De toekomst van Ajax

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Gebruikersavatar
raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Berichten: 23019
Lid geworden op: di sep 02, 2003 9:59 am
Locatie: St. Neots, UK
Contacteer:

De toekomst van Ajax

Bericht door raymon » di mar 06, 2007 9:53 am

Geknipt uit de Stekelenburg-topic


Het is toch juist een kwestie van doorselecteren en de mindere goden een enkeltje Amstel station te geven? Dus waarom zou Schaars geen goede aankoop zijn?

Dat er nog wat andere spelers bij moeten komen lijkt me logisch, maar je moet ergens starten. Hoe kun je dit Ajax anders beter laten voetballen?
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"

Kaboem
Berichten: 9210
Lid geworden op: za jul 29, 2006 10:36 am

Bericht door Kaboem » di mar 06, 2007 9:58 am

Het is bij Ajax een puinhoop, Raymon. Al jaren. Het lijkt mij niet geheel onbelangrijk om die puinhoop eens goed op te ruimen in plaats van half half. Een Schaars gaat die zooi niet bij elkaar vegen, hoor. Leuke voetballer, maar niet degene die heel Ajax weer op de rit krijgt. Maar ga gerust verder met al je kaarten op Stijn Schaars te zetten. Geeft ons weer een beetje hoop en zodoende slapen we vannacht weer lekker, maar morgen regent het helaas nog steeds!
Bertje for President!

Gebruikersavatar
raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Berichten: 23019
Lid geworden op: di sep 02, 2003 9:59 am
Locatie: St. Neots, UK
Contacteer:

Bericht door raymon » di mar 06, 2007 10:02 am

Kaboem! schreef:Het is bij Ajax een puinhoop, Raymon. Al jaren. Het lijkt mij niet geheel onbelangrijk om die puinhoop eens goed op te ruimen in plaats van half half. Een Schaars gaat die zooi niet bij elkaar vegen, hoor. Leuke voetballer, maar niet degene die heel Ajax weer op de rit krijgt. Maar ga gerust verder met al je kaarten op Stijn Schaars te zetten. Geeft ons weer een beetje hoop en zodoende slapen we vannacht weer lekker, maar morgen regent het helaas nog steeds!
Ik zeg ook dat er nog andere spelers bij moeten volgens mij dus nee, ik denk niet dat hij alleen de boel bij elkaar gaat vegen of Ajax in z'n eentje op de rit krijgt.
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » di mar 06, 2007 10:17 am

Ajaciedjuh schreef:
brigade zuid schreef:Volgens mij was dit een hersenspinsel van Derksen hoor..
Ik ben net thuis, dus ik heb deze keer geen VI gezien, maar het valt me meer en meer op dat Derksen wel de perschef van az lijkt te zijn. En maar positief over az babelen en maar onrust stoken t.a.v. Ajax. VI (deze het blad) is de laatste tijd ook sterk negatief over Ajax (Derksen draagt zijn verhaal uit via het blad, wat natuurlijk niet raar is als hij eindredacteur is).

Walgelijke vent (past goed bij scheringa)
Hij zal er wel zijn redenen voor hebben. Mijn gok: MVG heeft de informanten van de VI de mond gesnoerd of de deur uitgezet. Vaak is het positieve berichtgeving in ruil voor informatie. (Ik ga niet zo ver als Steef, die beweerde dat Derksen zich laat betalen.)
Het stinkt aan alle kanten!

Kaboem
Berichten: 9210
Lid geworden op: za jul 29, 2006 10:36 am

Bericht door Kaboem » di mar 06, 2007 10:17 am

Ik denk dat de problemen helemaal niet bij de spelers of trainers liggen. Afgelopen zomer zijn Huntelaar, Perez, Stam en Gabri erbij gekomen. Geen onaardige spelers, maar we zijn er geen barst mee opgeschoten. De problemen van Ajax liggen veel dieper en zijn volgens mij veel groter dan wij denken.
Bertje for President!

