De Marco van Basten-topic

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

LucaS
Berichten: 53548
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Re: De Marco van Basten-topic

Bericht door LucaS » vr mei 08, 2009 4:27 pm

En de verstandige mensen heten Cruijff of likken zijn reet
I think I lost my fucking headache

Vedette-10-
Berichten: 4700
Lid geworden op: do aug 14, 2008 9:21 pm

Re: De Marco van Basten-topic

Bericht door Vedette-10- » vr mei 08, 2009 4:32 pm

niks
Laatst gewijzigd door Vedette-10- op do jan 07, 2010 9:50 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Donkey Shot

Re: De Marco van Basten-topic

Bericht door Donkey Shot » vr mei 08, 2009 4:42 pm

LucaS schreef:Ach ja, Cruijff meent weer wat over Ajax te moeten roepen vanaf zijn hemelse troon. Als ie nou gewoon zijn klep eens houdt.
AMEN!

Vedette-10-
Berichten: 4700
Lid geworden op: do aug 14, 2008 9:21 pm

Re: De Marco van Basten-topic

Bericht door Vedette-10- » vr mei 08, 2009 4:43 pm

niks
Laatst gewijzigd door Vedette-10- op do jan 07, 2010 9:50 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

LucaS
Berichten: 53548
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Re: De Marco van Basten-topic

Bericht door LucaS » vr mei 08, 2009 4:51 pm

Wie doet dat? Cruijff zorgt alleen maar voor onrust. Hij zit weer duizenden kilometers weg en heeft geen idee hoe de neiuwe structuur van Ajax werkt en op welke punten er nu wordt gewerkt aan verbetering. Die man is het grootste probleem van onze club, laat ie Barcelona gaan lastigvallen, of zijn tweede liefde feyenoord ofzo.
I think I lost my fucking headache

wimpey
Berichten: 51782
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: De Marco van Basten-topic

Bericht door wimpey » vr mei 08, 2009 4:56 pm

LucaS schreef:Ach ja, Cruijff meent weer wat over Ajax te moeten roepen vanaf zijn hemelse troon. Als ie nou gewoon zijn klep eens houdt.
Hij mag zeggen wat ie wil. Ik snap hem trouwens niet:

een elftal aan de praat krijgen moet toch ook met een gebrekkige organisatie lukken? Het een staat los van het ander.

Vedette-10-
Berichten: 4700
Lid geworden op: do aug 14, 2008 9:21 pm

Re: De Marco van Basten-topic

Bericht door Vedette-10- » vr mei 08, 2009 5:00 pm

niks
Laatst gewijzigd door Vedette-10- op do jan 07, 2010 9:50 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Vedette-10-
Berichten: 4700
Lid geworden op: do aug 14, 2008 9:21 pm

Re: De Marco van Basten-topic

Bericht door Vedette-10- » vr mei 08, 2009 5:04 pm

niks
Laatst gewijzigd door Vedette-10- op do jan 07, 2010 9:50 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Aristides
Berichten: 4838
Lid geworden op: za okt 04, 2003 9:47 pm

Re: De Marco van Basten-topic

Bericht door Aristides » vr mei 08, 2009 7:19 pm

een elftal aan de praat krijgen moet toch ook met een gebrekkige organisatie lukken? Het een staat los van het ander.
Mee eens, wat er op het veld gebeurde klopte niet en ik heb niet het gevoel dat spelers last hadden van iemand of iets uit de organisatie op de trainer(s?) na.

Los daarvan dat misschien de organisatie niet goed is, ik heb daar weinig zicht op, ik zit er niet in.
Zo'n ""Tor"" is vreemd, maar werkt wel; ik kan weer inloggen!

Gebruikersavatar
LouisXIV & co
Berichten: 1618
Lid geworden op: do dec 16, 2004 11:35 pm
Locatie: Amsterdam

Re: De Marco van Basten-topic

Bericht door LouisXIV & co » vr mei 08, 2009 10:39 pm

LucaS schreef:Wie doet dat? Cruijff zorgt alleen maar voor onrust. Hij zit weer duizenden kilometers weg en heeft geen idee hoe de neiuwe structuur van Ajax werkt en op welke punten er nu wordt gewerkt aan verbetering. Die man is het grootste probleem van onze club, laat ie Barcelona gaan lastigvallen, of zijn tweede liefde feyenoord ofzo.
Eens. Nooit meer nummer 14!

(zegt LouisXIV...)
Zé of zeehond, rookies huren voor een jaar is ongezond!

