Johan Cruijff 60 jaar

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » do apr 26, 2007 9:19 am

Cruijff is authentiek, wat je verder ook van hem vindt. Hij speelt geen rol en praat met niemand mee.
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
Nihad
Berichten: 13376
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 3:59 pm
Locatie: Den Haag

Bericht door Nihad » do apr 26, 2007 12:44 pm

Ik vraag me nou altijd af wat voor uitslag hij zou hebben wanneer hij een IQ test zou afleggen.

Is het nou echt een slimme man, of heeft hij een bijzondere dosis voetbalinzicht en een spraakgebrek?
“Please do not call me arrogant because what I say is true. I think I’m a special one.”

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Bericht door Bert » do apr 26, 2007 12:49 pm

Wie kent Cees de Wolf nog schreef:
joey schreef:Niet voor Ajax, denk ik. Drie keer de EC 1, toen was het tijd voor iets anders.
Misschien had ie niet gewisseld moeten worden tegen Celtic, in 1982? ;)
Werd Cruijff niet uit de wedstrijd geschopt?

Gebruikersavatar
Monkey Tonk
Berichten: 9369
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 6:54 pm
Locatie: route 66

Bericht door Monkey Tonk » do apr 26, 2007 1:20 pm

Nihad schreef:Ik vraag me nou altijd af wat voor uitslag hij zou hebben wanneer hij een IQ test zou afleggen.

Is het nou echt een slimme man, of heeft hij een bijzondere dosis voetbalinzicht en een spraakgebrek?

IQ test meet het intellect. Cruijff is allereerst intuitief. Hij put uit een diepere bron. Als een artiest.

Capaciteit van het intellect is beperkt, vandaar dat je het -blijkbaar- kunt meten. Intuitie is onbeperkt. Intellect, hoe getrained ook, is bovendien veel langzamer dan intuitie. Cruijff wist vantevoren dat de tackle kwam. Dat kun je niet met het intellect.

Op voetbalgebied is Cruijff uiteraard wel een genie, maar zijn vele nieuwe ideeen zijn intuitief. Vergelijk dit met de intellectuele benadering van bijvoorbeeld van Gaal, die niet echt met nieuwe ideeen is aangekomen, maar wel heel slim de bestaande ideeen heeft geperfectioneerd.

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » do apr 26, 2007 4:27 pm

Mooi verhaal, MT. Helemaal mee eens. Cruijff zíet alles. Hij ziet meer dan hij in woorden kan uitdrukken. Op het gebied van voetbal dan.
Ooit vertelde Jack van Gelder dat Cruijff in de studio naar acht wedstrijden van de CL tegelijk keek. Hij zat ondertussen te praten, maar voorspelde wél feilloos op welk moment in welke wedstrijd gescoord zou worden. Die man is een voetbalgenie.


Swart: 'Johan is de beste aller tijden'

De Toekomst, het clubhart van Ajax, bestaat dit seizoen tien jaar. In deze aflevering van '10 jaar de Toekomst', halen de (oud-) ‘Toekomstbewoners’ Sjaak Swart, Bobby Haarms en Gerrie Mühren herinneringen op aan Johan Cruijff.

Sjaak Swart speelde liefst negen jaar samen met Cruijff: van 1964 tot hun beider afscheid van Ajax in 1973. ,,Maar ik kende hem al veel langer hoor. Als speler van het eerste bekeek ik hem al toen hij nog bij de welpjes speelde. Je zag dat hij een grote ging worden. Hij is de beste voetballer die de wereld heeft gekend. Beter dan Eusebio, Péle en Maradona: Cruijff was completer, die had het zelfs goed gedaan in het doel. Ik heb dan ook geweldige jaren met hem gehad. Man, wat hebben we samen veel goals gemaakt. De mooiste was tegen Chelsea, in een oefenduel tijdens de voorbereiding. Ik zag altijd precies wanneer Johan diepging. Een voorzet van Suurbier op mij, ik gaf hem meteen door op Johan die de bal met zijn hak meenam en hem daarna direct in de kruising schoot. In tegenstelling tot wat de meesten zeggen, vind ik dat Johan als broekie wél goed luisterde, maar misschien was dat ook wel omdat ik het gewoon goed met hem kon vinden. We deden altijd veel samen: kaarten, kletsen en vooral lachen. Bij mijn afscheid kreeg ik van hem een staande klok, een prachtig geschenk. Dat vond ik om meerdere redenen waardevol.”

