De toekomst: post-Cruijff

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Je moet kiezen!

Cruijff (met De Boer, Bergkamp en Jonk)
57
69%
Van den Boog (met Van Gaal)
12
14%
Het lukt me niet!
14
17%
 
Totaal aantal stemmen: 83

Gebruikersavatar
999
Berichten: 59088
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door 999 » za dec 01, 2012 10:24 am

Hoeveel keer heeft de Boer dat nu al weer gezegd: Stel dat na ......... die en die fit zijn.En hoeveel keer waren die die fit na .......

Gebruikersavatar
jabu
Berichten: 15991
Lid geworden op: zo apr 04, 2004 8:46 am
Locatie: Amsterdam

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door jabu » za dec 01, 2012 10:27 am

Leuk interview, met wat mij betreft een paar terechte constateringen op bijv. het gebied van spelers niet steeds volproppen met opdrachten maar zelf na laten denken en ook de opmerking van Bergkamp dat positiescouting in de jeugd onzinnig is vind ik juist.

Gebruikersavatar
999
Berichten: 59088
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door 999 » za dec 01, 2012 10:31 am

Tja, dat gebeurd toch gewoon.Dat zelf nadenken.Daarnaast is het natuurlijk ook een beetje gelul in de ruimte want ik kan me niet voorstellen, ik heb dat nooit meegemaakt, dat als een speler verkeerd nadenkt hij niet gecorrigeerd wordt .. Dan grijp je in net als Bergkamp en Jonk nu ook doen, tenminste dat roepen spelers ook zelf over die en die die hun trainen ..

Gebruikersavatar
jabu
Berichten: 15991
Lid geworden op: zo apr 04, 2004 8:46 am
Locatie: Amsterdam

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door jabu » za dec 01, 2012 10:47 am

Ik weet zelf uit eigen ervaring, weliswaar op basketballgebied, dat de ene jeugdopleiding van een eredivisieteam heel anders is dan de andere. Systemen en tactiek aanleren is (wellicht bij basketball nog veel meer) erg belangrijk, maar er moet niet een dusdanige focus op komen te liggen dat spelers niet durven af te wijken wanneer een situatie iets anders vergt dan keurig zoals de trainer wil het systeem doorlopen. Zelf had ik bijv een trainer (oud-international overigens) die constant zei dat wij met plezier moesten spelen maar je bij het kleinste foutje wisselde en verrot schold. Dan krijg je dus dat spelers keurig de taken binnen het systeem uitvoeren en niet durven zelf na te denken. Je moet spelers het vertrouwen geven zelf te zien wanneer ze moeten afwijken van het systeem en als ze daar fouten in maken dat ook tot op zekere hoogte accepteren.

Gebruikersavatar
999
Berichten: 59088
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door 999 » za dec 01, 2012 11:40 am

Jabu schreef:Ik weet zelf uit eigen ervaring, weliswaar op basketballgebied, dat de ene jeugdopleiding van een eredivisieteam heel anders is dan de andere. Systemen en tactiek aanleren is (wellicht bij basketball nog veel meer) erg belangrijk, maar er moet niet een dusdanige focus op komen te liggen dat spelers niet durven af te wijken wanneer een situatie iets anders vergt dan keurig zoals de trainer wil het systeem doorlopen. Zelf had ik bijv een trainer (oud-international overigens) die constant zei dat wij met plezier moesten spelen maar je bij het kleinste foutje wisselde en verrot schold. Dan krijg je dus dat spelers keurig de taken binnen het systeem uitvoeren en niet durven zelf na te denken. Je moet spelers het vertrouwen geven zelf te zien wanneer ze moeten afwijken van het systeem en als ze daar fouten in maken dat ook tot op zekere hoogte accepteren.
Oh, dat ben ik met je eens.Maar er zijn toch helemaal geen aanwijzingen dat trainers van AJAX spelers volstoppen met tig opdrachten.Dat kan ook helemaal niet.Als je kijkt naar de spelers van de afgelopen jaren blijkt juist het tegendeel.Hoeveel keer hebben we/wij hier niet geroepen dat de spelers maar wat doen ( ze doen maar wat ).

