Opvolger Johnny Heitinga

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Wie moet Ajax aankomend seizoen gaan leiden als hoofdtrainer

Heitinga zelf
1
7%
Bosz
3
20%
Jans
0
Geen stemmen
Hjulmand
0
Geen stemmen
Labadia
0
Geen stemmen
Nagelsmann
3
20%
Van Gaal
0
Geen stemmen
Slot
1
7%
Reiziger
0
Geen stemmen
Vos
0
Geen stemmen
Pascal Jansen
2
13%
Jesse Marsch
1
7%
Zidane
0
Geen stemmen
Hasenhuttl
0
Geen stemmen
Sampaoili
0
Geen stemmen
Bielsa
0
Geen stemmen
Gallardo
0
Geen stemmen
Low
0
Geen stemmen
Advocaat
0
Geen stemmen
Meulensteen
0
Geen stemmen
Van T Schip
0
Geen stemmen
De Boer
1
7%
Luis Enrique
3
20%
Conte
0
Geen stemmen
Brendan Rodgers
0
Geen stemmen
Benitez
0
Geen stemmen
Villas Boas
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 15

Yopii
Berichten: 18377
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: Opvolger Johnny Heitinga

Bericht door Yopii » di mei 02, 2023 10:40 am

We moeten het hoofd koel houden. Heus niet alles is ***** omdat we afgelopen zomer zonder TD zaten. Een slecht jaar is bovendien niet ongebruikelijk na successen en daarmee samenhangend het vertrek van de trainer. Jammer maar helaas, we moeten door.

Mislintat heeft een goede staat van dienst, de eerste berichten zijn bovendien hoopgevend. Belachelijk dat hij wordt afgebrand voor hij begonnen is.

Verder weet Heitinga na twintig jaar topvoetbal hoe de hazen lopen. Het is net zo goed in zijn belang dat hij niet te vroeg voor de leeuwen wordt gegooid. Nu lees ik dat Ajax hem niet als interim had moeten aanstellen - echt niet? :confused.gif: Moet je dan een trainer halen op het moment dat je geen TD hebt, en dan ook nog midden in het seizoen? Had Schreuder moeten blijven zitten? Heitinga is een grote jongen, geen slachtoffer. Hij is er zelf ingestapt. Uiteraard hoopte hij dat hij het team wel aan de praat zou krijgen. Jammer genoeg voor hem is dat van geen kanten gelukt. Het is logisch dat de leiding van Ajax de zaak even aankijkt en dan pas een beslissing neemt, zeker als de TD pas later in dienst treedt. Je moet wel alles afstemmen. Stel dat Heitinga wél had gepresteerd, dan wordt Sar weer afgemaakt omdat hij overhaast voor een andere trainer heeft gekozen.

Heitinga lag op pole position... Niemand heeft ooit gezegd dat hij volgend seizoen hoofdtrainer zou zijn. :confused.gif:

Voetbal is zo opportunistisch... Over een half jaar kan het zomaar anders zijn. Dat idiote gedoe: het ene moment geeft Ajax de hele wereld voetballes, het volgende moment is het niets en wordt het ook niets meer. Ik kan er met mijn verstand niet bij. :excited.gif:

Neefkens
Erelid
Berichten: 561
Lid geworden op: di sep 24, 2013 12:42 pm

Re: Opvolger Johnny Heitinga

Bericht door Neefkens » di mei 02, 2023 10:51 am

In het verleden waren we het nog wel oneens, maar deze post had ik ook kunnen schrijven. Hoewel, jij schrijft beter dan ik, iets met het beroep te maken volgens mij…😉

Yopii
Berichten: 18377
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: Opvolger Johnny Heitinga

Bericht door Yopii » di mei 02, 2023 11:39 am

Misschien waren we het niet eens zo oneens, Neef. C'est le ton qui fait la musique. :smallgrin.gif:

Je kunt geen voetbalclub runnen als je met alle winden meewaait. Een club als Ajax moet blijven innoveren, want de concurrentie zit niet stil. In tijden van succes kan het niet op bij Ajax, dat vind ik zó merkwaardig. Een paar uitschieters en we zijn opeens Europese top. Het mooiste voorbeeld daarvan was dat Ajax ten tijde van Adriaanse andere clubs ging leren hoe ze moesten opleiden. Er werd zelfs een DVD van gemaakt. Vervolgens kwam er ongeveer geen topspeler meer door. :smallgrin.gif: :blush.gif: De leiding van Ajax zou zich niet moeten laten meesleuren door de euforie, maar juist op dat moment kalm moeten blijven.

