Erik ten Hag

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40614
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Erik ten Hag

Bericht door Marillion » do mar 05, 2020 2:00 pm

De backs minder offensief laten spelen gaat volgens mij al best veel schelen. Prima als ze soms opkomen maar het slaat op het moment volledig door. Omdat de rest van het elftal er niet goed mee omgaat ontstaan er vervolgens gaten. Spelers als Blind, Martinez en Alvarez kunnen dat helemaal niet belopen.

Meer spelen vanuit controle. Minder mensen voor de bal. Als spelers dan straks weer wat meer vertrouwen hebben en terug in vorm komen kunnen we weer eens gaan nadenken over een meer aanvallende variant.

We weten natuurlijk niet wat er eventueel speelt binnen de groep. Maar Ten Hag moet ook kritisch naar zichzelf kijken. Je kunt toch niet blijven volharden in een tactiek die op het moment elke wedstrijd slecht uitpakt? Tegenstanders krijgen volop kansen en wij haast niets. Dan gaat er toch iets mis? Je moet niet krampachtig vast blijven houden aan een kunstje dat eens heeft gewerkt. Er is nu een andere situatie.

Het gekke is dat hij in de opstelling dan weer wel continu aan het wisselen is. Als ik Ten Hag een advies mag geven, maak het eerste even simpel en overzichtelijk.
Nil volentibus arduum

Yopii
Berichten: 17871
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: Erik ten Hag

Bericht door Yopii » do mar 05, 2020 2:38 pm

Trab schreef:
wo mar 04, 2020 11:42 pm
Het gaat niet om de goals. Het gaat om de talrijke keren dat we weer in ondertal kwamen achterin. Utrecht had al na 1 minuut op 1-0 kunnen staan. Het was net als tegen AZ weer een desorganisatie van jawelste.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Precies.

Dat onze verdedigers niet uitmunten in duelkracht wisten we al langer, Echter, verdedigen begint voorin. Voorheen werd daar en op het middenveld onvermoeibaar druk gezet. Dat zie je nu niet meer.

Op het moment dat de verdediging in ondertal staat, moeten verdedigers kiezen.

Blind maakt nog meer fouten dan Schuurs en heus niet alleen door zijn gezondheidsproblemen van een tijdje terug. Van Blind worden nu duelkracht, snelheid en wendbaarheid verwacht en die heeft hij juist niet. Zolang de ruimtes klein blijven, redt hij het op inzicht. Er is natuurlijk wel een reden waarom die jongen in de kracht van zijn leven bij Ajax speelt. In grote competities schakelen ze razendsnel om.

Blind moet dus altijd gesecondeerd worden door een échte verdediger en niet door eenzelfde speler als hijzelf.

Voor mij is het probleem van nu een collectief falen. Ik denk dat ze naar elkaar wijzen in plaats van in de spiegel te kijken. De reacties van spelers wijzen dat ook uit.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40614
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Erik ten Hag

Bericht door Marillion » do mar 05, 2020 3:51 pm

Zelfkritiek is bij voetballers inderdaad doorgaans geen vanzelfsprekendheid.

De vraag is wel wat je doet als je moet constateren dat het collectief druk zetten niet werkt. We zien nu al wedstrijden achter elkaar hetzelfde. Er staan in de omschakeling regelmatig teveel Ajacieden vóór de bal. En de spelers die dan nog achter de bal staan beschikken niet over de capaciteit om dat te corrigeren. Want ze missen snelheid en wendbaarheid. Een speler als Blind komt dan in situaties terecht waarin hij niet sterk is. Dest zou bijvoorbeeld wel kunnen corrigeren maar die staat rechtsbuiten en denkt tegenwoordig met individuele acties de wedstrijd te kunnen beslissen.

