Realisatie 'Stadion van de toekomst'

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Gebruikersavatar
beelzebub
Berichten: 7511
Lid geworden op: di sep 23, 2003 1:53 pm
Locatie: Almere

Re: Realisatie 'Stadion van de toekomst'

Bericht door beelzebub » di apr 12, 2016 10:28 am

Waarom niet op Zuid een grote ring a la 'die Gelbe Wand' van Dortmund. Zou wel heeeeeeel steil worden, noemen we de tribune Domino Zuid. :ajaxsmiley.gif:
Je kunt alles wat je wilt, als je maar oefent

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40621
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Realisatie 'Stadion van de toekomst'

Bericht door Marillion » di apr 12, 2016 10:39 pm

De komst van staanplaatsen zou ik ontzettend toejuichen want dat is veel beter voor de sfeer. Daar wacht ik al jaren op. Zeg maar gewoon sinds de bouw van de Arena. Het verhuizen van 410 naar Zuid zou ik dan weer een drama vinden. Ze hebben met enige regelmaat een mooi doek maar ik heb echt helemaal niets met de manier waarop zij een wedstrijd beleven.

Misschien moet ik maar accepteren dat de nieuwe generatie anders naar het voetbal gaat maar ik ga er niet tussen staan.
Nil volentibus arduum

Wie kent Cees de Wolf nog?
Berichten: 9022
Lid geworden op: do aug 28, 2014 11:39 am

Re: Realisatie 'Stadion van de toekomst'

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog? » di apr 12, 2016 10:45 pm

Kom je toch gewoon lekker bij mij op Noord? :ajaxsmiley.gif:

Gebruikersavatar
Nihad
Berichten: 13309
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 3:59 pm
Locatie: Den Haag

Re: Realisatie 'Stadion van de toekomst'

Bericht door Nihad » vr apr 15, 2016 1:38 pm

Ik vind het erg jammer.

Vak 410 / Ajax Ultra's is ooit begonnen om op Noord meer sfeer te krijgen. Dat is gelukt. Vervolgens zijn we verhuist naar Zuid 2e ring (wat al jammer was, omdat we dan niet direct tov het uitvak zitten) en nu doeken ze eigenlijk 410 complete op door ons op Zuid te zetten. Eigenlijk gaan we weer terug naar de situatie van voor 2001.
“Please do not call me arrogant because what I say is true. I think I’m a special one.”

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23209
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Realisatie 'Stadion van de toekomst'

Bericht door Cruijff » vr apr 15, 2016 1:50 pm

Klopt Boabdil / Nihad.

Op een verkapte manier is dit gewoon het einde van 410.

Al jarenlang een wens trouwens van zowel Ajax als het politiekorps Amsterdam Amstelland om Vak 410 op te doeken en met ingang van volgend seizoen is ze dat dus gelukt.......

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Re: Realisatie 'Stadion van de toekomst'

Bericht door brigade zuid » za apr 16, 2016 7:50 pm

Maar ook een unieke kans om op Zuid 1 eens alle fanatiekelingen bij mekaar te hebben. Ik heb het idee dat het middengedeelte gewoon een soort van 410 blijft aangevuld met huidige supporters van zuid1 die ook sfeer willen maken en met 410 mee gaan doen. De rest gaat aan de zijkanten zitten of in het uiterste geval verhuizen.

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23209
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Realisatie 'Stadion van de toekomst'

Bericht door Cruijff » za apr 16, 2016 8:13 pm

brigade zuid schreef:Maar ook een unieke kans om op Zuid 1 eens alle fanatiekelingen bij mekaar te hebben. Ik heb het idee dat het middengedeelte gewoon een soort van 410 blijft aangevuld met huidige supporters van zuid1 die ook sfeer willen maken en met 410 mee gaan doen. De rest gaat aan de zijkanten zitten of in het uiterste geval verhuizen.
Dat is trouwens wel waar.

Een groot deel van degenen die op Zuid 1 een seizoenkaart hebben, heeft die kaart al ergens tussen 1996 en 2001 toegewezen gekregen en zit er nu dus al 15 à 20 jaar. Vaak geloven ze het wel, ze komen ouwehoeren met hun oude vrienden, eventjes controleren of Ajax wel wint en dan rond de 74e minuut weer naar huis.