Wat de huidige situatie betreft, mijns inziens ging het al eerder bergafwaarts, maar de resultaten verbloemden dat nog. Dat proces zette dus al in voordat Ten Hag en Overmars vertrokken. Ten Hag had meer en meer moeite om spelers bij de les te houden. Spelers willen het succes verzilveren, dat is onvermijdelijk.

Historisch gezien is gebleken dat het lastig is een succestrainer te vervangen, vooral vanwege zijn persoonlijkheid. De succestrainer let op de kleinste details, bij zijn opvolger is dat vaak minder. Er ontstaat speelruimte die spelers benutten in hun voordeel. Hoewel Schreuder en Heitinga duidelijk niet de juiste trainers waren, ligt ook niet álles aan hen. Het team moet verfrist worden en het gezag hersteld. Daarvoor heb je een krachtige TD nodig. Ik deel de kritiek dat het aanstellen van Overmars' opvolger te lang heeft geduurd, al zag niemand zijn vertrek aankomen. Tegelijkertijd moet je wel een geschikte man vinden. Ik kan ermee leven dat het zo gelopen is als blijkt dat Mislintat een schot in de roos is. Dan zijn we dit rampjaar zo vergeten.

Cruijff had volkomen gelijk toen hij stelde dat bij een voetbalclub álles afhangt van de prestaties van het vlaggenschip. Wat heeft Menno Geelen nu te verkopen? Was Van der Sar twee jaar geleden wel een goede AD? Ajax moet dus 'gewoon' weer gaan presteren. Bij dat proces kun je de 'adviezen' van al dan niet belanghebbende buitenstaanders missen als kiespijn.

Gebruikersavatar
Liberty
Berichten: 12850
Lid geworden op: vr okt 10, 2003 3:33 pm
Locatie: Ergens in Zuid-Holland
Contacteer:

