Moet AJAX doorgaan met de 'huisstijl' 3-4-3?

Staat het in de krant, op TT, in de bladen of op internet? Post het HIER!

Moderator: mods

Moet AJAX doorgaan met de 'huisstijl' 3-4-3?

Ja, AJAX heeft er niet voor niets de meeste successen mee behaald.
18
37%
Ja, alleen als AJAX de juiste spelers voor handen heeft.
24
49%
Nee, AJAX moet met de tijd mee gaan.
7
14%
Nee, en schaf gelijk de hele jeugdopleiding ook maar af.
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 49

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Bericht door Jöhnk » vr okt 07, 2005 10:11 pm

We zullen zien, Steef. Alsof jij de Perfecte Scout bent. Je noemde Kuyt bijvoorbeeld ooit een prutser...

Lionel
Berichten: 47581
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Bericht door Lionel » vr okt 07, 2005 10:11 pm

Het is maar hoe je het aankondigde he. Van een soort van Zlatan-achtige verwacht ik toch wat meer

En ik ben niet degene die interessant doet. Dat doe jij
Laatst gewijzigd door Lionel op vr okt 07, 2005 10:12 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
IK GELOOF!!!!!!

Gebruikersavatar
Trab
AT Toto winner 04/05
Berichten: 7377
Lid geworden op: di okt 28, 2003 5:19 pm
Locatie: Gouda

Bericht door Trab » vr okt 07, 2005 10:12 pm

Ik las net ergens dat die jongen al 24 is. Nou zegt dat niet alles, want de een breekt eerder door als de ander, maar had hij al niet veel eerder door topclubs uit Spanje ofzo opgemerkt moeten zijn?

Lionel
Berichten: 47581
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Bericht door Lionel » vr okt 07, 2005 10:13 pm

Alleen Steef kent die jongen he ;)
IK GELOOF!!!!!!

Feest
Berichten: 18502
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 6:37 am

Bericht door Feest » vr okt 07, 2005 10:18 pm

Jöhnk schreef:We zullen zien, Steef. Alsof jij de Perfecte Scout bent. Je noemde Kuyt bijvoorbeeld ooit een prutser...
Ik moet het nog zien met Kuyt in een topcompetitie. Maar iedere scout heeft een paar miskleunen.

En Bilos is een simpele jongen die lang bij het kleine Banfield heeft gespeeld en precies op het juiste moment de overstap naar topclub Boca heeft gemaakt.

Het heeft even geduurd voordat hij al die techniek, snelheid en fysieke kracht functioneel begon te gebuiken. Nu hij dit doet is hij niet te stoppen.

Feest
Berichten: 18502
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 6:37 am

Bericht door Feest » vr okt 07, 2005 10:19 pm

Rishi schreef:Alleen Steef kent die jongen he ;)

Neuh, zit al achter een andere speler aan. :yes:

343
Berichten: 14321
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 7:40 pm

Bericht door 343 » vr okt 07, 2005 10:23 pm

Fascinerend, die werkzaamheden van Steef. Hebben we daar niet een aparte topic voor?

Ja, hier dus!

En nu verder on-topic aub!

Feest
Berichten: 18502
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 6:37 am

Bericht door Feest » vr okt 07, 2005 10:26 pm

Het ging hier toch over het vinden van spelers die geschikt zijn voor het systeem?

Nou, dit is er 1tje hoor.

343
Berichten: 14321
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 7:40 pm

Bericht door 343 » vr okt 07, 2005 10:33 pm

Nee, dit is het onderwerp: Moet AJAX doorgaan met de 'huisstijl' 3-4-3?

Feest
Berichten: 18502
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 6:37 am

Bericht door Feest » vr okt 07, 2005 10:35 pm

Ja, want het staat in de statuten en die spelers zijn best te vinden.

