De toekomst: post-Cruijff

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Je moet kiezen!

Cruijff (met De Boer, Bergkamp en Jonk)
57
69%
Van den Boog (met Van Gaal)
12
14%
Het lukt me niet!
14
17%
 
Totaal aantal stemmen: 83

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33812
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

De toekomst: post-Cruijff

Bericht door Duke » wo feb 20, 2008 9:10 am

Een eigen topic over de nieuwe rol van El Salvador:
Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt
Van onze verslaggever Willem Vissers

AMSTERDAM - Johan Cruijff keert terug bij Ajax om het technisch beleid vorm te geven. De ledenraad van de Amsterdamse club vroeg hem dinsdag terug te keren op het oude nest. Het Ajax-bestuur stapt op.

Cruijff verklaarde zich bereid Ajax, dat in crisis verkeert, te helpen. Ajax en Cruijff buigen zich over de precieze invulling van de taken.

De 60-jarige Cruijff is voormalig speler en trainer van Ajax. Hij was ook adviseur, maar over die rol bestond geregeld onduidelijkheid. Als erelid mag hij de vergaderingen van de ledenraad bijwonen, wat hij normaliter vrijwel nooit doet.

Maar Cruijff arriveerde dinsdag tegen zeven uur bij de Arena, waar de ledenraad vergaderde over het rapport van de commissie-Coronel. Daarin wordt een kritisch beeld van het technische en bestuurlijke beleid van Ajax geschetst.

`Cruijff', zo meldde hij zich bij de intercom, voor de slagboom naar het vip-dek. Om kwart voor twaalf verliet hij de Arena met gierende banden, zonder commentaar te geven.

Cruijff haalde maandag in zijn column in de Telegraaf hard uit naar het beleid van Ajax. Zo vertelde de beste voetballer uit de Nederlandse geschiedenis dat de bestuursleden heel slecht beleid hebben gevoerd. `Ze zitten er vooral voor zichzelf en hebben geen verstand van de materie.'

Hij doelde daarmee op onder andere voorzitter John Jaakke, die tijdens de vergadering zijn wankele positie moest verdedigen voor de ledenraad, een machtig orgaan binnen Ajax. De ledenraad kan de voorzitter wegsturen.

Bovendien suggereerde Cruijff in zijn column oplossingen aan te dragen voor de problemen. `Maar mij is nooit iets gevraagd', stelde Cruijff. Hij zei ook dat hij wel begreep waarom ze hem niets vroegen, want dan zouden sommigen in de top moeten vrezen voor hun positie.

Het leek op een sollicitatie. Het bestuur van voorzitter Jaakke treedt na afloop van het seizoen af, als de gewenste nieuwe structuur is ingevoerd.

Dat Cruijff de vergadering bezocht was opvallend, door het gekozen moment en omdat het 60-jarige erelid vrijwel nooit een vergadering van de ledenraad bijwoont. `Sinds ik voorzitter van Ajax ben, had ik Cruijff nog nooit gezien bij een vergadering', zei Jaakke, die aantrad in 2003, na afloop
http://www.volkskrant.nl

Uiteraard ben ik blij dat Cruijff zich bereid heeft verklaard om Ajax te helpen. Ik ben alleen wel benieuwd hoe dat er allemaal uit komt te zien. Ik hoop dat onze verwachtingen niet te hoog gespannen zullen blijken te zijn.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Gebruikersavatar
Toppie
Berichten: 11419
Lid geworden op: di feb 24, 2004 5:43 pm

Bericht door Toppie » wo feb 20, 2008 9:19 am

Hij is nu op 538 de imitatie :smallgrin.gif:

Maurice
Berichten: 1620
Lid geworden op: ma jan 29, 2007 11:50 am
Contacteer:

Bericht door Maurice » wo feb 20, 2008 9:22 am

Nouja op een paar vlakken zal het hoe dan ook beter worden. Nu zitten er op bijna elke functie mensen zonder een echt Ajax hart, en vooral zonder een Ajax verleden. Met Cruijf, Van Basten, Witsche, en het Schip haal je zowieso al 4 clubiconen binnen die ook nog eens verstand van het spelletje hebben.

Nadeel-

Hooggespannen verwachtingen die misschien iets te hoog ligt bij de fans. Het is natuurlijk niet zo dat er van dit Ajax in ene het Ajax van vroeger staat. Dat zal ook niet gebeuren, want er is veel veranderd in de voetbal wereld (NL op de 7/8e plaats van de ranking, en geld is belangrijker geworden)

Voordelen-

-Met 4 van deze iconen zullen spelers waarschijnlijk weer wat sneller naar Ajax willen komen
-Ze begrijpen de gevoelens van de fans, en zullen waarschijnlijk meer aan onze wensen te gemoet komen.
-Ze gaan , en daar ben ik van overtuigt, het 4-3-3 systeem weer nieuw leven in blazen, of zowieso weer op zn Ajax voetballen
-Het zal van een club met vele eilanden weer 1 club worden....

Maarja, ieder voordeel heeft zn nadeel he...