Re: Opvolger Johnny Heitinga

Bericht door Liberty » wo mei 03, 2023 6:53 pm

Yopii schreef:
di mei 02, 2023 10:40 am
We moeten het hoofd koel houden. Heus niet alles is ***** omdat we afgelopen zomer zonder TD zaten. Een slecht jaar is bovendien niet ongebruikelijk na successen en daarmee samenhangend het vertrek van de trainer. Jammer maar helaas, we moeten door.
Klopt. En dat was ook helemaal niet erg geweest wanneer dat vorig jaar de boodschap was geweest. Met het vertrek van de trainer en enkele belangrijke spelers (voor veel geld) was dat niet raar geweest. Maar de duurste aankopen ooit zorgden voor een ander verwachtingspatroon.
En daar is het fout gegaan.
Mislintat heeft een goede staat van dienst, de eerste berichten zijn bovendien hoopgevend. Belachelijk dat hij wordt afgebrand voor hij begonnen is.
Eens, maar het is Waterreus maar. Die nemen ze zelfs in Eindhoven allang niet meer serieus.
Verder weet Heitinga na twintig jaar topvoetbal hoe de hazen lopen. Het is net zo goed in zijn belang dat hij niet te vroeg voor de leeuwen wordt gegooid. Nu lees ik dat Ajax hem niet als interim had moeten aanstellen - echt niet? :confused.gif: Moet je dan een trainer halen op het moment dat je geen TD hebt, en dan ook nog midden in het seizoen? Had Schreuder moeten blijven zitten? Heitinga is een grote jongen, geen slachtoffer. Hij is er zelf ingestapt. Uiteraard hoopte hij dat hij het team wel aan de praat zou krijgen. Jammer genoeg voor hem is dat van geen kanten gelukt. Het is logisch dat de leiding van Ajax de zaak even aankijkt en dan pas een beslissing neemt, zeker als de TD pas later in dienst treedt. Je moet wel alles afstemmen. Stel dat Heitinga wél had gepresteerd, dan wordt Sar weer afgemaakt omdat hij overhaast voor een andere trainer heeft gekozen.
Ik vind de aanstelling van Heitinga ook niet erg. Al hadden ze ook voor Reiziger kunnen kiezen. Er zal een reden zijn waarom dit niet is gebeurd.
Ik ben alleen wel benieuwd wat de afspraken zijn tussen Ajax en Heitinga. Blijkbaar zijn er verwachtingen aan zijn kant. En op zich is dat niet raar, natuurlijk. Hij wil de baan. Maar in hoeverre heeft Van der Sar de verwachtingen bij hem gewekt door niet al te duidelijk te zijn voor zijn aanstelling?
Heitinga lag op pole position... Niemand heeft ooit gezegd dat hij volgend seizoen hoofdtrainer zou zijn. :confused.gif:
Dat is ook niet wat er nu gezegd wordt? Maar de mogelijkheid is er nog wel en daar gaat het om. Terwijl duidelijk is dat Heitinga er (nog) niet aan toe is.
Voetbal is zo opportunistisch... Over een half jaar kan het zomaar anders zijn. Dat idiote gedoe: het ene moment geeft Ajax de hele wereld voetballes, het volgende moment is het niets en wordt het ook niets meer. Ik kan er met mijn verstand niet bij. :excited.gif:
Nou ja, een half jaar niet. Eerlijk is eerlijk, het verval was ook al onder Ten Hag ingezet. In het laatste seizoen ging het vaak ook moeizaam. Onder aan de streep heeft Ten Hag 1 fantastisch seizoen gehad (2018-2019) en een heel 1 goed seizoen gehad (2020-2021). In het seizoen 2019-2020 liep het ook niet best en hadden we misschien wel geluk dat de competitie werd gestaakt en het laatste seizoen strompelden we richting het einde.
Tijd voor iets nieuws.

Gebruikersavatar
Liberty
Berichten: 12850
Lid geworden op: vr okt 10, 2003 3:33 pm
Locatie: Ergens in Zuid-Holland
Contacteer:

Re: Opvolger Johnny Heitinga

Bericht door Liberty » wo mei 03, 2023 7:07 pm

Yopii schreef:
di mei 02, 2023 11:39 am
Je kunt geen voetbalclub runnen als je met alle winden meewaait. Een club als Ajax moet blijven innoveren, want de concurrentie zit niet stil. In tijden van succes kan het niet op bij Ajax, dat vind ik zó merkwaardig. Een paar uitschieters en we zijn opeens Europese top. Het mooiste voorbeeld daarvan was dat Ajax ten tijde van Adriaanse andere clubs ging leren hoe ze moesten opleiden. Er werd zelfs een DVD van gemaakt. Vervolgens kwam er ongeveer geen topspeler meer door. :smallgrin.gif: :blush.gif: De leiding van Ajax zou zich niet moeten laten meesleuren door de euforie, maar juist op dat moment kalm moeten blijven.
Klopt. Maar de verwachtingen werden ook gevoed door de media en de fans. Ajax zou het Bayern Munchen van Nederland worden. De 4e ster was een kwestie van tijd en Nederland was te klein.
Blijf onder dat alles maar helder denken.
Wat de huidige situatie betreft, mijns inziens ging het al eerder bergafwaarts, maar de resultaten verbloemden dat nog. Dat proces zette dus al in voordat Ten Hag en Overmars vertrokken. Ten Hag had meer en meer moeite om spelers bij de les te houden. Spelers willen het succes verzilveren, dat is onvermijdelijk.
Eens. Ook Ten Hag bleef vaak te lang vasthouden aan zijn eigen standpunten en had vaak ook geen plan B. Het verval van nu staat in schril contrast met de successen van Ten Hag, maar het was zeker niet alleen hosanna.
Historisch gezien is gebleken dat het lastig is een succestrainer te vervangen, vooral vanwege zijn persoonlijkheid. De succestrainer let op de kleinste details, bij zijn opvolger is dat vaak minder. Er ontstaat speelruimte die spelers benutten in hun voordeel. Hoewel Schreuder en Heitinga duidelijk niet de juiste trainers waren, ligt ook niet álles aan hen. Het team moet verfrist worden en het gezag hersteld. Daarvoor heb je een krachtige TD nodig. Ik deel de kritiek dat het aanstellen van Overmars' opvolger te lang heeft geduurd, al zag niemand zijn vertrek aankomen. Tegelijkertijd moet je wel een geschikte man vinden. Ik kan ermee leven dat het zo gelopen is als blijkt dat Mislintat een schot in de roos is. Dan zijn we dit rampjaar zo vergeten.
Ik vind dat je een rampjaar juist niet moet vergeten. Je moet er juist van leren. Er zijn namelijk ook heel veel verkeerde beslissingen genomen.
Juist vorig jaar zomer was het beter geweest om de rust te bewaren.
Cruijff had volkomen gelijk toen hij stelde dat bij een voetbalclub álles afhangt van de prestaties van het vlaggenschip. Wat heeft Menno Geelen nu te verkopen? Was Van der Sar twee jaar geleden wel een goede AD? Ajax moet dus 'gewoon' weer gaan presteren. Bij dat proces kun je de 'adviezen' van al dan niet belanghebbende buitenstaanders missen als kiespijn.
Dat is toch een open deur? Het werk van iedereen wordt makkelijker en fijner wanneer er goed gepresteerd wordt. Maar de echte leider staat op om de leiding te nemen wanneer het moeizaam gaat. Of Van der Sar twee jaar geleden wel een goede AD was deed er toen niet toe en nu ook niet. Hij had zich in de afgelopen maanden kunnen laten zien als een goede AD en dat heeft hij achterwege gelaten.

