep 27, 2021 10:20 pm

Niet mee eens. PSV en Feyenoord maken er gewoon een bende van. Heeft de voorsprong van Ajax op financieel gebied nog weinig mee te maken. Ik vind namelijk dat Ajax helemaal niet zo onaantastbaar is in de topwedstrijden in Nederland.
IK GELOOF!!!!!!

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23209
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Erik ten Hag

Bericht door Cruijff » za okt 30, 2021 9:44 pm

LucaS schreef:
za okt 30, 2021 7:24 pm
Zou ten Hag bang zijn van Tadic?
"bang" is misschien niet helemaal de juiste term. Of waarschijnlijk eigenlijk juist wel, want het lukt mij niet direct om een betere term te bedenken dan jij nu gebruikt.

In 2018 en 2019 was het al zo dat zowel Ziyech als Tadic echt niet amused waren als ze een wedstrijdje rust kregen of vroeg werden gewisseld. Ziyech was wat verongelijkt dat vaak hij vroeg in de 2e helft een wissel kreeg, maar wanneer je de cijfers goed bekijkt viel dat echt ontzettend mee.

Tadic blijft in principe echt altijd staan. Alleen wanneer de overwinning al helemaal in de pocket is krijgt Daramy een aantal minuten op zijn plek. Nu heeft Tadic geheel terecht aardig wat krediet. Het is een flink understatement om te stellen dat zijn inbreng al voor het vierde seizoen op rij zeer behoorlijk is.

Maar wanneer Tadic gewisseld zou worden gewoonweg om de reden dat hij een slechte dag heeft, dan is er gegarandeerd meteen heibel.

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23209
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Erik ten Hag

Bericht door Cruijff » za okt 30, 2021 9:50 pm

Jöhnk schreef:
za okt 30, 2021 7:40 pm
Goed weggekomen met 0-0.
Zeker weten.
Perr Schuurs heeft in de 89e minuut nog een super belangrijke ingreep en Pasveer best een aantal lastige reddingen, hij moest een handvol vaker redden dan zijn collega aan de overkant.

Zonder die ingrepen verlies je gewoon.
Kan me nog een met 1-0 verloren Heracles - Ajax herinneren waar Onana een enorme fout maakte dat voor rust al leidde tot een tegendoelpunt. Vervolgens had Ajax dus echt nog heel veel tijd om de wedstrijd te keren, maar het leek werkelijk geen moment te gebeuren dat er een 1-1 zou komen.

Vandaag heeft ook oa Tadic echt wel een forse kans op de 0-1 gehad, maar onze doelman had het duidelijk drukker dan die van Heracles. Veelzeggend.
Jöhnk schreef:
za okt 30, 2021 7:40 pm
Collectieve wanprestatie, inclusief de trainer. Ten Hag kwam niet verder dan zijn voorgeprogrammeerde kookwekkerwissels.
Leek vandaag een beetje op het wisselbeleid van Peter Bosz.
Die had doorgaans ook het exact zelfde rijtje super voorspelbare wissels wanneer er een keer puntverlies dreigde en over het algemeen volgde er na die wissels dan meestal puntverlies.

LucaS
Berichten: 53517
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Erik ten Hag

Bericht door LucaS » zo okt 31, 2021 9:24 am

Cruijff schreef:
za okt 30, 2021 9:44 pm
LucaS schreef:
za okt 30, 2021 7:24 pm
Zou ten Hag bang zijn van Tadic?
"bang" is misschien niet helemaal de juiste term. Of waarschijnlijk eigenlijk juist wel, want het lukt mij niet direct om een betere term te bedenken dan jij nu gebruikt.

In 2018 en 2019 was het al zo dat zowel Ziyech als Tadic echt niet amused waren als ze een wedstrijdje rust kregen of vroeg werden gewisseld. Ziyech was wat verongelijkt dat vaak hij vroeg in de 2e helft een wissel kreeg, maar wanneer je de cijfers goed bekijkt viel dat echt ontzettend mee.

Tadic blijft in principe echt altijd staan. Alleen wanneer de overwinning al helemaal in de pocket is krijgt Daramy een aantal minuten op zijn plek. Nu heeft Tadic geheel terecht aardig wat krediet. Het is een flink understatement om te stellen dat zijn inbreng al voor het vierde seizoen op rij zeer behoorlijk is.

