Opvolger (interim) John van 't Schip als Ajaxtrainer

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

De opvolger van Van t Schip

Schip zelf
1
7%
Erik Ten Hag (Man utd, nog steeds)
2
14%
Dave Vos (Jong Ajax, nog steeds)
1
7%
Ron Jans (Twente, nog steeds)
1
7%
Ronald Koeman (Oranje, nog steeds)
1
7%
Pascal Jansen (AZ, nog steeds)
1
7%
Kasper Hjulmand (bondscoach Denemarken nog steeds)
0
Geen stemmen
Philip Cocu (Vitesse)
0
Geen stemmen
Gio van Bronckhorst (Rangers)
0
Geen stemmen
Marcello Gallardo (Al Ittigad, nog steeds)
0
Geen stemmen
Julien Loptegui (Sevilla)
0
Geen stemmen
Ralph Hasenhuttl (Southampton)
0
Geen stemmen
Jorge Sampaoili (Flamemgo)
0
Geen stemmen
Oliver Glasner (Eintract Frankfurt)
0
Geen stemmen
Hansi Flick (Duits elftal)
0
Geen stemmen
Rudi García (Napoli)
0
Geen stemmen
Jesse March (Leeds)
0
Geen stemmen
Lucien Favre (Nice)
0
Geen stemmen
Bo Svensson (Mainz)
0
Geen stemmen
Shota Arveladze (Hull)
0
Geen stemmen
Kjetil Knutsen (Bodo, nog steeds)
5
36%
Een andere Nederlandse trainer
1
7%
Een andere buitenlandse trainer
1
7%
 
Totaal aantal stemmen: 14

Winter
Berichten: 15
Lid geworden op: zo okt 04, 2009 8:31 am

Re: Opvolger (interim) John van 't Schip als Ajaxtrainer

Bericht door Winter » ma apr 29, 2024 2:30 pm

999 schreef:De Potterman bakte er bij Chelsea geen ruk van .. Dus waar die euforie vandaan komt begrijp ik niet.
Ik volg het allemaal niet zo maar sprak dit weekend met een vriend van me die Potter heel graag bij Liverpool had gezien. Hij sprak heel hoog op van de mans kunde.

Yopii
Berichten: 18733
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: Opvolger (interim) John van 't Schip als Ajaxtrainer

Bericht door Yopii » ma apr 29, 2024 2:34 pm

Kan geregeld worden: stuur Slot maar naar ons. :hypocrite.gif:

columbus
Berichten: 5401
Lid geworden op: ma okt 25, 2004 3:30 pm

Re: Opvolger (interim) John van 't Schip als Ajaxtrainer

Bericht door columbus » ma apr 29, 2024 3:29 pm

Yopii schreef:https://www.voetbalprimeur.nl/nieuws/11 ... elegd.html

Meneer wil een andere rol...

Waarom zou hij een rol moeten spelen, hij kan niet zoveel. DNA-gevalletje. :excited.gif:
Een rol om contact te houden met spelers die verhuurd zijn, talenten in 2, teammanager… dat soort rollen lijkt me best goed bij hem passen. Want op een hele grote afstand lijkt het me een onwijs aardige en sociale man

Gebruikersavatar
999
Berichten: 59080
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Opvolger (interim) John van 't Schip als Ajaxtrainer

Bericht door 999 » ma apr 29, 2024 3:31 pm

Winter schreef:
ma apr 29, 2024 2:30 pm
999 schreef:De Potterman bakte er bij Chelsea geen ruk van .. Dus waar die euforie vandaan komt begrijp ik niet.
Ik volg het allemaal niet zo maar sprak dit weekend met een vriend van me die Potter heel graag bij Liverpool had gezien. Hij sprak heel hoog op van de mans kunde.
Tja, dan zegt het toch wel heel veel dat Liverpool niet voor Potter gaat maar voor ene Slot uit Nederland ..

Yopii
Berichten: 18733
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: Opvolger (interim) John van 't Schip als Ajaxtrainer

Bericht door Yopii » ma apr 29, 2024 5:11 pm

Over ETH: of hij haalbaar is, hangt vooral af van MU. Stel dat hij ontslagen wordt, onder welke voorwaarden dan? Straks moeten we nog betalen. :smallgrin.gif:

Vaak krijgen trainers geld mee onder voorwaarde dat ze niet meteen ergens anders beginnen. Had LvG niet ooit zo'n deal?

