Ballon d'Or-weelde voor Nederland én Ajax

Staat het in de krant, op TT, in de bladen of op internet? Post het HIER!

Moderator: mods

Plaats reactie
Gebruikersavatar
WP_Legend
Berichten: 10238
Lid geworden op: wo sep 17, 2003 8:44 pm
Locatie: Perth

Ballon d'Or-weelde voor Nederland én Ajax

Bericht door WP_Legend » di okt 22, 2019 1:12 pm

Na vier jaar afwezigheid telt het Nederlandse voetbal opeens weer helemaal mee bij de prestigieuze Gouden Bal-verkiezingen. Met vijf nominaties is Nederland zelfs hofleverancier. Dergelijke aantallen kwamen deze eeuw nog niet voor.

Sinds het jaar 2000 was Nederland namelijk maximaal vertegenwoordigd door drie spelers in één jaar. In 2007 vonden Ruud van Nistelrooy (Real Madrid), Clarence Seedorf (AC Milan) en Robin van Persie (Arsenal) zichzelf terug bij de dertig beste spelers van de wereld. Sindsdien bleef de Oranje-afvaardiging ondanks de succesvolle WK's van 2010 en 2014 altijd beperkt tot twee spelers.

In de jaren dat het Nederlands elftal respectievelijk tweede en derde eindigde op de mondiale eindronden in Zuid-Afrika en Brazilië grepen Wesley Sneijder en Arjen Robben allebei net naast een podiumplek. De vierde plek is nog altijd de hoogste notering tijdens de Ballon d'Or-verkiezing tijdens deze eeuw. Grote kans dat daar in december verandering in komt, als Virgil van Dijk een van de favorieten is.

Wesley Sneijder en Arjen Robben eindigden deze eeuw op de vierde plek bij de Gouden Bal-verkiezing, Robin van Persie werd in 2013 zevende.
Mocht Van Dijk inderdaad bij de eerste drie eindigen, dan zou de winnaar van de UEFA-award (foto boven) en de nummer twee van de FIFA-verkiezing in de voetsporen treden van enkele illustere landgenoten. In de vorige eeuw haalden Johan Cruijff, Rob Rensenbrink, Ruud Krol, Ruud Gullit, Marco van Basten, Frank Rijkaard en Dennis Bergkamp het podium. Toen werd de Gouden Bal overigens alleen nog uitgereikt aan Europeanen.

Dat neemt niet weg dat Nederland de Gouden Bal-verkiezing in het verleden al meer dan eens domineerde. Na de vierde plaats op het WK 1998 werden er met Bergkamp, Edgar Davids, Frank en Ronald de Boer, Marc Overmars en Clarence Seedorf liefst zes spelers van die Oranje-selectie gelecteerd door France Football. Bergkamp en Davids eindigden toen op de gedeelde achtste plaats bij de laatste keer dat de verkiezing Oranje kleurde.


Nederlandse genomineerden voor de Gouden Bal:

De Jong
Van de Beek
De Ligt

Wijnaldum
Van Dijk

Het heeft dus 21 jaar geduurd voordat Nederland enigszins in de buurt komt van dat aantal. Dankzij de aanwezigheid van Van Dijk, Donny van de Beek, Matthijs de Ligt, Frenkie de Jong en Georginio Wijnaldum, herleven wat dat betreft gouden tijden. Verder werd Nederland alleen in 1978 door nog meer spelers vertegenwoordigd: zeven. PSV won dat jaar de UEFA Cup, terwijl Oranje op het WK in Argentinië als tweede eindigde.

Andere succesjaren waren 1972, 1979 en 1989, toen er volgens France Football ook vijf Nederlanders bij de beste spelers van Europa hoorden. Maar nu levert Oranje er dus meer dan in 1988, al blijft dat met vier spelers in de topvijf waarschijnlijk wel het beste jaar ooit van Nederland in de Gouden Bal-verkiezing. Het AC Milan-trio Van Basten, Gullit en Rijkaard vormde toen het podium, Ronald Koeman werd vijfde.

In het jaar dat het Nederland Europees kampioen werd, was het podium van de Gouden Bal-verkiezing volledig oranje.
Het moet raar lopen wil de huidige afvaardiging in december de verkiezing ook dermate domineren, maar duidelijk is dat gouden tijden herleven voor Nederland. En dat geldt ook voor Ajax. Met Van de Beek en Dusan Tadic heeft de landskampioen twee genomineerden en De Ligt en De Jong tellen ook nog half mee, aangezien ze de eerste helft van dit jaar nog een groot aandeel hadden in de halve finale van de Champions League.

Het is voor het eerst sinds 2004 dat Ajax een speler levert voor de Gouden Bal-verkiezing. Toen eindigde Zlatan Ibrahimovic, die tijdens dat jaar de overstap maakte naar Juventus, als veertiende. Een jaar eerder werd de Zweedse spits al twintigste. De laatste keer dat Ajax met meerdere spelers was vertegenwoordigd was in 1998, toen behalve de gebroeders De Boer ook de Deen Michael Laudrup werd genomineerd.

Ibrahimovic was meteen ook de laatste buitenlandse speler in Nederlandse dienst die werd genomineerd voor de Ballon d'Or en wordt nu dus opgevolgd door Tadic. De Serviër treedt ook in de voetsporen van bijvoorbeeld Jari Litmanen, die in 1995 een van de vijf Ajacieden was die bij de beste spelers van Europa hoorde. De Fin eindigde toen als derde, voor Patrick Kluivert (5de), Overmars (8ste), Rijkaard (12de) en Finidi George (21ste).