Ook Bobby Haarms heeft waardevolle herinneringen aan zijn tijd met Cruijff. De inmiddels 73-jarige veteraan nam in april 2000 officieel afscheid van Ajax met een benoeming tot erelid. Maar nog altijd komt hij er frequent. Logisch, aangezien hij dat gewend is sinds 1947. Hoewel Haarms bij de meesten voornamelijk bekend zal zijn als degene die zo’n dertig jaar lang hersteltrainingen gaf – de befaamde ‘Bobby-trainingen’ – is hij ook speler, scout en hoofdtrainer geweest. ,,Ik kan je uren vertellen over Cruijff, maar waar ik als eerste aan moet denken is dat hij me direct belde toen hij hoofdtrainer bij Ajax werd. Ik was assistent-trainer bij FC Volendam en had het er naar mijn zin hoor, maar ik ben natuurlijk Ajacied, en ik woonde tegenover de Meer. Ik werkte al anderhalf jaar in Volendam toen Johan bij Ajax tekende. ‘Ik heb je nodig Bob’, zei hij direct door de telefoon. ‘Ik ben al onderweg’, antwoordde ik. Het gevoel dat iemand voor je opkomt, en dat ik door hém weer mocht thuiskomen… fantastisch.''



,,Johan was en is een grootheid. Als jochie al passeerde hij zijn man zonder naar de bal of de tegenstander te kijken: dan keek-ie namelijk al in de diepte om de lopende man te zoeken. Hij was daarbij enorm leergierig, maar eigenlijk wist hij alles al. Hij had oog voor alles. Die penalty met Jesper Olsen is natuurlijk een goed voorbeeld van hoe hij nadacht over spelsituaties, maar ik herinner me ook een wedstrijd in de Meer tegen Telstar. Tijdens het inlopen had Johan al gezien dat er een plasje water op de rand van het strafschopgebied lag. Na tien minuten spelen kreeg Ajax een vrije trap en Johan liet iemand bewust de bal in dat plasje tikken. De bal bleef erin liggen, de muur en organisatie bij Telstar vielen helemaal uit elkaar en Johan schoot die bal droog binnen. Alleen de grootmeesters zien zoiets van tevoren en gebruiken dat soort dingen. En díe grootmeester belde mij op om te zeggen dat-ie me nodig had in de zomer. Ik heb het seizoen bij FC Volendam juichend afgemaakt, dat begrijp je wel.” Haarms sluit zijn verhaal op kenmerkende wijze af: ,,Heb je genoeg zo jongen? Ja? Mag ik dan Johan nog even feliciteren in het verhaal?”

Gerrie Mühren is al jarenlang scout bij Ajax. De Volendammer die wel altijd bekend zal blijven als de man die een balletje hooghield in de halve finale van de Europa Cup I uit tegen Real Madrid, speelde vijf jaar samen met Cruijff. Minder bekend zijn misschien de datum en de doelpuntenmaker van die met 0-1 gewonnen halve finale: 25 april 1973 – de verjaardag van Johan Cruijff – met Mühren als schutter. Ajax was door naar de finale.

,,Johan was een groot voetballer, ook omdat hij zulke scherpe observaties had. Dat regenplasje in die wedstrijd tegen Telstar is daarvan een goed voorbeeld. Ik liep daarom ook graag voor hem, je wist altijd dat hij iets goeds zou doen, een opening zou vinden. Dan nam ik met mijn sprintjes dus een of twee man mee, zodat Johan de bal kon houden. Hij zag alles. Als je half op het doel schoot, omdat je de bal verkeerd raakte hoefde je bij hem ook niet aan te komen met een opmerking als ‘Ja maar, ik wilde een voorzet geven’. Hij zág wat je wilde doen. Andersom kon ik bij iedereen zien wat hij met de bal ging doen, behalve bij hem.” Dan roemt Mühren ook nog Cruijffs persoonlijkheid: ,,Hij is een fijn mens en nog steeds precies dezelfde jongen als vroeger.