Maar wanneer Tadic gewisseld zou worden gewoonweg om de reden dat hij een slechte dag heeft, dan is er gegarandeerd meteen heibel.
Zonde, want Daramy had wat kunnen toevoegen met zijn opportunisme
I think I lost my fucking headache

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: Erik ten Hag

Bericht door Jöhnk » zo okt 31, 2021 10:29 am

Ja, ik had ook graag Daramy zien invallen, voor Tadic of Haller. De wedstrijd vroeg daar een beetje om, gegeven die rechtsback met geel op zak. En dan had Berghuis naar rechts gekund en hadden we niet naar het geploeter van Neres hoeven kijken.

Wie kent Cees de Wolf nog?
Berichten: 9023
Lid geworden op: do aug 28, 2014 11:39 am

Re: Erik ten Hag

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog? » zo okt 31, 2021 10:40 am

Neres gaf wel een heerlijke voorzet die Tadic eigenlijk in de 0-1 had moeten converteren.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: Erik ten Hag

Bericht door Jöhnk » zo okt 31, 2021 10:49 am

Ja, dat is waar, maar Neres zat voor de rest totaal niet in de wedstrijd, bracht nul dreiging of diepte, zoals een klein beetje te verwachten viel, en zo’n pass kan Berghuis ook geven vanaf rechts. Daar komt bij dat ik het vervelend vind voor Berghuis dat hij, of hij nu goed speelt of slecht, steeds gewisseld wordt als de kookwekker van Ten Hag afgaat. Op een gegeven moment wordt het frustrerend.

Dat Ten Hag Klaassen bracht begreep ik overigens wel. Maar ik had Klaassen gebracht voor Antony en tegelijkertijd Daramy voor Tadic/Haller. Het is leuk dat Neres gelukkig nog een mooie pass gaf, maar uiteindelijk wissel je om de wedstrijd te doen kantelen, de aanblik van de wedstrijd te veranderen. Het mag duidelijk zijn dat dit niet is gelukt, en je kon dat bovendien ook niet verwachten met deze obligate, voorgeprogrammeerde wissels.

Wie kent Cees de Wolf nog?
Berichten: 9023
Lid geworden op: do aug 28, 2014 11:39 am

Re: Erik ten Hag

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog? » zo okt 31, 2021 11:29 am

Staat weer tegenover dat de 10 veldspelers allen een 5 of minder verdienden voor hun spel. Het zag er nonchalant, ongeïnteresseerd en armoedig uit. Ongetwijfeld zal het stroperige zeiknatte kunstgras een rol hebben gespeeld, maar ongeacht wie we opstellen, tegen gegroepeerde, compact spelende tegenstanders (Twente, Utrecht, Heracles) hebben we eigenlijk geen antwoord. Wie er ook speelt.

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33281
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Erik ten Hag

Bericht door zeux » do nov 04, 2021 5:45 pm

Van de Engelse afdeling gejat:

https://twitter.com/WilliamHill/status/ ... 2569663489

Erik ten Hag has only lost one away game in the #UCL as Ajax manager:

Draw vs Bayern
Draw vs Benfica
Win vs AEK
Win vs Real Madrid
Win vs Juventus
Win vs Spurs
Win vs Valencia
Draw vs Chelsea
Win vs Lille
Draw vs Atalanta
Win vs Midtjylland
Defeat vs Liverpool
Win vs Sporting
Win vs BVB
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Historicus
Berichten: 3329
Lid geworden op: di mar 15, 2016 11:03 pm

Re: Erik ten Hag

Bericht door Historicus » do nov 04, 2021 10:23 pm

Ten Hag doet het goed, maar ook hij moet zich blijven bewijzen ! Maar wel opvallend dat het in de CL uit beter gaat dan thuis.

Historicus
Berichten: 3329
Lid geworden op: di mar 15, 2016 11:03 pm

Re: Erik ten Hag

Bericht door Historicus » do nov 04, 2021 10:23 pm

Hoewel we dit seizoen thuis ook alles Europees gewonnen hebben tot nu toe.

GangstaRiB
Berichten: 16755
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 10:44 pm
Locatie: Purmerend

Re: Erik ten Hag

Bericht door GangstaRiB » vr nov 05, 2021 8:48 am

Iedere keer als ik Ajax zie spelen prijs ik me gelukkig met onze trainer. Als ik zie hoe andere teams zie spelen.. zonder idee, zonder plan.. wat een verschil. Zat toevallig AC Milan - Porto te kijken laatst.... poeh dat was slecht...

Ik denk serieus dat ie in de Top 5 van trainers zit. Klopp, Pep, Tuchel, EtH en... die gast van Bayern misschien?

