De toekomst: post-Cruijff

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Je moet kiezen!

Cruijff (met De Boer, Bergkamp en Jonk)
57
69%
Van den Boog (met Van Gaal)
12
14%
Het lukt me niet!
14
17%
 
Totaal aantal stemmen: 83

Michael_B
Berichten: 10446
Lid geworden op: di sep 23, 2003 2:19 pm
Locatie: Alkmaar

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Michael_B » do sep 12, 2013 9:17 am

Hoorn kwam erin om de lange bal op Pelle te verdedigen en won geen 1 kopduel, zoals ik het me herinner...
Face your fears and live your dreams, No Fear

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23228
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Cruijff » do sep 12, 2013 9:20 am

Hij verloor er ook geen één... :smallgrin.gif:

Maar kom op jongens, we gaan nu wel heel erg off-topic. Dit topic is bedoeld om karren stront over Johan Cruijff heen te kieperen.

Gebruikersavatar
Thom
Berichten: 3202
Lid geworden op: wo sep 17, 2003 3:37 pm
Locatie: Den Haag

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Thom » do sep 12, 2013 9:39 am

wimpey schreef:
999 schreef: Misschien omdat ik een " ouwe " rot in het " vak " ben, al zolang AJAX supporter ben, maar ik durf toch te stellen dat ondanks de drie " gekregen " kampioenschappen AJAX al drie jaar lang bijna het allerslechtste voetbal speelt wat ik ooit van AJAX gezien heb.
Het is onzin en dat weet je zelf ook wel. Hier heb je een paar seizoenen waarin het vele malen slechter was: 08/09, 07/08, 05/06, 04/05, 00/01, 99/00, 98/99, 96/97. 92/93 was ook niet best. 88/89 en 87/88 waren ook naadje. En 89/90 was ook pet.
Kutclub eigenlijk, Wimpey!
De dood gaat ons niet aan. Zolang we er zijn, is de dood er niet, en wanneer de dood er is, zijn wij er niet meer. Epicurus

Yopi
Erelid
Berichten: 13144
Lid geworden op: zo jan 06, 2013 2:25 pm

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Yopi » do sep 12, 2013 9:40 am

De voorzitter benadrukt dat Van der Aat gewoon lid had kunnen worden. „Er is een ledenbeleid geformuleerd, dat met enkele aanpassingen door de leden is vastgesteld. In ons ledenbeleid proberen we iedereen gelijk te behandelen, want het kan natuurlijk niet één, twee, drie zo zijn, dat er naar de omstandigheden rond een persoon wordt gekeken. Als hij aan de criteria voldoet en hij wordt voorgedragen – en dat is bij Henri het geval – dan is het prima. Henri kreeg het lidmaatschap aangeboden en dat is eind juli naar hem gecommuniceerd, waarna er in de derde week van augustus veel ophef ontstond. Daarna hebben we ons als bestuursraad samen met Henri de vraag gesteld of het verstandig is dat hij lid wordt. Die heeft hij zelf dus met ’nee’ beantwoord.”
1. Wie heeft Van der Aat het lidmaatschap aangeboden?
2. Het maakt niet uit dat door het falen van deze man Ajax miljoenen heeft moeten afschrijven? Wat zijn dan de criteria?

Wat die discussie over het aankoopbeleid betreft: we moeten ook in beschouwing nemen dat Ajax jarenlang rode cijfers schreef. Van Basten draaide er meer dan dertig miljoen door en Martin Jol liet zich met de overbodige transfers van El Hamdaoui, Lodeiro, Atouba, enz. ook niet onbetuigd. Net te doen alsof er in die tijd meer ruimte was voor de jeugd slaat nergens op.

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23228
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Cruijff » do sep 12, 2013 9:49 am

Yopi schreef:
De voorzitter benadrukt dat Van der Aat gewoon lid had kunnen worden. „Er is een ledenbeleid geformuleerd, dat met enkele aanpassingen door de leden is vastgesteld. In ons ledenbeleid proberen we iedereen gelijk te behandelen, want het kan natuurlijk niet één, twee, drie zo zijn, dat er naar de omstandigheden rond een persoon wordt gekeken.
Wat een belachelijk stukje tekst, echt een zielig stukje cirkel redeneren met argumenten waar je gewoon de kriebels van krijgt. "Volgens de statuten is dit niet belachelijk, dus is het belachelijk dat mensen ons er op wijzen dat we van plan zijn een belachelijke actie uit te halen."

