Ajax - Boekenhoek

Staat het in de krant, op TT, in de bladen of op internet? Post het HIER!

Moderator: mods

Historicus
Berichten: 3329
Lid geworden op: di mar 15, 2016 11:03 pm

Re: Ajax - Boekenhoek

Bericht door Historicus » wo jul 24, 2019 8:19 pm

Mr. Ajax schreef:
Historicus schreef:Vanavond het boekje uit 2018 van Jacques van Rossem gelezen over Johan Cruijff als coach in cijfers. Niet helemaal overtuigend, maar wel een leuk boekje!
Hoe bedoel je niet helemaal overtuigend, Historicus?
Nou, de auteur baseert zich op de percentages winst, verlies en gelijkspel per zogenoemde topcoach bij Ajax in de competitie en bij FC Barcelona. Dus de Europese successen worden amper meegewogen. En de ene coach zit acht jaar bij een club en een ander 2,5 seizoen. Dat is ook lastig vergelijken. En het helpt als je Van Basten hebt i.p.v. Hennie Meijer... Toch staat Cruijff volgens mij in alle lijstjes bovenaan of doet ie niet onder voor de andere topcoaches in dit onderzoek. Maar de auteur wil dat toch niet erkennen... Volgens hem zou Cruijff met zijn spelstijl dan meer punten gepakt moeten hebbben dan coaches met een andere visies. Maar volgens mij zei Cruijff nooit dat je met zijn spelstijl eerder kampioen werd dan met saaier voetbal. Dus dat is ook wat storend. En om de aandacht van die cijfers af te leiden, lardeert de auteur het boek met uitspraken over en door Cruijff waaruit moet blijken dat Cruijff niet in staat was om zijn oefenstof over te brengen op zijn spelers en dus in zijn missie niet geslaagd is.

Mr. Ajax
Berichten: 14431
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 3:32 pm

Re: Ajax - Boekenhoek

Bericht door Mr. Ajax » za jul 27, 2019 3:01 pm

Duidelijk :biggthumpup.gif: . Dank voor de feedback, want ik was van plan om hem te gaan lezen, maar het klinkt dus als zeer amateuristisch 'onderzoek' waaruit je niet heel veel kennis kan opdoen. Ik laat hem voorlopig dus even staan.
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -

Historicus
Berichten: 3329
Lid geworden op: di mar 15, 2016 11:03 pm

Re: Ajax - Boekenhoek

Bericht door Historicus » zo jul 28, 2019 12:27 pm

Mr. Ajax schreef:Duidelijk :biggthumpup.gif: . Dank voor de feedback, want ik was van plan om hem te gaan lezen, maar het klinkt dus als zeer amateuristisch 'onderzoek' waaruit je niet heel veel kennis kan opdoen. Ik laat hem voorlopig dus even staan.
Mja, er staan wel interessante stukjes in, hoor. Het is ook maar een dun boekje. Het halve boekje gaat over een innovatieve Amerikaanse honkbal-coach (als ik me niet in de sport vergis) die in de jaren dertig al zijn vernieuwende stof had beschreven. Interessant aan die passages is dat innovatieve coaches in het begin profijt hebben van die vernieuwing, maar dat die vernieuwing al snel weer wordt opgevangen door tegenstanders, waardoor die tactische vernieuwingen ook geen voordeel meer hebben en de vernieuwende coach gaandeweg zijn loopbaan ook maar een coach als zo velen werd. En eigenlijk wil hij dat dus van Cruijff ook stellen. Vind dat hij daar bij Michels en Van Gaal meer recht toe heeft, dan bij Cruijff, omdat Cruijff continue bleef doorschaven aan zijn ideeen over voetbal, inclusief de nummer 6 positie i.p.v. de nummer 10 tegenwoordig.

Historicus
Berichten: 3329
Lid geworden op: di mar 15, 2016 11:03 pm

Re: Ajax - Boekenhoek

Bericht door Historicus » zo jul 28, 2019 12:32 pm

Verschil is ook dat Michels en Van Gaal behoudende coaches werden met bijvoorbeeld Oranje (1988 met operationele zones of dat mislukte 5-3-2 in 2014) en Cruijff altijd aanvallend voetbal bleef prediken.

Mr. Ajax
Berichten: 14431
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 3:32 pm

Re: Ajax - Boekenhoek

Bericht door Mr. Ajax » zo jul 28, 2019 5:58 pm

Cruijff dacht ook een stuk minder in systemen en meer in principes. Dat hoor je tegenwoordig veel coaches na-apen, maar hij was echt de eerste die dat zei en zo ook te werk ging. En het gros van die principes worden ook vandaag de dag nog geimplementeerd door de best voetballende ploegen op deze aardbol.
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -

Historicus
Berichten: 3329
Lid geworden op: di mar 15, 2016 11:03 pm

Re: Ajax - Boekenhoek

Bericht door Historicus » ma jul 29, 2019 11:45 am

Wat wel opvallend is, is dat alle succesvolle Ajax-coaches nadien bij andere clubs (ook Cruijff bij FC Barcelona) een lager percentage gewonnen wedstrijden hadden.

