De ArenA uitbreiden of een nieuw stadion bouwen?

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

sudesh
Berichten: 1319
Lid geworden op: zo dec 14, 2003 3:24 pm

De ArenA uitbreiden of een nieuw stadion bouwen?

Bericht door sudesh » do nov 22, 2007 3:54 pm

De Voetbal International, heeft deze week een artikel over de kandidatuur van Nederland voor het WK van 2018. Ze gaan daar in op het nieuwe stadion van Feijenoord (minimaal 70.000 zitplaatsen), die zich nadrukkelijk als finaleplaats positioneert. De KNVB gaat er vanuit, dat Amsterdam niet wilt achterblijven.

“Daar heerst nu een heel andere sfeer dan rond Euro 2000. Toen vonden ze dat ze met het evenement Sail al genoeg op de kaart stonden. Dat is nu anders.”

Burgermeester Job Cohen ondertekende, de antwoordbrief persoonlijk waarin ze aangeven aan alles mee te willen doen. Het probleem is echter dat de Amsterdam ArenA een capaciteit heeft van maximaal 50.000 toeschouwers. Dat zou betekenen dat Amsterdam in de kleinere categorie zou zitten en geen halve finale voor Amsterdam toegekend zou worden. Er wordt nu onderzocht of er een uitbreiding kan plaatsvinden, maar dat schijnt lastig te zijn. Een andere optie is een nieuw stadion bouwen, maar dat moet Amsterdam (wellicht Ajax?) zelf uitzoeken.

Dus wat vinden we ervan, moet Ajax en Amsterdam hierin meegaan, om (eventueel) een serieuze speelstad te worden op het WK van 2018? Of er niets van aantrekken en lekker in de ArenA blijven.

Moeten ze deze gelegenheid aangrijpen om de ArenA te verbouwen en uit te breiden? En wellicht verder optimaliseren.

Moet Ajax van deze mogelijkheid gebruik maken om haar eigen stadion te bouwen en de ArenA te verlaten?

Wat vinden jullie Ajaxtalkers ervan?
Laatst gewijzigd door sudesh op do nov 22, 2007 3:56 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Jesse
Berichten: 17713
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 7:36 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Jesse » do nov 22, 2007 3:56 pm

De Arena heb ik nooit bijzonder gevonden. Ik zou dus ook geen problemen hebben met een nieuw stadion, al lijkt me dat niet zo gemakkelijk.
"Well, maybe Bob Dylan was wrong. Maybe you do have to be a weatherman to know which way the wind blows."

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 13362
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:43 pm

Bericht door Arthur » do nov 22, 2007 4:01 pm

Een nieuw stadion lijkt me een uitstekend idee. Wij waren toen min of meer de eerste en iedereen heeft van onze fouten kunnen leren (slechte akoestiek, tribunes veel te ver van het veld, slecht gras), maar wij blijven er mee zitten. Als de overheid nu mee wil betalen om iets moois neer te zetten dan moeten we die kans met beide handen aangrijpen!

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » do nov 22, 2007 4:02 pm

Zeker niet gemakkelijk. Het was zo'n gedoe om de Arena gebouwd te krijgen. Een ander stadion lijkt me dan ook geen optie. Wat moet er dan met de Arena gebeuren? De gemeente heeft daar geld in zitten en Ajax volgens mij ook.
Het stinkt aan alle kanten!

Jack Reynolds
Berichten: 1208
Lid geworden op: zo apr 29, 2007 4:20 pm
Locatie: Nederland

Bericht door Jack Reynolds » do nov 22, 2007 4:15 pm

Geef me een vliegtuig en een een bom en ik regel dat zaakie wel even. Scheelt ook weer sloopkosten.
Ik ben

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » do nov 22, 2007 4:16 pm

Mwah, zou Ajax wel verzekerd zijn? :hypocrite.gif:
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40624
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Bericht door Marillion » do nov 22, 2007 4:35 pm

Ik zie Ajax liever vandaag dan morgen uit de Arena vertrekken dus in principe ben ik voor een nieuw stadion als die kans zich aandient. Maar dan moet het wel zo zijn dat er is geleerd van de fouten uit het verleden en dat het dan een echt voetbalstadion gaat worden.

In de verhalen over het nieuwe stadion in Rotterdam zie ik alweer verhalen over een atletiekbaan in verband met de kandidatuur voor de olympische spelen. Op die baan zouden dan weer tribunes kunnen worden geplaatst als hij niet in gebruik is. Nou, daar zou ik niet vrolijk van worden. Dan ben je nog verder van huis.
Nil volentibus arduum

GangstaRiB
Berichten: 16756
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 10:44 pm
Locatie: Purmerend

Bericht door GangstaRiB » do nov 22, 2007 4:41 pm

Kapitaalvernietiging. De Arena is en blijft een kutstadion, maar een nieuw stadion alleen maar om een WK-finale te kunnen herbergen? Wat doen we daarna met dat megastadion? En als Ajax in het nieuwe stadion gaat, wat doen we met de Arena?

