De Ajax-scouting... al uw grieven, opmerkingen en suggesties

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Heeft het scoutingapparaat de laatste jaren goed gefunctioneerd?

Ja
15
31%
Nee
24
50%
Twijfel
9
19%
 
Totaal aantal stemmen: 48

343
Berichten: 14321
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 7:40 pm

Bericht door 343 » do nov 27, 2003 12:41 pm

Hans schreef:Ik zat op AjaxForum... Niet echt heel actief, maar toch een beetje. Vandaag is de eerste dag dat ik hier weer op kan :bis:
Technische problemen? Wat was de reden? AJAXForum? Brrrrr. Heb je Kluivertfan12 de groeten gedaan?

Gebruikersavatar
Ik ben ik
Berichten: 10051
Lid geworden op: ma sep 15, 2003 3:57 pm

Bericht door Ik ben ik » do nov 27, 2003 12:53 pm

Nee. Er stond nog wel een PM van ergens augustus (toen was ik er al lid) met de vraag wanneer ik hem nou eens mailde. Ik ga altijd uit van het spreekwoord beter later dan nu dus hij moet nog even in spanning afwachten.

Is er hier nog iets spannends gebeurd?

(ik heb net de regels gelezen, en het schijnt dat Herman hier heel boos om gaat worden, dus PM trouwens maar :) )

343
Berichten: 14321
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 7:40 pm

Bericht door 343 » do nov 27, 2003 12:59 pm

Ik ben ik schreef:Is er hier nog iets spannends gebeurd?
Nee, niet echt. Misschien vind jij nog iets spannends op AT wat je tijdens je afwezigheid gemist hebt.

Gebruikersavatar
Eric
Berichten: 6806
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:32 am

Bericht door Eric » do nov 27, 2003 1:21 pm

heb je de foto's gemist? Die waren behoorlijk spannend... als dat het goede woord is.

hmmm, misschien dat iemand ze nog op hun harde schijf heeft staan?

Gebruikersavatar
Ik ben ik
Berichten: 10051
Lid geworden op: ma sep 15, 2003 3:57 pm

Bericht door Ik ben ik » do nov 27, 2003 2:38 pm

Spannende foto's? Daar doe ik niet aan :hypocrite:

Wat voor foto's? :yes:

Pal
Berichten: 1879
Lid geworden op: zo sep 28, 2003 11:28 pm

Bericht door Pal » do nov 27, 2003 11:28 pm

Ik ben Ik, dat Walker één van de betere spelers van Ajax 2 was is dus pertinent niet waar. Ik heb die jongen toen vaak zien spelen en hij was altijd één van de zwakste spelers van het veld.

Siemen
Berichten: 1175
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 12:10 pm

Bericht door Siemen » di dec 23, 2003 11:05 am

Aankoopbeleid Ajax in de laatste zes jaar:
19 missers
7 matige aankopen
9 redelijke aankopen
6 goede versterkingen
3 toppers

Het doorstromen van geschikte jeugdspelers verbloemt veel. :sad:

Feest
Berichten: 18502
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 6:37 am

Bericht door Feest » di dec 23, 2003 11:11 am

Ik blijf miskopen iets onbegrijpelijks vinden. 99% van de hoegenaamde kenners + scouts heeft er gewoon amper kijk op.

Julio Maldonado en Steef; 's werelds beste scouts. :cheer:

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11940
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Bericht door Zuidema » di dec 23, 2003 11:51 am

Siemen schreef:Aankoopbeleid Ajax in de laatste zes jaar:
19 missers
7 matige aankopen
9 redelijke aankopen
6 goede versterkingen
3 toppers

Het doorstromen van geschikte jeugdspelers verbloemt veel. :sad:
Trieststemmend rijtje. Heb je de namen er ook bij?

Siemen
Berichten: 1175
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 12:10 pm

Bericht door Siemen » di dec 23, 2003 12:19 pm

Op Ajax Online staat er een bericht over met een tabel erbij, maar die tabel krijg ik hier niet op een fatsoenlijke manier weergegeven. :sad:

Arwin
Berichten: 4712
Lid geworden op: di sep 23, 2003 1:38 pm

Bericht door Arwin » di dec 23, 2003 12:51 pm

ALLE NIEUWELINGEN SINDS 1998


1998

Jesper Grønkjær Aalborg aB (Den) Morten Olsen goed

Georgi Kinkladze Manchester City (Eng) Morten Olsen misser

Wamberto Standard Luik (Bel) Morten Olsen redelijk

1999

Aaron Mokoena Jomo Cosmos (ZAf) Jan Wouters misser

Ferdi Vierklau Tenerife (Spa) Jan Wouters misser

José Valencia Deportivo Maldonado (Uru) Jan Wouters misser

Fronio Walker Guarani (Bra) Jan Wouters misser

Jason Culina Sydney Olympic (Aus) Blind / Wouters misser

Jan van Halst FC Twente Blind / Wouters matig

Stanley Menzo Lierse SK (Bel) Blind / Wouters misser

Aron Winter Internazionale (Ita) Blind / Wouters misser

Brian Laudrup FC Kopenhagen (Den) Blind / Wouters goed

John Nieuwenburg Sparta Blind / Wouters misser

Frank Verlaat VfB Stuttgart (Dui) Blind / Wouters misser

Martijn Reuser Vitesse - huur Blind / Wouters misser

Nikos Machlas Vitesse Blind / Wouters matig

Pius Ikedia ASEC Mimosas (Ivo) Blind / Wouters misser

Cristian Chivu Universitatea Craiova (Roe) Blind / Wouters top

Joey Didulica Melbourne Knights (Aus) Blind / Wouters redelijk

2000

Bogdan Lobont Rapid Boekarest (Roe) Jan Wouters goed

Bram Verbist Germinal Beerschot (Bel) Hans Westerhof misser

Gabriel Mofokeng Ajax Cape Town (ZAf) Hans Westerhof misser

Steven Pienaar Ajax Cape Town (ZAf) Hans Westerhof goed

Tomás Galásek Willem II Co Adriaanse goed

Michael Krohn-Dehli Brøndby IF (Den) Co Adriaanse matig

André Bergdølmo Rosenborg BK (Noo) Co Adriaanse redelijk

Jussi Kujala Tampere United (Fin) Co Adriaanse misser

Petri Pasanen FC Lahti (Fin) Co Adriaanse redelijk

2001

Ruud Kras FC Volendam Beenhakker / Adriaanse misser

Zlatan Ibrahimovic Malmö FF (Zwe) Beenhakker / Adriaanse top

Ahmed 'Mido' Hossam AA Gent (Bel) Beenhakker / Adriaanse redelijk

Maxwell Cruzeiro (Bra) Beenhakker / Adriaanse goed

Hatem Trabelsi Sportif Sfax (Tun) Beenhakker / Adriaanse top

2002

Jelle Van Damme Germinal Beerschot (Bel) Beenhakker / Koeman matig

Victor Sikora Vitesse Beenhakker / Koeman matig

Nourdin Boukhari Sparta Beenhakker / Koeman misser

Henk Timmer AZ - huur Beenhakker / Koeman redelijk

Jari Litmanen Liverpool (Eng) Beenhakker / Koeman matig

2003

David Mendes da Silva Sparta - huur Beenhakker / Koeman misser

Rasmus Lindgren Landskrona BoIS (Zwe) Beenhakker / Koeman ?

Henrik Moisander TPS Turku (Fin) Beenhakker / Koeman ?

Niklas Moisander TPS Turku (Fin) Beenhakker / Koeman ?

Sander Boschker FC Twente Ronald Koeman ?

Wesley Sonck RC Genk (Bel) Ronald Koeman redelijk

Zdenek Grygera Sparta Praag (Tsj) Ronald Koeman matig

Julien Escudé Stade Rennes (Fra) Ronald Koeman redelijk

Tom Soetaers Roda JC Ronald Koeman misser

Nicolae Mitea Dinamo Boekarest (Roe) Ronald Koeman redelijk

Arwin
Berichten: 4712
Lid geworden op: di sep 23, 2003 1:38 pm

Bericht door Arwin » di dec 23, 2003 12:58 pm

Lobont en Pienaar kunnen nog wel "top" worden, Mido verdient meer als redelijk. Zo zijn er natuurlijk wel meer twijfelgevallen, en over de aankopen van 2003 zou ik nog geen oordeel willen geven. Maar al met al een lijstje waar Ajax zich voor mag schamen denk ik.

Gebruikersavatar
Dirk Scheringa
Berichten: 3074
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 12:39 pm
Locatie: NL

Bericht door Dirk Scheringa » di dec 23, 2003 1:34 pm

Pienaar, Galásek, Lobont en Maxwell zijn als je het mij vraagt ook topaankopen geweest. Zeker als je Zlatan een topaankoop vindt, van Zlatan wist heel Europa al dat het een topper ging worden en hij heeft een aardige zak geld gekost, dan zou het raar zijn als zo'n speler het niet gaat maken. Ik vind het een veel grotere prestatie om Pienaar voor nop uit Zuid-Africa te plukken en Maxwell op een jeugdtoernooi te scouten. Galásek is al zo lang een belangrijke vaste waarde dat hij zeker tot de topaankopen gerekend mag worden en Lobont heeft zoveel talent dat bijna zeker is dat hij de komende jaren gaat waarmaken dat hij een topaankoop is geweest.

