Kritiek Van der Vaart op Ronald Koeman

Staat het in de krant, op TT, in de bladen of op internet? Post het HIER!

Moderator: mods

Van der Vaart verkopen?

Ja
22
55%
Nee
11
28%
Twijfel
7
18%
 
Totaal aantal stemmen: 40

343
Berichten: 14321
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 7:40 pm

Kritiek Van der Vaart op Ronald Koeman

Bericht door 343 » di feb 17, 2004 5:03 pm

Kritiek Van der Vaart op Ronald Koeman


Volgens het ANP mist Rafael van der Vaart vertrouwen van Ajax-coach Ronald Koeman. Hij ergert zich aan de kritiek over het samenspel met Sneijder.
"Het zal toch niet alleen aan ons liggen? We hebben vertrouwen nodig en dat gevoel heb ik niet echt. Jonge spelers moeten ook wel eens in bescherming worden genomen. Daar heb ik meer aan dan die voortdurende kritiek op ons spel."
Ook zou Koeman afspraken niet nakomen: "We hebben afgesproken dat ik vast op 10 zou spelen en Wesley vaste linksmidden. Het is moeilijk je daar aan te houden met al die blessures, maar alleen tegen Roda hebben we zo gespeeld."
Is dit het begin van een conflict tussen Van der Vaart en Koeman? Ik ben nieuwsgierig hoe jullie nu tegen Van der Vaart aankijken!

Gebruikersavatar
Vaart!
Berichten: 1081
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 2:03 pm

Bericht door Vaart! » di feb 17, 2004 5:09 pm

Van der Vaart hoopt op vertrouwen bij Koeman

Uitgegeven: 17 februari 2004 16:47 (ANP)

NOORDWIJK AAN ZEE - Rafael van der Vaart stelt zichzelf de vraag regelmatig. Waarom lukt het samenspel tussen hem en teamgenoot Wesley Sneijder wel bij het Nederlands elftal en niet bij Ajax? Een antwoord heeft hij niet, al zou hij het prettig vinden als het duo wat meer vertrouwen zou krijgen van trainer Ronald Koeman van Ajax. "Wij zijn natuurlijk niet de enige twee op het veld."

Van der Vaart is inmiddels de status van talentvolle speler uit de eigen jeugdopleiding voorbij. Hij is uitgegroeid tot een vedette, international bovendien (13 interlands). Met zijn 21 jaar is hij de leider van Ajax en draagt hij de aanvoerdersband. "Maar een jonge speler kan ook wel eens in bescherming genomen worden. Elke keer zeggen dat het niet loopt tussen Sneijder en Van der Vaart, werkt niet. Aan het vertrouwen van de trainer zou ik veel meer hebben dan aan die kritiek elke keer."

Afgemaakt

Hij zegt de druk te voelen. "Het is niet fijn om te weten dat je na elke mindere wedstrijd afgemaakt kan worden. Als Ajax verliest, lijk ik het meeste te verliezen." Toch is Van der Vaart wel reëel: "In de eerste seizoenshelft ging het nog wel met mijn spel, maar na de winterstop is het slecht. Het is misschien ook wel een compliment voor mijn prestaties uit het verleden dat er zo op me gelet wordt. Het is een heel nieuwe ontwikkeling, waar ik sterker uit hoop te komen."

Geërgerd

Van der Vaart heeft zich ook geërgerd aan de opstelling waarin Ajax de laatste weken speelde. "Op trainingskamp in Portugal hebben we afgesproken dat ik de vaste nummer 10 zou zijn en Wesley de vaste linkermiddenvelder. Ik snap best dat het moeilijk is je daar aan te houden met al die blessures, maar alleen tegen Roda JC hebben we zo gespeeld. Zo kweek je ook geen vastigheid natuurlijk."

De uitstapjes naar het Nederlands elftal ervaart de middenvelder als een prettige onderbreking van de wekelijkse druk bij Ajax. "Het is relaxter, meer ontspannen dan bij de club. Bij Ajax zijn het allemaal jonge jongens en ben ik toch min of meer, samen met Wesley, de beste speler. Als ik of Sneijder niet goed speel, dan loopt het vaak met het hele elftal niet. Bij Oranje zijn ook andere jongens die de aandacht opeisen. Daar zijn wij de jonkies; dat is wel prettig."

