Vak 410

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Waas
Berichten: 167
Lid geworden op: zo sep 28, 2003 10:33 am

Vak 410

Bericht door Waas » wo jan 09, 2008 1:02 pm

Ik krijg net een brief binnen met het volgende:

Beste Ajacied,

Hierbij ontvang je van ons bericht over volgend voetbalseizoen (2008 - 2009)

Afgelopen seizoenen is door verschillende partijen kritisch gekeken naar de indeling van de Amsterdam ArenA. Gemeente Amsterdam, politie, Ajax, het sfeerteam, en de organisatie van VAK 410 hebben een breed scala aan sfeer-en veiligheidszaken geanalyseerd en zijn na uitvoerig bestudering tot het besluit gekomen e stadionindeling gedeeltelijk te herzien. Dit heeft als gevolg dat VAK 410 aan een verandering onderhevig zal zijn en wordt verplaatst.

In het verleden is een keuze gemaakt om een speciaal vak in te richten voor een nieuwe groep enthousiaste supporters. De keuze om destijds Vak 410 aan te wijzen werd mede ingegeven door het feit dat op deze manier van beide kanten door een fanatieke groep supporters voor vocale ondersteuning zou worden gezorgd. In de laatste jaren is echter de wens vanuit VAK 410 gegroeid om voornamelijk vanuit sfeeroogpunt, dit vak te verplaatsen naar de Zuidzijde van het stadion. Deze wens wordt nu gehonoreerd. Wij informeren jou hierbij dat het 'nieuwe' VAK 410 met ingang van seizoen 2008 - 2009 vak 424 en een gedeelte van 425 zal zijn.
------------------------------------------------------------------------------------

Ik wist dat ze er mee bezig waren, maar dat het zo snel ging had ik niet verwacht. Maar dan vraag ik mij af waar de mensen blijven die op 424 en 425 zaten. Die zullen vast niet allemaal braaf naar 409/410 zijn gegaan.

Wel zit je nou dichter bij F, wat de sfeer ten goede zal komen.

Thijs
Site Admin & Toto winner WC 2010
Berichten: 13718
Lid geworden op: zo sep 28, 2003 6:24 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Thijs » wo jan 09, 2008 1:07 pm

Verplaatsing
In de afgelopen seizoenen is door verschillende partijen kritisch gekeken naar de sociale-setting in de Amsterdam ArenA. Gemeente Amsterdam, Amsterdam ArenA, politie en Ajax hebben een breed scala aan veiligheidszaken geanalyseerd en zijn na uitvoerige bestudering tot besluit gekomen de stadionindeling gedeeltelijk te herzien en anders in te delen. Dit heeft als gevolg dat VAK410 (vak 410 + gedeelte vak 409 ) aan een verandering onderhevig zal zijn en wordt verplaatst. Met ingang van het seizoen 2008-2009 worden de vakken 424/425 en 409/410 ‘omgedraaid’.

Sfeer
In het verleden is een keuze gemaakt om een speciaal sfeervak in te richten voor jongeren. De keuze viel destijds op vak 410. De keuze om destijds dit vak aan te wijzen werd mede ingegeven door het feit dat op deze manier van beide kanten door een fanatieke groep supporters voor vocale ondersteuning zou worden gezorgd. De ervaringen van de afgelopen seizoenen (o.a locatie uitvak én sfeer) zijn aanleiding geweest om dit besluit te herzien. VAK410 wordt nu omgeruild met de vakken 424 en een gedeelte van 425.

Supporters uit vak 424 en 425
Supporters die momenteel in vak 424 zitten komen volgend seizoen in vak 409 terecht. Supporters die in vak 425 zitten zullen verplaatst gaan worden naar vak 410. Met deze verplaatsing zal er qua zichtlijnen weinig tot niets veranderen. Ajax begrijpt dat het voor trouwe seizoenkaarthouders vervelend is deze verhuizing te moeten meemaken. Als supporter ben je immers gehecht aan een bepaalde plek en omgeving. Ajax stelt echter alles in het werk om de samenstelling van het vak, zoals dat nu het geval is, onveranderd te laten.
Supporters die momenteel op rij 1 zitten kunnen er gemakshalve vanuit gaan dat ze ook in de nieuwe situatie op rij 1 geplaatst zullen worden. Zit je op rij 2 dan kun je er genoeglijk vanuit gaan dat je ook in de nieuwe situatie op rij 2 zal zitten. Dit gaat eigenlijk voor alle rijen op, met inachtneming met een eventuele (kleine) afwijking.