GangstaRiB
Berichten: 16755
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 10:44 pm
Locatie: Purmerend

Re: Erik ten Hag

Bericht door GangstaRiB » zo nov 14, 2021 12:26 pm

Ten Hag was deze ochtend bij ESPN. Reden was het eren van Simon Kistenmaker die ongeslagen kampioen werd met De Graafschap in 1991, met in zijn elftal oa. Ten Hag en Kraaij jr.

Uiteindelijk ging het ook vaak over Ajax. Ten Hag liet vallen dat hij het nog prima naar zijn zin heeft bij Ajax waar de zaken goed voor elkaar zijn en er rek in het technische aspect zit.

Volgens mij hoeft Ten Hag niet perse naar het buitenland. Hij is een rustige ingetogen man. In Engeland (bijvoorbeeld) lopen ze alleen te vissen naar quotes. Volgens mij is dat niet zijn stijl. Hopen dat ie nog lang blijft.

columbus
Berichten: 5285
Lid geworden op: ma okt 25, 2004 3:30 pm

Re: Erik ten Hag

Bericht door columbus » zo nov 14, 2021 12:36 pm

Van mij mag hij nog wel een paar blijven. Vakman pur sang

Maar stel nu, hij blijft echt een lange periode hoofdtrainer van Ajax. Dreigt dan niet een Wenger/Ferguson scenario in de periode daarna. Alles wordt daar met die periode vergeleken.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 13362
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:43 pm

Re: Erik ten Hag

Bericht door Arthur » zo nov 14, 2021 12:47 pm

Ik denk dat we dan vooral blij moeten zijn dat er überhaupt een periode is waarmee vergeleken kan worden.

Andriy Demchenko
Berichten: 5002
Lid geworden op: zo apr 10, 2016 6:30 am

Re: Erik ten Hag

Bericht door Andriy Demchenko » ma nov 15, 2021 10:08 am

columbus schreef:
zo nov 14, 2021 12:36 pm
Van mij mag hij nog wel een paar blijven. Vakman pur sang

Maar stel nu, hij blijft echt een lange periode hoofdtrainer van Ajax. Dreigt dan niet een Wenger/Ferguson scenario in de periode daarna. Alles wordt daar met die periode vergeleken.
We hebben dat met Ajax '95 natuurlijk ook gehad. Toch kon ik evenzeer genieten van het Ajax van Morten Olsen kort daarna, hoewel dat echt klasses minder was.

Ferguson heeft volgens criticasters zijn opvolger in de val gelokt, als in dat hij met best een selectie die al op zijn retour was het uiterste eruit perste. Daarna kreeg je Moyes die wat slechte beslissingen nam maar ook niet in een gespreid bedje kwam.

Waar het voor de opvolger van Ten Hag ook om zal gaan is of het juiste materiaal er nog is, en of er budget en dergelijke is om de selectie op peil te houden/brengen. Dan zullen we nog wel een terugval krijgen maar lang niet zo diep. Ook het materiaal bepaalt de consistentie in prestaties. Ten Hag heeft erg goed materiaal tot zijn beschikking nu.
''And water with the tyrants' blood. The freedom you have gained." Taras Shevchenko

Gebruikersavatar
mattie
AT WC 2010 winner, AT Toto winner 11/12, 14/15, 18/19
Berichten: 10394
Lid geworden op: do jun 10, 2004 9:10 pm

Re: Erik ten Hag

Bericht door mattie » zo nov 21, 2021 12:57 pm

columbus schreef:
zo nov 14, 2021 12:36 pm
Van mij mag hij nog wel een paar blijven. Vakman pur sang

Maar stel nu, hij blijft echt een lange periode hoofdtrainer van Ajax. Dreigt dan niet een Wenger/Ferguson scenario in de periode daarna. Alles wordt daar met die periode vergeleken.
Ik krijg het idee dat merendeel van deze selectie niet meer " geraakt " wordt door Ten Hag..kijkend naar de competitie hoeveel punten Ajax al heeft verloren en ook met welke intentie er wordt gespeeld.. Ook zijn wissel beleid zegt genoeg.. Hij wisselt altijd dezelfde.. Terwijl er meerdere spelers blijven staan die echt uit vorm zijn..
CL niet meegenomen want ook deze merendeel denkt of heeft het idee dat men op dit niveau thuis hoort... :blush.gif: :confused.gif:
Op naar een nieuw RUK seizoen.. heerlijke een Duitse TD.. Wie schopt hem eruit.. deze man is het Failliet van Ajax

Wie kent Cees de Wolf nog?
Berichten: 9023
Lid geworden op: do aug 28, 2014 11:39 am

Re: Erik ten Hag

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog? » zo nov 21, 2021 1:07 pm

En sinds wanneer “raakt” hij ze niet meer Mattie? Sinds de 5-0 tegen PSV, nog geen maand geleden?