Mede daardoor leek Zuid helemaal dood te gaan bloeden, een paar jaar terug leek de boel ook definitief te gaan doodbloeden. Daar is gelukkig nog net een stokje voor gestoken.

Alle fanatiekelingen bij elkaar op Zuid 1 zou wel een aardige impuls kunnen zijn. Maar ja, niet iedere Ajax supporter beleeft een middagje stadion op dezelfde manier.

En ik vind dat er sowieso meerdere groeperingen behoren te zijn. Misschien moet ik zelf dan maar weer opnieuw een 'verse' groepering starten.

Wie kent Cees de Wolf nog?
Berichten: 9022
Lid geworden op: do aug 28, 2014 11:39 am

Re: Realisatie 'Stadion van de toekomst'

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog? » za apr 16, 2016 11:20 pm

Ik vind dat Zuid I al geruime tijd qua sfeer nauwelijks meer iets brengt. Vers bloed vanuit 410 lijkt me een uitstekend idee, ook al omdat vanuit mijn traditionele beleving dat vanaf achter de goal moet komen en niet ergens vanaf schuin achter twee hoog. Staanplaatsen erbij maken het helemaal een mooi plan voor een stevige sfeerverbetering.

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23209
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Realisatie 'Stadion van de toekomst'

Bericht door Cruijff » za apr 16, 2016 11:39 pm

Wie kent Cees de Wolf nog? schreef:Staanplaatsen erbij maken het helemaal een mooi plan voor een stevige sfeerverbetering.
Klopt, het werd ook hoog tijd dat de staanplaatsen zouden terugkeren in stadions in Nederland. Komend seizoen dus zowel Ajax als PSV met staanplaatsen achter het doel.
Bij Bayern München kost de seizoenkaart voor een staanplaats, afhankelijk van je leeftijd, tussen de 83 en 98 euro. Voor een heel seizoen met 17 Bundesliga wedstrijden..! Op die manier doe je wel aan klantenbinding!!
Wie kent Cees de Wolf nog? schreef:Ik vind dat Zuid I al geruime tijd qua sfeer nauwelijks meer iets brengt. Vers bloed vanuit 410 lijkt me een uitstekend idee, ook al omdat vanuit mijn traditionele beleving dat vanaf achter de goal moet komen en niet ergens vanaf schuin achter twee hoog.
In principe mee eens, maar door de bedroevende akoestiek in de Arena komt er nu eenmaal meer herrie vanaf de 2e ring.
Op Zuid 1 sta je met de bovenste 14 rijen tegen een stuk beton aan te zingen en bereikt dus netto de helft van het tribunegeluid de spelers op het veld.

Gebruikersavatar
Pride of Amsterdam
AT Toto Admin
Berichten: 2704
Lid geworden op: zo sep 28, 2003 10:31 pm
Locatie: F-Side

Re: Realisatie 'Stadion van de toekomst'

Bericht door Pride of Amsterdam » do apr 21, 2016 9:35 am

Zomaar even een vraag tussendoor hè..

Als er staanplaatsen komen kun je meer mensen kwijt op Zuid1. Maar bij Europese wedstrijden moeten er stoeltjes zijn omdat de UEFA dat nu eenmaal wil. Betekent dit dan ook dat als je kaarten wil kopen voor Europese wedstrijden... dat je dan op Zuid1 niet meer automatisch je "eigen plek" kan kopen?

En hoe wordt er dan bepaald wie wel en wie niet naast de pot piest?
Op naar de vierde ster!

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23209
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Realisatie 'Stadion van de toekomst'

Bericht door Cruijff » do apr 21, 2016 11:39 am

Pride of Amsterdam schreef:Als er staanplaatsen komen kun je meer mensen kwijt op Zuid1. Maar bij Europese wedstrijden moeten er stoeltjes zijn omdat de UEFA dat nu eenmaal wil. Betekent dit dan ook dat als je kaarten wil kopen voor Europese wedstrijden... dat je dan op Zuid1 niet meer automatisch je "eigen plek" kan kopen?

