24 mei 1995

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Yopii
Berichten: 17871
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: 24 mei 1995

Bericht door Yopii » vr mei 29, 2020 8:56 am

GangstaRiB schreef:
do mei 28, 2020 10:14 pm
Yopii schreef:
do mei 28, 2020 11:21 am
Die zelfbevlekking is echt lachwekkend. Hoeveel complimenten wil je hebben? Er is echt iets misgegaan in de jeugd van die man, lijkt het wel. :aai.gif:
Paar dingen: Cruijff zocht altijd trammelant met LvG. Kan me voorstellen dat Louis daar wel aardig door getekend is.
En... Louis heeft uiteindelijk wel de CL gewonnen. Dat is een feit en we weten nu allemaal hoe moeilijk dat laatste stapje is om echt te winnen, maar hem lukte het. Bosz en Ten Hag kunnen dat nog niet zeggen.

Voor de rest is hij een extreem moeilijk karakter waar ik het geen 5 minuten mee zou uithouden. Zodra je em tegenspreekt is het hommeles volgens mij. Hoewel er wel wat aardige anekdotes over hem rond gaan. Zo was hij een keer in Purmerend om een sportzaak te openen. Zag toen een oud jeugdspeler van Ajax van jaren geleden in het publiek staan, liep op em af en vroeg waar is nu speelde. Jongen antwoordde iets met 3de klasse zondag. En Louis zegt: eeuwig zonde van je talent. Je kon zoveel beter!

Blijkbaar heeft ie wel iets van compassie.

Yopii
Berichten: 17871
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: 24 mei 1995

Bericht door Yopii » vr mei 29, 2020 9:08 am

Hij mag trots zijn op zijn carrière. In het buitenland is er niet helemaal uitgekomen wat wij (waarschijnlijk allemaal) van hem hadden verwacht, maar zijn palmares spreken voor zich.

Je verliest uit het oog dat LVG, eenmaal bij Barcelona, bij Cruijffs vijand Nunez op schoot ging zitten en vervolgens allerlei neerbuigende dingen riep over de jeugdopleiding van de club, die volgens de principes van Cruijff gerund werd.

Verder heeft Cruijff bij mijn weten in die tijd weinig over LVG gezegd maar meer over voetbaltechnische aspecten: de overdaad aan Nederlandse spelers en het onaantrekkelijke spel. LVG deed net alsof de mensen in Catalonië Cruijff nodig hadden om die dingen op te merken, maar dat is natuurlijk niet zo. Zoals Ronald Koeman een tijdje terug opmerkte, kon Cruijff enorm direct zijn en hard in zijn oordeel als het op het voetbaltechnische aspect aankwam, maar dat kon hij goed scheiden van het persoonlijke. Ik heb de indruk dat LVG daar meer moeite mee heeft.

Bij MU kreeg LVG overigens later dezelfde kritiek op het spel: stroperig en onattractief. Inmiddels vindt hij dat hij daar een topprestatie geleverd heeft, begrijp ik, maar dat zullen in Manchester alleen de mensen met een blauw hart met hem eens zijn.

Voetbal verandert in de loop van de tijd: tegenstanders vinden antwoorden.

Over de zeventiger jaren: toen waren heel andere clubs prominent dan nu. Rijtjes kun je niet zomaar vergelijken.
Ook later speelde dat nog. Ajax kreeg in de finale van 1987 (EC2) Lokomotiv Leipzig, dat was een soort Getafe zonder de extreme fratsen. Een enorm stugge, fysiek sterke ploeg. Niet de beste ploeg in het toernooi, maar wel eentje waarvan je maar lastig kon winnen. Een jaar later speelde Ajax de finale opnieuw en verloor van Mechelen. Die club stelt nu helemaal niets meer voor, maar had toen wel een aantal Nederlandse en Belgische internationals.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40614
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: 24 mei 1995

Bericht door Marillion » vr mei 29, 2020 9:24 am

Yopii schreef:
vr mei 29, 2020 9:08 am
.....
Over de zeventiger jaren: toen waren heel andere clubs prominent dan nu. Rijtjes kun je niet zomaar vergelijken.
Dat klopt, maar die regel is natuurlijk net zo hard van toepassing op andere tijden. Het werkt twee kanten op. Een grote clubnaam is niet per definitie een goed team en een kleine clubnaam is niet per definitie een slecht team.

Wat wel een helder verschil is dat is het aantal wedstrijden. In die campagne van vorig jaar zijn we dus gestrand na 18 wedstrijden. In de jaren '70 stond je dus na 9 wedstrijden met die beker in je handen.
Nil volentibus arduum

Yopii
Berichten: 17871
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: 24 mei 1995

Bericht door Yopii » vr mei 29, 2020 9:46 am

Als je dat drie keer op rij doet, zegt het wel wat...