Gebruikersavatar
raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Berichten: 23019
Lid geworden op: di sep 02, 2003 9:59 am
Locatie: St. Neots, UK
Contacteer:

Bericht door raymon » di mar 06, 2007 10:38 am

Kaboem! schreef:Ik denk dat de problemen helemaal niet bij de spelers of trainers liggen. Afgelopen zomer zijn Huntelaar, Perez, Stam en Gabri erbij gekomen. Geen onaardige spelers, maar we zijn er geen barst mee opgeschoten. De problemen van Ajax liggen veel dieper en zijn volgens mij veel groter dan wij denken.
Als het niet aan de trainers of aan de spelers ligt, aan wie dan wel?

Persoonlijk denk ik dat we te veel te snel verwachten. Ajax heeft de tijd nodig om opgebouwd te worden. Dat gaat niet in 1 jaar, waarschijnlijk zelfs niet in 2. Alleen gunnen de meeste supporters de club die tijd niet, en dat is niet helemaal onlogisch maar waarschijnlijk wel onterecht.
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33871
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Bericht door Duke » di mar 06, 2007 10:50 am

Kaboem! schreef:Het is bij Ajax een puinhoop, Raymon. Al jaren. Het lijkt mij niet geheel onbelangrijk om die puinhoop eens goed op te ruimen in plaats van half half. Een Schaars gaat die zooi niet bij elkaar vegen, hoor. Leuke voetballer, maar niet degene die heel Ajax weer op de rit krijgt. Maar ga gerust verder met al je kaarten op Stijn Schaars te zetten. Geeft ons weer een beetje hoop en zodoende slapen we vannacht weer lekker, maar morgen regent het helaas nog steeds!
Wat bedoel je met puin ruimen? Wie moeten er dan allemaal weg?
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Kaboem
Berichten: 9210
Lid geworden op: za jul 29, 2006 10:36 am

Bericht door Kaboem » di mar 06, 2007 10:51 am

Ajax is toch groter dan alleen de spelers en de trainers?! Hoeveel spelers en trainers zijn er de afgelopen 10 jaar wel niet gekomen en gegaan? En niemand bleek de oplossing. Ik weet ook niet precies waar het probleem ligt, als ik dat wel wist dan was het nu allang een stuk beter gegaan.

Laten we niet doen alsof Ajax pas de laatste twee jaar bezig is de club weer op te bouwen. We bouwen elk jaar namelijk opnieuw op, tot de volgende trainer en/of TD en dan begint dat proces weer van voren af aan. Het heeft ons tot op heden geen steek verder gebracht.
Bertje for President!

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Bericht door Jöhnk » di mar 06, 2007 11:03 am

Ik ben het helemaal met u eens, heer Boem!. Maar vorig seizoen lag het nochtans allemaal aan de coach, volgens velen.

LucaS
Berichten: 53589
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door LucaS » di mar 06, 2007 11:05 am

Tja, is inderdaad een beetje eigenaardig. Ons is resultaat in combinatie met Ajaxwaardig voetbal beloofd, daarvoor moest zelfs een rasajacied op onbeschofte wijze worden buitengewerkt. Van Geel en ten Cate hebben de verplichting dus hun woorden waar te maken. Niet over 1 of 2 seizoenen met weer een blik aankopen extra, maar nu!
I think I lost my fucking headache

Kaboem
Berichten: 9210
Lid geworden op: za jul 29, 2006 10:36 am

Bericht door Kaboem » di mar 06, 2007 11:07 am

Velen hebben een beperkte visie, Jöhnk! ;)

Maar natuurlijk, de trainer is het boegbeeld en dus vaak de kop van jut. En het is wel zo makkelijk, wat dan hebben we een schuldige voor het probleem gevonden en kunnen we allemaal in ieder geval met een gerust hart in de zon gaan liggen bakken. De volgende trainer is immers in aantocht. Uiteraard is de volgende trainer een juweel van de bovenste plank.
Bertje for President!

Kaboem
Berichten: 9210
Lid geworden op: za jul 29, 2006 10:36 am

Bericht door Kaboem » di mar 06, 2007 11:19 am

Raymon schreef:Persoonlijk denk ik dat we te veel te snel verwachten. Ajax heeft de tijd nodig om opgebouwd te worden. Dat gaat niet in 1 jaar, waarschijnlijk zelfs niet in 2. Alleen gunnen de meeste supporters de club die tijd niet, en dat is niet helemaal onlogisch maar waarschijnlijk wel onterecht.
Ik meen me te herinneren dat Adriaanse werd beschimpt om zijn 3-jarenplan! Dat was Ajax onwaardig! Ajax moest elk jaar meedoen om de titel.
Bertje for President!