,,Weet je trouwens dat hij, toen hij in 1964 begon, eerst een ander rugnummer had”, zegt Mühren over het inmiddels ‘bevroren’ rugnummer 14. ,,Hij had eerst nummer 7, toen 8, daarna 10 en later nummer 9, maar toen hij geblesseerd raakte, kreeg ik dat nummer. Ik meen dat hij terugkwam in een wedstrijd tegen PSV, ergens in 1970. De wedstrijdkleding zat in die tijd nog in een grote mand en Johan en ik stonden samen bij die mand. Toen ik als eerste het shirt met nummer 9 vond, zei Johan: ‘Nou, dan neem ik nummer 14 wel.’ Mij maakte het trouwens ook niet uit hoor, want je rugnummer zie je zelf toch niet. Maar na afloop van de wedstrijd, die we wonnen, zei Johan ‘Nou, dat liep wel lekker zo. Die nummers moeten we zo maar houden’."
ajax.nl
Het stinkt aan alle kanten!

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » do apr 26, 2007 8:04 pm

Dit filmpje stond op AS. Geweldig! :worshippy:
Het stinkt aan alle kanten!

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Bericht door Bert » do apr 26, 2007 8:22 pm

Doe dan deze.

Dat doelpunt tegen Sofia! :worshippy:

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » do apr 26, 2007 8:29 pm

Geniale voetballer. Individualist en strateeg in één persoon. Komt heel weinig voor.
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
Jesse
Berichten: 17713
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 7:36 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Jesse » do apr 26, 2007 9:26 pm

joey schreef:Dit filmpje stond op AS. Geweldig! :worshippy:
Had ik nog nooit gezien. :worshippy:
"Well, maybe Bob Dylan was wrong. Maybe you do have to be a weatherman to know which way the wind blows."

Gebruikersavatar
Nihad
Berichten: 13376
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 3:59 pm
Locatie: Den Haag

Bericht door Nihad » do apr 26, 2007 10:51 pm

Wat ik altijd knap heb gevonden aan Cruijff is dat hij een man kon passeren uit stand.
“Please do not call me arrogant because what I say is true. I think I’m a special one.”

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33869
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Bericht door Duke » wo jun 06, 2007 7:57 am

Cruijff voelt zich soms echt 60
Door HANS KLIPPUS

Johan Cruyff (60) te horen praten, is een attractie. Een paar honderd managers legden duizend euro neer voor een leuke middag.

Weinigen zullen zich openlijk kritisch durven uit te laten over de almachtige Johan Cruijff.

Bioloog en schrijver Midas Dekkers had er gisteren na zijn betoog bij het symposium ‘Coachend Leiderschap’ van Focus Conferences geen moeite mee, hij staat niet voor niets bekend als dé sporthater van het land.

,,Ik zeg niets over de persoon Cruijff, ik ken hem niet, ik volg hem niet, maar ik vind het schandalig dat iemand als hij in Nederland op één lijn wordt gesteld met een groot schilder als Rembrandt en een machtig staatsman als Willem van Oranje.’’

Dekkers was al weg toen Cruijff als hoofdpersoon van de bijeenkomst in Amsterdam zijn intrede deed. ,,Ik heb nog nooit iemand zon onzin, zulke flauwekul horen verkondigen als Cruijff,’’ had Dekkers vlak voor zijn vertrek nog geroepen. ,,Belachelijk dat vele mensen zijn teksten als wijsheden beschouwen.’’

Het was doodzonde dat het gisteren niet tot een discussie tussen Dekkers en Cruijff kwam. Hoe zou de voormalige topvoetballer hebben gereageerd op beweringen van de bioloog als ‘Sport is volstrekt onzinnig’ en ‘Er wordt in de wereld meer dan ooit gesport, maar er is ook meer ellende dan ooit op de wereld’? Als er al iemand een afvallige als Dekkers zou kunnen overtuigen van het nut van sport, dan moet dat toch Cruijff zijn.

