Opvolger Marc Overmars: Onze nieuwe technisch directeur wordt?

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Onze nieuwe technisch directeur

Jordi Cruijff
1
3%
Frank Arnesen
1
3%
Peter Bosz
2
6%
Louis Van Gaal
2
6%
Danny Blind
1
3%
Max Huiberts
0
Geen stemmen
Henk Veldmate
1
3%
Ronald Koeman
0
Geen stemmen
Grads Fuhler
3
9%
Tsjeu La Ling
1
3%
Garry Hamstra
2
6%
Marcel 'de Tovenaar' Brands
1
3%
Maxwell
2
6%
Soren Lerby
0
Geen stemmen
Demy De Zeeuw
0
Geen stemmen
Patrick Kluivert
0
Geen stemmen
Christian Poulsen
0
Geen stemmen
Jari Litmanen
1
3%
Julien Escude
0
Geen stemmen
Martin Van Geel
0
Geen stemmen
Hans Vonk
0
Geen stemmen
Morten Olsen
1
3%
Klaas-Jan Huntelaar
2
6%
Campos
0
Geen stemmen
Thomas Schaling
1
3%
Wimpey 'de antithesis van Overmars'
3
9%
Marko Pantelic
1
3%
Een andere oud-Ajacied
2
6%
Iemand bij een andere eredivisieclub niet in de lijst
1
3%
Een andere buitenlandse optie
3
9%
 
Totaal aantal stemmen: 32

Yopii
Berichten: 18401
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: Opvolger Marc Overmars: Onze nieuwe technisch directeur wordt?

Bericht door Yopii » wo mar 22, 2023 2:28 pm

Overmars heeft veel geld verdiend voor Ajax, dat staat buiten kijf.

Mijn stelling: het proces van geldsmijten was al gaande onder zijn leiding. Daarom had het zomaar gekund (of het gebeurd was zullen we nooit weten) dat ook bij hem de neerwaartse spiraal was ingezet. Zo wilde hij dus 'gewoon' meer dan dertig miljoen neertellen voor Bergwijn. Ik concludeer dan dat er een omslag was in zijn denken: eindelijk eens lekker smijten met het geld dat hij had verdiend. Bedenk wel dat Bergwijn twee keer zoveel kostte als Tadic en drie keer zoveel als Ziyech.

En nee, de miskopen tegen de geslaagde aankopen afzetten is niet mijn hobby, zoiets heet de balans opmaken.

Mijn grootste bezwaar tegen zijn beleid is dat hij gaandeweg, toen er meer geld kwam dus, steeds meer ging inzetten op dure (breedte)aankopen. Daarmee blokkeer je de doorstroming en ontneem je de talenten uit de jeugd het perspectief om door te breken.
Laatst gewijzigd door Yopii op wo mar 22, 2023 2:31 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40933
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Opvolger Marc Overmars: Onze nieuwe technisch directeur wordt?

Bericht door Marillion » wo mar 22, 2023 2:30 pm

Als je naar de hele periode onder zijn leiding kijkt is de balans echt wel positief. Er zijn goede resultaten gehaald. Financieel heeft de club stappen gezet. En daar heeft Overmars met een aantal beslissingen een belangrijke bijdrage in gehad. De stap bijvoorbeeld om te investeren in spelers als Tadic en Blind bleek enorm belangrijk. Ten Hag mocht hij dan kennen maar om iemand met dat profiel bij Ajax neer te zetten is best dapper. En er zijn een aantal mooie transfersuccessen.

Ging het allemaal goed dan? Nee zeker niet. Uiteraard niet zou ik haast zeggen. Hij had ook zwakke plekken en soms moet je ook een beetje geluk hebben. Maar onder de streep is de beoordeling echt wel positief.

Nu dus op naar Ward. Ik ben echt heel benieuwd hoe dit gaat uitpakken. Zou graag een uitgebreid interview zien als hij definitief komt.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33471
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Opvolger Marc Overmars: Onze nieuwe technisch directeur wordt?

Bericht door zeux » wo mar 22, 2023 2:37 pm

Marillion schreef:
wo mar 22, 2023 2:30 pm
Hij had ook zwakke plekken
Eén speelde de hoofdrol.

Ik denk dat er echt maar heel weinig AD's/TD's/directeuren zijn die 100% scores hebben, feilloos zijn en nooit een fout maken. En al helemaal niet bij clubs als Ajax waar je door een gebrek aan middelen - binnen het wereldperspectief van de transfermarkt - geregeld 'creatief' en inventief moet zijn.