Moet je dan nu stug doorgaan met dit systeem in de hoop dat de puzzelstukjes weer in elkaar passen. Of ga je even wat minder risico nemen. Gezien we inmiddels al maanden met dit probleem zitten zou ik voor de laatste optie kiezen. Maar dan kom je op een zwak punt van veel trainers. Ook Ten Hag is nu niet flexibel genoeg en heeft zijn systeem heilig gemaakt terwijl hij moet kijken naar de mogelijkheden van de spelersgroep op dit moment.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Trab
AT Toto winner 04/05
Berichten: 7232
Lid geworden op: di okt 28, 2003 5:19 pm
Locatie: Gouda

Re: Erik ten Hag

Bericht door Trab » do mar 05, 2020 7:29 pm

Stuk op VI:

‘Erik ten Hag moet iets doen dat indruist tegen het DNA van Ajax'

VI OPINIE
Met vier nederlagen in de laatste vijf wedstrijden zijn de cijfers van Erik ten Hag Ajax-onwaardig. Het is aan de trainer om nu oplossingen aan te dragen. In VI Opinie geeft clubwatcher Marco Timmer zijn visie op de crisis in Amsterdam.

Is SC Heerenveen-Ajax zaterdag een cruciale wedstrijd voor de toekomst van Erik ten Hag in Amsterdam? Het is een surrealistische vraag, die na het unieke en succesvolle vorige jaar en de prestaties in de eerste helft van dit seizoen niemand had verwacht te zullen stellen. Het is vandaag exact een jaar geleden dat Ajax in Estadio Santiago Bernabéu Real Madrid met 4-1 van de mat vaagde. Dat duel stond symbool voor het nieuwe Ajax. Toch zal de directie en de rvc van Ajax na de recente Europa League- en bekeruitschakeling en de slechte resultaten in de Eredivisie na de winterstop een antwoord op de bizarre vraag moeten geven.
De spelers staan logischerwijs nog achter Ten Hag, maar het recente verval van Ajax is zo wonderbaarlijk groot dat de lucht niet langzaam uit de ballon is gelopen, maar dat die ruw uit elkaar is gespat. Van de laatste vijf wedstrijden in alle competities verloor Ajax er vier, van de laatste negen Eredivisie-duels trokken de Amsterdammers liefst vijf keer aan het kortste eind en sinds begin december verloor de ploeg van Ten Hag in alle competities zelfs acht keer.
Het zijn Ajax-onwaardige cijfers en de driefrontenstrijd is binnen zes dagen gereduceerd tot slechts de race om de titel. Indien het team van Ten Hag zaterdag in Friesland tegen een nieuwe zeperd aanloopt staat het kampioenschap serieus op het spel. Gezien de hoogte van de begroting en de investeringen in de selectie is Ajax eigenlijk verplicht de titel te prolongeren. Aangezien de kampioen plaatsing voor de groepsfase van de Champions League afdwingt, staat er de komende twee maanden direct minimaal veertig miljoen euro op het spel. Geld dat Ajax nodig heeft om de dure huishouding in stand te houden en om het zeer ambitieuze streven aan te haken bij de Europese top verder vorm te kunnen geven.
Het is aan Ten Hag de vrije val te stoppen, te beginnen in Heerenveen. Een bizar moeilijke klus aangezien de problemen groot en talrijk zijn. Natuurlijk hebben de vele blessures en wisselingen in het team een rol gespeeld in de slechte prestaties. Maar nu de meeste routiniers en sterspelers terug zijn, is van verbetering in het spel en in de resultaten geen sprake. Sterker, Daley Blind, Dusan Tadic, Hakim Ziyech, Lisandro Martínez, Donny van de Beek, Quincy Promes, Nicolás Tagliafico en Ryan Babel zijn of hopeloos uit vorm, nog niet fit genoeg of met hun hoofd al bij een gemaakte of nakende transfer. Vorig seizoen gaf de Champions League het elftal na een moeilijke periode na de winterstop de spelers zo’n boost, dat Ajax daar zwaar van profiteerde in de Eredivisie. De uitschakeling tegen Valencia in het miljardenbal heeft nu een omgekeerd effect teweeg gebracht. Ten Hag zal dus de komende cruciale maanden een uitmuntend manager en psycholoog moeten zijn om zijn spelers uit dit diepe dal te trekken voor een allerlaatste kunstje voordat de leegloop bij Ajax begint.
De Tukker kan zijn team helpen door iets anders te doen dan hij tot nog toe heeft gedaan. In de laatste vijf duels kwam Ajax alleen thuis tegen Getafe tot scoren. Van een gemiddelde van 3,2 goals per wedstrijd voor de winterstop scoort Ajax nu nog maar 1,16 keer per duel. De Amsterdammers creëren na de winterstop met de aanwezige creatieve kwaliteiten aanvallend veel te weinig.
Aangezien de ploeg op dat vlak zo ver is weggezakt, komt er automatisch meer druk op de verdediging. Ten Hags credo is: Aanvallen met de deur op slot. Maar na de winterstop is het aanvallen met de poort wagenwijd open geworden. Tegen Heracles Almelo, AZ en FC Utrecht ging het zo. Het werd 1-0 en twee keer 2-0, maar de uitslagen hadden veel hoger kunnen uitvallen, zoveel ruimte en kansen gaf Ajax weg. De restverdediging blijkt keer op keer niet in orde.
Als, om wat voor reden dan ook, met het eigen geliefde aanvalsspel niet langer de gewenste prestaties worden gehaald, is de trainer ervoor om oplossingen aan te dragen. Simpel volharden in je filosofie in de hoop dat bij de sterkhouders de vorm, daarmee de automatismen en dus de resultaten terugkeren, heeft tot helemaal niets geleid.
Erik ten Hag kan zijn team, zijn club en daarmee zichzelf helpen door zaterdag in Heerenveen iets te doen dat indruist tegen het DNA van Ajax. Eerst verdedigend denken.



