Ajax en Ajax CT

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Moet Ajax doorgaan met ACT?

Ja, zal in de toekomst zijn vruchten afwerpen.
23
52%
Ja, kost haast niet, baat het niet dan schaadt het niet.
18
41%
Nee, is te duur.
2
5%
Nee, Ajax moet geen spelers van ver halen.
1
2%
 
Totaal aantal stemmen: 44

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33838
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Re: Ajax en Ajax CT

Bericht door Duke » ma feb 20, 2012 3:53 pm

Droomstart 2012 Westerveld en Ajax CT
20 februari 2012

Ajax heeft sinds 1999 een meerderheidsbelang in Ajax Cape Town in Zuid-Afrika. In de rubriek Bericht uit Kaapstad laten we iedere maandag het licht schijnen op het Afrikaanse Ajax. In de 21ste aflevering van dit seizoen kijken we met doelman Sander Westerveld terug op de eerste week na de zomerstop, waarin Ajax Cape Town twee fraaie zeges boekte en zich weer bovenin meldde.

De lange periode zonder competitieverplichtingen beviel Westerveld, die tussen Kerst en Nieuwjaar tien dagen met zijn gezin naar Nederland terugkeerde, goed. ,,Ik heb nog nooit zo’n mooie break gehad. Het leek veel op de voorbereiding op een nieuw seizoen in Nederland. Ik geniet hier elke dag, van het land, de cultuur en de club. Het hele gezin was ook blij dat we weer terug mochten naar Zuid-Afrika. Dat is een goed teken.”

Na de lange break vanwege de Afrika Cup mocht de eerste doelman van Ajax Cape Town afgelopen woensdag weer het veld op. Dat het duel met Platinum Stars zo dramatisch en heroïsch zou verlopen had ook de doelman niet verwacht. In de slotfase van de wedstrijd boog het team van trainer Maarten Stekelenburg een 0-2 achterstand om in een 3-2-overwinning, dankzij goals van Manyama, Booth en Lolo; de laatste twee doelpunten vielen in de 91ste en 95 minuut. ,,We hebben nu een serie van vijf overwinningen neergezet”, rekent Westerveld voor. ,,De laatste voor de winterstop wonnen we met 4-3 en vorige week woensdag hervatten we de competitie met die opzienbarende 3-2 zege. Dat we winnen is nu heel belangrijk. Aanvankelijk gingen de prestaties op en af, maar nu zitten we in een flow waarin het mee zit. Het waren wel publiekstrekkers, het was in de historie nog niet gebeurd dat een team dat vijf minuten voor tijd 2-0 achter staat, nog wint. Sommigen zeggen dat het geluk is, maar dat dwing je ook af. Je kan ook zeggen dat we altijd de overwinning zoeken.”

De wonderbaarlijke ontsnapping tegen Platinum Stars was groot nieuws in Zuid-Afrika. Des te knapper was het dat Cape Town, spelend met het jongste team in de PSL, ook in de wedstrijd erna het hoofd koel hield en ‘gewoon’ drie punten uit Durban meenam. Ook toen kreeg de wedstrijd echter pas in de slotfase zijn beslissing. Twaalf minuten voor tijd scoorde nieuwkomer Akpabio de openingsgoal, tien minuten later gevolgd door een treffer van Khame Billiat. Dat er op het moment van het doelpunt van Akpabio nog niet was gescoord was vooral te danken aan doelman Westerveld zelf, die in uitstekende vorm verkeerde tegen Maritzburg United. De website van de opponent schreef zelfs dat hij reddingen van 'wereldklasse' verrichtte. ,,Het ging wel lekker ja", gaf de keeper van Ajax Cape Town zelf ook aan. ,,Het was aanvankelijk nog de vraag of ik de wedstrijd zou halen, want donderdag raakte ik geblesseerd aan mijn bovenbeen. Maar dat herstelde snel. Ik hoefde gelukkig niet al te veel te schieten, maar ik kreeg in de eerste helft wel veel te doen.”

Ajax Cape Town staat na dit weekeinde vierde, vijf punten achter op koploper Sundowns, het team waarover Johan Neeskens de scepter zwaait. ,,Er kan deze competitie nog van alles gebeuren", klinkt het hoopvol en vol verwachting uit de mond van Westerveld. ,,Nadat vijf basisspelers dit jaar waren vertrokken, Foppe de Haan terug ging naar Nederland en de als hoofdcoach onervaren Maarten Stekelenburg het overnam, waren er weinig verwachtingen. En wisten we dat het moeilijk zou worden. Daardoor hebben we rustig de tijd gehad om te bouwen aan een nieuw team. Maar als je in februari/maart maar vijf punten achterstaat op de nummer één doe je heel goed mee. Het geloof in een prijs is er. We spelen ook nog in de Nedbank Cup. We gaan er voor.”
www.ajax.nl
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Thijs
Site Admin & Toto winner WC 2010
Berichten: 13714
Lid geworden op: zo sep 28, 2003 6:24 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Ajax en Ajax CT

Bericht door Thijs » ma feb 20, 2012 4:49 pm

Wat een leven eigenlijk. Lekker beetje keepen in Zuid-Afrika en intussen eens denken wat je nog gaat doen met je geld/leven.

