Sven Mislintat

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

GangstaRiB
Berichten: 16846
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 10:44 pm
Locatie: Purmerend

Re: Sven Mislintat

Bericht door GangstaRiB » wo dec 20, 2023 3:03 pm

Onbekenden voor 4 a 5 miljoen.. dat zijn de ruwe diamanten. Onbekenden voor 12+ miljoen zijn levensgevaarlijke gokjes.

De VI watcher van Ajax noemt dit "waarde kopen".... ik weet het niet hoor. Maar als je Mikautadze voor 16 miljoen (...zucht..) koopt dan schrijf je direct 10 miljoen aan waarde af. Lekker business model.

Ajax moet verdienen op transfers. Zelfs quite spelen is verlies.

Sven was een existentieel gevaar voor Ajax.

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33478
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Sven Mislintat

Bericht door zeux » wo dec 20, 2023 4:43 pm

Is een existentieel gevaar. Zijn schaduw hangt nog wel effe boven de club.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58875
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Sven Mislintat

Bericht door 999 » wo dec 20, 2023 5:07 pm

999 schreef:
wo dec 20, 2023 12:56 pm
Liberty schreef:
wo dec 20, 2023 12:25 pm
999 schreef:
wo dec 20, 2023 11:44 am
Tja, als je zo begint moet ( dat mond dicht houden ) hier half AT zijn mond dicht houden, die stonden vierkant achter de aankopen van Mislintat .. :smallgrin.gif:
En? Tadic en zijn zaakwaarnemer hebben duidelijke invloed gehad op het transferbeleid in de zomer van 2022. Waarschijnlijk hebben ze er zelfs van geprofiteerd.

AT-ers geven daarentegen alleen maar een mening over de gang van zaken binnen de club.

Groot verschil.
Deze AT-ers stonden volledig achter de aankopen van Mislintat ..
Waar is Tadic dan verantwoordelijk voor ?.

Lionel
Berichten: 47281
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Sven Mislintat

Bericht door Lionel » wo dec 20, 2023 5:45 pm

Omdat hij en zijn zaakwaarnemer verantwoordelijk waren voor de dramatische aankopen vorig jaar. Of geloof jij dat hij niks in te brengen had?

Ik geloof namelijk niet dat hij niks in te brengen had. Anders was hij niet al zo vroeg in de zomer weggegaan. Hij kende de aankopen niet en het plan van Mislintat sprak hem niet aan. Dat van zijn eigen zaakwaarnemer wel.
IK GELOOF!!!!!!

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58875
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Sven Mislintat

Bericht door 999 » wo dec 20, 2023 6:30 pm

Ja ik geloof, tot ik bewijjzen zie, dat Tadic daar niks mee te maken had

Maar daar gaat/ging het niet over.Half AT liep de polonaise bij Mislintat zijn aankopen ( aanstelling )..Dus mag men van mij zonder concrete bewijzen Tadic er met de haren bijslepen, maar mogen degene die het betreft ook wel een beetje bescheiden de mond dicht houden ( daar ging het om ). Niet dat ik daar moeite mee heb, maar is wel een gegeven.

En de mond dicht houden wel op de spreekwoordelujke manier.natuurlijk:)

Gebruikersavatar
Trab
AT Toto winner 04/05
Berichten: 7312
Lid geworden op: di okt 28, 2003 5:19 pm
Locatie: Gouda

Re: Sven Mislintat

Bericht door Trab » wo dec 20, 2023 8:12 pm

Lionel schreef:Omdat hij en zijn zaakwaarnemer verantwoordelijk waren voor de dramatische aankopen vorig jaar. Of geloof jij dat hij niks in te brengen had?

