Opvolger Marc Overmars: Onze nieuwe technisch directeur wordt?

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Onze nieuwe technisch directeur

Jordi Cruijff
1
3%
Frank Arnesen
1
3%
Peter Bosz
2
6%
Louis Van Gaal
2
6%
Danny Blind
1
3%
Max Huiberts
0
Geen stemmen
Henk Veldmate
1
3%
Ronald Koeman
0
Geen stemmen
Grads Fuhler
3
9%
Tsjeu La Ling
1
3%
Garry Hamstra
2
6%
Marcel 'de Tovenaar' Brands
1
3%
Maxwell
2
6%
Soren Lerby
0
Geen stemmen
Demy De Zeeuw
0
Geen stemmen
Patrick Kluivert
0
Geen stemmen
Christian Poulsen
0
Geen stemmen
Jari Litmanen
1
3%
Julien Escude
0
Geen stemmen
Martin Van Geel
0
Geen stemmen
Hans Vonk
0
Geen stemmen
Morten Olsen
1
3%
Klaas-Jan Huntelaar
2
6%
Campos
0
Geen stemmen
Thomas Schaling
1
3%
Wimpey 'de antithesis van Overmars'
3
9%
Marko Pantelic
1
3%
Een andere oud-Ajacied
2
6%
Iemand bij een andere eredivisieclub niet in de lijst
1
3%
Een andere buitenlandse optie
3
9%
 
Totaal aantal stemmen: 32

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40927
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Opvolger Marc Overmars: Onze nieuwe technisch directeur wordt?

Bericht door Marillion » di apr 04, 2023 8:40 pm

Andriy Demchenko schreef:
di apr 04, 2023 8:21 pm
....
Nee, dat is niet waar. Bergwijn is ook aangedrogen op bestuur van hogeraf, dat was een beetje hetzelfde met Aissatti. Ik denk wel dat Overmars in de onderhandelingen zich niet zo in z’n hemd laten zetten door Levi als Hamstelaar.
....
Hoe zit dat volgens jou dan in elkaar?

Deze transfer is echt met afstand de meest idiote die we hebben gedaan. Zo'n enorm bedrag investeren om iemand uit de PL te halen voor de positie waar je aanvoerder en bepalende speler staat. En dan ook nog eens voor een type speler die nou niet persé bij onze manier van spelen past.

Er gingen onder Overmars zeker ook dingen niet goed. Maar het is op een enorme manier in een stroomversnelling geraakt. Mijn beeld is ook dat Van der Sar het helemaal heeft laten lopen. Het lijkt er sterk op dat hij alles min of meer uit handen heeft gegeven. Niet voor niets moest de RvC er tussenkomen om Ocampos te blokkeren want dat had hij anders ook laten gaan.
Nil volentibus arduum

Andriy Demchenko
Berichten: 5003
Lid geworden op: zo apr 10, 2016 6:30 am

Re: Opvolger Marc Overmars: Onze nieuwe technisch directeur wordt?

Bericht door Andriy Demchenko » di apr 04, 2023 8:51 pm

Ik zie dat zeux hier verschillende berichten geplaats heeft maar aangezien ik op zijn bloklijst sta en ik verder ook vrij weinig behoefte heb om met hem op dit forum nog mee in discussie te gaan zal ik het even bij wat algemene remarks plaatsen bij wat argumenten die ik voorbij zie komen.

1. Ik zie berekeningen voorbij komen bruto transferinkomsten ten opzichte van uitgaven en dat wordt dan winst genoemd. Ja sorry, maar iedereen die dat doet heeft waarschijnlijk hetzelfde boekhoudporgramma dat Baseman hier altijd gebruikte om financiële gaten in de PSV begroting goed te lullen. Zo werkt het gewoon niet.

2. Je kunt natuurlijk kale rekensommen gaan maken over inkomsten en dergelijke, en dan heb je output-evaluties. Ik vind proces-evaluaties veel boeiender om eerlijk te zijn (want die filteren anomalieën eruit. Iedereen die Overmars zulke pluimen in zijn hoed stopt moet zich ook eens verdiepen in de transferverhalen en hoe vaak bepaalde kwartjes soms de goede kant opvielen. Frenkie De Jong was zo ongeveer al rond met PSV maar Willem II heeft toen contact opgenomen met Ajax omdat ze rancune hadden naar PSV (PSV haalde altijd de grote talenten in Tilburg weg, Aboukhlal, Lammers, etc.) en had een perspectief dat Ajax vaak voor meer verkocht (hogere opleidingspercentages later). Maar Overmars was helemaal niet zo overtuigd van f De Jong nog, immers drong hij aan op een lagere transfersom in combinatie met een hoger doorverkooppercentage (Dat leverde RKC en Willem II later miljoenen extra op). Hetzelfde kunnen we overigens over Ziyech zeggen, daarvoor meldde Ajax zich heel laat, Ziyech had ook al gesprekken met PSV gevoerd een maand eerder, dat sprong op een redelijk domme manier af maar je had dus zomaar te laat kunnen zijn voor Ziyech. Kortom de kwartjes zijn een aantal keer goed gevallen: stel de wereld eens voor met F De Jong en Ziyech bij PSV bv.

