Het Ajax-DNA; wat is dat nou eigenlijk?

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Plaats reactie
Andriy Demchenko
Berichten: 5002
Lid geworden op: zo apr 10, 2016 6:30 am

Het Ajax-DNA; wat is dat nou eigenlijk?

Bericht door Andriy Demchenko » ma apr 17, 2023 1:07 pm

Er was een mooie spin-off discussie bezig in de andere topic bezig over wat het Ajax DNA nou eigenlijk is. Aangezien elk zijn eigen definitie ervan zal hebben, vind ik het toch wel leuk om even te horen wat voor jou (in enkele zinnen cq stellingen is).

Voor mij gelden de volgende zaken als leidend.

1. Initiatief nemen, niet afwachten. We zijn een club die aanvalt, die niet laf gaat lopen afwachten en counteren. Betekent het dat Ajax nooit een counter mag doen? Nee natuurlijk niet, maar het mag nooit het uitgangspunt worden: catenaccio etc. Hetzelfde geld overigens ook naast het voetbalveld. Actief zoeken naar mogelijkheden verder te komen, je niet de kaas van het brood laten eten.
2. Wie niet sterk is moet slim zijn Zowel binnen het veld waarbij techniek en tactiek pure fysieke duelkracht kunnen verslaan als naast het veld waarbij creativiteit vereist is het benaderen van het spelletje. Creativiteit zorgt voor procesdenken en het anders kunnen benaderen van die processen om de concurrentie net wat slimmer mee af te zijn.
3. hard werken verslaat talent als talent er niet hard voor werk. Dit staat weliswaar bij de gebouwen van de PSV jeugdopleiding maar is in essentie wel wat ook voor Ajax geldt. We moeten als club hongerig zijn naar succes en daar offers voor willen brengen. Dat kan betekenen net wat meer en harder te trainer op positiespel, of ook op andere facetten je processen zo inrichten dat je met harde arbeid een zo optimaal mogelijk resultaat haalt
4. Aim for the sky, bravoure en groot denken Voor het hoogste gaan en daarvan durven te filosoferen zodat eens je weer zo'n hoog podium haalt (bv halve finale cl) je niet onder de indruk bent van je tegenstander maar met lef en durf van jezelf durft uit te gaan.
''And water with the tyrants' blood. The freedom you have gained." Taras Shevchenko

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: Het Ajax-DNA; wat is dat nou eigenlijk?

Bericht door Jöhnk » ma apr 17, 2023 2:26 pm

Leuke discussie.

Wat Ajax-DNA precies is, daar ben ik nog niet over uit. De uiteindelijke definitie zou in ieder geval de overtuiging moeten reflecteren dat Ajax succesvol is geweest dankzij zaken als:

- aanvallend voetbal
- focus op jeugd
- originaliteit en innovatie

Ook als er succes is; ook als er sprake is van rampspoed.

Ik zeg dit omdat het mij opvalt dat na een periode van succes velen, bewindslieden maar ook veel supporters, de kolder in hun kop krijgen. Dan is Ajax HET BAYERN VAN NEDERLAND, of moet het dat worden. Jeugd inpassen hoeft dan gelukkig niet meer, want we kopen gewoon de beste spelers bij de concurrentie weg. Welkom BERGHUIS en BERGWIJN!

Laat Ajax het afweten en doet PSV het een paar jaar goed met afbraakvoetbal? Dan wordt het vanzelf “naïef” om nog aanvallend te voetballen. Elke analist zal dat roepen, supporters van andere clubs zullen dat roepen, en supporters van Ajax op een zeker moment ook. Je moet sterk in je schoenen staan om daar dan tegenin te blijven gaan.

Mr. Ajax
Berichten: 14431
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 3:32 pm

Re: Het Ajax-DNA; wat is dat nou eigenlijk?

Bericht door Mr. Ajax » wo apr 19, 2023 11:10 am

Jöhnk schreef:
ma apr 17, 2023 2:26 pm
Leuke discussie.

Wat Ajax-DNA precies is, daar ben ik nog niet over uit. De uiteindelijke definitie zou in ieder geval de overtuiging moeten reflecteren dat Ajax succesvol is geweest dankzij zaken als:

- aanvallend voetbal
- focus op jeugd
- originaliteit en innovatie

Ook als er succes is; ook als er sprake is van rampspoed.
Grotendeels mee eens, waarbij originaliteit en innovatie toch voorop staat (de andere twee punten die je noemt worden van daaruit afgeleid).