Gebruikersavatar
999
Berichten: 59080
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Opvolger (interim) John van 't Schip als Ajaxtrainer

Bericht door 999 » ma apr 29, 2024 6:11 pm

Meestal telt dat binnen Engeland volgens mij

Maar EtH zal , denk ik, zowiezo effe een pauze willen nemen . En vervolgens toch veel aantrekkelijkere clubs in zijn mailbox krijgen, lijkt me.

Gebruikersavatar
Liberty
Berichten: 12946
Lid geworden op: vr okt 10, 2003 3:33 pm
Locatie: Ergens in Zuid-Holland
Contacteer:

Re: Opvolger (interim) John van 't Schip als Ajaxtrainer

Bericht door Liberty » ma apr 29, 2024 6:35 pm

Dat denk ik toch ook. Hij zal miljoenen meekrijgen. En ik kan me goed voorstellen dat hij wel even wat rust wil hebben na de tropenjaren in Manchester.

En een mooie club in Duitsland zal waarschijnlijk nog wel voor hem komen.
Tijd voor iets nieuws.

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33888
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Re: Opvolger (interim) John van 't Schip als Ajaxtrainer

Bericht door Duke » ma apr 29, 2024 6:52 pm

There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Gebruikersavatar
roelf
Berichten: 348
Lid geworden op: do apr 16, 2009 10:53 am

Re: Opvolger (interim) John van 't Schip als Ajaxtrainer

Bericht door roelf » di apr 30, 2024 2:43 am

Ten Hag heeft z'n carriere te danken aan Tadic.

Gebruikersavatar
Liberty
Berichten: 12946
Lid geworden op: vr okt 10, 2003 3:33 pm
Locatie: Ergens in Zuid-Holland
Contacteer:

Re: Opvolger (interim) John van 't Schip als Ajaxtrainer

Bericht door Liberty » di apr 30, 2024 6:54 am

Het lijkt er op dat het Potter niet gaat worden:

https://www.voetbalzone.nl/nieuws/komst ... ner/434163

Als het verhaal waar is dan wacht men blijkbaar ook niet op Ten Hag.
Tijd voor iets nieuws.

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33888
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Re: Opvolger (interim) John van 't Schip als Ajaxtrainer

Bericht door Duke » di apr 30, 2024 7:32 am

De andere kandidaat die Ajax op het oog heeft is veel betaalbaarder dan Graham Potter

Ajax dreigt door een groot verschil in vraag en aanbod naast Graham Potter te grijpen. De nummer vijf van de eredivisie neigt daardoor steeds meer naar een andere buitenlandse kandidaat-trainer: de pas 35-jarige Francesco Farioli.

De komst van Graham Potter (48) naar Ajax is nog niet van de baan. Zo verwacht de Engelse manager deze week een nieuw en officieel voorstel vanuit Amsterdam. Of Ajax daarmee een doorbraak weet te forceren, valt te bezien. Van zowel de club als het kamp van Potter komen geluiden dat er een enorm verschil is tussen de wensen van de beoogde topkandidaat en wat de bezuinigende topclub aan de andere kant kan en wil bieden. Beide partijen houden er rekening mee dat die kloof de komende weken zelfs onoverbrugbaar blijkt.

Om die reden neigt Ajax steeds meer naar de volgende naam op het kandidatenlijstje. Dat is niet Erik ten Hag, wiens naam nagenoeg is doorgestreept omdat onduidelijk is of hij sneuvelt bij Manchester United én of de voormalige succescoach in dat geval openstaat voor een rentree in de Johan Cruijff Arena. En ook daardoor groeien de kansen voor Francesco Farioli, een Italiaan die OGC Nice dit seizoen weer naar de Franse subtop heeft gestuwd.

Ook met Farioli voerde een delegatie van Ajax inmiddels gesprekken. Verschillen zijn er zeker met Potter, die al een Zweedse vierdedivisionist naar Europees voetbal loodste, een stevig fundament bij Brighton heeft gelegd en ondanks het mislukte avontuur bij Chelsea al wel de druk van het werken in de (Engelse) top leerde kennen. Het cv van Farioli, die pas twee jaar in Turkije en Frankrijk op eigen benen staat, is minder indrukwekkend. Maar daardoor is hij voor Ajax ook veel beter betaalbaar dan Potter.