3. Er wordt gezegd dat Overmars in die 5 miljoen categorie nou eenmaal niet zo goed kon shoppen omdat daar nou eenmaal geen kwaliteit in te vinden was. Wat natuurlijk ook bullshit is. De eerste Overmars jaren hebben we - mede door invloed van De Boer - beroerde keuzes gemaakt. Ajax haalde Gudelj en PSV haalde Propper voor hetzelfde bedrag. Ajax haalde Van der Hoorn en Celtic haalde Van Dijk voor hetzelfde bedrag. Lobotka en Leon Bailey waren gratis op te pikken en kregen geen contract, voor spelers als Zimling was die er wel. Het zijn allemaal keuzes en zulke goede keuzes heeft Overmars niet gemaakt, het was pas Milik die een vliegwielbeweging in gang zette. Bij Feyenoord heeft dergelijk toeval ook wel eens plaats gevonden. De kinderen van Koeman die op Ibiza ineens Graziano Pelle tegenkomen en dat wordt via via dan geopperd bij Van Geel... Het hele lijstje van Overmars in de De Boer jaren was helemaal niet zo goed als je terugkijkt...

4. Zoals ik al eerder zei, Overmars had geluk dat hij budget mocht uitgeven door de CL jaren en verkoop van Milik was Ajax eindelijk echt gezond. Maar de kampioenschappen kwamen ook slechts door PSV en Feyenoord die op hun gat lagen qua sterkte. Ook daar hebben we geluk gehad. De perceptie over Van Geel had ook heel anders kunnen zijn. Hij haalde Suarez en Huntelaar maar hem wordt vaak incompetentie verweten. Maar hoe was het gelopen als Ajax Stevan Jovetic die aangeboden werd had kunnen kopen (Van Geel wilde wel maar er was geen geld) of wat was er gebeurd als Ajax wel nog meer had kunnen bieden voor Modric waar Van Geel al heel ver voor ging maar bij nog meer geld werd teruggefloten omdat Ajax toen niet zo in de slappe was zat. Misschien had Van Geel met meer budget wel geluisterd naar het aanbod dat hij kreeg om Di Maria toen aan te trekken.
''And water with the tyrants' blood. The freedom you have gained." Taras Shevchenko

Andriy Demchenko
Berichten: 5003
Lid geworden op: zo apr 10, 2016 6:30 am

Re: Opvolger Marc Overmars: Onze nieuwe technisch directeur wordt?

Bericht door Andriy Demchenko » di apr 04, 2023 9:00 pm

Marillion schreef:
di apr 04, 2023 8:40 pm
Andriy Demchenko schreef:
di apr 04, 2023 8:21 pm
....
Nee, dat is niet waar. Bergwijn is ook aangedrogen op bestuur van hogeraf, dat was een beetje hetzelfde met Aissatti. Ik denk wel dat Overmars in de onderhandelingen zich niet zo in z’n hemd laten zetten door Levi als Hamstelaar.
....
Hoe zit dat volgens jou dan in elkaar?

Deze transfer is echt met afstand de meest idiote die we hebben gedaan. Zo'n enorm bedrag investeren om iemand uit de PL te halen voor de positie waar je aanvoerder en bepalende speler staat. En dan ook nog eens voor een type speler die nou niet persé bij onze manier van spelen past.

Er gingen onder Overmars zeker ook dingen niet goed. Maar het is op een enorme manier in een stroomversnelling geraakt. Mijn beeld is ook dat Van der Sar het helemaal heeft laten lopen. Het lijkt er sterk op dat hij alles min of meer uit handen heeft gegeven. Niet voor niets moest de RvC er tussenkomen om Ocampos te blokkeren want dat had hij anders ook laten gaan.
Is het goed als ik er morgen of een ander moment of terug kom?
''And water with the tyrants' blood. The freedom you have gained." Taras Shevchenko

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40927
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Opvolger Marc Overmars: Onze nieuwe technisch directeur wordt?

Bericht door Marillion » di apr 04, 2023 9:08 pm

Uiteraard! :biggthumpup.gif:
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
thaumaturgy
Berichten: 383
Lid geworden op: do apr 27, 2006 4:32 am

Re: Opvolger Marc Overmars: Onze nieuwe technisch directeur wordt?

Bericht door thaumaturgy » di apr 04, 2023 10:16 pm

Andriy Demchenko schreef:
di apr 04, 2023 8:51 pm
Ik zie dat zeux hier verschillende berichten geplaats heeft maar aangezien ik op zijn bloklijst sta en ik verder ook vrij weinig behoefte heb om met hem op dit forum nog mee in discussie te gaan zal ik het even bij wat algemene remarks plaatsen bij wat argumenten die ik voorbij zie komen.

1. Ik zie berekeningen voorbij komen bruto transferinkomsten ten opzichte van uitgaven en dat wordt dan winst genoemd. Ja sorry, maar iedereen die dat doet heeft waarschijnlijk hetzelfde boekhoudporgramma dat Baseman hier altijd gebruikte om financiële gaten in de PSV begroting goed te lullen. Zo werkt het gewoon niet.

2. Je kunt natuurlijk kale rekensommen gaan maken over inkomsten en dergelijke, en dan heb je output-evaluties. Ik vind proces-evaluaties veel boeiender om eerlijk te zijn (want die filteren anomalieën eruit. Iedereen die Overmars zulke pluimen in zijn hoed stopt moet zich ook eens verdiepen in de transferverhalen en hoe vaak bepaalde kwartjes soms de goede kant opvielen. Frenkie De Jong was zo ongeveer al rond met PSV maar Willem II heeft toen contact opgenomen met Ajax omdat ze rancune hadden naar PSV (PSV haalde altijd de grote talenten in Tilburg weg, Aboukhlal, Lammers, etc.) en had een perspectief dat Ajax vaak voor meer verkocht (hogere opleidingspercentages later). Maar Overmars was helemaal niet zo overtuigd van f De Jong nog, immers drong hij aan op een lagere transfersom in combinatie met een hoger doorverkooppercentage (Dat leverde RKC en Willem II later miljoenen extra op). Hetzelfde kunnen we overigens over Ziyech zeggen, daarvoor meldde Ajax zich heel laat, Ziyech had ook al gesprekken met PSV gevoerd een maand eerder, dat sprong op een redelijk domme manier af maar je had dus zomaar te laat kunnen zijn voor Ziyech. Kortom de kwartjes zijn een aantal keer goed gevallen: stel de wereld eens voor met F De Jong en Ziyech bij PSV bv.