Overigens denk ik niet dat Cruijf echt in dienst zal zijn bij Ajax, maar dat zijn rol als Adviseur en Vormer van Ajax gewoon veel meer een rol gaat spelen. Zeg maar ook een soort van ad-interim, tot dat het structureel weer goed staat bij Ajax.
Laatst gewijzigd door Maurice op wo feb 20, 2008 9:28 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Pompiedom

Gebruikersavatar
El Clavo
AT Toto winner 08/09
Berichten: 15396
Lid geworden op: do apr 29, 2004 6:42 pm
Locatie: Mijdrecht

Bericht door El Clavo » wo feb 20, 2008 9:26 am

Ik ken Witschge eigenlijk alleen nog maar van z'n feyenoord shirt :hypocrite.gif:

Maurice
Berichten: 1620
Lid geworden op: ma jan 29, 2007 11:50 am
Contacteer:

Bericht door Maurice » wo feb 20, 2008 9:30 am

Ik ken Witschge eigenlijk alleen nog maar van z'n feyenoord shirt
Klopt ook wel dat hij daar, kan me vergissen, langer heeft gespeeld dan bij Ajax, maar hij snapt wel wat Ajax is, en is toch een jeugdproduct.... misschien in icoon inderdaad niet op zn plaats.
Pompiedom

Gebruikersavatar
Toppie
Berichten: 11419
Lid geworden op: di feb 24, 2004 5:43 pm

Bericht door Toppie » wo feb 20, 2008 9:35 am

Wat we willen zien wat we al jaren missen is automatisme in het spel , pressievoetbal en geen balletje breed of balletje hoog naar voren. De kracht van Ajax ligt in het overrompelen van de tegenstander. Dit is nog alleen gebeurd tegen onze aartsvijand Feye%$#4. Maar ja dat ligt natuurlijk aan je spelers materiaal. Dus als van Basten en JC aan een speler vragen om bij Ajax wil komen voetballen is dat anders dan een van Geel of A5 koster. De drempel ligt natuurlijk een stuk lager.

Wat ook dus opvalt dat er dus geen echt gerichte aankopen zijn gedaan deze winterstop alleen Bruno. Die Kaffour kan het denk ik wel vergeten.

De spelers die we mogen zijn denk ik

Luque (misschien een twijfelgeval Marco kennende en een zwaar contract)
Rommelpot
Urzaiz
Collin
Horloge
Kaffour
Ogararu
Mitea
Leonardo ?
Kennedy ?

Die waarschijnlijk weggaan , dat is nu de tandem z'n kracht om spelers te houden maar wel van plan zijn weg te gaan

Heitinga
Stekelenburg
Huntelaar
Gabri
Davids
Perez (je weet maar nooit)

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58828
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Bericht door 999 » wo feb 20, 2008 9:35 am

CRUIJFF HELPT AJAX

Clubbestuur stapt op na reorganisatie

AMSTERDAM, woensdag
Het verenigingsbestuur onder leiding van John Jaakke zal Ajax verlaten nadat de reorganisatie van de club is afgerond. Verder heeft de ledenraad Johan Cruijff verzocht om de technische organisatie van de club door te lichten en in te kleuren. De legendarische nummer 14 heeft toegezegd dit te zullen doen. Op korte termijn zal met Cruijff besproken worden hoe één en ander uitgewerkt moet worden.

Daarmee kreeg de veelbesproken bespreking van het rapport van de commissie-Coronel toch een relatief happy end. Omdat de ledenraad aanvankelijk hoog had ingezet in de confrontatie met het verenigingsbestuur onder leiding van voorzitter John Jaakke. Allereerst moest het complete college Jaakke aftreden, dan zou de huidige raad van commissarissen (rvc) ontbonden moeten worden en vervolgens had de nieuwe rvc de complete directie moeten ontslaan. Dit hield dus in dat John Jaakke, Joop Saan, Hennie Henrichs (names Ajax in de rvc), de twee externe commissarissen Sjoerd van Loon en Frank Eijken en de drie directeuren Maarten Fontein (algemene zaken), Martin van Geel (technische zaken) en Jeroen Slop (financiële zaken) het veld zouden moeten ruimen.

Met deze spijkerharde voorwaarden op zak stapte de 24 man tellende ledenraad, inclusief de diverse ereleden, het voorgesprek in dat om 18.00 uur gehouden werd voordat om 20.00 uur de confrontatie met Jaakke & co op de agenda stond. Dit onderhoud zou een onverwachte wending krijgen, toen rond kwart voor zeven de uit Barcelona overgevlogen Johan Cruijff zich in de ArenA meldde. Als erelid heeft de legendarische nummer 14 het recht om de ledenraadvergaderingen bij te wonen en daar maakte hij gebruik van, ruim 24 uur nadat hij voetbalminnend Nederland had verrast door in zijn wekelijkse Telesport-column te melden dat hij bereid en in staat is om de huidige problemen binnen Ajax op te lossen. Door zich bij de ledenraad te melden en vervolgens de confrontatie met het verenigingsbestuur bij te wonen, plaatste Cruijff zich middenin de discussie die momenteel binnen Ajax woedt.