Ajax zal er dus alles aan doen om je weer ‘gewoon’ bij al je bekenden en vrienden te laten zitten.

Informatiebrief
In de week van 7 januari zullen de betreffende supporters een informatiebrief ontvangen waarin o.a. de reden van de verplaatsing nogmaals duidelijk word uitgelegd.
Ben benieuwd hoe het met de sfeer gaat volgend seizoen.

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Bericht door brigade zuid » wo jan 09, 2008 1:11 pm

Goede ontwikkeling lijkt me.. bovendien zitten op zuid 2 volgens mij sowiezo al wat fanatiekere supporters dan op noord 2 dus de kans dat er wat meer meedoen is ook wat groter..

Thomas, jij zit 411 toch? Na het seizoen ook maar overplaatsen naar Zuid2?

Gebruikersavatar
MIKE_ZUID2 (ASR_AFCA)
AT Toto winner 07/08
Berichten: 4097
Lid geworden op: do mei 13, 2004 1:58 pm

Bericht door MIKE_ZUID2 (ASR_AFCA) » wo jan 09, 2008 1:24 pm

Dit is inderdaad het nieuws waar ik het over wilde hebben in het topic over de ArenA.

Goede zaak denk ik op het eerste gezicht.
:tifoajax.gif:

Gebruikersavatar
MIKE_ZUID2 (ASR_AFCA)
AT Toto winner 07/08
Berichten: 4097
Lid geworden op: do mei 13, 2004 1:58 pm

Bericht door MIKE_ZUID2 (ASR_AFCA) » wo jan 09, 2008 1:26 pm

Ben wel benieuwd of ik dan ook het nieuwe 410 moet vertegenwoordigen in de ASR, of dat er iemand bij geplaatst gaat worden.

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Bericht door brigade zuid » wo jan 09, 2008 1:31 pm

Mike jij zit op zuid2 toch? daar zitten sowiezo al wel aardig wat fanatieke toch?

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » wo jan 09, 2008 1:33 pm

brigade zuid schreef:Thomas, jij zit 411 toch? Na het seizoen ook maar overplaatsen naar Zuid2?
Ja, lijkt me op zich een plan. Moet alleen even kijken hoe ik dat regel met een aantal maten die volgend seizoen met z'n allen bij elkaar willen gaan zitten.

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34410
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Bericht door Ramona » wo jan 09, 2008 1:35 pm

Er ontstaat nu een grote sfeerkant... koel...aan de andere kant werd er naar elkaar toegezongen, waardoor wellicht een groter gedeelte van de ArenA ook mee ging zingen...?

Gebruikersavatar
MIKE_ZUID2 (ASR_AFCA)
AT Toto winner 07/08
Berichten: 4097
Lid geworden op: do mei 13, 2004 1:58 pm

Bericht door MIKE_ZUID2 (ASR_AFCA) » wo jan 09, 2008 1:37 pm

Quote vanuit het 410 forum :
het vak wordt nog veel groter als nu en groter dan het uitvak zelfs.
Meer toekomst plannen op zuid 2 en meet uitbreidingsmogelijkheden in de toekomst+het honk komt op zuid naar natuurlijk

Redeneringen komen op de website te staan van 410 maar als het goed is heb je die ook gelezen in de brief zelf.
Is een wens die van ons ook kwam en ook in vervulling is gegaan maar zowel Ajax/Arena /gemeente/politie is er natuurlijk ook blij mee.
Begon natuurlijk allemaal na die 1e johan cruijff schaal op zuid 2 met 410 tegen psv die 1e wedstrijd met Boukhari
spelers/arena directie/ajax bestuur was zo blij met 410 op 428 en het zorgde voor een ultieme sfeertje toen.Toen hebben we de gesprekken gestart.
Uiteindelijk tijdje heel lang rustig geweest en uiteindelijk vorig jaar gewoon de knopen doorgehakt.
428 was niet haalbaar en zou ook niet precies goed zijn voor ons in het totale plaatje en dan moet je denken aan eige merchandise winkeltje en andere dingen.
uiteindelijk is het 424-425 geworden dus
.
-Minder stewardsinzet
-de 1e 6 rijen worden ook van ons
- Het vak zal groter worden en van 1019 naar 1642 plaatsen gaan waarvan er in het eerste jaar 1300 seizoenkaarten verkocht mogen worden. De overige kaarten zullen bij wedstrijden waarbij dit is toegestaan in de losse verkoop gaan voor seizoenkaarthouders van 424/425. Op die manier kunnen seizoenkaarthouders iemand anders mee nemen naar de wedstrijd. Daarnaast betekent het grotere vak dat de wachtlijst volledig kan worden weggewerkt en alle supporters die een bijdrage aan de sfeer willen leveren dat kunnen doen.
- samen met zuid 1 soms tegelijk een song zingen en wat xtra hard zal gaan
-409410 worden weer zitvakken