3. Er wordt gezegd dat Overmars in die 5 miljoen categorie nou eenmaal niet zo goed kon shoppen omdat daar nou eenmaal geen kwaliteit in te vinden was. Wat natuurlijk ook bullshit is. De eerste Overmars jaren hebben we - mede door invloed van De Boer - beroerde keuzes gemaakt. Ajax haalde Gudelj en PSV haalde Propper voor hetzelfde bedrag. Ajax haalde Van der Hoorn en Celtic haalde Van Dijk voor hetzelfde bedrag. Lobotka en Leon Bailey waren gratis op te pikken en kregen geen contract, voor spelers als Zimling was die er wel. Het zijn allemaal keuzes en zulke goede keuzes heeft Overmars niet gemaakt, het was pas Milik die een vliegwielbeweging in gang zette. Bij Feyenoord heeft dergelijk toeval ook wel eens plaats gevonden. De kinderen van Koeman die op Ibiza ineens Graziano Pelle tegenkomen en dat wordt via via dan geopperd bij Van Geel... Het hele lijstje van Overmars in de De Boer jaren was helemaal niet zo goed als je terugkijkt...

4. Zoals ik al eerder zei, Overmars had geluk dat hij budget mocht uitgeven door de CL jaren en verkoop van Milik was Ajax eindelijk echt gezond. Maar de kampioenschappen kwamen ook slechts door PSV en Feyenoord die op hun gat lagen qua sterkte. Ook daar hebben we geluk gehad. De perceptie over Van Geel had ook heel anders kunnen zijn. Hij haalde Suarez en Huntelaar maar hem wordt vaak incompetentie verweten. Maar hoe was het gelopen als Ajax Stevan Jovetic die aangeboden werd had kunnen kopen (Van Geel wilde wel maar er was geen geld) of wat was er gebeurd als Ajax wel nog meer had kunnen bieden voor Modric waar Van Geel al heel ver voor ging maar bij nog meer geld werd teruggefloten omdat Ajax toen niet zo in de slappe was zat. Misschien had Van Geel met meer budget wel geluisterd naar het aanbod dat hij kreeg om Di Maria toen aan te trekken.
Het verhaal was toch dat Van Duijvenboode een hogere transfersom onverantwoord vond en dat er daarom een creatieve oplossing moest komen?
Mr. Pickle's funtime abortion clinics: we'll bring out the kid in ya!

Andriy Demchenko
Berichten: 5003
Lid geworden op: zo apr 10, 2016 6:30 am

Re: Opvolger Marc Overmars: Onze nieuwe technisch directeur wordt?

Bericht door Andriy Demchenko » wo apr 05, 2023 6:28 am

thaumaturgy schreef:
di apr 04, 2023 10:16 pm
Andriy Demchenko schreef:
di apr 04, 2023 8:51 pm
Ik zie dat zeux hier verschillende berichten geplaats heeft maar aangezien ik op zijn bloklijst sta en ik verder ook vrij weinig behoefte heb om met hem op dit forum nog mee in discussie te gaan zal ik het even bij wat algemene remarks plaatsen bij wat argumenten die ik voorbij zie komen.

1. Ik zie berekeningen voorbij komen bruto transferinkomsten ten opzichte van uitgaven en dat wordt dan winst genoemd. Ja sorry, maar iedereen die dat doet heeft waarschijnlijk hetzelfde boekhoudporgramma dat Baseman hier altijd gebruikte om financiële gaten in de PSV begroting goed te lullen. Zo werkt het gewoon niet.

2. Je kunt natuurlijk kale rekensommen gaan maken over inkomsten en dergelijke, en dan heb je output-evaluties. Ik vind proces-evaluaties veel boeiender om eerlijk te zijn (want die filteren anomalieën eruit. Iedereen die Overmars zulke pluimen in zijn hoed stopt moet zich ook eens verdiepen in de transferverhalen en hoe vaak bepaalde kwartjes soms de goede kant opvielen. Frenkie De Jong was zo ongeveer al rond met PSV maar Willem II heeft toen contact opgenomen met Ajax omdat ze rancune hadden naar PSV (PSV haalde altijd de grote talenten in Tilburg weg, Aboukhlal, Lammers, etc.) en had een perspectief dat Ajax vaak voor meer verkocht (hogere opleidingspercentages later). Maar Overmars was helemaal niet zo overtuigd van f De Jong nog, immers drong hij aan op een lagere transfersom in combinatie met een hoger doorverkooppercentage (Dat leverde RKC en Willem II later miljoenen extra op). Hetzelfde kunnen we overigens over Ziyech zeggen, daarvoor meldde Ajax zich heel laat, Ziyech had ook al gesprekken met PSV gevoerd een maand eerder, dat sprong op een redelijk domme manier af maar je had dus zomaar te laat kunnen zijn voor Ziyech. Kortom de kwartjes zijn een aantal keer goed gevallen: stel de wereld eens voor met F De Jong en Ziyech bij PSV bv.