Gebruikersavatar
Monkey Tonk
Berichten: 9365
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 6:54 pm
Locatie: route 66

Re: De Marco van Basten-topic

Bericht door Monkey Tonk » za mei 09, 2009 12:17 am

Als Cruijff iets zegt kun je hier net zo goed de band opzetten. Zeker een soort mode? Want die man heeft zo onwaarschijnlijk veel voor Ajax gedaan en betekent. Je hebt ook Brazilianen met zware kritiek op Pele, dus het zal wel een menselijk trekje zijn.

Aristides
Berichten: 4838
Lid geworden op: za okt 04, 2003 9:47 pm

Re: De Marco van Basten-topic

Bericht door Aristides » za mei 09, 2009 12:53 am

JC. Zo'n grote Ajacied, jammer dat sommigen dit betwijfelen of belachelijk maken. Zonder JC geen """product Ajax""", zonder JC geen wereldnaam, enz. enz. enz.

Slechts de 50-+ers hebben zijn tijd in "real time" meegemaakt, zij weten dat zijn generatie (met JC als ultieme uitblinker) zowel Ajax als Nederland op de voetbalkaart hebben gezet. Wie durft de mislukte rechtsback DB in één adem te noemen met JC??? Schande, voetbalvervuiling tot in het kwadraat.

JC is echter helaas geen baken voor de toekomst van Ajax, mocht die er internationaal zijn (betwijfel ik ten zeerste als de leiding mensen als Wouters, Blind of Van Basten iets te zeggen geeft), hij stamt uit de vorige eeuw, hij zag het zitten in o.a. Blind (als TD) en Van Basten (als coach), hij zit te ver van het belabberde niveau van het Ajax-voetbal. Hij leeft in een andere tijd (zoals ik?)

Wie JC niet waardeert, kent de Ajax-geschiedenis niet, de uitschakeling tegen Frederikstadt was voor zijn tijd, hij zette de andere koers in, meer dan Michels. Voor mij kent Ajax twee "terra-talenten" JC en MvB, de één geslaagd als trainer (wel in een andere tijd), de ander afgegaan. Die tijden van het grote Ajax zullen misschien wel nooit terugkeren, MvB faalde voor zijn examen, wie neemt het voortouw, wie zorgt voor een winnende coach (Nee, JC zal het niet doen, wetende dat hij zal falen) ik wil wel weer eens een winnend Ajax zien, een Ajax met oogstrelend voetbal. Het zal het leven van een Rotterdammer veraangenamen.

De MvB-topic, dit zegt al genoeg, hij heeft nog steeds zijn eigen topic, ook al heeft hij de handdoek in de ring gegooid, voordat het seizoen was afgelopen (een ander zou alleen al om die reden minder worden geadoreerd). Het behouden van de derde plaats, het interesseert hem blijkbaar niets! Johnny van 't Schip heeft geen eigen topic? Wie heeft er het langst voort Ajax gespeeld?

Stop met de MvB-topic, hij gaat liever golfen?
Zo'n ""Tor"" is vreemd, maar werkt wel; ik kan weer inloggen!

Gebruikersavatar
Daily Blind
Berichten: 13388
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 10:23 am

Re: De Marco van Basten-topic

Bericht door Daily Blind » za mei 09, 2009 2:18 am

Als JC echt zo belangrijk voor AJAX wil zijn of als hij echt wil dat AJAX weer de topclub wordt moet hij eens daadkracht tonen. Dat slappe gelul vanaf de zijlijn is allemaal zo makkelijk, maar zodra meneer in staat is om iets te veranderen verlaat hij de club weer zodra hij enige tegenspraak krijgt.

AJAX is beter af zonder een verstrooide praatvogel als Cruijff.

AJAX moet zich richten op iemand die zich niks aantrekt van de spelers groep maar zich puur richt op het beleid. Sprankelijk voetbal en vol op in de aanval. Niet aanpassen aan clubs binnen de Nederlandse grenzen. AJAX is de beste en dat moeten we maar weer eens sinds 13 jaar gaan uitstralen. Argonatie dat is wat AJAX nodig heeft!!

Niemand is beter dan de club uit Amsterdam! Hiermee pakken we de nationale titel en vanuit daar gaan we langzaam weer naam maken in Europa! Maar eerstwordt het tijd om op het Leidseplein de schaal om hoog te houden!

Welkom CO Adriaanse, Jij bent de enige die dit kan bewerkstelligen!

Zo ik hoop dat jullie dit snappen / kunnen lezen na enkele baco's!!

Neefkens
Erelid
Berichten: 561
Lid geworden op: di sep 24, 2013 12:42 pm

Re: De Marco van Basten-topic

Bericht door Neefkens » za mei 09, 2009 7:37 am

Natuurlijk heeft van Basten zijn eigen topic en gezien de hoeveelheid reacties nu blijft die nog wel even staan.