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
Trab
AT Toto winner 04/05
Berichten: 7232
Lid geworden op: di okt 28, 2003 5:19 pm
Locatie: Gouda

Re: Erik ten Hag

Bericht door Trab » do mar 05, 2020 7:30 pm

Precies zoals ik er ook over denk.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58583
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Erik ten Hag

Bericht door 999 » do mar 05, 2020 9:09 pm

Ah, zijn de cijfers van Ten Hag AJAX onwaardig. Je kon er op wachten ..

Gebruikersavatar
Trab
AT Toto winner 04/05
Berichten: 7232
Lid geworden op: di okt 28, 2003 5:19 pm
Locatie: Gouda

Erik ten Hag

Bericht door Trab » do mar 05, 2020 9:15 pm

999 schreef:Ah, zijn de cijfers van Ten Hag AJAX onwaardig. Je kon er op wachten ..
Vind het wel een genuanceerd verhaal hoor. Het is toch Ajax onwaardig wat we zien de laatste weken? Ik pleit absoluut niet voor zijn vertrek, maar hij moet wel wat verzinnen voor komende zaterdag.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58583
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Erik ten Hag

Bericht door 999 » do mar 05, 2020 9:20 pm

Trab schreef:
do mar 05, 2020 9:15 pm
999 schreef:Ah, zijn de cijfers van Ten Hag AJAX onwaardig. Je kon er op wachten ..
Vind het wel een genuanceerd verhaal hoor. Het is toch Ajax onwaardig wat we zien de laatste weken? Ik pleit absoluut niet voor zijn vertrek, maar hij moet wel wat verzinnen voor komende zaterdag.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ja tuurlijk, maar wat als dan spelers dezelfde domme fouten blijven maken zoals al vijf wedstrijden op rij ? .. Goal van Heracles - Blind, Az -- Blind , Utrecht - Blind, Getafe - Schuurs , Martinez .Hij moet iets, maar tegen zulke fouten doe je als trainer niet veel ...

Tegen Heracles, gewoon inschattings fout Blind op een vrij simpele hoge bal naar voren.
Tegen Az, hebben we het al over gehad.
Utrecht blijft Blind staan is het buitenspel, kwestie van afspraken .
Getafe uit gaat mijnheer Schuurs even finaal de fout in
Getafe thuis staat Martinez te pitten.

Versterkt middenveld dan maar, maar met wie dan wel.Wie als " zekerheidje " hebben we daar voor ?

Overigens is dat stuk ook veelal een opsomming van wat er gebeurt en aan de hand is .. zet er dan bij wat en hoe de oplossing er uit moet zien.Maar goed, das mijn mening maar :ajaxsmiley.gif:
Laatst gewijzigd door 999 op do mar 05, 2020 9:41 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Iniesta
Berichten: 6019
Lid geworden op: ma okt 17, 2011 10:52 pm

Re: Erik ten Hag

Bericht door Iniesta » do mar 05, 2020 9:41 pm

Dan ga je eraan voorbij dat Utrecht met 30% balbezit nog veel meer kansen creeerde. Het is te makkelijk om alleen op die goals te richten.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40614
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Erik ten Hag

Bericht door Marillion » do mar 05, 2020 9:48 pm

Inderdaad, natuurlijk zit het soms op individuele momenten tegen. Een speler die een fout maakt. Een beslissing die de verkeerde kant op valt. Zo vond ik de strafschop van Utrecht gisteren niet terecht. Daarmee was de wedstrijd gespeeld. Dat neemt niet weg dat Utrecht nog diverse andere mogelijkheden heeft gehad. Onze tegenstanders krijgen de afgelopen periode structureel meer kansen dan Ajax. Dan gaat er dus meer mis dan hier en daar een individuele fout.

