De Marco van Basten-topic

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: De Marco van Basten-topic

Bericht door Jöhnk » wo jun 17, 2009 11:50 am

joey schreef:Een mislukte trainer kan het in zich hebben om een goede scout te worden, maar je moet geen trainer scout maken omdat hij mislukt is.
Dan zijn we het eens. :neutral.gif:

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: De Marco van Basten-topic

Bericht door joey » wo jun 17, 2009 11:52 am

Over dat andere ook? Ik vind het een kwalijke zaak dat iemand die blijkbaar geen enkele ambitie in de richting van scouting heeft zo'n baan krijgt aangeboden. Daarvoor is scouting te belangrijk.

Koop dat contract af maar voeg niet iemand die niet met hart en ziel scout wil zijn aan de scouting toe. Dat gaat ten koste van de professionaliteit van de scouting. Voor de scouting moet je alleen vakidioten hebben.
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47892
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Re: De Marco van Basten-topic

Bericht door peter » wo jun 17, 2009 12:05 pm

Ken jij Witschge persoonlijk en weet je dat hij dat niet is? :hypocrite.gif:

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: De Marco van Basten-topic

Bericht door joey » wo jun 17, 2009 12:19 pm

Het grappige is dat ik Witschge inderdaad een paar keer gesproken heb, lang geleden. Hij woonde hier namelijk vroeger niet ver vandaan, op het Westergasfabriekterrein. Hij maakte op mij een niet zo heel erg slimme indruk. Om het voorzichtig uit te drukken. Zijn broer trouwens ook niet. Eenvoudige jongens.
Het stinkt aan alle kanten!

LucaS
Berichten: 53546
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Re: De Marco van Basten-topic

Bericht door LucaS » wo jun 17, 2009 12:25 pm

Wat natuurlijk niets zegt over het vermogen al dan niet talent te herkennen
I think I lost my fucking headache

LucaS
Berichten: 53546
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Re: De Marco van Basten-topic

Bericht door LucaS » wo jun 17, 2009 12:26 pm

Wat natuurlijk niets zegt over het vermogen al dan niet talent te herkennen
I think I lost my fucking headache

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: De Marco van Basten-topic

Bericht door joey » wo jun 17, 2009 12:30 pm

LucaS schreef:Wat natuurlijk niets zegt over het vermogen al dan niet talent te herkennen
Misschien niet, maar scouten is niet alleen talent herkennen. Als scout moet je een netwerk opbouwen, je talen spreken, je kunnen redden in vreemde culturen, contacten kunnen leggen met zaakwaarnemers en spelers, enz.
Het stinkt aan alle kanten!

LucaS
Berichten: 53546
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Re: De Marco van Basten-topic

Bericht door LucaS » wo jun 17, 2009 12:32 pm

Mwa, het belangrijkste gebied is nog altijd Nederland en Nederlandse jochies. Het ligt er natuurlijk ook maar net aan waar je wordt ingezet. Als je een scout vraagt om naar B-junioren te gaan kijken dan kan je in Nederland elke dag behoorlijk vullen.
I think I lost my fucking headache

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: De Marco van Basten-topic

Bericht door Jöhnk » wo jun 17, 2009 12:36 pm

Witschge zou met zijn Saudische spelersverleden prima ingezet kunnen worden in het midden-Oosten. Dat komt goed uit, want bij Al Shabab schijnt een uijtstekende controleur rond te lopen.

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: De Marco van Basten-topic

Bericht door joey » wo jun 17, 2009 12:41 pm

LucaS schreef:Mwa, het belangrijkste gebied is nog altijd Nederland en Nederlandse jochies. Het ligt er natuurlijk ook maar net aan waar je wordt ingezet. Als je een scout vraagt om naar B-junioren te gaan kijken dan kan je in Nederland elke dag behoorlijk vullen.
Het arbeidsintensieve werk wordt daar grotendeels door vrijwilligers gedaan. Zoals deze meneer:

http://www.rodi.nl/regio/heerhugowaard/ ... aar-en-dag

Ik neem dan ook aan dat ze Witschge bij de profscouting wilden plaatsen.

(Leuk trouwens om te lezen dat Cruijff er persoonlijk voor gezorgd heeft dat Frank en Ronald naar Ajax kwamen.)
Het stinkt aan alle kanten!