Ik geloof namelijk niet dat hij niks in te brengen had. Anders was hij niet al zo vroeg in de zomer weggegaan. Hij kende de aankopen niet en het plan van Mislintat sprak hem niet aan. Dat van zijn eigen zaakwaarnemer wel.
Onzin. Bergwijn, Brobbey, Wijndal stonden al op het lijstje van Overmars om te halen. Bassey had Schreuder in de verloren Europaleague finale van Glasgow aan het werk gezien en vond hij helemaal geweldig. En die Oostenrijker en Ocampos kwamen ook uit de koker van Schreuder. Tadic heeft 0,0 met de transfers te maken gehad.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Lionel
Berichten: 47281
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Sven Mislintat

Bericht door Lionel » wo dec 20, 2023 9:05 pm

Het is toch algemeen bekend dat de zaakwaarnemer van Tadic een flinke vinger in de pap had? Of ze wel of niet op het lijstje van Overmars stonden.
IK GELOOF!!!!!!

columbus
Berichten: 5350
Lid geworden op: ma okt 25, 2004 3:30 pm

Re: Sven Mislintat

Bericht door columbus » wo dec 20, 2023 11:05 pm

Die geluiden waren wel flink aanwezig inderdaad. Vind het een beetje goedkoop van Tadic, makkelijk scoren bij de achterban en achteraf is het ook makkelijk lullen. Hij wist niet hoe snel hij naar Turkije moest vertrekken en als je roept dat Ajax meer had moeten doen voor Overmars. Kom op zeg, met dat soort uitspraken leg dus precies uit wat er mis is

Lionel
Berichten: 47281
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Sven Mislintat

Bericht door Lionel » do dec 21, 2023 9:02 am

columbus schreef:
wo dec 20, 2023 11:05 pm
Die geluiden waren wel flink aanwezig inderdaad. Vind het een beetje goedkoop van Tadic, makkelijk scoren bij de achterban en achteraf is het ook makkelijk lullen. Hij wist niet hoe snel hij naar Turkije moest vertrekken en als je roept dat Ajax meer had moeten doen voor Overmars. Kom op zeg, met dat soort uitspraken leg dus precies uit wat er mis is
Precies.
IK GELOOF!!!!!!

wimpey
Berichten: 51816
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Sven Mislintat

Bericht door wimpey » do dec 21, 2023 11:31 am

Beetje makkelijk allemaal. Natuurlijk voelt Tadic zich verbonden met Overmars en EtH. Hij heeft het na hen nog een jaar geprobeerd (met geweldige stats), maar had blijkbaar geen zin in nog een tussenjaar (wat zomaar kan uitgroeien tot een tussendecennium).

Zijn liefde voor Ajax lijkt me onomstreden. Zijn liefde voor presteren ook. Dus had ie niks meer bij Ajax te zoeken. We mogen best zuinig zijn op onze legendes, waartoe Tadic voor mij i.i.g. behoort.

Gebruikersavatar
WP_Legend
Berichten: 10275
Lid geworden op: wo sep 17, 2003 8:44 pm
Locatie: Perth

Re: Sven Mislintat

Bericht door WP_Legend » do dec 21, 2023 12:45 pm

Als hij niet met die verrotte zaakwaarnemer was aangekomen dan had ik dat interview serieus genomen... Nu dus totaal niet!

Lionel
Berichten: 47281
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Sven Mislintat

Bericht door Lionel » do dec 21, 2023 3:26 pm

wimpey schreef:
do dec 21, 2023 11:31 am
Beetje makkelijk allemaal. Natuurlijk voelt Tadic zich verbonden met Overmars en EtH. Hij heeft het na hen nog een jaar geprobeerd (met geweldige stats), maar had blijkbaar geen zin in nog een tussenjaar (wat zomaar kan uitgroeien tot een tussendecennium).

Zijn liefde voor Ajax lijkt me onomstreden. Zijn liefde voor presteren ook. Dus had ie niks meer bij Ajax te zoeken. We mogen best zuinig zijn op onze legendes, waartoe Tadic voor mij i.i.g. behoort.
Dat staat voor mij los van zijn (vrij gebrekkige) verhaal, Wimpey.
IK GELOOF!!!!!!

wimpey
Berichten: 51816
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Sven Mislintat

Bericht door wimpey » vr dec 22, 2023 8:31 am

Mogen we, nadat we de zoveelste ondergrens verkend hebben, inmiddels een oordeel vellen over het werk van deze onverlaat?