Ik ben ook niet meteen voor ontslag. Daarvoor hebben we teveel goede dingen gezien. Maar hij moet nu niet koppig vol blijven houden terwijl de hele wereld ziet dat het op dit moment gewoon niet lukt met deze speelwijze.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58583
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Erik ten Hag

Bericht door 999 » do mar 05, 2020 10:00 pm

Tot de 1 - 0 speelde AJAX redelijk, met van de Beek en Blind dicht op onze achterhoede. Daarna ontstaan kansen door fouten.De vrije trap b.v. waar die goal uit komt, was niet veel aan hand, maar Martinez gaat daar in de fout.

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58583
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Erik ten Hag

Bericht door 999 » do mar 05, 2020 10:02 pm

Ik ben dan wel benieuwd naar hoe dan de opstelling en wie dat moet gaan invullen ..

Iniesta
Berichten: 6019
Lid geworden op: ma okt 17, 2011 10:52 pm

Re: Erik ten Hag

Bericht door Iniesta » do mar 05, 2020 10:22 pm

Je kan de huidige backs toch wel opdracht geven 20 meter lager te staan en alleen in de aanval er overheen komen. Gewoon simpel spelen, met het surplus aan kwaliteit win je dan alsnog de gemiddelde eredivisie wedstrijd.

Gebruikersavatar
Sandro
Berichten: 11874
Lid geworden op: do nov 06, 2003 12:08 pm
Locatie: Arnhem

Re: Erik ten Hag

Bericht door Sandro » do mar 05, 2020 10:27 pm

Maar hij moet nu niet koppig vol blijven houden terwijl de hele wereld ziet dat het op dit moment gewoon niet lukt met deze speelwijze.
Als hij verstandig is dan blijft hij daar niet aan vasthouden, maar tot nu toe is hij daar nog niet zo bedreven in. In mijn ogen is dat dan ook zijn blinde vlek/ontwikkelpunt.
"Hate it or love it, the underdog's on top".

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58583
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Erik ten Hag

Bericht door 999 » do mar 05, 2020 10:33 pm

Iniesta schreef:
do mar 05, 2020 10:22 pm
Je kan de huidige backs toch wel opdracht geven 20 meter lager te staan en alleen in de aanval er overheen komen. Gewoon simpel spelen, met het surplus aan kwaliteit win je dan alsnog de gemiddelde eredivisie wedstrijd.
Dat had ik al geschreven eerder.Maar misschien is dat wat er bedoelt wordt ( Tadic, EtH ) dat sommige spelers hun taken niet uitvoeren ...

Iniesta
Berichten: 6019
Lid geworden op: ma okt 17, 2011 10:52 pm

Re: Erik ten Hag

Bericht door Iniesta » vr mar 06, 2020 12:29 am

Ik kan me niet voorstellen dat de backs zo diep door dekken zonder dat dat de bedoeling is. Ik denk dat het bijsluiten richting die backs en omschakelen niet goed wordt uitgevoerd. Dit is ook een van de moeilijkste taken in het voetbal, dit maakte het spel ook zo uniek.
Maar als het van alle kanten tegenzit (vorm, fysiek, absolute wil, onderling vertrouwen), dan is dit waarschijnlijk geen optimale strategie.