Gebruikersavatar
mattie
AT WC 2010 winner, AT Toto winner 11/12, 14/15, 18/19
Berichten: 10394
Lid geworden op: do jun 10, 2004 9:10 pm

Re: Erik ten Hag

Bericht door mattie » zo nov 21, 2021 2:56 pm

Wie kent Cees de Wolf nog? schreef:
zo nov 21, 2021 1:07 pm
En sinds wanneer “raakt” hij ze niet meer Mattie? Sinds de 5-0 tegen PSV, nog geen maand geleden?
Sinds Twente al uit...

Laat ik het dan ff aanpassen.. 040 was om recht te zetten . Als jezelf of als team niet kan opladen om van 040 of 010 te winnen , moet je heel snel weg bij Ajax
Op naar een nieuw RUK seizoen.. heerlijke een Duitse TD.. Wie schopt hem eruit.. deze man is het Failliet van Ajax

GangstaRiB
Berichten: 16755
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 10:44 pm
Locatie: Purmerend

Re: Erik ten Hag

Bericht door GangstaRiB » zo nov 21, 2021 9:45 pm

Ten Hag wordt steeds genoemd bij de grote Europese clubs. Die zijn niet gek, die zien een Ajax machine gebouwd door Ten Hag. Ik denk de enige twijfels die ze hebben is zijn exposure. Media optredens zijn niet zijn ding. Gaan we na Ten Hag weer de dorre tijden tegemoet?

columbus
Berichten: 5285
Lid geworden op: ma okt 25, 2004 3:30 pm

Re: Erik ten Hag

Bericht door columbus » zo nov 21, 2021 10:48 pm

GangstaRiB schreef:Ten Hag wordt steeds genoemd bij de grote Europese clubs. Die zijn niet gek, die zien een Ajax machine gebouwd door Ten Hag. Ik denk de enige twijfels die ze hebben is zijn exposure. Media optredens zijn niet zijn ding. Gaan we na Ten Hag weer de dorre tijden tegemoet?
Ten Hag is een trainer die vooral iets op wil bouwen, en dat heeft tijd nodig. Geloof niet dat de Europese top daar op zit te wachten.

Gebruikersavatar
Ajaciedjuh
Berichten: 23000
Lid geworden op: do mei 20, 2004 11:16 am

Re: Erik ten Hag

Bericht door Ajaciedjuh » ma nov 22, 2021 10:16 am

Statistieken …. Ajax have now scored FIVE-HUNDRED goals across all competitions under Erik ten Hag...

In 185 games. (Bron Squawka Football)
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

Scherrer
AT Toto winner 10/11
Berichten: 7350
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 12:53 am
Locatie: Amsterdam

Re: Erik ten Hag

Bericht door Scherrer » ma nov 22, 2021 11:11 am

Wordt in Engeland na Pochettino als tweede kanshebber voor de plek bij United genoemd.

Onder United-fans lijkt hij zelfs eerste voorkeur, al zijn ze er van overtuigd dat hij dan pas in de zomer wil komen en eerst het seizoen met Ajax af gaat maken.
***

GangstaRiB
Berichten: 16755
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 10:44 pm
Locatie: Purmerend

Re: Erik ten Hag

Bericht door GangstaRiB » ma nov 22, 2021 11:15 am

columbus schreef:
zo nov 21, 2021 10:48 pm
GangstaRiB schreef:Ten Hag wordt steeds genoemd bij de grote Europese clubs. Die zijn niet gek, die zien een Ajax machine gebouwd door Ten Hag. Ik denk de enige twijfels die ze hebben is zijn exposure. Media optredens zijn niet zijn ding. Gaan we na Ten Hag weer de dorre tijden tegemoet?
Ten Hag is een trainer die vooral iets op wil bouwen, en dat heeft tijd nodig. Geloof niet dat de Europese top daar op zit te wachten.
Yep.. United zal moeten accepteren dat het 1 seizoen duurt voordat zijn methode echt wordt begrepen. Ze zijn inmiddels al 5 seizoenen aan het rommelen, dus als ze slim zijn geven ze een nieuwe trainer (of dat nu EtH is of niet) die tijd.

Ole kreeg die tijd, maar dat was vanaf het begin al duidelijk dat hij te licht voor de job was. Dat krijg je als 'emoties' een rol spelen. Ole at the wheel enzo... een echte ManU man... bla bla. Hebben we bij Ajax ook ervaring mee. :blackcat.gif:

Plaats reactie