Gebruikersavatar
Trab
AT Toto winner 04/05
Berichten: 7377
Lid geworden op: di okt 28, 2003 5:19 pm
Locatie: Gouda

Bericht door Trab » vr okt 07, 2005 11:41 pm

Tuurlijk moet Ajax met 4 aanvallers blijven spelen en doorschuivende verdedigers. Daarvoor zijn we godverdomme al onze hele leven fan van Ajax. Dominant spel, driehoekjes, Amsterdamse bluf, techniek, stiffjes. En of dat nou gebeurt met vaste vleugelspelers of positiewisselende spitsen zal mij een zorg zijn, als het maar gebeurt.
Dat er in het heden helaas nog maar weinig over is van ons ideaal is een ander verhaal, maar daarvoor gaan we natuurlijk niet onze identiteit over boord gooien. Ik hoef geen elftal wat alleen maar in dienst speelt van 2 spitsen voorin. Ik wil totaal voetbal.

Wat dat betreft vind ik Blind af en toe moeilijk te volgen. Aan de ene kant heeft hij het elftal van 95 als ideaalbeeld voor ogen, aan de andere kant hoor ik hem in intervieuws zeggen dat hij meerdere kanten op wil kunnen met zijn selectie. "Babel is een ander type als Mitea op links. Pienaar is een ander type als Rosales op rechts. Rosenberg is een ander type als Charisteas in de spits". Dat soort teksten. Maar wat heb je er aan om en een counterspits (Rosenberg) in je ploeg te hebben en een balvaste spits (Charisteas)? Gaan we in uitwedstijden alleen nog maar Rosenberg opstellen en in thuiswedstrijden alleen nog maar Charisteas? Dat schiet toch niet op. Op deze manier kweek je nooit zelfvertrouwen bij je spits.

Blind moet gewoon toe naar 1 vaste speelwijze met Ajax en dat perfectioneren. Het zij met vaste buitenspelers zoals in het verleden of met switchende spitsen zoals AZ. Dan krijg je pas automatismen en weet iedereen wat hij moet doen. Niet de ene keer met de punt naar achteren, dan weer met de punt naar voren.
En als je dan toch kiest voor een speelwijze met vaste buitenspelers zoals Blind doet, zet er dan een echte linksbuiten neer en geen Babel. Gooi er dan maar iemand uit de jeugd in. Ik denk zelfs dat de 1e jaars linksbuiten van de B1 het nog beter zou doen als Babel.

Voor de rest hoop ik dat Blind doorgaat met het middenveld Sneijder-Galasek-Lindenbergh en Maduro van achteruit. Dat zag er goed uit. Nu alleen nog voorin de juiste afstemming vinden.

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11943
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Bericht door Zuidema » vr okt 07, 2005 11:48 pm

Hè, hè, Trab. Eindelijk. Ik dacht al, waar blijf je nou? ;)

Lionel
Berichten: 47581
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Bericht door Lionel » za okt 08, 2005 12:02 am

:xyxthumbs:

Ik word soms ook moe van het gezeik van vaste vleugelspelers. Ik wil gewoon mooi aanvallend voetbal zien. Hoe maakt me in principe niet uit, als het maar mooi is.

Ik was de laatste weken toch trots op me cluppie, omdat ze toch redelijk voetbal speelden. Ik kan niet, zoals Feyenoorders, tevreden zijn met 2 superspitsen en voor de rest worden weggespeeld door al je tegenstanders.

Nee! Ik wil mooi voetbal zien, het hele elftal moet meewerken aan een aanval. Voetbal over 10 schijven, 1x raken, mensen vernederen. We zijn godverdomme Ajax!
IK GELOOF!!!!!!

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » za okt 08, 2005 5:35 am

Steef schreef:
Jöhnk schreef:We zullen zien, Steef. Alsof jij de Perfecte Scout bent. Je noemde Kuyt bijvoorbeeld ooit een prutser...
Ik moet het nog zien met Kuyt in een topcompetitie. Maar iedere scout heeft een paar miskleunen.

