Legendarische bijna transfers: F5'en en toen kwamen ze niet

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Andriy Demchenko
Berichten: 5002
Lid geworden op: zo apr 10, 2016 6:30 am

Re: Legendarische bijna transfers: F5'en en toen kwamen ze niet

Bericht door Andriy Demchenko » vr nov 19, 2021 10:46 am

Ajaxshowtime
Melayro Bogarde bevestigt dat hij tijdens de afgelopen transferperiode in de belangstelling van Ajax stond. Na het afgelopen seizoen liep zijn contract bij TSG Hoffenheim en daarbij bleek een overstap naar Amsterdam - waar hij met oom Winston Bogarde een connectie heeft - een mogelijkheid.


'Het klopt dat die interesse er was, zoals er ook andere clubs waren', aldus de verdediger annex middenvelder in gesprek met Voetbal International. 'Ik heb het eigenlijk niet overwogen, omdat ik bij Hoffenheim wilde blijven en dit seizoen mijn ontwikkeling daar wilde voortzetten.'

Een overstap naar Ajax was niet geheel onlogisch geweest, zeker vanwege de rol van oom Bogarde binnen de club. De oud-voetballer won de Champions League met Ajax, maar neefje Melayro kreeg daar weinig van mee. 'Ik heb hem nooit zien spelen, daar ben ik te jong voor. Ik heb wel dingen gehoord, dat hij het goed heeft gedaan. Hij heeft natuurlijk een prachtige carrière gehad. Het is leuk, maar ik wil zelf naam maken. Ik ben veel meer dan het neefje van.'

De jongeling koos voor een contractverlenging in Duitsland tijdens de afgelopen zomer, maar in Hoffenheim is hij nu uit beeld voor het eerste elftal. 'Toen ik afgelopen zomer mijn contract verlengde, zei de technisch directeur dat veel ervaren spelers zouden vertrekken. Maar dat is mede door corona niet gebeurd. Momenteel loopt het niet echt lekker bij het eerste elftal en dus valt de trainer terug op oudere spelers. Ik speel mijn wedstrijden nu in het tweede.'
ignorance is a bliss zullen we maar zeggen....
''And water with the tyrants' blood. The freedom you have gained." Taras Shevchenko

Historicus
Berichten: 3329
Lid geworden op: di mar 15, 2016 11:03 pm

Re: Legendarische bijna transfers: F5'en en toen kwamen ze niet

Bericht door Historicus » ma nov 22, 2021 8:05 pm

Andriy Demchenko schreef:
vr nov 19, 2021 1:23 am
Historicus schreef:
zo nov 14, 2021 11:43 pm
LucaS schreef:
zo nov 14, 2021 4:21 pm
Ah, Engels kutclubje dus
Ja, toch een Engelse vaginavereniging.
s
Wel de vagina van een zeer jaloerse op geldbeluste ex dan, allejezus daar heb je bij Ajax dus tien seizoenskaarten voor.
https://www.voetbalzone.nl/doc.asp?uid=396554
€ 4.630. Voetbal is een echte volkssport... Nu is Amsterdam gelukkig geen Londen.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40614
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Legendarische bijna transfers: F5'en en toen kwamen ze niet

Bericht door Marillion » ma nov 22, 2021 9:12 pm

Wat zeuren jullie nou? Televisieschermen en Wifi zijn beter geworden. Wat wil je nog meer als voetbalsupporter?
Nil volentibus arduum

Andriy Demchenko
Berichten: 5002
Lid geworden op: zo apr 10, 2016 6:30 am

Re: Legendarische bijna transfers: F5'en en toen kwamen ze niet

Bericht door Andriy Demchenko » ma nov 22, 2021 9:57 pm

Marillion schreef:
ma nov 22, 2021 9:12 pm
Wat zeuren jullie nou? Televisieschermen en Wifi zijn beter geworden. Wat wil je nog meer als voetbalsupporter?
Ik wil gewoon lekker Tropical Danny als voornummer voor een potje tegen RKC, of de Soca Boys. Ik wil hele slechte cateringservice waarbij de vervaldatum van de augurkenpot voor op de Hamburger al twee jaar verstreken is. Ik wil onhandig scannende kaartjes en kutwifi. Ik wil een onlinekaartenplatform waarbij de technologie nog uit begin jaren twee duizend stamt.