Omdat alle betrokkenen na de bijna vier uur durende sessie er het zwijgen toe deden, werd niet duidelijk in hoeverre de aanvankelijk harde eisen van tafel zijn geveegd of slechts zijn uitgesteld. In de communiqués die de club na afloop vrijgaf werd voornamelijk gerept over de bijstellingen in de verantwoordelijk- en bevoegdheden van voornamelijk de raad van commissarissen, het verenigingsbestuur en de ledenraad. Kortom, een voornamelijk interne aangelegenheid.

Daarmee werd de indruk gewekt, dat al pratende weg de ledenraad en het verenigingsbestuur af hebben gezien van een harde confrontatie en besloten hebben tot een route die de club in rustiger vaarwater gaat brengen. Dat was hard nodig, omdat het interne conflict de contouren van een machtsgreep leek te krijgen. Er sijpelde steeds meer informatie naar buiten, waaruit de indruk werd versterkt dat de commissie-Coronel veel verder was gegaan dan de oorspronkelijke opdracht om het bestuursmodel en het technische beleid van de laatste 10 jaren in kaart te brengen.

Het simpele feit dat in het ‘startmodel’ van de avond ook het aftreden van de complete directie werd meegenomen, terwijl dat formeel geen zaak van het college is, versterkte die indruk. In dat opzicht leek de actie van de rvc, om nog voor de presentatie van het commissierapport directeur Fontein te elimineren, een enorme kettingreactie teweeg te hebben gebracht.

De afschuw over de wijze waarop dit werd uitgevoerd, het persbericht dat Fontein uit eigen beweging was opgestapt (wat hij uiteindelijk niet deed) lag al op straat voordat de bespreking was begonnen, leidde ook binnen Ajax tot de conclusie dat een clubleiding met zo weinig fatsoen per direct zou moeten vertrekken.

Vandaar dat de toonzetting aan het begin van de avond aanzienlijk scherper was, dan uit het rond middernacht vrijgegeven communiqué zou blijken. Hoewel niemand tot commentaar bereid was, lijkt het er daarom op dat de rijen wat meer gesloten zijn. Het feit, dat Johan Cruijff is gevraagd om mee te helpen aan de oplossing van het probleem en dat hij daar ook mee akkoord is gegaan, is een indicatie dat er wel degelijk druk van de ketel is gehaald.

Wat dat betreft heeft Ajax een eerste stap gedaan om de zich als een olievlek uitbreidende crisis te neutraliseren.
De T.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40927
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Bericht door Marillion » wo feb 20, 2008 9:38 am

Ik snap alle opwinding hier eerlijk gezegd niet zo goed. Er is nog helemaal niets bekend over wat er nu precies gaat gebeuren. Alleen dat er personen vertrekken en dat JC zich er mee gaat bemoeien. In wat voor een rol dat zal zijn is nog niet duidelijk. Er is toch wel iets meer voor nodig dan de naam van Cruijff om mij weer wat enthousiaster te krijgen hoor. Nu zitten we met mannen als Urzaiz en Luque maar wat dacht je van Verlaat en Winter destijds? Daar heeft hij ook een adviserende rol in gespeeld.

Het gaat er om dat er een goede structuur komt te staan waarbij de juiste mensen belangrijk zijn en er een goed evenwicht in de organisatie is. Ik wil daarom eerst wel eens wat van de plannen zien voor ik eventueel ook enthousiast ga worden.

Nu Crujff zich er echt mee lijkt te willen gaan bemoeien ben ik er wel voor om het dan ook helemaal op zijn manier te doen. Dat is misschien riskant maar eigenlijk heeft de club geen andere keuze. Johan heeft immers al aangegeven dat hij alleen wat wil doen als het ook op zijn manier kan. Doe je het half dan haakt hij af en ben je niks opgeschoten.

Ik vind het in deze situatie dan ook belangrijk dat hij nu een echte kans krijgt om het neer te zetten zoals hij wil. Slaagt hij in zijn opzet dan hebben we straks een goed functionerende club en zijn we allemaal weer blij. Lukt het niet dan heeft hij een eerlijke kans gehad en zijn we misschien een beetje af van dat vrijblijvende commentaar vanuit de achtergrond. Nu ligt de kans er om te laten zien dat hij gelijk heeft. Ik hoop dat hij hem ook pakt.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33812
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Bericht door Duke » wo feb 20, 2008 9:43 am

Ik snap je scepsis heel goed, Marillion. Ik heb hetzelfde gevoel een beetje. Natuurlijk is het prachtig dat hij dit wil doen, maar op welke manier? En is hij niet binnen de kortste keren weer weg als hij teveel tegenwerking ondervindt?

We weten allemaal dat het een slangenkuil is in de Arena, kan Johan daarmee omgaan, heeft hij de drive om dat gevecht aan te gaan?