Dan denk ik toch vooral :kots: maar opzich ook wel :excited.gif: ! Wat een grapjassen zitten er toch in die bestuursraad. :biggrin.gif:

Het toont meer en meer aan hoe fijn het is dat JC de bezem er door heeft gehaald om dit soort dubieuze types zo hard mogelijk van het pluche te schoppen. Zoals op één van de spandoeken stond die de jongens hadden gemaakt die ons bij Jong Ajax-Jong Twente een flyer gaven: Van der Aat lid, Henrichs zonder gebit

Le T.
Berichten: 5472
Lid geworden op: do mar 31, 2011 10:10 am

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Le T. » do sep 12, 2013 10:48 am

Yopi schreef:
Le T. schreef:Dat soort spelers zijn per definitie zeldzaam. Die paar die er dan zijn worden er sinds de Cruijffrevolutie stelselmatig uitgewerkt of buiten gehouden. Spelers met bijzondere kwaliteiten moet De Boer niet.
Je bedoelt die wisselspeler van Fiorentina, pardon, van Malaga?

Suarez was onhoudbaar toen Liverpool kwam. Je weet hoe hij is als hij zich kan verbeteren.
Ik kan niet in Suarez zijn hoofd kijken, maar hij veranderde wel ineens van een speler die zeker niet bij het eerste de beste bod wegging in een speler die snel koos voor iets heel anders dan zijn droomclub. Verder gaat het niet om El Hamdaoui, hoewel dat natuurlijk wel getuigt van weinig waardering bij zowel trainer als publiek voor bijzondere balcontrole. Maar ook Ozbiliz werd weinig tijd gegund, terwijl Ebicilio eerst een verkeerde mentaliteit moest laten zien voor De Boer hem opgaf. Voor Maher was geen interesse, Aissaidi moest ook op een koopje en nederig vragen of hij alsjeblieft in dat mooie stadion mocht spelen, voor Narsingh werd dan wel behoorlijk de knip getrokken, maar dat is dan weer een speler die zijn gebrekkige baltoetsen compenseert met atletisch vermogen en daarmee een soort Boerrigter is, een onetrickpony. Sightorson zou best een nuttige speler kunnen worden, maar dat is er ook niet eentje die iets bijzonders met een bal kan, maar misschien is het een logische keuze als je maar niet kunt beslissen of je Dost nou wel of niet wil hebben.

Op die manier hou je na 6 transferperiodes steeds minder techniek en creativiteit over, gewoon omdat je er niet voor kiest. Dan moet je niet het huidige voetbal de schuld geven van het feit dat met zijn allen achterin blijven Ajax vrij ongevaarlijk maakt.
Wollt ihr den totalen Mensch?

wimpey
Berichten: 51976
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door wimpey » do sep 12, 2013 11:16 am

Le T. schreef: Ik kan niet in Suarez zijn hoofd kijken, maar hij veranderde wel ineens van een speler die zeker niet bij het eerste de beste bod wegging in een speler die snel koos voor iets heel anders dan zijn droomclub.
Denk je serieus dat Jol hem wel had kunnen behouden? Lijkt me stug…

Le T.
Berichten: 5472
Lid geworden op: do mar 31, 2011 10:10 am

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Le T. » do sep 12, 2013 11:45 am

wimpey schreef:
Le T. schreef: Ik kan niet in Suarez zijn hoofd kijken, maar hij veranderde wel ineens van een speler die zeker niet bij het eerste de beste bod wegging in een speler die snel koos voor iets heel anders dan zijn droomclub.
Denk je serieus dat Jol hem wel had kunnen behouden? Lijkt me stug…
Ik denk wel tot het einde van het seizoen ja. Die liet hem immers veel meer vrijheid om uit te blinken en zich in de kijker te spelen. Dit rook naar een overhaast vertrek.
Wollt ihr den totalen Mensch?

wimpey
Berichten: 51976
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door wimpey » do sep 12, 2013 11:54 am

Le T. schreef: Ik denk wel tot het einde van het seizoen ja. Die liet hem immers veel meer vrijheid om uit te blinken en zich in de kijker te spelen. Dit rook naar een overhaast vertrek.
Suarez heeft 1(!) potje tegen Milan onder FdB gespeeld. En een oefenpot tegen HSV, waarin ie 2 keer scoorde.