Gezien de plek van Ajax in een wereld van (financiële) grootmachten, vraag ik mij af of iemand het beter dan Overmars had kunnen doen. Natuurlijk was hij niet feilloos. Dat zou ook on-aards zijn.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Yopii
Berichten: 18401
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: Opvolger Marc Overmars: Onze nieuwe technisch directeur wordt?

Bericht door Yopii » wo mar 22, 2023 2:38 pm

Ik ben daar ook erg benieuwd naar.

Overmars is toch van de oude stempel: intuïtief werken, weinig vastleggen. Sowieso is het scoutingsteam aan de oude kant. Tot voor kort hadden we Hasaert, John SO, Veltmate, Hamstra... Allemaal heren op leeftijd. Verjonging zal nu voorop moeten staan.

De hamvraag is in hoeverre Ward de ruimte krijgt om te professionaliseren. Of het hem wél lukt om een geolied scoutingsteam op te zetten. In het verleden was er altijd wel wat, van Ton Pronk met zijn drankprobleem tot Van der Zee die er bijna uitgegooid werd en (de laatste tijd) scouts die niet met elkaar praatten. En steeds weer blijkt dat er maar even een gat hoeft te vallen of de scouting wordt gepasseerd en de trainer drukt zijn zin door, al dan niet met hulp van zijn zaakwaarnemer.

Een interessante vraag is ook hoe integer die Ward is. De opleiding van Ajax is een snoepwinkel. Clubs en managers hebben zeker wat over voor een optie op deze of gene.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: Opvolger Marc Overmars: Onze nieuwe technisch directeur wordt?

Bericht door Jöhnk » wo mar 22, 2023 2:42 pm

Ik zit min of meer op hetzelfde spoor als Yopii. Overmars (en ook Ten Hag) zat op een dood spoor en ook onder hem/hen zou de neerwaartse spiraal zijn ingezet.

Ik ben er alleen van overtuigd dat Overmars nooit Schreuder had aangesteld (wegens onbetrouwbaar en nog nooit een team goed laten voetballen).

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33471
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Opvolger Marc Overmars: Onze nieuwe technisch directeur wordt?

Bericht door zeux » wo mar 22, 2023 2:47 pm

Jöhnk schreef:
wo mar 22, 2023 2:42 pm
Ik zit min of meer op hetzelfde spoor als Yopii. Overmars (en ook Ten Hag) zat op een dood spoor en ook onder hem/hen zou de neerwaartse spiraal zijn ingezet.
Zou.

Bij het beoordelen van zijn functioneren als TD moet je toch kijken naar wat concreet 'was'?
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Yopii
Berichten: 18401
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: Opvolger Marc Overmars: Onze nieuwe technisch directeur wordt?

Bericht door Yopii » wo mar 22, 2023 2:51 pm

Gezien de plek van Ajax in een wereld van (financiële) grootmachten, vraag ik mij af of iemand het beter dan Overmars had kunnen doen. Natuurlijk was hij niet feilloos. Dat zou ook on-aards zijn.
Ajax heeft toch juist veel mogelijkheden? :confused.gif: Ajax is een prima club voor een jonge, ambitieuze voetballer. Echt niet elke goede speler staat meteen op de radar van grote clubs.

Geld zegt niet alles: goed scouten is veel belangrijker. Voor twintig miljoen had je Nico, Onana, Martinez en Ziyech bij elkaar. Dat is net iets meer dan een half Bergwijntje.



In het begin noemde Wimpey Overmars 'die VMBO'er' . Dat was wat overdreven, maar Overmars is echt geen genie. Hij heeft zakelijk inzicht en praat gemakkelijk met voetballers. (Met vrouwen dan weer wat minder. :smallgrin.gif: )

Overmars wist zelf ook wel dat hij Ten Hag niet gemakkelijk kon vervangen, vandaar dat hij snel Labyad, Klaiber, Haller haalde. Het wegvallen van zo'n dominante trainer voel je enorm. Nee, Overmars had waarschijnlijk niet Schreuder gehaald, maar wie dan? :confused.gif:

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33471
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Opvolger Marc Overmars: Onze nieuwe technisch directeur wordt?

Bericht door zeux » wo mar 22, 2023 2:57 pm

Yopii schreef:
wo mar 22, 2023 2:51 pm
Gezien de plek van Ajax in een wereld van (financiële) grootmachten, vraag ik mij af of iemand het beter dan Overmars had kunnen doen. Natuurlijk was hij niet feilloos. Dat zou ook on-aards zijn.
Ajax heeft toch juist veel mogelijkheden?
:excited.gif:

Je weet zelf ook dat Ajax aangewezen is op second/third tier spelers (of daaronder, want van die eerste categorie is ook maar ruimte voor een paar). Een moeilijke categorie met een hoog 'hit & miss'-gehalte voor toch forse prijzen.
goed scouten is veel belangrijker
No shit!