Rondgang van Alex Kroes
Farioli, hoe komen ze nou bij hem terecht? Net als bij Potter houdt de interesse ook verband met een rondgang van Alex Kroes door Engeland. Tijdens dat werkbezoek leerde de vorige week als technisch directeur weer in genade aangenomen Kroes niet alleen manager Potter kennen, maar bezocht hij bijvoorbeeld ook de topclubs uit Manchester. Bij United leerde Kroes mensen kennen van INEOS, het bedrijf dat naast Nice ook grootaandeelhouder is van de Engelse topclub. Daarbij viel ook de naam van Farioli, een piepjonge coach die goed werk verrichtte aan de Côte d’Azur.

Kroes onthield zijn naam. De conclusie die ondertussen bij het steeds verder afglijdende Ajax intern werd getrokken, was dat de club wel weer een trainer kon gebruiken die niet alleen een heel heldere visie heeft, maar daar ook maniakaal mee bezig is. Denk aan Ten Hag, die bij Ajax niets aan het toeval overliet, en hoe Arne Slot aartsrivaal Feyenoord weer naar prijzen katapulteerde. In de zoektocht naar die criteria voldeed Farioli ook aan de eisen van Ajax. De clubleiding ontdekte immers een zeer bevlogen coach met een kraakheldere strategie waarmee hij dag en nacht bezig is.

Daarin hebben Potter en Farioli meer gemeen dan ze dan dat ze van elkaar verschillen. Beide trainers rondden een universitaire studie af. Mede daardoor houden ze er een moderne kijk op voetbal na. Daarin is de persoonlijke benadering belangrijk, maar staan ze in het veld voor tactische flexibiliteit. Laat Ajax 4-3-3 los? Nee, dat is niet de intentie. Zowel Potter als Farioli werkte veel in die formatie, maar zij streefden ook een elftal na dat moeiteloos in staat is om tijdens wedstrijden naar andere speelwijzen te switchen. En dat kan helpen Europees sneller aan te haken, denken ze intern bij Ajax.

Terwijl Potter als Brighton-manager complimenten kreeg van Pep Guardiola (‘als toeschouwer hou ik ervan naar zulke teams te kijken en als ik nog voetballer was, zou ik het geweldig vinden in dit Brighton te spelen’), kreeg Farioli in september de handen van een andere Spaanse succescoach op elkaar. ,,Ik moet hun trainer complimenteren met zijn leuke ideeën”, beschreef PSG-coach Luis Enrique de ‘fascinerende speelstijl’ van Farioli.

Ook zijn weg naar een trainersstoel in een topcompetitie was opmerkelijk. Deed Potter dat via universiteitsploegen en de krochten van het Zweedse profvoetbal, daar werkte Farioli de afgelopen vijftien jaar bij kleine Italiaanse clubs, volgde hij een opleiding tot keeperstrainer, liep hij stage op de Aspire Academy in Qatar en imponeerde hij Roberto de Zerbi met zijn oog voor detail op zijn voetbal weblog.

Farioli ging als keeperstrainer met hem mee naar Benevento en Sassuolo, en trachtte al drie jaar geleden als jongste Italiaanse coach ooit op het hoogste niveau het combinatievoetbal van De Zerbi bij het Turkse Fatih Karagumruk te implementeren. Daarmee maakt hij meteen furore bij Nice en moet hij vanaf komend seizoen mogelijk dus Ajax het gezicht en de status terug proberen te geven.
www.ad.nl

Schijnbaar heeft het AD (Johan Inan) een lijntje met Kroes.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47956
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Re: Opvolger (interim) John van 't Schip als Ajaxtrainer

Bericht door peter » di apr 30, 2024 7:54 am

Het is inderdaad verbazingwekkend hoeveel nieuws het AD (en Inan in het bijzonder) opeens heeft. Eens zien of het nu allemaal klopt met Potter, Farioli en een Chivu.

wimpey
Berichten: 51967
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Opvolger (interim) John van 't Schip als Ajaxtrainer

Bericht door wimpey » di apr 30, 2024 8:09 am

De krant van Danny he...

Gebruikersavatar
Jinne
Site Admin
Berichten: 13795
Lid geworden op: ma sep 22, 2003 11:05 am
Locatie: Amsterdam, Holland
Contacteer:

Re: Opvolger (interim) John van 't Schip als Ajaxtrainer

Bericht door Jinne » di apr 30, 2024 8:23 am

roelf schreef:
di apr 30, 2024 2:43 am
Ten Hag heeft z'n carriere te danken aan Tadic.
Dat valt toch wel mee? Bij Go Ahead en Utrecht had ie nog geen Tadic tot zijn beschikking.
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!

