Marco van Basten de nieuwe trainer van Ajax 1

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Gebruikersavatar
Nihad
Berichten: 13402
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 3:59 pm
Locatie: Den Haag

Marco van Basten de nieuwe trainer van Ajax 1

Bericht door Nihad » vr feb 22, 2008 5:51 pm

Marco van Basten nieuwe coach Ajax
Door MAARTEN WIJFFELS
AMSTERDAM - Marco van Basten is de nieuwe trainer van Ajax. De huidige bondscoach van het Nederlands elftal volgt komende zomer in Amsterdam interim-coach Adrie Koster op.
Afbeelding
Van Basten neemt ook Rob Witschge en John van 't Schip, zijn assistenten bij Oranje, mee naar de Arena. De onderhandelingen werden bij Ajax gevoerd door technisch directeur Martin van Geel en algemeen directeur Maarten Fontein.
“Please do not call me arrogant because what I say is true. I think I’m a special one.”

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Bericht door Jöhnk » vr feb 22, 2008 5:53 pm

Welkom thuis Marco! :ajaxscarf.gif:

Starring
Berichten: 2523
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 10:19 am

Bericht door Starring » vr feb 22, 2008 5:55 pm

De nieuwe topic: wie volgt Marco van Basten op? Kan bij deze geopend worden! :hypocrite.gif:

Zonder gekheid, Marco, maak er wat moois van! Ik hoop op minimaal een 3-jarige contract met eventueel ingebouwde opties voor een langere verblijf. Succes en mooi voetbal is iets te lang uitgebleven in Mokum.
AFCA!

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » vr feb 22, 2008 5:55 pm

Welkom terug en veel succes. :welcome:


:ajaxscarf.gif:
Het stinkt aan alle kanten!

Thijs
Site Admin & Toto winner WC 2010
Berichten: 13719
Lid geworden op: zo sep 28, 2003 6:24 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Thijs » vr feb 22, 2008 5:58 pm

Hij tekent voor vier jaar, uit m'n hoofd.

Marco, succes! :onfire.gif:

Gebruikersavatar
MIKE_ZUID2 (ASR_AFCA)
AT Toto winner 07/08
Berichten: 4097
Lid geworden op: do mei 13, 2004 1:58 pm

Bericht door MIKE_ZUID2 (ASR_AFCA) » vr feb 22, 2008 5:59 pm

Oké dan, laat het wat worden Marco!
Welkom terug!!
:ajax.gif:

Gebruikersavatar
Nihad
Berichten: 13402
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 3:59 pm
Locatie: Den Haag

Bericht door Nihad » vr feb 22, 2008 6:00 pm

Afbeelding
“Please do not call me arrogant because what I say is true. I think I’m a special one.”

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » vr feb 22, 2008 6:02 pm

Doen we tegenwoordig niet meer aan bronvermelding? :aai.gif:

Donkey Shot

Bericht door Donkey Shot » vr feb 22, 2008 6:05 pm

ik was niet echt bijster happy met Cruyff en nu weer een klein minnetje...Laten we hopen dat min en min ook nu een plus inhoud...
Laatst gewijzigd door Donkey Shot op vr feb 22, 2008 6:06 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Thijs
Site Admin & Toto winner WC 2010
Berichten: 13719
Lid geworden op: zo sep 28, 2003 6:24 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Thijs » vr feb 22, 2008 6:05 pm

Thomas schreef:Doen we tegenwoordig niet meer aan bronvermelding? :aai.gif:
Speciaal voor jou dan. :hypocrite.gif:
Marco van Basten nieuwe trainer Ajax

Amsterdam, 22 feb 2008
Ajax heeft vandaag overeenstemming bereikt met Marco van Basten, John van ’t Schip en Rob Witschge over hun trainerschap bij het eerste elftal. Van Basten tekent een contract dat hem vanaf 1 juli 2008 in beginsel voor 4 jaar als hoofdtrainer/-coach aan Ajax verbindt.

John van ’t Schip en Rob Witschge tekenen als assistent-trainers eveneens een contract voor 4 jaar dat ingaat op 1 juli 2008. In de contracten is een wederzijds evaluatiemoment opgenomen dat plaatsvindt na 2 seizoenen.

De voormalige Ajax-spelers Van Basten en Van ’t Schip waren in het seizoen 2003-2004 trainers van Jong Ajax. Vanaf het seizoen 2004-2005 hebben Van Basten (43), Van ’t Schip (44) en Witschge (41) het Nederlands elftal onder hun hoede.

De nieuwe technische staf zal op 5 maart 2008 om 11.00 uur worden gepresenteerd in de perskamer van Ajax.