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33801
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Re: De Marco van Basten-topic

Bericht door Duke » za mei 09, 2009 8:40 am

Marco van Basten kon het niet, hij had het gewoon niet
Hugo Borst

Iemand die hem goed kent zei dat Marco van Basten de handdoek al had gegooid op de avond dat hij bij Studio Voetbal zat.

Ik betwijfel dat. Aan tafel weersprak hij (al verbaasden we ons over het gebrek aan overtuiging waarmee dat gebeurde) wat hij woensdag toegaf.

Marco was moe. Dat zei hij ook die avond. Hij vond het een lang seizoen, waarmee en passant is aangetoond dat een club trainen iets heel anders is dan een nationaal elftal onder je hoede hebben.

Hij deed 26 april jl. wat hij nooit eerder had gedaan: hij sloeg de nazit over, ging meteen naar huis. Elk seizoen hebben Jack, Youri en ondergetekende Van Basten op visite gehad. De uitzendingen waren levendig, spannend of gewoon de moeite waard, maar de twee uren ná de uitzending overtroffen het publieke optreden. Als Marco een sigaretje opsteekt wordt het gezellig.

Gezellig ja. Marco is een reuze gezellige gozer. Grappiger dan menigeen denkt. Hij kan heerlijk blijven hangen in zijn eigen dogma's en heeft een uitgesproken mening over koetjes en kalfjes - én voetbal natuurlijk.

Maar discussiëren is natuurlijk wat anders dan instrueren en doceren. Ik denk achteraf dat hij met mensen van zijn leeftijd of ouderen meer aansluiting heeft. Hij maakte één klassieke fout. Als coach rekent - rekende - Marco op andermans eigen verantwoordelijkheid. Voetballen is zelf initiatief nemen, vindt hij. Toen dat werd nagelaten trad hij niet kordaat op. Hij heeft zelden of nooit geschreeuwd in de kleedkamer.

Voetballers moet je achter de vodden aan zitten, soms verrot schelden. Zeker de voetballer van nu. De Oranjegeneraties '74, '88 en '98 hadden geen aansporingen nodig. De voetballer van nu is afwachtend, volgzaam, passief en wordt, héél belangrijk, niet meer gecontroleerd door zijn teamgenoten.

Nog iets. De schouderklop of het compliment is onmisbaar geworden. Aanraken zul je, als trainer, om de voetballer te verlichten! Zelfvertrouwen is het halve werk.

Marco kon het niet.

Coachen is een mengeling van roeping en ervaring, een mix van doceren en voor Freud spelen. Bij voorkeur is de goede coach een waardeloze voetballer (Foppe de Haan, José Mourinho) op zijn best een subtoppertje (Louis van Gaal, Alex Ferguson, Co Adriaanse, Guus Hiddink) geweest. Misschien moet je zeggen: Marco hád het gewoon niet. Komt waarschijnlijk omdat voetbal voor hem altijd een individuele sport is geweest. Koeman en Wouters regelden het vroeger tactisch, Marco concentreerde zich op doel en voorstopper.

Toch werd hij coach. Bij het Nederlands elftal is Kees Jansma voor hem van onschatbare waarde geweest. Jansma, die zelf altijd leiding heeft gegeven aan mensen, coachte de bondscoach niet alleen over mediazaken. Toen het bijvoorbeeld met Ruud van Nistelrooy spaak liep, stuurde Jansma bij. Aan zo iemand heeft het Marco bij Ajax ontbroken. Eigen schuld. Wel honderd verschillende mensen hebben hem wel duizend keer op het hart gedrukt dat de mensen met wie hij zich omringde (Schippie, Witschge) hem niet aanvulden. Te veel van hetzelfde is niet goed. Marco wilde er niet aan. Van Marwijk heeft dat wél goed gedaan. Niet alleen zijn vriend en chauffeur Voorn is assistent maar ook 'vreemden' (Cocu en Frank de Boer).

En nu?

Toen Marco in 1992 oorlogsinvalide bleek, hield zijn publieke leven op. Tien jaar heeft hij in volstrekte anonimiteit geleefd. Wat restte was ons verlangen naar de spits Marco van Basten, heimwee die hysterisch aanzwol tot mythische proporties. Marco, nuchter, realistisch, kon die magie gestolen worden. Hij speelde golf. Een individuele sport. Hij stopte ermee toen hij geen progressie meer boekte. Toen meende hij trainer te moeten worden. Een misverstand.

Ik kan me niet voorstellen dat hij als trainer ooit zijn rentree maakt. Benieuwd of de vriendschap met Cruijff wordt hersteld. Een paar weken geleden belde Marco Johan maar kwam niet verder dan Danny.