Suarez blonk in 10/11 trouwens niet uit. EH, op een aardig begin na, evenmin. Jol's "tactiek" van 'alles zo snel mogelijk richting Mounir en Luis' had een kleine beperking: op het moment dat Luis en Mounir er weinig tot niets van bakten had Ajax een onoverkomelijk probleem.

Het Jol-effect was van korte duur. RVDB had hem moeten laten gaan toen hij in 2010 naar Fulham wilde. Nu liet hij zich chanteren doordat Jol de komst van EH erdoor wilde drukken.

Yopi
Erelid
Berichten: 13144
Lid geworden op: zo jan 06, 2013 2:25 pm

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Yopi » do sep 12, 2013 12:02 pm

@Le T: en wat was daar zo belangrijk aan geweest? Hebben we hem echt gemist dat halve jaar? :confused.gif:
Ik denk juist het tegendeel. De Boer kon meteen gaan werken aan een team dat speelde op de manier die hem voor ogen stond. Op Suarez bouwen had geen zin meer. Die was sowieso snel vertrokken.

Nee, we kunnen niet in het hoofd van Suarez kijken, maar we kunnen wel wat afleiden uit zijn gedrag van de afgelopen jaren. Dat is dat het gedaan is met zijn loyaliteit tegenover de club waar hij speelt op het moment dat hij zich denkt te kunnen verbeteren.

Jol zette al zijn kaarten op Suarez, maar tot een titel heeft dat niet geleid. Gegokt en verloren. :aai.gif:

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Jöhnk » do sep 12, 2013 12:04 pm

wimpey schreef:
999 schreef: Misschien omdat ik een " ouwe " rot in het " vak " ben, al zolang AJAX supporter ben, maar ik durf toch te stellen dat ondanks de drie " gekregen " kampioenschappen AJAX al drie jaar lang bijna het allerslechtste voetbal speelt wat ik ooit van AJAX gezien heb.
Het is onzin en dat weet je zelf ook wel. Hier heb je een paar seizoenen waarin het vele malen slechter was: 08/09, 07/08, 05/06, 04/05, 00/01, 99/00, 98/99, 96/97. 92/93 was ook niet best. 88/89 en 87/88 waren ook naadje. En 89/90 was ook pet.
Vergeet 09/10 niet! Opportunistisch toevalsvoetbal.

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23228
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Cruijff » do sep 12, 2013 12:06 pm

Op het moment dat je Le T. in dit topic ziet posten kun je er in ieder geval gerust op zijn dat er geen 3 jaar oude koeien uit een sloot zullen worden gehaald. :smallgrin.gif:

wimpey
Berichten: 51976
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door wimpey » do sep 12, 2013 12:07 pm

Jöhnk schreef: Vergeet 09/10 niet! Opportunistisch toevalsvoetbal.
Dat vond ik 1 seizoen lang best om uit te houden. Alles op Luis, Demy die de 2e ring onder vuur nam, Toby en Jan met die vuurpijlen van achteruit.

10/11 onder Jol mag in dat lijstje niet ontbreken trouwens. Dát was slecht! Ajax - NEC, Ajax - ADO, Ajax - Utreg, AZ - Ajax. Auxerre - Ajax. Zó.

Yopi
Erelid
Berichten: 13144
Lid geworden op: zo jan 06, 2013 2:25 pm

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Yopi » do sep 12, 2013 12:14 pm

Luis uit vorm of geschorst, toen was het snel afgelopen. Het elftal was op drijfzand gebouwd.

Jol is ook niet zo'n goede coach. Zit niet voor niets bij Fulham.

Le T.
Berichten: 5472
Lid geworden op: do mar 31, 2011 10:10 am

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Le T. » do sep 12, 2013 12:22 pm

Yopi schreef:@Le T: en wat was daar zo belangrijk aan geweest? Hebben we hem echt gemist dat halve jaar? :confused.gif:
Ik denk juist het tegendeel. De Boer kon meteen gaan werken aan een team dat speelde op de manier die hem voor ogen stond. Op Suarez bouwen had geen zin meer. Die was sowieso snel vertrokken.