Dekkers was gisteren waarschijnlijk de enige van alle aanwezigen die niet tot de bewonderaars van Johan Cruijff behoorde. Want de deelnemers aan het symposium moesten bijna duizend euro neertellen om er bij te mogen zijn. Er kwamen meerdere bekende Nederlanders aan het woord, maar Cruijff was natuurlijk de blikvanger. Een paar honderd managers van grote bedrijven en vertegenwoordigers van gemeenten hingen ruim een uur aan zijn lippen. Het was muisstil in de zaal.

Voordat hij arriveerde, klonk het zenuwachtig door de microfoon: ‘Is Johan Cruijff er al?’

Dat hij, bijna 25 jaar na beëindiging van zijn prachtige voetballoopbaan, nog steeds op een voetstuk staat, bleek gisteren in de Arena. Zelfs Matthijs van Nieuwkerk, momenteel de populairste tv-presentator van Nederland, had Cruijff, één van zijn jeugdhelden, nog nooit ontmoet. ,,Ik hoop hem straks een hand te kunnen geven,’’ riep Van Nieuwkerk, die optrad als discussieleider van een kleurrijk panel met de coaches Willem van Hanegem en Ton Boot en sporters Dennis van der Geest en Erben Wennemars.

Het kwam er niet van. Van Nieuwkerk moest naar zijn volgende afspraak, Cruijff kwam net binnen, maar toen was het te laat voor een ontmoeting. ,,Nee joh, dat durf ik niet,’’ reageerde Van Nieuwkerk met een ontwapenende gêne op de suggestie om nog even op Cruijff af te stappen.

Voormalig schaatsster Yvonne van Gennip trof Cruijff wel. De consulente van Sportservice Noord-Holland won het spelletje ‘Petje op, petje af’ uit het sportprogramma Holland Sport, dat Van Nieuwkerk bij het symposium met de mensen in de zaal speelde. Uiteraard gingen de vragen over Cruijff. De winst leverde Van Gennip niet alleen een gesigneerd shirt op, maar later ook nog twee zoenen van Cruijff. De ijskoningin van weleer moest er van blozen.

Ter afsluiting van het vermakelijke symposium werd Johan Cruijff door Mart Smeets over een diversiteit aan onderwerpen ondervraagd. Of hij zich nu echt een zestigjarige voelde, want de bijeenkomst stond nog een beetje in het teken van de verjaardag die Cruijff op 25 april vierde? ,,Af en toe word ik s ochtends wakker en denk: ik ben echt zestig, een andere keer valt het allemaal wel weer mee.’’

Hij had, vertelde hij ook, bij elkaar ruim een dag gedaan over het signeren van de 1947 luxe exemplaren van het grote naslagwerk over zijn leven. Aanvankelijk had hij dat geweigerd. ,,Ik heb mijn verstand op nul gezet, dat doe je als je iets niet leuk vindt. Ik heb het over een week uitgesmeerd.’’ En de bladzijde met de laatste handtekening die hij tekende, had hij verscheurd. ,,Om me even af te reageren.’’

Dat het lange tijd helemaal niet over het onderwerp van de dag, coachend leiderschap, ging, deerde de mensen niet. Cruijff over van alles horen praten, is een attractie, ondanks dat Midas Dekkers anders beweert. Zo gaf Cruijff basketbalcoach Ton Boot gelijk dat die zich stoort aan voetballers die na een doelpunt overdreven hun eigen feestje vieren en naar hun rug wijzen. ,,Die spelers voelen zich blijkbaar ondergewaardeerd,’’ concludeerde Cruijff. ,,Hun naam staat toch op de rug? Iedereen kan het lezen.’’ Hoe hij daarop als coach zou reageren? ,,Door tegen zo’n jongen te zeggen: ik zou het niet meer doen, je staat voor schut.’’

En Cruijff op een voetstuk? Daar leek het niet op. De volksheld, die zeer actief is met zijn Cruijff Foundation, was na afloop niet te beroerd om met mensen op de foto te gaan en ook nog een aantal exemplaren van zijn boek te signeren. Uiteindelijk vertrok hij als één van de laatsten uit de Arena. Matthijs van Nieuwkerk heeft een prachtige kans gemist.
www.ad.nl
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » wo jun 06, 2007 12:37 pm

Het kwam er niet van. Van Nieuwkerk moest naar zijn volgende afspraak, Cruijff kwam net binnen, maar toen was het te laat voor een ontmoeting. ,,Nee joh, dat durf ik niet,’’ reageerde Van Nieuwkerk met een ontwapenende gêne op de suggestie om nog even op Cruijff af te stappen.
:smallgrin.gif:

Even over die Midas Dekkers. In mijn ervaring zijn mannen die op geen enkele manier van geen enkele sport houden altijd uiterst aparte gevallen. Sowieso spreekt een persoon me dan al veel minder aan. Hebben jullie dat ook?