Zo jammer dat ik zelf geen talent heb.
Don't worry 'bout a thing...cause every little thing gonna be alright!

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58900
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Ajax en Ajax CT

Bericht door 999 » do mar 22, 2012 10:55 am


Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 13402
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:43 pm

Re: Ajax en Ajax CT

Bericht door Arthur » do mar 22, 2012 11:50 am

Mooi!

Demosthenes
Berichten: 7389
Lid geworden op: zo dec 02, 2007 8:17 pm

Re: Ajax en Ajax CT

Bericht door Demosthenes » do mar 22, 2012 12:36 pm

Beetje (erg) gelikt, leuk om naar te kijken.
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

Gebruikersavatar
Ajaciedjuh
Berichten: 23000
Lid geworden op: do mei 20, 2004 11:16 am

Re: Ajax en Ajax CT

Bericht door Ajaciedjuh » zo jul 22, 2012 1:45 pm

"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

Demosthenes
Berichten: 7389
Lid geworden op: zo dec 02, 2007 8:17 pm

Re: Ajax en Ajax CT

Bericht door Demosthenes » zo jul 22, 2012 3:25 pm

Ajaciedjuh schreef:Hakje tegen MU
:worshippy.gif:
Prachtig en wat me opviel: veel toeschouwers voor CapeTown (maar vooral voor MU?)
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

Gebruikersavatar
666
Site Admin
Berichten: 7077
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm
Locatie: vak 122 in de showroom van Handelshuis Ajax N.V.
Contacteer:

Re: Ajax en Ajax CT

Bericht door 666 » zo jul 22, 2012 3:59 pm

En live op de portugese tv. Niemand hier die doorhad dat het niet het echte Ajax was.

:666.gif:
Sign your name on
the dotted line:

.............................

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23213
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Ajax en Ajax CT

Bericht door Cruijff » zo jul 22, 2012 5:20 pm

Demosthenes schreef:
Ajaciedjuh schreef:Hakje tegen MU
:worshippy.gif:
Prachtig en wat me opviel: veel toeschouwers voor CapeTown (maar vooral voor MU?)
MU heeft de Marketing goed voor elkaar, daardoor vullen ze 't stadion ook bij dit soort oefenwedstrijden. Als Ajax voor de wedstrijd tegen Celtic actief instrumenten als Vakantieveilingen.nl had ingezet en die basisscholen / sportclubs die bij de beker replay van Ajax-AZ kwamen had aangeschreven met een speciale actie dan waren er gister ook minimaal 44.000 toeschouwers in de Arena geweest...

...Daarnaast staat Ajax sinds vorig seizoen weer erg goed op de kaart in Manchester, Ajax Cape Town sinds gister ook. Dat je ook een Zuid-Afrikaans filiaal van AFC Ajax serieus moet nemen, hebben ze nu wel gemerkt. Man U verloor de wedstrijd op een haar na.

Er valt op veel fronten nog winst te boeken met ons aller Ajax.

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58900
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Ajax en Ajax CT

Bericht door 999 » ma nov 05, 2012 4:49 pm

Versleijen: 'Situatie bij Ajax Cape Town amateuristisch'

De aanstelling van Jan Versleijen als trainer van Ajax Cape Town lijkt ineens ver weg. Onenigheid tussen de twee families in het bestuur zorgt ervoor dat hij (nog) niet aan de slag kan bij de Zuid-Afrikaanse club. Versleijen zelf is al twee weken veroordeeld tot de wachtkamer.

Verschillende keren is de 56-jarige Versleijen een ja-woord toegezegd van het bestuur van Cape Town, maar telkens werd een uiteindelijk besluit niet genomen. 'Er schijnen problemen te zijn binnen de twee families die in het bestuur zitten, ze zijn het niet eens met elkaar. Niet zozeer over de aanstelling van mij, maar ze gebruiken dat als aanleiding om een machtsstrijd met elkaar aan te gaan', aldus Versleijen.