-podiums,hijssysteem,merchandise,drums,totaal nieuwe draadloze geluidssysteem/speakers alles gewoon mee
-vak410 blijft vak410 de naam behouden dus


Doelstellingen van VAK410 zijn en blijven:

• Ondersteunen van Ajax in de breedste zin van het woord, buiten en binnen het stadion
• Bijdragen aan een betere sfeer in de arena en bij uitwedstrijden van Ajax
• Activiteiten aan te bieden aan de supporters die op VAK410 staan
• Organiseren of deelnemen aan Ajax en supportersgerelateerde acties om standpunten te verduidelijken
• Behartigen van de belangen van de Ajax supporters in het algemeen en van degenen die op VAK410 staan in het bijzonder

Wij gaan er van uit dat iedereen die op het vak staat zich in deze uitgangspunten en doelstellingen kan vinden.
Voor de duidelijkheid de verhuizing is niet optioneel maar voor een ieder verplicht. De supporters van 409/410 zullen dus overgeplaatst worden naar 424/425 en andersom. In uitzonderlijke gevallen kan hier van afgeweken worden. Supporters die nu op 424/425 zitten en zich graag aan willen sluiten bij VAK410 kunnen dit aangeven. Supporters van 409/410 die willen blijven of naar een andere plaats dan 424/425 willen kunnen dit ook kenbaar maken.

De volgorde van de plaatsing op 424/425 is als volgt:
1. Huidige seizoenkaarthouders 409/410
2. Supporters van de wachtlijst en supporters van 424/425 die willen blijven
3. Supporters uit overige delen van het stadion die zich graag bij VAK410 willen aansluiten om sfeer te maken


Gebruikersavatar
MIKE_ZUID2 (ASR_AFCA)
AT Toto winner 07/08
Berichten: 4097
Lid geworden op: do mei 13, 2004 1:58 pm

Bericht door MIKE_ZUID2 (ASR_AFCA) » wo jan 09, 2008 1:39 pm

brigade zuid schreef:Mike jij zit op zuid2 toch? daar zitten sowiezo al wel aardig wat fanatieke toch?
Ja. Er zit van alles op Zuid-2. Maar ook veel fanatieke supporters en voorrang uitkaarthouders. Ook een groep die eigenlijk wacht op ruimte op Zuid-1.
de vakken waar 410 naartoe verhuisd werden ook steeds fanatieker tijdens wedstrijden, ben benieuwd of die willen verhuizen naar Noord-2.
Ik weet niet of de vakken geheel gevuld waren met seizoenskaarthouders, misschien dat Thijs daar antwoord op kan geven?

Gebruikersavatar
Toppie
Berichten: 11429
Lid geworden op: di feb 24, 2004 5:43 pm

Bericht door Toppie » wo jan 09, 2008 1:51 pm

/1/2008 - Vak 410 naar de vakken 424 en 425
(Gepost door P.)

BRON: Ajax.nl

Ajax meldt dat Amsterdam, de ArenA, de politie en Ajax na een uitvoerige analyse het besluit hebben genomen om de stadionindeling gedeeltelijk te herzien en anders in te delen. VAK410 (vak 410 + gedeelte vak 409) zal worden verplaatst. Vanaf het seizoen 2008-2009 worden de vakken 424/425 en 409/410 ‘omgedraaid’. Supporters die momenteel in vak 424 zitten komen volgend seizoen in vak 409 terecht. Supporters die in vak 425 zitten zullen moeten verkassen naar vak 410

