Staanplaats

Staat het in de krant, op TT, in de bladen of op internet? Post het HIER!

Moderator: mods

Gebruikersavatar
Jeroen126
Berichten: 2275
Lid geworden op: ma mar 27, 2006 4:42 pm
Locatie: Amsterdam

Staanplaats

Bericht door Jeroen126 » do jul 23, 2009 4:55 pm

Ik denk dat we allemaal wel eens de dagelijkse column Staanplaats in Het Parool hebben gelezen? Nu ja, de vorige jongen die het deed (Thomas Rijsman) vond ik helemaal niets, maar sinds kort heeft ene Janneke van der Horst het stokje overgenomen. En ik moet zeggen, ze doet het bijzonder leuk. Ik heb even gegoogled, en ben op haar website terecht gekomen. Ook daar een mooi stukje over Ajax.
Voetballiefde 02/10/2009
0 Comment(s)


Als je als vrouw van voetbal houdt, heeft dat vaak te maken met een man. Er is een vader of een broer die liever had gezien dat je een jongetje was. Of er is de knappe keeper van de B1, op wie je indruk wilt maken. En als er een voetballer als Dani een paar keer het 'Moppie van de week' is in de Tina, zitten er ook een stuk meer meisjes op zondagavond te knoeien met het bord op schoot.
Maar het zijn er niet veel die het volhouden. Het blijft een bepaald slag vrouwen dat liever naar het voetbalstadion gaat dan lunchen met vriendinnen. In het stadion zie je dan ook veel vrouwen die met hun korte haren niet meer van mannen te onderscheiden zijn en ook mannen met staarten die vreemd genoeg niets van vrouwen weg hebben. Ook is het permanentje onder bezoekende tienermeisjes nog steeds waanzinnig populair. Bepaalde vrouwen, uit bepaalde buurten, blijven er generaties lang steeds hetzelfde uitzien. Of sommige kappers worden erg oud.
Ik heb geen permanentje en ook geen kort haar. En ik weet dat de combinatie van mijn voetballiefde en mijn status van eeuwige vrijgezel wel eens vragen oproept, maar als iemand denkt dat je lesbisch moet zijn om als vrouw rennende mannen toe te juichen, zou je mannen ook homo kunnen noemen, omdat ze graag naar cheerleaders kijken.
Mijn voetballiefde is begonnen in mijn kindertijd. Het was geen liefde op het eerste gezicht. Geen mooi verhaal over een koude winterdag aan de zijlijn van FC Huppeldepup waar de toen nog onbekende latere topverdediger een prachtige sliding maakte, waarbij de modder tot aan zijn lies kroop. Nee, mijn broer beloofde mij op een dag een zak snoep als ik fan zou worden van Ajax. Hij had iemand nodig om een bescheiden wave mee te doen om onze vader, een Feyenoordsupporter, te pesten. Het was bij ons thuis elke week een klassieker.
Voetbal stond vanaf toen voor mij niet zozeer voor sport, voetbal stond voor een wij- en zijgevoel. Voetbal was iets van mijn vader en mijn broer en ik mocht daarbij aanschuiven. Mijn zus en mijn moeder hoorden er niet bij.
En later, toen ik met regelmaat thuiswedstrijden van Ajax bezocht en de wave allang uit was, genoot ik van de mannen om mij heen die negentig minuten aan het zuchten en steunen waren en de eigen spelers luid een plek onder de douche toeschreeuwden en van het collectieve gemopper en gevloek op de scheidsrechter. Er is veel te zeggen voor een stadion dat lijkt te exploderen na een prachtig doelpunt. Er is nog meer te zeggen voor een Arena waarin iedereen verontwaardigd opspringt na een foute beslissing van een grensrechter.
Soms krijg ik van supporters van provincieverenigingen, eigenlijk alle clubs buiten Amsterdam en Rotterdam, het verwijt dat de sfeer in het Ajaxstadion helemaal niet 'gezellig' is. Dat zijn mensen die het niet hebben begrepen. Voetbal gaat niet om gezelligheid. De voetbalclub is geen carnavalsvereniging, waar alles wat op het veld gebeurt, toch wel leuk is. Die mensen zijn in de Arena alleen maar welkom in het uitvak of het familievak.
Want niet een lied als 'holadiejee we doen nog mee' doet een goed supportershart kloppen. Nee, het allerfijnste geluid ter aarde is een gezamenlijk fluitconcert. Daarvan krijg je kippenvel op je hart.