Gebruikersavatar
Sandro
Berichten: 11874
Lid geworden op: do nov 06, 2003 12:08 pm
Locatie: Arnhem

Re: Ajax - Boekenhoek

Bericht door Sandro » ma jul 29, 2019 4:06 pm

Zal te maken hebben het het niveau van de tegenstand, maar ik denk ook met alles erom heen. Als coach van Ajax is de wereld nog enigzins overzichtelijk, in de topcompetities in het buitenland is dat wel anders. Media aandacht, omgang met vedettes, etc.
"Hate it or love it, the underdog's on top".

Historicus
Berichten: 3329
Lid geworden op: di mar 15, 2016 11:03 pm

Re: Ajax - Boekenhoek

Bericht door Historicus » zo aug 04, 2019 6:00 pm

Sandro schreef:Zal te maken hebben het het niveau van de tegenstand, maar ik denk ook met alles erom heen. Als coach van Ajax is de wereld nog enigzins overzichtelijk, in de topcompetities in het buitenland is dat wel anders. Media aandacht, omgang met vedettes, etc.
Het is in elk geval ook jammer dat de auteur deze competitieresultaten niet afzet tegen bijv. de Europese successen. Hoe vaak gaat dat wel niet ten koste van succes nationaal?

Historicus
Berichten: 3329
Lid geworden op: di mar 15, 2016 11:03 pm

Re: Ajax - Boekenhoek

Bericht door Historicus » do sep 05, 2019 10:47 pm

Er is een biografie van Marco van Basten op komst waarin hij naar eigen zeggen tal van onthullingen doet, ook over zijn relatie met Johan Cruijff. Ben geen Van Basten-fan, maar wel erg benieuwd naar dit boek!

Historicus
Berichten: 3329
Lid geworden op: di mar 15, 2016 11:03 pm

Re: Ajax - Boekenhoek

Bericht door Historicus » vr sep 20, 2019 7:41 pm

Vandaag werd er een boek gepresenteerd over Piet Schrijvers. Hij blijkt aan Alzheimer te lijden en weet al veel niet meer.

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47855
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Re: Ajax - Boekenhoek

Bericht door peter » vr sep 27, 2019 10:51 am

Zag een stukje op NOS afgelopen weekend. Treurig aanzicht. Hij wist echt niks meer te vertellen over het WK van 78. "Allemaal zo lang geleden".

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23209
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Ajax - Boekenhoek

Bericht door Cruijff » vr sep 27, 2019 11:05 am

Peter schreef:Zag een stukje op NOS afgelopen weekend. Treurig aanzicht.
De NOS liet wat beelden zien of zijn zelf bij Piet langs geweest?

Ze hebben dan toch hoop ik niet Joep Schreuder op hem afgestuurd met een dozijn super suffe vraagjes?? :blush.gif: :blush.gif:

Geestelijk aftakelen is zeer naar, ik ben een schoolvoorbeeld van hoe ver weg de psyche van een hoopje mens kan aftakelen :smallgrin.gif:. maar zelfs de NOS stelt hopelijk een grens hoe mensonterend een laatste contact met de media is? :blackcat.gif:

Historicus
Berichten: 3329
Lid geworden op: di mar 15, 2016 11:03 pm

Re: Ajax - Boekenhoek

Bericht door Historicus » za sep 28, 2019 2:30 pm

Cruijff schreef:
Peter schreef:Zag een stukje op NOS afgelopen weekend. Treurig aanzicht.
De NOS liet wat beelden zien of zijn zelf bij Piet langs geweest?

Ze hebben dan toch hoop ik niet Joep Schreuder op hem afgestuurd met een dozijn super suffe vraagjes?? :blush.gif: :blush.gif:

Geestelijk aftakelen is zeer naar, ik ben een schoolvoorbeeld van hoe ver weg de psyche van een hoopje mens kan aftakelen :smallgrin.gif:. maar zelfs de NOS stelt hopelijk een grens hoe mensonterend een laatste contact met de media is? :blackcat.gif:
Het is treurig dat Piet Schrijvers dementerende is, niet dat dit respectvol in beeld wordt gebracht.