GangstaRiB
Berichten: 16846
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 10:44 pm
Locatie: Purmerend

Re: Sven Mislintat

Bericht door GangstaRiB » vr dec 22, 2023 9:25 am

Ik haal even mijn eerder genoemde voorspelling naar boven dat we voor het gros van de Mislintat aankopen maar 10% van de aankoopsom gaan terugzien. Na het verlies tegen een amateurclub zakt de waarde nog verder.

Mano
Berichten: 15186
Lid geworden op: wo jul 21, 2004 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Sven Mislintat

Bericht door Mano » vr dec 22, 2023 9:32 am

GangstaRiB schreef:
vr dec 22, 2023 9:25 am
Ik haal even mijn eerder genoemde voorspelling naar boven dat we voor het gros van de Mislintat aankopen maar 10% van de aankoopsom gaan terugzien. Na het verlies tegen een amateurclub zakt de waarde nog verder.
en nog steeds wil ik die weddenschap met je aan.
dus zij leveren allemaal samen maar 10% op van hun aankoopprijs?
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

De Dominee
Berichten: 5851
Lid geworden op: zo okt 06, 2013 3:12 pm
Locatie: Alkmaar

Re: Sven Mislintat

Bericht door De Dominee » vr dec 22, 2023 10:10 am

wimpey schreef:
vr dec 22, 2023 8:31 am
Mogen we, nadat we de zoveelste ondergrens verkend hebben, inmiddels een oordeel vellen over het werk van deze onverlaat?
Dat mag. Je hebt gelijk gekregen.
All pigs are equal but some pigs are more equal than others.

Alexander
Berichten: 8557
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 5:19 pm

Re: Sven Mislintat

Bericht door Alexander » vr dec 22, 2023 11:03 am

Wimpey heeft geen gelijk gekregen. Die was in eerste instantie nog zeer positief over deze man. Volgens mij was er maar 1 hier sceptisch en dat was ik. Ik ben hier uitgelachen omdat ik vertelde dat de ene na de andere speler zonder scoutingsrapport binnen kwam. En zie hier, dit is het resultaat.

Gebruikersavatar
Liberty
Berichten: 12862
Lid geworden op: vr okt 10, 2003 3:33 pm
Locatie: Ergens in Zuid-Holland
Contacteer:

Re: Sven Mislintat

Bericht door Liberty » vr dec 22, 2023 11:12 am

Alexander schreef:
vr dec 22, 2023 11:03 am
Wimpey heeft geen gelijk gekregen. Die was in eerste instantie nog zeer positief over deze man. Volgens mij was er maar 1 hier sceptisch en dat was ik. Ik ben hier uitgelachen omdat ik vertelde dat de ene na de andere speler zonder scoutingsrapport binnen kwam. En zie hier, dit is het resultaat.
Maar niemand neemt jou dan ook echt serieus. Dus dan is het ook niet zo raar he.
Tijd voor iets nieuws.

wimpey
Berichten: 51816
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Sven Mislintat

Bericht door wimpey » vr dec 22, 2023 12:21 pm

Alexander schreef:
vr dec 22, 2023 11:03 am
Wimpey heeft geen gelijk gekregen. Die was in eerste instantie nog zeer positief over deze man.
Dat klopt. Ik tuinde ook effe in z'n vlotte babbel. Toen ie met figuren als Forbs, Akpom en Avila, uit de krochten van de voetballerij kwam, werd wel duidelijk dat Ajax een bull-shitter als TD had aangesteld. De man is een scout, had nooit TD mogen worden. Maar we zien dat allerlei figuren ruimte kregen, doordat vd Sar z'n winkel niet op orde had. De grootste fout is geweest dat ze hem er niet uitgedonderd hebben toen Overmars sneuvelde. Sar zat in de 'rouw' en bepaalde met een mid-life crisis desondanks het 'beleid' van de club.