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » wo jun 06, 2007 1:01 pm

Hij had, vertelde hij ook, bij elkaar ruim een dag gedaan over het signeren van de 1947 luxe exemplaren van het grote naslagwerk over zijn leven. Aanvankelijk had hij dat geweigerd. ,,Ik heb mijn verstand op nul gezet, dat doe je als je iets niet leuk vindt. Ik heb het over een week uitgesmeerd.’’ En de bladzijde met de laatste handtekening die hij tekende, had hij verscheurd. ,,Om me even af te reageren.’’
:drecul.gif:
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47940
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Bericht door peter » wo jun 06, 2007 1:11 pm

Tommie schreef:
Het kwam er niet van. Van Nieuwkerk moest naar zijn volgende afspraak, Cruijff kwam net binnen, maar toen was het te laat voor een ontmoeting. ,,Nee joh, dat durf ik niet,’’ reageerde Van Nieuwkerk met een ontwapenende gêne op de suggestie om nog even op Cruijff af te stappen.
:smallgrin.gif:

Even over die Midas Dekkers. In mijn ervaring zijn mannen die op geen enkele manier van geen enkele sport houden altijd uiterst aparte gevallen. Sowieso spreekt een persoon me dan al veel minder aan. Hebben jullie dat ook?
Midas Dekkers is ook een hele aparte man, inderdaad. Laatste keer dat ik hem heb gezien op tv was toen hij zijn nieuwe boek aan het promoten was. Ging ook over het feit dat sporten niet goed voor je was.

Gebruikersavatar
Nihad
Berichten: 13376
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 3:59 pm
Locatie: Den Haag

Bericht door Nihad » wo jun 06, 2007 3:15 pm

Hij maakte wel een punt. Namelijk dat men de invloed van sporten overdrijft of beter gezegd: Dat voldoende bewegen overgewicht zou tegengaan. Men vergeet dat alles valt en staat met voeding en verwees ook een keer naar pak-hem-beet de 18e eeuw waar men niet sportte maar waar overgewicht nauwelijks er was.
“Please do not call me arrogant because what I say is true. I think I’m a special one.”

Gebruikersavatar
Thom
Berichten: 3202
Lid geworden op: wo sep 17, 2003 3:37 pm
Locatie: Den Haag

Bericht door Thom » wo jun 06, 2007 3:40 pm

Thomas schreef:
Het kwam er niet van. Van Nieuwkerk moest naar zijn volgende afspraak, Cruijff kwam net binnen, maar toen was het te laat voor een ontmoeting. ,,Nee joh, dat durf ik niet,’’ reageerde Van Nieuwkerk met een ontwapenende gêne op de suggestie om nog even op Cruijff af te stappen.
:smallgrin.gif:

Even over die Midas Dekkers. In mijn ervaring zijn mannen die op geen enkele manier van geen enkele sport houden altijd uiterst aparte gevallen. Sowieso spreekt een persoon me dan al veel minder aan. Hebben jullie dat ook?
Ik moet je eerlijk zeggen dat ik Midas juist daarom heel erg waardeer. Hij heeft een soort heerlijke dwarsheid en sjagrijn over zich die me zeer bevallen. Het is dat ik van Ajax hou en van voetbal, want alle andere sporten kunnen me gestolen worden. Het is ook dat ik moet bewegen, anders zou ik ook niets aan sport doen. Buitengewoon saaie bezigheid. Doe mij maar :icon_arrow.gif:

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » za aug 25, 2007 4:10 pm

Rugnummer 14 keert terug in Arena

25 augustus 2007

De Arena kent vanaf dit weekend weer het shirt met rugnummer 14, zo meldt de website Highlow.nl. Eerder dit jaar beloofde Ajax bij de zestigste verjaardag van Johan Cruijff dat bij de Amsterdammers nooit meer iemand met het nummer 14 zou voetballen als eerbetoon aan de grootste Ajacied aller tijden. De aanwezigheid van het rugnummer werd vervolgens echter gemist in De Arena.

