AJAXliefde...

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Bericht door brigade zuid » di sep 23, 2008 3:29 pm

Thijs schreef:
Kowalczyk schreef: Misschien is het allemaal wel zo simpel als Ernst Happel ooit beweerde: "Kein geloel, gewoon fussballen!"

K.
Misschien wel he.
Één extra goaltje in Tilburg, de rare eigen goal van Vermaelen tegen FCK, de gemiste pingel van KJH tegen Slavia, de niet gegeven strafschop van Suárez tegen FC Twente-uit...

De scheidslijn tussen 'ah, we zijn kampioen geworden in 2006 en 2007' en 'heel Ajax is dood, ziek, kapot, en het komt NOOIT..MEER..GOED!' is niet zo heel groot gebleken, denk ik.
Mwah vind ik toch iets te makkelijk, het is gewoon zo dat AJAX al jaren kut is.

Thijs
Site Admin & Toto winner WC 2010
Berichten: 13718
Lid geworden op: zo sep 28, 2003 6:24 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Thijs » di sep 23, 2008 3:31 pm

Da's hetzelfde als bij alles wat een beetje kut is aan komen met arme Afrikaantjes die niks te vreten hebben en toch de hele tijd aan het lachen zijn en gelukkig zijn.

Ja, als je daar aan gaat denken heb je nooit meer wat te zeiken, maar wat hebben wij met Heracles en Excelsior te maken?
Ik wil gewoon weer eens kampioen worden, is dat nou zoveel gevraagd na vier jaar maximaal tweede met de hoogste begroting..

Thijs
Site Admin & Toto winner WC 2010
Berichten: 13718
Lid geworden op: zo sep 28, 2003 6:24 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Thijs » di sep 23, 2008 3:34 pm

brigade zuid schreef:Mwah vind ik toch iets te makkelijk, het is gewoon zo dat AJAX al jaren kut is.
Ben ik met je eens BZ. Ook in jaren dat we kampioen werden was het voetbal vaak slecht, 2004 bijvoorbeeld.
Het enige wat ik daarmee wou zeggen is dat die grafstemming er niet zo zou zijn als we toevallig wel kampioen waren geworden. Wie weet zouden er dan door het spelen van CL wel spelers als Modric zijn gekomen en hadden we nu een topelftal gehad.

Het kan soms echt van details afhangen, denk ik.

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Bericht door brigade zuid » di sep 23, 2008 3:34 pm

Dat is helemaal niet teveel gevraagd.. Het zou eigenlijk heel normaal zijn dat AJAX DE club van Nederland is, als je in ogenschouw neemt de financiele mogelijkheden, jeugdopleiding, concurrenten die geen cent te makken hebben etc. etc.

Thijs
Site Admin & Toto winner WC 2010
Berichten: 13718
Lid geworden op: zo sep 28, 2003 6:24 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Thijs » di sep 23, 2008 3:41 pm

Je kon dus heel makkelijk de enige overgebleven concurrent (hoewel dat raar klinkt als je 4 keer 2e bent geworden) 'uitschakelen' door net effe wat meer te investeren in het seizoen 2006-2007. In die vermaledijde verdediging bijvoorbeeld.
PSV weet al jarenlang ternauwernood het hoofd boven water te houden door die 30 miljoen per jaar aan CL die wij ze figuurlijk gezien even langs komen brengen. Als je dat nou snel had gedaan, of snel doet (voordat ze op het idee komen om een betere hoofdsponsor te vinden dan Philips of een nieuw stadion te bouwen) haalt AJAX de CL en mist PSV ineens 15-20 miljoen in de begroting. Hoppakee, begrotingstekort, schuld, en dat bolwerk brokkelt langzaam af.
Spelers kunnen ze niet meer betalen, sterkhouders gaan weg, PSV doet niet meer mee en wij staan only the lonely aan de top met een begroting van minimaal +30 miljoen op de nummer 2.
(Immers, PSV en Ajax hebben nu allebei 65 miljoen, Ajax zou bij het halen van de CL op min. 75 uitkomen en PSV bij het mislopen van de CL op 50 miljoen)

Dan moet je wel een hele grote lapzwans zijn om dát verschil nog te verneuken door geen kampioen te worden, lijkt me eerlijk gezegd. Maar dat doe je niet, en dus heb je geen jarenlange hegemonie in Nederland waar je wél de kans toe hebt, en dus moeten we nu weer alle zeilen bijzetten om met een hele hoop geluk hópelijk toch die titel binnen te halen.