Gebruikersavatar
Pride of Amsterdam
AT Toto Admin
Berichten: 2704
Lid geworden op: zo sep 28, 2003 10:31 pm
Locatie: F-Side

Re: Staanplaats

Bericht door Pride of Amsterdam » do jul 23, 2009 6:20 pm

Leuk stukje inderdaad.
Op naar de vierde ster!

Thijs
Site Admin & Toto winner WC 2010
Berichten: 13714
Lid geworden op: zo sep 28, 2003 6:24 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Staanplaats

Bericht door Thijs » do jul 23, 2009 6:21 pm

Ja, erg goed stuk inderdaad! Thomas Rijsman is nu het Eredivisie Live-journaal gaan presenteren, dus er was sowieso wel een vervanger nodig. Ik heb hier op de plank nog het boek 'Staanplaats' staan, ook een leuk boek om te lezen.
Don't worry 'bout a thing...cause every little thing gonna be alright!

Gebruikersavatar
Jeroen126
Berichten: 2275
Lid geworden op: ma mar 27, 2006 4:42 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Staanplaats

Bericht door Jeroen126 » do jul 23, 2009 6:36 pm

Inderdaad een leuk boek Thijs, neemt je op een leuke manier mee door het verleden.

Feest
Berichten: 18502
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 6:37 am

Re: Staanplaats

Bericht door Feest » wo jul 29, 2009 2:00 pm

x
Laatst gewijzigd door Feest op vr feb 05, 2010 2:11 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33838
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Re: Staanplaats

Bericht door Duke » wo jul 29, 2009 2:21 pm

Op welke column doel je?
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Re: Staanplaats

Bericht door FlaFlu » wo jul 29, 2009 3:07 pm

In iedere werkfunctie ontwikkelen mensen zich, dus het zou onzin zijn om te denken dat dat bij voetballers niet het geval is. Zeker aangezien er naast het inzichtelijke/tactische vlak ook een flinke fysieke ontwikkeling (en evolutie van de sport in het algemeen) komt kijken.

Het verschilt natuurlijk ook per speler. Bij De Zeeuw heb ik echt het idee dat hij die tussenstap nodig heeft gehad, maar volgens mij had Suárez z'n ontwikkeling in z'n FC Groningen-tijd ook wel op een soortgelijke manier door kunnen maken bij Ajax.

Gebruikersavatar
Daily Blind
Berichten: 13388
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 10:23 am

Re: Staanplaats

Bericht door Daily Blind » wo jul 29, 2009 3:12 pm

Toen de Zeeuw de stap naar AZ maakte zei ik al dat hij het ging maken. Was in Deventer al een nuttige voetballer.

Gebruikersavatar
jabu
Berichten: 15991
Lid geworden op: zo apr 04, 2004 8:46 am
Locatie: Amsterdam

Re: Staanplaats

Bericht door jabu » wo jul 29, 2009 3:15 pm

Steef schreef:Daarnaast blijf ik erbij dat spelers zich dienen te ontwikkelen. De De Zeeuw van AZ is een andere speler dan de De Zeeuw van Go Ahead.
Daar heb je gelijk in. Sommige spelers ontwikkelen zich waarschijnlijk ook op een wijze die voor een scout (haast) niet te voorspellen is. Maar is het niet juist (een deel van) het werk van een scout om in te schatten wat de mogelijkheden van spelers op termijn zijn?

