Geheime training met een helm is natrappen naar Haarms'

Staat het in de krant, op TT, in de bladen of op internet? Post het HIER!

Moderator: mods

Plaats reactie
Gebruikersavatar
elliquido
Berichten: 7898
Lid geworden op: di feb 10, 2004 5:03 pm

Geheime training met een helm is natrappen naar Haarms'

Bericht door elliquido » di jul 07, 2009 8:27 pm

Geheime training met een helm is natrappen naar Haarms'

07/07/2009 14:55

Wat een prachtige foto stond er in de krant na de eerste training van Ajax. Gemaakt in een gymzaaltje. Martin Jol als de gymleraar, met bijpassend trainingspak en op de grond de vage contouren van enkele spelers bij wie het vetpercentage wordt gemeten.

Met moderne machines, stond er bij. Op dat soort momenten mis je Bobby Haarms het meest. Bobby Haarms gooide Wesley Sneijder zover mogelijk weg, keek waar hij met zijn schouder in het gras was gekomen en wist dan zijn gewicht.

Ik moet de laatste tijd veel aan Haarms denken. Een man die verbijsterd heeft toe moeten kijken hoe Ajax langzaam veranderde in een geforceerd modern opererende club. Het allermooiste Bobby Haarms-moment zit in de film Daar hoorden zij engelen zingen, een documentaire over een seizoen achter de schermen bij Ajax. Jan Wouters is net weggestuurd en Hans Westerhof neemt de coaching over. Ook een gymleraar. Met een snor. Dan weet je het wel. Wantrouw in de voetballerij iedereen met een snor.

Westerhof bij Ajax, daar kan ik naar blijven kijken. Dat glunderende boswachterhoofd. Daar staat hij in de kleedkamer. Niemand neemt hem dat nog af. Westerhof, trainer van Ajax. Hij heeft met zijn vrouw staan dansen van vreugde na het vertrek van Wouters. Hans besluit het helemaal anders aan te pakken. Hij laat de spelers een enquête invullen. Ook dat fragment heb ik al honderden keren bekeken.

Wamberto doodsbang met een stuk papier in zijn hand. Het is niet de opstelling, maar wat is het dan wel? Michael Laudrup, die bij alle grote clubs heeft gespeeld, zit met een Bic-pennetje vragen in te vullen. 'Geef jezelf een cijfer tussen 1 en de 10.'

Dan de sleutelscène van de film. Hans Westerhof bespreekt de resultaten van de door hem uitgevoerde enquête. Er klopt iets niet. Hans legt het uit aan zijn staf. 'Kijk, hier, de spelers geven zichzelf gemiddeld een 8, maar geven het team als geheel een 7. Dat klopt dus niet.' Daarna komt Bobby Haarms in beeld.

Hij zit op een krukje, aan een tafeltje. Ook hij kijkt zeer angstig naar het papier. Hopen dat hij het niet op hoeft te vreten. Dat heeft hij Simon Tahamata ooit laten doen, toen die zijn contract niet wilde tekenen. Heeft hij met zijn duim dat hele contract bij Simon achter in zijn keel geduwd.
De innerlijke tweestrijd die je door het lichaam van Haarms ziet trekken, die enorme haat richting Westerhof, is prachtig om naar te kijken.

Haarms, de man van de modder, het natte haar, de gevloekte peptalk, de man van het rood-witte vriesvak in zijn rood-witte ijskast, de man die woekerend met een woordenschat van om en nabij de twaalf lettergrepen van alles vond over dit en dat, en daar uren over door bleef lullen, die man zit met een stapeltje enquête-formulieren voor zich.

Ik denk dat Haarms daar Ajax had kunnen redden. Maar hij was niet scherp. Haarms had daar die hele stapel semi-wetenschappelijke amateurpsychologische troep van Koning Snor de Tweede op moeten pakken en doormidden moeten scheuren.

Hij had moeten spreken. 'Bij Ajax ruiken we naar gras. Desnoods naar kroket. Maar we ruiken ergens naar. Bij Ajax draagt niemand een snor. Die scheren we er af. Of ik trek hem uit het gezicht, met mijn blote handen. Ajax is een voetbalvereniging. Geen LOI-dependance. En nou wegwezen Westerhof.'

Bobby sprak niet. Hij kreunde wat en keek naar al die lettertjes. Daarna is het eigenlijk nooit meer goed gekomen met Ajax. Terwijl er in de film ook veelbelovende fragmenten zaten.