Yopii
Berichten: 18733
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: Opvolger (interim) John van 't Schip als Ajaxtrainer

Bericht door Yopii » di apr 30, 2024 8:24 am

Precies , Wimpey. Toen DAnny Blind uit beeld was, wisten ze niets. Hij is het eeuwig lek van het AD.
Farioli, hoe komen ze nou bij hem terecht? Net als bij Potter houdt de interesse ook verband met een rondgang van Alex Kroes door Engeland. Tijdens dat werkbezoek leerde de vorige week als technisch directeur weer in genade aangenomen Kroes niet alleen manager Potter kennen, maar bezocht hij bijvoorbeeld ook de topclubs uit Manchester. Bij United leerde Kroes mensen kennen van INEOS, het bedrijf dat naast Nice ook grootaandeelhouder is van de Engelse topclub.
Even buurten bij Ten Hag dus, vriendje van vroeger.
Het cv van Farioli, die pas twee jaar in Turkije en Frankrijk op eigen benen staat, is minder indrukwekkend. Maar daardoor is hij voor Ajax ook veel beter betaalbaar dan Potter.
Een CV van niets. Zou best kunnen dat die man kwaliteiten heeft, maar tot op heden werkte hij dus in de luwte. Gelukkig heeft hij leuke ideeën. :smallgrin.gif:

Het getuigt wel van lef om zo iemand aan te stellen, moet ik zeggen. Hopelijk realiseert Kroes zich dat Ajax geen GAE is.

Potter heeft denk ik een paar wedstrijden van Ajax bekeken en toen zijn eisenpakket verdubbeld. :smallgrin.gif:
Maar serieus, in de PL denken ze in heel andere bedragen. Maar in elk geval heeft iedereen nu het idee dat ajax heel goed bezig is.
Laatst gewijzigd door Yopii op di apr 30, 2024 8:27 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Jinne
Site Admin
Berichten: 13795
Lid geworden op: ma sep 22, 2003 11:05 am
Locatie: Amsterdam, Holland
Contacteer:

Re: Opvolger (interim) John van 't Schip als Ajaxtrainer

Bericht door Jinne » di apr 30, 2024 8:26 am

He's not the Messiah. He's a very naughty boy!

Yopii
Berichten: 18733
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: Opvolger (interim) John van 't Schip als Ajaxtrainer

Bericht door Yopii » di apr 30, 2024 8:52 am

Dat zegt me niet zoveel. Het moet nog kloppen op het veld.

Kan iemand met zo weinig ervaring zo'n zware job aan? Hoe is zijn PR? Kan hij met spelers omgaan? Nice is, met alle respect hoor ik er dan bij te zeggen, geen grote club.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 13416
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:43 pm

Re: Opvolger (interim) John van 't Schip als Ajaxtrainer

Bericht door Arthur » di apr 30, 2024 8:56 am

Hoe vaak hebben wij in het verleden een trainer gehaald die het al bij een grote club had laten zien? Ik denk dat dat geen heel realistisch selectiecriterium is voor Ajax.

Yopii
Berichten: 18733
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: Opvolger (interim) John van 't Schip als Ajaxtrainer

Bericht door Yopii » di apr 30, 2024 8:59 am

De meeste trainers mislukken sowieso bij Ajax, dat is de realiteit.

Zonder gunfactor wordt het al lastig, dan begint de T. te stoken. Het hoofd van deze man ligt van meet af op het hakblok: een buitenlander, geen Ajax-DNA, blabla. Hij zal dus meteen moeten presteren. Daarbij is dan dus ook belangrijk dat hij stressbestendig is en dat hij zichzelf een beetje kan verkopen.

Gebruikersavatar
Jinne
Site Admin
Berichten: 13795
Lid geworden op: ma sep 22, 2003 11:05 am
Locatie: Amsterdam, Holland
Contacteer:

Re: Opvolger (interim) John van 't Schip als Ajaxtrainer

Bericht door Jinne » di apr 30, 2024 9:03 am

Inderdaad. Een te lang CV is ook weer niet in voordeel. Waarom heeft niemand anders hem nog genomen?

Schreuder volgens mij ook een van de weinige trainers die bij Ajax begon met een prijs op zijn CV. Daarvoor nog Jol en Olsen.
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!