Een vreemde situatie, vindt de trainer. 'Eerlijk gezegd klinkt het allemaal erg amateuristisch. Ik zou vrijdag al wat horen, om vandaag (maandag 5 november, red.) aan de slag te kunnen. Maar de vergadering waarin ze dat besluit zouden nemen heeft nooit plaatsgevonden, terwijl ik al goedkeuring van Marc Overmars (technisch directeur van Ajax, grootaandeelhouder van de club) heb gehad.'

De machtsstrijd tussen beide families – Comitis en Efsthathiou – komt niet uit de lucht vallen. In maart dit jaar diende al een rechtszaak tussen de twee families, waarbij de een (Efstathiou) de ander (Comitis) ervan beschuldigde door televisierechten verkregen bonussen te verdelen, zonder die correct openbaar te maken.

Pruijn
Op de organisatie na heeft Versleijen vooral een positieve indruk gekregen van Ajax Cape Town. 'Ook met de bestuursvoorzitter Geroge Comitis heb ik goed contact.' Juist deze Comitis (wiens broer directeur van de club is) laat aan Football411 weten dat interim-trainer Jan Pruijn, aangesteld na het ontslag van Maarten Stekelenburg in oktober, aanblijft. 'De club is blij met de prestaties van het team, sinds Pruijn in charge is. Om het momentum te behouden blijft hij interim-trainer.'

'Als andere mogelijkheden zich voordoen, laat ik die niet voorbij gaan', stelt Versleijen, die inmiddels is teruggevlogen naar zijn huis in Dubai. 'Het is jammer dat de twee families zo met elkaar in de clinch liggen, ook voor de club. Typisch zoiets waar je later achter komt.'

Versleijen leidt als trainer een nomadenbestaan. Hij is in Nederland onder meer actief geweest bij Go Ahead Eagles, Dordrecht '90, VVV Venlo en Top Oss. Ook trainersklussen in Japan, Saoedi-Arabië, de Verenigde Arabische Emiraten, Australië en China liet hij niet aan zich voorbijgaan. (Milan Nieweg)
V.I.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: Ajax en Ajax CT

Bericht door Jöhnk » za apr 27, 2013 11:18 am

Een mooi moment om ermee te stoppen?
Overmars kwaad op Cape Town
door Mike Verweij
AMSTERDAM -

Ajax Cape Town heeft zich de woede van Marc Overmars op de hals gehaald. „We leggen ons niet bij het ontslag van Jan Versleijen neer”, zegt de directeur voetbalzaken namens de Ajax-directie. De trainer stapte op, nadat hij uit de media moest vernemen dat Muhsin Ertugral buiten Ajax om was aangesteld als technisch directeur. „Ze lijken in Zuid-Afrika vergeten dat wij 51 procent van de aandelen hebben”, roept Overmars het Ajax-filiaal tot de orde.

„Ajax heeft Versleijen een paar maanden geleden zelf aangedragen”, zegt de directeur. Eerder moesten Maarten Stekelenburg en Jan Pruijn namelijk ook het veld ruimen bij de Zuid-Afrikanen. „Als Cape Town vervolgens zonder overleg een functie creëert en die technisch directeur boven de trainer komt te staan, hebben ze echt een groot probleem. En daar zijn we niet zachtzinnig in.”

De dochteronderneming werd deze week met stip op de agenda gezet in het Amsterdamse directieoverleg. Het is de nieuwe leiding een doorn in het oog dat de Zuid-Afrikaanse club – behalve een bescheiden jaarlijkse winst – nauwelijks iets heeft opgeleverd. „Eyong Enoh en Thulani Serero zijn in het verleden weliswaar aangetrokken, maar hebben Ajax gewoon een afkoopsom gekost. Het zijn de grootste klappers die Cape Town ooit heeft gemaakt. Die transfers, daar leven ze van.”

Overmars sluit niet uit dat de stekker uit de samenwerking wordt getrokken. „De komende maanden gaan we ons over deze situatie buigen. Er zijn meerdere opties. Als stoppen geld kost, maakt dat ook niet uit.” Degradatie van Ajax Cape Town, dat voorlaatste staat met drie punten voorsprong op de tegenstander van vanavond Chippa United, zou het besluit makkelijker maken.

Sinds Cape Town in 2011 de titel in de laatste speelronde verspeelde, heeft de club op sportief gebied een duikvlucht ingezet. Op bestuurlijk vlak liggen de twee Zuid-Afrikaanse families van Griekse komaf, die in Kaapstad de lakens uitdelen, regelmatig met Ajax overhoop. Na de door ex-directeur Henri van der Aat geïnitieerde Ajax Experience op het Rembrandtplein is dit een tweede hoofdpijndossier voor de nieuwe Ajax-top.
bron: www.telesport.nl

Thijs
Site Admin & Toto winner WC 2010
Berichten: 13714
Lid geworden op: zo sep 28, 2003 6:24 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Ajax en Ajax CT

Bericht door Thijs » do mei 16, 2013 10:32 am

Ajax Cape Town-coach Muhsin Ertugral heeft zich voor het eerst uitgelaten over de dreigementen vanuit Ajax om de stekker uit de samenwerking te trekken. Ertugral laat weten boos te zijn op Marc Overmars.