Een paar Amsterdamse proleten die namens Ajax heel hard negers uitlachten vanuit een jeep, een echte Auschwitzkeuring van Afrikaanse voetballers, met alweer die lachende delegatie van Ajax op de tribune en in Amsterdam zelf een schitterende opname van een jeugdcoach, die aan een kleedkamer vol zwijgende voetballertjes vraagt: 'Wat zijn wij bij Ajax?’ Als één jongetje met lood in de schoenen antwoordt: 'de beste?', krijgt hij de wind van voren. 'Neeeheeeeee! Nooit tevreden!!!'

Ach ja. De Ajax-cultuur. Oliedom met een goed hart. Negende staan en nog steeds het veld op komen wandelen alsof je een Europa Cup onder je arm hebt. Dat waren nog eens tijden. Nu is Ajax een profclub als alle andere geworden, met een zogenaamd professionele leiding. Nooit meer een eerste training in het Amsterdamse bos. Dat vond ik altijd mooi, die beelden. Barry Hulshof als een dode vlinder aan een rekstok van hout. Het grote Ajax liep gewoon, tussen de dagjesmensen door, een knullig trim-parcours.

Nu lagen er tijdens de eerste training van Ajax twintig spelers in een zaaltje naast elkaar met elektroden op hun buik. Spelers van Ajax zullen dit seizoen trainen met een individueel meetsysteem op het lichaam, zodat na iedere inspanning in grafieken nagelezen kan worden hoe er is gepresteerd. Tscheu La Ling zijn prestatiecurve zou indertijd, met deze zelfde techniek, één lange rechte dalende lijn zijn, maar die kreeg wel al het publiek op de banken.

Eigenlijk zijn het schatten van jongens daar bij Ajax. Ze willen zo graag modern zijn, maar het is het allemaal net niet. Een jaar geleden stonden de bladen nog vol over een combinatietraining bij Ajax, waarin de valtechniek van judo werd vermengd met het voetballend vermogen. Daar heeft alleen Luis Suarez wat van opgestoken. Niemand landt mooier op zijn rug dan hij.

Ze zijn het kwijt bij Ajax. Te ver weg bij de sfeer die Ajax juist Ajax maakte. Amsterdams amateurisme uitgevoerd met kapsones. Haarms was inderdaad Ajax. Je snapte geen moer van wat hij allemaal zei, maar je ging ervan uit dat het geen onzin was.

Deze week kondigde Martin Jol aan dat er bij Ajax meer geheime trainingen zullen plaatsvinden. Meerdere keren per week zelfs. Het geroep langs de kant van supporters zou de spelers onzeker maken. Onzeker... Bobby Haarms draait zich niet alleen om in zijn graf, die vreet zijn hele kist op. In het geheim trainen met een elektrische helm op je hoofd voelt als een trap na richting Bobby Haarms.


Nico Dijkshoorn
NOOIT meer Seedorf a.u.b.

Lionel
Berichten: 47281
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Geheime training met een helm is natrappen naar Haarms'

Bericht door Lionel » di jul 07, 2009 9:27 pm

Wat moet je hier nou mee?
IK GELOOF!!!!!!

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Geheime training met een helm is natrappen naar Haarms'

Bericht door joey » di jul 07, 2009 10:48 pm

Zit een hoop in, moet ik zeggen. :blush.gif:
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
Khraa
Berichten: 6942
Lid geworden op: ma mei 16, 2005 7:02 pm

Re: Geheime training met een helm is natrappen naar Haarms'

Bericht door Khraa » di jul 07, 2009 11:00 pm

Amateuristische medische begeleiding is slecht....en professionalisering ervan is ook slecht?
Alright, stop this nonsense. It is getting way too silly!

Gebruikersavatar
thaumaturgy
Berichten: 383
Lid geworden op: do apr 27, 2006 4:32 am

Re: Geheime training met een helm is natrappen naar Haarms'

Bericht door thaumaturgy » di jul 07, 2009 11:09 pm

Stel je voor dat je dingen wilt verbeteren...
Mr. Pickle's funtime abortion clinics: we'll bring out the kid in ya!

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Geheime training met een helm is natrappen naar Haarms'

Bericht door joey » di jul 07, 2009 11:13 pm

Het is allemaal niet niet. Dat is de essentie van dit verhaal. En dat klopt wel, denk ik.
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
Khraa
Berichten: 6942
Lid geworden op: ma mei 16, 2005 7:02 pm

Re: Geheime training met een helm is natrappen naar Haarms'

Bericht door Khraa » di jul 07, 2009 11:16 pm

Verandering is een proces. Je kan niet in een keer de medische faciliteiten van een Milan of Real hebben.