'Gelijk' is trouwens niet zo relevant. Daar is Ajax niet mee geholpen. Liberty heeft trouwens ook gelijk. :smallgrin.gif:

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33478
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Sven Mislintat

Bericht door zeux » vr dec 22, 2023 12:23 pm

wimpey schreef:
vr dec 22, 2023 12:21 pm
De grootste fout is geweest dat ze hem er niet uitgedonderd hebben toen Overmars sneuvelde. Sar zat in de 'rouw' en bepaalde met een mid-life crisis desondanks het 'beleid' van de club.
Amen.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
Jinne
Site Admin
Berichten: 13759
Lid geworden op: ma sep 22, 2003 11:05 am
Locatie: Amsterdam, Holland
Contacteer:

Re: Sven Mislintat

Bericht door Jinne » vr dec 22, 2023 2:22 pm

wimpey schreef:
vr dec 22, 2023 12:21 pm
Alexander schreef:
vr dec 22, 2023 11:03 am
Wimpey heeft geen gelijk gekregen. Die was in eerste instantie nog zeer positief over deze man.
Dat klopt. Ik tuinde ook effe in z'n vlotte babbel. Toen ie met figuren als Forbs, Akpom en Avila, uit de krochten van de voetballerij kwam, werd wel duidelijk dat Ajax een bull-shitter als TD had aangesteld. De man is een scout, had nooit TD mogen worden. Maar we zien dat allerlei figuren ruimte kregen, doordat vd Sar z'n winkel niet op orde had. De grootste fout is geweest dat ze hem er niet uitgedonderd hebben toen Overmars sneuvelde. Sar zat in de 'rouw' en bepaalde met een mid-life crisis desondanks het 'beleid' van de club.

'Gelijk' is trouwens niet zo relevant. Daar is Ajax niet mee geholpen. Liberty heeft trouwens ook gelijk. :smallgrin.gif:
Komt Avila wel uit zijn koker? Is er een van Essel. Wat ook verklaard waarom ie redelijk weinig wordt afgebrand in media.
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!

wimpey
Berichten: 51816
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Sven Mislintat

Bericht door wimpey » vr dec 22, 2023 2:51 pm

Hij is de TD die 'm gehaald heeft. Voor 12,5M. :excited.gif: Die gozer kan niveau-Hercules niet eens bedwingen. Alleen tattoo's lijkt ie te kunnen.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40939
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Sven Mislintat

Bericht door Marillion » vr dec 22, 2023 2:59 pm

Elke speler die je haalt telt. Of 'ie nu uit je netwerk komt of niet.

Ik vond zijn verhaal bij zijn entree ook goed. En ik zou het nog eens terug moeten lezen maar ik denk eigenlijk dat een groot deel nog steeds klopt. Met de constateringen was niet zoveel mis. Helaas bleek hij totaal niet in staat om het beter te doen. En dat is nog eens versterkt doordat de aangestelde trainers weigeren om uit de beschikbare groep een elftal samen te stellen wat past bij de eigenschappen van het spelersmateriaal dat beschikbaar is.

De selectie is totaal uit balans. Zowel wat betreft bezetting van posities als hiërarchie en leiderschap.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Cluijffert
Berichten: 2155
Lid geworden op: zo jun 19, 2005 9:34 am
Locatie: Haarlem

Re: Sven Mislintat

Bericht door Cluijffert » do dec 28, 2023 9:31 pm

Scepsis, persoonlijke vetes en uiteindelijk domweg te laat: zo liet Ajax ‘droomkandidaat’ Peter Bosz doelbewust lopen

De trainer die met koploper PSV alles wint in de eredivisie, lag dit voorjaar prominent voor het oprapen voor Ajax. In plaats daarvan koos de Amsterdamse club voor Maurice Steijn als nieuwe trainer, met alle gevolgen van dien. Waar ging het mis tussen ‘gedoodverfde droomkandidaat’ Bosz en Ajax? Een reconstructie.

Johan Inan, Sjoerd Mossou 28-12-23, 18:00 Laatste update: 20:11

Proloog: het gesprek
Het duurde even, maar het zo langverwachte videogesprek verloopt best wel goed. Het is begin juni 2023. Sven Mislintat en Peter Bosz kennen elkaar uit de Bundesliga; dat scheelt alvast wat tijd bij de voorstelronde.