Nee, we kunnen niet in het hoofd van Suarez kijken, maar we kunnen wel wat afleiden uit zijn gedrag van de afgelopen jaren. Dat is dat het gedaan is met zijn loyaliteit tegenover de club waar hij speelt op het moment dat hij zich denkt te kunnen verbeteren.

Jol zette al zijn kaarten op Suarez, maar tot een titel heeft dat niet geleid. Gegokt en verloren. :aai.gif:
Volgens mij heeft hij wel serieuze ambities met Ajax gehad, en hij was inderdaad snel weg maar ik denk dat het bij hem ook ging om de sportieve verbetering, en De Boer was voor hem een sportieve verslechtering in die zin dat hij anders moest gaan spelen. Ik had destijds trouwens flinke kritiek op Jol omdat hij Suarez teveel zijn gang liet gaan.

Maar dat doet er niet aan af dat er sinds de schuurpapieren revolutie en de komst van De Boer een patroon is ontstaan: Spelers met een bijzondere balvaardigheid en creativiteit vertrekken, en bij nieuwe spelers wordt gekozen voor hooguit een degelijke techniek. Dan heb je op een gegeven moment geen spelers meer over die iets kunnen met een zich ingravende tegenstander en heb je geen team meer over dat tegen een internationale topclub zijn 'eigen' Ajaxspel kan spelen.
Wollt ihr den totalen Mensch?

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23228
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Cruijff » do sep 12, 2013 12:23 pm

Een goede coach vind ik Jol wel, kan goed spelers over hun bol aaien, zet een gedurfd spelletje mee waarmee je AC Milan in de Arena met de kont tegen het eigen doel aan zet. Hij wil de supporters een beetje paaien, weet voor wat voor soort dingen die naar het stadion komen en regelt dat soort dingetjes vervolgens ook.

Een goede manager en totaal uithangbord voor een grote topclub vind ik hem niet, zeker niet als die club zo'n duidelijke identiteit als Ajax heeft. Daarvoor heeft hij te weinig oog voor jeugd, voor opleiding en is hij teveel met randzaken zoals het toeschuiven van leuke transfers aan gappie Mino Raiola bezig.

Gebruikersavatar
999
Berichten: 59101
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door 999 » do sep 12, 2013 12:24 pm

wimpey schreef:
999 schreef: Zonder ouwe koeien uit de sloot te halen, maar als andere trainers met Sana, Boerrigter en Van der Hoorn, Schöne enz. waren aan komen zetten weet ik wel hoe de column en de tirades van JC, Derksen en de T. er uit hadden gezien.
Wat hebben jullie tegen Schöne? Transfervrije basisspeler van kampioensploeg.

En Voetske, vind je het niet erg vroeg om vd Hoorn nu al af te zagen? Heeft hij al hopeloos gefaald in Ajax-shirt?
Volgens mij lees je weer niet goed Willem, ik zaag niks af.Dat zouden bovenstaande personen hebben gedaan op het moment dat Jol en die ander vrinden van jou hem hadden gecontracteerd, rücksichtslos net onder z'n knieën .. Dat was mijn punt.Maar jij maakt er weer natuurlijk iets anders van ..

Als jij Schöne als huidige meetpunt w.b. kwaliteit in dit AJAX goed vind, nou dan weet ik het wel ...

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23228
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Cruijff » do sep 12, 2013 12:29 pm

Als meetpunt van Schöne voor Ajax als mondiale topclub vind ik hem niet goed genoeg, nee.

Als meetpunt van Lasse Schöne die je benchmarkt langs het huidige team van Ajax vind ik het wel een aardige aanvulling. Hij is niet veel minder dan de rest. Want ehhh, deze Ajax selectie kan er toch geen ene jota van? Dat roepen wij hier op dit forum wekelijks in koor in elk wedstrijd topic.