Dat team verloor zelden.

Maar uiteraard weten we niet hoe het zich gehouden had met veel meer wedstrijden. Wellicht waren sommige spelers daar niet tegen bestand geweest. En hoe meer wedstrijden, hoe meer kans op een uitglijder.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40614
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: 24 mei 1995

Bericht door Marillion » vr mei 29, 2020 10:13 am

Voor de duidelijkheid. Het is geen kritiek op de kracht van dat team in die periode. Ik heb sowieso al meerdere keren gezegd dat het zeer lastig is om verschillende tijdperken te vergelijken.

Feit is wel dat je vroeger fors minder wedstrijden moest spelen en op basis van die constatering kun je dus wel stellen dat het tegenwoordig nog lastiger is. In de jaren 70 was je er met 9 wedstrijden, in 95 waren het er 11 en die halve finale van vorig jaar waren er 18 en was de finale dus nummer 19 geweest.
Nil volentibus arduum

Yopii
Berichten: 17871
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: 24 mei 1995

Bericht door Yopii » vr mei 29, 2020 10:15 am

Mee eens, hoor.

Gelukkig hoeven de spelers vandaag de dag niet meer overdag in een sigarenzaak te staan, dus kunnen ze zich optimaal voorbereiden. :smallgrin.gif:

Gebruikersavatar
Trab
AT Toto winner 04/05
Berichten: 7232
Lid geworden op: di okt 28, 2003 5:19 pm
Locatie: Gouda

Re: 24 mei 1995

Bericht door Trab » vr mei 29, 2020 10:18 am

Yopii schreef:Als je dat drie keer op rij doet, zegt het wel wat...

Dat team verloor zelden.

Maar uiteraard weten we niet hoe het zich gehouden had met veel meer wedstrijden. Wellicht waren sommige spelers daar niet tegen bestand geweest. En hoe meer wedstrijden, hoe meer kans op een uitglijder.
Het gaat niet zozeer om het aantal wedstrijden of de naam vde tegenstander. Het gaat erom dat tm 95 er nog geen Bosman arrest was, een limiet van 3 buitenlanders bestond en alleen de landskampioenen meededen. In dat kader is de prestatie van afgelopen seizoen vele malen groter dan die van de 70-er en 90-er jaren. Je krijgt immers niet meer de tijd om een team op te bouwen. Spelers vertrekken al na 1 of 2 seizoenen, en niet alleen de besten maar ook de waterdragers. Overmars en co proberen dat proces iets te vertragen door het bieden van extreem hoge salarissen, maar het blijft riskant. Niet elke aankoop is geslaagd. Corona is ook vooral slecht voor Ajax denk ik. Ze hebben door het risicovolle beleid ieder jaar grote transfers nodig. Als die bedragen gehalveerd gaan worden heeft Ajax een probleem.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40614
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: 24 mei 1995

Bericht door Marillion » vr mei 29, 2020 10:24 am

De andere omstandigheden van de transfermarkt maken het ook moeilijker inderdaad. Alleen clubs uit de top van de voedselketen kunnen een team bij elkaar houden. Tenminste als we het over een goed elftal hebben, een slecht team kun je nog wel vasthouden. :smallgrin.gif:

Een kanttekening de andere kant op. Een wedstrijd of toernooi winnen vraagt ook andere dingen dan puur voetbaltechnisch. Op dat gebied is Ajax vorig jaar bijvoorbeeld tekort geschoten. Dat had niets te maken met het aantal wedstrijden maar met het gebrek aan besef dat je 2-0 in eigen huis natuurlijk van z'n leven niet meer mag weggeven en dat je dan een wedstrijd moet doodmaken. Nou ja, laten we daar niet over beginnen want dan zak ik zo weer terug in de depressie van toen. :blush.gif:
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Trab
AT Toto winner 04/05
Berichten: 7232
Lid geworden op: di okt 28, 2003 5:19 pm
Locatie: Gouda

Re: 24 mei 1995

Bericht door Trab » vr mei 29, 2020 10:39 am

Marillion schreef:De andere omstandigheden van de transfermarkt maken het ook moeilijker inderdaad. Alleen clubs uit de top van de voedselketen kunnen een team bij elkaar houden. Tenminste als we het over een goed elftal hebben, een slecht team kun je nog wel vasthouden. :smallgrin.gif:

Een kanttekening de andere kant op. Een wedstrijd of toernooi winnen vraagt ook andere dingen dan puur voetbaltechnisch. Op dat gebied is Ajax vorig jaar bijvoorbeeld tekort geschoten. Dat had niets te maken met het aantal wedstrijden maar met het gebrek aan besef dat je 2-0 in eigen huis natuurlijk van z'n leven niet meer mag weggeven en dat je dan een wedstrijd moet doodmaken. Nou ja, laten we daar niet over beginnen want dan zak ik zo weer terug in de depressie van toen. :blush.gif:
Er zit nogal een verschil of er 1 team uit de toplanden mee mag doen of 4. Die ploegen hebben bovendien miljarden te verdelen uit tv gelden en hebben vaak rijke sjeiks, terwijl wij het moeten doen met 80 miljoen tv geld en vooral eigen opleiding. Dat heeft het winnen van een CL wel 100x moeilijker gemaakt dan in de jaren voor 95.
Die return tegen Tottenham had natuurlijk te maken met onervarenheid. Zowel vde spelers als de coach. En met een te smalle selectie. Zonder Neres misten we diepgang voorin, dat maakt op de counter spelen lastiger. Bovendien kon Tadic niet op 9 spelen en speelde Dolberg noodgedwongen in de spits.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
Nihad
Berichten: 13309
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 3:59 pm
Locatie: Den Haag

Re: 24 mei 1995

Bericht door Nihad » vr mei 29, 2020 12:39 pm

Marillion schreef:
vr mei 29, 2020 10:13 am
Voor de duidelijkheid. Het is geen kritiek op de kracht van dat team in die periode. Ik heb sowieso al meerdere keren gezegd dat het zeer lastig is om verschillende tijdperken te vergelijken.

Feit is wel dat je vroeger fors minder wedstrijden moest spelen en op basis van die constatering kun je dus wel stellen dat het tegenwoordig nog lastiger is. In de jaren 70 was je er met 9 wedstrijden, in 95 waren het er 11 en die halve finale van vorig jaar waren er 18 en was de finale dus nummer 19 geweest.
Wat dacht je van de Europa League? Hoeveel wedstrijden heeft Ajax toen niet gespeeld om de finale te halen? 17? Hoeveel waren dat er in 92?

Die toernooien zijn zo uitgedijd. Niet normaal meer. in 2017 koste het ons de titel.
“Please do not call me arrogant because what I say is true. I think I’m a special one.”

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33767
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Re: 24 mei 1995

Bericht door Duke » di mei 24, 2022 4:01 pm

There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Yopii
Berichten: 17871
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: 24 mei 1995

Bericht door Yopii » di mei 24, 2022 4:13 pm

Er zit nogal een verschil of er 1 team uit de toplanden mee mag doen of 4. Die ploegen hebben bovendien miljarden te verdelen uit tv gelden en hebben vaak rijke sjeiks, terwijl wij het moeten doen met 80 miljoen tv geld en vooral eigen opleiding. Dat heeft het winnen van een CL wel 100x moeilijker gemaakt dan in de jaren voor 95.
De belangrijkste factor is toch de uitbreiding van het toernooi. In 1995 zaten er alleen kampioenen in. De Engelse teams ontbraken bovendien.

Nu krijg je in de knock-out drie rondes achter elkaar een zware tegenstander. Dat is haast niet te doen voor Nederlandse teams, die noodzakelijkerwijs in de breedte zwakker zijn dan teams uit grote voetballanden. Je moet er keer op keer staan, geen schorsingen oplopen, geen blessures, enz.

In 1995 speelden we in de kwartfinale tegen iets uit Oostenrijk, als ik het me goed herinner.

Wie kent Cees de Wolf nog?
Berichten: 9020
Lid geworden op: do aug 28, 2014 11:39 am

Re: 24 mei 1995

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog? » di mei 24, 2022 4:37 pm

Hajduk Split.

Gebruikersavatar
Liberty
Berichten: 12764
Lid geworden op: vr okt 10, 2003 3:33 pm
Locatie: Ergens in Zuid-Holland
Contacteer:

Re: 24 mei 1995

Bericht door Liberty » di mei 24, 2022 5:44 pm

Yopii schreef:
di mei 24, 2022 4:13 pm
Er zit nogal een verschil of er 1 team uit de toplanden mee mag doen of 4. Die ploegen hebben bovendien miljarden te verdelen uit tv gelden en hebben vaak rijke sjeiks, terwijl wij het moeten doen met 80 miljoen tv geld en vooral eigen opleiding. Dat heeft het winnen van een CL wel 100x moeilijker gemaakt dan in de jaren voor 95.
De belangrijkste factor is toch de uitbreiding van het toernooi. In 1995 zaten er alleen kampioenen in. De Engelse teams ontbraken bovendien.

Nu krijg je in de knock-out drie rondes achter elkaar een zware tegenstander. Dat is haast niet te doen voor Nederlandse teams, die noodzakelijkerwijs in de breedte zwakker zijn dan teams uit grote voetballanden. Je moet er keer op keer staan, geen schorsingen oplopen, geen blessures, enz.