Technisch directeur Martin van Geel: ,,‘We zijn hier erg blij mee. Het zijn drie ambitieuze trainers met een Ajax verleden, die alledrie een internationale carrière als voetballer en inmiddels de nodige ervaring als trainer met zich mee brengen. Daarnaast is het goed dat er duidelijkheid is nu we de technische staf voor de komende seizoenen rond hebben.”

Zaakwaarnemer Perry Overeem: ,,We hebben de afgelopen weken samen met de voltallige directie van Ajax hard gewerkt de aanstelling rond te krijgen. Beide partijen zijn zeer tevreden over het verloop en de resultaten daarvan. De duur die de onderhandelingen met zich meebrachten vertaalt de in acht genomen zorgvuldigheid en aandacht van het proces.”
Ajax.nl

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34430
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Bericht door Ramona » vr feb 22, 2008 6:16 pm

Jöhnk schreef:Welkom thuis Marco! :ajaxscarf.gif:

Zal me net als eenieder meer dan benieuwen, maar ik ben er blij mee...
...zeker ook gezien de komst/hulp whatever van Cruijff... :onfire.gif: :hupajax.gif: :ajaxscarf.gif:


:welcome:
Laatst gewijzigd door Ramona op vr feb 22, 2008 6:17 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
SylvievdVaart
Berichten: 13218
Lid geworden op: do sep 30, 2004 2:28 pm
Locatie: Wollukje ❤

Bericht door SylvievdVaart » vr feb 22, 2008 6:16 pm

Spannend! Veel succes Marco!!
so you're a tough guy, like it really rough guy, just can't get enough guy, chest always so puffed guy

Gebruikersavatar
WP_Legend
Berichten: 10301
Lid geworden op: wo sep 17, 2003 8:44 pm
Locatie: Perth

Bericht door WP_Legend » vr feb 22, 2008 6:16 pm

Jammer, ik had eindelijk gehoopt op een kundige trainer!

Gebruikersavatar
SylvievdVaart
Berichten: 13218
Lid geworden op: do sep 30, 2004 2:28 pm
Locatie: Wollukje ❤

Bericht door SylvievdVaart » vr feb 22, 2008 6:19 pm

www.ajax.nl schreef: De nieuwe technische staf zal op 5 maart 2008 om 11.00 uur worden gepresenteerd in de perskamer van Ajax.
Pjew :excited.gif: , gelukkig ben ik dan vrij om AT5 te checken! :onfire.gif:
so you're a tough guy, like it really rough guy, just can't get enough guy, chest always so puffed guy

Gebruikersavatar
Ajaciedjuh
Berichten: 23000
Lid geworden op: do mei 20, 2004 11:16 am

Bericht door Ajaciedjuh » vr feb 22, 2008 6:20 pm

Welkom terug. Een echte Ajacied terug (is Cruijff nu al zo snel aan het schakelen). 4 jaar is een lange periode. Hopelijk een periode van succes en rust bij Ajax.

:ajaxscarf.gif: :ajaxscarf.gif: :ajaxscarf.gif: :ajaxscarf.gif: :ajaxscarf.gif: :ajaxscarf.gif:

Ronald!
Berichten: 3221
Lid geworden op: di jul 11, 2006 11:00 pm

Bericht door Ronald! » vr feb 22, 2008 6:21 pm

Veel succes gewenst, laat ons weer eens juichen! :welcome:

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » vr feb 22, 2008 6:45 pm

Reactie Marco van Basten

Amsterdam, 22 feb 2008
Marco van Basten geeft een uitgebreide reactie op zijn aanstelling als coach van Ajax voor het volgend seizoen.

Marco gefeliciteerd. Is dit een verrassing?

,,Voor mij niet, want de gesprekken met Ajax zijn al een tijdje gaande.”

Wat zijn je plannen met dit Ajax?

,,Die zijn qua doelstelling niet anders dan wat Ajax van elke trainer verwacht, alleen vult elke trainer het op zijn eigen manier in. Voor mij was van belang dat ik vantevoren goed zou kunnen inschatten waar ik aan ga beginnen. Om die reden hebben we meerdere malen uitgebreid gesproken over allerlei zaken.”

Er is in de periode tussen jouw eerste contact met Ajax en vandaag enorm veel gebeurd bij de club. Wat voor invloed heeft dat op jou gehad?

,,Uiteraard heb ik dat gevolgd. Ik heb me daar niet door laten afleiden. Maar het is wel bijzonder om zoveel over een club te moeten lezen, en ook over de mensen, terwijl je met diezelfde mensen een goed contact hebt over iets dat de komende jaren bij Ajax gaat plaatsvinden.”