Yopi
Erelid
Berichten: 13144
Lid geworden op: zo jan 06, 2013 2:25 pm

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Yopi » do sep 12, 2013 1:17 pm

Le T. schreef:Maar dat doet er niet aan af dat er sinds de schuurpapieren revolutie en de komst van De Boer een patroon is ontstaan: Spelers met een bijzondere balvaardigheid en creativiteit vertrekken, en bij nieuwe spelers wordt gekozen voor hooguit een degelijke techniek.
Sinds de fluwelen revolutie en de komst van De Boer? Noem mij één trainer van de afgelopen vijftien jaar die géén spelers heeft aangetrokken met een hooguit degelijke techniek. Er zijn trainers geweest die uitsluitend spelers aantrokken met een hooguit degelijke techniek. En zelfs trainers die spelers aantrokken met niet eens een hooguit degelijke techniek.

Ajax moet het hebben van het scouten, opleiden en beter maken van jonge spelers, kortom, het aantrekken van spelers die bijzonder kunnen worden. Dat is nog niet zo gemakkelijk. Alleen bijzondere balvaardigheid en creativiteit volstaat immers niet. Lucas Andersen bijvoorbeeld kan alles met een bal, maar hij is fysiek en mentaal geen bikkel.

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47975
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door peter » do sep 12, 2013 5:07 pm

Ajax - NEC onder Jol

Dat was genieten geblazen. 999 zat op het puntje van zijn stoel. :smallgrin.gif:

LucaS
Berichten: 53591
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door LucaS » do sep 12, 2013 6:00 pm

Volgens mij vergeleek 999 niet met Jol. Maar dat Ajax voetbal speelt dat ongelooflijk saai is en kwalitatief niet al te hoogstaand, dat mag je niet zeggen. Tenzij je erbij vertelt dat het allemaal de schuld van JOR en van Gaal is.
I think I lost my fucking headache

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47975
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door peter » do sep 12, 2013 6:21 pm

Het voetbal onder Jol was zeker niet saai, maar wel ongelooflijk slecht. Ondergrens was er niet, want het was Rrrren je rot. Soms amusant om naar te kijken, soms ook tenenkrommend slecht. Bovenal had het helemaal niets met Ajax te maken. We speelden voetbal a la Reading. Lekker rennen, pompen en doen, maar zonder een basis win je geen prijzen en win je ook nooit van sterkere tegenstanders. Het spelletje zonder idee wordt namelijk altijd beter uitgevoerd door teams met betere, individuele spelers. Potjes zoals onder de Boer tegen City, PSV, Manchester United, maar ook Twente en Milan lieten zien waar je toe in staat bent als je met een idee speelt. Dan speel je dus gewoon op subtop niveau. Dat gevoel had ik nou nooit met Jol.

Le T.
Berichten: 5472
Lid geworden op: do mar 31, 2011 10:10 am

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Le T. » do sep 12, 2013 10:41 pm

Yopi schreef:
Le T. schreef:Maar dat doet er niet aan af dat er sinds de schuurpapieren revolutie en de komst van De Boer een patroon is ontstaan: Spelers met een bijzondere balvaardigheid en creativiteit vertrekken, en bij nieuwe spelers wordt gekozen voor hooguit een degelijke techniek.
Sinds de fluwelen revolutie en de komst van De Boer? Noem mij één trainer van de afgelopen vijftien jaar die géén spelers heeft aangetrokken met een hooguit degelijke techniek. Er zijn trainers geweest die uitsluitend spelers aantrokken met een hooguit degelijke techniek. En zelfs trainers die spelers aantrokken met niet eens een hooguit degelijke techniek.

Ajax moet het hebben van het scouten, opleiden en beter maken van jonge spelers, kortom, het aantrekken van spelers die bijzonder kunnen worden. Dat is nog niet zo gemakkelijk. Alleen bijzondere balvaardigheid en creativiteit volstaat immers niet. Lucas Andersen bijvoorbeeld kan alles met een bal, maar hij is fysiek en mentaal geen bikkel.
Dat is zeker niet makkelijk, daarom moet je ook mensen hebben die daar bekwaam in zijn. Je moet het echte grote talent door alle gebreken heen zien, en het gebrek daaraan door alle snelheid en blakende vorm heen zien. Dat kan het TH niet.

Op zich geldt voor spelers als Schone dat het heel aardige voetballers zijn, alleen van aardige voetballers kun je er niet teveel tegelijk opstellen, en zeker niet in de voorste linies. En de trend is duidelijk, steeds best aardige voetballers die erbij komen, grotendeels althans, en steeds lastige, onberekenbare, grillige, maar creatieve en balvaardige spelers die vertrekken of helemaal niet hoeven komen. Daar is het huidige voetbal een logisch gevolg van.
Wollt ihr den totalen Mensch?