:blub.gif:

Das pas lekker....
https://www.youtube.com/watch?v=APVUeRSvxDM
''And water with the tyrants' blood. The freedom you have gained." Taras Shevchenko

Andriy Demchenko
Berichten: 5002
Lid geworden op: zo apr 10, 2016 6:30 am

Re: Legendarische bijna transfers: F5'en en toen kwamen ze niet

Bericht door Andriy Demchenko » za jan 08, 2022 5:34 pm

aJAXSHOWTIME.

Ajax toonde interesse in de diensten van Patrick Berg. Dat vertelt hij zelf in gesprek met Daily Record. De middenvelder maakte deze maand de overstap van het Noorse Bodø/Glimt naar RC Lens in de Franse competitie voor een transfersom van 4,5 miljoen euro.

Maar dat had dus ook heel anders kunnen lopen, want RC Lens was niet de enige club die geïnteresseerd was in de Noorse middenvelder: 'Ja, Celtic en Ajax waren allebei geïnteresseerd in mij', aldus de 24-jarige, die met name uit de voeten komt als controlerende middenvelder.

RC Lens verkozen boven Ajax
'Ik had een goed seizoen bij mijn club, waarmee ik de landstitel won en tot speler van het jaar werd verkozen', gaat Berg verder. Hij legt uit waarom een Frans avontuur bij RC Lens hem meer aansprak dan de Johan Cruijff ArenA: 'Toen ik van de interesse hoorde, maakte ik meteen duidelijk dat dat de enige club was waar ik naartoe wilde gaan.'

'Ik voelde me klaar voor de volgende stap en ik dacht dat Frans voetbal en Lens het beste bij mij zouden passen', zegt de Noors international. 'Sinds ik hier ben, voelt het alsof ik de perfecte keuze heb gemaakt. Nu hoop ik bij te kunnen dragen aan overwinningen en de ontwikkeling van de club', besluit Berg.
Haha, Lens....wat een droomclub.

Deze jongen is over een verdedigende middenvelder.
''And water with the tyrants' blood. The freedom you have gained." Taras Shevchenko

De Dominee
Berichten: 5745
Lid geworden op: zo okt 06, 2013 3:12 pm
Locatie: Alkmaar

Re: Legendarische bijna transfers: F5'en en toen kwamen ze niet

Bericht door De Dominee » za jan 08, 2022 7:04 pm

In welke zin is dit 'legendarisch' en/of hebben mensen zitten F5'en...?
All pigs are equal but some pigs are more equal than others.

Gebruikersavatar
WP_Legend
Berichten: 10235
Lid geworden op: wo sep 17, 2003 8:44 pm
Locatie: Perth

Re: Legendarische bijna transfers: F5'en en toen kwamen ze niet

Bericht door WP_Legend » zo jan 09, 2022 1:03 am

Misschien over enkele jaren blijkt het een topper?

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23209
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Legendarische bijna transfers: F5'en en toen kwamen ze niet

Bericht door Cruijff » zo jan 09, 2022 1:29 am

De Dominee schreef:
za jan 08, 2022 7:04 pm
In welke zin is dit 'legendarisch' en/of hebben mensen zitten F5'en...?
Het 'legendarische' in het bericht is dat hij schaamteloos de Lens achterban probeert te paaien, zegt "dat meteen duidelijk was dat Lens de enige club is waar hij naartoe wilde".

Dan kan hij optie A gewoon een vrij realistisch beeld van zijn eigen kwaliteiten hebben, hij weet dat Ajax te hoog gegrepen is.
Of B denken dat iedereen die Lens volgt hem op zijn blauwe ogen gelooft dat hij altijd al gedroomd heeft van dat clubje in Noord-Frankrijk. Denkt hij dat de fans van die club nu massaal naar de fanshop rennen voor een shirtje met zijn naam erop?

Kan me wel bij je aansluiten dat dit nu niet bepaald in de top legendarische F5 momenten zat. Zonder de post van Andriy zou ik het bericht niet eens hebben gelezen.

Een gemiste kans dat Jermaine Lens in een nog redelijk productieve fase van zijn loopbaan niet bij Lens is gaan spelen.
Of die Braziliaan Everton, een spits die bij Heracles Almelo behoorlijk makkelijk het net wist te vinden. Contracteer hem dan als Everton. Vele Everton aanhangers vinden het geinig om een shirt aan te schaffen met ook achterop de naam Everton en om een goede stadion yell voor een speler met dezelfde naam als de club te bedenken.