Hij heeft 2 jaar geleden wel de vruchten mogen plukken toen het goed ging.
Tijd voor iets nieuws.

Andriy Demchenko
Berichten: 5003
Lid geworden op: zo apr 10, 2016 6:30 am

Re: Opvolger Johnny Heitinga

Bericht door Andriy Demchenko » wo mei 03, 2023 8:37 pm

''And water with the tyrants' blood. The freedom you have gained." Taras Shevchenko

Gebruikersavatar
Trab
AT Toto winner 04/05
Berichten: 7309
Lid geworden op: di okt 28, 2003 5:19 pm
Locatie: Gouda

Re: Opvolger Johnny Heitinga

Bericht door Trab » wo mei 03, 2023 9:20 pm

Lekker dan. Zitten we straks met 1 of andere rare Duitser opgescheept Afbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47903
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Re: Opvolger Johnny Heitinga

Bericht door peter » do mei 04, 2023 7:49 am

Jesse March?

Gebruikersavatar
WP_Legend
Berichten: 10272
Lid geworden op: wo sep 17, 2003 8:44 pm
Locatie: Perth

Re: Opvolger Johnny Heitinga

Bericht door WP_Legend » do mei 04, 2023 9:20 am

Zou ik voor open staan...

Gebruikersavatar
Jinne
Site Admin
Berichten: 13753
Lid geworden op: ma sep 22, 2003 11:05 am
Locatie: Amsterdam, Holland
Contacteer:

Re: Opvolger Johnny Heitinga

Bericht door Jinne » do mei 04, 2023 9:43 am

Peter schreef:
do mei 04, 2023 7:49 am
Jesse March?
Gerucht of eigen gok? Bij de filialen van RB het wel goed gedaan, daarna bij Leipzig en Leeds minder.
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47903
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Re: Opvolger Johnny Heitinga

Bericht door peter » do mei 04, 2023 9:53 am

Jinne schreef:
do mei 04, 2023 9:43 am
Peter schreef:
do mei 04, 2023 7:49 am
Jesse March?
Gerucht of eigen gok? Bij de filialen van RB het wel goed gedaan, daarna bij Leipzig en Leeds minder.
Sorry beetje onduidelijk, maar het is een eigen gok dit. Ik heb even op transfermarkt gekeken naar beschikbare trainers en naar BuLi trainers, maar dan kom je al gauw uit bij 'mislukte' trainers of trainers die wel wat beters kunnen krijgen dan een club die zich waarschijnlijk mag gaan melden in de Conference League.