Gebruikersavatar
Trab
AT Toto winner 04/05
Berichten: 7232
Lid geworden op: di okt 28, 2003 5:19 pm
Locatie: Gouda

Re: Erik ten Hag

Bericht door Trab » vr mar 06, 2020 8:44 am

999 schreef:
Trab schreef:
do mar 05, 2020 9:15 pm
999 schreef:Ah, zijn de cijfers van Ten Hag AJAX onwaardig. Je kon er op wachten ..
Vind het wel een genuanceerd verhaal hoor. Het is toch Ajax onwaardig wat we zien de laatste weken? Ik pleit absoluut niet voor zijn vertrek, maar hij moet wel wat verzinnen voor komende zaterdag.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ja tuurlijk, maar wat als dan spelers dezelfde domme fouten blijven maken zoals al vijf wedstrijden op rij ? .. Goal van Heracles - Blind, Az -- Blind , Utrecht - Blind, Getafe - Schuurs , Martinez .Hij moet iets, maar tegen zulke fouten doe je als trainer niet veel ...

Tegen Heracles, gewoon inschattings fout Blind op een vrij simpele hoge bal naar voren.
Tegen Az, hebben we het al over gehad.
Utrecht blijft Blind staan is het buitenspel, kwestie van afspraken .
Getafe uit gaat mijnheer Schuurs even finaal de fout in
Getafe thuis staat Martinez te pitten.

Versterkt middenveld dan maar, maar met wie dan wel.Wie als " zekerheidje " hebben we daar voor ?

Overigens is dat stuk ook veelal een opsomming van wat er gebeurt en aan de hand is .. zet er dan bij wat en hoe de oplossing er uit moet zien.Maar goed, das mijn mening maar :ajaxsmiley.gif:
Zeker maken spelers cruciale fouten. Maar feit is ook dat we als team niet goed spelen en vaak niet goed staan achterin (ondertal of 1 tegen 1 situaties) en voorin ook nauwelijks meer tot kansen komen.
Je laatste opmerking is een hele terechte. Opsommen wat er fout gaat kan iedereen, maar hoe komen we hieruit?
Ik ben zelf heel pragmatisch en ga graag uit van feiten. Een feit is dat we dit seizoen onze beste fase hebben gehad met Zyiech op 10, Tadic in de spits en Beek en Martinez als controleurs. Daar zou ik dan ook niet aan tornen. Als Zyiech op 10 speelt heeft hij alle vrijheid, kan hij zijn energie kwijt en offert de tegenstander een mannetje aan hem op. Speelt hij op rechts dan wordt hij veel minder in het spel betrokken en moet hij ook steeds achter zijn back aan. Dat moet je niet willen.
Zelfde geldt voor Beek. Die wil je veel aan de bal hebben. Als controleur vult hij het prima in. Op die positie moet je niet teveel lopen met een bal (Gravenberch) maar 1 keer raken. Verder zou ik op rechts Danilo opstellen. Blijft de rest van het elftal intact en ik zou tegen Heerenveen Promes en Danilo wat meer teruggetrokken laten spelen en profiteren in de omschakeling. Beetje zoals AZ tegen ons deed met Stengs en Idrissi.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33274
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Erik ten Hag

Bericht door zeux » vr mar 06, 2020 9:51 am

De beste fase was met Promes voorin die de goals maakte. Tadic maakt die niet (meer) in de spits.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33274
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Erik ten Hag

Bericht door zeux » vr mar 06, 2020 10:30 am

Na 1 december (wegvallen Promes, eerste van reeks blessures, buiten Neres):

Eredivisie:
6 Dec: 0-2 (Willem II uit) / Lang-Huntelaar-Tadic + Ziyech-VdBeek-Martinez

15 Dec: 1-0 (AZ uit) / Tadic-Huntelaar-Ziyech + VdBeek-Alvarez-Marin

22 Dec: 6-1 (ADO thuis) / Tadic-Traoré-Ziyech + Ekkelenkamp-Gravenberch-VdBeek
Goals: Ziyech (ass Gravenberch), VdBeek (ass Ziyech), Ekkelenkamp (ass Tagliafico), Gravenberch (ass Tadic), Tadic (ass Traore), Traore (ass Tadic)

19 Jan: 2-1 (Sparta thuis) / Promes-Tadic-Babel + Ziyech-Gravenberch-VdBeek
Goals: VdBeek (ass Promes), Gravenberch (ass Ekkelenkamp)

26 Jan: 2-1 (Groningen uit) / Promes-Tadic-Babel + De Jong-Gravenberch-VdBeek
Goal: VdBeek (ass Tadic)

2 Feb: 1-0 (PSV thuis) / Promes-Babel-Tadic + VdBeek-Gravenberch-Eiting
Goal: Promes

16 Feb: 3-0 (RKC thuis) / Babel-Traore-Tadic + Ziyech-VdBeek-Eiting
Goals Tadic (strafschop), Traore (ass VdBeek), Huntelaar (ass Tagliafico)