En laten we wel wezen: Everton heeft vaak genoeg aanvallers gecontracteerd met nog veel meer beperkingen als voetballer.
Dus bij Everton had Everton zomaar kunnen uitgroeien tot meer dan alleen een cultheld.


edit:
Dubbel schreef:
za jan 08, 2022 11:14 pm
Brighton fans singing about their 6 foot 8 Dutch goalkeeper making his debut today
“Kjell Scherpen whoh-ah-oh
Kjell Scherpen whoh-ah-oh
He’s got a tiny head
His feet stick out of the bed” #BHAFC
Lachen. :smile-ajax.gif: :smile-ajax.gif:
Ja bij veel Engelse clubs weten ze wel raad met een 'chant' voor een opvallende verschijning.
Laatst gewijzigd door Cruijff op zo jan 09, 2022 2:11 am, 3 keer totaal gewijzigd.

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23209
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Legendarische bijna transfers: F5'en en toen kwamen ze niet

Bericht door Cruijff » zo jan 09, 2022 1:36 am

Kan me wel bij je aansluiten dat dit nu niet bepaald in de top legendarische F5 momenten zat. Zonder de post van Andriy zou ik het bericht niet eens al hebben gelezen.
Maar het kan zomaar een bedoeling zijn die Andriy heeft met dit topic: bij ons gevallen onder de aandacht brengen van concrete interesse in spelers die we totaal niet kennen of allang alweer waren vergeten.

Andriy Demchenko
Berichten: 5002
Lid geworden op: zo apr 10, 2016 6:30 am

Re: Legendarische bijna transfers: F5'en en toen kwamen ze niet

Bericht door Andriy Demchenko » zo apr 03, 2022 3:30 pm

Memphis Depay
We hebben twee keer het jeugdtoernooi van Ajax gewonnen, op De Toekomst....
..Later hoorde ik dat ook Feyenoord en Ajax me wilden hebben. Die hadden zich bij Sparta gemeld, maar dat is mij nooit verteld....
..Mijn opa had me graag naar Ajax zien gaan. Hij was een echte Amsterdammer en een echte Ajacied. Maar zelf had ik gevoelsmatig wel wat met Feyenoord..
''And water with the tyrants' blood. The freedom you have gained." Taras Shevchenko

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33767
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Re: Legendarische bijna transfers: F5'en en toen kwamen ze niet

Bericht door Duke » ma mei 30, 2022 3:32 pm

Tien spelers die net niet naar Ajax kwamen

We duiken als Ajacieden een mogelijk roerige transferzomer in. Wie komt er wel en wie niet? Het zijn de jaarlijks terugkerende vragen, dat is nooit anders geweest. Daarom een willekeurig lijstje met bijzondere spelers die ooit met Ajax in verband zijn gebracht.

Voor je begint met lezen: ja, er ontbreken ontzettend veel spelers op deze lijst. We hebben een willekeurige top 10 gefabriceerd, maar dat had uiteraard ook een top 100 kunnen worden. Zie het dus vooral als een geinige bloemlezing. Eentje met namen waarover we ooit mochten mijmeren of ze het wit-rood-witte shirt over de schouders zouden trekken.

1. Willem van Hanegem
In het seizoen 1967/1968 eindigt het in financiële nood verkerende Xerxes/DHC verrassend op de zevende plek in de eredivisie. Het grootste talent van die ploeg? Een jongen die in de media wordt aangeduid als ‘Wim Hanegem’. Er hoort ‘van’ tussen de voor- en achternaam, maar daar komt men pas later achter, tekende David Endt al een keer voor ons op in een Ajax Life-krant.

Wim van Hanegem, 24 jaar, is de ontdekking in de eredivisie en een van de meest begeerde voetballers van Xerxes/DHC, dat aan het eind van het seizoen spelers moet verkopen wegens een dreigend faillissement. Ook kampioen Ajax heeft belangstelling voor de sterke middenvelder met het verfijnde linkerbeen.

Coach Rinus Michels wikt en weegt. Financieel kan Ajax het zich veroorloven en technisch gezien is Van Hanegem een verrijking. Toch besluit Michels het niet te doen. Voor het op snelheid gebaseerde voetbal van Ajax acht hij Van Hanegem te traag. De Kromme zou bij Feyenoord en Oranje echter uitgroeien tot een van de beste Nederlandse voetballers aller tijden.