Yopii
Berichten: 18377
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: Opvolger Johnny Heitinga

Bericht door Yopii » do mei 04, 2023 9:59 am

Trab schreef:
wo mei 03, 2023 9:20 pm
Lekker dan. Zitten we straks met 1 of andere rare Duitser opgescheept Afbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Nou en? :confused.gif:

Kwaliteit staat voorop.

Hoeveel goede Nederlandse trainers zijn er? Schiet niet op.

De Dominee
Berichten: 5828
Lid geworden op: zo okt 06, 2013 3:12 pm
Locatie: Alkmaar

Re: Opvolger Johnny Heitinga

Bericht door De Dominee » do mei 04, 2023 10:02 am

Nationaliteit boeit mij eerlijk gezegd ook geen reet, al is het een Ugandees. Als de beste man maar een goede trainer is. Daar hebben we dringend behoefte aan.
All pigs are equal but some pigs are more equal than others.

wimpey
Berichten: 51804
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Opvolger Johnny Heitinga

Bericht door wimpey » do mei 04, 2023 10:21 am

Lijkt me vooral de vraag of AD of TD bepaalt wie trainer is. De AD bepaalde immers dat er geen TD kwam. Dat de AD en 2 "managers" wel TD konden spelen. Dat Schreuder het wel kon. Dat Heitinga het wel kon. Hopelijk kapt die Mislintat er meteen mee als de AD zich met techniek wil bemoeien.

Yopii
Berichten: 18377
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: Opvolger Johnny Heitinga

Bericht door Yopii » do mei 04, 2023 10:22 am

Van der Sar heeft expliciet aangegeven dat hij geen TD wil zijn, Wimpey. Ik denk niet dat hij op slinkse wijze probeerde het voor het zeggen te krijgen. Ze wisten het gewoon niet.

Sorry beetje onduidelijk, maar het is een eigen gok dit. Ik heb even op transfermarkt gekeken naar beschikbare trainers en naar BuLi trainers, maar dan kom je al gauw uit bij 'mislukte' trainers of trainers die wel wat beters kunnen krijgen dan een club die zich waarschijnlijk mag gaan melden in de Conference League.
Dan doe je Ajax tekort.

Peter Bosz ging naar Dortmund, Ten Hag naar MU. Ajax is een mooie etalage. Ook goede trainers hebben wel eens een dip in hun carrière. Wie had in 1995 verwacht dat Van Gaal later trainer zou worden van AZ?

Ik heb liever dat ze een buitenlandse trainer nemen dan dat ze komen aanzetten met Frank de Boer of Fred Grim.

wimpey
Berichten: 51804
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Opvolger Johnny Heitinga

Bericht door wimpey » do mei 04, 2023 10:27 am

Yopii schreef:
do mei 04, 2023 10:22 am
Van der Sar heeft expliciet aangegeven dat hij geen TD wil zijn, Wimpey. Ik denk niet dat hij op slinkse wijze probeerde het voor het zeggen te krijgen. Ze wisten het gewoon niet.
Die Kroes stond al in de startblokken. Wilde de AD niet, lees ik. De AD kleeft aan z'n stoel. Hij komt over als een droplul, maar kon wel eens een machtswellusteling blijken te zijn.

Yopii
Berichten: 18377
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: Opvolger Johnny Heitinga

Bericht door Yopii » do mei 04, 2023 10:33 am

Wat heeft iedereen toch met die Kroes? :confused.gif:

Je kent de ins en outs niet. Dan is het lastig oordelen.

wimpey
Berichten: 51804
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Opvolger Johnny Heitinga

Bericht door wimpey » do mei 04, 2023 11:11 am

Yopii schreef:
do mei 04, 2023 10:33 am
Wat heeft iedereen toch met die Kroes? :confused.gif:

Je kent de ins en outs niet. Dan is het lastig oordelen.
Zo lust ik er nog een paar. Hoe wil jij dan wel over de AD kunnen oordelen? :confused.gif:

Ik lees in de media dat RvC die Kroes al had afgevinkt. Vervolgens (naar ik lees) wil de AD die man niet. Hij laat 't liever aan H2 over en spreekt zelf een woordje mee. Aan onze AD kleeft dat hij elk belangrijk dossier lijkt te verkloten.