23 Feb: 1-0 (Heracles uit) / Babel-Huntelaar-Tadic + VdBeek-Gravenberch-Martinez

1 Mrt: 0-2 (AZ thuis) / Promes-Tadic-Ziyech + VdBeek-Martinez-Eiting


CL:
10 Dec: 0-1 (Valencia thuis) / Lang-Tadic-Ziyech + VdBeek-Alvarez-Martinez


EL:
20 Feb: 0-2 (Getafe uit) / Babel-Traore-Tadic + Ziyech-VdBeek-Martinez

27 Feb: 2-1 (Getafe thuis) / Babel-Tadic-Danilo + VdBeek-Gravenberch-Eiting
Goals: Danilo (ass VdBeek), Olivera (eigen doelpunt, vrije trap Eiting)


Beker:
12 Feb: 0-3 (Vitesse uit) / Babel-Traore-Tadic + VdBeek-Gravenberch-Eiting
Goals: Babel (ass Traore), Gravenberch (ass Tagliafico), Tadic (strafschop)

4 Mrt: 2-0 (Utrecht uit) / Promes-Tadic-Ziyech + Ekkelenkamp-VdBeek-Blind

Cijfers: Transfermarkt.

Dit zijn de resultaten sinds 1 december (heb Telstar en Spakenburg in de beker er uit gehouden) met de 'aanvallende' opstellingen en de goals.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
Toppie
Berichten: 11397
Lid geworden op: di feb 24, 2004 5:43 pm

Re: Erik ten Hag

Bericht door Toppie » vr mar 06, 2020 10:41 am

De nieuwe trainer van Spakenburg heet straks Erik ten Hag, deze man is na dit weekend weg wat je er ook van vind trainers moeten het elftal smeden en laten voetballen zoals iedereen weet hoe. Ik kom toch vandaag ook niet op mijn werk en vraag aan mijn collega, hoe werkte dit ook al weer :smallgrin.gif:
Laatst gewijzigd door Toppie op vr mar 06, 2020 12:46 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58583
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Erik ten Hag

Bericht door 999 » vr mar 06, 2020 11:27 am

Trab schreef:
vr mar 06, 2020 8:44 am
999 schreef:
Trab schreef:
do mar 05, 2020 9:15 pm


Vind het wel een genuanceerd verhaal hoor. Het is toch Ajax onwaardig wat we zien de laatste weken? Ik pleit absoluut niet voor zijn vertrek, maar hij moet wel wat verzinnen voor komende zaterdag.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ja tuurlijk, maar wat als dan spelers dezelfde domme fouten blijven maken zoals al vijf wedstrijden op rij ? .. Goal van Heracles - Blind, Az -- Blind , Utrecht - Blind, Getafe - Schuurs , Martinez .Hij moet iets, maar tegen zulke fouten doe je als trainer niet veel ...

Tegen Heracles, gewoon inschattings fout Blind op een vrij simpele hoge bal naar voren.
Tegen Az, hebben we het al over gehad.
Utrecht blijft Blind staan is het buitenspel, kwestie van afspraken .
Getafe uit gaat mijnheer Schuurs even finaal de fout in
Getafe thuis staat Martinez te pitten.

Versterkt middenveld dan maar, maar met wie dan wel.Wie als " zekerheidje " hebben we daar voor ?