Daarnaast is het toch volkomen logisch dat je als trainer toch enkele basisopdrachten mee geeft, dat geeft vorm aan het tactisch plaatje dat je als elftal wil spelen, de uitvoering ligt bij de speler zelf.Dat is nooit anders geweest.Niet in het 1e niet bij de jeugd.En juist die uitvoering heeft weer met kwaliteit te maken.Neem Sana, zie jij hem ooit iets anders doen, dan wat hij altijd doet ?.Neem Boerigter.Met plezier spelen, tja.Vind ik ook weer zoiets.Ook weer een uitdrukking waar mee je alle kanten uit kan gaan.Kijk hoe je het ook bekijkt op dit nivo gaat het altijd om het resultaat.

En ook F.d.Boer zal vanavond tegen Psv opdrachten mee geven aan al zijn spelers ..

wimpey
Berichten: 51974
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door wimpey » ma dec 03, 2012 8:28 am

Jopie is eruit gebeukt bij Chivas. :smallgrin.gif:

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33897
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Duke » ma dec 03, 2012 8:43 am

Tja, als de resultaten tegenvallen is de adviseur natuurlijk de eerste die er uitvliegt!
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41022
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Marillion » ma dec 03, 2012 8:43 am

:smallgrin.gif:

Ik hoorde het vanmorgen op de radio. Tja, daar hebben ze toch wat minder geduld. Kan hij die tijd mooi voor Ajax gebruiken.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
999
Berichten: 59088
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door 999 » ma dec 03, 2012 9:46 am

Denen vertolken filosofie van Ajax

Met een assist en een doelpunt werd de 18-jarige Viktor Fischer na zijn eerste competitietopper met Ajax tegen PSV gekozen als ‘man van de wedstrijd’.

Fischers landgenoot Christian Eriksen stak evenwel met kop en schouders boven iedereen uit tijdens Ajax-PSV. Hij speelde Mark van Bommel en Kevin Strootman kapot. De 20-jarige Deen is bezig zijn grote belofte in te lossen bij Ajax. Voor aanvang van het seizoen riep hij af en toe nog twijfels op; aan het einde van dit seizoen zal hij vertrekken uit de ArenA. Eriksens ontwikkeling vertoont veel parallellen met die van oudploeggenoot Jan Vertonghen. De Belg vertrok uiteindelijk naar Tottenham Hotspur, maar Eriksen zal over zeven maanden rijp zijn voor een hoger niveau dan Spurs.

Intussen neemt Eriksen Ajax bijna wekelijks bij de hand als architect van het flitsende aanvalsspel, als doelpuntenmaker (FC Twente, Feyenoord, Roda JC) en als assistgever (PSV). In de Champions League heeft Eriksen het moeilijker hoewel hij tweemaal tegen Manchester City zijn stempel op de wedstrijd drukte. Tegen Borussia Dortmund en Real Madrid werd Eriksen geconfronteerd met Ajax’ kwetsbaarheid op internationaal niveau. Tegen zoveel verzamelde kwaliteit delfde Eriksen het onderspit. De kwalitatieve ondersteuning van ploeggenoten schoot tekort.

Een simpele analyse, die Eriksen net zo goed maakt. Hij weet dat Ajax bewust heeft gekozen om het eerste elftal van onderaf (opleiding) te versterken in plaats van bovenaf te injecteren (transfers). Eriksen blijft dus de piek op de kerstboom. Het groeien naar de Europese top is bij Ajax een proces van de lange adem, van jaren zelfs. Dat geduld ontbeert Eriksen; hij wil eerder aansluiten. Vandaar zal Eriksen komende zomer een hele bewuste sportieve keuze maken voor een club, die structureel in de Europese top bivakkeert. Een stabiele club met topspelers, die Eriksen bij de hand nemen zodat hij op topniveau een bepalende en beslissende speler wordt. De Deen herbergt dergelijke kwaliteiten in zich.

De ontwikkeling van Eriksen en zijn aanstaande vertrek is vooralsnog het noodlot van het huidige Ajax. Aan de andere kant presenteerde Viktor Fischer zich tegen PSV als ‘new kid’ uit de jeugdopleiding, als een exponent van de nieuwe ‘oude’ Ajax-filosofie. Een tiener, een aanvaller, die doorbreekt, scoort en een vaderlandse topper beslist. En tegelijkertijd het niveau van het eerste elftal opkrikt. Dus als jonkie niet als nummer elf in de hiërarchie binnenkomt, maar bij de eerste vijf.