Ik ben blij met elke verbetering, vanaf dat punt kan je altijd verder....

Volgens mij is de essentie van dit verhaal dat Nico Dijkshoorn een zeikerd is. Maar dat is niets nieuws volgens mij.
Alright, stop this nonsense. It is getting way too silly!

GangstaRiB
Berichten: 16846
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 10:44 pm
Locatie: Purmerend

Re: Geheime training met een helm is natrappen naar Haarms'

Bericht door GangstaRiB » wo jul 08, 2009 7:56 am

Dat trainen met een helm en afgesloten is een overdrijving.

Ik vind deze wel tekenend:
Ach ja. De Ajax-cultuur. Oliedom met een goed hart. Negende staan en nog steeds het veld op komen wandelen alsof je een Europa Cup onder je arm hebt.
Schrijft goeie collums.

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Geheime training met een helm is natrappen naar Haarms'

Bericht door joey » wo jul 08, 2009 9:07 am

Khraa schreef:Amateuristische medische begeleiding is slecht....en professionalisering ervan is ook slecht?
Vage termen. De tijden veranderen en natuurlijk moet je verbeteringen doorvoeren, maar je moet wel weten hoe. Anders waai je dus met alle winden mee. Een voorbeeld: vorig jaar was iedereen blij dat Goedhart weg was, want die was slecht. Maar inmiddels is Goedhart weer terug. Hoe zit het met de verbeteringen die vorig jaar mede dankzij zijn vertrek doorgevoerd konden worden?
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 13398
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:43 pm

Re: Geheime training met een helm is natrappen naar Haarms'

Bericht door Arthur » wo jul 08, 2009 1:41 pm

Volgens die column moet Ajax niet eens proberen de medische zaken (of wat dan ook) te verbeteren. Daar kun je het toch onmogelijk mee eens zijn?!

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Geheime training met een helm is natrappen naar Haarms'

Bericht door joey » vr jul 10, 2009 12:19 pm

Nee, maar verbeteren is iets anders dan veranderen.
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 13398
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:43 pm

Re: Geheime training met een helm is natrappen naar Haarms'

Bericht door Arthur » vr jul 10, 2009 3:20 pm

Uiteraard, maar dat heeft niks met mijn opmerking te maken.

Neefkens
Erelid
Berichten: 564
Lid geworden op: di sep 24, 2013 12:42 pm

Re: Geheime training met een helm is natrappen naar Haarms'

Bericht door Neefkens » vr jul 10, 2009 3:34 pm

Ach, ik mag die Dijkshoorn wel. Hij is vlijmscherp naar alles en iedereen, maar ik kan echt om hem lachen. Dat deed ik toen hij andere clubs afzeek, dan moet ik nu ook maar lachen nu hij AJAX op de korrel neemt.

Gebruikersavatar
Thom
Berichten: 3202
Lid geworden op: wo sep 17, 2003 3:37 pm
Locatie: Den Haag

Re: Geheime training met een helm is natrappen naar Haarms'

Bericht door Thom » wo jul 15, 2009 11:53 am

Neefkens schreef:Ach, ik mag die Dijkshoorn wel. Hij is vlijmscherp naar alles en iedereen, maar ik kan echt om hem lachen. Dat deed ik toen hij andere clubs afzeek, dan moet ik nu ook maar lachen nu hij AJAX op de korrel neemt.
Maar alleen als het leuk is!

Is dit niet dezelfde zakkenwasser die bij de wereld draait door die irriterende commentaar-gedichtjes voorleest, met zo'n vergenoegzaamde blik die schreeuwt: "nee hoor, ik ben niet dom!"?
De dood gaat ons niet aan. Zolang we er zijn, is de dood er niet, en wanneer de dood er is, zijn wij er niet meer. Epicurus

Neefkens
Erelid
Berichten: 564
Lid geworden op: di sep 24, 2013 12:42 pm

Re: Geheime training met een helm is natrappen naar Haarms'

Bericht door Neefkens » wo jul 15, 2009 11:58 am

Ja, dat is hem. Ik mag hem wel en zijn soort zwartgallige humor. Zelfs als het over AJAX gaat en dat wil wel wat zeggen. :ajaxsmiley.gif:

Baseman
Berichten: 12899
Lid geworden op: do okt 23, 2003 11:06 am

Re: Geheime training met een helm is natrappen naar Haarms'

Bericht door Baseman » do jul 16, 2009 6:19 am

De columns van Dijkshoorn in de VI zijn geweldig :biggthumpup.gif:

Gebruikersavatar
Kowalczyk
Moderator English Section
Berichten: 13845
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:54 pm
Locatie: AMSTERDAM
Contacteer:

Re: Geheime training met een helm is natrappen naar Haarms'

Bericht door Kowalczyk » za aug 01, 2009 12:09 pm

Erg geestig opgeschreven weer.