Gebruikersavatar
Toppie
Berichten: 11429
Lid geworden op: di feb 24, 2004 5:43 pm

Bericht door Toppie » di mar 06, 2007 4:16 pm

Ik denk dat Ajax niet meer is te vergelijken met het Ajax van 10 of 20 jaar geleden.
Na het bosman arrest is er veel veranderd in de voetballerij en dat kan je niet altijd op trainers of spelers verhalen. Denk dat het Bosman arrest veel clubs naar de klote heeft geholpen qua financien en daar hebben bijna alle NL topclubs last van.Nu moet je goed kunnen managen en per week een stabiele ploeg in het veld brengen met het gevoel dat we al met 1-0 voor staan.En dat de tegenstander al met knikkende knieen het veld betreden zoals in de Meer.

Helaas zal dit veel tijd en investering met zich mee brengen en ik betwijfel of dat ooit gaat lukken.Nu komen ze na de Arena om een punt of meer te halen.

Het enige kritieke punt op stekelenburg is dat hij de bal beter onder controle hoort te krijgen en meer durf zowel op de grond als in de lucht moet tonen.En daar kun je op trainen :yes:

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » di mar 06, 2007 4:38 pm

Kaboem! schreef:Ik denk dat de problemen helemaal niet bij de spelers of trainers liggen. Afgelopen zomer zijn Huntelaar, Perez, Stam en Gabri erbij gekomen. Geen onaardige spelers, maar we zijn er geen barst mee opgeschoten. De problemen van Ajax liggen veel dieper en zijn volgens mij veel groter dan wij denken.
De grote problemen liggen inderdaad dieper dan zijn groter dan de spelers en trainers. 'Ajax is dood', zei Gerard Cox ooit. Dat weet ik eerlijk gezegd nog niet zo snel -Ajax is ten slotte een grote, roemruchte en financiëel gezonde club-, maar Ajax is wel ernstig ziek.

LucaS
Berichten: 53589
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door LucaS » di mar 06, 2007 4:40 pm

Hoe dat zo? Goede selectie, grootste begroting, meeste toeschouwers, behoorlijk wat financiele middelen en een paar spelers die veel gaan opbrengen. Wat is er mis dan?
I think I lost my fucking headache

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » di mar 06, 2007 4:48 pm

Er worden altijd verkeerde beslissingen genomen. Neem het feit dat Ajax regelmatig trainers aanstelt voordat er een technisch directeur is aangesteld.

De scouting is na al die jaren nog steeds bedroevend. Noem naast de spelers die in de Beenhakker-periode werden gehaald nog 5 buitenlandse spelers die Ajax in de afgelopen 5 jaar heeft gehaald die geschikt en goed genoeg waren voor Ajax.

De jeugdopleiding levert spelers die of een aantal grote gebreken hebben, of eenheidsworsten zijn of over een prutmentaliteit beschikken. Ajax heeft de beste opleiding van Nederland, ja. Maar dan de laatste jaren vooral vanwege het aantal spelers dat er uit de jeugdopleiding door stroomt, niet om de kwaliteit waar die spelers over beschikken. Jeugdspelers zijn alleen leuk als de grootste talenten beter zijn dan wat er eventueel van buitenaf gehaald kan worden.

Ajax lijkt mij de moeilijkste club van Nederland. Er speelt zoveel aan achterkamertjespolitiek, machtstrijd, etc. Gechargeerd gezegd wordt Cruijff wat mij betreft of voorzitter gemaakt of er definitief uitgegooid. Op dit moment krijg ik het gevoel dat Ajax op twee benen hinkt en er een 'oorlog' binnen Ajax gaande is.

MHF schreef:Ik kan mij er trouwens wel aardig in vinden. Volgens mij is er ook winst te behalen op het mentale vlak. Hoe verklaar je anders dat zo ongeveer elke speler wel regelmatig laat zien dat hij het gewenste niveau aan kan om vervolgens de volgende we(e)ken weer helemaal niks te laten zien.
Nog los van het feit dat Ajax de laatste jaren veel mentale weekdieren heeft opgeleid rest ons de vraag hoeveel echte winnaars Ajax de laatste 10 jaar heeft opgeleid. Ik kan je vertellen dat dat er maar heel erg weinig zijn.