Yopii
Berichten: 18377
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: Opvolger Johnny Heitinga

Bericht door Yopii » do mei 04, 2023 11:23 am

In de RVC zat geen technische man. Ja, Bloempot zogenaamd, maar is die ooit gesignaleerd? Hoe moeten mensen uit het bedrijfsleven weten wie de TD moet worden? :confused.gif:

Ik heb geen idee waarom Kroes het niet geworden is. Jij ook niet, neem ik aan.

Discretie heeft ook nadelen.

Lionel
Berichten: 47274
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Opvolger Johnny Heitinga

Bericht door Lionel » do mei 04, 2023 11:26 am

De Dominee schreef:
do mei 04, 2023 10:02 am
Nationaliteit boeit mij eerlijk gezegd ook geen reet, al is het een Ugandees. Als de beste man maar een goede trainer is. Daar hebben we dringend behoefte aan.
Aangezien ze in Oeganda weglopen maar die dwaze Nederlander lijkt het mij niet dat ze verstand van voetbal hebben :smallgrin.gif:
IK GELOOF!!!!!!

Lionel
Berichten: 47274
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Opvolger Johnny Heitinga

Bericht door Lionel » do mei 04, 2023 11:27 am

Ik zou het wel grappig vinden als we voor de laatste wedstrijden ‘The Champ’ aanstellen. Die malloot die in Afrika zit.
IK GELOOF!!!!!!

Gebruikersavatar
Nihad
Berichten: 13347
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 3:59 pm
Locatie: Den Haag

Re: Opvolger Johnny Heitinga

Bericht door Nihad » do mei 04, 2023 1:20 pm

Mislintat heeft een goede staat van dienst, de eerste berichten zijn bovendien hoopgevend. Belachelijk dat hij wordt afgebrand voor hij begonnen is.
Inderdaad.

De pers is zo vermoeiend. Ajax moet door met Johnny omdat het een clubicoon is....

...was vna basten en blind ook. Volgens mij haalden Ajax de laatste 30 jaar zijn grootste succes toen er juist geen clubicoon aan het roer stond.
“Please do not call me arrogant because what I say is true. I think I’m a special one.”

Ajax Rules
Berichten: 31381
Lid geworden op: do jul 22, 2004 9:15 pm

Re: Opvolger Johnny Heitinga

Bericht door Ajax Rules » do mei 04, 2023 1:24 pm

Nihad schreef:
do mei 04, 2023 1:20 pm
Mislintat heeft een goede staat van dienst, de eerste berichten zijn bovendien hoopgevend. Belachelijk dat hij wordt afgebrand voor hij begonnen is.
Inderdaad.

De pers is zo vermoeiend. Ajax moet door met Johnny omdat het een clubicoon is....

...was vna basten en blind ook. Volgens mij haalden Ajax de laatste 30 jaar zijn grootste succes toen er juist geen clubicoon aan het roer stond.
Wat de pers vaak/graag doet is sowieso een rel-verhaal maken. Dus als ze Johnny aan de kant zetten is dat slecht (omdat het een clubicoon is). Maar als ze door waren gegaan met Johnny, dan zeggen ze net zo makkelijk dat hij dat niet verdiend heeft en dat hij geen enkele doelstelling heeft behaald.

Omdat er altijd meerdere kanten en aspecten aan een situatie zitten, kun je altijd als pers een negatieve en rellerige benadering kiezen, die dan notabene ook nog beargumenteerd en objectief is/lijkt.
Socialisme is afgunst vermomd als mededogen, opgelegd met tirannie in de kleren van tolerantie.

Gebruikersavatar
WP_Legend
Berichten: 10272
Lid geworden op: wo sep 17, 2003 8:44 pm
Locatie: Perth

Re: Opvolger Johnny Heitinga

Bericht door WP_Legend » do mei 04, 2023 3:21 pm

Code: Selecteer alles

[https://vi]

 

Wat deze zeven buitenlandse trainers zouden doen bij Ajax

15.00 uur, 

Vandaag

8

Opslaan

Door Pieter Zwart 

ACHTERGROND

John Heitinga wacht nog altijd op duidelijkheid vanuit Ajax en Peter Bosz is nog steeds niet gebeld over de openstaande vacature. De kans is daarom groot dat technisch directeur Sven Mislintat zich ook op het buitenland oriënteert in de zoektocht naar een nieuwe trainer.