Discussie

Ook bij het Nederlands elftal is de discussie of Van der Vaart en Sneijder samen kunnen spelen actueel. Bondscoach Dick Advocaat in zijn persconferentie voor de vriendschappelijke interland tegen de Verenigde Staten: "We hebben het een aantal keren geprobeerd en dat ging heel goed. Maar het moet wel continu bewezen worden of het werkt en of je verdedigend niet te kwetsbaar bent als je ze allebei opstelt."

Koeman

Die kanttekening is exact de kritiek van Koeman. Van der Vaart: "Het lijkt net of we nooit verdedigen, maar dat is niet waar. Maar we zijn natuurlijk ook weer geen spectaculaire balafpakkers." In zijn zoektocht naar het antwoord op zijn mindere periode komt hij tot een opmerkelijke conclusie: "Misschien probeer ik me te geforceerd te bewijzen. Het begint ook aan me te vreten. Ik ben natuurlijk ook pas net 21 geworden en dan kun je een keer minder spelen. Maar ik weet ook niet hoe het precies in elkaar zit. Ik denk ook wel dat het uiteindelijk goed zal zijn voor mijn ontwikkeling. Hartstikke goed misschien wel. Je leert ervan."

Zelfs weggaan bij Ajax is een optie voor Van der Vaart. Hij mijmert er wel eens over. In elk geval wil hij zijn tot 2006 doorlopende contract niet tussentijds verlengen. "Nee, want dan komt er meestal ook weer een jaar bij en dan wil ik niet. Ik wil verder met mijn huidige contract. Ik heb ook nog geen beslissing genomen. Alle opties zijn wat dat betreft nog open, al wil ik wel voor het EK in Portugal duidelijkheid over mijn toekomst."
Tuurlijk heeft hij ook wel een beetje gelijk. Het is nog een jonge speler, maar als je zegt dat je in de basis moet dan moet je ook die verantwoordelijkheid nemen. Bovendien is hij de aanvoerder, en het loopt simpelweg niet goed tussen hem en Sneijder en volgens mij hebben ze toch genoeg kansen gehad.

Michael_B
Berichten: 10446
Lid geworden op: di sep 23, 2003 2:19 pm
Locatie: Alkmaar

Bericht door Michael_B » di feb 17, 2004 5:27 pm

Vaart! schreef:
Van der Vaart hoopt op vertrouwen bij Koeman

Uitgegeven: 17 februari 2004 16:47 (ANP)

NOORDWIJK AAN ZEE - Rafael van der Vaart stelt zichzelf de vraag regelmatig. Waarom lukt het samenspel tussen hem en teamgenoot Wesley Sneijder wel bij het Nederlands elftal en niet bij Ajax? Een antwoord heeft hij niet, al zou hij het prettig vinden als het duo wat meer vertrouwen zou krijgen van trainer Ronald Koeman van Ajax. "Wij zijn natuurlijk niet de enige twee op het veld."

Van der Vaart is inmiddels de status van talentvolle speler uit de eigen jeugdopleiding voorbij. Hij is uitgegroeid tot een vedette, international bovendien (13 interlands). Met zijn 21 jaar is hij de leider van Ajax en draagt hij de aanvoerdersband. "Maar een jonge speler kan ook wel eens in bescherming genomen worden. Elke keer zeggen dat het niet loopt tussen Sneijder en Van der Vaart, werkt niet. Aan het vertrouwen van de trainer zou ik veel meer hebben dan aan die kritiek elke keer."

Afgemaakt

Hij zegt de druk te voelen. "Het is niet fijn om te weten dat je na elke mindere wedstrijd afgemaakt kan worden. Als Ajax verliest, lijk ik het meeste te verliezen." Toch is Van der Vaart wel reëel: "In de eerste seizoenshelft ging het nog wel met mijn spel, maar na de winterstop is het slecht. Het is misschien ook wel een compliment voor mijn prestaties uit het verleden dat er zo op me gelet wordt. Het is een heel nieuwe ontwikkeling, waar ik sterker uit hoop te komen."

Geërgerd

Van der Vaart heeft zich ook geërgerd aan de opstelling waarin Ajax de laatste weken speelde. "Op trainingskamp in Portugal hebben we afgesproken dat ik de vaste nummer 10 zou zijn en Wesley de vaste linkermiddenvelder. Ik snap best dat het moeilijk is je daar aan te houden met al die blessures, maar alleen tegen Roda JC hebben we zo gespeeld. Zo kweek je ook geen vastigheid natuurlijk."