Kortom: kansloos, hoe zeer ik ook een nieuw onderkomen voor Ajax wil hebben.

Ze moeten de Arena maar eens goed onder handen nemen. Weg met die parkeergarage onder het veld, laat het veld zakken en zorg tegelijkertijd voor een goede ondergrond zodat het gras goed kan groeien.

Vervolgens kan je met de verlaging van het veld weer wat extra stoeltjes plaatsen. Maar goed, veel meer dan 60000 man zullen er niet ingaan.

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Bericht door Bert » do nov 22, 2007 4:43 pm

Een nieuw stadion zou natuurlijk leuk zijn, maar het moet dan niet zo zijn dat Ajax én met een half gevuld stadion blijft zitten én met bergen kosten. Dat geld moet dan (grotendeels) van derden komen.

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » do nov 22, 2007 4:43 pm

Destijds wilden ze die atletiekbaan ook in de Arena maken. De Arena kon er alleen komen dankzij een bijdrage van de gemeente tbv het transferium, een oprotpremie die Ajax ontving omdat het hoogwaardige grond achterliet, etc. En dan nog was het een heel gerommel met inspraakprocedures en bestemmingsplannen (om van het verzet van de kant van de gemeente Ouderamstel maar te zwijgen). Dat hele proces gaat Ajax nooit meer door, daar geloof ik niets van. Eerder zal Ajax zelf het stadion kopen, opvrolijken en eventueel uitbreiden. Al vraag ik me af wat we in 'het dagelijks leven' met een nog groter stadion moeten.
Het stinkt aan alle kanten!

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Bericht door Bert » do nov 22, 2007 4:44 pm

En nog iets: als je al in een nieuw stadion komt te zitten, hoe doe je dat dan met de Toekomst?

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Bericht door Jöhnk » do nov 22, 2007 4:45 pm

Je doelt op het OS?

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » do nov 22, 2007 4:46 pm

Precies. De Toekomst is een mooi complex. Niets mis mee. En eigendom van Ajax. Ajax zal daar niet weg willen.
Ajax zou wel de ruimte voor het stadion anders kunnen gebruiken en de Toekomst kunnen uitbreiden met trainingsfaciliteiten en kleedkamers voor het eerste. Maar dat is een heel ander verhaal.
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40624
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Bericht door Marillion » do nov 22, 2007 5:21 pm

Volgens mij zouden we best een stukkie die kant op kunnen verhuizen. Op P2 kan een beetje architect toch wel wat moois verzinnen. Dan kom je alleen maar dichter bij de toekomst. Wat wil je nog meer?

Ik geeft direct toe dat het veel ingewikkelder is dan dat. Maar als de situatie zich voordoet dat we kunnen profiteren van het binnenhalen van zo'n eindtoernooi moet je het serieus overwegen. Dan wil de overheid ook veel meer doen.
Nil volentibus arduum

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Bericht door brigade zuid » do nov 22, 2007 7:56 pm

Arthur schreef:Een nieuw stadion lijkt me een uitstekend idee. Wij waren toen min of meer de eerste en iedereen heeft van onze fouten kunnen leren (slechte akoestiek, tribunes veel te ver van het veld, slecht gras), maar wij blijven er mee zitten. Als de overheid nu mee wil betalen om iets moois neer te zetten dan moeten we die kans met beide handen aangrijpen!
Helemaal mee eens, we waren idd de eerste met als gevolg allerlei schoonheidsfoutjes, liever vandaag nog dan morgen weg daar.

GangstaRiB
Berichten: 16756
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 10:44 pm
Locatie: Purmerend

Bericht door GangstaRiB » do nov 22, 2007 8:14 pm

Marillion schreef:Volgens mij zouden we best een stukkie die kant op kunnen verhuizen. Op P2 kan een beetje architect toch wel wat moois verzinnen. Dan kom je alleen maar dichter bij de toekomst. Wat wil je nog meer?

Ik geeft direct toe dat het veel ingewikkelder is dan dat. Maar als de situatie zich voordoet dat we kunnen profiteren van het binnenhalen van zo'n eindtoernooi moet je het serieus overwegen. Dan wil de overheid ook veel meer doen.
Is dat het allemaal waard dan? Je haalt 1 keer zo'n toernooi binnen en voor de rest rot het stadion weg. Dit kan je niet verkopen aan de belastingbetaler, want zo'n stadion moet met hulp van de overheid er komen natuurlijk. Zelfs ik als voetballiefhebber zou niet graag willen dat de overheid aan zulke dingen haar geld uitgeeft.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40624
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Bericht door Marillion » do nov 22, 2007 8:24 pm

Als dat toernooi er komt dan zullen die investeringen er ook komen. Dan heb je twee mogelijkheden. Je profiteert ervan of je doet dat niet. Als dat geld niet naar Amsterdam gaat dan bouwen ze ergens anders wel een dik stadion want die capaciteit is gewoon noodzakelijk voor een groot toernooi.