3. Er wordt gezegd dat Overmars in die 5 miljoen categorie nou eenmaal niet zo goed kon shoppen omdat daar nou eenmaal geen kwaliteit in te vinden was. Wat natuurlijk ook bullshit is. De eerste Overmars jaren hebben we - mede door invloed van De Boer - beroerde keuzes gemaakt. Ajax haalde Gudelj en PSV haalde Propper voor hetzelfde bedrag. Ajax haalde Van der Hoorn en Celtic haalde Van Dijk voor hetzelfde bedrag. Lobotka en Leon Bailey waren gratis op te pikken en kregen geen contract, voor spelers als Zimling was die er wel. Het zijn allemaal keuzes en zulke goede keuzes heeft Overmars niet gemaakt, het was pas Milik die een vliegwielbeweging in gang zette. Bij Feyenoord heeft dergelijk toeval ook wel eens plaats gevonden. De kinderen van Koeman die op Ibiza ineens Graziano Pelle tegenkomen en dat wordt via via dan geopperd bij Van Geel... Het hele lijstje van Overmars in de De Boer jaren was helemaal niet zo goed als je terugkijkt...

4. Zoals ik al eerder zei, Overmars had geluk dat hij budget mocht uitgeven door de CL jaren en verkoop van Milik was Ajax eindelijk echt gezond. Maar de kampioenschappen kwamen ook slechts door PSV en Feyenoord die op hun gat lagen qua sterkte. Ook daar hebben we geluk gehad. De perceptie over Van Geel had ook heel anders kunnen zijn. Hij haalde Suarez en Huntelaar maar hem wordt vaak incompetentie verweten. Maar hoe was het gelopen als Ajax Stevan Jovetic die aangeboden werd had kunnen kopen (Van Geel wilde wel maar er was geen geld) of wat was er gebeurd als Ajax wel nog meer had kunnen bieden voor Modric waar Van Geel al heel ver voor ging maar bij nog meer geld werd teruggefloten omdat Ajax toen niet zo in de slappe was zat. Misschien had Van Geel met meer budget wel geluisterd naar het aanbod dat hij kreeg om Di Maria toen aan te trekken.
Het verhaal was toch dat Van Duijvenboode een hogere transfersom onverantwoord vond en dat er daarom een creatieve oplossing moest komen?
Waar doel je precies op.
''And water with the tyrants' blood. The freedom you have gained." Taras Shevchenko

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40927
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Opvolger Marc Overmars: Onze nieuwe technisch directeur wordt?

Bericht door Marillion » wo apr 05, 2023 8:41 am

Ik neem aan op het verhaal dat Overmars destijds Frenkie de Jong voor een bedrag van 8 ton had willen overnemen maar dat Van Duijvenbode daar vanuit de RvC niet mee akkoord was. Daarna volgde dan de overeenkomst met een relatief hoog percentage bij een doorverkoop. Dan zou dat dus niet vooral een voorkeur van Overmars zijn geweest. Geen idee wat waar is in dit geval.

Wel dat bij transfers vaak enige vorm van geluk komt kijken. Bij Ziyech inderdaad ook. Als Ajax een betere start van het seizoen had gehad was hij ook niet gekomen. Daarna is 'ie eigenlijk ook eerst nog bijna mislukt. Achteraf is alles geweldig. Vraag bij interesse van andere clubs is wel hoe serieus dat in sommige gevallen was. De wat meer bekende spelers staan op enig moment overal echt wel op de radar. Maar of een transfer er komt is van meer afhankelijk. Is er ruimte in het budget of moet er eerst worden verkocht? Wat zijn de plannen van de trainer met een elftal en een specifieke positie?

Milik was financieel een klapper maar als spits was hij dan weer bepaald niet onbesproken.

Bij spelers die worden aangeboden is het vaak de vraag hoe haalbaar ze echt zijn. Of hoe wenselijk de versterking op dat moment op die positie. Dat valt vaak weg bij het beoordelen van verhalen achteraf. Andere dingen zijn dan weer heel duidelijk slechte besluiten. Neem Van der Hoorn. Niemand snapte zijn komst naar Ajax. Op datzelfde moment waren er overigens in mijn herinnering ook weinig voorstanders voor het halen van Virgil van Dijk.
Nil volentibus arduum

Andriy Demchenko
Berichten: 5003
Lid geworden op: zo apr 10, 2016 6:30 am

Re: Opvolger Marc Overmars: Onze nieuwe technisch directeur wordt?

Bericht door Andriy Demchenko » wo apr 05, 2023 9:11 am

Hoe zit dat volgens jou dan in elkaar?
Deze transfer is echt met afstand de meest idiote die we hebben gedaan. Zo'n enorm bedrag investeren om iemand uit de PL te halen voor de positie waar je aanvoerder en bepalende speler staat. En dan ook nog eens voor een type speler die nou niet persé bij onze manier van spelen past.
Als je naar het bedrag van Bassey kijkt is het nog idioter.

Bergwijns vertrek in e jeugd lag gevoelig. Spaan heeft in zijn boek uit de doeken gedaan hoe dat zat:

Bergwijn gold samen met Nouri als een grote belofte, maar werd in Zweden op de bank gezet door jeugdtrainer Orlando Trustfull. De vader van Bergwijn begon vervolgens met een witte zakdoek te zwaaien, tot grote woede van Trustfull.