Gebruikersavatar
raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Berichten: 23019
Lid geworden op: di sep 02, 2003 9:59 am
Locatie: St. Neots, UK
Contacteer:

Bericht door raymon » di mar 06, 2007 5:06 pm

Ik denk juist dat het management heel goed in elkaar steekt. Duidelijke taakverdeling met mensen die niet op de plaats van een ander willen zitten. En mensen met verstand van zaken op hun gebied. Dat is weleens anders geweest.

Ik denk dat het enige probleem van Ajax klasse is. De huidige selectie moet rigoreus worden aangepakt, alleen gaat dat zomaar niet. Je kunt wel 10 spelers willen verkopen maar dan moet je ze ook kunnen verkopen. En je moet er dan ook 10 betere spelers voor terug kunnen kopen. Dus dat proces is geleidelijk. Dit jaar kwamen Stam, Gabri en Davids. Volgend jaar verwacht ik nog 3 of 4 gerichte aankopen die het team beter gaan maken. Tevens afscheid nemen van een aantal mindere goden en we kunnen weer prestaties gaan eisen.

De toekomst is echt niet zo heel donker maar een beetje geduld kan geen kwaad.
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » di mar 06, 2007 5:27 pm

Raymon schreef:Ik denk juist dat het management heel goed in elkaar steekt. Duidelijke taakverdeling met mensen die niet op de plaats van een ander willen zitten. En mensen met verstand van zaken op hun gebied. Dat is weleens anders geweest.
Ik denk dat Van Geel er hard mee bezig is maar dat hij nog heel veel obstakels gaat tegenkomen. Er zitten teveel mensen overal tussen en volgens mij bestaat Ajax nog altijd uit een en al kliekjes.

Gebruikersavatar
Ajaciedjuh
Berichten: 23000
Lid geworden op: do mei 20, 2004 11:16 am

Bericht door Ajaciedjuh » wo mar 07, 2007 12:08 pm

joey schreef:
Ajaciedjuh schreef:
brigade zuid schreef:Volgens mij was dit een hersenspinsel van Derksen hoor..
Ik ben net thuis, dus ik heb deze keer geen VI gezien, maar het valt me meer en meer op dat Derksen wel de perschef van az lijkt te zijn. En maar positief over az babelen en maar onrust stoken t.a.v. Ajax. VI (deze het blad) is de laatste tijd ook sterk negatief over Ajax (Derksen draagt zijn verhaal uit via het blad, wat natuurlijk niet raar is als hij eindredacteur is).

Walgelijke vent (past goed bij scheringa)
Hij zal er wel zijn redenen voor hebben. Mijn gok: MVG heeft de informanten van de VI de mond gesnoerd of de deur uitgezet. Vaak is het positieve berichtgeving in ruil voor informatie. (Ik ga niet zo ver als Steef, die beweerde dat Derksen zich laat betalen.)
Yep, ik heb dat zelfde gevoel. Derksen krijgt helemaal geen ingang meer bij Ajax. Dat betalen zal me niet verbazen, maar een wetmatigheid is het niet. Maar ook dit hoort bij goed management. Je moet je deuren gesloten houden, maar spelen met de media is ook belangrijk. Zij kunnen de opinie echt beinvloeden. Je kunt dus de media gebruiken (Hidink is daar een meester in). Dus, hoe walgelijk Derksen ook is, VI af en toe een primeur gunnen.

Gebruikersavatar
MHF
Berichten: 1395
Lid geworden op: di sep 23, 2003 12:03 pm

Bericht door MHF » wo mar 07, 2007 1:37 pm

Raymon schreef:...
Ik denk dat het enige probleem van Ajax klasse is. De huidige selectie moet rigoreus worden aangepakt, alleen gaat dat zomaar niet. Je kunt wel 10 spelers willen verkopen maar dan moet je ze ook kunnen verkopen. En je moet er dan ook 10 betere spelers voor terug kunnen kopen. Dus dat proces is geleidelijk. Dit jaar kwamen Stam, Gabri en Davids. Volgend jaar verwacht ik nog 3 of 4 gerichte aankopen die het team beter gaan maken. Tevens afscheid nemen van een aantal mindere goden en we kunnen weer prestaties gaan eisen.