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23209
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Ajax - Boekenhoek

Bericht door Cruijff » ma nov 11, 2019 1:13 am

Strafschop.nl heeft het boek van Rodney Rijsdijk en Robbert Tilli een zeer lovende recensie gegeven. En er is geen woord aan gelogen, deze recensie hebben ze ook dubbel en dwars verdiend:

https://www.strafschop.nl/actualiteit/b ... t-goed-was

Gebruikersavatar
Gezond verstand
Berichten: 3190
Lid geworden op: za sep 09, 2017 2:35 am

Re: Ajax - Boekenhoek

Bericht door Gezond verstand » ma nov 11, 2019 5:47 am

Toen ik onlangs in Nederland was heb ik een gesigneerd exemplaar gekocht van Rodney. Nu moet ik het nieuwe boek van Menno Pot ook bestellen.
Fans van andere clubs
Ben je fan van een andere club, dan ben je welkom. Zolang je je maar niet al te provocerend gedraagt

Historicus
Berichten: 3329
Lid geworden op: di mar 15, 2016 11:03 pm

Re: Ajax - Boekenhoek

Bericht door Historicus » di nov 12, 2019 4:44 pm

Er is een nieuw boek over Piet Keizer uit. Heeft iemand het al gelezen?

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58583
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Ajax - Boekenhoek

Bericht door 999 » di nov 12, 2019 5:14 pm

Historicus schreef:Er is een nieuw boek over Piet Keizer uit. Heeft iemand het al gelezen?
Ik heb hem wel, maar nog niet gelezen .. Heb nr. 1077 :smallgrin.gif:

Historicus
Berichten: 3329
Lid geworden op: di mar 15, 2016 11:03 pm

Re: Ajax - Boekenhoek

Bericht door Historicus » wo nov 13, 2019 10:09 pm

In het topic over Cruijff bij Algemene Zaken gaat het nu over het boek van Auke Kok over Cruijff. Kok was te gast bij DWDD.

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23209
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Ajax - Boekenhoek

Bericht door Cruijff » vr nov 15, 2019 8:06 am

Historicus schreef:In het topic over Cruijff bij Algemene Zaken gaat het nu over het boek van Auke Kok over Cruijff. Kok was te gast bij DWDD.

Omdat ik gisteren op de Elandsgracht in de Smit-Cruyff winkel was, heb ik daar twee Cruijff boeken gekocht. Deze van Arthur van Amerongen over zijn laatste seizoen.
Is een boek dat net uit is, een slordige 400 pagina's over zijn jaar bij Feyenoord, dus.

En het boek "Cruijff en Johan" van Ferenc van der Vlies die, in tegenstelling tot Auke Kok, wel in zeer nauwe samenwerking met de familie een Cruijff boek heeft gemaakt.

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23209
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Ajax - Boekenhoek

Bericht door Cruijff » vr nov 15, 2019 8:14 am

Daarna ben ik naar 1 van mijn stamcafes gegaan, een beroemd Ajax Cafe aan De Middenweg, waar ook onze Thijs begin mei opeens binnenkwam voor een tussenstop met een hele kliek mensen van zijn supportersbussie.

Auke Kok had in datzelfde cafe aardig aan populariteit verloren, maar gaat op diezelfde plek vanmiddag om 16.00 uur zijn boek signeren.
Op Bol.com heeft hij tot nu toe in elke review maar 1 ster gekregen.

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58583
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Ajax - Boekenhoek

Bericht door 999 » vr nov 15, 2019 10:25 am

Cruyff Foundation naar de rechter om beschuldigingen in biografie
De Cruyff Foundation stapt naar de rechter naar aanleiding van uitspraken van Auke Kok, de schrijver van het boek ‘Johan Cruijff, de biografie’. De 63-jarige journalist vertelde woensdag in het tv-programma De Wereld Draait Door dat de in 2016 overleden Cruijff geld kreeg voor zijn werk voor de Cruyff Foundation, naar verluidt 1 miljoen euro per jaar.


Het kort geding dient vandaag om 13.30 uur voor de rechtbank in Amsterdam. Dat heeft een woordvoerder van de rechtbank laten weten. De zaak dient tegen zowel de auteur als de uitgeverij. Wat de foundation precies eist, is vooralsnog onbekend

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23209
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Ajax - Boekenhoek

Bericht door Cruijff » vr nov 15, 2019 12:40 pm

999 schreef:
Cruyff Foundation naar de rechter om beschuldigingen in biografie
De Cruyff Foundation stapt naar de rechter naar aanleiding van uitspraken van Auke Kok, de schrijver van het boek ‘Johan Cruijff, de biografie’. De 63-jarige journalist vertelde woensdag in het tv-programma De Wereld Draait Door dat de in 2016 overleden Cruijff geld kreeg voor zijn werk voor de Cruyff Foundation, naar verluidt 1 miljoen euro per jaar.