Ik hoop het.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Gebruikersavatar
Real Ajax
Berichten: 1603
Lid geworden op: di apr 06, 2004 10:08 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Real Ajax » wo feb 20, 2008 9:45 am

Marillion schreef: Ik vind het in deze situatie dan ook belangrijk dat hij nu een echte kans krijgt om het neer te zetten zoals hij wil. Slaagt hij in zijn opzet dan hebben we straks een goed functionerende club en zijn we allemaal weer blij. Lukt het niet dan heeft hij een eerlijke kans gehad en zijn we misschien een beetje af van dat vrijblijvende commentaar vanuit de achtergrond. Nu ligt de kans er om te laten zien dat hij gelijk heeft. Ik hoop dat hij hem ook pakt.
Precies. Eigenlijk had ik eindelijk gehad met JC, laten wel wezen nog geen week geleden zat hij in de Spaanse pers te slijmen dat "Van Basten een perfecte trainer voor Barca zou zijn" en met zijn geniepige woordspelletjes weet hij zich altijd op veilige afstand te houden. Maar nu lijkt het opeens wel heel serieus en dan wil ik het toch wel graag aanzien wat hij er van gaat maken. Alleen als hij nou weer met Wim Jansen op de proppen komt neem ik het meteen niet meer serieus.

Gebruikersavatar
Toppie
Berichten: 11419
Lid geworden op: di feb 24, 2004 5:43 pm

Bericht door Toppie » wo feb 20, 2008 9:46 am

Op 01 juli begint men met een schone lei de structuur vormen zijn voor het technische deel dan klaar alleen is het wachten op Bassie met z'n Nl elftal verplichting. Maar ja, die lult in de tussentijd gewoon mee en besluitvormingen worden gewoon met hem van tevoren onderling met Cruijff besproken

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » wo feb 20, 2008 9:50 am

Ik denk dat de trainers op de Toekomst vandaag al een stapje extra zetten. Het is wel een verschil of Johan Cruijff je op de vingers kijkt of Jan OR. De papieren juist invullen is niet genoeg meer.
Cruijff zet zijn reputatie op het spel, dus ga er maar vanuit dat hij het serieus neemt. Hij heeft zich ook nadrukkelijk verbonden aan het voetbaltechnische gedeelte en niet aan de rest. Dat vind ik een goede zaak. Ik vraag me wel af wat in dat geheel de taak zal zijn van de huidige verantwoordelijken, te weten MvG en Jan OR. Blijven die of worden ze vervangen? Dit besluit is een motie van wantrouwen aan het adres van MvG, want die is eigenlijk aangesteld om het technische beleid van Ajax gestalte te geven.
Ik hoop dat Cruijff de ruimte krijgt, dat ze hem ook daadwerkelijk de kans geven om zijn stempel te drukken. Dan komt het ongetwijfeld goed. Die man heeft meer voetbalverstand dan wij allemaal bij elkaar.
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
Toppie
Berichten: 11419
Lid geworden op: di feb 24, 2004 5:43 pm

Bericht door Toppie » wo feb 20, 2008 9:53 am

joey schreef:Ik denk dat de trainers op de Toekomst vandaag al een stapje extra zetten. Het is wel een verschil of Johan Cruijff je op de vingers kijkt of Jan OR. De papieren juist invullen is niet genoeg meer.
Cruijff zet zijn reputatie op het spel, dus ga er maar vanuit dat hij het serieus neemt. Hij heeft zich ook nadrukkelijk verbonden aan het voetbaltechnische gedeelte en niet aan de rest. Dat vind ik een goede zaak. Ik vraag me wel af wat in dat geheel de taak zal zijn van de huidige verantwoordelijken, te weten MvG en Jan OR. Blijven die of worden ze vervangen? Dit besluit is een motie van wantrouwen aan het adres van MvG, want die is eigenlijk aangesteld om het technische beleid van Ajax gestalte te geven.
Ik hoop dat Cruijff de ruimte krijgt, dat ze hem ook daadwerkelijk de kans geven om zijn stempel te drukken. Dan komt het ongetwijfeld goed. Die man heeft meer voetbalverstand dan wij allemaal bij elkaar.

Voetbalverstand en de boel terugmanagen en structureren is een heel ander vak

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » wo feb 20, 2008 9:55 am

Laten we beginnen met de juiste voetbalmensen op de juiste plaatsen. Dat is al heel wat.
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
Ajaciedjuh
Berichten: 23000
Lid geworden op: do mei 20, 2004 11:16 am

Bericht door Ajaciedjuh » wo feb 20, 2008 9:59 am

Vanavond zullen we meer weten. Johan Cruijff is volgens mij analist bij de CL wedstrijden van vanavond.

Vanaf 20:15!
Laatst gewijzigd door Ajaciedjuh op wo feb 20, 2008 10:34 am, 1 keer totaal gewijzigd.

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » wo feb 20, 2008 10:03 am

Pieter Winsemius heeft ooit een boek over Cruijff geschreven. Ik heb een samenvatting van internet geplukt. Er staan interessante dingen in:


Cruijff blijft inspireren!