Om die reden is Ajax een nieuwe campagne gestart, die de campagne Ik denk rood, ik denk wit, ik ben Ajacied zal moeten vervangen. De door de Ajax-directie in werking gezette slogan werd uitgedragen door spelers als Mauro Rosales, Wesley Sneijder en Markus Rosenberg. Het werd de hoogste tijd om de campagne te vervangen, want van de spelers op de gigantische doeken was alleen Klaas-Jan Huntelaar als huidig Ajacied nog actueel.

Er moest dus iets nieuws komen en Ajax heeft opnieuw voor een hommage aan Cruijff gekozen. Op doeken van zo'n zeventig bij acht meter is nummer 14, het befaamde rugnummer van het erelid, weer terug in het stadion.
Ajax Online

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » ma nov 05, 2007 3:58 pm

Cruijff stoort zich aan kritiek in media

In zijn wekelijkse column in De Telegraaf distantieert Johan Cruijff zich van de ophef die ontstond na enkele van zijn uitlatingen. Vers in het geheugen ligt nog de commotie rondom Foppe de Haan en het 4-3-3 systeem of het feit hij Ruud van Nistelrooy een matige voetballer noemde.

De oud-coach van onder meer Barcelona zegt zich te ergeren aan de ontwikkelingen op de televisie, waar in zijn optiek de voorbeeldfunctie van topsporters niet optimaal benut wordt. ‘Onbehoorlijk gedrag’ is de leidraad in het relaas van El Salvador.

“Sport is voor mij iets heel moois. Gelukkig wordt het ook steeds belangrijker in onze maatschappij, dus ook in ons leven. Daardoor ontstaat er automatisch een grotere voorbeeldfunctie voor topsporters. Die geworden zijn wie ze zijn door ontzettend en bijna ongezond hun best te doen.”

“Bijzondere mensen die een betere benadering verdienen, dan wat ik regelmatig lees en vooral op de televisie zie. Ik kijk dan naar mensen die vanuit een negatieve insteek oordelen over bijzondere talenten. Ze vertonen door hun woordkeus en houding bovendien slecht gedrag.”

“Maar omdat het minder om de inhoud en meer om de kijkcijfers gaat, worden dat soort types in stand gehouden. Het is u waarschijnlijk al opgevallen, dat ik me hier niet voor leen. Ik ga niet in een programma zitten, waar mensen zich niet kunnen gedragen. Daarmee wil ik niet geassocieerd worden. Het is misschien zelfs een reden om er straks als analist uit te stappen.”

“Bij m’n analyses probeer ik namelijk op een beetje koude manier mijn mening te geven. Juist omdat 99 procent van de mensen zich door emoties laat leiden, moet je het volgens mij zo doen. Ook om te voorkomen, dat mensen gaan denken dat bepaalde opmerkingen persoonlijk bedoeld zijn.”

Foppe de Haan
“Daarom stoort het me, dat al een paar keer uit z’n verband gerukte reacties van mij een eigen leven zijn gaan leiden. Het begon met Foppe de Haan, die een dag voor zijn eerste EK-wedstrijd besloot om van tactiek te veranderen. Als hij nou gewoon had gezegd, dat de spelers het niet oppikten of dat zijn selectie niet geschikt was voor het 4-3-3-systeem, dan had ik niet gereageerd.”

“Maar hij meldde dat het 4-3-3 niet meer van deze tijd was. Daarin schoot hij door en daar ben ik op ingegaan. Niets meer of minder. Toen Foppe de volgende dag zijn uitspraak nuanceerde was voor ons de kous verder af. Wie schetste m’n verbazing, toen er ineens een landelijke discussie ontstond over 4-4-2 en 4-3-3, waarbij Foppe aan de ene kant en Marco van Basten en ik aan de andere kant werden gezet.”