Feest
Berichten: 18502
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 6:37 am

Re: Staanplaats

Bericht door Feest » wo jul 29, 2009 3:17 pm

x
Laatst gewijzigd door Feest op vr feb 05, 2010 2:10 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47908
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Re: Staanplaats

Bericht door peter » wo jul 29, 2009 3:20 pm

Ajax kan dat wel willen, maar vorig jaar hebben ze dat dus geprobeerd te doen met Oleguer en Wielaert. Jongens die er zogenaamd gelijk zouden moeten staan en waar iedereen van kan zien dat ze een versterking zijn. Ook deze jongens moet je dus nog eventjes scouten, want dit zijn subtoppers. Verder is het verdomd lastig voor Ajax om in de vijver te vissen van 25-28 jarigen die direct een versterking voor Ajax zijn. Dergelijke spelers zitten elders al goed of zijn onbetaalbaar.

Feest
Berichten: 18502
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 6:37 am

Re: Staanplaats

Bericht door Feest » wo jul 29, 2009 3:22 pm

x
Laatst gewijzigd door Feest op vr feb 05, 2010 2:10 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
jabu
Berichten: 15991
Lid geworden op: zo apr 04, 2004 8:46 am
Locatie: Amsterdam

Re: Staanplaats

Bericht door jabu » wo jul 29, 2009 3:29 pm

Daarom is het denk ik ook onverstandig om trainers zo'n grote stem te geven in het aankoopbeleid. Een trainer zou hooguit een deel van het transferbedrag moeten mogen besteden. De gekozen organisatiestructuur van Ajax lijkt wat dat betreft gevaarlijk. Er moet een TD zijn die de lange termijn bewaakt en dus ook spelers 'op de groei' haalt.
De toegevoegde waarde van de scouting komt in mijn ogen ook pas naar voren bij de vondst van dergelijke spelers. Flink geld uitgeven aan gevestigde spelers uit de eigen competitie kan een trainer ook wel zonder scouts.

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Staanplaats

Bericht door joey » wo jul 29, 2009 3:38 pm

Met Jabu ben ik het eens dat je een TD moet hebben. Ik vind de huidige structuur maar niets.
Steef schreef:Daarnaast blijf ik erbij dat spelers zich dienen te ontwikkelen. De De Zeeuw van AZ is een andere speler dan de De Zeeuw van Go Ahead.
Het hangt van de speler af. Er zijn genoeg voorbeelden van spelers die de stap wél meteen konden maken. Ik denk aan Overmars, Trabelsi, Finidi, enz. Sommige spelers hadden wat tijd nodig, maar ook weer niet zo heel veel: Litmanen, Kanu, Chivu, enz. Je kunt van die jongens moeilijk zeggen dat ze van grote clubs kwamen.

Iedereen voorspelde bijvoorbeeld dat Overmars aan het niveau van Ajax, dat op dat moment aardig hoog was, zou moeten wennen. Dat viel dus wel mee, hij stond er vanaf dag 1.

Neemt niet weg dat wat jij zegt in de meeste gevallen klopt.
Laatst gewijzigd door joey op wo jul 29, 2009 3:41 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Het stinkt aan alle kanten!

Feest
Berichten: 18502
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 6:37 am

Re: Staanplaats

Bericht door Feest » wo jul 29, 2009 3:39 pm

x
Laatst gewijzigd door Feest op vr feb 05, 2010 2:10 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Feest
Berichten: 18502
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 6:37 am

Re: Staanplaats

Bericht door Feest » wo jul 29, 2009 3:41 pm

x
Laatst gewijzigd door Feest op vr feb 05, 2010 2:09 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47908
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Re: Staanplaats

Bericht door peter » wo jul 29, 2009 3:50 pm

Blijf het sowieso lastig vinden om te wijzen naar de scouting, hoor. Wie weet heeft Scout A wel een groot talent uit Argentinië op de korrel terwijl de trainer de dramatische Oleguer of Wielaert beter acht. Zeker de laatstgenoemde is namelijk iemand die er direct staat (tenminste, dat veronderstelde MvB).

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Staanplaats

Bericht door joey » wo jul 29, 2009 3:52 pm

Dat ontken ik niet, maar die jongens hebben het wél gered. En op den duur werden ze belangrijke spelers en haalden ze een enorm hoog niveau. Die spelers hadden we nooit kunnen krijgen als ze verder in hun ontwikkeling waren geweest.
Het stinkt aan alle kanten!