Het kort geding dient vandaag om 13.30 uur voor de rechtbank in Amsterdam. Dat heeft een woordvoerder van de rechtbank laten weten. De zaak dient tegen zowel de auteur als de uitgeverij.

Ah, kijk. Als de rechter nu precies in 44 minuten tot een vonnis kan komen, dan hebben ze om 14.14 uur een uitspraak. :smile-ajax.gif:
De signeersessie van Auke Kok van het boek in Café de Avonden (vroeger Meerzicht) aan de Middenweg vandaag om 16.00 uur gaat gewoon door.

Historicus
Berichten: 3329
Lid geworden op: di mar 15, 2016 11:03 pm

Re: Ajax - Boekenhoek

Bericht door Historicus » vr nov 15, 2019 11:03 pm

Cruijff schreef:
999 schreef:
Cruyff Foundation naar de rechter om beschuldigingen in biografie
De Cruyff Foundation stapt naar de rechter naar aanleiding van uitspraken van Auke Kok, de schrijver van het boek ‘Johan Cruijff, de biografie’. De 63-jarige journalist vertelde woensdag in het tv-programma De Wereld Draait Door dat de in 2016 overleden Cruijff geld kreeg voor zijn werk voor de Cruyff Foundation, naar verluidt 1 miljoen euro per jaar.


Het kort geding dient vandaag om 13.30 uur voor de rechtbank in Amsterdam. Dat heeft een woordvoerder van de rechtbank laten weten. De zaak dient tegen zowel de auteur als de uitgeverij.

Ah, kijk. Als de rechter nu precies in 44 minuten tot een vonnis kan komen, dan hebben ze om 14.14 uur een uitspraak. :smile-ajax.gif:
De signeersessie van Auke Kok van het boek in Café de Avonden (vroeger Meerzicht) aan de Middenweg vandaag om 16.00 uur gaat gewoon door.
Bij VI op Veronica werd een stukje getoond van zijn boekpresenatie. Daar stond Kok te hakkelen. Bedoel niet dat hij stotterde, maar dat hij wel erg door het stof ging en veel woorden nodig had daarbij ook.

Later werd een passage voorgelezen door Genee in de uitzending waarin "Johan Derksen vertelt" en Derksen aangaf dat Kok dingen door elkaar haalde uit wat hij hem verteld had.

Nu kan ik me nog herinneren dat Kok in zijn tweede Johan Cruijff-uitzending bij DWDD (want hij schoof vaker aan) zelf toegaf dat hij in aflevering 1 ook al wat verhalen verhaspeld had.

Ben bang dat Kok - die schrijft zonder noten - wel vaker zich vergist in de details. Heb het verzoek ingediend bij de Hogeschool van Amsterdam om het boek van Kok aan te schaffen, zodat ik het lezen kan.

GangstaRiB
Berichten: 16755
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 10:44 pm
Locatie: Purmerend

Re: Ajax - Boekenhoek

Bericht door GangstaRiB » za nov 16, 2019 8:55 am

Johan Derksen was gisteravond lovend over Auke Kok én het boek. Wat de meeste mensen blijkbaar tegenvalt is dat Cruijff geen ideale schoonzoon was, maar dat lijkt me juist interessant om te weten te komen. Heb eerder een bio over Cruijff gekregen, geschreven door die Telegraaf journalist... nou dat was echt dikke prut.... één grote goednieuwsshow.

Ga het boek van Kok vandaag aanschaffen. :biggthumpup.gif:

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58583
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Ajax - Boekenhoek

Bericht door 999 » za nov 16, 2019 10:24 am

Historicus schreef:Bij VI op Veronica werd een stukje getoond van zijn boekpresenatie. Daar stond Kok te hakkelen. Bedoel niet dat hij stotterde, maar dat hij wel erg door het stof ging en veel woorden nodig had daarbij ook.

Later werd een passage voorgelezen door Genee in de uitzending waarin "Johan Derksen vertelt" en Derksen aangaf dat Kok dingen door elkaar haalde uit wat hij hem verteld had.

Nu kan ik me nog herinneren dat Kok in zijn tweede Johan Cruijff-uitzending bij DWDD (want hij schoof vaker aan) zelf toegaf dat hij in aflevering 1 ook al wat verhalen verhaspeld had.

Ben bang dat Kok - die schrijft zonder noten - wel vaker zich vergist in de details. Heb het verzoek ingediend bij de Hogeschool van Amsterdam om het boek van Kok aan te schaffen, zodat ik het lezen kan.
Volgens mij hakkelt hij altijd, beetje zijn manier van praten .. Dat dik gedrukte kan ik me niet voor de geest halen ?.Integendeel.Derksen vertelde precies de passage die ook in het boek stond ..

Plaats reactie