De uitstapjes naar het Nederlands elftal ervaart de middenvelder als een prettige onderbreking van de wekelijkse druk bij Ajax. "Het is relaxter, meer ontspannen dan bij de club. Bij Ajax zijn het allemaal jonge jongens en ben ik toch min of meer, samen met Wesley, de beste speler. Als ik of Sneijder niet goed speel, dan loopt het vaak met het hele elftal niet. Bij Oranje zijn ook andere jongens die de aandacht opeisen. Daar zijn wij de jonkies; dat is wel prettig."

Discussie

Ook bij het Nederlands elftal is de discussie of Van der Vaart en Sneijder samen kunnen spelen actueel. Bondscoach Dick Advocaat in zijn persconferentie voor de vriendschappelijke interland tegen de Verenigde Staten: "We hebben het een aantal keren geprobeerd en dat ging heel goed. Maar het moet wel continu bewezen worden of het werkt en of je verdedigend niet te kwetsbaar bent als je ze allebei opstelt."

Koeman

Die kanttekening is exact de kritiek van Koeman. Van der Vaart: "Het lijkt net of we nooit verdedigen, maar dat is niet waar. Maar we zijn natuurlijk ook weer geen spectaculaire balafpakkers." In zijn zoektocht naar het antwoord op zijn mindere periode komt hij tot een opmerkelijke conclusie: "Misschien probeer ik me te geforceerd te bewijzen. Het begint ook aan me te vreten. Ik ben natuurlijk ook pas net 21 geworden en dan kun je een keer minder spelen. Maar ik weet ook niet hoe het precies in elkaar zit. Ik denk ook wel dat het uiteindelijk goed zal zijn voor mijn ontwikkeling. Hartstikke goed misschien wel. Je leert ervan."

Zelfs weggaan bij Ajax is een optie voor Van der Vaart. Hij mijmert er wel eens over. In elk geval wil hij zijn tot 2006 doorlopende contract niet tussentijds verlengen. "Nee, want dan komt er meestal ook weer een jaar bij en dan wil ik niet. Ik wil verder met mijn huidige contract. Ik heb ook nog geen beslissing genomen. Alle opties zijn wat dat betreft nog open, al wil ik wel voor het EK in Portugal duidelijkheid over mijn toekomst."
Tuurlijk heeft hij ook wel een beetje gelijk. Het is nog een jonge speler, maar als je zegt dat je in de basis moet dan moet je ook die verantwoordelijkheid nemen. Bovendien is hij de aanvoerder, en het loopt simpelweg niet goed tussen hem en Sneijder en volgens mij hebben ze toch genoeg kansen gehad.
Hieruit blijkt dus dat hij absoluut geen goede aanvoerder is/kan zijn...De rest van het interview vind ik niet echt schrikbarend, ook de opkomende ruzie tussen Vaart en Koeman niet, zolang die binnen Ajax blijft ivm transfersom deze zomer.

Volgend jaar lekker Pienaar op 10 en Wesley op links, dan mag Vaart het lekker ergens anders uitzoeken. Voetballen kan hij, maar niet in deze selectie en met deze verantwoordelijkheden.
Face your fears and live your dreams, No Fear

Gebruikersavatar
WP_Legend
Berichten: 10272
Lid geworden op: wo sep 17, 2003 8:44 pm
Locatie: Perth

Bericht door WP_Legend » di feb 17, 2004 5:34 pm

snel verkopen nu de buitenlandse clubs nog het idee hebben dat het een goede speler is!

Gebruikersavatar
Liberty
Berichten: 12851
Lid geworden op: vr okt 10, 2003 3:33 pm
Locatie: Ergens in Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Liberty » di feb 17, 2004 6:01 pm

Het is ook een goede speler, WP. Het komt er alleen niet meer uit.
En deze jongen is naast zijn schoenen gaan lopen. Hij denkt dat hij er al is. Maar hij moet nog veel leren. Heel veel leren.
Hopelijk is hij al verkocht en heeft hij zijn ticket naar where-ever al gekocht.
Tijd voor iets nieuws.

Starring
Berichten: 2523
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 10:19 am

Bericht door Starring » di feb 17, 2004 6:24 pm

Er lijkt idd een relletje te gaan opbloeien tussen de coach en de zogenaamde HCE-vedette. De beklager in dit geval de zogenaamde HCE-vedette, heeft wat zijn recente prestaties betreft, "geen enkele" voetpoot om op te staan. De zogenaamde HCE-verdette heeft het tot hemelshoogte in zijn bolletje gekregen, wat allemaal het gevolg is van de voordurende hoge prijzen en lof die hij van publiek en media genoot, het blijkt dat deze jongen met al die heerlijke positieve aandacht, totaal niet weet hoe ermee om te gaan?