Kun je dat toelichten?

,,Jawel, een mooi voorbeeld is Maarten Fontein. Ook hij was bij de meeste gesprekken aanwezig en hij kwam op mij over als een professionele en vriendelijke man. Ook Martin van Geel krijgt een hoop over zich heen in het rapport, maar ook met hem heb ik uitstekende gesprekken gevoerd. Dat geldt ook voor de bestuursleden. En mijn zaakwaarnemer Perry Overeem heeft tijdens de onderhandelingen, waar ik niet bij was, voortdurend het gevoel gehad dat hij met bekwame en correcte mensen zaken deed.”

Ondanks de aanbevelingen van het rapport Coronel neem jij je eigen staf mee. Kun je dat uitleggen?
,,Die vraag zou je aan Ajax moeten stellen, ik kan je slechts vertellen wat voor mij de reden is om het in elk geval bij Ajax neer te leggen als een uitdrukkelijke wens. Ik heb vertrouwen in de mensen met wie ik de afgelopen jaren samenwerk. Wij zijn een team en complementair aan elkaar. Het spreekt voor zich dat dat belangrijk is voor mij. Ajax ziet in dat dit de beste manier is, anders hadden ze tegen mij gezegd dat ze het liever op een andere manier wilden invullen.”

Martin van Geel is technisch directeur en moet de lange termijn bewaken, jij wil als hoofdtrainer waarschijnlijk gelijk kampioen worden. Wat voor afspraken heb jij met Ajax gemaakt over het transferbeleid?

,,Iedereen bij Ajax wil kampioen worden, zeker ook Martin van Geel. Ik ga niet te diep in op gemaakte afspraken, maar wat ik er wel over kan zeggen is dat er duidelijkheid is en dat ik vantevoren weet waar ik aan begin. En dat is ook allemaal goed vastgelegd. Dat Ajax en wij die documenten naar volle tevredenheid ondertekend hebben, zegt alles.”

Maar je wilt niet verrast worden door een opmerking van bijvoorbeeld Jeroen Slop dat er op enig moment geen geld is om te investeren.

,,Nee, dat klopt. Kijk, je kunt niet alles tot in detail vantevoren regelen, maar er zijn wel afspraken gemaakt over dit soort zaken. En als ik me daar niet in had kunnen vinden, dan had ik niet getekend. Dus je kunt er vanuit gaan dat dat goed is doorgesproken en vastgelegd.”

De gesprekken waren dus al een tijdje gaande. Afgelopen dinsdagnacht dook opeens Johan Cruijff op. Wat is zijn rol in dit geheel?

,,Johan en ik hebben een uiterst goede relatie met elkaar Hij vertrouwt in deze dan ook op mijn gevoel en professioneel inzicht. We hebben dusdanig regelmatig contact dat ook over het onderwerp Ajax uitvoerig is gesproken.”

Je staat sinds je bondcoach bent weer voortdurend in de aandacht van de media. Je hebt enorm onder vuur gelegen, ondanks je uitstekende resultaten. Ook bij Ajax zul je weer met veel pers te maken krijgen. En dus ook met kritiek.

,,Dat hoort erbij, dat weet ik. Wat dat betreft is er wellicht niet zoveel verschil tussen de functie van bondscoach en de functie van hoofdtrainer bij Ajax. Over het Nederlands elftal hebben iets meer mensen een mening, want dat gaat het hele land aan. Maar Ajax speelt veel meer wedstrijden. Ik concentreer me liever op de ontwikkeling van het team en de spelers. Als voetballer liet ik me daar ook niet door afleiden.”

Je wordt pas begin maart door Ajax gepresenteerd terwijl je vanmiddag hebt getekend. Waarom zo laat?

,,Dat heeft onder andere met vakanties te maken. Op 5 maart zullen eventuele andere vragen beantwoord worden. En na de perspresentatie bij Ajax wil ik mijn aandacht weer volledig bij het Nederlands elftal hebben. Wij hebben, zoals iedereen weet, een belangrijk karwei te klaren.”


Ajax.nl

Van Gelder denkt dat Van Basten de Alex Ferguson-rol krijgt bij Ajax:

http://player.nos.nl/index.php/media/pl ... :5-354138/

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Bericht door Jöhnk » vr feb 22, 2008 7:11 pm

Dat denk ik ook. Cruijff heeft een zeer hoge pet op van Van Basten.