En hoe wordt er dan bepaald wie wel en wie niet naast de pot piest?
Ik denk via nagenoeg hetzelfde systeem als ze bij Dortmund hanteren met 'die Gelbe Wand'.
Die heeft bij Europese wedstrijden ook een veel kleinere capaciteit dan in de Bundesliga. De seizoenkaarthouders kunnen er altijd terecht, maar voor de meeste wedstrijden is er ook veel losse verkoop.

Er zullen dus veel meer kaarten in de losse verkoop komen. Daardoor wordt het ook een stuk laagdrempeliger om eens een wedstrijd te zien vanaf de tribune waar jarenlang een wachtlijst voor was.

Gebruikersavatar
elliquido
Berichten: 7844
Lid geworden op: di feb 10, 2004 5:03 pm

Re: Realisatie 'Stadion van de toekomst'

Bericht door elliquido » do apr 21, 2016 3:18 pm

:headbang.gif:
NOOIT meer Seedorf a.u.b.

Wie kent Cees de Wolf nog?
Berichten: 9022
Lid geworden op: do aug 28, 2014 11:39 am

Re: Realisatie 'Stadion van de toekomst'

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog? » do apr 21, 2016 9:23 pm

Hmmmm, ik weet niet of ze op Zuid I op dagjesmensen zitten te wachten.. De sfeer op staanplaatsen is nu eenmaal anders. Wie is er niet een keer (bijna) een schoen kwijtgeraakt als er gescoord werd, dubbelgeklapt op zo'n ijzeren hekje omdat je in het begin niet goed wist waar je moest staan, door de "mensenzee" in extase oncontroleerbaar door het vak gedrukt na een goal, of noodgewongen onderin het vak de hekken ingeklommen om te voorkomen dat je door die honderden achter je werd geplet?

Gebruikersavatar
beelzebub
Berichten: 7511
Lid geworden op: di sep 23, 2003 1:53 pm
Locatie: Almere

Re: Realisatie 'Stadion van de toekomst'

Bericht door beelzebub » do apr 21, 2016 11:54 pm

Zuid kan nog zoveel willen. Van oudsher waren staanplaatsen de goedkope(re) plaatsen. Ook goed voor de sfeer en doorstroming. Echte dagmensen willen zitten. Of zouden ze echt dinosauriers met een bierpens willen gaan kijken op Zuid? :ajaxsmiley.gif:
Je kunt alles wat je wilt, als je maar oefent

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23209
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Realisatie 'Stadion van de toekomst'

Bericht door Cruijff » zo apr 24, 2016 8:28 pm

Met ingang van seizoen 2016-2017 wordt er op Zuid 1 een staantribune gerealiseerd. Hierdoor zullen bij wedstrijden in de eredivisie meer plaatsen beschikbaar zijn. Het aantal seizoenkaarthouders op Zuid 1 blijft gelijk. De extra beschikbare kaarten tijdens eredivisie wedstrijden zijn enkel te koop voor de seizoenkaarthouders op zuid 1.

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23209
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Realisatie 'Stadion van de toekomst'

Bericht door Cruijff » wo jul 20, 2016 2:10 pm

Leuk dat we onze miljoenen business bedrijven 'in een multifunctionele overdekte evenementenhal waar eventueel ook gevoetbald zou kunnen worden' hè. :excited.gif:

Afbeelding

De Amsterdam ArenA krijgt net voor het duel Ajax - PAOK Saloniki nog een nieuwe grasmat aangemeten, dit meldt Martin Brummel via Twitter. De grasmat is onbespeelbaar geraakt doordat de ArenA tien weken lang het toneel was voor concerten.

Afgelopen seizoen was er veel kritiek op de grasmat in Amsterdam, zodoende werd het gras toen ook al een aantal keer vernieuwd. De grasmat kenmerkt zich door 'hybride' te zijn, dit betekent dat het natuurgras gemengd is met kunstgras.

https://www.ajaxshowtime.com/article/bi ... e75A37Y.97

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 13362
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:43 pm

Re: Realisatie 'Stadion van de toekomst'

Bericht door Arthur » wo jul 20, 2016 2:11 pm

Een paar jaar geleden hadden we het probleem toch eindelijk onder controle? Waar is het dan toch weer misgegaan?