Gebruikersavatar
Ajaciedjuh
Berichten: 23000
Lid geworden op: do mei 20, 2004 11:16 am

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Ajaciedjuh » vr sep 13, 2013 5:40 am

Telesport

Marc Overmars: ’Het nieuwe beleid is dat Ajax niet meer koopt om het kopen’

TEGEN DE STROOM IN


• Marc Overmars geeft zijn visie over het spelersbeleid van Ajax na het sluiten van de transfertermijn. De directeur voetbalzaken is tevreden met het eindresultaat en beschouwt Lerin Duarte als extraatje. „We zijn bij hem teruggekomen door de klaplong van Siem de Jong. Hij is niet de specifieke vervanger van Christian Eriksen.” FOTO: HANS VAN TILBURG

AMSTERDAM – Direct na het sluiten van de transfermarkt daalde voor het eerst hevige kritiek neer op de nieuwe Ajax-leiding. De hoofdstedelijke trots zou door een gebrek aan slagkracht de landstitel hebben vergooid, het lachertje van de Champions League worden en de Fluwelen Revolutie kon als mislukt worden beschouwd. Directeur voetbalzaken Marc Overmars lacht om zoveel opportunisme. „Wij weten heel goed waar we mee bezig zijn, roeien alleen tegen de stroom in.” TELESPORT legde de 86-voudig international een aantal stellingen voor.

door VALENTIJN DRIESSEN & MIKE VERWEIJ
Ajax is de grote verliezer van de zomer. Door het vertrek van Christian Eriksen, Toby Alderweireld en een gebrek aan slagkracht op de transfermarkt kan Frank de Boer de landstitel vergeten?

„Spelers van het niveau Christian Eriksen liggen niet voor het oprapen. Je kan Dusan Tadic voor miljoenen kopen, maar zo’n handelwijze past niet in onze filosofie. Nu kijken we eerst of we zelf een vervanger in huis hebben en anders schakelen we naar een betaalbaar alternatief met potentie. We zijn bezig geweest met Filip Djuricic van Heerenveen. Die voelde zich niet happy in de positie waarop Frank de Boer hem wilde laten spelen bij Ajax. Dan houdt het op en Djuricic vertrok naar Benfica. Mijn hele leven heb ik al de naam gierig te zijn, maar ik zou niets liever dan veel geld uitgeven voor een jonge, talentvolle speler met geweldige kwaliteiten. Marco van Ginkel was zo’n uitzondering op de regel. In mijn tijd zou Ajax het vertrek van Dennis Bergkamp en Wim Jonk niet kunnen opvangen. Is gelukt. Later hetzelfde verhaal met Jari Litmanen en ook dat lukte. Schrijf Ajax niet af.”

De Ajax-directie doet niets anders dan de visie van Johan Cruijff ten uitvoer brengen.

„Ja, het is de visie Cruijff, maar ook van Frank de Boer, Wim Jonk, Dennis Bergkamp en Marc Overmars. We leiden spelers op om ze te verkopen. Maar dan moeten de jongens daarachter wél goed genoeg zijn om de opengevallen gaten op te vullen. En dat is nu gewoon niet zo. Niet voor niets zijn het bijna alleen de buitenlanders als Viktor Fischer en Christian Eriksen die de stap van de A-junioren naar het eerste hebben gemaakt. Daarom moet er een inhaalslag worden gemaakt en werken we met een ’gouden lijst’. Daarvan hebben we Nathan Leyder, Vaclav Cerny, Riechedly Bazoer, Markus Bay, Sam Hendriks, Ottar Magnus Karlsson en Anwar El-Ghazi gehaald. Twee of drie van hen gaan niet alleen het eerste halen, maar ook de top. Zo niet, dan mag mijn kop eraf. Door naast op te leiden goed ’door minpunten van jonge spelers heen te kijken’ zwemmen we anders dan alle andere vissen, zwemmen we tegen de stroom in. Dusan Tadic is nu niet meer te halen, maar hadden we twee jaar geleden van FC Groningen moeten kopen of nog eerder… En Nacer Chadli had de dag na de bekerwedstrijd tegen AGOVV van ons moeten zijn. We moeten spelers niet meer dood scouten, want daar zijn we in Nederland goed in. Als we de vruchten gaan plukken van de hervormingen in de opleiding en de jong aangetrokken spelers doorbreken, als alles samenvalt, kunnen we stunten in Europa.”