De nieuwe technisch directeur van Ajax en de kandidaat-trainer uit Apeldoorn kunnen samen snel naar de inhoud: voetbal. En dus gaat het over de scheefgegroeide selectie in Amsterdam, de werkwijze van Bosz, de ideale manier van samenwerken binnen een voetbalorganisatie en over de financiële mogelijkheden in Amsterdam.

Ik begrijp hier he-le-maal niets van, dit is toch appeltje-ei­tje?

Marco van Basten
In de videocall praten Mislintat en Bosz langdurig met elkaar. Een paar dagen eerder heeft Edwin van der Sar zijn vertrek als algemeen directeur aangekondigd, waarmee alvast een mogelijk obstakel is weggepoetst. Er is nog tijd in het sollicitatieproces bovendien: uiterlijk medio juni wil Mislintat een nieuwe Ajax-trainer aan boord hebben.

Toch overheerst aan beide kanten het gevoel van een date zonder potentie. Het contact is prima, er vallen geen ongemakkelijke stiltes, maar sprankeling ontbreekt. Mislintat merkt dat Bosz terughoudend is: de trainer heeft in de dagen hiervoor al meerdere goede gesprekken gevoerd in Eindhoven.

Andersom voelt ook de trainer twijfels aan de overkant van de online verbinding. Niet per se in de woorden van de Duitser, wel door de hele aanloop, door de context van het gesprek. De trainer is niet gek. Zijn Duits-Iranese zaakwaarnemer Reza Fazeli had de boel nota bene weken geleden al afgetast bij Mislintat, in april al. Toen werd er amper sjoege gegeven.

Sven Mislintat.
Na al die radiostilte, het gefluister en het wachten voelt deze afspraak als rijkelijk laat. Als Ajax écht met Bosz in zee had gewild, had het toch allemaal allang beklonken kunnen zijn?

April: dans aan de talkshowtafels
Het is 3 april 2023 als Marco van Basten zijn armen demonstratief over elkaar slaat in de studio van Ziggo Sport op het Mediapark in Hilversum. De oud-voetballer neemt die pose vaker aan, in het bijzonder wanneer hij zich ergert aan zijn oude club Ajax.

,,Ik begrijp hier he-le-maal niets van’’, zegt Van Basten en leunt iets achterover om zijn woorden kracht bij te zetten. ,,Dit is toch appeltje-eitje? Als er een vacature is voor de trainer, waarom benaderen ze hém dan niet gewoon? Waar wachten ze nog op?’’


00:42
Aan de overkant van de Rondo-tafel zit Bosz in een sportief zwart jasje te zwijgen. De coach heeft iets eerder in de uitzending verteld dat hij met FC Twente heeft gesproken, maar dat hij bedankt heeft voor de eer. ,,Ook omdat je hoopt op een nog wat grotere club’’, zegt Bosz, die suggesties over een nieuwe job bij Ajax of eventueel Feyenoord glimlachend omzeilt. Wel zegt Bosz ‘ook best in Nederland’ te willen werken.

Er kleven wat opvallende zaken aan de aanwezigheid van de trainer, zeker gezien de loop der dingen in die specifieke week. Aan de tafel bij Rondo zit óók Jan van Halst, de man die drie dagen later, op 6 april, voorgedragen zal worden als technisch commissaris bij Ajax. Opgewekt speelt Van Halst bij Rondo de rol van grote onwetende.

Marco van Basten en Jan van Halst bij Ziggo.
Marco van Basten en Jan van Halst bij Ziggo. © Stanley Gontha
Daar komt bij dat de Amsterdamse club juist in deze week afrondende gesprekken voert met de langverwachte technisch directeur: de in Nederland onbekende Duitser Sven Mislintat. Een ogenschijnlijk logische en snelle drietrapsraket ligt in het verschiet in Amsterdam: éérst Van Halst, daarna Mislintat, en vervolgens oude bekende Bosz als nieuwe trainer.