2. Ruud Gullit
Had geboren Amsterdammer Ruud Gullit in het wit-rood-wit kunnen spelen? De interesse was er wel degelijk in 1978. Gullit is dan een multifunctioneel talent dat, samen met een andere jonge topper, Frank Rijkaard, voetbalt in het zwart-blauw van DWS. Ajax heeft zijn zinnen gezet op de dan vijftienjarige Gullit en waagt een poging om het talent binnen te hengelen.

De jongen uit Amsterdam-West wordt in zijn ouderlijk huis bezocht door een Ajaxvertegenwoordiger. Een tikje hooghartig gaat Ajax ervan uit dat elk Amsterdams gozertje maar wat graag naar De Meer wil komen. In Gullits geval ligt dat anders. De Ajaxhouding valt niet lekker en bovendien ligt de sympathie van vader George Gullit ver weg van Ajax en nog hevig bij DWS, ooit de natuurlijke felle rivaal binnen de Amsterdamse voetbalgrenzen. Oude sentimenten spelen helaas een rol.

De Ajaxafgevaardigde wordt hartelijk bedankt voor de moeite; Gullit kiest jammer genoeg voor een andere route naar de top. Barry Hughes, de trainer van Haarlem, weet wel een gevoelige snaar bij de Gullits te raken. De rest is historie.

3. Hugo Maradona
‘Ajax aast op Hugo Maradona’ is de kop van een Telegraaf-artikel in 1987. Hugo is – inderdaad – het jongere broertje van Diego Armando. Het jongste Argentijnse wonderkind schijnt een even fabelachtige techniek te hebben als zijn grote broer en zou best bij Ajax willen voetballen.

In het artikel werd ook Johan Cruijff – toenmalig technisch directeur – opgevoerd: “We namen zijn verzoek uiterst serieus. Het zou stom zijn als Ajax zo’n kans liet lopen. Er wordt aan gewerkt. Ik weet dat hij linksbenig is en technisch heel goed. Maar we moeten niet te vroeg juichen. Er zijn grenzen en normen. Wanneer het financieel niet haalbaar is, houdt alles op.”

Cruijffs informanten brachten het nieuws mooi, maar weinig volledig. Zo is de belangrijkste misser dat Hugo, anders dan zijn beroemde broer, stijf rechtsbenig is. Ook heeft hij niet de kwaliteiten van broerlief. Een echte Maradona in het Ajaxshirt zal er dan ook nooit komen. Het zomersprookje gaat in rook op.

Hugo ging vervolgens naar Ascoli, waar hij een bleek seizoen voetbalde. Daarna ging hij zonder groot succes bij Rayo Vallecano en Rapid Wien aan de slag. Wat blijft is de herinnering aan een mooi bericht in de komkommertijd van 1987.

4. Estéban Cambiasso
Door het uitgesproken Bosman-arrest zijn de scoutingsgrenzen verlegd. Zuid-Amerika, altijd een fijne talentenmijn, wordt met hulp van externe voetbal-opletters nauwkeurig in de smiezen gehouden. In de zomer van 1995 komt de Belg Etienne Wilssens met een ‘zekerheidje’ op de proppen. Het gaat om een Argentijnse jeugdinternational van Argentinos Juniors, een linksbenige middenvelder met offensieve drang.

Zijn naam? Estéban Cambiasso, dan pas vijftien jaar jong. Hoofdscout Ton Pronk reist af naar Buenos Aires en spreekt daar met onder andere de ouders van het talent. Besloten wordt dat de jonge Estéban samen met zijn vader voor een kennismaking naar Amsterdam komt. De eerstejaars B-junior, die later bij Real Madrid, Internazionale en de nationale ploeg furore maakt, komt uiteindelijk niet. Hij verhuist in 1996 naar Madrid.

5. Eric Viscaal
Wie weet nog dat Ajax Eric Viscaal op het oog had als de opvolger van Stefan Pettersson? De spits speelde destijds bij KAA Gent en Louis van Gaal zag in hem dé nieuwe man in de punt van de aanval. Hij trainde twee weken mee met zijn beoogde nieuwe collega’s en speelde zelfs een oefenduel namens Ajax. Dat gebeurde tegen Noordwijk. Viscaal was viermaal trefzeker en Van Gaal zag het helemaal zitten.