Mido is een goeie aankoop geweest, er is voor miljoenen euro's aan hem verdiend en hij is ook zeer waardevol voor ons geweest. Wat wil je nog meer. Mido was een echte Ajaxspits, eentje die we op dit moment zeker missen! Groot, kopsterk, en toch balvaardig. Met het Ajaxsysteem had hij opvallend weinig moeite, behalve dan toen hij als linksbuiten werd misbruikt. Als we een type Mido met een iets gezelliger karakter kunnen kopen, is de selectie voor volgend seizoen rond.
Winnaars kunnen niet tegen middelmaat

Arwin
Berichten: 4712
Lid geworden op: di sep 23, 2003 1:38 pm

Bericht door Arwin » di dec 23, 2003 3:30 pm

Ik zat er gisteren toevallig nog aan te denken hoe goed we de spits Mido hadden kunnen gebruiken de afgelopen tijd..

Erg jammer hoe dat heeft moeten lopen, Koeman had hem misschien moeten accepteren maar ja, die discussie hebben we gehad.

Gebruikersavatar
Monkey Tonk
Berichten: 9369
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 6:54 pm
Locatie: route 66

Bericht door Monkey Tonk » di dec 23, 2003 6:59 pm

Mido is twee klassen beter dan Sonck, maar hij heeft toch kansen genoeg gehad van Koeman. Met een onbetrouwbaar karakter ben je bij Koeman. terecht, aan het verkeerde adres.

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11940
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Bericht door Zuidema » di dec 23, 2003 7:21 pm

Inderdaad. Rotte appels moeten niet te lang in de selectiemand blijven liggen, anders gaat het van kwaad tot erger. Plusje voor Koeman.

Siemen
Berichten: 1175
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 12:10 pm

Bericht door Siemen » di dec 23, 2003 10:06 pm

Ook ik ben het niet met iedere beoordeling eens, maar de keren dat ze te negatief zijn over een aankoop kun je volgens mij wegstrepen tegen de keren dat ze te positief zijn. Zo worden Machlas, Sikora, Litmanen (na terugkeer) en Van Halst als 'matig' beoordeeld, terwijl dit vier hele dure grappen zijn gebleken. Ik vind het al met al schrikbarend en nog steeds heeft Ajax niet genoeg lering getrokken uit het verleden. Dat je Soetaers haalt is op zichzelf gezien al niet zo leuk, maar dat je zo'n jongen dan ook nog een vierjarig contract laat tekenen terwijl je geen enkele garantie hebt dat hij het zal gaan maken bij Ajax vind ik nogal dommig. Het verleden heeft uitgewezen dat zulke geintjes vreselijk kostbaar zijn.

Lionel
Berichten: 47400
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Bericht door Lionel » wo dec 24, 2003 3:53 am

Het verleden heeft ook uitgewezen dat je spelers niet moet onderwaarderen.

Ik vind Van Halst echt geen redelijke speler. Als je over 10 jaar de boeken induikt dan ga je toch echt overal lezen dat door de terugkeer van Jantje van Halst de titel werd behaald! Zo iemand is in mijn ogen geen miskoop geweest!
IK GELOOF!!!!!!

Arwin
Berichten: 4712
Lid geworden op: di sep 23, 2003 1:38 pm

Bericht door Arwin » wo dec 24, 2003 10:49 am

Dat zal ook wel weer meevallen, Rishi. Hij was wel even belangrijk door de juiste mentaliteit te tonen aan de selectie, maar je gaat heus nergens lezen dat hij zo belangrijk was voor dat Ajax. Dat we toen kampioen zijn geworden komt door het duo Chivu-Bergdolmo dat echt stond als een huis, tot zijn blessure Van der Vaart met zijn vele doelpunten en vanaf Maart haalde Mido met al zijn doelpunten de landstitel binnen voor Ajax.

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » wo dec 24, 2003 2:14 pm

Bron: Ajax.nl

Ton Pronk mag dat ene grote talent niet missen

Amsterdam, 24 december 2003
Steeds meer Ajacieden vinden na hun actieve voetbalcarrière de weg terug naar Ajax. Als directielid, bestuurslid, trainer, leider of scout hebben ze bewust gekozen voor een tweede voetballeven bij hun eerste voetballiefde. In deze kerstspecial vertellen de oud-spelers over hun carrière van toen en over hun werkzaamheden van nu. In deze afleving Ton Pronk, hoofd scouting.