Halleluja.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33471
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Opvolger Marc Overmars: Onze nieuwe technisch directeur wordt?

Bericht door zeux » wo mar 22, 2023 3:01 pm

Waar je overigens wel een punt in het hebt, is dat de nieuwe TD als de drommel naar de jeugd moet kijken. Daar komt nu echt te weinig uit.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40933
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Opvolger Marc Overmars: Onze nieuwe technisch directeur wordt?

Bericht door Marillion » wo mar 22, 2023 3:04 pm

Jöhnk schreef:
wo mar 22, 2023 2:42 pm
Ik zit min of meer op hetzelfde spoor als Yopii. Overmars (en ook Ten Hag) zat op een dood spoor en ook onder hem/hen zou de neerwaartse spiraal zijn ingezet.

Ik ben er alleen van overtuigd dat Overmars nooit Schreuder had aangesteld (wegens onbetrouwbaar en nog nooit een team goed laten voetballen).
Oh, maar dat verwacht ik ook. Het is Ajax nu eenmaal niet gegeven om continu echt mee te doen met de top van Europa. Alleen schat ik in dat het verval nooit zo groot was geweest. Simpelweg omdat er nu echt wel een potje van is gemaakt.

Wat Ajax in het tijdperk Overmars vooral beter had moeten doen was zijn zwakke plekken laten opvangen door anderen. De zet met Hamstra kwam gewoon veel te laat en ik denk dat het ook te weinig was al is dat een gevoel dat ik lastig kan onderbouwen. Het is nu eenmaal niet zo duidelijk wat zijn inbreng was.

De relatie van Overmars met spelers was doorgaans goed en hij had de reputatie een goede handelaar te zijn. Als je daar goed in bent maar je bent minder bedreven in het opzetten van een scoutingsapparaat of het onderhouden van de contacten en contracten met jeugdspelers dan moet je die taken bij een ander neerleggen. Dat is sowieso slim want dan ben je als club niet volledig afhankelijk van één persoon.

Ik hoop dat Ajax bij het opzetten van de nieuwe structuur daar goed naar kijkt. Dat je niet weer helemaal in de paniek moet schieten als Ward vertrekt of tegenvalt. Omdat de rest van de organisatie dan wel staat.
Nil volentibus arduum

Yopii
Berichten: 18401
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: Opvolger Marc Overmars: Onze nieuwe technisch directeur wordt?

Bericht door Yopii » wo mar 22, 2023 3:17 pm

Wat Ajax in het tijdperk Overmars vooral beter had moeten doen was zijn zwakke plekken laten opvangen door anderen. De zet met Hamstra kwam gewoon veel te laat en ik denk dat het ook te weinig was al is dat een gevoel dat ik lastig kan onderbouwen. Het is nu eenmaal niet zo duidelijk wat zijn inbreng was.

De relatie van Overmars met spelers was doorgaans goed en hij had de reputatie een goede handelaar te zijn. Als je daar goed in bent maar je bent minder bedreven in het opzetten van een scoutingsapparaat of het onderhouden van de contacten en contracten met jeugdspelers dan moet je die taken bij een ander neerleggen. Dat is sowieso slim want dan ben je als club niet volledig afhankelijk van één persoon.

Ik hoop dat Ajax bij het opzetten van de nieuwe structuur daar goed naar kijkt. Dat je niet weer helemaal in de paniek moet schieten als Ward vertrekt of tegenvalt. Omdat de rest van de organisatie dan wel staat.
Precies! :biggthumpup.gif:

Ajax was in technisch opzicht een kind met een waterhoofd: het leek allemaal goed te gaan omdat Overmars spelers duur wist te verkopen, maar verder mankeerde er nogal wat. Neem bijvoorbeeld de jeugdcontracten: die bleven uit, waardoor talenten dreigden te vertrekken. (Dat probleem lijkt trouwens nog steeds niet opgelost. Zo heeft Van Axel Dongen nog steeds niet bijgetekend en dreigt hij naar PSV te vertrekken (gaan de geruchten), terwijl ook MU hem wil hebben. ) Ook moet een club nooit vriendjes van de trainer halen, dat is echt en no-no. Hadden de scouts iets te zeggen over de komst van Labyad of Klaiber? Voor transfers hoor je toch een procedure met scoutingsrapporten te hebben?