Zulke spelers versnellen het groeiproces bij Ajax en mogen daarom best wat kosten (Eriksen 600.000 euro, Fischer 1,3 miljoen euro) vertelden Wim Jonk en Dennis Bergkamp als leden van het Technisch Hart van Ajax zaterdag al in TELESPORT. De investering betaalt zich terug en ze zijn kneedbaar naar de Ajax’ inzichten. Daarom was Fischer tegen PSV in feite ‘man van de nieuwe Ajax-filosofie’.
De T.

Gebruikersavatar
999
Berichten: 59088
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door 999 » ma dec 03, 2012 9:50 am

Voetballen in Europa een eer

Tegen PSV heb ik Ajax zien spelen zoals iedereen dat graag wil zien. Aanvallend, dominant, kansen creërend en weinig weggevend. Als je zo voetbalt, dan zie je ook dat techniek de basis is. Alleen heb ik het dan niet over het trucje, maar de perfecte pass en de perfecte aanname. Zo voorkom je balverlies, komt de tegenstander niet aan de bal en is er controle.

Toen het in dat opzicht even wat slordiger ging, kreeg PSV meteen kansen. Analyseer de wedstrijd maar, het gebeurde steeds in fases waarin de passing te wensen over liet. Maar goed, het gaat om het idee wat achter deze manier van voetballen zit.

Daarom is het ook zo leuk om te zien hoeveel jonge jongens aan kunnen klampen. Zo zie je maar weer wat vertrouwen doet. Een mooi voorbeeld is Joël Veltman, toen hij voor de geblesseerde Toby Aldeweireld in moest vallen. Praat je toch over de vervanging van een belangrijke vaste waarde binnen het team, toch zou Veltman meteen meedoen. Natuurlijk kan hij fouten maken, maar het belangrijkste is dat hij weet wat hij moet doen en doet wat hij moet doen.

Ik schat in dat het elftal tijdens dit hele proces nu ergens in het midden staat. Tegen Real Madrid en Borussia Dortmund kan Ajax goed meekomen, tot die ploegen een versnelling hoger gaan spelen. Dan is er weer meer balverlies en hebben Real en Borussia het vermogen om drie van de vier kansen te benutten.

Verder moet Ajax nog leren tegen mindere tegenstanders het ritme te bepalen. Daarom is het positief dat de wedstrijden tegen Roda en PSV hebben aangegeven dat er in dat opzicht inmiddels stappen worden gemaakt. Dus de passing en aanname op orde houden, terwijl de balsnelheid wordt opgevoerd.

Daarom zou het een fantastische prestatie zijn als Ajax als enige Nederlandse ploeg in Europa zou overwinteren. Terwijl de ploeg in de met afstand sterkste poule was geloot. Voor de competitie zou dit geen voordeel zijn, omdat het dubbelprogramma een wissel op jonge spelers gaat trekken. Aan de andere kant is er in Europa altijd veel eer te behalen en maak je qua niveau weer extra meters.

Bovendien is mijn motto altijd al geweest om zo hoog mogelijk te voetballen en dat zo lang mogelijk. Veel zal morgen afhangen van Borussia Dortmund, dat thuis tegen Manchester City niet mag verliezen. Doen de Duitsers wat ze moeten doen, dan plaatst Ajax zich gewoon voor de Europa League. Weinigen hadden dit voor mogelijk gehouden. Weer het bewijs dat je in topsport nooit nooit moet zeggen.
JC Column .. De T.

Gebruikersavatar
999
Berichten: 59088
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door 999 » ma dec 03, 2012 10:04 am

Cruijff: Ik weet van niks

BARCELONA - Johan Cruijff is verrast door zijn afscheid als adviseur bij de Mexicaans club Chivas Guadalajara. "Ik weet van niks. Ik hoor het ook nu pas. Ik ben aan het uitzoeken hoe het zit", liet Cruijff maandagochtend weten aan Telesport.