Het is een kleine jochie die met lucifers lijkt te spelen en geen enkele idee heeft dat hij met de club-belang lijkt te spelen. Maar met name Koe acht ik in de 1e plaats verantwoordelijk voor de trieste (voetballende) ontwikkeling van Raffie, naast het feit dat hij hem contstant als een onschendbare koning behandeld, heb ik zelf al vaker vraagtekens geplaast bij Koe, waarvan zijn rol bij Ajax m.i. lijkt te zijn uitgespeeld. Koe heeft het fantatisch gedaan, hij heeft de Ajax-motor die coach Adriaanse heeft gemonteerd, aan het draaien gekregen, daarvoor ook alle lof, maar het is nu tijd om de motor op een hogere toeren te laten draaien om de heerlijke ambities te kunnen bewerkstelligen. Ik zie Koe in combinatie met enkele van zijn vriendjes Sikora,Soetaers en uiteraard Raffie als uitzondering etc etc.....dan òòk liever vandaag dan morgen vertrekken......
AFCA!

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » di feb 17, 2004 6:43 pm

Moeten wij Koeman aanrekenen dat Van der Vaart geen zelfkritiek toont? Dat gaat mij eerlijk gezegd te ver. Zolang de meeste jonge spelers (Pienaar, Maxwell, De Jong, etc.) progressie tonen, ga ik ervan uit dat de stagnerende ontwikkeling de schuld is van Vaart zelf en niet van de technische staf. Daar teken ik bij aan, dat Rafael wel erg veel krediet krijgt. Hij speelt altijd en wordt zelden gewisseld, terwijl zijn prestatiecurve een vlakke lijn toont, die van de wanprestatie. Dat brengt me op iets anders. Ik kan er met mijn verstand niet bij dat hij roept om meer krediet, is hij nou helemaal van de ratten besnuffeld? Hij en Sneijder beweren in elk interview dat ze prima samen kunnen spelen, maar wanneer laten ze dat eens op het veld zien (bij Ajax graag!)?

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34401
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Bericht door Ramona » di feb 17, 2004 6:55 pm

van de ratten besnuffeld? wat moet ik me daarbij voorstellen? :D

tja..ik twijfel...sprak laatst met een Ajaxscout bij Quick 1888..en ik had t met hem ook over Raffies reactie op t niet opgesteld zijn....die scout zei dat dat bij een topspeler hoort...die hoort pissig te zijn op t moment dat ie niet opgesteld staat..tja...

ondanks dat ie dit jaar om wat voor redenen niet/minder presteert zou ik hem toch nog wel een jaartje in Nederland willen zien...ruilen tegen Niedzielan? ;)

Alexander
Berichten: 8554
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 5:19 pm

Bericht door Alexander » di feb 17, 2004 7:45 pm

Oprotten met die gast. Hij gaat me danig irriteren. Hij heeft op iedereen en alles kritiek, maar presteert zelf op dit moment in het geheel niks.

Rafael, ga maar naar Barca...

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47904
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Bericht door peter » di feb 17, 2004 7:48 pm

Wat mij het meeste stoort is die uitspraak dat hij en Sneijder de beste zijn van Ajax. Zoiets zeg je naar mijn mening niet zo snel en wanneer je in een zware vormcrisis zit moet je helemaal je smoel houden.

VdVaart hoeft maar 1 ding te doen en dat is laten zien dat hij nog steeds van toegevoegde waarde kan zijn voor Ajax. Iets wat ik nog maar zelden heb gezien tijdens dit seizoen. VdVaart in vorm is geniaal, maar zoals hij nu presteert zeg ik dat hij toe is aan iets nieuws. In de Poll heb ik dus twijfel ingevuld.