Als de organisatie van de scouting staat als een huis, valt het vertrek van de TD best op te vangen. Dan stort niet de hele boel in elkaar met als gevolg dat trainer en zaakwaarnemer in het gat springen, zoals nu is gebeurd.
Je weet zelf ook dat Ajax aangewezen is op second/third tier spelers (of daaronder, want van die eerste categorie is ook maar ruimte voor een paar). Een moeilijke categorie met een hoog 'hit & miss'-gehalte voor toch forse prijzen.
Dit is aantoonbaar flauwekul. Weet je wat duur is? Een speler halen die de hype van de maand is, of een speler die bij een PL-club op de bank zit. In beide gevallen moet je heel goed nadenken of je zo iemand wel wil, gezien de prijs-kwaliteitverhouding.

In Zuid-Amerika lopen genoeg goede spelers rond die niet zoveel kosten. Nico en Martinez zijn het bewijs.

Lionel
Berichten: 47274
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Opvolger Marc Overmars: Onze nieuwe technisch directeur wordt?

Bericht door Lionel » wo mar 22, 2023 4:37 pm

Je zou denken dat het, gezien de successen met Neres en Nico, mogelijk had moeten zijn om een Enzo Fernandez of Julian Alvarez op te pikken uit Zuid-Amerika.

Waarom is de RvC overigens niet gaan liggen voor de transfer van Bassey?
IK GELOOF!!!!!!

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33471
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Opvolger Marc Overmars: Onze nieuwe technisch directeur wordt?

Bericht door zeux » wo mar 22, 2023 4:56 pm

Yopii schreef:
wo mar 22, 2023 3:17 pm
In beide gevallen moet je heel goed nadenken of je zo iemand wel wil, gezien de prijs-kwaliteitverhouding.
Ook weer zo'n waarheid als een koe.

In die categorie is het precies het probleem. Nogal wat spelers tussen tafellaken en servet.

En laat nu net Overmars vanaf pak m beet zomer '16 prima keuzes hebben gemaakt...
In Zuid-Amerika lopen genoeg goede spelers rond die niet zoveel kosten. Nico en Martinez zijn het bewijs.
Gekocht door Overmars. :hypocrite.gif:

Zeker. Ajax moet bij zichzelf te rade gaan waarom die Zuid-Amerikaanse link weg lijkt.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Yopii
Berichten: 18401
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: Opvolger Marc Overmars: Onze nieuwe technisch directeur wordt?

Bericht door Yopii » wo mar 22, 2023 5:17 pm

Lionel schreef:
wo mar 22, 2023 4:37 pm
Je zou denken dat het, gezien de successen met Neres en Nico, mogelijk had moeten zijn om een Enzo Fernandez of Julian Alvarez op te pikken uit Zuid-Amerika.
Alvarez was onhaalbaar, de halve PL zat achter hem aan.

Martinez is aan de kleine kant, dan nemen topclubs zo'n jongen niet. Het is dan de kunst om te zien dat hij wel mee kan.
In die categorie is het precies het probleem. Nogal wat spelers tussen tafellaken en servet.
Dat is bij duurdere spelers niet anders, zoals we nu mogen ervaren.

Zeker. Ajax moet bij zichzelf te rade gaan waarom die Zuid-Amerikaanse link weg lijkt.
Ajax ging op de Mexicaanse toer om de een of andere reden. Een contact daar? :confused.gif:

Overmars is een paar keer door het ook van de naald gekropen. Ik noem Bergwijn, Lainez, Sulemana. Duurdere spelers zijn niet altijd beter.

Overmars was ook verantwoordelijk voor het functioneren van de afdeling techniek. Daar was duidelijk het een en ander mis.
Neem John Steen Olsen, die kreeg carte blanche, terwijl het afgelopen decennium bijna alle Scandinavische spelers bij Ajax zijn mislukt. Voor spelers als Rasmussen, Jensen, Dahl, Hlynsson is grof geld betaald. Zijn die jongens het waard?

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33471
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Opvolger Marc Overmars: Onze nieuwe technisch directeur wordt?

Bericht door zeux » wo mar 22, 2023 5:24 pm

Yopii schreef:
wo mar 22, 2023 5:17 pm

Overmars is een paar keer door het ook van de naald gekropen.
Zoals iedere TD overkomt.

Jij doet steeds voorkomen alsof dat alleen bij Overmars het geval is. Er worden doorlopend bij voetbalclubs miskopen gedaan of verkeerde inschattingen bij spelers gemaakt. Het is gewoon geen exacte wetenschap. Dan krijg je ook geen exacte resultaten. Als nou 3/4 van de spelers van Overmars mislukten, ja dan had je een punt. En dat is niet zo.