VI PRO zet zeven buitenlandse kandidaten op een rij. Met daarbij ook een verwachte opstelling van deze coaches met het huidige materiaal van Ajax.

WILL STILL (STADE REIMS)

Het grote voordeel van deze dertigjarige trainer van Stade Reims is dat hij de Nederlandse taal machtig is. Will Still werd geboren in Engeland, maar groeide op in België. Zijn carrière als trainer begon deze fanatieke speler van Football Manager als video-analist bij Standard Luik. Daarna ging hij aan de slag bij Lierse, waar hij op 24-jarige leeftijd als interim voor de groep gezet werd. Dit seizoen imponeert Still – die zijn UEFA PRO-diploma nog moet halen – bij Reims. Hij nam in oktober een elftal in degradatienood over en bleef in zijn eerste zeventien wedstrijden ongeslagen.

De vraag is of Still qua stijl een logische kandidaat voor Ajax is. Hij zet met Reims vanuit een 4-2-3-1-formatie agressief druk op de helft van de tegenstander, maar een verzorgde opbouw is niet zijn handelsmerk. In de Ligue 1 heeft geen team dit seizoen zo weinig combinaties met tien opeenvolgende passes voltooid als Reims. Al kan dat een gevolg zijn van het beschikbare materiaal.



ANDONI IRAOLA (RAYO VALLECANO)

Qua stijl past Andoni Iraola meer bij de huisstijl van Ajax. Deze voormalige verdediger uit Baskenland maakte bij New York City kennis met het gedachtengoed van Pep Guardiola. ‘Ik was gewend aan een agressieve stijl over de vleugels, met veel voorzetten’, doelde hij op het directe voetbal van Athletic Bilbao. ‘In Amerika leerde ik meer over positiespel. Dat heeft me een nieuw perspectief gegeven.’ Bij Rayo Vallecano brengt hij dat als trainer in de praktijk. Met verzorgd voetbal en agressieve pressing stijgt de kleine club uit Madrid boven zichzelf uit.

De vraag is of Iraola dit kunstje kan herhalen bij een andere club. Zijn vakwerk bij Rayo Vallecano viel in ieder geval dusdanig op dat hij dit jaar al benaderd werd door Leeds United. Door zijn periode in New York is Iraola de Engelse taal machtig, maar een link met het Nederlandse voetbal ontbreekt.



MARCELO BIELSA (CLUBLOOS)

Een van de leermeesters van Iraola zit zonder club. Marcelo Bielsa heeft een grotere naam in de voetbalwereld dan zijn kale cv rechtvaardigt. De Argentijn geldt als inspiratiebron voor topcoaches als Pep Guardiola en Maurichio Pochettino. Zelf is Bielsa te extreem om voor langere periodes succesvol te zijn. Zijn eigenzinnige karakter bleek maar weer eens toen hij recent op gesprek mocht bij Everton. Bielsa analyseerde zoals bij elk sollicitatiegesprek niet alleen alle spelers, maar ook alle tegenstanders. Zijn conclusie was dat de selectie van The Toffees niet geschikt was voor zijn agressieve voetbal. Hij stelde daarom voor om tot het einde van het seizoen het tweede elftal onder zijn hoede te nemen. Pas daarna wilde hij aan het eerste beginnen.

Voor Mislintat kan een gesprek met Bielsa verfrissend werken. Met zijn analytische kwaliteiten kan de ervaren trainer waarschijnlijk moeiteloos de pijnpunten in de Amsterdamse selectie blootleggen. Een aanstelling lijkt minder slim. In zijn periode bij Leeds United gebruikte Bielsa een tolk om zich in het Engels verstaanbaar te maken. Bovendien zal hij proberen om alle sleutels van de club in handen te krijgen.