Gebruikersavatar
Wie kent Cees de Wolf nog
AT Toto winner 09/10
Berichten: 14916
Lid geworden op: wo aug 11, 2004 10:03 pm

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » wo jan 09, 2008 2:34 pm

Vanaf mijn Noord 1 plek vind ik het eigenlijk wel jammer. Nu kon ik als tegengeluid van het uitvak mijn oor te luisteren leggen bij 410. Da's nu voorbij. Aan de andere kant wellicht nu wel een "Wall of sound"? (da's vrees ik wishful thinking in de Arena...)
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley

Thijs
Site Admin & Toto winner WC 2010
Berichten: 13718
Lid geworden op: zo sep 28, 2003 6:24 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Thijs » wo jan 09, 2008 3:49 pm

MIKE_ZUID2 (ASR_AFCA) schreef:Ik weet niet of de vakken geheel gevuld waren met seizoenskaarthouders, misschien dat Thijs daar antwoord op kan geven?
Zeker niet geheel, er vindt altijd wel wat losse kaartverkoop plaats over 424/425. 428 zit dan praktisch weer helemaal vol.

Als je de sfeer bekijkt bij wedstrijden om de JCS, dan zou het misschien wel eens heel goed uit kunnen pakken. Tweede helft tegen een zogeheten wall of sound voetballen, moet toch misschien wel punten op kunnen leveren!

Van de andere kant wordt het op Noord een dooie boel. ;)

Gebruikersavatar
Jesse
Berichten: 17713
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 7:36 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Jesse » wo jan 09, 2008 4:00 pm

Dan hebben we in ieder geval één goede helft. :hypocrite.gif:
"Well, maybe Bob Dylan was wrong. Maybe you do have to be a weatherman to know which way the wind blows."

Gebruikersavatar
MIKE_ZUID2 (ASR_AFCA)
AT Toto winner 07/08
Berichten: 4097
Lid geworden op: do mei 13, 2004 1:58 pm

Bericht door MIKE_ZUID2 (ASR_AFCA) » wo jan 09, 2008 4:04 pm

Dat was vroeger in de Meer niet anders zover ik me kan herinneren.
Liever 1 grote curva dan 2 kleine.

428 was zeker geen optie geweest.
Ik denk wel dat het Ajax gaat lukken om de seizoenskaarthouders van 424/425 een goed alternatief te bieden als ze onverhoopt niet naar Noord-2 willen verhuizen. Op 429, 427, 430 en verder is genoeg plek vrij zover ik weet.

Gebruikersavatar
Jinne
Site Admin
Berichten: 13769
Lid geworden op: ma sep 22, 2003 11:05 am
Locatie: Amsterdam, Holland
Contacteer:

Bericht door Jinne » wo jan 09, 2008 4:05 pm

Hehe, eindelijk weer rust op Noord. :excited.gif:
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!

Gebruikersavatar
MIKE_ZUID2 (ASR_AFCA)
AT Toto winner 07/08
Berichten: 4097
Lid geworden op: do mei 13, 2004 1:58 pm

Bericht door MIKE_ZUID2 (ASR_AFCA) » wo jan 09, 2008 4:06 pm

Jinne schreef:Hehe, eindelijk weer rust op Noord. :excited.gif:
Kijk er wordt zelfs aan jou gedacht!!! :hypocrite.gif:

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34410
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Bericht door Ramona » wo jan 09, 2008 4:07 pm

MIKE_ZUID2 (ASR_AFCA) schreef:
Jinne schreef:Hehe, eindelijk weer rust op Noord. :excited.gif:
Kijk er wordt zelfs aan jou gedacht!!! :hypocrite.gif:
En met mijn rust op 124 is het mooi gedaan dus... :neutral.gif:

Gebruikersavatar
Wie kent Cees de Wolf nog
AT Toto winner 09/10
Berichten: 14916
Lid geworden op: wo aug 11, 2004 10:03 pm

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » wo jan 09, 2008 6:12 pm

Ach, we hebben in de bocht op Noord 2 de uitsupporters nog! :hypocrite.gif:
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley

Gebruikersavatar
Mars
Berichten: 412
Lid geworden op: zo sep 21, 2003 7:38 pm

Bericht door Mars » wo jan 09, 2008 8:18 pm

Je schijnt het tegenwoordig niet meer hard op te mogen zeggen .... maar ik heb helemaal niets met Vak 410 (en dan druk ik mij uiterst diplomatiek uit ...).