Nu was dat overigens lang niet het enige incident tussen de ouders van Bergwijn en Ajax. Maar wel was het zo dat Bergwijn een groot talent was en het uiteindelijk gevoelig lag hoe hij vertrok (want Ajax koos partij voor Trustfull in het conflict);

De vader van AZ-verdediger Léon Bergsma noemt de beslissing van Trustfull en toenmalig hoofd jeugdopleidingen Jan Olde Riekerink 'een grote fout'. "Ten slotte heeft PSV niet eens een vergoeding hoeven betalen, ze lieten Stevie zomaar gaan. Ik vond het verschrikkelijk"

Later toen Bergwijn doorbrak was men er bij Ajax natuurlijk goed ziek van dat een conflict met een ouder zo'n gevolg had. En Bergwijn is toen binnen de gehele organisatie een soort prestigekwestie geworden van niet alleen Overmars maar ook de heren boven hem. Al in zijn PSV tijd rammelde Ajax met een zak geld. Toen de kans kwam om Bergwijn te halen van Spurs deze zomer is men er ook bovenop gesprongen. Maar men heeft - net zoals bij Sulejmani - de fout gemaakt om veel te eager te zijn. Van Basten liet ooit vastleggen dat hij Sulejmani mocht halen, die info lekte uit naar Radonjic en Lemic die Ajax vervolgens met allerlei spelletjes en gefakete interesse van Chelsea totaal hebben uitgeknepen. (Met Heerenveen sloten ze toen een akkoord dat alles boven de 12 miljoen voor hun was) ze wisten dat Van Basten hem perse wilde hebben. Bovendien was er veel geld binnengekomen dus Ajax had het gevoel dat men ook wel extra ver kon gaan.
Datzelfde scenario hebben we bij Tottenham gezien, Levy heeft Ajax compleet uitgeknepen op een bedrag wat een andere club nooit betaald had. En ja Spaan - goede vriend van Fulco van Kooperen Bergwijns zaakwaarnemer - oreerde continu dat Ajax dat geld wel kon uitgeven want ze verkopen Bergwijn over twee jaar voor het dubbele (en meer van dat soort onzin). Ajax voelde zich ook rijk door al het transfergeld wat binnenkwam en is er toen verblind en totaal niet zakelijk meer ingestapt.
Er gingen onder Overmars zeker ook dingen niet goed. Maar het is op een enorme manier in een stroomversnelling geraakt. Mijn beeld is ook dat Van der Sar het helemaal heeft laten lopen. Het lijkt er sterk op dat hij alles min of meer uit handen heeft gegeven. Niet voor niets moest de RvC er tussenkomen om Ocampos te blokkeren want dat had hij anders ook laten gaan.
Van der Sar heeft nog nooit echt een situatie bij Ajax gemanaged. Laat altijd alles gaan. Enja Ocampos was natuurlijk van dezelfde gekte, ook dat sloeg nergens op.
''And water with the tyrants' blood. The freedom you have gained." Taras Shevchenko

Andriy Demchenko
Berichten: 5003
Lid geworden op: zo apr 10, 2016 6:30 am

Re: Opvolger Marc Overmars: Onze nieuwe technisch directeur wordt?

Bericht door Andriy Demchenko » wo apr 05, 2023 9:36 am

Ik neem aan op het verhaal dat Overmars destijds Frenkie de Jong voor een bedrag van 8 ton had willen overnemen maar dat Van Duijvenbode daar vanuit de RvC niet mee akkoord was. Daarna volgde dan de overeenkomst met een relatief hoog percentage bij een doorverkoop. Dan zou dat dus niet vooral een voorkeur van Overmars zijn geweest. Geen idee wat waar is in dit geval.
Het klopt wel, maar het was gezien het lage bedrag wel iets waar Overmars onderuit kon als hij dat gewild had. Dit is overigens een detail van het hele verhaal. Waar het me om gaat is dat Ajax eigenlijk gewoon al te laat was voor F De Jong en die bijna naar PSV was gegaan.
Wel dat bij transfers vaak enige vorm van geluk komt kijken. Bij Ziyech inderdaad ook. Als Ajax een betere start van het seizoen had gehad was hij ook niet gekomen. Daarna is 'ie eigenlijk ook eerst nog bijna mislukt. Achteraf is alles geweldig.
Wat je wil doen als je iemand beoordeelt is de beslissing kaderen in de context. Stel je weet een enorm goede speler te halen maar die wordt zijn knie kapotgeschopt en je verdient de transfersom nooit meer terug. Volgens de cijfertjes is het dan een slechte transfer maar het was wel een goede beslissing. Omgekeerde kan ook overigens. Waar ik dus veel liever naar kijk is de visie van een TD en op welke manier hij zaken doet, wat ik positief aan Overmars vond was dat hij tenminste - itt veel TD's - ook naar zijn scouts luisterde. Het maakt je niet onfeilbaar, we hadden bv ook bijna de geflopte Lainez binnen.
Vraag bij interesse van andere clubs is wel hoe serieus dat in sommige gevallen was. De wat meer bekende spelers staan op enig moment overal echt wel op de radar. Maar of een transfer er komt is van meer afhankelijk. Is er ruimte in het budget of moet er eerst worden verkocht? Wat zijn de plannen van de trainer met een elftal en een specifieke positie?
Dit klopt zeker. Waar het me echter om gaat is dat we naar de meta-context gaat van transferbeleid. Je hebt hier mensen die claimen dat je in bepaalde categorieën prijsklasses niks interessants kunt vinden voor Ajax. Ik bestrijd dat, het is alleen wel zo dat je dan creatief zult moeten zijn en goed moeten scouten en de dingen eerder of beter zien dan je concurrentie.
Ik heb heel veel data onderzoek naar Ajax gedaan naar het transferbeleid van de afgelopen twintig jaar.

- Ik heb een overzicht gemaakt van alle jeugdspelers sinds de C jeugd en gekeken waar al die spelers terecht zijn gekomen de afgelopen twintig jaar
- Ik heb een overzicht gemaakt van alle proefspelers en waar die terecht zijn gekomen
- Ik ben gaan kijken naar alle concrete transfergeruchten en waar die spelers terecht kwamen.
- Ik heb gekeken welke zaakwaarnemers dominant waren
- ik ben gaan kijken welke competities hogere slagingsvormen hadden
- ik ben gaan kijken hoeveel spelers bij de absolute top (Real, Barca etc) ooit op een moment wel haalbaar was geweest
- ik ben gaan kijken welke competities Ajax scoutte
- ik ben gaan kijken hoe de mutaties in het scoutingsapparaat een rol speelde
- ik ben gaan kijken welke jeugdtoernooien Ajax internationaal scoutte
- ik ben gaan kijken hoe begeleidingstrajecten voor buitenlandse spelers georganiseerd waren

Op een gegeven moment zo rond de Cruijffrevolutie kwam ik wel tot de conclusie dat er zat mogelijkheden lagen voor Ajax om terug naar de top te gaan mits men ook een beetje degelijk beleid zouden krijgen.