En Bilos is een simpele jongen die lang bij het kleine Banfield heeft gespeeld en precies op het juiste moment de overstap naar topclub Boca heeft gemaakt.

Het heeft even geduurd voordat hij al die techniek, snelheid en fysieke kracht functioneel begon te gebuiken. Nu hij dit doet is hij niet te stoppen.
Misschien is het wat overdreven dat je hem zowat uitmaakt voor de beste speler aller tijden? :D Het is wel een genot om naar die jongen te kijken en het is een vrij complete spits.

Trouwens Steef, heb jij dat stuk van Ole vertaald? Ik hoop het niet. Wat een drama.

343
Berichten: 14321
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 7:40 pm

Bericht door 343 » ma okt 17, 2005 10:26 am

Speelsysteem met drie aanvallers houdt Ajax gevangen

Bron: De Volkskrant

AMSTERDAM - Danny Blind is als de artistiek leider van een vooraanstaand toneelgezelschap die volhardt in de gedachte dat zijn ensemble acteurs in staat moet zijn een psychologisch drama uit te voeren. Terwijl zij dat genre onvoldoende beheersen.


Dat realiseert de trainer van Ajax zich wellicht ook. Desondanks besluit hij, onder druk van de uitvoerende producenten (de Ajax-leiding) en het verwachtingsvolle publiek, vast te houden aan de rolbezetting en het beoogde repertoire.

Het is de vraag of hij daar verstandig aan doet. Want is deze selectie wel in staat het systeem met drie aanvallers uit te voeren? Wie de wedstrijden van Ajax in dit nog altijd prille seizoen nog eens doorneemt, is geneigd ontkennend te antwoorden. Want niet alleen de spitsen hebben moeite tot scoren te komen; de aanvoer vanaf de flanken is vaak bijzonder pover.


‘Als we de komende vier speelronden geen averij oplopen, haken we weer aan bij de koplopers’, zei Blind na de 4-2 nederlaag tegen AZ, een maand geleden. Vier overwinningen, op ADO Den Haag, Sparta, Roda en Heracles, zouden Ajax de (gedeelde) derde plaats hebben opgeleverd, op drie punten afstand van koploper Feyenoord.

Maar Ajax verspeelde tegen Den Haag in blessuretijd een 2-0 voorsprong (2-2) en zag zaterdagavond tegen Heracles geen kans doelman Pieckenhagen in een van de 22 doelpogingen te passeren (0-0) – hetgeen in een bepaald opzicht ook wel weer een opvallende prestatie was.

Wat nog het meest te denken geeft, is het grote aantal verliespunten (reeds tien), na een programma waar een club uit de traditionele topdrie nou niet bepaald wakker van zou hoeven te liggen. Nederlagen tegen AZ en Feyenoord hoeven een club als Ajax niet op te breken, maar remises, voor eigen publiek nog wel, tegen ADO Den Haag en Heracles hebben de ploeg nu al op een achterstand van zeven punten van Feyenoord gezet.

Door te stellen dat de aanvoer naar zijn spits ook wel wat beter had gekund, hield Blind zijn aankoop Rosenberg nadrukkelijk uit de wind. En dat was terecht, want in het spel van de Zweed lag niet de hoofdoorzaak besloten van het falen tegen Heracles.

Het is eerder de huisstijl die de ploeg dwars zit. Door geforceerd vast te houden aan een speelwijze met drie aanvallers – terwijl nu al dertien officiële wedstrijden lang duidelijk is dat de buitenspelers in de Amsterdamse selectie niet aanwezig zijn of te kort schieten – is Ajax de gevangene van het eigen systeem geworden.

Babel en Boukhari zijn geen linksbuitens in de klassieke zin van het woord. Man passeren, achterlijn halen, voorzet geven: het zijn acties die zelden zijn te bewonderen van een speler op de linkerflank.