Hij is net terug uit Dubai waar hij op het WK voor spelers onder de twintig jaar is geweest. In zijn kantoor op de ArenA is hij druk bezig om al zijn indrukken vast te leggen in rapporten en verslagen over de jeugdtalenten. ,,Ik kan je van dit lijstje zo een paar spelers noemen die bij de Europese top zullen gaan behoren, maar of wij ze nodig hebben en of zo'n speler bij Ajax past is een tweede. Dat hangt van veel factoren af. Hoeveel spelers hebben we al op die positie in de A-selectie en wat zit er uit de eigen jeugd aan te komen", vertelt Pronk over zijn ervaringen in Dubai. ,,Alle nationale teams hebben we twee keer gezien. De spelers zijn enorme talenten, maar veel spelers passen niet bij Ajax. Dat is ook een belangrijk criterium. Een speler moet, naast zijn voetbalkwaliteiten, een bepaalde flair en stijl hebben die bij Ajax past. Het is moeilijk uit te leggen wat dat betekent en hoe je dat kan onderscheiden. Ik kan dat op basis van mijn ervaring als speler en scout beoordelen. Nicolae Mitea heeft het bijvoorbeeld wel, een ander weer niet."

Op 10-jarige leeftijd werd Ton Pronk na selectiewedstrijden op Voorland aangenomen bij Ajax. Hij doorliep de welpen, aspiranten en juniorenelftallen om vervolgens in het eerste te belanden. De verdediger speelde 338 wedstrijden voor Ajax 1. Een van die wedstrijden was tegen PSV. Hij was toen achttien jaar en kreeg het vertouwen om in zijn eerste wedstrijd Coen Dillen uit te schakelen. ,,Ajax had de week ervoor met grote cijfers verloren van Feyenoord. Er stond dus veel druk op het duel tegen PSV. Ik was achttien en stond tegenover de toen al grote Coen Dillen. Het ging me goed af. De wedstrijd die me het meest is bij gebleven is de beslissingswedstrijd tegen Benfica in Parijs. We hadden daarvoor twee keer 3-1 gespeeld. Het stadion puilde uit. Eusebio was mijn man. In m’n achterzakkie, hoor”, lacht Pronk. Nadat hij door een slepende achillespeesblessure, na een seizoen FC Utrecht, zijn loopbaan moest beëindigen, kwam hij als scout terug bij Ajax. ,,Dat was in de tijd van Ivic. Toen was het nog liefde-werk, oud-papier. Maar het maakte me niet uit, want ik was trots dat ik het voor Ajax mocht doen. Later heb ik al mijn diploma's gehaald en toen Louis van Gaal hoofdcoach werd, is de scouting geprofessionaliseerd."

Inmiddels geeft Ton Pronk leiding aan acht scouts. ,,We zien veel wedstrijden en krijgen ook veel spelers aangeboden. Alles nemen we door. Veel dingen verdwijnen ook in de prullenbak, hoor, maar we zorgen er wel voor dat we precies weten wat er speelt. Je zou bijna kunnen zeggen dat we altijd een schaduwelftal in ons hoofd hebben. Ik kan het me namelijk niet veroorloven iets te missen. Het kan niet zo zijn dat Ajax dat ene grote talent niet in de gaten heeft gehad. De scouts zijn altijd alert", vertelt Pronk over zijn werkzaamheden.
Zelfs bij benadering durft Pronk geen inschatting te maken van het grote aantal wedstrijden dat hij als scout heeft gezien. Hij heeft het beroep door de jaren heen wel zien veranderen. ,,Het is, zeg maar, agressiever geworden. Wanneer ik nu bij internationale wedstrijden kom, dan zitten er tientallen scouts op de tribune. Dat was vroeger veel minder. Het geeft het belang voor de clubs aan. Al die scouts willen namelijk allemaal het beste van het beste. Dat speelt vooral bij clubs uit Italië, Spanje en Engeland. De clubs uit deze landen hebben niet zo'n jeugdopleiding zoals Ajax die heeft. Ze moeten kopen om de spelerselectie aan te vullen. En soms kopen ze zelfs een speler die gewoon op de bank belandt. Maar ja, ze zijn bang dat ze anders worden afgetroefd door andere clubs."