Ajax is bereid in de winterstop de portemonnee te trekken om de vierde landstitel op rij veilig te stellen.

„Zeker. Financieel kan het ook. Als iets niet functioneert – je kan niet allemaal voltreffers hebben – zullen we niet schromen aankopen te doen. Zeker als dat de kans op de landstitel vergroot. Je krijgt niet de tijd om te wachten tot de 16-jarige talenten 19 jaar zijn. Het kampioenschap blijft het belangrijkste omdat het een plaats in de Champions League oplevert. Ik wil dat Ajax ieder jaar in die vissenkom in Monaco ligt. Dat is voor de continuïteit van de club belangrijker dan een keer overwinteren in de Champions League. Aan de andere kant was mijn drive om voor Ajax te kiezen, dat we willen stunten in de Champions League. We worden weleens voor gek verklaard, maar we geloven in onze Europese kansen als alles samenvalt. Nu wordt het moeilijk, maar dat zou het ook zijn met Eriksen en Alderweireld in de ploeg. We kunnen het nu zelfs in Nederland moeilijk krijgen als twee of drie spelers voor langere tijd wegvallen.”

Bij Feyenoord was het na twee duels crisis en bij Ajax is – voor speelronde zes en na het sluiten van de transfermarkt – ’de Fluwelen Revolutie mislukt’. Het opportunisme regeert.

„De opmerking dat de Fluwelen Revolutie is mislukt, zat er natuurlijk aan te komen. En misschien zit er eens een minder jaar tussen, dat kan. En als je Feyenoord ziet: die club is tweede en derde geworden. Die prestatie is nog knapper dan dat Ajax kampioen werd. Ik kan niet bij Feyenoord in de keuken kijken, maar men heeft alleen Graziano Pelle kunnen kopen en komt van zó ver. Voor mij is het opportunisme totaal onverklaarbaar.”

Een of twee miljoenenaankopen hadden Ajax wel een goede kans gegeven tegen FC Barcelona en AC Milan.

„Al hadden Filip Djuricic, Dusan Tadic én Marco van Ginkel wel meegespeeld, dan was FC Barcelona nog van een andere orde. Met één of twee miljoenenaankopen hadden we ook niet van FC Barcelona gewonnen.”

Het kapitaal moet op het veld staan en niet op de ABN-Amro-rekening.

„We stoppen ons geld in de opleiding, de scouting in en om Amsterdam, in buitenlandse toptalenten en we zullen in de winterstop direct inzetbare spelers halen als dat moet. Nogmaals, als iemand duidelijk een meerwaarde is, schromen we echt niet om een flinke som op tafel te leggen. Dat hebben we bij Marco van Ginkel wel bewezen, voor wie we meer wilden betalen dan Chelsea. En we hebben dat geld dankzij het nieuwe beleid nu ook. De financiële situatie is goed. Luciano Narsingh had hier – en niet bij PSV – gezeten als we er in de zomer van 2012 financieel net zo hadden voorgestaan als nu. Maar ondanks ons eigen vermogen zullen we nooit kopen om het kopen, simpelweg omdat wij niet meer willen werken zoals in het verleden bij Ajax is gebeurd. Natuurlijk kun je Luis Suarez voor 22 miljoen euro verkopen, maar als je ook Albert Luque hebt gehaald met een jaarsalaris van 2,1 miljoen euro netto, bruto maal twee en dan vier jaar. Dat is ruim 16 miljoen hè, foetsie. Om over Miralem Sulejmani maar niet te praten.”

„Ons beleid is geen zuinigheid, want wat wij met die jonge buitenlandse spelers doen, durft geen enkele andere club. Betalen zij vijf ton of meer voor een speler die 16 is? Viktor Fischer kostte 1,8 miljoen euro, maar had je hem eerder gekocht, dan had je hem voor drie ton. ZuidAmerika hebben we laten varen, omdat rechten van spelers vaak in het bezit van meerdere mensen zijn. De landen waar we wel kunnen scoren – België, Denemarken, Zweden, IJsland en een aantal Balkanlanden – hebben we heel goed in kaart en daar zullen we vol induiken. Hoe kan het in godsnaam dat in IJsland waar 300.000 mensen wonen zoveel goede spelers doorbreken? Dat heeft met mentaliteit te maken. In verhouding met andere clubs hebben we heel veel geld voor dit soort spelers over.”