Geen serieuze discussie over beginnen, dat heeft weinig zin en is ook helemaal niet de bedoeling.

Toffe column.

K.
Still alive...

eb
Berichten: 295
Lid geworden op: vr jul 16, 2004 4:15 am

Re: Geheime training met een helm is natrappen naar Haarms'

Bericht door eb » di aug 04, 2009 2:54 pm

Rishi schreef:Wat moet je hier nou mee?

Benik het helemaal mee eens. Ik vind de TT ook stigmatiserend en dom.
bedoel tijden veranderen en de eisen worden daarmee ook anders en jij
wil dat nog voortborduren op het verleden? Dat is dom en kortzichtig en
laat zien dat je verre van serieus bent te nemen met de verwijzing naar
Bobby Haarms. Laat Nico Dijkshoorn anders lekker Ajax gaan leiden als hij
het allemaal zoveel beter weet, de eigenwijs. Altijd lekker makkelijk vanaf
de zijlijn een betaalde column neerpennen en het beter weten

Gebruikersavatar
Pride of Amsterdam
AT Toto Admin
Berichten: 2704
Lid geworden op: zo sep 28, 2003 10:31 pm
Locatie: F-Side

Re: Geheime training met een helm is natrappen naar Haarms'

Bericht door Pride of Amsterdam » di aug 04, 2009 5:15 pm

eb schreef:
Rishi schreef:Wat moet je hier nou mee?

Benik het helemaal mee eens. Ik vind de TT ook stigmatiserend en dom.
bedoel tijden veranderen en de eisen worden daarmee ook anders en jij
wil dat nog voortborduren op het verleden? Dat is dom en kortzichtig en
laat zien dat je verre van serieus bent te nemen met de verwijzing naar
Bobby Haarms. Laat Nico Dijkshoorn anders lekker Ajax gaan leiden als hij
het allemaal zoveel beter weet, de eigenwijs. Altijd lekker makkelijk vanaf
de zijlijn een betaalde column neerpennen en het beter weten
Je quote Rishi, en hebt het vervolgens over jij, je en Nico Dijkshoorn. Over wie en tegen wie heb je het nou? Maar gezien de interpunctie had je denk ik haast om dit te tikken en vergat je even het overzicht.
Op naar de vierde ster!

Daniel
Berichten: 5390
Lid geworden op: di jan 02, 2007 3:15 pm

Re: Geheime training met een helm is natrappen naar Haarms'

Bericht door Daniel » di aug 04, 2009 8:49 pm

eb schreef:
Rishi schreef:Wat moet je hier nou mee?

Benik het helemaal mee eens. Ik vind de TT ook stigmatiserend en dom.
bedoel tijden veranderen en de eisen worden daarmee ook anders en jij
wil dat nog voortborduren op het verleden? Dat is dom en kortzichtig en
laat zien dat je verre van serieus bent te nemen met de verwijzing naar
Bobby Haarms. Laat Nico Dijkshoorn anders lekker Ajax gaan leiden als hij
het allemaal zoveel beter weet, de eigenwijs. Altijd lekker makkelijk vanaf
de zijlijn een betaalde column neerpennen en het beter weten
Mwah, moet je wat meer columns van Dijkshoorn lezen. Dan snap je ook wel dat het niet 100% serieus bedoeld is. Integendeel. Heeft altijd verder vrij weinig te maken met voetbal inhoudelijke zaken. Hij neemt het allemaal gewoon op de hak. Of je dat nu grappig vind of niet maakt niets uit, maar dit aannemen als serieuze kritiek en bedoeld als punt om aan te kaarten is niet nodig. Want zo is het niet bedoeld.
Persoonlijk vind ik het een verschrikkelijke vent, hoe die praat, doet, zichzelf presenteert. Vooral bij de Wereld draait door. Maar de dingen die schrijft vind ik wel ijzerscherp en steengoed.

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47905
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Re: Geheime training met een helm is natrappen naar Haarms'

Bericht door peter » di aug 04, 2009 9:01 pm

Ik vind zijn stukjes bij DWDD tenenkrommend. Heeft een hoog Endt gehalte. Gewoon wat bazelen en het wordt vanzelf als grappig/dichtend gezien. Nee, dergelijke dingen schudden jij en ik ook zo uit de mouw.

Plaats reactie