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Bericht door brigade zuid » vr feb 22, 2008 7:15 pm

Succes Marco, sta er een beetje neutraal tegenover.. hopelijk pakt het goed uit. Is 4 jaar niet iets te lang? het kan ook tegenvallen he.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Bericht door Jöhnk » vr feb 22, 2008 7:22 pm

Van Geel over Van Basten

Amsterdam, 22 feb 2008
Technisch directeur Martin van Geel beantwoordde vrijdag een aantal vragen rondom de aanstelling van Marco van Basten, John van 't Schip en Rob Witschge.

Van Geel: ,,Het is een heel proces geweest en dat is ook wel logisch bij zulke functies. Nadat we het profiel hadden opgesteld over de invulling van de vacante positie, voerden we in januari een oriënterend gesprek met Marco. Dat verliep prettig. Nadien heb ik nog een lang gesprek bij hem thuis gevoerd over heel veel uiteenlopende zaken. Vervolgens hebben we als clubleiding van Ajax in verschillende samenstellingen nog een aantal malen met Marco gesproken. Rob Witschge en John van ’t Schip waren daar ook bij. Tussendoor spraken we met hun zaakwaarnemer Perry Overeem over de invulling van de contracten. Het gaat hier om belangrijke posities binnen de club, dus we zijn niet over één nacht ijs gegaan. En naast de gehele directie is ook de Raad van Commissarissen erbij betrokken geweest.”

In het rapport Coronel staat letterlijk dat het onwenselijk is dat een nieuwe trainer zijn staf meeneemt en aanstelt. Hoe is dan te verklaren dat Van Basten dit wel doet?

,,Het is zo gegaan dat van Basten voorstelde om Van ’t Schip en Witschge mee te nemen. Het heeft veel voordelen als een staf al aan elkaar gewend is, en deze jongens zijn complementair aan elkaar. Het is niet zo dat Van Basten zijn assistenten heeft aangesteld, dat heb ik gedaan met mijn collega’s binnen de clubleiding. Uiteraard zijn Adrie Koster, Hennie Spijkerman en Alfons Groenendijk door ons op de hoogte gehouden van de ontwikkelingen. De contracten van Groenendijk en Spijkerman lopen aan het einde van het seizoen af en we hebben een staf willen samenstellen waarin de nieuwe trainer optimaal kan functioneren. We zijn nu aan het bekijken op welke manier we Groenendijk en Spijkerman voor Ajax kunnen behouden, want met deze nieuwe technische staf is niet gezegd dat we de kwaliteit van de huidige staf niet goed vinden.”

Dus Ajax legt de adviezen van het rapport niet naast zich neer?

,,Nee, natuurlijk niet. In het rapport staan diverse goede aanbevelingen voor Ajax. En zoals men heeft kunnen lezen is dinsdagavond ook al het één en ander in gang gezet als uitvloeisel van het rapport. We hebben een aantal andere adviezen die in het rapport van de commissie staan meegenomen in de laatste gesprekken met de nieuwe trainers. Iedereen kan er van op aan dat het een breedgedragen beslissing is.”

Wat voor indruk maakte Van Basten op u?

,,Marco van Basten is een winnaar en een perfectionist. Ik vind streberig niet positief klinken, maar je merkt dat hij het beste van het beste wil en over veel dingen goed nadenkt. Dat zijn goede eigenschappen. Hij maakte een zeer gedegen indruk in de gesprekken, want hij was steeds goed voorbereid en hij had uiteenlopende vragen. We vonden hem al de aangewezen trainer voor Ajax, en dat gevoel werd gedurende de gesprekken met hem steeds sterker.”

Dus met Van Basten wordt Ajax kampioen?

,,Dat zul je mij niet horen zeggen. Maar Ajax moet altijd voor het kampioenschap gaan. Wij hebben een goede selectie en een goede technische staf en we zijn het eens over de manier waarop we het seizoen in moeten gaan, dat is belangrijk.”
Ajax.nl


Goede selectie? Mwah.
Laatst gewijzigd door Jöhnk op vr feb 22, 2008 7:25 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

LucaS
Berichten: 53591
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door LucaS » vr feb 22, 2008 7:25 pm

Geweldig nieuws!
I think I lost my fucking headache

Gebruikersavatar
Jesse
Berichten: 17713
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 7:36 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Jesse » vr feb 22, 2008 7:32 pm

Hoera! Welkom terug, Marco!

:ajaxscarf.gif:
"Well, maybe Bob Dylan was wrong. Maybe you do have to be a weatherman to know which way the wind blows."

Mr. Ajax
Berichten: 14558
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 3:32 pm

Bericht door Mr. Ajax » vr feb 22, 2008 7:39 pm

brigade zuid schreef:Succes Marco, sta er een beetje neutraal tegenover.. hopelijk pakt het goed uit. Is 4 jaar niet iets te lang? het kan ook tegenvallen he.