Die werkwijze zou Pronk niet kunnen bekoren. ,,Ik geniet ervan als een speler zoals Maxwell, Ibrahimovic of in het verleden Kluivert doorbreekt. Wanneer ik op de tribune zit, dan leef ik met ze mee. Ik hoop met heel mijn Ajax-hart dat ze het halen, wanneer ze een kans krijgen. Daar haal ik de voldoening van mijn werk uit."
Mijmerend over het komende jaar wenst Pronk een ding. ,,Het zou fantastisch zijn wanneer we deze groep bij elkaar kunnen houden. Ik weet dat dit door de commerciële belangen erg moeilijk is. Maar wanneer deze talenten bij elkaar blijven, kunnen er nog grote dingen gebeuren. Het zijn namelijk allemaal toppers."

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11940
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Bericht door Zuidema » wo dec 24, 2003 3:02 pm

joey schreef:Bron: Ajax.nl

Ton Pronk mag dat ene grote talent niet missen
De spelers zijn enorme talenten, maar veel spelers passen niet bij Ajax. Dat is ook een belangrijk criterium. Een speler moet, naast zijn voetbalkwaliteiten, een bepaalde flair en stijl hebben die bij Ajax past. Het is moeilijk uit te leggen wat dat betekent en hoe je dat kan onderscheiden. Ik kan dat op basis van mijn ervaring als speler en scout beoordelen.
Oh ja, zou hij dat nou echt kunnen? Is Pronk op zich eigenlijk wel zo'n goede scout? En zijn team van assistenten? Welke spelers van die hierboven vermelde lijst zijn eigenlijk ondermeer op advies van Pronk cs aangekocht? Je kan in die lijst over het oordeel van bepaalde spelers van mening verschillen, maar al met al blijft er toch een schrijnende lijst over tjokvol mislukkingen. Is dat nou alleen maar een kwestie van de moeilijkheidsgraad bij Ajax? Ga je nog verder terug het verleden in (zeg maar vanaf het laatste jaar van Van Gaal) dan wordt die lijst alleen nog maar triester. Kwam bv. Gabrich eigenlijk ook niet uit de hoge hoed van ome Ton?

Siemen
Berichten: 1175
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 12:10 pm

Bericht door Siemen » wo dec 24, 2003 3:21 pm

Ajax.nl schreef:Hij is net terug uit Dubai waar hij op het WK voor spelers onder de twintig jaar is geweest.
Als het goed is viel daar dus zijn oog op dat Braziliaanse talentje waar Calciomercato het over heeft.

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » wo dec 24, 2003 3:48 pm

Zuidema schreef:Welke spelers van die hierboven vermelde lijst zijn eigenlijk ondermeer op advies van Pronk cs aangekocht?

Ik denk zo goed als alle spelers. Doorgaans dragen de scouts kandidaten aan en gaan de TD en de coach pas in tweede instantie kijken. Uitzondering is, als een trainer al vooraf weet dat hij een speler wil. Dat gold bijvoorbeeld voor Van Halst en Vierklau (Wouters), Rudy en Laudrup (Olsen), Galasek (Adriaanse) of Sikora (Koeman).

Siemen
Berichten: 1175
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 12:10 pm

Bericht door Siemen » wo dec 24, 2003 3:51 pm

joey schreef:Rudy en Laudrup (Olsen)
Als ik het goed heb kwam Oliseh ook op voorspraak van Olsen. Hij kende Sunday nog van zijn periode als trainer van 1. FC Köln.

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » wo dec 24, 2003 4:10 pm

Ja dat klopt. En hij kende Shota Arveladze ook (althans van naam) diens broer zat bij Koln. Olsen is hem pas gaan bekijken toen hij in dienst trad van Ajax. Later zijn de scouts meen ik ook geweest, dus die telt niet mee. ;)

Over de transfer van Shota nog een mooi verhaal. Olsen zou hem zien spelen in een wedstrijd in Georgie, of ergens anders, in elk geval kon je er alleen komen met de auto vanuit Turkije, een autorit van een uur of zes. Olsen reed mee met iemand van Trabzonspor, die andere belangen had. Die persoon wilde Shota juist overhalen in Turkije te blijven, daartoe had hij een koffer met geld meegenomen. Goed, Olsen zag Shota, hij vond hem erg goed, en hij vertelde hem dat hij hem naar Ajax wilde halen. Shota was enthousiast, Ajax was een droomclub voor hem. Die vent van Trabzonspor stuurde hij weg, dat geld in die koffer interesseerde hem niet. En dus moest Olsen de lange rit terug maken naar Turkije, gezeten naast die vent van Trabzonspor, die met een nors gezicht de koffer met geld omklemd hield.

Plaats reactie