Op de lagere school was het belangrijk of je voor Ajax of voor Feyenoord was. We wisten precies van elkaar wie voor wie was. Ajax was mijn club en ik was een uitgesproken fan van Johan Cruijff. Ik verzamelde voetbalplaatje van mijn favorieten en hield van Johan Cruijff een fotoalbum bij. Dat heb ik nog steeds en ook ben ik - inmiddels 35 jaar later - nog steeds fan van Ajax en van Johan Cruijff. Cruijff is inmiddels managementgoeroe en ik ben manager. Inspirator voor het leven!


De loopbaan van Cruijff als voetballer heeft hem onder andere gebracht bij Ajax, Feyenoord, Barcelona, Los Angeles Aztecs en de Washington Diplomats en heeft hem de titel Europees voetballer van de Eeuw opgeleverd. Ook als trainer was hij succesvol met Ajax en Barcelona. Hij kon op zijn lauweren gaan rusten, maar deed dat niet. Hij laat zich nu gelden als analyticus en adviseur van grote clubs. Daarnaast heeft hij een school opgericht waar topsporters een HEAO-diploma kunnen halen. Ook heeft hij de Cruyff Foundation opgericht die wereldwijd sport en beweging stimuleert voor kinderen met en zonder handicap (zie: www.cruyff-foundation.org).

In zijn boek "Je gaat het pas zien als je het doorhebt; over Cruijff en leiderschap" laat Pieter Winsemius, oud minister van ruimtelijke ordening en milieu, voormalig firmant bij McKinsey, straatvoetballer en marathonloper, zien hoe dicht leiderschap in voetbal enerzijds en in bedrijfsleven en overheid anderzijds bij elkaar staan. Aan de hand van voetbalanekdotes en gesprekken met oud voetballers legt Winsemius de verbinding tussen voetbal en organisaties op het punt van leiderschap. Hieronder probeer ik de vertaling naar organisaties te maken. De smeu?ge voetbalverhalen en de nostalgie beveel ik de lezer warm aan!

Een topvoetballer moet beschikken over techniek, discipline en karakter. Wanneer het gaat om techniek doelt Cruijff op het vinden van de makkelijkste weg. De makkelijkste weg is ook de snelste weg. Als je tijd wint heb je meer controle over wat je daarna gaat doen. Bij discipline gaat het om het vertrouwen binnen het team dat iedereen op zijn taak berekend is en daarvoor staat. De nadruk ligt op het teamrendement. Vertrouwen ontstaat niet vanzelf. Je moet eraan werken. Als leider moet je vertrouwen geven. Daar krijg je discipline voor terug. Belangrijk in de ontwikkeling van teamrendement is de ontwikkeling van teamintu?tie.
Intu?tie is niet aangeboren maar aangeleerd. Het is ervaring die zo vanzelfsprekend is geworden dat je vaak niet eens meer weet hoe je het zou moeten uitleggen. Johan vergelijkt het met autorijden. De derde eigenschap die aan de top belangrijk is is karakter. Op topniveau zijn daarvoor bepalend: concentratie, creativiteit en de wil om te winnen. Een topper moet op elk moment betrokken zijn. Je kunt geen moment verslappen. Als we dit vergelijken met de top van bedrijfsleven en overheid is het verbazingwekkend dat veel toppers niet bij willen leren. Als je de hoogste managers vraagt hoeveel managementboeken zij het laatste jaar hebben gelezen blijkt vaak dat ze dit niet gedaan hebben. Wie aan het front van de troepen staat moet over de modernste wapens beschikken. Creativiteit in een team vereist dat alle spelers begrijpen waar ze mee bezig zijn. Daarbinnen mag individualiteit een plaats hebben, maar het moet niet te gek worden. Ook de wil om te winnen moet je voeden. Ajax is daarvoor een goede omgeving. Wie niet de wil heeft om te winnen voelt zich daar niet thuis. Winnen moet je leren en winnen is ook verslavend. Nederlanders hebben op dat punt een mentaliteitsprobleem. Wij zijn snel tevreden!

De leider moet daaraan toevoegen: focus, inzicht en tactiek. Voor focus gelden twee voorwaarden: houd het simpel en concentreer je spelers op hun kerntaken. Zoek meesterschap in de beperking. Dat maakt de wereld overzichtelijk en de aansturing doenlijk. Focus op kerntaken is belangrijk, maar daarachter moet wel een concept staan dat voor samenhang zorgt. Het concept moet richting geven, maar tevens mogelijkheden bieden voor flexibiliteit in de uitvoering. Je moet immers op kansen kunnen inspelen. Inzicht bevordert snel handelen en voorkomt onnodige activiteit. Vertaald betekent dit dat het tijd is om af te rekenen met het maken van veel uren als doel. De redenering is juist andersom. Wie te veel uren maakt zit in moeilijkheden! Bij tactiek hoort dat je weet wie welke kwaliteiten hebben. Als je de kwaliteiten van je spelers kent kun je daar optimaal gebruik van maken. Bij tactiek hoort ook dat je ruimte cre?ert. Ruimt om te ondernemen. Het is de taak van de leider om binnen het concept ruimte te cre?ren voor de spelers, kansen te scheppen en hen uit te dagen.