Als 'bewoner' van 'zuid 1' ben ik dan ook zeer ongelukkig met deze verhuizing van 410 naar 'zuid 2'. Het verschil in wedstrijd beleving en mentaliteit tussen de beide supportersgroepen op 'zuid 1' en 410 is volgens mij dusdanig groot dat deze verhuizing binnen niet al te lange tijd zal leiden tot de nodige irritatie's, met name vanuit 'zuid 1' richting het nieuwe Vak 410, met alle mogelijke gevolgen van dien .....

Mars
Iedereen heeft recht op mijn mening ....

Gebruikersavatar
MIKE_ZUID2 (ASR_AFCA)
AT Toto winner 07/08
Berichten: 4097
Lid geworden op: do mei 13, 2004 1:58 pm

Bericht door MIKE_ZUID2 (ASR_AFCA) » wo jan 09, 2008 9:43 pm

Ieder zijn beleving.
Het zal inderdaad zo zijn (zeker in het begin) dat er irritaties zullen zijn tussen Zuid-1 en het nieuwe 410, maar misschien ook tussen het huidige Zuid-2 en het nieuwe 410.
De tijd zal leren of de groepen en belevingen samen op 1 zijde kunnen bestaan, of dat de verhuizing tot grote onoplosbare problemen zal leiden.

Vooralsnog sta ik wel positief tegenover de move.

Gebruikersavatar
Nihad
Berichten: 13375
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 3:59 pm
Locatie: Den Haag

Bericht door Nihad » wo jan 09, 2008 10:23 pm

Wordt tegenwoordig op Zuid zitten en bekken dicht als beleving gezien?

Sorry hoor Mars, maar er is van Zuid bitter weinig over. Het zit tegenwoordig niet eens voor de helft vol.
“Please do not call me arrogant because what I say is true. I think I’m a special one.”

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » wo jan 09, 2008 10:29 pm

Als nieuweling in het stadion en iemand zonder vooroordelen over welk vak dan ook, kan ik wel zeggen dat ik tot nu toe nog nooit echt onder de indruk ben geweest van Zuid.

Gebruikersavatar
Mars
Berichten: 412
Lid geworden op: zo sep 21, 2003 7:38 pm

Bericht door Mars » wo jan 09, 2008 10:47 pm

Ervaringen bij de uitwedstrijden heeft inmiddels al wel duidelijk laten zien dat het in één vak in ieder geval niet gaat. 410 heeft bij de uitwedstrijden inmiddels aardig moeten inbinden om de goede vrede te bewaren.

Op zuid 1 heb ik verder ook zelden of nooit positieve geluiden gehoord over 410. Ja, ok, die megadoeken, dat doen ze vaak knap, maar dat hele gedoe met trommels, geluidsinstallatie's, megafoons, voorzingers etc etc, dat is voor de meeste mensen die ken en spreek op zuid 1 een absolute gruwel, en juist daar krijgen we volgend jaar dus bij elke wedstrijd mee te maken. Ook dat immer positieve 'heppie de peppie' gedoe van 410, bijvoorbeeld bij een 0-2 achterstand, roept nu altijd al de nodige afkeur op in mijn omgeving, en dat terwijl ze nu nog op ruime afstand van ons met hun 'kaos' bezig zijn.

Ajax is er de laatste jaren in geslaagd om zuid 1 in een soort van diepe slaap te brengen, dat hebben ze heel geraffineerd gedaan. Ik denk dat ze nu vooral moeten oppassen dat deze 'slapende reus' niet al te ruw wakker wordt gemaakt, want dan kon er wel eens een behoorlijk ochtend humeur voor de dag komen.

Mars
Iedereen heeft recht op mijn mening ....

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » wo jan 09, 2008 10:51 pm

Hoe heeft Ajax daarvoor gezorgd, Mars?

Bij iedere club is het overigens prachtig wanneer de supporters het team blijven steunen ondanks een achterstand, maar bij Ajax is het 'heppie de peppie'. Ik bedoel, ik hoef er zelf ook niet zo nodig aan mee te doen hoor, maar ik ben wel blij dat anderen het doen. Is volgens mij niets op tegen. Ze helpen het team er meer mee dan welke groep supporters in het stadion dan ook.

Plaats reactie