Ajax' oudste erelid overleden

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33839
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Ajax' oudste erelid overleden

Bericht door Duke » ma sep 08, 2008 7:55 am

Ajax' oudste erelid overleden

AMSTERDAM - Ajax' oudste erelid, Jan Potharst, is overleden. Potharst
speelde 237 duels voor Ajax, waar hij later verschillende bestuursfuncties bekleedde. De Amsterdammer is 90 jaar geworden.

Afbeelding
Jan Pothorst. ARCHIEFFOTO ANP

Op 21-jarige leeftijd maakte de verdediger op 5 maart 1939 zijn debuut in de uitwedstrijd bij VSV (3-1 winst). Potharst speelde zijn laatste wedstrijd als Ajacied op 28 september 1952 in de gewonnen wedstrijd tegen Heracles (1-0).

Ajax liet ook weten dat de voormalige directeur van de Amsterdam ArenA, Jan Gaasterland, op 64-jarige leeftijd is overleden.

Gaasterland was van 1994 tot 2000 directievoorzitter van de ArenA. Hoogtepunt uit zijn dienstverband was de opening van het stadion in 1996 door koningin Beatrix. Na Euro 2000 ging Gaasterland met pensioen en gaf hij de leiding van het stadion over aan Henk Markerink.
www.sportwereld.nl

Mooie leeftijd, 90, in tegenstelling tot Gaasterland, 64 is natuurlijk veel te jong.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » ma sep 08, 2008 8:14 am

RIP.
Het stinkt aan alle kanten!

Donkey Shot

Bericht door Donkey Shot » di sep 16, 2008 10:05 pm

90 jaar is zeker een respectabele leeftijd, al verbaast het me dat er geen ouder erelid is. Misschien een gevolg van 40-45? Ko?

Gebruikersavatar
Kowalczyk
Moderator English Section
Berichten: 13845
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:54 pm
Locatie: AMSTERDAM
Contacteer:

Bericht door Kowalczyk » wo sep 17, 2008 10:43 am

Donkey Shot schreef:90 jaar is zeker een respectabele leeftijd, al verbaast het me dat er geen ouder erelid is. Misschien een gevolg van 40-45? Ko?
Dat kunnen we uitsluiten.

Ik heb wel eens gelezen welk aantal omgekomen leden Ajax in 1945 te betreuren had, en ik herinner me dat het er bijzonder weinig waren. Ajax gebruikte dat statistiekje in het verleden meestal om de mythe te ontkrachten dat Ajax een jodenclub is: er waren niet zo heel veel joodse leden, niet meer dan bij andere clubs, en na de oorlog waren er in totaal zo-en-zoveel Ajax-leden dood.

Als ontkrachting van de jodenclub-mythe is dat verhaal niet bijzonder sterk, want zoals bijvoorbeeld Simon Kuper aangeeft, was Ajax niet zozeer joods in het ledenbestand, als wel op de tribune. De hele jodenbuurt ging naar Ajax en van die mensen waren er in 1945 wel degelijk heel veel verdwenen. Maar nee, inderdaad: in het ledenbestand zag je dat niet terug, want het waren geen leden, maar supporters.

Maar goed: we hebben het hier niet over joodse Ajacieden, maar over ereleden. En daarvan was Ajax er na de oorlog dus niet veel kwijt.

Ik vind het trouwens een hele leeftijd, hoor: 90 jaar... Niet zo heel vreemd dat zo iemand de oudste is. Ik denk dat Wim Schoevaart de nieuwe verenigingsoudste is.

K.
Still alive...

Thijs
Site Admin & Toto winner WC 2010
Berichten: 13716
Lid geworden op: zo sep 28, 2003 6:24 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Thijs » wo sep 17, 2008 11:12 am

Kowalczyk schreef:
Ik vind het trouwens een hele leeftijd, hoor: 90 jaar... Niet zo heel vreemd dat zo iemand de oudste is. Ik denk dat Wim Schoevaart de nieuwe verenigingsoudste is.

K.
Dat moet haast wel, hij wordt in maart 91. Ik denk wel de meest 'echte' Ajacied die er af en toe nog in de Arena rondloopt. Bij bijna elke thuiswedstrijd (zowel Ajax als Jong Ajax!) is hij van de partij, en hij komt ook vaak overal even een praatje maken.

Wel jammer/schandalig dat er in de Ajax-kantoren niet echt liften zijn, hij is nogal moeilijk ter been en doet er wel even over voordat hij een trap op- en afloopt. En als iemand tegen 'm zegt dat 'ie rustig aan kan doen en wij wel even wachten zegt 'ie: "Geen probleem jongens, ik maak deze sprint nog even af en dan kunnen jullie naar boven". :smallgrin.gif:
Echt een aardige en grappige man, en dat wilde ik nog even kwijt! :ajaxsmiley.gif:

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » wo sep 17, 2008 2:23 pm

Kowalczyk schreef:Ik heb wel eens gelezen welk aantal omgekomen leden Ajax in 1945 te betreuren had, en ik herinner me dat het er bijzonder weinig waren. Ajax gebruikte dat statistiekje in het verleden meestal om de mythe te ontkrachten dat Ajax een jodenclub is: er waren niet zo heel veel joodse leden, niet meer dan bij andere clubs, en na de oorlog waren er in totaal zo-en-zoveel Ajax-leden dood.
Ajax had ook een aantal NSB'ers rondlopen, maar daar hebben ze het liever niet over. :blush.gif: :smallgrin.gif:
Het stinkt aan alle kanten!

Donkey Shot

Bericht door Donkey Shot » wo sep 17, 2008 2:29 pm

Ik vind die giegelende smiley een beetje ongepast, joey

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » wo sep 17, 2008 2:31 pm

Die slaat op de hypocrisie van Ajax, Doc.
Het stinkt aan alle kanten!

Donkey Shot

Bericht door Donkey Shot » wo sep 17, 2008 2:48 pm

kan me niet schelen, het thema van het topic is serieus, de vraag was serieus en alleen een blozend smiley zou genoeg zijn. Je hoeft niet in iedere posting je afkeer van Ajax laten zien, hoor.

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » wo sep 17, 2008 2:54 pm

Een club met NSB'ers in de gelederen kan geen jodenclub zijn.
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33839
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Bericht door Duke » wo sep 17, 2008 2:57 pm

Genoeg hierover, lijkt me niet zo passend in deze topic.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Aristides
Berichten: 4838
Lid geworden op: za okt 04, 2003 9:47 pm

Bericht door Aristides » wo sep 17, 2008 3:20 pm

joey schreef:Een club met NSB'ers in de gelederen kan geen jodenclub zijn.
Voor de historici ligt die vraag anders: er waren joden lid van de NSB (tot in de oorlog!)

Ajax was geen jodenclub in WOII (ervoor/erna) Ajax is dan ook nooit verboden tijdens de oorlog. In Amsterdam waren wel jodenverenigingen die verboden werden, Ajax had wel veel Joodse toeschouwers, zie Simon Kuper jaren geleden in "Hard Gras".
Zo'n ""Tor"" is vreemd, maar werkt wel; ik kan weer inloggen!

Donkey Shot

Bericht door Donkey Shot » wo sep 17, 2008 3:35 pm

Duke schreef:Genoeg hierover, lijkt me niet zo passend in deze topic.
:biggthumpup.gif:

Plaats reactie