De nog altijd pas 18-jarige neo-international Babel, die het moet hebben van zijn impulsieve acties en een ziedend schot, is de laatste weken reserve. Zijn spel werd steeds vlakker en echt gelukkig voelde hij zich al lang niet meer als linksbuiten.

Blind besloot hem dan ook een aantal keer op rechts te laten spelen en zaterdag viel Babel in als tweede spits naast de andere invaller, Anastasiou. De wissel ging ten koste van Boukhari, van wie je je afvraagt of hij zijn kruit al heeft verschoten in de wedstrijd om de Johan Cruijff Schaal tegen PSV (2-1 winst), de ouverture van het seizoen op 5 augustus.

Op de rechterflank zijn de problemen van een andere aard. Zowel Pienaar, die zaterdag vanwege een lichte achillespeesblessure werd gespaard, als Rosales zijn uitstekende voetballers. Maar zij renderen het beste als zij wat meer middenvelder dan aanvaller zijn, zoals al meermaals is gebleken.

Met de cruciale Champions League-wedstrijd van morgen tegen FC Thun voor de boeg, zondag gevolgd door de topper in Eindhoven tegen PSV, worden niet eens zulke forse ingrepen gevraagd van Blind om zijn elftal toch weer enigszins op het juiste spoor te brengen.

In de uitwedstrijden tegen Willem II en AZ was het spel, in fasen, zeer acceptabel. Het kan geen toeval zijn dat het klassieke 4-3-3 toen werd verruild voor een speelwijze met een ‘aangekleed’ middenveld. Sneijder speelde vrijuit achter twee spitsen, in de wetenschap dat hem uitstekende rugdekking werd verleend door de middenvelders Lindenbergh en Galasek.

Blind weigert te erkennen dat hij in die confrontaties accenten heeft verlegd, want zeggen dat je niet met drie spitsen wilt spelen, ligt gevoelig in Amsterdam. Aan de huisstijl dient volgens de Cruijff-adepten immers niet te worden getornd. ‘Ik heb mijn systeem nooit aangepast. Alleen hebben de spelers hun positie soms zelf wat anders ingevuld’, zegt Blind dan ook omslachtig.

En dat terwijl wijzigingen hem niet eens zo kwalijk worden genomen. Misschien nu dan toch maar weer een keertje het systeem aanpassen, en dan stug volhouden dat het 4-3-3 is. Blind is er eerder mee weggekomen. Geen supporter die het hem heeft verweten.

Lionel
Berichten: 47581
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Bericht door Lionel » ma okt 17, 2005 10:41 am

------------Rosenberg-----Babel----------

Sneijder
Rosales
---------------Lindennbergh--De Jong


Urby---------Grygera-------Maduro-------Trabelsi

-------------------Steek---------------------
IK GELOOF!!!!!!

Marijn
Berichten: 4109
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 7:06 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Marijn » ma okt 17, 2005 12:02 pm

Wat een tactisch brein, die Rishi :D
"The greatest trick the devil ever pulled was convincing the world that he didn't exist."
-The Usual Suspects

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 13430
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:43 pm

Bericht door Arthur » ma okt 17, 2005 1:29 pm

Jammer dat de volkskrant niet gelijk even uitlegt waarom die grote kansen tegen Heracles er wel in waren gegaan als we 4-4-2 hadden gespeeld :X

Verder blijf ik dat gezeur om, met name, 4-4-2 erg overdreven vinden. Er is geen enkele aanwijzing dat Ajax daarmee beter zou spelen. Minder mensen voorin zetten camoufleert toch geen gebrek aan kwaliteit in die linie?