Vedette-10-
Berichten: 4700
Lid geworden op: do aug 14, 2008 9:21 pm

Bericht door Vedette-10- » di sep 23, 2008 3:43 pm

niks
Laatst gewijzigd door Vedette-10- op wo dec 30, 2009 10:52 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

GangstaRiB
Berichten: 16851
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 10:44 pm
Locatie: Purmerend

Bericht door GangstaRiB » di sep 23, 2008 3:50 pm

Vedette-10- schreef:
GangstaRiB schreef: Hoe weet je nou dat Keizer goed functioneerde? Hoe kan je Van Geel nou een vakman noemen terwijl hij z'n belangrijkste taak verneukte.

Het hele bestuur heeft weinig tot niks te maken met het voetbal. Als de afgelopen 4 jaar gepresteerd was op het veld, dan wist niemand wie Jaakke was.

Ook dat hele gedoe rond de aanstelling van een nieuwe AD,.. lekker boeiend allemaal. Voetbalachtergrond of weet ik het allemaal... hij kan er toch niet voor zorgen dat er beter/slechter gevoetbald wordt.
Nogal simpel beredeneert, want het bestuur is verantwoordelijk voor het beleid geweest. Die hebben verkeerd de directie gekozen, die hebben met verkeerde dingen ingestemd.

Keizer heeft niet goed gefunctioneerd, omdat Van Geel hem niet kon volgen. Dat zegt niet dat hij niks zinnigs te melden had(i.t.t. Van Geel op dat vlak), maar hij werd wel weggestuurd ipv dat het echte probleem werd opgepakt(Van Geel). Van Geel is verschrikkelijk goed in het organiseren en structureren van een club, bovendien durft hij de hoofdverantwoordelijkheid te nemen en kan hij goed met de pers omgaan. Dat is het takenpakket van de AD van nu. Dat je hem dan gebruikt als TD terwijl hij totaal geen man is met een flinke dosis voetbalverstand en connecties is onbegrijpelijk. Fontein heeft met public relations(zijn takenpakket) prima gehandeld, maar blijkbaar was zijn situatie onhoudbaar terwijl hij toch veel kennis bezit. Dan hoor je een verstandigere besluit te nemen als beleidsbepalers. En dit alles door het slechte functioneren van Van Geel als TD.
Van Geel was aangenomen omdat hij bij AZ goed werk heeft afgeleverd. Verder bekijk ik het redelijk simplistisch, omdat een voetbalclub een vrij eenvoudige kijk op het geheel moet hebben. Het, met grote tamtam, presenteren van beleidsplannen is Ajax alleen maar tegen gaan werken.

Vedette-10-
Berichten: 4700
Lid geworden op: do aug 14, 2008 9:21 pm

Bericht door Vedette-10- » di sep 23, 2008 4:07 pm

niks
Laatst gewijzigd door Vedette-10- op wo dec 30, 2009 10:53 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

LucaS
Berichten: 53591
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door LucaS » di sep 23, 2008 5:52 pm

Ajaxsupporters zijn in ieder geval een apart volk. Ik denk dat als wij vinden dat we het zo zwaar hebben, dat we toch wel heel veel bewondering en respect kunnen hebben voor al die supporters die niet voor PSV zijn en dus nog minder prijzen winnen dan wij. Dat zijn er maar liefst supporters van 36 clubs in het betaalde voetbal. EN daar staan ze wel onvoorwaardelijk achter de ploeg en wordt sfeer gemaakt. De Arena is het stilste stadion in Nederland. Dat zegt ook iets over ons.
Ik weet niet wie het zei, maar ik herken me heel erg in de opmerking dat stadionbezoek bij Ajax niets toevoegt. Een stille kankerzooi (letterlijk) is het. ALs ik eens een keer wat roep, kijkt mijn omgeving me aan of ik gek geworden ben. Een deel van het probleem van Ajax is dan ook de supportersschare
I think I lost my fucking headache

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Bericht door brigade zuid » di sep 23, 2008 5:55 pm

LucaS schreef:Ajaxsupporters zijn in ieder geval een apart volk. Ik denk dat als wij vinden dat we het zo zwaar hebben, dat we toch wel heel veel bewondering en respect kunnen hebben voor al die supporters die niet voor PSV zijn en dus nog minder prijzen winnen dan wij.
Die gaan toch met een hele andere insteek naar hun cluppie toe, bij een club als Twente zijn ze tevreden als ze europees halen, bij Volendam als ze er in blijven.. Als er bij Barca of Milan niet gewonnen wordt zijn de poppen ook aan het dansen hoor.