'Het maakt me boos', antwoord hij als hem wordt gevraagd naar de uitlatingen van Overmars. De directeur voetbalzaken liet enkele weken geleden blijken dat hij 'not amused' was over het feit dat Jan Versleijen ontslag nam bij Cape Town. Overmars dreigde zelfs de samenwerking stop te zetten als de Zuid-Afrikaanse club niet veranderde van visie.

'Ik moet op mijn woorden letten, maar het maakt me boos wat Overmars zegt op zijn stoel langs de kant', pareert Ertugral. 'Hij weet niet wat er gaande is bij de club en ik denk niet dat hij ooit de moeite heeft genomen om hier een wedstrijd te komen bekijken. Een coach moet weten hoe het Zuid-Afrikaanse voetbal in elkaar zit. Wij weten dat Overmars een goede voetballer was, maar dat wil niet zeggen dat je over alles maar iets af denkt te weten.'

Ertugral vervolgt: 'Voor mij, op dit moment, zijn er geen ego's nu we strijden tegen de degradatie van de club. Als je in het voetbal elf wedstrijden je ploeg niet naar een bepaald niveau tilt, dan worden er vragen gesteld', legt de coach het vertrek van Versleijen uit.

Volgens Ertugral is de stekker eruit trekken het domste wat Ajax kan doen. 'Ajax Cape Town is een grote naam geworden, omdat Ajax een grote naam is in de wereld. Ze zouden blij moeten zijn met hoe de spelers het hier doen. Deze jonge jongens hebben een toekomst en we hebben in twaalf jaar tijd drie wereldspelers voortgebracht', doelt hij op onder meer Steven Pienaar en Benni McCarthy. 'Ik vraag me dan af of Ajax zelf drie wereldklasse-spelers had voortgebracht als het het geld en de mogelijkheden had zoals hier.'
Ajax Showtime

Dames en heren, de integratie is volledig voltooid. Ze zijn daar minstens zo arrogant als wij. :ajaxsmiley.gif:
Don't worry 'bout a thing...cause every little thing gonna be alright!

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40939
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Ajax en Ajax CT

Bericht door Marillion » do mei 16, 2013 10:49 am

:smallgrin.gif:

Drie wereldspelers waaronder Benni McCarthy en Steven Pienaar? Ik ben benieuwd naar zijn definitie van wereldspelers en of Thulani Serero de derde is die daar onder valt of dat hij gaat voor Enoh die daar zo uit m'n hoofd ook (even?) heeft gespeeld.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
InnerHarbour
Berichten: 20534
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 1:09 am

Re: Ajax en Ajax CT

Bericht door InnerHarbour » do mei 16, 2013 2:29 pm

Nu ja ze hebben over een gedeelte van de wereld gespeeld. :hypocrite.gif:
YNWA

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58900
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Ajax en Ajax CT

Bericht door 999 » vr jul 12, 2013 10:31 am

Versleijen: "Ook Ajax wist van niets"

Jan Versleijen stapte eind april op als trainer van Ajax Cape Town. De Nederlandse coach doet in gesprek met Goal een boekje open over de satellietclub van Ajax.

De aanstelling van Muhsin Ertugral als technisch directeur bijAjax Cape Town was voor Versleijen reden genoeg om de deur achterzich dicht te trekken. "Ajax Cape Town stelde een nieuwe technischdirecteur aan, zonder dat ik het wist", zegt Versleijen in gesprekmet Goal. "Ik moest het vernemen vanuit de media. Deze persoonkennende zou het onmogelijk zijn om samen te werken."

Ook bij Ajax deed de manier van werken van de zusterclub enkelewenkbrauwen fronzen. "Ook Ajax wist niets van de aanstelling van denieuwe technisch directeur", vertelt de 57-jarige Versleijen. "Enzij beheren nota bene 51 procent van Ajax Cape Town. Dat was voormij nog een reden om te vertrekken. Ik verloor het vertrouwen in debestuurders."

Ajax Cape Town is sinds 1999 de zusterclub van Ajax. VanuitZuid-Afrika zouden talenten moeten doorstromen naar Amsterdam endoorbreken in Europa. Tot dusver wisten alleen Steven Pienaar enEyong Enoh het te maken in Amsterdam. De laatste speler die vanuitAjax Cape Town naar de Amsterdam ArenA kwam is Thulani Serero.

Plaats reactie