In 1995 speelden we in de kwartfinale tegen iets uit Oostenrijk, als ik het me goed herinner.
In 95 waren de Engelse clubs er al weer even bij hoor. Ze speelden alleen geen rol van betekenis. Man Utd werd al in de groepsfase uitgeschakeld in een groep waar Goteborg groepswinnaar werd voor Barcelona, Man Utd en Galatasaray........

Voor de rest heb je gelijk. Maar dat heb ik al weleens gezegd: geld verdien je in de C.L. maar wil je als Ajax zijnde een Europese prijs pakken dan moet je in de E.L. zijn.
Tijd voor iets nieuws.

Gebruikersavatar
Jinne
Site Admin
Berichten: 13698
Lid geworden op: ma sep 22, 2003 11:05 am
Locatie: Amsterdam, Holland
Contacteer:

Re: 24 mei 1995

Bericht door Jinne » wo mei 25, 2022 6:16 am

Als je ziet dat Frankfurt en Rangers nu in de finale zaten moet dat ook ons ook nog wel een keer lukken. Als we tenminste niet de groep in de CL gewoon winnen. :666.gif:

Voor een club uit een kleiner land is het moeilijker om de CL nu te winnen. Porto is de laatste die het flikte. Voor grotere landen is het aan de ene kant makkelijker geworden want je doet ieder jaar mee. Maar de tegenstand is wel groter en meer op je voorbereid. Ajax, Bayern en Liverpool kwamen in hun eerdere legacies de tegenstanders ook altijd meer een jaar tegen. De ene keer was het Inter daarna Juve

Daarnaast niet opvallend dat een poster hier opeens wat hiaten in zijn geheugen heeft over dat seizoen De Engelsen deden al weer een paar jaar mee. Man United moest in ons seizoen soms puzzelen met de opstelling omdat de 3 buitenlanders regel in Europa strenger was wat betreft niet Engelsen van de Britse eilanden.
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 13360
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:43 pm

Re: 24 mei 1995

Bericht door Arthur » wo mei 25, 2022 6:54 am

Probleem met onze spelers is dat ze zich voor de CL meer kunnen opladen dan voor de EL. De uitschakeling is vaak zo’n domper dat de rest van het seizoen moeizaam gaat.

Mano
Berichten: 15118
Lid geworden op: wo jul 21, 2004 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: 24 mei 1995

Bericht door Mano » wo mei 25, 2022 9:13 am

en,

De club heeft de CL miljoenen nodig


Supporters willen prijzen. Dat laatste is absoluut eerder in de EL of Confetti League te behalen.
alleen als Feyenoord de Confetti league wint, hebben ze 10 mio verdient.
Ajax heeft er +40mio aan overgehouden, dat gat is wel erg groot
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

Gebruikersavatar
Nihad
Berichten: 13309
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 3:59 pm
Locatie: Den Haag

Re: 24 mei 1995

Bericht door Nihad » wo mei 25, 2022 9:46 am

Hajduk Split. Oostenrijkers kregen we in de poule fase.
“Please do not call me arrogant because what I say is true. I think I’m a special one.”

Gebruikersavatar
Liberty
Berichten: 12764
Lid geworden op: vr okt 10, 2003 3:33 pm
Locatie: Ergens in Zuid-Holland
Contacteer:

Re: 24 mei 1995

Bericht door Liberty » wo mei 25, 2022 10:33 am

Mano schreef:
wo mei 25, 2022 9:13 am
en,

De club heeft de CL miljoenen nodig


Supporters willen prijzen. Dat laatste is absoluut eerder in de EL of Confetti League te behalen.
alleen als Feyenoord de Confetti league wint, hebben ze 10 mio verdient.
Ajax heeft er +40mio aan overgehouden, dat gat is wel erg groot
Dat is waar. Maar een groepsronde C.L. kan uiteindelijk uitdraaien op overwintering in de E.L. En zoals Jinne terecht aangeeft, wanneer Frankfurt en de Rangers in de finale kunnen komen dan moet dat Ajax ook lukken. Als Frankfurt de beker kan winnen dan moet Ajax dat ook kunnen.

Onder aan de streep zullen de meeste spelers van Ajax nooit de C.L. winnen. Dan is de E.L. wel een alternatief.
Tijd voor iets nieuws.

Yopii
Berichten: 17871
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: 24 mei 1995

Bericht door Yopii » wo mei 25, 2022 10:55 am

Wie kent Cees de Wolf nog? schreef:
di mei 24, 2022 4:37 pm
Hajduk Split.
O ja, dat is waar ook. Ging nog best moeizaam. Tegen die Oostenrijkers ook.

Tegen Bayern daarentegen was Ajax thuis top, al had Bayern wel wat blessures.

Plaats reactie