LucaS
Berichten: 53591
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door LucaS » di sep 23, 2008 6:06 pm

Betekent dat dan dat wij toch een soort successupporters zijn?
I think I lost my fucking headache

Gebruikersavatar
Wie kent Cees de Wolf nog
AT Toto winner 09/10
Berichten: 14916
Lid geworden op: wo aug 11, 2004 10:03 pm

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » di sep 23, 2008 6:11 pm

Ik denk eerder dat we verwende supporters zijn; dan gaat de lat omhoog en voelt het extra beroerd als we in het verleden behaalde resultaten niet eens een beetje kunnen benaderen.
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Bericht door brigade zuid » di sep 23, 2008 6:19 pm

LucaS schreef:Betekent dat dan dat wij toch een soort successupporters zijn?
AJAX is gewoon al een aantal jaren underachiever en dat is wat de supporters ook zien. Mij zul je niet horen zeggen dat we de CL moeten winnen hoor.

Gebruikersavatar
Jeroen126
Berichten: 2275
Lid geworden op: ma mar 27, 2006 4:42 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Jeroen126 » di sep 23, 2008 6:30 pm

LucaS schreef:Betekent dat dan dat wij toch een soort successupporters zijn?
Nee, voor Volendam is erin blijven namelijk een succes. Als ze daar degraderen breekt er ook de pleuris uit hoor, vergis je niet.
Als Twente 14e word dit jaar, dan heb je de poppen aan het dansen daar in Enschede.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40991
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Bericht door Marillion » di sep 23, 2008 6:58 pm

Bij Ajax kan het stil zijn, klopt. Bij Ajax kan het ook onrustig zijn bij tegenvallende prestaties, klopt. Maar dat geld net zo goed voor alle andere clubs uit Nederland (of waar dan ook). Alleen de maatstaf is anders omdat die voor een gedeelte door prestaties uit het verleden tot stand komt.

Ga maar eens bij een andere club op de tribune zitten waar het niet loopt. Je ziet precies hetzelde hoor. Overigens is de term succes-supporter ook wat vreemd voor mensen die week in week uit naar een stadion gaan van een club die al jaren nauwelijks een prijs haalt. Het stadionpubliek is in de loop der jaren anders geworden. De belangstelling is veel groter. Maar ook dat is iets wat je overal ziet.

Zelf zit ik niet voor het succes in het stadion. Natuurlijk wil ik dat Ajax wint en prijzen pakt. Maar ik ben in eerste plaats Ajacied vanwege andere aspecten. De jeugdopleiding, het aanvallende en onderscheidende voetbal, het prachtige shirt, de talrijke prachtige voetballers.
Nil volentibus arduum

LucaS
Berichten: 53591
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door LucaS » di sep 23, 2008 7:13 pm

Maar het is al van alle tijden. Ik heb nog nooit zulke sfeerloze wedstrijden meegemaakt als thuiswedstrijden van ajax. Nou vooruit, RKC-Eindhoven in 1985, maar dat was dan ook echt een kutwedstrijd
I think I lost my fucking headache

Vedette-10-
Berichten: 4700
Lid geworden op: do aug 14, 2008 9:21 pm

Bericht door Vedette-10- » di sep 23, 2008 7:17 pm

niks
Laatst gewijzigd door Vedette-10- op do dec 31, 2009 11:02 am, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
999
Berichten: 59041
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Bericht door 999 » di sep 23, 2008 7:18 pm

Ben er toch maar mee gestop.Ik had voor de gein, of beter gezegt ik denk laat ik eens voor de gein kijken welke spelers. en hoeveel, zeg vanaf seizoen 1996/97 er volgens mij 1]Tekort kwamen ( in de zin van veelbelovend talent ) 2]De verwachting nooit waar hebben gemaakt ( in de zin van de aankoop van het jaar ) 3]Gewoon nooit in AJAX hadden mogen spelen ..

Na 3 jaar terug te hebben gekeken kom ik gemiddeld per jaar/per selectie op 10 spelers, 10 spelers waarvan voor mij bovenstaande criteria telt ..

De Wooters, Hoekstra, Wamberto, Gorre, Mensah, Splinter, Gabrich, Rudy.Maar ook b.v. Dani die in principe nooit de belofte waar gemaakt heeft.Tis wel mijn criteria waarop ze zijn geselecteerd.Dus daar kun je over twisten.

En de laatste jaren ben ik bang dat dat gemiddelde van 10 misschien nog wel wat omhoog zal gaan.Meer als 10 jaar lang kwalitatief inleveren, met af en toe een pieki naar boven, een kampioenschap om vervolgens weer 3 jaar lang door slecht scouting/Jeugd op ongeveer 10 uit te komen.En telkens het zelfde liedje .. maar het zit eraan te komen hoor lichting x gaat het straks helemaal maken ..