Overigens is dat stuk ook veelal een opsomming van wat er gebeurt en aan de hand is .. zet er dan bij wat en hoe de oplossing er uit moet zien.Maar goed, das mijn mening maar :ajaxsmiley.gif:
Zeker maken spelers cruciale fouten. Maar feit is ook dat we als team niet goed spelen en vaak niet goed staan achterin (ondertal of 1 tegen 1 situaties) en voorin ook nauwelijks meer tot kansen komen.
Je laatste opmerking is een hele terechte. Opsommen wat er fout gaat kan iedereen, maar hoe komen we hieruit?
Ik ben zelf heel pragmatisch en ga graag uit van feiten. Een feit is dat we dit seizoen onze beste fase hebben gehad met Zyiech op 10, Tadic in de spits en Beek en Martinez als controleurs. Daar zou ik dan ook niet aan tornen. Als Zyiech op 10 speelt heeft hij alle vrijheid, kan hij zijn energie kwijt en offert de tegenstander een mannetje aan hem op. Speelt hij op rechts dan wordt hij veel minder in het spel betrokken en moet hij ook steeds achter zijn back aan. Dat moet je niet willen.
Zelfde geldt voor Beek. Die wil je veel aan de bal hebben. Als controleur vult hij het prima in. Op die positie moet je niet teveel lopen met een bal (Gravenberch) maar 1 keer raken. Verder zou ik op rechts Danilo opstellen. Blijft de rest van het elftal intact en ik zou tegen Heerenveen Promes en Danilo wat meer teruggetrokken laten spelen en profiteren in de omschakeling. Beetje zoals AZ tegen ons deed met Stengs en Idrissi.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Eens hoor, sowieso heb ik het te veel meegemaakt dat AJAX trainers een heel elftal omgooide om 1 uitgevallen positie in te vullen.Al valt EtH natuurlijk niet te benijden als 4 basis spelers wegvallen .En terugkomen in een mindere periode.

Inderdaad, Ziyech rendeert het beste in een vrije rol.Mocht er te weinig rendement ontstaan , kun je tweede helft Traore in de spits en Tadic op rechts.Danilo wel duidelijk maken dat ie zijn " taken " moet uitvoeren en niet zoals Noa Lang denken dat het om Noa Lang draait en gewoon je man laten lopen.

Achterhoede, toch met Schuurs ( bij gebrek aan beter ) .Martinez duidelijk maken dat ie in zijn postitie moet blijven en best wat sneller de vervolg-pass mag geven.Duurt bij hem soms nog langer als bij Gravenberch.

Als je dan naar de opstelling kijkt denk je : Hoe is het mogelijk dat dit AJAX, ondanks wat zwakke broeders en blessures, zo ver is terug gezakt ...

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58583
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Erik ten Hag

Bericht door 999 » vr mar 06, 2020 11:35 am

zeux schreef:
vr mar 06, 2020 10:30 am
Na 1 december (wegvallen Promes, eerste van reeks blessures, buiten Neres):


Beker:
12 Feb: 0-3 (Vitesse uit) / Babel-Traore-Tadic + VdBeek-Gravenberch-Eiting
Goals: Babel (ass Traore), Gravenberch (ass Tagliafico), Tadic (strafschop)

4 Mrt: 2-0 (Utrecht uit) / Promes-Tadic-Ziyech + Ekkelenkamp-VdBeek-Blind

Cijfers: Transfermarkt.

Dit zijn de resultaten sinds 1 december (heb Telstar en Spakenburg in de beker er uit gehouden) met de 'aanvallende' opstellingen en de goals.
Cijfers zeggen niet altijd alles Zeux !?

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33274
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Erik ten Hag

Bericht door zeux » vr mar 06, 2020 3:22 pm

999 schreef:
vr mar 06, 2020 11:35 am


Cijfers zeggen niet altijd alles Zeux !?
Nooit toch? Ook de eindstand niet...
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58583
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Erik ten Hag

Bericht door 999 » vr mar 06, 2020 3:35 pm

Erik ten Hag: 'Mensen weten niet waar ze over praten'
6 maart 2020 15:12

Erik ten Hag: "Mensen weten niet waar ze over praten"; image source: Pro Shots

Erik ten Hag gelooft niet dat Ajax in een ander systeem moet gaan spelen. De trainer van Ajax is het niet eens met de opmerkingen dat andere ploegen tegenwoordig grip hebben op de speelstijl van Ajax. "Het is allemaal generaliseren. Iemand begint wat te roepen en dan heb je papegaaienland", aldus Ten Hag op de persconferentie van vrijdagmiddag. "Het wordt dan alleen maar herhaald. Ik kijk er analytisch naar. Vorige week is er tegen AZ dan wel een goal gevallen vanuit een lange bal, die direct werd afgemaakt. Restverdediging is ook al zo'n term die wordt gebruikt. Mensen weten niet waar ze over praten. Ik kijk naar wat er verkeerd gaat op dit moment en waar we aan moeten werken."