- seizoenen met slechte jeugd en slecht aankoopbeleid in eredivisie en of buienland betekenden de afgelopen dertig jaar doorgaans rampseizoenen
- seizoenen met matige jeugd en redelijke aankoopbeleid betekenden doorgaans dat we al tegen een kampioenschap aanschurkten
- seizoen met goede jeugd en goed aankoopbeleid nou dan had je een topseizoen
- seizoen met gemiddelde jeugd en goed aankoopbeleid betekenden al een bovengemiddeld seizoen.
Bij spelers die worden aangeboden is het vaak de vraag hoe haalbaar ze echt zijn. Of hoe wenselijk de versterking op dat moment op die positie. Dat valt vaak weg bij het beoordelen van verhalen achteraf. Andere dingen zijn dan weer heel duidelijk slechte besluiten. Neem Van der Hoorn. Niemand snapte zijn komst naar Ajax. Op datzelfde moment waren er overigens in mijn herinnering ook weinig voorstanders voor het halen van Virgil van Dijk.
iemand met diamantenogen - om toch maar even on topic te gaan - was in zo'n geval voor Van Dijk gegaan. Waar het me om gaat is dat de mogelijkheden tot goed transferbeleid er echt wel lagen/liggen maar je zult je dan wel moeten onderscheiden door het beter of sneller te zien. Hence die ogen. :hypocrite.gif:
''And water with the tyrants' blood. The freedom you have gained." Taras Shevchenko

Wie kent Cees de Wolf nog?
Berichten: 9055
Lid geworden op: do aug 28, 2014 11:39 am

Re: Opvolger Marc Overmars: Onze nieuwe technisch directeur wordt?

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog? » wo apr 05, 2023 12:32 pm

Aan de andere kant is er geen enkele garantie dat Van Dijk bij ons gelijk een eindbaas zou zijn geworden. Hij heeft een redelijk geleidelijke en goede carrière opbouw gehad. Van Groningen naar de relatief kleine Schotse competitie, naar Southampton en pas rond zijn 27e naar Liverpool waar hij daarna echt een grote jongen werd. Het is m.i. te makkelijk om te zeggen dat als ie in 2013 naar Ajax was gekomen hij zich net zo prima zou ontwikkelen.

Het is nu eenmaal geen wiskunde. Diamantogen is een boeiende term en ik denk dat scouts heus wel in staat zijn talent te spotten, maar het gaat ook om karakter, incasseringsvermogen, sociale kwaliteiten etc. En dan nog kan het raar lopen. Neem een Mo Salah bij Liverpool die bij Roma bepaald niet uitblonk. Of dichter bij huis een Tadic, in wie niemand zag wat hij voor onze club zou betekenen. Andersom zijn er nog veel meer voorbeelden van spelers die een grote toekomst voorspeld werden maar er niet kwamen. Het is natuurlijk superarbitrair allemaal.

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33443
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Opvolger Marc Overmars: Onze nieuwe technisch directeur wordt?

Bericht door zeux » wo apr 05, 2023 12:58 pm

Wie kent Cees de Wolf nog? schreef:
wo apr 05, 2023 12:32 pm
Het is natuurlijk superarbitrair allemaal.
Precies. Daarom kijk ik liever naar concrete resultaten.

De omslag lag bij investeren in Ziyech/Neres + Tadic/Blind, dus ca '17 en '18. Loslaten salarisplafond, serieus investeren. Dat heeft Ajax mooie voetbaljaren opgeleverd. Het lijkt me arbitrair de rol van Overmars daarbij uit de geschiedenis te poetsen. Met als bonus dat er een enorme 'plus' aan transferinkomsten is gedraaid van over 10 jaar bekeken 350 miljoen. Het spelletje inkopen/verkopen werd prima gespeeld. Niet irrelevant.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Wie kent Cees de Wolf nog?
Berichten: 9055
Lid geworden op: do aug 28, 2014 11:39 am

Re: Opvolger Marc Overmars: Onze nieuwe technisch directeur wordt?

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog? » wo apr 05, 2023 1:34 pm

Overmars heeft fouten gemaakt met zijn transfers, (miskopen met de Jurist als dieptepunt, en sommige contracten niet tijdig verlengd, waardoor Onana, Mazraoui en Brobbey gratis de poort uitliepen, iets wat denk ik kwalijker is dan een miskoop omdat dit eenvoudig te voorkomen was bij een accurate administratievoering) maar daarentegen ook uitstekende, zelfs historische transfers weten te regelen.

Onder aan de streep is het eeuwig zonder dat ie weg is (vanzelfsprekend ergerlijk genoeg door eigen schuld) en slaat het nergens op om zijn resultaten te marginaliseren. En als iemand toch de behoefte voelt, stel ik ze hierbij de vraag: noem een 3 TD’s in het betaalde voetbal, ongeacht de competitie, met een beter trackrecord dan Overmars?

Als je het niet lukt is het namelijk wel een beetje zielig om Overmars te degraderen. Dat is het zelfde als na een 0-13 tegen VVV lopen te zeiken dat het 0-18 had moeten worden.

wimpey
Berichten: 51786
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Opvolger Marc Overmars: Onze nieuwe technisch directeur wordt?