Ruud van Nistelrooy
“Laatst had ik hetzelfde met Ruud van Nistelrooy. Ik heb hem als voetballer uitgebreid geanalyseerd. Daarna hoor en lees ik alleen, dat ik hem een slechte voetballer vind. Zo lust ik er nog wel een paar. Nergens hoor ik, dat ik hem een doelpuntenmaker van het type Gerd Müller vind. Volgens mij is dat zo’n beetje het mooiste compliment dat je als spits kan krijgen.”

“Verder heb ik aangegeven wat Van Nistelrooy wel goed beheerst en wat niet. Maar steeds heb ik er bijgezegd, dat de minpunten niet relevant zijn zolang hij maar scoort. Dat was met Gerd Müller ooit het geval en hetzelfde geldt nu voor Ruud. Maar ook hier wordt vooral in bepaalde programma’s aan voorbij gegaan en is het thema ineens dat ik Van Nistelrooy een slechte voetballer vind. Deze mensen horen dus niet wat je zegt, maar alleen wat ze zelf willen horen.”

“Bij het oordelen over topsport gaat het om drie fases. Allereerst de constatering of iets goed of slecht is. De meeste kunnen dat. Dan gaat het erom waarom het slecht is. Een kleinere groep kan ook dat uitleggen. Alleen kunnen maar een paar aangeven hoe voorkomen kan worden dat het slecht wordt.”

“Omdat veel van die gasten op de tv daar niet toe in staat zijn, gaan ze het over andere zaken hebben en wordt er meestal op de man gespeeld. Helaas blijkt dat goed voor de kijkcijfers te zijn. Met als gevolg, dat steeds vaker de mooie en positieve zaken die de sport creëert onderbelicht blijven.”

“Natuurlijk moet er kritisch naar doping, chantage en wangedrag gekeken worden, maar zoals het nu gaat, komen de verhoudingen steeds schever te liggen. Ingegeven door mensen die zelf onbehoorlijk gedrag vertonen.”


voetbalzone.nl

Prima stuk van Cruijff.

Baseman
Berichten: 12899
Lid geworden op: do okt 23, 2003 11:06 am

Bericht door Baseman » di nov 06, 2007 7:19 am

Cruijff is heel goed in kritiek geven, alleen kijkt hij nooit in de spiegel en zal hij nooit kritisch zijn richting zijn protogés. Erg jammer.

Ook in dit stukje zegt hij nergens dat hij zich misschien ongelukkig uitgedrukt zou kunnen hebben, het ligt altijd aan 'de anderen'. Men heeft hem niet begrepen...wat een flauwekul.

Lionel
Berichten: 47393
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Bericht door Lionel » di nov 06, 2007 7:31 am

VInd ik ook heel erg zielig van hem. Hij zegt even vaak nuttige dingen als dat hij onzin uitkraamt.
IK GELOOF!!!!!!

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23221
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Bericht door Cruijff » di nov 06, 2007 1:33 pm

Nihad schreef:Ik vraag me nou altijd af wat voor uitslag hij zou hebben wanneer hij een IQ test zou afleggen.

Is het nou echt een slimme man, of heeft hij een bijzondere dosis voetbalinzicht en een spraakgebrek?
Johan Cruijff denkt sneller dan hij kan praten en staat vervolgens niet meer stil bij of hetgeen hij zegt taalkundig wel helemaal juist is. Hierdoor heeft hij wel de Nederlandse (en ook de Spaanse) taal met diverse uitdrukkingen weten te verrijken.
Baseman schreef:Cruijff is heel goed in kritiek geven, alleen kijkt hij nooit in de spiegel en zal hij nooit kritisch zijn richting zijn protogés. Erg jammer.

Ook in dit stukje zegt hij nergens dat hij zich misschien ongelukkig uitgedrukt zou kunnen hebben, het ligt altijd aan 'de anderen'. Men heeft hem niet begrepen...wat een flauwekul.
Dat zit hem denk ik in het feit dat grootheden met de status van een Cruijff vaak omringd worden door figuren die werkelijk alles wat hij roept fantastisch vinden. Dan krijg je zelden meer kritiek en kom je niet gauw iemand tegen die je op een goede manier een spiegel voorhoudt.