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23209
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Realisatie 'Stadion van de toekomst'

Bericht door Cruijff » wo jul 20, 2016 2:16 pm

Arthur schreef:Een paar jaar geleden hadden we het probleem toch eindelijk onder controle? Waar is het dan toch weer misgegaan?
We hebben het nooit enorm goed onder controle gehad hoor.
Het is weleens voorgekomen dat de Arena door een tijdschrift gekozen was tot stadion met beste grasmat in de Eredivisie. Echter, zo'n verkiezing werd gehouden door middel van het uitbrengen van stemmen door de 18 aanvoerders van de Eredivisie clubs.

Lang niet alle voetballers weten een hoop van gras af.
Dan denkt bijv de aanvoerder van NAC: 'we scoorden een doelpunt na een uitglijder van keeper Vermeer en speelden uit bij Ajax 2-2, dat was een lekker potje'. En zet vervolgens de Arena op 1.

Tuurlijk zijn er wel dingen verbeterd, er staan vaak een hoop kunstlampen op omdat de dakconstructie te weinig licht doorlaat. Maar elke keer kun je weer opnieuw beginnen, want je krijgt 5 of 6 maal De Toppers, Sensation White en 2 Coldplay concerten op de plaats waar je miljoenen business bedrijft.

Dan wordt het veld weliswaar afgedekt, maar vele liters bier, wijn, mierzoete frisdrank lekken daar doorheen. Net als resten van XTC pillen, vloeibare GHB en andere soorten van hard drugs die ongemerkt daar terecht komen en je niet even met veger en blik uit je veldje haalt. Dat allemaal bij elkaar opgeteld kan natuurlijk nooit goed voor je grasmat zijn.

Gebruikersavatar
beelzebub
Berichten: 7511
Lid geworden op: di sep 23, 2003 1:53 pm
Locatie: Almere

Re: Realisatie 'Stadion van de toekomst'

Bericht door beelzebub » wo jul 20, 2016 2:20 pm

Arthur schreef:Een paar jaar geleden hadden we het probleem toch eindelijk onder controle? Waar is het dan toch weer misgegaan?
Niet zoveel. Er hebben alleen tien weken platen op de vloer gelegen. Als jij drie weken met je tent op de camping staat slaat het gras daaronder toch ook geelbruin uit?

En misschien zijn de vele liters bier ook niet zo goed geweest voor het gras. :ajaxsmiley.gif:
Je kunt alles wat je wilt, als je maar oefent

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40621
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Realisatie 'Stadion van de toekomst'

Bericht door Marillion » wo jul 20, 2016 2:20 pm

Cruijff schreef: .....
Dan wordt het veld weliswaar afgedekt, maar vele liters bier, wijn, mierzoete frisdrank lekken daar doorheen. Net als resten van XTC pillen, vloeibare GHB en andere soorten van hard drugs die ongemerkt daar terecht komen en je niet even met veger en blik uit je veldje haalt. Dat allemaal bij elkaar opgeteld kan natuurlijk nooit goed voor je grasmat zijn.
Als we de mat na zo'n serie concerten laten liggen en één van onze verdedigers gooit er onverhoopt een sliding uit dan loopt 'ie daarna tegen de lamp bij de dopingcontrole. :smile-ajax.gif:

Het is wel eens minder slecht geweest. Maar echt goed heb ik het nooit gezien. Altijd maar dat uitglijden. Het is treurig maar de Arena is dan ook geen echt voetbalstadion.
Nil volentibus arduum

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23209
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Realisatie 'Stadion van de toekomst'

Bericht door Cruijff » wo jul 20, 2016 2:28 pm

Marillion schreef:Het is wel eens minder slecht geweest. Maar echt goed heb ik het nooit gezien. Altijd maar dat uitglijden. Het is treurig maar de Arena is dan ook geen echt voetbalstadion.
Daarom... Als Ajax echt ambities heeft en sowieso ook in Amsterdam al wedstrijden gaat huisvesten voor Euro 2020 moet je sowieso naar een nieuw stadion.
Je hoeft de Arena echt niet af te breken en veel kapitaal te vernietigen. Je kunt er bijvoorbeeld een voor Bijlmer begrippen duur hotel van maken, dat vergelijking met A'dam Centrum juist relatief goedkoop is.