Thijs
Site Admin & Toto winner WC 2010
Berichten: 13714
Lid geworden op: zo sep 28, 2003 6:24 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Staanplaats

Bericht door Thijs » wo jul 29, 2009 3:57 pm

Ik vraag me ook af hoe De Zeeuw nu had gespeeld als hij direct via de Eagles naar Ajax was gekomen. Het gaat namelijk niet alleen om het voetbalgedeelte maar om alles eromheen. De media-aandacht, druk, stadion, supportersschare, alles is onnoemelijk veel groter dan bij een kleine club als bijv. GAE.

Suarez had het misschien ook wel gemaakt als hij direct van Nacional kwam, maar óók over Suarez waren twijfels bij z'n aankoop. Klaas-Jan Huntelaar is een prima voorbeeld van iemand die z'n carrière zorgvuldig heeft uitgestippeld. Eerste divisie, nationale subtop, nationale topclub, Europese top. Als hij van AGOVV direct naar Ajax was gegaan had hij die hele ontwikkelingsprocedure bij Heerenveen gemist en had 'ie er eigenlijk direct moeten staan.

Sommige spelers kunnen hun hele carrière naar de klote helpen door te vroeg een grote stap te maken. De luwte van een kleinere club kan voor sommige spelers essentieel zijn om zich te ontwikkelen tot een topspeler.
Oftewel, ik ben het met Steef eens. Elke speler heeft een eigen 'gebruiksaanwijzing', niet iedereen die de stap niet meteen kan maken is per definitie geen 'topspeler'. Sommigen hebben een tussenstap nodig.

Had Vermaelen nu bij Arsenal gespeeld als 'ie niet een jaartje bij RKC was gaan voetballen? Niemand die het weet.
Een voetballoopbaan kan van kleine details aan elkaar hangen.
Don't worry 'bout a thing...cause every little thing gonna be alright!

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Re: Staanplaats

Bericht door FlaFlu » wo jul 29, 2009 5:06 pm

Steef schreef:Dus is het een zwakke column van Ko en moet je kijken naar de structuur van een club, de voetballerij an sich en de lijntjes en geldstromen in kaart dienen te brengen.

Daarnaast dient een TD bij Ajax vooral te kijken naar wat er van onder door kan stromen. Wellicht komt er geen '7' omdat Jozefszoon over een jaar kan beginnen met trainen bij de selectie. Bonefacia kan een multifunctionele speler worden, etc. etc.

Jeugdspelers kopen is het lastigste wat er is. Zeker als ze in een sterk gestructureerde opleiding terecht komen. Pubers blijven breekbaar, zeker als ze het alleen moeten doen tegen de hele omgeving en entourage.
Ook dat tweede voegt natuurlijk een dimensie toe aan de strijd van een club met een goede jeugdopleiding 'tegen' een goed transferbeleid. Zoals jij laatst al aangaf zie je weinig tot geen clubs die en goed opleiden en goed aankopen. Bij Ajax kijken ze al minimaal nadrukkelijk naar de B-jeugd wanneer ze aan serieuze aankopen denken.

Sowieso is jeugdscouting niet voor niets een tak op zich binnen de club. Het scouten op jeugdtoernooien onder-17 tot en met onder-20 is al aanzienlijk moeilijker/anders dan het scouten van fullprofs, maar het scouten van 9- tot -15 jarige jochies is al helemaal andere koek.

Klinkt trouwens alsof je jezelf ook hebt ontwikkeld (wat niet meer dan logisch zou zijn). Vroeger wekte je veel meer de indruk dat je alles in kon schatten of kon voorspellen, maar wat mentale eigenschappen betreft is dat toch een stuk moeilijker.

Ook de achtergrond van een speler speelt een grote rol in het verhaal dat Steef vertelt. Bij Ajax krijgen jonge spelers uit de eigen school wel kans op kans. En ook onder iedere trainer. Maar waar het aankopen (en dus een investering) betreft ligt dat veel ingewikkelder.

