Frank de Boer: Ajax-dna Heitinga is belangrijk’

Staat het in de krant, op TT, in de bladen of op internet? Post het HIER!

Moderator: mods

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58583
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Frank de Boer: Ajax-dna Heitinga is belangrijk’

Bericht door 999 » za feb 04, 2023 10:17 am

’Ajax-dna Heitinga is belangrijk’

INTERVIEW Frank de Boer hakte in 2010 na ontslag Martin Jol uit clubliefde succesvol met zelfde bijltje
Niemand in Nederland kan zich op dit moment beter in John Heitinga verplaatsen dan Frank de Boer. De 112-voudig international werd in december 2010 in het diepe gegooid, nadat Martin Jol zijn congé kreeg. Drieënhalf jaar later was Ajax de derde ster en vier kampioensschalen rijker. Heitinga zal er blind voor tekenen.

„Fraaa-haaaank!”, klinkt er luid door Plaza Padel in Amsterdam. De 52-jarige Frank de Boer mag dan clubloos zijn, aan fanatisme heeft hij niks ingeboet. Met het zweet op zijn voorhoofd, een padeloverwinning op zak én dus met een grote glimlach schuift hij aan voor het interview.

Welk gevoel overheerste bij jou toen je werd gevraagd om Ajax 1 onder je hoede te nemen?

„Ik was natuurlijk trots, maar ik voelde als echte Ajacied ook de verplichting om erin te stappen. Ajax zit in je bloed, in je aderen. John speelde vanaf zijn zevende bij Ajax, ik vanaf mijn veertiende, maar ik heb weer iets langer in het eerste gespeeld: 10,5 seizoen. Dan weet je wat het Ajax-dna is.”

Hoe belangrijk is dat?

„Megabelangrijk. Omdat Heitinga uit de Ajax-school komt, heeft hij bij zijn eerste wedstrijdbespreking alleen de ranglijst laten zien, waarop we vijfde stonden. Dat vond ik heel sterk, want vijfde staan kán niet. John weet ook dat we – als wij vroeger binnenkwamen en Sjaak Swart en een aantal anderen om de ronde tafel zaten – ervan langs kregen om die ene tegengoal. Dan hadden we 16-1 gewonnen. De lat ligt bij Ajax zó hoog en daar ben je mee opgegroeid. John maakte een goede indruk.”

Waarin verschilde jouw situatie met die van Heitinga?

„In mijn tijd was er de Fluwelen Revolutie van Johan Cruijff, waardoor ik het gevoel had dat ik volledige rugdekking had. Dat vertrouwen is belangrijk. John zou in eerste instantie de eerste assistent worden. Ik denk dat ze hem goed zullen observeren en de geluiden uit de groep meenemen om te kijken of hij definitief de nieuwe hoofdtrainer wordt. Ik hoop van harte dat hij die kans krijgt, omdat hij er hard genoeg voor heeft gewerkt.”

Wat is er anders aan het eerste trainen dan bij Ajax onder 19 of Jong Ajax voor de groep te staan?

„Je hebt veel meer belangen en moet ook een veel grotere staf aansturen, tot de afdeling facilitair aan toe. Daarnaast is de druk vele malen hoger. Maar daar hoef je bij John niet bang voor te zijn, want die druk en de media-aandacht was hij als voetballer ook gewend.”

Voor welke valkuilen moet Heitinga het meest oppassen?

„Op een gegeven moment krijgt elke trainer een stormfase, waarin het tegenzit en iedereen vindt dat hij moet spelen. Wat doen de jongens die worden gepasseerd? Helpen ze toch de kar te trekken of brengen ze die tot stilstand? Je hebt een groep die tevreden is en een groep die ontevreden is. Daartussen ’zwemmen’ een paar spelers zonder mening. De ontevreden jongens gaan die zieltjes proberen te winnen. En dat is het lastige. Probeer maar eens dertig mensen te managen. Je kúnt niet iedereen tevreden houden. Die dynamiek in de groep is de grootste valkuil. Ik lag vaak om 05.00 uur ’s ochtends al te malen: dit moet ik doen, ik moet die jongen aanspreken, ik moet met de dokter praten. Ik had een kladblok op mijn nachtkastje liggen om dat soort dingen niet te vergeten.”

Heb je hem al gesproken?

„Ik heb hem voor de wedstrijd tegen Excelsior een berichtje gestuurd, heel veel succes gewenst en de boodschap meegegeven in zichzelf te geloven. John waardeerde dat heel erg.”

Welke belangrijke tips zou je hem willen meegeven?

„Doe het volgens jouw filosofie en blijf dat ook doen als het tegenzit, want vanwege die visie heeft de clubleiding voor jou gekozen. Als je uiteindelijk sneuvelt, is het beter om dat op je eigen manier te doen dan naar anderen te hebben geluisterd en het tóch niet te redden. Een ander advies is om een staf samen te stellen waarin iedereen complementair aan elkaar is. Geef uit handen waar je niet goed in bent. En kies in je opstelling in eerste instantie voor betrouwbare jongens, van wie je op aan kunt. Spelers die alles voor de club en jou zullen geven.”