De transfer zou echter – tot afgrijzen van Viscaal – nooit plaatsvinden. Volgens eigen zeggen omdat zijn zaakwaarnemers er destijds een ‘potje van maakten’. Ze stelden continu nieuwe eisen bij Ajax, terwijl de speler zelf niet op de hoogte was van wat er allemaal werd besproken. In Amsterdam raakte men de handelswijze van Viscaals belangenbehartigers snel beu. Er werd besloten om door te schakelen.

Viscaal noemde de keuze van Ajax jaren later ‘logisch’. In 1995 stapte hij uiteindelijk over naar Grasshoppers in Zwitserland, wetende dat die ene grote kans in rook was opgegaan.

6. Patrick Vieira
Ajax dacht zich in 1996 te verzekeren van AC Milan-middenvelder Patrick Vieira. Het was zo goed als rond, maar het liep allemaal anders. De reden? Toenmalig Arsenal-manager Arsène Wenger stak er een stokje voor door zijn landgenoot naar Londen te halen. Een bliksemactie, want Vieira was zelfs al in Amsterdam om een contract te tekenen.

“Ik had een grote invloed, dat klopt,” herinnert Wenger zich in 2015 op het digitale huis van Arsenal. “Ik belde hem op vanuit Japan en hij was toen in Amsterdam om een contract te tekenen bij Ajax. Ik zei: asjeblieft, stop daarmee. Kom naar Arsenal. Ze wilden net naar het stadion gaan, maar de volgende ochtend pakten ze het vliegtuig van Amsterdam naar Londen.”

Onder de vleugels van Wenger groeide Vieira uit tot een van de beste middenvelders van zijn tijd. Arsenal maakte zo’n vijf miljoen euro over naar zijn vorige werkgever in Milaan.

7. Bas Dost
‘Liever nog meer sportief drama, dan een spits in Ajax-pyjama’. Het was in 2011 de tekst op een ludiek spandoek van sc Heerenveen-supporters. Het lukte Ajax niet om Bas Dost los te weken bij de Friezen, terwijl de spits niets liever wilde dan naar Amsterdam verkassen. Zijn zaakwaarnemer Henk Nienhuis liet destijds weten dat Dost altijd in een Ajax-pyjama sliep en daar wisten de fans in het Abe Lenstra Stadion wel raad mee.

Een transfer was in de winter van 2011 dan ook serieus dichtbij en er werd door kamp Dost een arbitragezaak aangespannen om een doorbraak te forceren. Die ging verloren, maar Ajax en Heerenveen bleven met elkaar in gesprek. Dost doorstond zelfs de medische keuring, maar kreeg op deadlineday om 23.55 uur te horen dat het allemaal toch niet doorging. De spits verklaarde dat hij geen idee had waarom. Volgens zijn zaakwaarnemer was er geen tijd meer om de deal af te ronden, terwijl Heerenveen ontkende dat er überhaupt een akkoord met Ajax was bereikt.

Dost voelde zich ‘genaaid’, stelde hij jaren later in het tv-programma De Tafel van Kees. “Er zullen allerlei dingen hebben meegespeeld, maar het ging niet door en dat was een flinke teleurstelling. Danny Blind en Frank de Boer belden de volgende dag, maar ik was niet voor rede vatbaar en nam daarom niet op. Ajax was altijd mijn club en als je dan op zo’n manier genaaid wordt, dan heb je daar niet zo veel mee.”

8. Samuel Eto’o
Deze mag in dit lijstje niet ontbreken. De naam van Eto’o stond in 2014 op alle voorpagina’s als dé mogelijke transferstunt van Ajax. Komt hij wel of komt hij niet? Was het reëel? Lang leek dat wel het geval. Overmars reisde af naar Parijs om met de levende legende uit Kameroen te praten over een mogelijke overgang.

Het hield de gemoederen flink bezig en vele voetbalharten gingen sneller kloppen. Eto’o hield het aanbod in beraad en vroeg bedenktijd. En daarna nog meer bedenktijd. En daarna nog veeeeel meer bedenktijd. Eto’o leek de boel aan het lijntje te houden, wachtend of er niet iets beters op zijn pad zou komen. Overmars stelde een deadline en uiteindelijk koos Eto’o voor Everton, waarna Ajax Arek Milik zou presenteren als de nieuwe spits.