Zo kort voor Pasen is die laatste veel in de publiciteit. Aan het eind van diezelfde week zit hij óók aan tafel bij de zondagse talkshow Studio Voetbal. Daar benadrukt Bosz ‘nog niet benaderd of gebeld’ te zijn door Ajax, maar van oud zeer richting de Amsterdamse clubleiding is volgens Bosz zeker geen sprake. ,,Als ze bellen, zal ik met ze in gesprek gaan.’’

Maar Ajax en Mislintat zijn op dat moment nog niet zo ver. In Amsterdam hechten ze na de rampzalige transferzomer van 2022 en een droevig seizoen aan een zorgvuldige procedure. Géén handjeklap, geen diffuse verantwoordelijkheden: die fout is een jaar geleden al gemaakt rond de komst van Alfred Schreuder - en met het geïmproviseerde technisch hart rondom Gerry Hamstra, Klaas-Jan Huntelaar en Van der Sar.

Als Mislintat uitgerekend een dag na de Studio Voetbal-uitzending, op maandag 10 april, definitief wordt aangesteld bij Ajax, heeft hij zich in samenspraak met de Ajax-directie voorgenomen eerst de tijd te nemen voor een grondige inventarisatie. Interim-trainer en clubman John Heitinga is nog aan boord: ook hij zou een optie kunnen zijn als nieuwe hoofdcoach.

Dat Bosz óók op het dan nog virtuele trainerslijstje staat, is evident. Zoveel trainers zijn er niet beschikbaar. Maar Mislintat wil eerst een uitgebreide rondgang maken, zowel binnen de Amsterdamse club als in de invloedrijke kring daar vlak omheen.

April/mei: voelbare twijfels
Bosz is niet bij iedereen in Amsterdam even populair, zo is intern bij Ajax al langer bekend. Over de aanwezigheid van de trainer bij Rondo en Studio Voetbal wordt op de burelen dan ook schamper gedaan: dit is een wel érg openlijke sollicitatie.

Dat sentiment is terug te voeren tot het seizoen 2016/17, het jaar waarin de trainer weliswaar de landstitel misloopt, maar met aanvallend voetbal wel de Europa League-finale haalt tegen Manchester United (2-0 verlies).

Dat bijna-succes camoufleert dat jaar de sluimerende ergernis. Binnen de technische staf is tijdens het seizoen steeds meer verdeeldheid ontstaan. Bosz vormt in Amsterdam een tandem met zijn voetbalvriend Hendrie Krüzen. Met andere stafleden zoals Hennie Spijkerman, keeperstrainer Carlo l’Ami, conditietrainer Björn Rekelhof en Dennis Bergkamp is er weinig chemie.

2016: Peter Bosz en Hendrie Krüzen (links) met Ajax op trainingskamp in Oostenrijk.
Als Bosz aan het eind van het seizoen rond de tafel gaat zitten met onder anderen directeur Van der Sar is hij duidelijk: zij eruit of ik eruit. Bosz heeft zich geërgerd aan de sfeer van luiheid, scepsis en vastgeroest cynisme. Andersom leven er op de Toekomst twijfels over de keuzes, de trainingswijzen en het ‘kamikazevoetbal’ van Bosz, die volgens de stafleden en sommige Ajax-iconen bovendien te weinig zou rouleren om spelers fysiek fit te houden in de titelstrijd.

Er speelt op directieniveau nog wat anders mee. Van der Sar en collega’s krijgen in die eerste zomerweken van 2017 steeds meer het gevoel dat Bosz sluw en doelbewust op een breuk aanstuurt, om zo een lucratieve aanbieding van Borussia Dortmund te kunnen verzilveren. Bergkamp voelt dat ook zo, zo zou hij later zeggen, wanneer Bosz inderdaad naar Dortmund is vertrokken: ,,Er zijn gewoon spelletjes gespeeld.’’

Die teneur over Bosz leeft in het voorjaar van 2023 nog steeds. Van der Sar en ook commercieel directeur Menno Geelen zijn het niet vergeten, terwijl Bosz ook onder sommige Ajax-prominenten weinig vrienden heeft. Zijn imago: geen ‘echte Ajacied’. Stiekem. Eigenwijs. Geen zogenoemde ‘prijzenpakker’.