Natuurlijk, we hadden ook onze pareltjes.Zlatan, Sneijder van de Vaart b.v.Spelers die het verschil konden maken, dat soms ook deden.Maar gezien hun kwaliteiten, mijn inziens veels te weinig kampioen zijn geworden.En ook toen was het zo dat je b.v. een goede middenas had, maar de backs weer van een minder nivo waren.Meestal hangen wurgen, maar toch kampioen.Dat verbloemde natuurlijk veel.En ook toen werd je weggehoond als je het maar zozo vond, de wedstrijden.

Waar ik naar toe wil is dat je dat elk jaar weer meer gaat opbreken natuurlijk.De enige parel of parels vertrokken en wat er voor in de plaats kwam was weer minder als dat wat vertrok.En in nergens, zoals Ko en Joey en alle andere al zeiden kon je terug vinden dat de aankoop was ontstaan uit beleid.Het u gaat maar we hebben de opvolger al lang in de smiezen.Kwalitatief minstes gelijk waardig, passend in het systeem.Op z'n hoogst een maandje aanpassen maar dan staat ie er toch.Dus niet zoals de laatste jaren, spelers voor een 4-4-2 opstelling binnenhalen en dan denken dat wij ze wel effe het AJAX systeem zullen bijbrengen.

Steeds maar weer kwalitatief inleveren t.o.v. de vorige jaren.Op team nivo zeker, met zo af en toe een verloren aankoop, en die blijkt dan ook nog eens zo bepalend dat na vertrek weer het hele elftal in elkaar dondert.

En dan gooien we maar weer een zak duiten er tegen aan.Halen KJH halverwegen het seizoen, en hop de echte problemen in het elftal zijn weer onder het gras gestop.Immers KJH scoort er vrolijk op los, zijn kwaliteit, maar als team blijft het nog steeds hetzelfde.Blunders, geen positiespel,driehoekjes,steekpasses, voorzetten vanaf de achterlijn.Niks van dat alles.En dan halen we dus Gabri.Verandert er dan wezenlijk iets, nee.

In principe blijft het gemis aan al die voetbal patronen automatisme nog steeds hetzelfde.Dan maar Suarez, maar nog steeds het zelfde resultaat.Los zand voetbal, toevalsvoetbal.Dan weer voor een grote zak geld Sulejmani.In principe weer het zelfde, het verdoezelt het gemis aan.Olequer, Sno, leuk, weer twee kwalitatief arme spelers die zoveel minpunten hebben dat je je afvraagt wanneer dat gaat verbeteren, of je dat uberhaupt ooit eruit krijgt.En zo kun je nog een een tijdje door gaan.Allemaal spelers met een gemis aan, de een wat meer en de ander wat minder.En natuurlijk de perfecte speler bestaat niet .. dus dan komt de technische staf om de hoek kijken.

Wat is hun ervaring in dit geheel.Bij Oranje hoefde ze maar met hun vingers te knippen als de ene speler minder was dan de andere.Vervanging.Nu gaat dat dus niet zo gemakkelijk, nu wordt er dus van de TD verwacht dat ze met spelers aan het werk gaan.Wijzen op, afleren van.Bijleren positie spel, hoe en wat te doen in bepaalde situaties.Tactische zetten, wedstrijd lezen ..

En nergens is gebleken dat de TD deze vaardigheden bezit.Ja ze deden het een half jaartje goed bij het tweede.Tja, die jongetjes gaan bij het horen en zien van van Basten wat harder hun best doen, maar daar kom je er bij het 1e niet mee.

Er waren jaren dat bij weer een andere trainer je na een maandje veoderingen kon zien, niet dat het typische AJAX spel boven kwam drijven.Maar je zag wel herkenning terug komen.Steekpassen, bal achter de backs, wisselwerking.enz.Nu ?.

Ik hoop dat ik er gigantisch naast zit, en dat MVB en zijn maatjes me het schaamrood op de kaken zullen laten komen.Dat ik niks anders kan zeggen, Voetske je zat er 100% naast.Maar ik ben bang dat dit seizoen weer een grote zeeperd gaat worden want in nergens zie ik ook maar enige verbetering t.o.v. vorig seizoen.In nergens dat het roer ook daadwerkelijk is omgedraaid en dat er iets moois zit aan te komen .....

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Bericht door brigade zuid » di sep 23, 2008 8:07 pm

LucaS schreef:Maar het is al van alle tijden. Ik heb nog nooit zulke sfeerloze wedstrijden meegemaakt als thuiswedstrijden van ajax. Nou vooruit, RKC-Eindhoven in 1985, maar dat was dan ook echt een kutwedstrijd
De sfeer is meestal wel vrij treurig idd, dat ben ik met je eens. Voor mij ook een reden dat ik met minder plezier ga, in De Meer had je toch wat meer een voetbalsfeertje op de Diemenzijde.