Cruijff werd eind februari bij Chivas binnengehaald om het slecht draaiende team weer op te bouwen. De club is elf keer kampioen van Mexico geweest, maar heeft haar glorieperiode ver achter zich.
Chivas wist onder trainer John van ’t Schip, speciaal aangesteld door Cruijff, nipt de nacompetitie te halen, maar daarna ging het in de achtste finales direct fout tegen latere finalist Toluca.
Chivas USA
Eerder moest Cruijff al via de media vernemen dat hij was aangesteld als adviseur van Chivas USA. In zijn column in Telesport liet Cruijff destijds weten dat van een dienstverband geen sprake was.
De T.

GangstaRiB
Berichten: 16863
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 10:44 pm
Locatie: Purmerend

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door GangstaRiB » ma dec 03, 2012 11:21 am

999 schreef:
Cruijff: Ik weet van niks

BARCELONA - Johan Cruijff is verrast door zijn afscheid als adviseur bij de Mexicaans club Chivas Guadalajara. "Ik weet van niks. Ik hoor het ook nu pas. Ik ben aan het uitzoeken hoe het zit", liet Cruijff maandagochtend weten aan Telesport.

Cruijff werd eind februari bij Chivas binnengehaald om het slecht draaiende team weer op te bouwen. De club is elf keer kampioen van Mexico geweest, maar heeft haar glorieperiode ver achter zich.
Chivas wist onder trainer John van ’t Schip, speciaal aangesteld door Cruijff, nipt de nacompetitie te halen, maar daarna ging het in de achtste finales direct fout tegen latere finalist Toluca.
Chivas USA
Eerder moest Cruijff al via de media vernemen dat hij was aangesteld als adviseur van Chivas USA. In zijn column in Telesport liet Cruijff destijds weten dat van een dienstverband geen sprake was.
De T.
Die arme Johan. Hij weet nooit van iets af en toch wordt altijd z'n naam genoemd. :smallgrin.gif:

Gebruikersavatar
InnerHarbour
Berichten: 20534
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 1:09 am

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door InnerHarbour » ma dec 03, 2012 12:12 pm

wimpey schreef:Jopie is eruit gebeukt bij Chivas. :smallgrin.gif:
Mooi, dan kan hij zijn onverdeelde aandacht aan Ajax schenken. :hypocrite.gif:
YNWA

Gebruikersavatar
Ajaciedjuh
Berichten: 23000
Lid geworden op: do mei 20, 2004 11:16 am

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Ajaciedjuh » ma dec 03, 2012 12:21 pm

InnerHarbour schreef:
wimpey schreef:Jopie is eruit gebeukt bij Chivas. :smallgrin.gif:
Mooi, dan kan hij zijn onverdeelde aandacht aan Ajax schenken. :hypocrite.gif:
Hij is toch klaar? :hypocrite.gif:
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41022
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Marillion » ma dec 03, 2012 12:21 pm

Van 't Schip zal zijn langste tijd daar dan ook wel hebben gehad.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
InnerHarbour
Berichten: 20534
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 1:09 am

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door InnerHarbour » ma dec 03, 2012 12:23 pm

Ajaciedjuh schreef:
InnerHarbour schreef:
wimpey schreef:Jopie is eruit gebeukt bij Chivas. :smallgrin.gif:
Mooi, dan kan hij zijn onverdeelde aandacht aan Ajax schenken. :hypocrite.gif:
Hij is toch klaar? :hypocrite.gif:
:ajaxsmiley.gif:
YNWA

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33897
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Duke » ma dec 03, 2012 1:03 pm

Johan Neeskens is ook weer beschikbaar.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Alexander
Berichten: 8571
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 5:19 pm

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Alexander » ma dec 03, 2012 1:11 pm

Ik ben Johan iedere dag dankbaar dat hij zich weer met Ajax is gaan bemoeien. Ik ben verschrikkelijk blij met de manier hoe het nu bij onze club gaat. Ik word er heel erg gelukkig van dat de Boer en Bergkamp op de bank bij het eerste zitten, dat Jonk en nog een groot aantal grote ex-voetballers van onze club zich bemoeien met de jeugd en dat Overmars en Sar de club bedrijfsmatig runnen. Ajax is op de weg terug!