Louter willen zoeken naar (en blijven hameren op) wat mis ging en wat goed ging negeren/downplayen is een behoorlijk sjagrijnige/cynische houding wat mij betreft.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Yopii
Berichten: 18401
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: Opvolger Marc Overmars: Onze nieuwe technisch directeur wordt?

Bericht door Yopii » wo mar 22, 2023 5:45 pm

Op de man spelen, wat vermoeiend. :excited.gif:

Dat het een tijdje goed gaat met Ajax, wil niet zeggen dat alles toppie joppie is. Dat heb ik in de loop der tijd wel geleerd. In het voetbal hangt alles af van de prestaties van het eerste, daar had Cruijff helemaal gelijk in. Als Ajax 1 presteert, hebben we opeens de beste AD, de beste jeugdopleiding, de beste PR-afdeling. Dan is de TD een geweldenaar. Gaat het vervolgens bergafwaarts, dan zijn de verantwoordelijken prutsers. Wat dat betreft is Overmars net op tijd weg.

Jij begrijpt mij niet, ik wil de verkoopsuccessen van Overmars niet bagatelliseren, laat staan ontkennen. Ik vind alleen niet dat die verkoopsuccessen betekenden dat hij een garantie voor succes was. Die zijn namelijk sterk afhankelijk van het toeval. Hadden we ook forse winst kunnen maken op Antony als Ten Hag niet... Voor Martinez geldt hetzelfde. Haller scoorde een paar keer tegen Dortmund, precies tegen die ploeg haalde hij een veel hoger niveau dan voorheen. En natuurlijk teerde Ajax nog op dat ene uitzonderlijke jaar, waardoor onze spelers opeens hot waren.

Naast het verkopen was Overmars verantwoordelijk voor meer: de aanstelling van Marcel Keizer (net zo'n grote flop als Schreuder), het dossier-Nouri, het dossier-Onana, enz. Daarbij de invulling van de scouting, van de jeugdscouting, enz. Het was zijn taak de afdeling techniek future proof te maken. Dat is niet gelukt. De scouting bijvoorbeeld bestaat uit een paar oude mannetjes die elkaar in de haren vliegen.

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33471
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Opvolger Marc Overmars: Onze nieuwe technisch directeur wordt?

Bericht door zeux » wo mar 22, 2023 6:01 pm

Yopii schreef:
wo mar 22, 2023 5:45 pm
Op de man spelen, wat vermoeiend. :excited.gif:
Ik zie dat niet als op de man spelen. Je straalt een houding uit waar ik gewoon niet van hou, dat moet je ook kunnen zeggen.

Bij jou is het glas - als ik het lees - zelfs nooit half vol. Uiteindelijk gaat er overal wel iets mis, dus zit je altijd goed met scepsis, negativisme, zurigheid etc. Er is namelijk altijd iets te vinden waardoor je 'gelijk' hebt. En als iets goed gaat, dan is het toeval, mazzel of willekeurig welke externe geluksfactor die van invloed was.

Als ik door mijn oogharen naar de periode '16-'22 kijk zie ik fijn voetbal, resultaten (nationaal en internationaal) en spelers waarvoor je de televisie (weer) aan zet. Het was weer effe fijn Ajax-fan te zijn. Voor mij de crux.

Daarnààst staat een sloot transferinkomsten. Het was sportief én financieel een succesvolle periode. En dit zijn niet meer de jaren vijftig. Dus zakelijk succes is òòk belangrijk. En ook dààrvoor zat Overmars op die plek.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Yopii
Berichten: 18401
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: Opvolger Marc Overmars: Onze nieuwe technisch directeur wordt?

Bericht door Yopii » wo mar 22, 2023 6:30 pm

Mij irriteert het mateloos dat Ajax steeds weer door de ondergrens zakt. Ik leef niet in het verleden, ik leef nu. Dus vraag ik me af waarom het nu zo slecht gaat. Leuk dat het drie jaar geleden goed ging, maar daar heb ik nu weinig aan.

Het is juist niet waar dat het glas bij mij altijd half leeg is. Veel supporters zijn op dit moment wanhopiger dan ik, gebruiken grotere woorden. Ik houd van evenwicht: relativeren in voor- en tegenspoed. Hysterie is aan mij niet besteed.

Ik kijk naar de oorzaken van het huidige verval. Ik denk niet dat het alleen ligt aan het vertrek van Overmars of aan het handelen van Sar. De structurele zwakten zitten in het systeem ingebouwd.