„We hebben twee nieuwe jeugdscoutmanagers aangesteld voor de samenwerkingsverbanden met de Amsterdamse amateurclubs. Ook de commissarissen vinden dat Amsterdam weer ons terrein moet zijn. Wanneer breekt er weer eens een Amsterdams straatschoffie door? En daarnaast volgen we het buitenlandse spoor. Ik weet wel dat sommigen zeggen: moet dat nou al die buitenlanders? Maar we hebben 240 spelers in de opleiding. We hebben zes buitenlandse jongens gehaald en hadden er twee lopen. Dat is – dan moet ik even snel rekenen – net drie procent. .”

De interesse in Ola John en Eljero Elia getuigt van paniek en er is te laat geschakeld.

„Ola John werd onverwachts een optie, omdat ze bij Benfica zeven Serviërs hadden gehaald en hij mocht worden verhuurd. Het was jammer dat twee spelers voor hem het weekeinde voor de transferdeadline een blessure opliepen. Ola was een – zoals Frank de Boer het altijd zegt – buitenkansje. En alle andere namen, die ik lees… ik informeer naar zes, zeven spelers, omdat ik altijd op de hoogte wil zijn. Eljero Elia was niet echt een optie. Het was geen paniekvoetbal, omdat we niemand moésten halen. Maar Ola hadden we er graag bij willen hebben.”

Marco van Ginkel heeft een grote fout gemaakt door voor Chelsea en niet voor Ajax te kiezen.

„Hij heeft geen fout gemaakt, want hij wilde dolgraag naar Ajax. Chelsea was zijn eigen keuze niet. Of het voor zijn ontwikkeling beter was geweest naar Ajax te gaan? Duizend procent. We hebben deze transferperiode nog geprobeerd hem te halen op huurbasis. Maar Chelsea liet hem helaas niet gaan.”

Adam Maher naar PSV laten vertrekken, is verkeerde zuinigheid gebleken.

„Maher heeft niets met geld te maken, want het bedrag hadden we zo kunnen neertikken. Het niet laten doorgaan van de transfer is onze technische keuze geweest. Zo doen we het. Punt. Het heeft daarom ook niets met slagkracht te maken.”

Als dit seizoen een fiasco wordt, stap ik op.

„Nee.”
Laatst gewijzigd door Ajaciedjuh op vr sep 13, 2013 5:53 am, 2 keer totaal gewijzigd.
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

Gebruikersavatar
Ajaciedjuh
Berichten: 23000
Lid geworden op: do mei 20, 2004 11:16 am

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Ajaciedjuh » vr sep 13, 2013 5:41 am

Telesport
PSV steelt liever van de armen’

Van onze speciale verslaggevers
AMSTERDAM – Marc Overmars voelt niets voor een gentleman’s agreement tussen PSV, Feyenoord en Ajax, waardoor de topclubs van elkaars talenten afblijven. „Ik zit er anders in dan PSV. Bovendien op bestuurlijk niveau is er nooit zo’n afspraak geweest. Jeroen Slop werkt veertien jaar als directeur bij Ajax en er is nooit iets vastgelegd. Ik heb meer het idee dat dit iets tussen de scouts was van: ’Hé, we blijven van elkaars spelers af’. Ik zie dat anders. Als een speler van ons naar PSV, Feyenoord of FC Twente wil, moet hij gaan. Ook al is hij het pareltje van de opleiding. Maar als je een agreement maakt, waarom maak je die dan niet ook met FC Utrecht of Sparta? Dus je mag wel stelen van de armen, maar niet van de rijken… Overigens heeft PSV een groot voordeel dat de club dicht bij de Belgische grens zit. In een bepaalde straal mag je spelers jonger vastleggen. Daardoor hebben zij de Belg Zakaria Bakkali uit Luik al heel vroeg in de opleiding kunnen halen. Dat mogen wij niet.”
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

Plaats reactie