In een team moet je niet alleen sterren hebben, maar ook waterdragers en mensen die nooit falen. Belangrijk is daarnaast respect voor elkaar. Dat is toch wat andere taal dan de voortdurende kritiek in organisaties op de waterdragers van het middenkader. Sterren kunnen in de visie van Cruijff alleen maar ster zijn omdat ze kunnen terugvallen op stabiele mensen. Als het gaat om de ruimte die spelers op het veld hebben heeft Cruijff daar de visie op dat de hoofdlijnen door de trainer worden uitgezet, maar dat de invulling moet worden bepaald door spelers op het veld. Als je ze als leider strak bindt verlies je een groot deel van hun toegevoegde waarde. Een interessante benadering om toe te passen op de relatie tussen hoofdkantoor en operationele vestigingen, oftewel de verhouding centraal en decentraal.

Wat is de toegevoegde waarde van de baas bovenaan in de piramide? Volgens Cruijff is het simpel. De baas hoeft niet beter te zijn dan de anderen, maar hij moet boven alles baas zijn. Als je elf voetballers samenbrengt heb je elf meningen. Als de baas niet beslist dan ben je verloren!
Clubs kennen verschillende culturen. Dit moet niet worden onderschat. Vooral is dat merkbaar in een drietal situaties. Allereerst bij overname en fusies. Een samengaan van de Ajax-aanval en de Feyenoord-verdediging is ooit geprobeerd omdat beide in die onderdelen de sterkste waren. Het probleem uitte zich in een gapend middenveld. Het tweede advies is tijd te nemen voor acclimatiseren. Nieuwe spelers hebben de tijd nodig. Als derde punt van aandacht is daar de werving en selectie. Vaak worden duurbetaalde toppers van buiten gehaald. Passen zij voldoende binnen de cultuur van de organisatie?

Cultuurverandering is niet makkelijk. Goede coaches zijn in staat de noodzakelijke bijstellingen door te voeren. Alleen supercoaches kunnen leiding geven aan een totale cultuuromslag. Goede visies springen eruit, omdat ze een vonk laten overspringen van leiders op volgers. Leiders moeten voorgaan in het geven van richting. Het favoriete Cruijff-citaat van Winsemius: "Ik heb een verschrikkelijke hekel aan iemand die beweegt, maar niet weet waar naartoe".

Als het gaat om het ontwikkelen van spelers heeft de leider een verantwoordelijkheid. Werken moet leuk zijn. Dus je moet bouwen op sterkten! Echter iedereen moet wel minimaal een zes scoren, want iedereen moet wel zijn werk doen. Door beter te doen waar je goed in bent of kunt zijn, verleg je je grenzen en geniet je van steeds nieuwe ontdekkingen. Een les is tevens dat als je als leider de goede mensen met de nodige sterkten niet in huis hebt, je voorzichtig moet zijn met overambitieuze doelen.

Voor een leider is het een terugkerend dilemma. Aan de ene kant wil je een vonk doen overspringen op de mensen om je heen door hen een verwarmende visie te schetsen, met een gezamenlijk einddoel en een zinvolle vertrouwensband. Aan de andere kant krijg je onvermijdelijk te maken met mensen die niet kunnen of willen meewerken. Voor Cruijff zijn er drie terreinen waarop een leider bereid moet zijn onaardig gevonden te worden: in de relatie met toezichthouders, ten opzichte van spelers en medewerkers en vooral tegenover jezelf. Als je hard moet ingrijpen, moet je het ook hard doen. Als je gelijk hebt moet je het ook nemen. Naar buiten toe moet je echter je spelers wel beschermen. Intern moet je keihard zeggen waar het op staat. Je kan niet aardig zijn als je in de topsport zit. Dat moet je volledig scheiden. Je moet eerlijk zijn, menselijk zijn, maar niet aardig zijn. Dat is heel wat anders.

E?n van de belangrijkste dingen in het leven is steeds weer nieuwe uitdagingen te cre?ren. Het maakt niet uit wat voor uitdaging het is. Het is zaak je zin in je werk regelmatig te peilen. De spiegel is keihard en je moet zonodig heel onaardig tegen jezelf durven te zijn. Meestal zijn er wel signalen van buiten die, als je ervoor open staat, de boodschap overbrengen dat het tijd wordt om over nieuwe uitdagingen na te gaan denken.

Het boek van Pieter Winsemius toont zijn liefde voor sport en zijn bewondering voor Cruyff. Vooral degenen die de loopbaan van Cruyff en de ontwikkelingen in het voetbal van de afgelopen decennia intensief hebben gevolgd zijn in staat alles uit het boek te halen. Voor wie deze achtergrond niet heeft is alleen de vergelijking met leiderschap in het bedrijfsleven en bij de overheid interessant en verfrissend. Voor deze categorie kan ik me goed voorstellen dat het boek wat langdradig is en dus wel wat compacter had gekund.
www.managementissues.com
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
jabu
Berichten: 15991
Lid geworden op: zo apr 04, 2004 8:46 am
Locatie: Amsterdam

Bericht door jabu » wo feb 20, 2008 10:06 am

Johan Cruijff :onfire.gif: :ajaxscarf.gif: :headbang.gif:

Gebruikersavatar
mattie
AT WC 2010 winner, AT Toto winner 11/12, 14/15, 18/19
Berichten: 10416
Lid geworden op: do jun 10, 2004 9:10 pm

Bericht door mattie » wo feb 20, 2008 10:22 am

:ajaxscarf.gif: :ajaxscarf.gif: Jongens het model Barcelona zal worden ingevoerd bij Ajax. Voordat het huidige bestuur daar aantrad was de club net zo "ziek"als Ajax nu is. Kijk wat barcelona nu doet..... Tuurlijk het geld en de uitstraling van de catalaanse club is vele malen groter maar het heeft wel gewerkt daar en waarom zou het hier niet kunnen werken. Ajax is en blijft een club met wereld naam.
Op naar een nieuw RUK seizoen.. heerlijke een Duitse TD.. Wie schopt hem eruit.. deze man is het Failliet van Ajax

Baseman
Berichten: 12899
Lid geworden op: do okt 23, 2003 11:06 am

Bericht door Baseman » wo feb 20, 2008 10:32 am

Eerst zien dan geloven...ik heb zelf het idee dat Cruijff het huidige voetbal nog steeds bekijkt met zijn 'jaren 70 ogen'. Waar het voetbal veel langzamer ging en de voetballers veel meer tijd hadden.

Daarbij is er nog helemaal niets zeker en is er nog niet bekend hoe, wat, waar en wanneer. Ik hoop voor jullie en de Nederlandse competitie dat er iets goeds uitkomt, maar ik heb mijn twijfels.

PS: Van Geel schijnt de dans te ontspringen, dat bevestigt mijn twijfels.
Bestuur weg, Cruijff terug bij Ajax
Door RENZE LOLKEMA en SJOERD MOSSOU

AMSTERDAM - Johan Cruijff keert bij Ajax terug aan het front. De clublegende gaat bij de Amsterdammers het voetbaltechnische beleid vormgeven, op verzoek van de Ledenraad.

Het huidige bestuur onder leiding van voorzitter John Jaakke vertrekt op korte termijn, in elk geval nog dit seizoen. Een lange, chaotische avond leidde gisteravond tot de terugkeer van de Verlosser en het aanstaande vertrek van John Jaakke. Johan Cruijff gaat op verzoek van de Ledenraad, die gisteren voor een speciale vergadering bijeenkwam in Amsterdam, het technisch beleid ‘ vormgeven’.

Wat dat exact inhoudt en hoever de macht van Cruijff straks gaat bij Ajax, vermeldde het officiële persbericht van de club gisternacht nog niet. Alle direct betrokkenen weigerden inhoudelijk commentaar, Cruijff vertrok rond 23.45 uur met grote spoed.

Zeker is dat het huidige bestuur onder leiding van Jaakke op korte termijn vertrekt. De Ledenraad en het geplaagde bestuur van Ajax volgen het advies van de commissie-Coronel om een nieuw bestuursmodel vorm te geven. Daarbij moet de Raad van Commissarissenop grotere afstand gaan regeren. De personele invulling wordt dan grondig gewijzigd. Zodra dat proces is afgerond, stappen de huidige bestuursleden Jaakke, Hennie Henrichs en Joop Saan op.

De aanwezigheid van Cruijff was gisteren voor veel betrokkenen een verrassing. ,,Ik wist niet van tevoren dat hij zou komen,’’ zei Jaakke na de vergadering. ,,Zolang ik voorzitter ben, is Cruijff nog nooit geweest, dit was de eerste keer.’’ De voorzitter verwees vervolgens naar het persbericht, draaide zijn raampje dicht en spoedde weg.

De Ledenraad had gehoopt in het geheim bijeen te komen, maar dat bleek een illusie. De pers was gisteren ruim vertegenwoordigd. Cruijff – formeel erelid van Ajax – meldde zich om 18.50 uur aan de slagboom. Hij baalde er zichtbaar van dat hij gespot werd. ,,Moeten jullie eerst niet netjes vragen of ik gefotografeerd wil worden?’’ zei hij tegen de fotografen. Daarna sprak hij de intercom in en werd de slagboom geopend.

Jaakke meldde zich exact een uur later. De crisis binnen de club was hem aan te zien. Voor de breed uitgemeten persconferentie van afgelopen zondag had de Ajax-voorzitter de commissieleden één voor één de hand geschud. Daarbij liet hij zich ontvallen dat ook zijn tweede vakantie van dit seizoen opnieuw ernstig dreigde te worden verstoord door de perikelen bij Ajax.

In die eerste vakantie kwam Jaakke nauwelijks aan ontspanning toe omdat er veel te doen was rond Wesley Sneijder, die uiteindelijk naar Real Madrid vertrok. ,,Ik had nu wel een leuke vakantie in de planning,’’ zei hij zondag terloops. Leuk lijkt nu al misplaatst. Aan Jaakkes gezicht was te zien dat hij is aangedaan door de conclusies en aanbevelingen van de commissie-Coronel.