Je weet nu al dat iedereen los gaat op Ward als het even niet loopt. Ook Ten Hag hebben ze (combinatie clubmensen en pers, met name de T en het AD) proberen weg te pesten. Er is nooit eens geduld bij Ajax, en de invloeden van binnenuit zijn pervers. Veel mensen zitten er voor zichzelf en niet voor de club.

Gebruikersavatar
Nihad
Berichten: 13351
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 3:59 pm
Locatie: Den Haag

Re: Opvolger Marc Overmars: Onze nieuwe technisch directeur wordt?

Bericht door Nihad » wo mar 22, 2023 7:05 pm

Zo gaat het toch bij elke club? Zo bijzonder vind ik dat niet aan Ajax.

Ik denk dat we een beetje overschatten hoeveel invloed je kan hebben als voetbalclub op success. Uiteindelijk hand alles me toeval aan elkaar. De reden dat Ajax historisch zo succesvol is geweest is gewoon een combinatie van toevalligheden. De drie grootste Nederlandse trainers en de beste Nederlandse speler ooit zijn achter het Ajax stadion ongeveer geboren. Hoeveel toeval wil je hebben? Ajax had nooit echt geld en moest het doen met de jeugdopleiding die periodes gekend heeft dat het de ene na de ander topper voortbracht. Is dat goed beleid, toeval of geluk?

Dan lees ik heel verhalen over allerlei miskopen. Alle clubs doen miskopen en stellen prutsers aan. Barcelona is praktisch failliet gegaan door miskopen, clubs als Arsenal en Man United hebben de ene na de andere koekenbakker aangesteld en een sloot miskopen gedaan. En wat te denken van clubs als Chelsea, AC Milan?

De enige clubs die ik kan bedenken die structureel goed doen zijn Real Madrid en Bayern. De rest zelfs met grote geldbedragen die ze hebben maken er bij tijd en wijlen een potje van.
“Please do not call me arrogant because what I say is true. I think I’m a special one.”

LucaS
Berichten: 53549
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Opvolger Marc Overmars: Onze nieuwe technisch directeur wordt?

Bericht door LucaS » wo mar 22, 2023 9:08 pm

Wat ik vooral lees is dat Overmars met zijn sologedoe en niets vastleggen vooral de hele structuur in het technische deel van onze club om zeep heeft geholpen

En dan bij Gravenberch ervan uutgaan dat Ajax een eenzijdige optie had. Onbestaanbaar amateuristisch
I think I lost my fucking headache

Mano
Berichten: 15186
Lid geworden op: wo jul 21, 2004 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Opvolger Marc Overmars: Onze nieuwe technisch directeur wordt?

Bericht door Mano » do mar 23, 2023 9:30 am

zeux schreef:
wo mar 22, 2023 3:01 pm
Waar je overigens wel een punt in het hebt, is dat de nieuwe TD als de drommel naar de jeugd moet kijken. Daar komt nu echt te weinig uit.
Een TD heeft, net als een coach, tijd en geduld als resultaten goed zijn.
Dit Ajax ligt op z'n rug dus hij moet Ajax heel snel weer in de juiste richting duwen en dat zal moeten gaan met aankopen en verkopen.
Al is verkopen misschien een wat te groot woord, want je gaat keihard geld inleveren voor sommige.

Als er weer sportieve wind in de zeilen is, dan kan hij de jeugd opleiding gaan opkloppen.
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

Andriy Demchenko
Berichten: 5003
Lid geworden op: zo apr 10, 2016 6:30 am

Re: Opvolger Marc Overmars: Onze nieuwe technisch directeur wordt?

Bericht door Andriy Demchenko » do mar 23, 2023 10:02 am

Wie kent Cees de Wolf nog? schreef:
wo mar 22, 2023 12:59 pm
Andriy Demchenko schreef:
Peter schreef:
di mar 21, 2023 6:26 pm


Begrijp me niet verkeerd, want ik vind ook dat Sar zijn conclusie moet trekken. KJH vind ik wel een iets ander verhaal, want hij liep een jaar terug nog als stagiaire rond. Hij heeft nu in ieder geval gezien hoe het niet moet. :smallgrin.gif:

Denk dat die Ward het wel wordt, maar ik kan me niet voorstellen dat dat een succesnummer wordt. Jullie wel?
Heeft een scoutingschtergrond en met hard werken langzaam zijn carrière opgebouwd. Als je zowel voor het Portugese elftal, Manchester City als Liverpool gewerkt hebt zul je wel iets kunnen ook.
Maar waarom zou dan vanuit zijn perspectief de volgende stap Ajax zijn…?
Hij besloot na een turbulente transferzomer en teleurstellende resultaten daaropvolgend het bij een seizoen te houden als TD. Het kwam in mijn ogen over als iemand met heel veel verantwoordelijkheidszin. Dat Liverpool hem er vervolgens direct uitgooide snap ik dan ook nog wel, seizoen afmaken en dan weggaan werkt voor een trainer misschien wel voor een TD een stuk minder omdat diens beleid nog veel meer een schaduw werpt over de lange termijn van de club.