9. Mario Balotelli
In de zomer van 2016 komt het nieuws naar buiten dat Marc Overmars en het kamp van Mario Balotelli met elkaar in contact stonden. De haalbaarheid van Super Mario – toen nog onder contract bij Liverpool – werd serieus onderzocht. Het zorgt voor grote hilariteit op sociale media en er gaat geen dag voorbij dat we het er met z’n allen niet over hebben. Komt het enfant terrible echt naar Amsterdam om Arek Milik op te volgen? Een transferjosti van jewelste, zou blijken.

Overmars stelde in die tijd dat hij ‘kanonnen’ naar Ajax wilde halen en dan zou het binnenslepen van Balotelli wel echt een stunt zijn geweest, al kun je je afvragen of het echt een goed idee was geweest. We vragen ons tot op de dag van vandaag af wat het voor de shirtjesverkoop had betekend, haha! Het hele verhaal gaat uiteindelijk ook niet door en de spits gaat op huurbasis naar bij AC Milan.

10. Richarlison
Alles leek in kannen en kruiken, maar ook de overgang van Richarlison van Fluminense naar Ajax ging in 2017 zomaar ineens niet door. De Braziliaan zou al naar Nederland vliegen om voor Ajax te tekenen, maar liet zich op het allerlaatste moment door Watford-manager Marco Silva overhalen om toch voor Engeland te kiezen. De Portugese trainer vertelde eerder in The Guardian hoe hij Richarlison toch voor Ajax’ neus wegkaapte.

Silva belde met de zaakwaarnemer van Richarlison om alles stop te laten zetten en kreeg het nummer van de speler zelf. Ook de aanvaller vertelde dat hij voor Ajax had gekozen, maar zijn toekomstige trainer wist hem om te praten door hem te vertellen dat de Premier League veel groter was dan de eredivisie en dat hij hem als trainer altijd zou steunen. Hij kreeg de voetballer mee in zijn verhaal en dat was slecht nieuws voor Ajax.

Silva: “Daarna moest ik de Watford-eigenaar er nog van overtuigen om het Ajaxbod te evenaren en om dus veel meer geld (zo’n dertien miljoen euro) neer te leggen voor een heel jonge Braziliaan die nooit eerder in Europa had gespeeld. Samen voorkwamen we dat hij naar Nederland zou vliegen. Twee dagen later verscheen hij op het trainingsveld van Watford. Inmiddels speelt Richarlison voor Everton. De ploeg uit Liverpool maakte veertig miljoen euro over naar Watford. Dat bedrag kan via bonussen oplopen naar 58 miljoen euro.

Overmars liet bij het stuklopen weten te balen en stelde dat Brazilië ‘een lastige markt’ is, waarbij de spelregels continu wijzigen. Hij liet destijds eveneens weten dat Ajax ‘gewoon’ in de Braziliaanse vijver zou blijven vissen en met Antony hield hij woord.
www.ajaxlife.nl
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Ajax Rules
Berichten: 31176
Lid geworden op: do jul 22, 2004 9:15 pm

Re: Legendarische bijna transfers: F5'en en toen kwamen ze niet

Bericht door Ajax Rules » ma mei 30, 2022 3:52 pm

Echt bizar dat Gullit in 1978 voor DWS en Haarlem koos boven Ajax (maar goed, zijn carriere heeft op zich niet slecht uitgepakt).
Socialisme is afgunst vermomd als mededogen, opgelegd met tirannie in de kleren van tolerantie.

Yopii
Berichten: 17871
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: Legendarische bijna transfers: F5'en en toen kwamen ze niet

Bericht door Yopii » ma mei 30, 2022 4:14 pm

Hij kreeg een uitnodiging voor een testwedstrijd maar ging liever naar een concert. Daarbij gaf Hughes van Haarlem hem meteen een contractje.

Frank Rijkaard ging wel naar de testwedstrijd, hij redeneerde dat hij altijd nog naar Haarlem kon als hij door Ajax werd afgewezen.

De situatie doet nu onwezenlijk aan. Die jongens waren al zestien of zo.