Maar de commissie is ook in de dagen na de presentatie duidelijk in zijn boodschap: Jaakke heeft er een puinhoop van gemaakt. Zijn naam wordt in het rapport weliswaar niet genoemd, maar Jaakke mag zich de kritiek net als algemeen directeur Maarten Fontein persoonlijk aantrekken, oordeelden enkele commissieleden gisteren nogmaals.

De commissieleden, die anoniem wensen te blijven, doen die constateringen met pijn in hun hart omdat het hun club is die ze in brand hebben gezet. ,,Maar misschien moet het ventiel wel helemaal uit de band worden gehaald,’’ zei er gisteren één. ,,Zodat we echt helemaal opnieuw kunnen beginnen.’’

Uri Coronel, voorzitter van de onderzoekscommissie oordeelde bovendien dat de druk onevenredig hoog is geworden bij de club: ,,De verwachtingen zijn hier soms te hoog gespannen.’’

De conclusies deden de commissieleden, allen Ajacied in hart en nieren, pijn. Van Uri Coronel is zelfs bekend dat hij nachten niet heeft geslapen toen de onderzoeksresultaten tot hem doordrongen. De commissievoorzitter had het gevoel een bom onder zijn eigen club te hebben gelegd en als Ajacied raakte hem dat in zijn ziel.

Ajax als organisatie is geen team, werd de commissie Coronel al snel duidelijk. Dat blijkt uit het volgende voorbeeld, dat niet is opgenomen in het rapport, maar wel illustratief is voor hoe er bij Ajax wordt gewerkt.

Toen de commissie moest uitvinden wie nou eigenlijk Piet Keizer had aangesteld als technisch adviseur van het eerste elftal, gaven Jaakke, technisch directeur Martin van Geel, oud-trainer Henk ten Cate en nog een paar kaderleden van Ajax verschillende antwoorden.

Omdat de commissie-Coronel geen namen noemt, leek Hennie Henrichs voorlopig buiten schot te blijven. Maar dit lid van de Raad van Commissarissen van Ajax - belast met technische zaken - mag zich de kritiek in het rapport ook aantrekken. Hij heeft zich te veel bemoeid met het technische beleid en werkte zeer moeizaam samen met technisch directeur Martin van Geel. Van Geel verdient daarom een tweede kans, zegt de commissie.

De positie van Fontein is onhoudbaar, vindt de commissie nog steeds. Dat heeft vooral met zijn sociale kant te maken: iemand die zich vier keer aan iemand moet voorstellen, wordt in Amsterdam al snel verfoeid. Jaakke is wat dat betreft anders.

,,Dus om nu de hele leiding te slachtofferen, gaat misschien te ver,’’ vinden diverse commissieleden. ,,Deze club moet namelijk ook door.’’

www.ad.nl
Laatst gewijzigd door Baseman op wo feb 20, 2008 10:36 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Toppie
Berichten: 11419
Lid geworden op: di feb 24, 2004 5:43 pm

Bericht door Toppie » wo feb 20, 2008 10:35 am

Met een goed scoutings apparaat kan je ook ver komen. Alleen internationaal zal het toch heel moeilijk worden.Maar zie Pisvee die hebben net zoals Ajax vier jaar geleden ook bijna de halve finale CL gehaald

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Bericht door Jöhnk » wo feb 20, 2008 10:39 am

Baseman schreef:PS: Van Geel schijnt de dans te ontspringen, dat bevestigt mijn twijfels.
Dat lijkt me wat voorbarig. Er komt een geheel nieuw bestuur, dus de kans dat er ook een nieuwe directie komt is groot.

En ja, Cruijff zal gelijkdenkenden op die posities neer gaan zetten, maar dat zie ik persoonlijk niet als een nadeel.

Baseman
Berichten: 12899
Lid geworden op: do okt 23, 2003 11:06 am

Bericht door Baseman » wo feb 20, 2008 10:43 am

Alleen heeft een goed scoutingsapparaat weinig met Cruijff te maken...zijn adviezen richting Ajax de laatste jaren betreffende enkele spelers waren ook vrij waardeloos.

Edit: Jöhnk, lees het stuk van het AD maar.
Laatst gewijzigd door Baseman op wo feb 20, 2008 10:44 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33812
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Bericht door Duke » wo feb 20, 2008 10:44 am

Ik denk dan ook niet dat Cruijff zich met de feitelijke scouting zal bezig gaan houden.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Bericht door Bert » wo feb 20, 2008 10:45 am

Cruijf had de laatste jaren geen scoutingsapparaat tot zijn beschikking.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

Gebruikersavatar
Toppie
Berichten: 11419
Lid geworden op: di feb 24, 2004 5:43 pm

Bericht door Toppie » wo feb 20, 2008 10:49 am

Duke schreef:Ik denk dan ook niet dat Cruijff zich met de feitelijke scouting zal bezig gaan houden.
Maar wat heeft het scoutings apparaat de laatste jaren ons nu iets positiefs opgeleverd, helemaal niets. Heerenveen en Groningen hebben meer rendement opgebracht dan het hele Ajax scoutings beleid. Dat faalde bij interne en te vaak trage beslissingen

Plaats reactie