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Staanplaats

Bericht door joey » do jul 30, 2009 10:24 am

Enganche schreef:Bij Ajax kijken ze al minimaal nadrukkelijk naar de B-jeugd wanneer ze aan serieuze aankopen denken.
O ja?
Kijken misschien wel, maar daar blijft het doorgaans bij. Want trainers moeten meteen presteren. Die hebben er geen boodschap aan dat in de B1 een jongen loopt die over twee jaar de linksbackpositie kan invullen.
Klinkt trouwens alsof je jezelf ook hebt ontwikkeld (wat niet meer dan logisch zou zijn). Vroeger wekte je veel meer de indruk dat je alles in kon schatten of kon voorspellen, maar wat mentale eigenschappen betreft is dat toch een stuk moeilijker.
Steef verdiept zich tenminste nog in de speler. Maar garanties heb je natuurlijk nooit. Als het zo simpel was...
Het stinkt aan alle kanten!

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Re: Staanplaats

Bericht door FlaFlu » do jul 30, 2009 10:29 am

Nee, bij Ajax houden ze er ook rekening mee. De scouting is er mee bezig welke echt goede jeugdspelers er aan komen.

En het was verder geen kritiek. Meer een constatering en een soort van compliment dat hij zich verder heeft ontwikkeld.

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Staanplaats

Bericht door joey » do jul 30, 2009 10:55 am

Ik zeg alleen dat een trainer andere belangen heeft. Martin Jol gaat echt niet op Ricardo van Rhijn wachten.
Extreem voorbeeld: Van Gaal die de eerstejaars senior Patrick Kluivert kon krijgen maar toch wilde dat Ajax een vermogen neertelde voor Ronaldo.

Nee, dat begrijp ik, en mijn opmerking was niet in die richting bedoeld. Ik stoor me gewoon aan personen (van insiders tot vage volgers) die wel even zullen zeggen hoe het moet. Zo eenvoudig is het niet om spelers te scouten, want je moet met veel factoren rekening houden. Jij noemt het mentale aspect, maar een speler moet ook nog in het systeem passen, in het team passen, fit zijn/blijven, enz. Het gaat wel om mensen, het is geen computerspelletje. Neem Sulejmani, iedereen was ervan overtuigd dat met hem de voorhoede van Ajax overal doorheen zou lopen. Niet dus. Het kan zelfs zijn dat een andere speler, met minder talent, beter bij Ajax had gepast.

(Maar dit hoef ik jou niet te vertellen, neem ik aan.)
Het stinkt aan alle kanten!

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Re: Staanplaats

Bericht door Bert » za aug 01, 2009 10:55 am

joey schreef:Met Jabu ben ik het eens dat je een TD moet hebben. Ik vind de huidige structuur maar niets.
Punt is dat het hoofd van een TD bij Ajax ook ieder moment op het hakblok ligt. Van Geel haalde niet voor niets Juanfran, Luque en Kuffour. Verder koos hij ervoor om Mendes da Silva niet te halen. Denkt die TD (op het gebied van transferbeleid) dan nog wel op de lange termijn?

Ik denk dan ook dat het probleem van Ajax meer ligt/lag (kan ik niet beoordelen) op het gebied van wederzijds vertrouwen. Heeft een trainer vertrouwen in de kwaliteiten van scouts en heeft hij het vertrouwen dat de directie hem niet bij wat mindere resultaten direct zal laten vallen, dan zal ook die trainer het nut inzien van jongens die zich eerst moeten aanpassen. Op het moment dat achterdocht regeert en de trainer alles moet aangrijpen om vooral niet ontslagen te worden, dan zal hij inderdaad alleen voor 'zekerheidjes' gaan.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Staanplaats

Bericht door joey » za aug 01, 2009 10:59 am

Dat ben ik helemaal met je eens, Bertje. :biggthumpup.gif:

Neemt niet weg dat ik me afvraag hoe goed onze scouts zijn. Zo'n Gerrie Mühren die eindeloos is blijven volhouden dat Pius Ikedia een voor Ajax een topper was, pffff. En dat ze Rob Witschge zomaar scout wilden maken, vind ik ook geen goed teken.
Het stinkt aan alle kanten!

Plaats reactie