In de top van de club speelt ook de samenstelling van de staf een rol. Van der Sar wil op die posities het liefst zo weinig mogelijk muteren, maar juist Bosz zou zich weleens - de zomer van 2017 indachtig - compromisloos kunnen opstellen.'

Mislintat krijgt het allemaal mee tijdens zijn vele gesprekken in zijn eerste weken bij Ajax. Niemand raadt hem letterlijk af om voor Bosz te gaan, maar in allerlei terloopse opmerkingen is de teneur helder. In de directiegesprekken worden er eerst twijfels geuit, vaak verpakt in vragen. Vervolgens wordt de bal sluw bij de technisch directeur gelegd. ,,Uiteraard is het jouw beslissing’’, klinkt het dan.

Dat patroon speelt niet alleen rondom Bosz. Ook rond de Noorse trainer Kjetil Knutsen, bovenaan de lijst van Mislintat, klinken intern twijfels: kan een coach van een kleine club als Bodo/Glimt onder de grote druk in Amsterdam werken? Wordt Ajax dan niet veel te veel in handen gelegd van mensen die de Nederlandse competitie amper kennen: een onbekende Duitser én een onbekende Noor?

Hetzelfde geldt voor een andere serieuze kandidaat: de Zwitser Gerardo Seoane, in het heden coach van Borussia Mönchengladbach. Mislintat zag hem als jonge trainer succes boeken bij Young Boys en kent hem nog van Bayer Leverkusen, waar hij Bosz in 2021 is opgevolgd. Ondanks uitgebreide gesprekken geldt ook voor Seoane: het draagvlak is dun. Bij Ajax wordt nóg een buitenlander als een groot risico beschouwd.

Spagaat
Mislintat zit in een spagaat: moet hij al bij zijn eerste grote keuze aan de opinie van zijn collega’s en zijn meerderen voorbij gaan? Nog voor hij gesprekken kan aangaan ziet hij Joseph Oosting zijn ja-woord aan FC Twente geven. De eveneens als een optie beschouwde Pascal Jansen is een garantie voor gedoe én de hoofdprijs, zo verzekeren mensen binnen Ajax hem: AZ zal er alles aan doen dwars te liggen.

En dan is er nog Maurice Steijn, de Haagse trainer die het zo voortreffelijk doet met Sparta. Mislintat vraagt alle beschikbare data op over Steijn: schuilt in hem wellicht een typische overperformer?

Mei en juni: spijkers met koppen
De optie John Heitinga kan ondertussen de prullenbak in. De jonge trainer is voortvarend begonnen aan zijn interim-klus, Ajax heeft hem na het ontslag van Alfred Schreuder grote verantwoordelijkheid in de maag gesplitst, maar Mislintat beoordeelt Heitinga als te onervaren en te eendimensionaal.

John Heitinga en Sven Mislintat.
Ajax verliest eind april de bekerfinale van PSV en gaat op de laatste speeldag kansloos ten onder tegen FC Twente (3-1 verlies). Een paar dagen later rijdt Mislintat alleen naar Heitinga’s huis. De boodschap: Ajax gaat voor een andere trainer kiezen. Heitinga kan blijven in een rol als hoofd opleidingen, maar niet als hoofdcoach.

Mislintat opent snelt daarna de gesprekken met Steijn, in eerste instantie één-op-één. De data hebben bevestigd wat de Duitser al vermoedde: bij kleine clubs als ADO Den Haag, VVV en Sparta heeft hij er méér uitgehaald dan er feitelijk in zat. Daar komt bij dat Mislintat een potentieel ideale tandem voor zich ziet: met Hedwiges Maduro.

De jonge assistent-coach van Almere City is één van de mensen die Mislintat uitgebreid sprak tijdens zijn verkenningswerk binnen en rondom Ajax. Maduro maakte communicatief en tactisch een uitstekende indruk. Terloops liet Maduro in die gesprekken vallen dat - puur toeval - Steijn hem al eens benaderd had om samen te werken bij Sparta.