Ik heb een tijdje geleden in een discussie over Ward ook al aangegeven wat het Ajax-DNA in mijn ogen betekent. Zal het straks even opzoeken.
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -

Yopii
Berichten: 17871
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: Het Ajax-DNA; wat is dat nou eigenlijk?

Bericht door Yopii » wo apr 19, 2023 12:21 pm

Het Ajax-DNA zou ik wel genetisch willen manipuleren. Dan gaan het OBN eruit, het Ouwehoeren Krentenbrood, het oerconservatisme dat steeds opnieuw vernieuwing in de weg staat ('het accent van Ten Hag', 'die Duitser', enz.).

Neem nou Van Os, die heeft zich laten benoemen tot erelid. Stopte het geld van de beursgang in zogenaamde 'buitenlandse deelnemingen' (een eufemisme van de categorie 'speciale militaire operatie' ) waardoor het vervloog als water in de zon, maar weet nu alles beter. :excited.gif:



Door de clubcultuur is het haast onmogelijk om van Ajax een gestroomlijnde organisatie te maken: iedereen praat mee, er lopen tal van lijntjes van de hobbyisten binnen de vereniging naar de pers, er worden kwaadaardige roddels verspreid. Een trainer moet zo ongeveer alles winnen, anders begint het zagen. Zelfs LVG maakte het mee in zijn laatste jaar. Het is de eeuwige rem op de ontwikkeling van Ajax: het destructieve gedrag van insiders.

Wie kent Cees de Wolf nog?
Berichten: 9020
Lid geworden op: do aug 28, 2014 11:39 am

Re: Het Ajax-DNA; wat is dat nou eigenlijk?

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog? » wo apr 19, 2023 12:39 pm

Maar Arie deed het wel voor niks Yopii! :ajaxsmiley.gif:

Yopii
Berichten: 17871
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: Het Ajax-DNA; wat is dat nou eigenlijk?

Bericht door Yopii » wo apr 19, 2023 1:27 pm

Wie kent Cees de Wolf nog? schreef:
wo apr 19, 2023 12:39 pm
Maar Arie deed het wel voor niks Yopii! :ajaxsmiley.gif:
:smallgrin.gif:


Die beursgang is wel een ramp geweest, hè? De vereniging is nu grootaandeelhouder waardoor al die échte clubmensen :hypocrite.gif: kunnen meepraten.

Wat betreft de bezoldiging van RVC, dat is een zakelijke beslissing. Er zit een groot afbreukrisico aan zo'n baantje, dan kun je je voorstellen dat zwaargewichten aarzelen om toe te treden.

Arie van Os, dan hebben we het over de negentiger jaren. Dat was een andere tijd.

Gebruikersavatar
Nihad
Berichten: 13309
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 3:59 pm
Locatie: Den Haag

Re: Het Ajax-DNA; wat is dat nou eigenlijk?

Bericht door Nihad » do apr 20, 2023 9:57 am

Door de clubcultuur is het haast onmogelijk om van Ajax een gestroomlijnde organisatie te maken: iedereen praat mee, er lopen tal van lijntjes van de hobbyisten binnen de vereniging naar de pers, er worden kwaadaardige roddels verspreid. Een trainer moet zo ongeveer alles winnen, anders begint het zagen. Zelfs LVG maakte het mee in zijn laatste jaar. Het is de eeuwige rem op de ontwikkeling van Ajax: het destructieve gedrag van insiders.
Geldt voor zoveel clubs. Is Ajax met alle respect niet uniek in.
“Please do not call me arrogant because what I say is true. I think I’m a special one.”

Mr. Ajax
Berichten: 14431
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 3:32 pm

Re: Het Ajax-DNA; wat is dat nou eigenlijk?

Bericht door Mr. Ajax » do apr 20, 2023 12:56 pm

Nihad schreef:
do apr 20, 2023 9:57 am
Door de clubcultuur is het haast onmogelijk om van Ajax een gestroomlijnde organisatie te maken: iedereen praat mee, er lopen tal van lijntjes van de hobbyisten binnen de vereniging naar de pers, er worden kwaadaardige roddels verspreid. Een trainer moet zo ongeveer alles winnen, anders begint het zagen. Zelfs LVG maakte het mee in zijn laatste jaar. Het is de eeuwige rem op de ontwikkeling van Ajax: het destructieve gedrag van insiders.
Geldt voor zoveel clubs. Is Ajax met alle respect niet uniek in.
+1
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -

Plaats reactie