Overigens is het volgens mij nog altijd zo dat een land per saldo geld verdient aan een eindtoernooi.
Nil volentibus arduum

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Bericht door Bert » do nov 22, 2007 8:35 pm

Maar de belastingbetaler verdient er per saldo niet aan en daar had GanstaRiB het over.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40624
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Bericht door Marillion » do nov 22, 2007 8:45 pm

Als de overheid geld investeert en er uiteindelijk per saldo meer voor terugkrijgt kan dat toch niet heel slecht zijn voor de belastingbetaler. Maar goed, die discussie is feitelijk niet interessant.

Van mij hoeft dat hele toernooi niet naar Nederland te komen. Maar als het er dan toch komt dan gaat er geinvesteerd worden in de stadions. Simpelweg omdat je anders het toernooi niet krijgt. Nou, als er dan toch geinvesteerd gaat worden heb ik liever dat wij er van profiteren als dat een andere club er mee aan de haal gaat.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Khraa
Berichten: 6942
Lid geworden op: ma mei 16, 2005 7:02 pm

Bericht door Khraa » vr nov 23, 2007 12:08 am

Liever een stadion van 50.000 dat redelijk vol zit dan straks een megastadion dat halfleeg is. Ajax is geen Barvelona qua bezoekersaantallen. De Arena gewoon lekker houden zo.

Gebruikersavatar
Rednose
Berichten: 1320
Lid geworden op: za sep 20, 2003 5:26 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Rednose » vr nov 23, 2007 7:59 pm

Als Ajax gewoon weer een beetje sprankelend speelt is de Arena het mooiste stadion wat er is....nu zien we alleen de treurigheid van die grijze hamburger.
Voor een dubbeltje zit je tegenwoordig echt niet meer op de eerste rang!

Daniel
Berichten: 5390
Lid geworden op: di jan 02, 2007 3:15 pm

Bericht door Daniel » vr nov 23, 2007 8:02 pm

Maar de binnen kant heeft op de railing en de muur achter de goal na verder nauwelijks associatie met Ajax. We hebben tribunes in de kleur van een kauwgomballen automaat en er zit 6 kilometer tussen de tribunes en het veld..

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40624
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Bericht door Marillion » vr nov 23, 2007 8:14 pm

Ik zal niet ontkennen dat 10 jaar ellende ook zijn weerslag heeft op de beleving die je als supporter bij het stadion hebt. Maar laten we nu niet net doen of het stadion geen gebreken heeft.

Het is een betonnen kolos waar ik gewoon geen gevoel bij heb. Ok, in de loop der jaren is er wel wat verbetert met de logo's aan de buitenkant en de vlaggen en graffiti aan de binnenkant. Maar die gracht, de saaie betonkleur overal om je heen, de kleur van de stoelen, de problemen met de grasmat. Er is wat mij betreft nog altijd te veel mis.

Als al die problemen op de huidige lokatie zijn op te lossen vind ik het ook prima hoor. Maar ik vraag me af wat er mogelijk is met het huidige stadion.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Wie kent Cees de Wolf nog
AT Toto winner 09/10
Berichten: 14916
Lid geworden op: wo aug 11, 2004 10:03 pm

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » vr nov 23, 2007 8:44 pm

Gezien het feit dat er een wachtlijst is voor seizoenkaarten, kan ik me voorstellen dat Ajax wel, pak 'm beet, 60.000 fans in de Arena kwijt kan per wedstrijd; Blijft de vraag hoe je die uitbreiding zou moeten doen, want door het dak zit er geen derde ring in. Wat wel twee vliegen in een klap oplevert: gracht dicht, stoelen erbij; meer sfeer, meer toeschouwers, minder betonnen kolos (een term die mij overigens meer aan het oude Olympisch doet denken).
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58583
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Bericht door 999 » vr nov 23, 2007 8:44 pm

Slopen die bak.Bouw maar een nieuw modern Olympisch Stadion model.Voor mij part met een flinke overkapping, of schuifbaar dak, maar wel eentje waar je in ieder geval voor 99,9% zeker weet dat het veld langer uithoud dan 4 wedstrijdjes ( desnoods uitschuifbaar). AJAX kan niet zonder een GROOT stadion, maar persoonlijk vindt ik de ArenA de miskleun van de eeuw ...

Plaats reactie