Mislintat maakt in zijn hoofd de optelsom. Steijn en Maduro hebben met Rodger Linse ook nog dezelfde zaakwaarnemer, maar een grote rol speelt dat niet. Mislintat laat Van der Sar, beloften-td Klaas-Jan Huntelaar en commissaris Jan van Halst kort aansluiten bij de tweede ronde van gesprekken met Steijn. Zaakwaarnemer Rodger Linse (van Steijn én Maduro) komt pas in beeld wanneer het over de zakelijke afhandeling gaat.

Sven Mislintat en Maurice Steijn.
De Haagse trainer maakt een goede indruk. Op vragen over zijn voetbalvisie, zijn werkwijze en het omgaan met zaken zoals druk van buitenaf, geeft Steijn de antwoorden waar Mislintat op hoopte.

Dat de naam van de Sparta-trainer niet lekt, vindt de Duitser ook een goed teken. Een ander voordeel van Steijn blijkt later pas, zo zien veel andere mensen binnen en rondom Ajax. Immers: door een trainer met weinig status aan te stellen, hoeft Mislintat niet zo bang te zijn dat Steijn hem voor de voeten zal lopen bij de samenstelling van de selectie. Iemand als Bosz zou zélf eisen stellen. Steijn is al dolblij dat hij trainer van Ajax mag zijn.

Bij het publiek en in de media gaat het nog steeds regelmatig over Bosz. De trainer wordt ook bij Feyenoord een tijdje genoemd als opvolger van Arne Slot, die nadrukkelijk in de belangstelling staat van Engelse clubs.

Maar eind mei wordt duidelijk dat Bosz zijn gesprekken met PSV heeft geopend. De trainer wordt wandelend gespot in de Gestelsestraat in Eindhoven, vastgelegd door een PSV-supporter en op Instagram gedeeld. Maar bovenal is Bosz onder de indruk van de plannen die PSV heeft.

Met Earnest Stewart en Marcel Brands zit er een stevige leiding. Er is geld om te investeren. En van een cultuur van vooringenomenheid die Bosz van Ajax kent, of van politiek gekonkel en gedraai, is in Eindhoven geen sprake.

Mislintat krijgt de flirt van een afstandje ook mee. Steijn heeft weliswaar een goede indruk gemaakt, maar ook aan hem kleven de risico’s die intern bij Knutsen en Seoane al werden geuit: is hij bestand tegen de druk van Ajax? Is zijn status groot genoeg voor deze zware job? Het sterkt de Ajax-top dat Erik ten Hag, die alleen bij Go Ahead Eagles en FC Utrecht op eigen benen had gestaan, al bewees de vulkaan Ajax te kunnen managen. Wellicht kan Steijn dat ook.

De technisch directeur besluit zijn huiswerk niettemin zo volledig mogelijk af te ronden. Bosz heeft onmiskenbaar méér status dan Steijn. Een gesprek met Bosz kan ook strategisch geen kwaad: niemand kan Mislintat daarna verwijten dat hij op één paard heeft gewed. En wie weet: de grootste scepticus Van der Sar is moegestreden op weg naar de uitgang. Het zou de zaken alsnog kunnen kantelen.

Een afspraak volgt daarom alsnog. Ook om discretie te garanderen wordt gekozen voor een videogesprek. Bosz en Mislintat nemen de tijd, maar de conclusie blijkt al snel onvermijdelijk. Ze weten het allebei. Het is domweg te laat.

Deze reconstructie kwam tot stand na gesprekken met direct betrokkenen binnen en rondom Ajax. Om relaties te beschermen, spraken zij ‘off the record’.
I was recently diagnosed with a stage 4 I don't give a shit, I'm afraid is terminal.

Gebruikersavatar
Trab
AT Toto winner 04/05
Berichten: 7312
Lid geworden op: di okt 28, 2003 5:19 pm
Locatie: Gouda

Re: Sven Mislintat

Bericht door Trab » do dec 28, 2023 10:07 pm

Dank voor het plaatsen Cluiffert!! Wat een amateurisme zeg.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Plaats reactie