Een deel van de slaapplaatsen in 'Hotel Arena' kun je natuurlijk ook permanent laten bewonen zoals ook gebeurt bij Arsenal in het oude Highbury.

Dan heb je dus een hotel / appartementencomplex met heel veel sport faciliteiten. Het nieuwe stadion moet sowieso groter zijn, oninteressante (oefen)wedstrijden van Oranje en andere evenementen op een kleinere schaal kunnen daar nog steeds plaatsvinden.
In de Markthal in Rotterdam, drukste en luidruchtigste plek van de stad zo ongeveer, hebben ze voor bewoners die uit hun raam zo die hal inkijken, de boel volledig geluiddicht kunnen isoleren.
Marillion schreef:
Cruijff schreef: .....
Dan wordt het veld weliswaar afgedekt, maar vele liters bier, wijn, mierzoete frisdrank lekken daar doorheen. Net als resten van XTC pillen, vloeibare GHB en andere soorten van hard drugs die ongemerkt daar terecht komen en je niet even met veger en blik uit je veldje haalt. Dat allemaal bij elkaar opgeteld kan natuurlijk nooit goed voor je grasmat zijn.
Als we de mat na zo'n serie concerten laten liggen en één van onze verdedigers gooit er onverhoopt een sliding uit dan loopt 'ie daarna tegen de lamp bij de dopingcontrole. :smile-ajax.gif:
Ik pleitte er jaren geleden al voor de grachten in de Arena dicht te maken, rijen publiek pal tegen het veld aan te zetten, dan het dak dicht te doen en 'wegens medische noodzaak' gratis marihuana te verstrekken aan alle toeschouwers op de voorste 12 rijen.

Net als met de Giro Italia start in Amsterdam lopen de flankspelers van tegenstanders in Europees verband dan half kotsend over het veld, iemand als Gregory van der Wiel die in zijn vrije tijd een beetje tafelvoetbal speelde met vrienden in de coffeeshop waar hij een hele dag achtereen in rondhing is die omstandigheden dan al gewend.

Gebruikersavatar
beelzebub
Berichten: 7511
Lid geworden op: di sep 23, 2003 1:53 pm
Locatie: Almere

Re: Realisatie 'Stadion van de toekomst'

Bericht door beelzebub » vr jul 22, 2016 10:39 pm

Er zit wat schot in de zaak qua staanplaatsen op Zuid, maar gaat nog even duren:

http://f-side.nl/staantribunes-stand-van-zaken/
Je kunt alles wat je wilt, als je maar oefent

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Re: Realisatie 'Stadion van de toekomst'

Bericht door brigade zuid » za jul 23, 2016 11:11 am

Die vier rijen in de gracht zijn postief voor de rest een beetje een slap verhaal.

Wie kent Cees de Wolf nog?
Berichten: 9022
Lid geworden op: do aug 28, 2014 11:39 am

Re: Realisatie 'Stadion van de toekomst'

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog? » za jul 23, 2016 9:22 pm

Die gracht, typisch jaren '90 multifunctioneel wanproduct, is de grootste fout in de Arena. Zo kon het nooit meer een écht voetbalstadion zijn. Tribunes horen tot aan het veld.

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23209
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Realisatie 'Stadion van de toekomst'

Bericht door Cruijff » di jul 26, 2016 12:04 pm

Niet alleen het veld was weer absoluut rampzalig, ook over de vaak afgezeken akoestiek in de Arena werd weer steen en been geklaagd bij de concerten van Rihanna en Coldplay.

Het heeft van 1996 t/m 2007 geduurd om beide zaken een (klein beetje) op orde te krijgen, maar anno 2016 zijn we zo te zien weer terug bij af:

‘Galmbak’ ArenA vecht tegen reputatie

http://www.metronieuws.nl/nieuws/showbi ... -reputatie

Plaats reactie