Gebruikersavatar
Nihad
Berichten: 13309
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 3:59 pm
Locatie: Den Haag

Re: Legendarische bijna transfers: F5'en en toen kwamen ze niet

Bericht door Nihad » ma mei 30, 2022 4:47 pm

Toch wel grappig, want we pronken als Ajax zijnde dat spelers als Rijkaard en van Basten uit de eigen jeugd kwamen, maar dat klopt natuurlijk niet helemaal als je pas op je 16e bij Ajax komt.
“Please do not call me arrogant because what I say is true. I think I’m a special one.”

Ajax Rules
Berichten: 31176
Lid geworden op: do jul 22, 2004 9:15 pm

Re: Legendarische bijna transfers: F5'en en toen kwamen ze niet

Bericht door Ajax Rules » ma mei 30, 2022 4:52 pm

Nihad schreef:
ma mei 30, 2022 4:47 pm
Toch wel grappig, want we pronken als Ajax zijnde dat spelers als Rijkaard en van Basten uit de eigen jeugd kwamen, maar dat klopt natuurlijk niet helemaal als je pas op je 16e bij Ajax komt.
Klopt. Daar komt bij dat de Ajax-opleiding in die zogenaamde glorietijd van de jeugdopleiding objectief gewoon niets voorstelde.

(Wat ook wel weer een interessante paradox is: laat grote talenten een beetje voetballen op het parkeerterrein van de Meer, zonder goed materiaal, zonder goede trainers, zonder diepgaande kennis van tactiek, zonder video-analyse, zonder een noemenswaardig krachthonk of expertise op dat vlak, zonder individuele begeleiding, etc., en je hebt toch (of juist daardoor?) allerlei prachtige voetballers.)
Socialisme is afgunst vermomd als mededogen, opgelegd met tirannie in de kleren van tolerantie.

Gebruikersavatar
Nihad
Berichten: 13309
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 3:59 pm
Locatie: Den Haag

Re: Legendarische bijna transfers: F5'en en toen kwamen ze niet

Bericht door Nihad » ma mei 30, 2022 5:01 pm

(Wat ook wel weer een interessante paradox is: laat grote talenten een beetje voetballen op het parkeerterrein van de Meer, zonder goed materiaal, zonder goede trainers, zonder diepgaande kennis van tactiek, zonder video-analyse, zonder een noemenswaardig krachthonk of expertise op dat vlak, zonder individuele begeleiding, etc., en je hebt toch (of juist daardoor?) allerlei prachtige voetballers.)
Nou ja, dat is wel wat Cruijff altijd predikte ongeveer? Laat jongens gewoon lekker voetballen. Toen mensen als van Gaal en Adriaanse de jeugdopleiding overnamen kregen we opeens te maken met systemen, de rondo, tactieken etc.
“Please do not call me arrogant because what I say is true. I think I’m a special one.”

Ajax Rules
Berichten: 31176
Lid geworden op: do jul 22, 2004 9:15 pm

Re: Legendarische bijna transfers: F5'en en toen kwamen ze niet

Bericht door Ajax Rules » ma mei 30, 2022 5:04 pm

Nihad schreef:
ma mei 30, 2022 5:01 pm
(Wat ook wel weer een interessante paradox is: laat grote talenten een beetje voetballen op het parkeerterrein van de Meer, zonder goed materiaal, zonder goede trainers, zonder diepgaande kennis van tactiek, zonder video-analyse, zonder een noemenswaardig krachthonk of expertise op dat vlak, zonder individuele begeleiding, etc., en je hebt toch (of juist daardoor?) allerlei prachtige voetballers.)
Nou ja, dat is wel wat Cruijff altijd predikte ongeveer? Laat jongens gewoon lekker voetballen. Toen mensen als van Gaal en Adriaanse de jeugdopleiding overnamen kregen we opeens te maken met systemen, de rondo, tactieken etc.
Ja zeker, maar toch vind ik het niet rijmen met het beeld van een legendarische, fantastische opleiding dat er in feite alleen maar "niets kapot wordt gemaakt".

Kieft heeft geloof ik ook gezegd dat de Ajax-opleiding in zijn tijd niets voorstelde. Gewoon een beetje voetballen met wat andere jongens.
Socialisme is afgunst vermomd als mededogen, opgelegd met tirannie in de kleren van tolerantie.

Gebruikersavatar
Nihad
Berichten: 13309
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 3:59 pm
Locatie: Den Haag

Re: Legendarische bijna transfers: F5'en en toen kwamen ze niet

Bericht door Nihad » ma mei 30, 2022 8:43 pm

Ajax had een jeugdopleiding AR. Dat was vroeger niet altijd vanzelfsprekend. Veel clubs haalden hun jeugdspelers van regio clubs vandaan.