Zie daarom de (wederzijdse) optie na 2 jaar.
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -

Gebruikersavatar
Ajaciedjuh
Berichten: 23000
Lid geworden op: do mei 20, 2004 11:16 am

Bericht door Ajaciedjuh » vr feb 22, 2008 7:51 pm

Telegraaf schreef:Van Basten: Iedereen bij Ajax wil kampioen worden
AMSTERDAM - Iedereen bij Ajax wil kampioen worden. Als kind, ook wel godenzoon, van de Amsterdamse club weet Marco van Basten dat als geen ander. De bondscoach van Oranje weet derhalve waaraan hij komende zomer na het Europees kampioenschap in Oostenrijk en Zwitserland begint.
Marco van Basten, John van 't Schip en Rob Witschge (vlnr).
Afbeelding

„Kritiek hoort erbij, dat weet ik”, liet de toekomstige coach van Ajax weten op de website van de Amsterdamse club. „Wat dat betreft is er wellicht niet zoveel verschil tussen de functie van bondscoach en de functie van hoofdtrainer bij Ajax. Over het Nederlands elftal hebben iets meer mensen een mening, want dat gaat het hele land aan. Maar Ajax speelt veel meer wedstrijden. Ik concentreer me liever op de ontwikkeling van het team en de spelers. Als voetballer liet ik me daar ook niet door afleiden.”

Voor Van Basten kwam zijn benoeming bij Ajax niet als een verrassing. „De gesprekken waren immers al een tijdje gaande”, erkende hij op de website. De recente ontwikkelingen bij Ajax, met het kritische Coronel-rapport, de rentree van Johan Cruijff als technisch hervormer en het aanstaande vertrek van het bestuur, waren hem uiteraard niet ontgaan.

„Ik heb me daar niet door laten afleiden. Maar het is wel bijzonder om zoveel over een club te moeten lezen, en ook over de mensen, terwijl je met diezelfde mensen een goed contact hebt over iets dat de komende jaren bij Ajax gaat plaatsvinden.”

Van Basten: „Een mooi voorbeeld is algemeen directeur Maarten Fontein. Ook hij was bij de meeste gesprekken aanwezig en hij kwam op mij over als een professionele en vriendelijke man. Ook Martin van Geel krijgt een hoop over zich heen in het rapport, maar ook met hem heb ik uitstekende gesprekken gevoerd. Dat geldt ook voor de bestuursleden. En mijn zaakwaarnemer Perry Overeem heeft tijdens de onderhandelingen, waar ik niet bij was, voortdurend het gevoel gehad dat hij met bekwame en correcte mensen zaken deed.”

In tegenspraak tot de aanbevelingen in het rapport-Coronel mag Van Basten toch zijn eigen stafleden bij Oranje (John van 't Schip, Rob Witschge) naar Ajax meenemen. „Dat was een uitdrukkelijke wens van mij. Ik heb vertrouwen in de mensen met wie ik de afgelopen jaren samenwerk. Wij zijn een team en complementair aan elkaar. Het spreekt voor zich dat dat belangrijk is voor mij. Ajax ziet in dat dit de beste manier is, anders hadden ze tegen mij gezegd dat ze het liever op een andere manier wilden invullen.”

Over zijn plannen als clubtrainer in Amsterdam bleef Van Basten een tikje vaag. „Die zijn qua doelstelling niet anders dan wat Ajax van elke trainer verwacht. Iedereen bij Ajax wil kampioen worden. Alleen vult elke trainer het op zijn eigen manier in.”

Over de rol van Cruijff zei Van Basten op de website: „Johan en ik hebben een uiterst goede relatie met elkaar. Hij vertrouwt in deze dan ook op mijn gevoel en professioneel inzicht. We hebben dusdanig regelmatig contact dat ook over het onderwerp Ajax uitvoerig is gesproken.”

Volgens Van Basten is het niet zo vreemd dat hij pas op 5 maart bij Ajax wordt gepresenteerd. „Dat heeft onder meer met vakanties te maken. Op die dag zullen eventuele andere vragen beantwoord worden. Na de perspresentatie bij Ajax wil ik mijn aandacht weer volledig bij het Nederlands elftal hebben. Wij hebben, zoals iedereen weet, een belangrijk karwei te klaren.”

Gebruikersavatar
jabu
Berichten: 15991
Lid geworden op: zo apr 04, 2004 8:46 am
Locatie: Amsterdam

Bericht door jabu » vr feb 22, 2008 7:58 pm

:welcome: Marco!!!!! :ajaxscarf.gif:

Gesloten