GangstaRiB
Berichten: 16863
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 10:44 pm
Locatie: Purmerend

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door GangstaRiB » ma dec 03, 2012 1:16 pm

Alexander schreef:Ik ben Johan iedere dag dankbaar dat hij zich weer met Ajax is gaan bemoeien. Ik ben verschrikkelijk blij met de manier hoe het nu bij onze club gaat. Ik word er heel erg gelukkig van dat de Boer en Bergkamp op de bank bij het eerste zitten, dat Jonk en nog een groot aantal grote ex-voetballers van onze club zich bemoeien met de jeugd en dat Overmars en Sar de club bedrijfsmatig runnen. Ajax is op de weg terug!
Grootste pluspunt is de rust die teruggekeerd is. Dat heeft de grootste onruststoker wel voor elkaar gekregen, weliswaar dmv Noord Koreaanse praktijken. En gelukkig dat Frank de boel is gaan runnen. Ga dat aub niet op het conto van Cruijff schrijven.

Gebruikersavatar
bryan
Berichten: 4544
Lid geworden op: do sep 25, 2003 5:46 pm
Locatie: Europa

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door bryan » ma dec 03, 2012 6:03 pm

Gaat het goed: "Maar dat is dan ook logisch."
Gaat het slecht: "Ik weet van niets."

Gebruikersavatar
999
Berichten: 59088
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door 999 » di dec 04, 2012 9:46 am

JOHAN CRUIJFF IS ADVISEUR AF

GUADALAJARA – Johan Cruijff fungeert niet langer als topadviseur van de Mexicaanse voetbalclub Chivas Guadalajara. Volgens de 11-voudige landskampioen is de samenwerking met de legendarische oud-voetballer beëindigd wegens het „niet bereiken van de gestelde doelen”. Cruijff, die zelf officieel niet op de hoogte is gesteld van de breuk, werd in februari van dit jaar aangetrokken door eigenaar Jorge Vergara om de weggezakte topclub in technisch opzicht te hervormen. De voormalige nummer 14 stelde in april oud-international John van ’t Schip als trainer aan. De ex-Ajacied mag volgens de clubleiding in functie blijven ondanks de tegenvallende resultaten.

Hans Westerhof, directeur technische zaken bij Pachuca, is „zeer verbaasd’’ over het plotselinge ontslag. „Om de voetbalfilosofie gaat het volgens mij niet, want wat dat betreft staat Vergara vierkant achter de ideeën van Cruijff. De hele filosofie over de wijze van opleiden, trainen en spelen onderschrijft Vergara.”

Maar het geduld na de vroege internationale uitschakeling en de slappe competitie is bij Vergara alweer op. Westerhof: „Vroeger was hij niet zo. Toen ik Chivas trainde en je met een goed langetermijnplan kwam, dan werd dat uitgevoerd. Daarom dacht ik echt dat Cruijff zijn twee jaar wel zou volmaken.”

De nalatenschap van negen maanden adviseurschap Cruijff bestaat uit: het verwijderen van het kunstgras uit stadion Omnilife, het halen van twee nieuwe spelers en een complete Nederlandse technische leiding.
De T.

Gebruikersavatar
666
Site Admin
Berichten: 7077
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm
Locatie: vak 122 in de showroom van Handelshuis Ajax N.V.
Contacteer:

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door 666 » vr dec 07, 2012 1:46 am

Kan Johan Cruijff ook even een maand of negen adviseur van Heracles en Excelsior worden?
De nalatenschap van negen maanden adviseurschap Cruijff bestaat uit: het verwijderen van het kunstgras uit stadion Omnilife
Sign your name on
the dotted line:

.............................

Gebruikersavatar
999
Berichten: 59088
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door 999 » vr dec 07, 2012 9:36 am

LEVE EUROPA LEAGUE

Van de 48 overgebleven Europese deelnemers aan de Champions- en Europa League 2013 komt er slechts één uit Nederland. Dramatisch weinig met zes inschrijvingen bij aanvang van het seizoen. Kampioen Ajax, dat nota bene een poule moest overleven met de kampioenen van Spanje, Duitsland en Engeland, overwintert als enige. En dat na het vertrek van dragende spelers als Jan Vertonghen, Gregory van der Wiel, Vurnon Anita, Theo Janssen, Ismaïl Aissati en een geblesseerde Kolbeinn Sigthorsson. Terwijl PSV en FC Twente in allerminst indrukwekkende Europa Leaguepoules werden uitgeschakeld. Waarbij beide clubs de indruk wekten dit bewust te laten gebeuren met het oog op de nationale competitie. Vanwege de miljoeneninvesteringen in Eindhoven en Enschede nemen ze geen genoegen met minder dan een plaats in de Champions League volgend seizoen. Daarvoor moeten PSV en FC Twente eerste of tweede worden in de eredivisie. Dick Advocaat en Steve McClaren kunnen daar na de winterstop geen Europees voetbal bij gebruiken.