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Re: De Marco van Basten-topic

Bericht door brigade zuid » wo jun 17, 2009 12:55 pm

Jöhnk schreef: Ja, misschien heeft hij er wel talent voor.
Misschien ook wel niet. AJAX moet die scouting eens wat professioneler aanpakken. De scouting en de jeugdopleiding zijn echt superbelangrijk.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: De Marco van Basten-topic

Bericht door Jöhnk » wo jun 17, 2009 12:58 pm

Dat kunnen ze toetsen dmv gesprekken, analyses die hij heeft gemaakt als assistent, etc. Op die manier is Van Gaal ook hoofdtrainer geworden. Ajax wist wat het in huis had.

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: De Marco van Basten-topic

Bericht door joey » wo jun 17, 2009 1:00 pm

Dat was een geheel andere situatie, want Van Gaal leidde in de praktijk al de meeste trainingen. Witschge daarentegen heeft de ballen verstand van scouten.

Vorig jaar dumpten ze Spijkerman bij de scouting, nu wilden ze hetzelfde met Witschge doen. Komt het zo ooit in orde daar? Lijkt me niet, hè?
Het stinkt aan alle kanten!

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Re: De Marco van Basten-topic

Bericht door FlaFlu » wo jun 17, 2009 1:05 pm

LucaS schreef:Mwa, het belangrijkste gebied is nog altijd Nederland en Nederlandse jochies. Het ligt er natuurlijk ook maar net aan waar je wordt ingezet. Als je een scout vraagt om naar B-junioren te gaan kijken dan kan je in Nederland elke dag behoorlijk vullen.
Jeugdscouting is een andere tak, Luuk. En het lijkt er op dat Witschge een baan heeft aangeboden gekregen bij de profscouting. Verder zou het natuurlijk prima kunnen dat Witschge er kijk op heeft, maar gezien het verleden van Ajax (met betrekking tot baantjes voor ex-spelers) en de berichtgeving (iemand die geen ambitie in die richting lijkt te hebben zo'n functie aanbieden) vind ik het wel verdacht veel op een onprofessionele aanpak lijken. Maar goed, het enige dat we zeker weten is dat Witschge in ieder geval niet de drive heeft om het te doen.

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: De Marco van Basten-topic

Bericht door joey » wo jun 17, 2009 1:07 pm

Misschien gaat hij liever golfen met Marco. Geld genoeg.
Het stinkt aan alle kanten!

Neefkens
Erelid
Berichten: 561
Lid geworden op: di sep 24, 2013 12:42 pm

Re: De Marco van Basten-topic

Bericht door Neefkens » wo jun 17, 2009 1:07 pm

Het klinkt inderdaad steeds als dumpen. Zo van "we hebben er eentje over, we willen hem niet bij het eerste of de jeugd, nou dan kan ie wel bij de scouting".
Of we daar de mannen recht mee doen, weet ik niet. Ik ken ze te weinig om te weten of ze de juiste kwaliteiten hebben. Van Spijkerman heb ik wel begrepen dat hij goed kan organiseren, dat is ook nodig. Nu maar afwachten of er weer wat leuks gescout is.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: De Marco van Basten-topic

Bericht door Jöhnk » wo jun 17, 2009 1:08 pm

joey schreef:Dat was een geheel andere situatie, want Van Gaal leidde in de praktijk al de meeste trainingen.
De trainingen leiden is slechts een onderdeel van het trainerschap. Mannen die de training prima leiden kunnen zomaar tactische onbenullen zijn, nietwaar.

LucaS
Berichten: 53546
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Re: De Marco van Basten-topic

Bericht door LucaS » wo jun 17, 2009 1:10 pm

Volgens mij heeft Ajax afgelopen jaar een aantal buitenlandse jeugdige talenten gescout en benaderd. Het zit dus niet stil.
I think I lost my fucking headache

Neefkens
Erelid
Berichten: 561
Lid geworden op: di sep 24, 2013 12:42 pm

Re: De Marco van Basten-topic

Bericht door Neefkens » wo jun 17, 2009 1:15 pm

Dat is waar.
Daarnaast is het ook lastig om te weten of de eventueel door de scouting aangedragen spelers wel serieus door de technische staf bekeken zijn. Dan ligt het dus niet aan de scouting.