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » di sep 23, 2008 9:24 pm

Kan zijn, maar toen viel er ook meer te beleven. In de Arena is nooit gedurende een langere periode goed gevoetbald. Toeval?

Ben het niet met Vedette 10 eens dat bij Ajax het verwachtingspatroon hoog ligt. Het verwachtingspatroon ligt inmiddels juist heel laag. Zelfs de wedstrijd tegen Borac op Dak zorgde hier voor enthousiasme. Een jaar of tien, twaalf geleden was daar geen sprake van geweest.

Maar het gaat natuurlijk niet om het succes. Marillion stipt dat ook aan. We gaan naar het stadion omdat.... tja, waarom eigenlijk? Omdat we houden van die club, of misschien van ons ideaalbeeld van die club. In werkelijkheid is die club lang niet zo mooi en groot en bijzonder als we denken, daar worden we elke wedstrijd op gewezen. Maar dat dringt amper tot ons door. Dries van Agt zei ooit in een ander verband: 'De bloemen der genegenheid zijn aan het verwelken. Het is dor in mijn tuin, maar ik blijf tuinieren.' Zo voel ik me soms ook.
Het stinkt aan alle kanten!

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Bericht door brigade zuid » di sep 23, 2008 9:47 pm

Idd, soms denk ik wel eens bij mezelf, wat is er nou nog over van de club AJAX waar ik me toe aangetrokken voelde.. eigenlijk niks meer behalve het shirt. Het is een 13 in een dozijn club geworden vind ik.

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » di sep 23, 2008 10:35 pm

joey schreef: Maar het gaat natuurlijk niet om het succes. Marillion stipt dat ook aan. We gaan naar het stadion omdat.... tja, waarom eigenlijk? Omdat we houden van die club, of misschien van ons ideaalbeeld van die club. In werkelijkheid is die club lang niet zo mooi en groot en bijzonder als we denken, daar worden we elke wedstrijd op gewezen. Maar dat dringt amper tot ons door. Dries van Agt zei ooit in een ander verband: 'De bloemen der genegenheid zijn aan het verwelken. Het is dor in mijn tuin, maar ik blijf tuinieren.' Zo voel ik me soms ook.
Blijkbaar heeft het toch heel wat te maken met de resultaten.

Geloof mij nou maar, supporters zijn net mensen. Zo opportunistisch als de pest. Als Ajax weer gaat winnen en succes gaat boeken zijn de jeugdspelers opeens beter, vinden we dat de spelers gemotiveerd zijn, is Ajax minder kil en wordt de sfeer in het stadion beter. In De Meer kon Ajax nog onmogelijk blijven, maar De Arena is natuurlijk mede zo'n graftombe omdat maar weinig supporters er affiniteit mee of positieve herinneringen aan hebben.

Gebruikersavatar
MIKE_ZUID2 (ASR_AFCA)
AT Toto winner 07/08
Berichten: 4097
Lid geworden op: do mei 13, 2004 1:58 pm

Bericht door MIKE_ZUID2 (ASR_AFCA) » wo sep 24, 2008 8:35 am

Zou het al een stuk beter zijn als we in een VOETBAL stadion zouden spelen?

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47940
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Bericht door peter » wo sep 24, 2008 8:37 am

brigade zuid schreef:Idd, soms denk ik wel eens bij mezelf, wat is er nou nog over van de club AJAX waar ik me toe aangetrokken voelde.. eigenlijk niks meer behalve het shirt. Het is een 13 in een dozijn club geworden vind ik.
Gisteren bij AZ zag ik iets van positievoetbal wat ik in de afgelopen jaren bij Ajax niet heb gezien.

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » wo sep 24, 2008 9:25 am

Inderdaad, Peter. Ik zag het uit een ooghoek en ik was jaloers. :blush.gif:
Thomas schreef:Blijkbaar heeft het toch heel wat te maken met de resultaten. Geloof mij nou maar, supporters zijn net mensen.
Zeker, en er zullen genoeg supporters zijn die genoegen nemen met wat PSV heeft: regelmatig kampioen, af en toe een (net niet helemaal)succesje in Europa en dat is het dan. Maar er is een tijd geweest, dat we PSV verafschuwden, omdat Ajax ergens voor stond en PSV niet. Ajax is een gewone club geworden. Dat is zo zonde.
Het stinkt aan alle kanten!

Plaats reactie