Behalve in het jaar van de laatste Champions League-zege waren de Amsterdammers ook in 1972 door vijf spelers vertegenwoordigd, toen ze voor het tweede jaar op rij de Europa Cup I wonnen. De Gouden Bal leverde het niet op, want Johan Cruijff moest het als titelverdediger afleggen tegen Europees kampioen Franz Beckenbauer en werd vierde, voor Piet Keizer (5de), Barry Hulshoff (7de), Gerrie Mühren (11de) en Johan Neeskens (18de).

Historisch
Op 2 december wordt duidelijk wie de winnaar wordt van de Gouden Bal. Met Van Dijk als een van de favorieten zou de voor Nederland nu al succesvolle editie van 2019 nog historischer kunnen worden. De verdediger van Liverpool kan na Cruijff, Van Basten (allebei drievoudig winnaar) en Gullit de vierde Nederlander worden die de prestigieuze prijs wint. Bovendien kan hij de eerste verdediger worden sinds Fabio Cannavaro in 2006.
vi.nl
Laatst gewijzigd door WP_Legend op di okt 22, 2019 1:16 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
WP_Legend
Berichten: 10238
Lid geworden op: wo sep 17, 2003 8:44 pm
Locatie: Perth

Re: Ballon d'Or-weelde voor Nederland én Ajax

Bericht door WP_Legend » di okt 22, 2019 1:15 pm

Heerlijk! we tellen weer mee!

maar als ik dit zo lees moet ik toch weer terugdenken aan onze grote voetbalvisionair en vriend IH:
InnerHarbour wrote:
Persoonlijk vind ik jongens als Ligt, Beek en ook deze postbode nogal overschat waarbij ik de eerste eigenlijk elke belangrijke wedstrijd belangrijke fouten zie maken, de tweede vind ik traag met te weining handelingssnelheid en de derde wil alleen maar lopen met de bal. Deze drie worden hier en daar nogal opgehemeld, misschien door gebrek aan echte toptalenten. Het is voor Ajax en het Nederlands voetbal te hopen dat ik over 5 jaar moet zeggen: "Dat had ik toch verkeerd gezien" maar ik denk het niet.
Deze postbode is natuurlijk Frenkie de Jong...

LucaS
Berichten: 53517
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Ballon d'Or-weelde voor Nederland én Ajax

Bericht door LucaS » di okt 22, 2019 1:21 pm

Ziyech is volgens France football niet genomineerd agv zijn matige optredens voor Marokko
I think I lost my fucking headache

Lionel
Berichten: 47051
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Ballon d'Or-weelde voor Nederland én Ajax

Bericht door Lionel » di okt 22, 2019 1:25 pm

WP_Legend schreef:Heerlijk! we tellen weer mee!

maar als ik dit zo lees moet ik toch weer terugdenken aan onze grote voetbalvisionair en vriend IH:
InnerHarbour wrote:
Persoonlijk vind ik jongens als Ligt, Beek en ook deze postbode nogal overschat waarbij ik de eerste eigenlijk elke belangrijke wedstrijd belangrijke fouten zie maken, de tweede vind ik traag met te weining handelingssnelheid en de derde wil alleen maar lopen met de bal. Deze drie worden hier en daar nogal opgehemeld, misschien door gebrek aan echte toptalenten. Het is voor Ajax en het Nederlands voetbal te hopen dat ik over 5 jaar moet zeggen: "Dat had ik toch verkeerd gezien" maar ik denk het niet.
Deze postbode is natuurlijk Frenkie de Jong...
Maar niemand had een jaar geleden verwacht dat ze nu genomineerd zouden worden.

Donny van de Beek behoort natuurlijk niet tot de 30 beste voetballers ter wereld.
IK GELOOF!!!!!!

Gebruikersavatar
WP_Legend
Berichten: 10238
Lid geworden op: wo sep 17, 2003 8:44 pm
Locatie: Perth

Re: Ballon d'Or-weelde voor Nederland én Ajax

Bericht door WP_Legend » di okt 22, 2019 2:10 pm

Nee dat niet, maar IH gaf ze helemaal geen kans...

Ik denk dat Donny toch wel een goede subtopper kan worden. Bijvoorbeeld Dortmund of Spurs niveau...

Lionel
Berichten: 47051
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Ballon d'Or-weelde voor Nederland én Ajax

Bericht door Lionel » di okt 22, 2019 2:21 pm

IH wilde gewoon lekker zeiken op Ajax. Soms was dat zeker irritant.

Denk ook dat Donny daar wel uiteindelijk terecht gaat komen. Geloof niet dat hij naar een club van het kaliber Madrid gaat.
IK GELOOF!!!!!!

Mano
Berichten: 15121
Lid geworden op: wo jul 21, 2004 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Ballon d'Or-weelde voor Nederland én Ajax

Bericht door Mano » wo okt 23, 2019 7:05 am

Donny valt niet op in een slecht team maar FdJ en MdL wel.
Denk dat dat het verschil is.
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

Gaizka1985
Berichten: 2823
Lid geworden op: ma apr 11, 2016 3:12 pm

Re: Ballon d'Or-weelde voor Nederland én Ajax

Bericht door Gaizka1985 » wo okt 23, 2019 3:58 pm

Ik gun Tadic minimaal de top 10 na zijn geweldige seizoen :biggthumpup.gif:

Plaats reactie