Waarom dan Ajax? In mijn ogen zijn er verschillende redenen voor. De eerste is dat hij in Engeland misschien niet zomaar direct bij een club terecht zou komen van enig statuur omdat de meeste clubs daar al een TD hebben. Maar belangrijker is denk ik dat Van der Sar hem heel graag wil. Daar zijn mensen toch gevoelig voor omdat ze dan het gevoel hebben meer rugdekking te hebben in een organisatie, en niet nummer zoveel van een lijstje zijn. Neem Roger Schmidt, Van Breukelen had als TM bij Oranje een sterke lobby uitgevoerd om hem trainer te maken van Oranje, dat ging uiteindelijk niet door. Maar toen PSV zich jaren later meldde bij Schmidt na zijn Chinees avontuur hadden ze natuurlijk wel een streepje voor (Van Breukelen was RvC lid van PSV toen).

Daarnaast is Ajax voor velen gewoon een instituut en een grote club. Vergis je daar niet in, het spreekt mensen in het buitenland meer aan dan in Nederland. Toen ik een paar weken terug in Jordanië was toen was het ook weer Ajax wat de klok sloeg, en dan is het altijd grappig als zo'n Jordanier Vandebek zegt en je even moet denken ''huh, ohja Van De Beek''.
Verder is deze man een avonturier, wat veel scouts zijn, die in het verleden ook werkte voor de Portugese Bond. Neem ene Thomas Schaling die ineens in Amerika een club ging runnen of ene Steef die ineens bij Juventus opdook. :hypocrite.gif: Ward lijkt me een type die de ervaring om in het buitenland te werken an sich al waardevol vindt. Maar voor een TD staat niet overal de deur wijd open, de meeste clubs willen iemand uit eigen land en cultuur. Dus ik denk dat Ajax relatief gezien niet zoveel concurrentie had.
''And water with the tyrants' blood. The freedom you have gained." Taras Shevchenko

Yopii
Berichten: 18401
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: Opvolger Marc Overmars: Onze nieuwe technisch directeur wordt?

Bericht door Yopii » do mar 23, 2023 10:11 am

Zo gaat het toch bij elke club? Zo bijzonder vind ik dat niet aan Ajax.

Ik denk dat we een beetje overschatten hoeveel invloed je kan hebben als voetbalclub op success. Uiteindelijk hand alles me toeval aan elkaar. De reden dat Ajax historisch zo succesvol is geweest is gewoon een combinatie van toevalligheden. De drie grootste Nederlandse trainers en de beste Nederlandse speler ooit zijn achter het Ajax stadion ongeveer geboren. Hoeveel toeval wil je hebben? Ajax had nooit echt geld en moest het doen met de jeugdopleiding die periodes gekend heeft dat het de ene na de ander topper voortbracht. Is dat goed beleid, toeval of geluk?


Geluk en toeval zijn inderdaad heel belangrijk in het voetbal. Ik ben het dan ook niet eens met Louis van Gaals stelling dat kwaliteit gelijk staat aan toeval uitsluiten.

Toch kun je wel iets doen... Behoorlijk beleid voeren, bijvoorbeeld? Bij Ajax komen de successen doorgaans tot stand dankzij bijzondere trainers, niet dankzij een goede structuur. Het klopt natuurlijk dat andere clubs er ook een rotzooi van maken. Ik durf zelfs te stellen dat het gros van de clubs drijft op emotie en opportunisme. Helaas voor ons kunnen veel van die clubs, met name de Engelse, zich dat wanbeleid permitteren omdat ze een financiële voorsprong hebben. Ajax moet slimmer zijn dan de rest.

Er is trouwens nog een verschil tussen terugvallen en totaal de vernieling ingaan. Ajax is al een paar keer bijna failliet geweest.