Michael_B
Berichten: 10446
Lid geworden op: di sep 23, 2003 2:19 pm
Locatie: Alkmaar

Bericht door Michael_B » ma okt 17, 2005 2:04 pm

Er is ook niet direct een gebrek aan kwaliteit voorin, alleen een gebrek aan kwaliteiten om te functioneren in dit systeem. Een fors aantal spelers van de huidige selectie zouden beter geschikt zijn (hun kwaliteiten zijn meer geschikt voor) in een 4-4-2 systeem. Onze spitsen (Babel, Charisteas, Rosenberg) hebben allemaal kwaliteiten die niet van ze gevraagd worden in 4-3-3 maar erg handig zouden zijn in een 4-4-2.
Face your fears and live your dreams, No Fear

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Bericht door Bert » ma okt 17, 2005 5:14 pm

Ik blijf het raar vinden dat volgens veel mensen Ajax niet én met de tijd mee kan gaan én 4-3-3 kan blijven spelen.
Het systeem met drie spitsen is op zo veel manieren in te vullen. In de jaren '70 speelde we met één hangende centrumspits en twee buitenspelers die strak aan de zijlijn bleven, maar bij bijvoorbeeld het Nederlands elftal in '74 speelden de buitenspelers iets meer naar binnen, zakte de spits iets verder in en bestreken de backs wat meer de zijkanten.
Terwijl in '95 de centrum spits amper bewoog en in dienst van de nummer 10 speelde met één buitenspeler die op zijn best was wanneer hij naar binnen kon trekken en uithalen met zijn goede been en één buitenspeler die strak aan de zijlijn stond en amper iets hoefde te doen voordat er een fantastische voorzet volgde.

Zo zou je nu een variant kunnen verzinnen waarbij je een soort 4-4-2 speelt maar dan met de aanvallers aan de zijkanten waardoor ze dus niet van de goal af hoeven te bewegen maar naar de goal toe kunnen lopen en nog steeds makkelijk in scoringspositie kunnen komen. De middenvelder die dan in de bovenste punt van de ruit speelt is dan eigenlijk een soort spits die als aanspeelpunt fungeert en tussen de linies door steekpassen op de buitenspelers geeft en de bal vast houdt voor de andere middenvelders zodat die bij kunnen sluiten. Hierdoor moet dan één centrale verdediger van de tegenstander verder naar voren spelen om de spits op te vangen en de backs moeten dan dus meer naar binnen dekken om te zorgen dat het gat in het centrum niet te groot wordt. Zo ontstaat dus extra ruimte en moeten veel tegenstanders tegen hun natuur in spelen.

Lionel
Berichten: 47581
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Bericht door Lionel » ma okt 17, 2005 6:18 pm

Marijn schreef:Wat een tactisch brein, die Rishi :D
Ja, een tegenstander gaat natuurlijk geen 2 rechstbacks opstellen, dus heb je altijd 1 vrije man :D

Rosales moet natuurlijk op rechts, kutscherm :blush:
IK GELOOF!!!!!!

343
Berichten: 14321
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 7:40 pm

Bericht door 343 » ma okt 17, 2005 9:12 pm

Cruijff uit kritiek op speelwijze Ajax

Bron: AJAX Online

Johan Cruijff heeft in het blad Nummer 14 kritiek geleverd op de speelwijze van Ajax. De voormalige topvoetballer is van mening dat trainer Danny Blind het elftal van de Amsterdammers te defensief laat spelen. Cruijff wijst er in zijn column op dat Ajax in de afgelopen weken vaak aantrad met Tomás Galásek en Olaf Lindenbergh als controlerende middenvelders.

Volgens het erelid van de Amsterdamse club staan de links- en rechtshalf in dat geval te dichtbij de vleugelverdedigers. Dat gaat volgens Cruijff ten koste van de opbouw. "De opbouw van Ajax lijkt nergens naar", stelt de Amsterdammer dan ook.