Intussen tonen ze zich bij Ajax, dat graag het kampioenschap prolongeert, juist dolblij met de Europa League. Opnieuw kijken ze in Amsterdam iets verder dan in Eindhoven en Enschede. Voor Frank de Boer staat de groei van het elftal en de persoonlijke ontwikkeling van zijn spelers voorop. De knock-outwedstrijden op internationaal niveau helpen daarbij. De trainer van Ajax gelooft net zo goed dat jonge talentvolle spelers sterker en weerbaarder worden als ze elke drie dagen aan de bak moeten. Nederlandse clubs en voetballers hebben moeite met een dergelijke regelmaat gezien de vracht aan punten die wordt gemorst rond internationale verplichtingen. Ervaring opdoen, brengt ze verder en zal zich later uitbetalen: sportief en financieel. Prestaties in Europa verhogen namelijk ook de marktwaarde van clubs en spelers. Een belangrijk facet voor clubs uit een opleidingsland als Nederland. Overigens kan een resultaat in Europa een impuls betekenen voor resultaten in de Nederlandse competitie. Zie de inhaalrace van Ajax vorig seizoen na de overwinning bij Manchester United. Na de zege op Old Trafford won Ajax de resterende twaalf competitieduels en werd kampioen.

Intussen heeft UEFA-voorzitter Michel Platini de Europa League een slechte dienst bewezen door ruimte te geven aan discussies over het schrappen van het tweede Europese bekertoernooi. Natuurlijk moet er iets bedacht worden om clubs te bewegen met hun sterkste formatie te spelen, tribunes (desnoods met stuntprijzen) vol te krijgen en de wedstrijden in poulefase tot het laatste moment interessant te houden. Een bijna onmogelijke opgave, maar wel een uitdaging voor de UEFA. Maar het toernooi de nek omdraaien zou een verschrikkelijke vergissing zijn. Het toernooi afschrijven omdat er maar één Nederlandse ploeg over is na de jaarwisseling, getuigt van fout opportunisme. Vorig seizoen en het jaar daarvoor was het toernooi met respectievelijk AZ en daarvoor PSV en FC Twente als kwartfinalisten in de knock-outfase nog een geweldig Europees bekertoernooi. De Europa League blijft een belangrijk en uitdagend internationaal toernooi voor clubs uit de subtop van Europa en dient voor veel profspelers als opleidingsplatform.

Wie het niet interessant vindt, kijkt niet of neemt niet deel. Dat laatste zou ongewenst kortzichtig zijn. Zeker voor Nederland als Europa Leagueland. Al is het niet realistisch om het jonge onervaren Ajax als grootste titelkandidaat te zien op 15 mei in de Amsterdam ArenA.
Valentijn Driessen, PR-De Telegraaf ...

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 13418
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:43 pm

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Arthur » vr dec 07, 2012 10:39 am

999 schreef:
Al is het niet realistisch om het jonge onervaren Ajax als grootste titelkandidaat te zien op 15 mei in de Amsterdam ArenA.
Mwa, ik zie Moisander en Alderweireld niet zo snel een Falcao in bedwang houden, maar goed, er is niks mis met optimisme :onfire.gif:

Le T.
Berichten: 5472
Lid geworden op: do mar 31, 2011 10:10 am

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Le T. » vr dec 07, 2012 2:34 pm

666 schreef:Kan Johan Cruijff ook even een maand of negen adviseur van Heracles en Excelsior worden?
Uiteraard. Hij is nooit te beroerd geweest om de expertise van Ajax gratis en voor niets weg te geven aan internationale concurrenten, waarom zou hij voor een nationale concurrent een uitzondering maken?
Wollt ihr den totalen Mensch?

Plaats reactie