Bericht door wimpey » wo apr 05, 2023 1:43 pm

Hoe langer ie weg is....

Het cocktail-trio is trouwens geen platform om het werk van Overmars beter te maken dan het was. Da's hetzelfde als met Schreuder: dan is alles beter.

Gebruikersavatar
Trab
AT Toto winner 04/05
Berichten: 7287
Lid geworden op: di okt 28, 2003 5:19 pm
Locatie: Gouda

Opvolger Marc Overmars: Onze nieuwe technisch directeur wordt?

Bericht door Trab » wo apr 05, 2023 6:02 pm

Ons magische trio staat weer op het middenveld.
Achterin onze Mexicaanse vriend. Pfff. Zo bang voor een afstraffing

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
mattie
AT WC 2010 winner, AT Toto winner 11/12, 14/15, 18/19
Berichten: 10416
Lid geworden op: do jun 10, 2004 9:10 pm

Re: Opvolger Marc Overmars: Onze nieuwe technisch directeur wordt?

Bericht door mattie » wo apr 05, 2023 6:16 pm

Trab schreef:
wo apr 05, 2023 6:02 pm
Ons magische trio staat weer op het middenveld.
Achterin onze Mexicaanse vriend. Pfff. Zo bang voor een afstraffing

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Uit de koker ETH / Overmars de miskoop van ruim 35 milj
Op naar een nieuw RUK seizoen.. heerlijke een Duitse TD.. Wie schopt hem eruit.. deze man is het Failliet van Ajax

Lionel
Berichten: 47264
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Opvolger Marc Overmars: Onze nieuwe technisch directeur wordt?

Bericht door Lionel » do apr 06, 2023 6:53 am

Wie kent Cees de Wolf nog? schreef:
wo apr 05, 2023 1:34 pm
Overmars heeft fouten gemaakt met zijn transfers, (miskopen met de Jurist als dieptepunt, en sommige contracten niet tijdig verlengd, waardoor Onana, Mazraoui en Brobbey gratis de poort uitliepen, iets wat denk ik kwalijker is dan een miskoop omdat dit eenvoudig te voorkomen was bij een accurate administratievoering) maar daarentegen ook uitstekende, zelfs historische transfers weten te regelen.

Onder aan de streep is het eeuwig zonder dat ie weg is (vanzelfsprekend ergerlijk genoeg door eigen schuld) en slaat het nergens op om zijn resultaten te marginaliseren. En als iemand toch de behoefte voelt, stel ik ze hierbij de vraag: noem een 3 TD’s in het betaalde voetbal, ongeacht de competitie, met een beter trackrecord dan Overmars?

Als je het niet lukt is het namelijk wel een beetje zielig om Overmars te degraderen. Dat is het zelfde als na een 0-13 tegen VVV lopen te zeiken dat het 0-18 had moeten worden.
Die 0-13 heeft ons ook nog miljoenen opgeleverd. Overigens helemaal mee eens!
IK GELOOF!!!!!!

Andriy Demchenko
Berichten: 5003
Lid geworden op: zo apr 10, 2016 6:30 am

Re: Opvolger Marc Overmars: Onze nieuwe technisch directeur wordt?

Bericht door Andriy Demchenko » do apr 06, 2023 8:31 am

Aan de andere kant is er geen enkele garantie dat Van Dijk bij ons gelijk een eindbaas zou zijn geworden. Hij heeft een redelijk geleidelijke en goede carrière opbouw gehad. Van Groningen naar de relatief kleine Schotse competitie, naar Southampton en pas rond zijn 27e naar Liverpool waar hij daarna echt een grote jongen werd. Het is m.i. te makkelijk om te zeggen dat als ie in 2013 naar Ajax was gekomen hij zich net zo prima zou ontwikkelen.
Dat zeg ik helemaal nergens. Waar het me om gaat is dat er altijd werd gedaan dat je op niets beters kon rekenen omdat er in die prijsklasse niets te vinden was. Ik haal ook het voorbeeld Propper-Gudelj aan. Sommigen zullen het alweer vergeten zijn maar Van der Hoorn kwam binnen met een negatief scoutingsrapport.
Het is nu eenmaal geen wiskunde. Diamantogen is een boeiende term en ik denk dat scouts heus wel in staat zijn talent te spotten, maar het gaat ook om karakter, incasseringsvermogen, sociale kwaliteiten etc. En dan nog kan het raar lopen. Neem een Mo Salah bij Liverpool die bij Roma bepaald niet uitblonk. Of dichter bij huis een Tadic, in wie niemand zag wat hij voor onze club zou betekenen. Andersom zijn er nog veel meer voorbeelden van spelers die een grote toekomst voorspeld werden maar er niet kwamen. Het is natuurlijk superarbitrair allemaal.
Hier gaat het juist mis in mijn ogen. De grootste miskopen bij Ajax komen altijd binnen zonder of met negatief scoutingsrapport. Het betekent niet dat je onder scoutingsaankopen geen miskopen kunt hebben, wel dat dat percentage een stuk kleiner is.

Klaiber, Oleguer, Atouba, Colin, Wielaert, Van der Hoorn, Sanchez, Bassey etc etc. Allemaal draken van aankopen die onder druk van een trainer kwamen, zonder scoutingsrapport. Afgelopen zomer is de scouting compleet genegeerd en we hebben ineens de slechte transferzomer uit onze historie. Toeval? Er zit juist wel een zekere zin van logica in. Aankoopbeleid is geen rocketscience.
''And water with the tyrants' blood. The freedom you have gained." Taras Shevchenko

wimpey
Berichten: 51786
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Opvolger Marc Overmars: Onze nieuwe technisch directeur wordt?