Daarbij geeft Ajax altijd de kans aan haar eigen jeugd.
“Please do not call me arrogant because what I say is true. I think I’m a special one.”

Gebruikersavatar
elliquido
Berichten: 7844
Lid geworden op: di feb 10, 2004 5:03 pm

Re: Legendarische bijna transfers: F5'en en toen kwamen ze niet

Bericht door elliquido » ma mei 30, 2022 8:52 pm

In die tijd leunde men meer op de amateurclubs en de regionale selecties.
Later kwamen de professionele jeugdopleidingen uit financieel oogpunt
NOOIT meer Seedorf a.u.b.

Gebruikersavatar
Nihad
Berichten: 13309
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 3:59 pm
Locatie: Den Haag

Re: Legendarische bijna transfers: F5'en en toen kwamen ze niet

Bericht door Nihad » ma mei 30, 2022 8:55 pm

Precies.

Dat is ook de reden dat spelers als Gullit enzo nog op hun 16e bij de amateurs speelden. Tegenwoordig scout Ajax de hele regio af.
“Please do not call me arrogant because what I say is true. I think I’m a special one.”

Historicus
Berichten: 3329
Lid geworden op: di mar 15, 2016 11:03 pm

Re: Legendarische bijna transfers: F5'en en toen kwamen ze niet

Bericht door Historicus » ma mei 30, 2022 10:08 pm

Nihad schreef:
ma mei 30, 2022 8:43 pm
Ajax had een jeugdopleiding AR. Dat was vroeger niet altijd vanzelfsprekend. Veel clubs haalden hun jeugdspelers van regio clubs vandaan.

Daarbij geeft Ajax altijd de kans aan haar eigen jeugd.
De trend dat veel Eredivisieclubs vooral spelers van Jong Ajax halen en zelf niet echt opleiden is ook niet echt goed.

Mano
Berichten: 15118
Lid geworden op: wo jul 21, 2004 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Legendarische bijna transfers: F5'en en toen kwamen ze niet

Bericht door Mano » di mei 31, 2022 9:16 am

spelers bij amateurclubs laten en pas ophalen als ze 16 zijn en het verschil maken is misschien wel een betere schifting van talent dan alle 8 jarige die een bal kunnen aannemen naar Ajax halen.


ik weet dat het niet realistisch is omdat anders 'anderen' ze ophalen maar toch.
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

Gebruikersavatar
Liberty
Berichten: 12763
Lid geworden op: vr okt 10, 2003 3:33 pm
Locatie: Ergens in Zuid-Holland
Contacteer:

Re: Legendarische bijna transfers: F5'en en toen kwamen ze niet

Bericht door Liberty » di mei 31, 2022 10:03 am

Dan moet je dat wettelijk gaan regelen. En uiteraard in heel Europa.
Tijd voor iets nieuws.

Andriy Demchenko
Berichten: 5002
Lid geworden op: zo apr 10, 2016 6:30 am

Re: Legendarische bijna transfers: F5'en en toen kwamen ze niet

Bericht door Andriy Demchenko » wo jun 01, 2022 12:20 pm

Alexandre Pato, legt uit dat ook Ajax hem destijds een aanbod deed.
https://www.vi.nl/nieuws/pato-legt-uit- ... ca-en-real

Roberto Carlos, weet niet of die al vermeld was. Hij was een van de namen die Ajax overwoog om aan te trekken. We spreken midden jaren negentig en ook Anderlecht deed toen zijn pogingen. Ajax besloot helaas voor een wereldkampioen te gaan: Marcio Santos en de interesse in Roberto Carlos te laten voor wat het was. Hij ging kort erna naar een Spaanse middenmotor en de rest is geschiedenis.
''And water with the tyrants' blood. The freedom you have gained." Taras Shevchenko

Gebruikersavatar
Jinne
Site Admin
Berichten: 13698
Lid geworden op: ma sep 22, 2003 11:05 am
Locatie: Amsterdam, Holland
Contacteer:

Re: Legendarische bijna transfers: F5'en en toen kwamen ze niet

Bericht door Jinne » wo jun 01, 2022 12:29 pm

Roberto Carlos ging eerst naar Inter, daarna pas naar Real.
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!

Plaats reactie