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Re: De Marco van Basten-topic

Bericht door FlaFlu » wo jun 17, 2009 1:17 pm

Enganche schreef:
LucaS schreef:Mwa, het belangrijkste gebied is nog altijd Nederland en Nederlandse jochies. Het ligt er natuurlijk ook maar net aan waar je wordt ingezet. Als je een scout vraagt om naar B-junioren te gaan kijken dan kan je in Nederland elke dag behoorlijk vullen.
Jeugdscouting is een andere tak, Luuk. En het lijkt er op dat Witschge een baan heeft aangeboden gekregen bij de profscouting. Verder zou het natuurlijk prima kunnen dat Witschge er kijk op heeft, maar gezien het verleden van Ajax (met betrekking tot baantjes voor ex-spelers) en de berichtgeving (iemand die geen ambitie in die richting lijkt te hebben zo'n functie aanbieden) vind ik het wel verdacht veel op een onprofessionele aanpak lijken. Maar goed, het enige dat we zeker weten is dat Witschge in ieder geval niet de drive heeft om het te doen.
Ben je het met me eens, Lucas?

Voor één van die jonge buitenlanders is dermate veel betaald dat het eigenlijk geen jeugdscouting is.

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: De Marco van Basten-topic

Bericht door joey » wo jun 17, 2009 1:17 pm

Jöhnk schreef:
joey schreef:Dat was een geheel andere situatie, want Van Gaal leidde in de praktijk al de meeste trainingen.
De trainingen leiden is slechts een onderdeel van het trainerschap. Mannen die de training prima leiden kunnen zomaar tactische onbenullen zijn, nietwaar.
Ja, maar ze hadden veel meer zicht op wat Van Gaal kon in die baan dan op wat Witschge kan in de baan die hem aangeboden is. Het was trouwens publiek geheim dat de spelers van het Ajax van toen (de Boertjes en zo) veel meer vertrouwen hadden in Van Gaal dan in Beenhakker en juist met Van Gaal over tactische zaken praatten. Het voornaamste punt van twijfel was dan ook niet de vakkennis van Van Gaal, maar zijn presentatie. Bij AZ had hij qua PR een nogal zwakke indruk gemaakt.

Maar dit is off-topic. Het ging over Witschge en de scouting. Mijn stelling is dat de scouting dusdanig belangrijk is voor Ajax, dat we daar geen enkel risico mogen nemen. Er mogen alleen topscouts/vakidioten op het gebied van scouting werken. Want iedereen weet dat de ketting zo sterk is als de zwakste schakel.
Het stinkt aan alle kanten!

LucaS
Berichten: 53546
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Re: De Marco van Basten-topic

Bericht door LucaS » wo jun 17, 2009 1:22 pm

Deels wel Enganche. Maar we weten niet wat precies de bedoeling was met/voor Witschge. Duidelijk lijkt me wel dat ze voor hem geen bepalende rol in gedachten hadden.
I think I lost my fucking headache

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Re: De Marco van Basten-topic

Bericht door FlaFlu » wo jun 17, 2009 2:33 pm

LucaS schreef:Deels wel Enganche. Maar we weten niet wat precies de bedoeling was met/voor Witschge. Duidelijk lijkt me wel dat ze voor hem geen bepalende rol in gedachten hadden.
Dat is dan nog een meevaller (al zorgt de scouting als het goed is in samenwerking met de TD voor het aankoopbeleid, dus helemaal onbelangrijk is het niet), maar dan nog zou het een slechte zaak zijn wanneer er iemand wordt aangesteld op basis van z'n Ajax-verleden en niet op basis van z'n kwaliteiten. Het blijft enigszins verdacht dat Witschge niet eens zin in heeft. Dat zou een teken aan de wand kunnen zijn.

Gebruikersavatar
beelzebub
Berichten: 7511
Lid geworden op: di sep 23, 2003 1:53 pm
Locatie: Almere

Re: De Marco van Basten-topic

Bericht door beelzebub » wo jun 17, 2009 3:28 pm

Ik zou me als (betaalde) scout wel op m'n pikt getrapt voelen als m'n functie als dumpplaats voor afgedankte technische stafleden wordt gebruikt. Nu zit je niet snel in elkaars vaarwater of kom je ruimte tekort, maar het is niet iedereen gegeven dat werk te kunnen/doen.
Je kunt alles wat je wilt, als je maar oefent

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Re: De Marco van Basten-topic

Bericht door brigade zuid » zo dec 06, 2009 4:55 pm

Stond 365 dagen geleden slechts 3 punten achter de koploper.

Heimwee!
idd Goodfella, vorig jaar rond deze tijd hadden we nog een reele kans op de titel.

Plaats reactie