Bericht door wimpey » do apr 06, 2023 8:40 am

Dus Wijndal van 10M is in DIT Ajax 3e keus na Baas en Hato.

En de OETLULLEN die dat geld uitgeven mogen verder blunderen...
‘Van alle emoties wordt angst beschouwd als de meest dwingende overtuiger’ - Silvan Tomkins

Andriy Demchenko
Berichten: 5003
Lid geworden op: zo apr 10, 2016 6:30 am

Re: Opvolger Marc Overmars: Onze nieuwe technisch directeur wordt?

Bericht door Andriy Demchenko » do apr 06, 2023 9:33 am

wimpey schreef:
do apr 06, 2023 8:40 am
Dus Wijndal van 10M is in DIT Ajax 3e keus na Baas en Hato.

En de OETLULLEN die dat geld uitgeven mogen verder blunderen...
Wijndal kwam onder lobby van Schreuder, dat weet je he?
''And water with the tyrants' blood. The freedom you have gained." Taras Shevchenko

Yopii
Berichten: 18351
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: Opvolger Marc Overmars: Onze nieuwe technisch directeur wordt?

Bericht door Yopii » do apr 06, 2023 12:01 pm

Wie kent Cees de Wolf nog? schreef:
wo apr 05, 2023 1:34 pm
Overmars heeft fouten gemaakt met zijn transfers, (miskopen met de Jurist als dieptepunt, en sommige contracten niet tijdig verlengd, waardoor Onana, Mazraoui en Brobbey gratis de poort uitliepen, iets wat denk ik kwalijker is dan een miskoop omdat dit eenvoudig te voorkomen was bij een accurate administratievoering) maar daarentegen ook uitstekende, zelfs historische transfers weten te regelen.

Onder aan de streep is het eeuwig zonder dat ie weg is (vanzelfsprekend ergerlijk genoeg door eigen schuld) en slaat het nergens op om zijn resultaten te marginaliseren. En als iemand toch de behoefte voelt, stel ik ze hierbij de vraag: noem een 3 TD’s in het betaalde voetbal, ongeacht de competitie, met een beter trackrecord dan Overmars?

Als je het niet lukt is het namelijk wel een beetje zielig om Overmars te degraderen. Dat is het zelfde als na een 0-13 tegen VVV lopen te zeiken dat het 0-18 had moeten worden.

Je spreekt jezelf tegen. Je geeft zelf aan dat er op het functioneren van Overmars heel wat aan te merken valt. Waarom is het dan zielig om dat aan te stippen? :confused.gif:



Wat is wijsheid? De nu afgefikte Hamstelaar heeft Antony en Martinez voor de hoofdprijs verkocht, wat moeten we daar dan van denken? Waarschijnlijk zal niet snel een TD meer een Ajacied verkopen voor honderd (!) miljoen.

Was De Ligt een jaar eerder naar Raiola overgestapt, dan was zijn transfersom veel lager uitgevallen. Raiola had flink de pest in over die deal. Later liepen Mazraoui en Gravenberch gratis de deur uit, had Raiola alsnog zijn winst.

Frenkie-deal is al genoemd: een flater van Marcel Brands, dat heeft hij later ook toegegeven.

Al met al is het trackrecord van Overmars wat betreft aan- en verkopen zeker positief, maar zeker niet feilloos. Heel veel had simpel beter gekund: geen jurist halen en zo, het contract van deze of gene op tijd verlengen (Mazraoui, had niet eens een contract!), de scouting professionaliseren, de jeugdscouting verbeteren, procedures vastleggen, enz.Als er een enorm gat valt, komt dat meestal ook doordat er dingen zijn blijven liggen.

Ik bekijk het positief: er is heel veel ruimte voor verbetering. Het verlies van Overmars is echt niet zo'n ramp. :neutral.gif:

wimpey
Berichten: 51786
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Opvolger Marc Overmars: Onze nieuwe technisch directeur wordt?

Bericht door wimpey » do apr 06, 2023 12:09 pm

Yopii schreef:
do apr 06, 2023 12:01 pm
Later liepen Mazraoui en Gravenberch gratis de deur uit, had Raiola alsnog zijn winst.
De erven Raiola. :hypocrite.gif:

Ter verdediging van Overmars: hij had het over downsizen. Toen was ie weg en ging het cocktail-trio compleet los.

Yopii
Berichten: 18351
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: Opvolger Marc Overmars: Onze nieuwe technisch directeur wordt?

Bericht door Yopii » do apr 06, 2023 12:11 pm

https://sport.sky.de/fussball/artikel/i ... 1066/33895

Deal is blijkbaar rond. Ik ben erg benieuwd.

De Dominee
Berichten: 5813
Lid geworden op: zo okt 06, 2013 3:12 pm
Locatie: Alkmaar

Re: Opvolger Marc Overmars: Onze nieuwe technisch directeur wordt?

Bericht door De Dominee » do apr 06, 2023 12:26 pm

Hmm. Van Halst, Mislintat en mogelijk Bosz dus als as. Tja... ik laat me graag verrassen.
All pigs are equal but some pigs are more equal than others.


Gebruikersavatar
Nihad
Berichten: 13341
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 3:59 pm
Locatie: Den Haag

Re: Opvolger Marc Overmars: Onze nieuwe technisch directeur wordt?

Bericht door Nihad » do apr 06, 2023 1:48 pm

Ik zie het positief in. Er komt nu weer een hoop voetbal know-how de club binnen. Posities zijn bijna allemaal bezet en voor de verandering niet door mensen van de Vijfde Colonne of uit de Telegraaf hoek.

Nu nog een trainer en Ajax kan weer gaan bouwen.
“Please do not call me arrogant because what I say is true. I think I’m a special one.”

Plaats reactie