Ook geeft JC vaak zijn mening over zaken waar hij helemaal niet (goed) over geinformeerd is. Dan is het logisch dat hij de plank vervolgens mis kan slaan. Met name de laatste jaren komt dit vaker voor.
In de jaren 90 was ik het veel vaker eens met zijn kijk op het voetbal en de uitleg die hij daarbij gaf. Kijk deze documentaire er maar eens op terug: :onfire.gif:

http://www.youtube.com/watch?v=ZYapixvEw50

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 13408
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:43 pm

Bericht door Arthur » di nov 06, 2007 1:52 pm

Cruijff is volgens mij wel intelligent, maar heeft natuurlijk nauwelijks een opleiding gehad. Ondertussen babbelt hij wel vrolijk mee op de Engelse en Spaanse tv, dus erg dom kan hij nooit zijn als hij zijn 'achterstand' zo heeft ingehaald.

Baseman
Berichten: 12899
Lid geworden op: do okt 23, 2003 11:06 am

Bericht door Baseman » di nov 06, 2007 3:06 pm

Cruijff schreef:Dat zit hem denk ik in het feit dat grootheden met de status van een Cruijff vaak omringd worden door figuren die werkelijk alles wat hij roept fantastisch vinden. Dan krijg je zelden meer kritiek en kom je niet gauw iemand tegen die je op een goede manier een spiegel voorhoudt.
Dit is inderdaad vaak een probleem/oorzaak, goede opmerking :applaus.gif:
Ook geeft JC vaak zijn mening over zaken waar hij helemaal niet (goed) over geinformeerd is.
Ook hierin heb je gelijk !

Jammer dus dat hij altijd doet voorkomen alsof zijn waarheid de enige en de juiste waarheid is, ook staat hij totaal niet stil bij de eventuele impact van zijn woorden.

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23221
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Bericht door Cruijff » wo nov 07, 2007 12:58 am

Baseman schreef: Ook hierin heb je gelijk !

Jammer dus dat hij altijd doet voorkomen alsof zijn waarheid de enige en de juiste waarheid is, ook staat hij totaal niet stil bij de eventuele impact van zijn woorden.
Dat geldt voor een heleboel mensen dat ze denken dat hun eigen waarheid de enige waarheid is. Zelf was ik als tienerjochie ook een stront eigenwijs ventje dat het altijd beter wist. ;)
Johan kan er zelf echter ook weinig aan doen dat zijn woorden bij enorm veel mensen een gigantische impact hebben, velen adoreren hem immers. Weleens in het museum van FC Barcelona geweest? Ongelooflijk in welke mate hij daar in vrijwel elke hoek als een God wordt afgebeeld.
Arthur schreef:Cruijff is volgens mij wel intelligent, maar heeft natuurlijk nauwelijks een opleiding gehad. Ondertussen babbelt hij wel vrolijk mee op de Engelse en Spaanse tv, dus erg dom kan hij nooit zijn als hij zijn 'achterstand' zo heeft ingehaald.
Johan Cruijff is inderdaad erg intelligent, in zijn tijd als voetballer was er logischerwijs nog geen Cruyff University of studie begeleiding naast het voetballen, dus schooldiploma's heeft hij amper (en een trainers diploma ook niet :biggrin.gif:)

Eén van de mooiste anekdotes ooit vind ik dat hij tegen de wereldkampioen pool biljarten ging zeggen dattie z'n keu verkeerd vasthield. :drecul.gif:

LucaS
Berichten: 53586
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door LucaS » wo nov 07, 2007 9:08 am

Cruijff schreef:Johan kan er zelf echter ook weinig aan doen dat zijn woorden bij enorm veel mensen een gigantische impact hebben, velen adoreren hem immers.
Cruijff schreef:Johan Cruijff is inderdaad erg intelligent,
QED

Cruijff is niet bovengemiddeld intelligent hoor. Hij lult gewoon over van alles mee en zijn fans zien in zijn regelmatig nogal stompzinnige opmerkingen verborgen diepzinnige gedachten
Laatst gewijzigd door LucaS op wo nov 07, 2007 11:01 am, 1 keer totaal gewijzigd.
I think I lost my fucking headache

Plaats reactie