Wat nu? Golf. Met zo'n karretje van hole naar hole. Die enkel is nog rotter.

Jeetje, hij is 44, het leven duurt nog zo lang. Nou ja, have a nice life, Marco, ouwe dibbes.
www.sportwereld.nl
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Gebruikersavatar
bryan
Berichten: 4543
Lid geworden op: do sep 25, 2003 5:46 pm
Locatie: Europa

Re: De Marco van Basten-topic

Bericht door bryan » za mei 09, 2009 9:57 am

Ik kan Cruijff niet serieus nemen sinds hij op TV voor het ontslag van Olsen heeft gepleit, slechts zes maanden nadat Olsen de dubbel had bezorgd met een doelsaldo van +90. En nu roept hij dat niemand het bij Ajax lang volhoudt en dat Marco geen kans had gekregen.

Wat hij zegt deugt van geen ene kanten, om zijn eigen woorden maar te gebruiken.

Gebruikersavatar
Toppie
Berichten: 11418
Lid geworden op: di feb 24, 2004 5:43 pm

Re: De Marco van Basten-topic

Bericht door Toppie » za mei 09, 2009 11:00 am

Cruijff moet gewoon oprotten

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47892
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Re: De Marco van Basten-topic

Bericht door peter » za mei 09, 2009 11:09 am

Cruijff doet niets bij Ajax, dus hoeft hij ook niet op te rotten. Hij is veel meer betrokken bij Barcelona en dat gaat hem 'aardig' af. Ik zou ook niet weten waarom Jopie er nu bij wordt betrokken, maar Ajax moet zelf een keuze gaan maken. Maar wie is Ajax? :excited.gif:

Neefkens
Erelid
Berichten: 561
Lid geworden op: di sep 24, 2013 12:42 pm

Re: De Marco van Basten-topic

Bericht door Neefkens » za mei 09, 2009 11:14 am

Weet je dat na een jaar nou nog niet? :ajaxsmiley.gif:
Coronel is de voorzitter, vdBoog de algemeen directeur. :hypocrite.gif:

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47892
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Re: De Marco van Basten-topic

Bericht door peter » za mei 09, 2009 11:15 am

Vertrouw jij erop dat zij met een goeie opvolger komen?

Neefkens
Erelid
Berichten: 561
Lid geworden op: di sep 24, 2013 12:42 pm

Re: De Marco van Basten-topic

Bericht door Neefkens » za mei 09, 2009 11:18 am

Zoals ik al eerder schreef:"Wie gaat vdBoog nu bellen? :blush.gif:

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34398
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Re: De Marco van Basten-topic

Bericht door Ramona » za mei 09, 2009 11:31 am

Jij toch, Neef? :ajaxsmiley.gif:


Wordt er eigenlijk nog afscheid genomen van Van Basten?
Bedoel...dat hij het niet goed gedaan heeft is iedereen wel duidelijk; maar een Ajacied en bijzonder mens gaat toch heen... :blush.gif:

Neefkens
Erelid
Berichten: 561
Lid geworden op: di sep 24, 2013 12:42 pm

Re: De Marco van Basten-topic

Bericht door Neefkens » za mei 09, 2009 11:36 am

Ramona schreef:Jij toch, Neef? :ajaxsmiley.gif:
Heeft ie al gedaan, maar ik wist het ook niet. :blush.gif:

Toen heb ik hem maar op de uitstekende posts hier gewezen. :ajaxsmiley.gif:

Wordt er eigenlijk nog afscheid genomen van Van Basten?
Bedoel...dat hij het niet goed gedaan heeft is iedereen wel duidelijk; maar een Ajacied en bijzonder mens gaat toch heen... :blush.gif:
Nog niets van gehoord, maar je hebt wel gelijk. Het is ook nog erg vers natuurlijk.

Vedette-10-
Berichten: 4700
Lid geworden op: do aug 14, 2008 9:21 pm

Re: De Marco van Basten-topic

Bericht door Vedette-10- » za mei 09, 2009 9:17 pm

niks
Laatst gewijzigd door Vedette-10- op do jan 07, 2010 9:51 pm, 3 keer totaal gewijzigd.

Daniel
Berichten: 5390
Lid geworden op: di jan 02, 2007 3:15 pm

Re: De Marco van Basten-topic

Bericht door Daniel » za mei 09, 2009 9:19 pm

Onbegrijpelijk hoe jij het voor elkaar krijgt om nieuwe woorden te verzinnen die onnodig moeilijker zijn dan de echt bestaande om jezelf slimmer te laten lijken.

Plaats reactie