Yopii
Berichten: 18733
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: Opvolger (interim) John van 't Schip als Ajaxtrainer

Bericht door Yopii » di apr 30, 2024 9:18 am

Elke trainer heeft zijn ideale podium. Je moet Ancelotti niet bij Sparta neerzetten. Zijn kracht ligt in het laten samenwerken van vedettes.

Je kunt er onbeperkt data op loslaten, uiteindelijk gaat het erom dat een trainer van een groep spelers een team maakt. Al die loopjes en patronen en blabla komen niet tot stand als de spelers hun benen stil houden. Motivatie is essentieel, daarvoor moet een trainer zijn spelers kunnen raken.

Een mooi voorbeeld is LVG: bij Ajax liepen de spelers de plaggen uit de grond voor hem, maar bij Oranje (eerste keer) en zeker bij MU kreeg hij de groep niet mee.
Kroes heeft de naam onthouden en de conclusie die bij Ajax intern werd getrokken, was dat de club een trainer kan gebruiken die niet alleen een heel heldere visie heeft, maar daar ook maniakaal mee bezig is. 'Denk aan Ten Hag, die bij Ajax niets aan het toeval overliet, en hoe Arne Slot aartsrivaal Feyenoord weer naar prijzen katapulteerde. In de zoektocht naar die criteria werd Ajax ook door Farioli op de wenken bediend. De clubleiding ontdekte immers een zeer bevlogen coach met een kraakheldere strategie waarmee hij dag en nacht bezig is.'
Net als Potter wordt over Farioli geschreven dat het niet de intentie is dat Ajax onder hem 4-3-3 los zou laten. 'Zowel Potter als Farioli werkte veel in die formatie, maar streefde ook een elftal na dat moeiteloos in staat is om tijdens wedstrijden naar andere speelwijzen te switchen. En dat kan helpen Europees sneller aan te haken, denken ze intern bij Ajax.'
Dit is dus een PR-verhaaltje. Na Ibiza-Steijn en Part-time Schip wil iedere supporter een serieuze trainer. Toch bepaalt zijn arbeidsethos niet of een trainer slaagt.

Gebruikersavatar
999
Berichten: 59080
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Opvolger (interim) John van 't Schip als Ajaxtrainer

Bericht door 999 » di apr 30, 2024 9:45 am

Je wilt als club ( en speler ) in ieder geval een trainer met bagage, ervaring, en het liefst ook nog een duidelijk visie.Zeker dit AJAX nu.

Niet eentje die hyper van alles en nog wat wil uitproberen want dat is zo " vernieuwend ". Toneelstukje hier, musical daar daar zit dit AJAX nu zowiezo niet op te wachten is mijn idee.

Spelen in de speeltuin als een soort van volgend leerproces ( als trainer ) in je carriere , daar zitten we ook helemaal niet op te wachten is mijn mening ..

wimpey
Berichten: 51967
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Opvolger (interim) John van 't Schip als Ajaxtrainer

Bericht door wimpey » di apr 30, 2024 11:03 am

We hadden in 2023 een hopeloze trainer en een hopeloze TD. Het kan alleen maar beter, lijkt me.

Gebruikersavatar
999
Berichten: 59080
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Opvolger (interim) John van 't Schip als Ajaxtrainer

Bericht door 999 » di apr 30, 2024 11:08 am

wimpey schreef:
di apr 30, 2024 11:03 am
We hadden in 2023 een hopeloze trainer en een hopeloze TD. Het kan alleen maar beter, lijkt me.
Dat dachten we na Schreuder ook (al) .. :smallgrin.gif:

Gebruikersavatar
Liberty
Berichten: 12946
Lid geworden op: vr okt 10, 2003 3:33 pm
Locatie: Ergens in Zuid-Holland
Contacteer:

Re: Opvolger (interim) John van 't Schip als Ajaxtrainer

Bericht door Liberty » di apr 30, 2024 11:23 am

wimpey schreef:
di apr 30, 2024 11:03 am
We hadden in 2023 een hopeloze trainer en een hopeloze TD. Het kan alleen maar beter, lijkt me.
Wat een positivisme. Alsof Kroes er geen puinhoop van zou kunnen maken. Als hij met de transfers net zo omgaat als met zijn aandelen dan houd ik me hart vast.
Laatst gewijzigd door Liberty op di apr 30, 2024 11:26 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Tijd voor iets nieuws.

Plaats reactie