Het krachtenveld rondom Ajax is heel ongezond. Er lopen tal van lijntjes van binnen de club naar journalisten en andere belanghebbenden. Als je ziet hoe er nu op de eventuele aanstelling van Ward en andere nieuwe mensen... De T, Derksen en dat soort lui weten al zeker dat het een ramp wordt, en het Parool schuift Robin Pronk naar voren. :excited.gif: De speelruimte voor Ward wordt op voorhand al klein op die manier. 'Die jongen' heeft dan zogenaamd geen netwerk binnen Nederland Wat houdt dat dan in? Bord op schoot en naar AZ kijken?

Overmars heeft dingen goed gedaan, maar zoals Luuk terecht aangeeft, het professionaliseren van de 'Techniek' hoort daar niet bij. Dat is gewoon een rommeltje gebleven. Ik hoop dat de nieuwe man, Ward of niet, structuur zal aanbrengen in die afdeling en iedereen eruit gooit die er meer zit voor zichzelf dan voor Ajax.

Wie kent Cees de Wolf nog?
Berichten: 9055
Lid geworden op: do aug 28, 2014 11:39 am

Re: Opvolger Marc Overmars: Onze nieuwe technisch directeur wordt?

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog? » do mar 23, 2023 10:13 am

zeux schreef:
Yopii schreef:
wo mar 22, 2023 1:47 pm
zeux schreef:
di mar 21, 2023 6:43 pm
Zijn trackrecord staat.
Dat valt toch wel mee? Van de jurist tot Daramy, hij heeft nogal wat missers gehad. Valt een leuk lijstje van te maken.
Van iedere TD - bij iedere club - is een lijstje met miskopen te maken. Dat is jouw hobby.

Ik heb eerder in dit topic al eens de opsomming gemaakt waarom hij wèl geslaagd is. Sportief én zakelijk.
Eens. Een 100% track record is eenvoudigweg onmogelijk en iedereen maakt missers. Maar het aantal voltreffers dat hij had is, op zijn zachtst gezegd, bovengemiddeld. Dat wordt helaas vaak uit het oog verloren. De man heeft vrijwel eigenhandig Ajax vanuit een gevaarlijke schuldpositie naar een van de meest financieel gezonde clubs in Europa gedirigeerd. Is een feit.

Yopii
Berichten: 18401
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: Opvolger Marc Overmars: Onze nieuwe technisch directeur wordt?

Bericht door Yopii » do mar 23, 2023 10:34 am

Dat heeft natuurlijk ook met de vier titels van Frank de Boer te maken.

AS heeft eens op een rijtje gezet welke spelers Overmars in het begin haalde:
Zomer 2012
Tobias Sana
Niklas Moisander
Danny Hoesen
Ilan Boccara
Christian Poulsen
Ryan Babel
Lucas Andersen

Winter 2012/2013
Riechedly Bazoer
Dejan Meleg
Isaac Cuenca

Zomer 2013
Nathan Leyder
Anwar El Ghazi
Marvin Honer
Mike van der Hoorn
Ottar Magnus Karlsson
Markus Bay
Lerin Duarte
Chengkuai Wang
Sam Hendriks
Bojan Krkic
Stanislav Lobotka

Winter 2013/2014
Vaclav Cerny

Zomer 2014
Richaïro Zivkovic
Nick Viergever
Robert Muric
Diederik Boer
Niki Zimling
Arkadiusz Milik

Winter 2014/2015
Daley Sinkgraven
Andre Onana

Zomer 2015
Mitchell Dijks
John Heitinga
Franco Antonucci
Kasper Dolberg
Nemanja Gudelj
Amin Younes
Yaya Sanogo
Frenkie de Jong
Toen was er dus amper geld. Gelukkig wist Frank de Boer, weliswaar met belabberd voetbal, vier keer achter elkaar de CL te halen. Daardoor veranderde de financiële situatie van Ajax.

Daarbij, zonder geluk vaart niemand wel, dat blijkt wel uit de voorgeschiedenis van de grote transfers die Ajax heeft gedaan: De Jong bijna naar PSV, toen met een rare deal naar Ajax gekomen (kostte nog flink wat geld, achteraf), Ziyech eerst niet nodig, Tadic min of meer bij toeval naar Ajax door connectie met Veltmate, enz. Die mazzel heb je natuurlijk ook nodig, want Ajax kan zich geen toptransfers permitteren.

In mijn ogen is het misgegaan op het moment dat Ajax (Overmars) geforceerd wilde 'aanhaken bij de Europese top'. Zo'n geslaagde campagne smaakt natuurlijk naar meer. De bedragen schoten omhoog: Daramy halen voor ongeveer evenveel als voor Tadic en voor veel meer dan Ziyech, bijvoorbeeld. Dan wordt het linke soep en met een beetje pech is de bankrekening zo weer leeg.

Plaats reactie