Na even te hebben nagedacht: „John moet ook niet meer over de spelers praten die zijn vertrokken. Niet over Sébastien Haller, niet over Antony en niet over Lisandro Martinez. Die spelers zijn er niet meer. Klaar, dus stop daar ook geen energie in, maar richt je op de selectie die je wel hebt, want dié heeft al je energie nodig. Je moet de huidige spelers duidelijk maken dat ze nóg beter kunnen worden dan de vertrokken jongens.”

Waar haalde jij de meeste voldoening uit?

„Dat je na een maand of zes de hand van de trainer ziet, dat de spelers feilloos begrijpen wat jij voor ogen hebt. Dan hoef je ze niet meer op veel zaken te attenderen. Het is een kwestie van herhalen, herhalen en herhalen. Het is als trainer onmogelijk om na een maand al resultaat te boeken.”

Wat vond je als beginnende hoofdcoach de moeilijkste beslissingen?

„Soms moet je knopen doorhakken. En het vervelende is dat aan elke sportieve beslissing ook een menselijke kant zit. Daarom is het als coach heel belangrijk een goede band met je spelers te hebben, zodat ze weten dat je altijd naar eer en geweten handelt.”

Ben jij het levende bewijs dat een Ajax-trainer zo goed is als zijn laatste wedstrijd?

„Ja, dat denk ik wel. Het beeld dat is blijven hangen is de verprutste kampioenswedstrijd bij De Graafschap, terwijl ik met beperkte middelen vier keer kampioen ben geworden. In het begin had ik vrij goed spelersmateriaal, maar daarna heb ik nooit de aankopen kunnen doen die later wel zijn gedaan. Mijn eerste aankoop was een buitenspeler (Tobias Sana, red.) voor driehonderdduizend euro. Toch was en is het glas bij mij altijd halfvol en ben ik vol enthousiasme en met succes aan de slag gegaan..”

’Waar ik geïrriteerd door raak, is dat ik word neergezet als negatieve coach’
Vind je als viervoudig landskampioen met Ajax dat jouw prestaties op waarde worden geschat?

„Door de meeste mensen wel. Er is op social media een groep heel negatief en die hoor je het meest. Zo werkt het in de echte wereld helaas ook. Waar ik wel geïrriteerd door raak, is dat ik word neergezet als een negatieve coach die geen aanvallend voetbal wil spelen. Kijk de Champions-League-thuiswedstrijden tegen Manchester City en FC Barcelona terug. Daarin spelen we de grootste clubs van de mat, vooral in de eerste helft tegen Barcelona. Zij speelden met Neymar, Andres Iniesta en andere goede spelers. Als er één speler was die altijd vooruit wilde spelen dan was ik dat, en zo denk ik ook als coach.”

Marc Overmars heeft veelvuldig gezegd dat jij de sportieve basis hebt gelegd voor de succesjaren vanaf 2017. Vervult dat je met trots?

„Op het moment dat ik begon, leed Ajax 23 miljoen euro verlies en na mijn periode stonden we 100 miljoen in de plus. Daardoor konden we langzaam weer het Champions League-jasje aantrekken, nadat Ajax te veel spelers had gehaald en de filosofie in de steek was gelaten door bijna geen jeugd meer bij het eerste elftal te betrekken. Met Wim Jonk, Dennis Bergkamp en later Marc Overmars hebben we de club zijn gezicht weer teruggegeven.”

Ben je het ermee eens dat Heitinga een betere selectie tot zijn beschikking heeft dan jij had?

„Nee, ik denk niet dat er heel veel verschil in zit. Ik had de beschikking over Luis Suarez, Jan Vertonghen, Toby Alderweireld, Gregory van der Wiel, Siem de Jong, Demy de Zeeuw. Alleen zaten we door de erfenis van mijn voorgangers met veel buitenlanders, voor wie we liever jeugdspelers hadden gezien.”

Hoe zit het met jouw sportieve ambities? Of ben je na Inter, Crystal Palace en Oranje wel klaar met de voetballerij?

„Dat weet ik nog niet. Ik kijk of er een kans komt, waar ik vol voor wil gaan. Maar ik ben blij met het leven dat ik nu leid. Ik speel lekker padel, werk voor de UEFA en ben analist bij Viaplay. Binnenkort word ik opa, dus het is niet honderd procent zeker dat ik doorga als trainer. Maar dankzij Viaplay en de UEFA blijf ik volledig op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in het voetbal.”

Kan Heitinga bij jou klankborden?

„Ja, natuurlijk. En dat weet hij ook wel. Hij is mans genoeg om het zelf te doen. Maar Ajax wil ik altijd helpen.”

Vind je het goed dat hij het seizoen afmaakt?

„Ik vind van wel. Mijn broer had even zijn twijfels toen John als jeugdtrainer begon, maar een half jaar later zei hij dat Heitinga reuzenstappen heeft gemaakt. En dat is alweer een tijd geleden. John is leergierig, bezeten om het vak te leren en een goede trainer te zijn. Ik zou niet weten wat een andere trainer op dit moment meer kan toevoegen aan Ajax dan hij. Hij is een Ajacied, die weet waar het om gaat.”

De T.

Plaats reactie