De trainer van Ajax vond uiteraard wel dat het op dit moment niet goed loopt met zijn team. "We creëren te weinig kansen, dat gaat niet goed. We krijgen ook heel makkelijk goals tegen of maken onnodige fouten in de opbouw. Iedere ploeg is dan kwetsbaar", zo gaf hij aan. "Ook met spelhervattingen gaat er veel mis. We maken afspraken en ik vind het raar dat die afspraken niet worden nagekomen. Maar elke voetbalwedstrijd wordt beslist vanuit spelhervattingen. Dat zijn momenten waarop je superscherp moet zijn."

Volgens Ten Hag heeft zijn ploeg nu vooral vastigheid nodig. "De ploeg heeft structuur nodig en moet de structuur die het heeft gaan vasthouden. We moeten vanuit die structuur wel dingen beter gaan doen", zei hij daarover. "Het hele seizoen brengen we wel al nuances aan. Het enige verschil is dat als we goed zijn, we veel meer druk op de bal hebben als we de bal verliezen. Ze moeten de dingen gewoon beter doen. Daar heb ik ze op gewezen. De afspraken in de restverdediging moet je goed nakomen. Dan kun je wel druk op de bal geven en kun je herstellen als er balverlies wordt geleden."

Gebruikersavatar
Trab
AT Toto winner 04/05
Berichten: 7232
Lid geworden op: di okt 28, 2003 5:19 pm
Locatie: Gouda

Re: Erik ten Hag

Bericht door Trab » vr mar 06, 2020 4:33 pm

999 schreef:
Erik ten Hag: 'Mensen weten niet waar ze over praten'
6 maart 2020 15:12

Erik ten Hag: "Mensen weten niet waar ze over praten"; image source: Pro Shots

Erik ten Hag gelooft niet dat Ajax in een ander systeem moet gaan spelen. De trainer van Ajax is het niet eens met de opmerkingen dat andere ploegen tegenwoordig grip hebben op de speelstijl van Ajax. "Het is allemaal generaliseren. Iemand begint wat te roepen en dan heb je papegaaienland", aldus Ten Hag op de persconferentie van vrijdagmiddag. "Het wordt dan alleen maar herhaald. Ik kijk er analytisch naar. Vorige week is er tegen AZ dan wel een goal gevallen vanuit een lange bal, die direct werd afgemaakt. Restverdediging is ook al zo'n term die wordt gebruikt. Mensen weten niet waar ze over praten. Ik kijk naar wat er verkeerd gaat op dit moment en waar we aan moeten werken."

De trainer van Ajax vond uiteraard wel dat het op dit moment niet goed loopt met zijn team. "We creëren te weinig kansen, dat gaat niet goed. We krijgen ook heel makkelijk goals tegen of maken onnodige fouten in de opbouw. Iedere ploeg is dan kwetsbaar", zo gaf hij aan. "Ook met spelhervattingen gaat er veel mis. We maken afspraken en ik vind het raar dat die afspraken niet worden nagekomen. Maar elke voetbalwedstrijd wordt beslist vanuit spelhervattingen. Dat zijn momenten waarop je superscherp moet zijn."

Volgens Ten Hag heeft zijn ploeg nu vooral vastigheid nodig. "De ploeg heeft structuur nodig en moet de structuur die het heeft gaan vasthouden. We moeten vanuit die structuur wel dingen beter gaan doen", zei hij daarover. "Het hele seizoen brengen we wel al nuances aan. Het enige verschil is dat als we goed zijn, we veel meer druk op de bal hebben als we de bal verliezen. Ze moeten de dingen gewoon beter doen. Daar heb ik ze op gewezen. De afspraken in de restverdediging moet je goed nakomen. Dan kun je wel druk op de bal geven en kun je herstellen als er balverlies wordt geleden."
Dat vind ik dan wel weer bijzonder dat hij zegt dat zijn elftal structuur nodig heeft.
Waarom gooit hij dan het hele elftal om tegen Utrecht door Blind plots weer op het middenveld neer te zetten, Ekkelenkamp voor het eerst een basisplaats te geven en Zyiech op rechtsbuiten te posteren?
Als hij structuur wilt dan houdt hij vast aan de succesformule van Chelsea-uit en hoeft hij alleen de rechtsbuiten positie in te vullen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Plaats reactie