MARCELO GALLARDO (CLUBLOOS)

Bij Marcelo Gallardo zijn soortgelijke bedenkingen te uiten als bij Bielsa. Ook deze Argentijnse trainer spreekt geen vloeiend Engels. Zijn CV als trainer is wél indrukwekkend. Tussen 2014 en 2022 won hij met River Plate alle denkbare prijzen in Zuid-Amerika. Gallardo bouwde in die periode verschillende keren een nieuw elftal op. Talenten als Gonzalo Montiel, Enzo Fernández en Julian Álvarez braken door uit de opleiding, op weg naar een succesvolle carrière in Europa. Gallardo houdt van technische voetbal en is tactisch flexibel.

Gallardo is net als Erik ten Hag succesvol geweest vanuit 4-4-2 met een ruit op het middenveld, maar heeft bij River Plate ook vaak genoeg vanuit 4-3-3 gespeeld. Op papier is deze voormalig middenvelder een intrigerende aanstelling, maar qua cultuur en taal heeft hij een grote barrière te overbruggen.



ANGE POSTECOGLOU (CELTIC)

Toen AZ vorig seizoen in de play-offs van de Europa League stuitte op Celtic, kwamen de analisten terug met ronkende verslagen. Zij zagen dat Ange Postecoglou de Schotse grootmacht in korte tijd totaal anders liet spelen. De manager die eerder successen gevierd had in Australië en Japan bleek ook in Europa zijn methodes met succes te kunnen toepassen. Postecoglou is een liefhebber van technisch voetbal met veel positiewisselingen. Recent noemde hij zelfs Ajax als voorbeeld voor Celtic.

Bij een aanstelling in Nederland moet Posteoglou niet voor het eerst twijfels overwinnen. Ook in Japan en bij Celtic werd eerst de vraag gesteld wat een Australische manager daar kwam doen. Met aanvallend voetbal kon hij bij zijn eerdere klussen steeds snel de twijfels wegnemen.



RALPH HASENHÜTTL (CLUBLOOS)

Met Mislintat lijkt de Duitse markt een logische optie. Daar kom je al snel terecht bij trainers uit de Red Bull-school. Adi Hütter (recent nog genoemd bij VfB Stuttgart), Gerard Seoane en Ralph Hasenhüttl zijn kandidaten uit die categorie. De eerste twee namen boekten hun grootste successen door met Young Boys het dominante FC Basel van de Zwitserse troon te stoten. In de Duitse Bundesliga presteerden Hütter en Seoane bij hun laatste klus matig. Hasenhüttl werd dit seizoen ontslagen bij Southampton.

Deze drie trainers houden net als Roger Schmidt van een 4-2-2-2-formatie. Die veldbezetting benutten ze om fanatiek druk te zetten. Hun ideeën in balbezit zijn een stuk minder ontwikkeld. Het lijkt daarmee op voorhand een groot risico om Hasenhüttl of een andere coach uit deze categorie voor de groep te zetten in Amsterdam.



KASPER HJULMAND (DENEMARKEN)

Op voorhand zal Kasper Hjulmand op meer enthousiasme kunnen rekenen dan een Duitser, Oostenrijker of Zwitser. Rafael van der Vaart en Kenneth Perez hebben zich eerder positief uitgesproken over de bondscoach van Denemarken. In eigen land werd Hjulmand met Nordsjælland kampioen. Met de nationale ploeg reikte hij op het EK tot de halve finale, waarin pas na verlenging het hoofd gebogen moest worden voor Engeland. Hjulmand staat te boek als een uitstekende people-manager, die ook tactisch bovengemiddeld onderlegd is.

Bij de nationale ploeg van Denemarken wisselt Hjulmand tussen 4-3-3 en 3-4-3 als belangrijkste formaties. Hoewel de 51-jarige coach geen Nederlands spreekt, is de culturele aanpassing vanuit Denemarken kleiner dan bij veel andere buitenlandse kandidaten.





Gebruikersavatar
WP_Legend
Berichten: 10272
Lid geworden op: wo sep 17, 2003 8:44 pm
Locatie: Perth

Re: Opvolger Johnny Heitinga

Bericht door WP_Legend » do mei 04, 2023 3:27 pm

Ange Postecoglou ken ik best goed vanuit het Australische voetbal en vind ik best een leuke gedachte, bovendien is hij fan van het Ajax voetbal.

Plaats reactie