Mr. Ajax
Berichten: 14568
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 3:32 pm

Bericht door Mr. Ajax » ma okt 17, 2005 9:36 pm

Ik blijf het raar vinden dat volgens veel mensen Ajax niet én met de tijd mee kan gaan én 4-3-3 kan blijven spelen.
Het systeem met drie spitsen is op zo veel manieren in te vullen. In de jaren '70 speelde we met één hangende centrumspits en twee buitenspelers die strak aan de zijlijn bleven, maar bij bijvoorbeeld het Nederlands elftal in '74 speelden de buitenspelers iets meer naar binnen, zakte de spits iets verder in en bestreken de backs wat meer de zijkanten.
Terwijl in '95 de centrum spits amper bewoog en in dienst van de nummer 10 speelde met één buitenspeler die op zijn best was wanneer hij naar binnen kon trekken en uithalen met zijn goede been en één buitenspeler die strak aan de zijlijn stond en amper iets hoefde te doen voordat er een fantastische voorzet volgde.

Zo zou je nu een variant kunnen verzinnen waarbij je een soort 4-4-2 speelt maar dan met de aanvallers aan de zijkanten waardoor ze dus niet van de goal af hoeven te bewegen maar naar de goal toe kunnen lopen en nog steeds makkelijk in scoringspositie kunnen komen. De middenvelder die dan in de bovenste punt van de ruit speelt is dan eigenlijk een soort spits die als aanspeelpunt fungeert en tussen de linies door steekpassen op de buitenspelers geeft en de bal vast houdt voor de andere middenvelders zodat die bij kunnen sluiten. Hierdoor moet dan één centrale verdediger van de tegenstander verder naar voren spelen om de spits op te vangen en de backs moeten dan dus meer naar binnen dekken om te zorgen dat het gat in het centrum niet te groot wordt. Zo ontstaat dus extra ruimte en moeten veel tegenstanders tegen hun natuur in spelen.
Helemaal mee eens!

Verder vind ik dat 'jouw' variant heel goed zou passed bij dit spelersmateriaal. Zo zijn De Jong en Maxwell bijvoorbeeld ideaal voor de positie van hangende middenvelders/buitenspelers. Sneijder zou de middenvelder in de bovenste punt van een ruit ook goed kunnen invullen. Met Babel en Rosenberg/Charisteas of eventueelManucharyan hebben we ook goede snelle spitsen die voor de goals kunnen zorgen.
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -

Alexander
Berichten: 8586
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 5:19 pm

Bericht door Alexander » ma okt 17, 2005 9:43 pm

No Fear schreef:Er is ook niet direct een gebrek aan kwaliteit voorin, alleen een gebrek aan kwaliteiten om te functioneren in dit systeem. Een fors aantal spelers van de huidige selectie zouden beter geschikt zijn (hun kwaliteiten zijn meer geschikt voor) in een 4-4-2 systeem. Onze spitsen (Babel, Charisteas, Rosenberg) hebben allemaal kwaliteiten die niet van ze gevraagd worden in 4-3-3 maar erg handig zouden zijn in een 4-4-2.
Ajax speelt al heel haar bestaa 4-3-3. Dat weet iedereen. Dan is het de bedoeling dat je gericht gaat scouten. Dan is het niet meer dan logisch dat je Rosenberg niet haalt. Dat je Sonck niet haalt. Dat je Machlas niet haalt. Dat je Charisteas niet haalt. Je weet wat die spelers kunnen, en dat is te weinig voor de spitspositie van Ajax. Koop gericht, en niet lukraak!

Gebruikersavatar
Real Ajax
Berichten: 1603
Lid geworden op: di apr 06, 2004 10:08 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Real Ajax » ma okt 17, 2005 9:55 pm

Alexander schreef:Ajax speelt al heel haar bestaa 4-3-3. Dat weet iedereen.
Oh? Het lijkt me heel sterk dat Ajax voor de jaren 60 4-3-3 speelde. Heel sterk.

Ik blijf het jaar in jaar uit herhalen, drie aanvallers is niet het probleem: speel fucking nou eens met een tridente (een beetje wat hierboven wordt verteld over Oranje 74). Dat had al met Zlatan en Sonck moeten zijn gebeurt. Een Rosales kan je ook net achter de twee spitsen laten spelen, maar goed dat wordt wel een soort glamourpositie waar iedereen wil spelen. :D

Plaats reactie