De toekomst is echt niet zo heel donker maar een beetje geduld kan geen kwaad.
Sorry dat ik nog even off topic doorga (Boem!) maar weet je wat het probleem met het bovenstaande verhaal is Ray? Na volgend jaar zijn de drie door jou genoemde toppers als weer vertrokken. Je kunt dus niet bouwen op de poppetjes die je ter beschikking hebt want als Nederlandese club zijnde kan je die toch niet voor een langere periode vasthouden. Indirect wordt hiermee richting gegeven aan de roep om je te richten op het systeem (collectief/automatismen) en niet op de invididuele kwaliteiten van de spelers (alhoewel die er in de basis tot op zekere hoogte wel moeten zijn natuurlijk).
De ploeg der dapp're Meersche Helden...

Gebruikersavatar
raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Berichten: 23019
Lid geworden op: di sep 02, 2003 9:59 am
Locatie: St. Neots, UK
Contacteer:

Bericht door raymon » wo mar 07, 2007 1:56 pm

Dat klopt ook en dat had ik eigenlijk ook in mijn verhaal moeten aangeven. Het probleem van Ajax is dat ze de laatste jaren weinig tot geen ervaring in het team hadden. Dat hebben ze nu wel maar is dat van korte duur (mbt deze spelers). Zaak is dus om voor volgend jaar weer een aantal ervaren spelers zien te krijgen. We hebben voldoende talent die onder de juiste omstandigheden (lees ervaring om zich heen) prima kunnen voetballen. Ze moeten alleen niet zelf de boel op sleeptouw (willen) nemen. Het team is dit jaar duidelijk sterker geworden en dat mag ook wel met Stam en Gabri als basisspelers en zal weer sterker worden met Davids nu erbij. Alleen het heeft tijd nodig. En met een continue stroom van ervaren spelers en een juiste aanvulling vanuit de jeugd kun je een prima team neerzetten.
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Bericht door brigade zuid » wo mar 07, 2007 2:10 pm

Raymon schreef: Ik denk dat het enige probleem van Ajax klasse is. De huidige selectie moet rigoreus worden aangepakt, alleen gaat dat zomaar niet. Je kunt wel 10 spelers willen verkopen maar dan moet je ze ook kunnen verkopen. En je moet er dan ook 10 betere spelers voor terug kunnen kopen. Dus dat proces is geleidelijk. Dit jaar kwamen Stam, Gabri en Davids. Volgend jaar verwacht ik nog 3 of 4 gerichte aankopen die het team beter gaan maken.
Maar in dezelfde vaart gaan er ook 3 of 4 goede weg (Sneijder, KJH(?) Grygera) en het jaar erop zullen Stam en Davids wel met pensioen gaan.

De toekomst is echt niet zo heel donker maar een beetje geduld kan geen kwaad.
Nog meer.. :sad:

Gebruikersavatar
raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Berichten: 23019
Lid geworden op: di sep 02, 2003 9:59 am
Locatie: St. Neots, UK
Contacteer:

Bericht door raymon » wo mar 07, 2007 2:16 pm

Maar dat is het probleem van Ajax en veel andere clubs. Of je moet je ziel verkopen aan een club als Chelsea en dan kun je wel goede spelers een tijd lang aan je binden. Helaas heeft Ajax het altijd moeten hebben van eigen jeugd of talent uit het buitenland met daar omheen spelers met ervaring. Alleen is het laatste de laatste jaren danig misgegaan.

Dus dan moet je ook investeren in een aantal spelers zonder restwaarde. Spelers als Stam, Davids en Gabri (al kan die misschien nog wat opleveren uiteindelijk).
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"

Gebruikersavatar
Toppie
Berichten: 11429
Lid geworden op: di feb 24, 2004 5:43 pm

Bericht door Toppie » wo mar 07, 2007 2:58 pm

:oud: Het probleem bij Ajax is tijd en die krijg je niet. Maar als je blijft aanmodderen dan kom je er nooit

Gebruikersavatar
Harm
Berichten: 15075
Lid geworden op: wo apr 28, 2004 5:23 pm

Bericht door Harm » wo mar 07, 2007 3:11 pm

Ziel verkopen aan Chelsea... Het zit je wel heel diep hè. :headbang:

Plaats reactie