Gebruikersavatar
Dirk Scheringa
Berichten: 3074
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 12:39 pm
Locatie: NL

Bericht door Dirk Scheringa » di feb 17, 2004 7:48 pm

In het artikel worden door de schrijver een hoop schokkende dingen beweerd. De quotes, de dingen die Van der Vaart dus zelf heeft gezegd, zijn daarentegen een stuk genuanceerder. Het enige wat Van der Vaart kwalijk valt te nemen is de uitspraak waarin hij zichzelf en vriendje Sneijder verheft boven z'n teamgenoten:
Rafael van der Vaart schreef:''Bij Ajax zijn het allemaal jonge jongens en ben ik toch min of meer, samen met Wesley, de beste speler. Als ik of Sneijder niet goed speel, dan loopt het vaak met het hele elftal niet. Bij Oranje zijn ook andere jongens die de aandacht opeisen. Daar zijn wij de jonkies; dat is wel prettig."
Wat een belachelijke bewering! Ten eerste, waar haalt ie het lef vandaan! Voetbal is altijd nog een teamsport, ook al ben je beter dan je teamgenoten, dan zeg je dat nog niet. Ten tweede is Van der Vaart of Sneijder helemaal niet de beste speler. Twee jaar geleden was Van der Vaart (samen met Chivu) de beste, toen hij nog in een team met Yakubu, Grim, Bergdolmo, Machlas, etc. speelde. Inmiddels zijn Lobont, Stekelenburg, Trabelsi, Heitinga, Maxwell, Galásek, Sneijder, Sonck (als 4-4-2-spits) en Zlatan ongeveer even goede spelers. Ik denk niet dat Van der Vaart slechter is geworden dan twee jaar geleden, de rest is individueel een stuk vooruit gegaan, als team ietsje achteruit.

Dat Van der Vaart bij Ajax met meer druk te maken heeft dan bij Oranje, is logisch. In Oranje is hij een van de rookies, fouten worden hem daar minder aangerekend. Koeman moet beoordelen of die druk bij Raf dusdanige vormen aanneemt dat zijn prestaties er onder lijden. In dat geval is hij niet geschikt om aanvoerder te zijn.

Ik vind het wat overdreven om Van der Vaart te verkopen omdat hij kapsones zou hebben. Spelers mogen best mondig zijn, Koeman eist dat zelfs. Van der Vaart blijft een fantastische speler, die jammergenoeg bij balverlies eerder een last dan een zegen is voor z'n collega's, maar hij blijft natuurlijk een heerlijke speler om naar te kijken als hij de bal heeft. Hij moet alleen wel snappen dat hij niet beter is dan bijvoorbeeld Galásek, omdat hij toevallig lobjes en hakjes kan maken en 20 meter meer vooruit op het middenveld mag spelen.

Ik weet niet wat Koeman Van der Vaart belooft heeft. Koeman valt iets te verwijten als hij Vaart echt een plekje op '10' heeft belooft. Je moet altijd per wedstrijd bekijken wat het beste is. Ik vind Sneijder op 10 beter dan Van der Vaart, ik denk namelijk dat Van der Vaart minder slecht in verdedigen is dan Sneijder en dus beter als linksmid uit de voeten kan. Tegen de meeste Eredivisieclubs kunnen Vaart en Sneijder best samenspelen, en met allemaal wereldsterren om hen heen bij Oranje kan het ook nog wel als de tegenstander Schotland of Moldavië heet. Het is echter een illusie dat ze tegen Schotland iets bewezen hebben. Als Ajax tegen Brugge speelt, of Oranje tegen Italië, dan maken respectievelijk Koeman en Advocaat een keuze tussen van der Vaart of Sneijder. Als ze verstandig zijn tenminste. Koeman was dus niet zo verstandig toen Ajax in België tegen Brugge moest. Het middenveld is met die twee te kwetsbaar bij balverlies.
Winnaars kunnen niet tegen middelmaat

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40932
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Bericht door Marillion » di feb 17, 2004 7:49 pm

Zo heel erg schokkend zijn deze uitspraken niet. Hij is teleurgesteld dat het dit seizoen niet zo goed loopt en hij vind het vervelend als gezegd word dat hij niet samen met Sneijder op het middenveld kan spelen.

Als we daar al onrustig van worden gaat er iets niet helemaal goed.

Op zich ben ik wel van mening dat dit soort dingen intern besproken moeten worden en dus niet via de media. Als aanvoerder moet Van der Vaart er natuurlijk ook aan denken om de rust te bewaren en geen conflicten te creeren die er eigenlijk niet zijn.

Gewoon een jonge speler die teleurgesteld is dat het niet zo wil lukken zoals hij en wij dat allemaal graag zien.

Gebruikersavatar
Marco
AT EC 2004 winner
Berichten: 3751
Lid geworden op: za okt 11, 2003 12:16 pm

Bericht door Marco » di feb 17, 2004 7:50 pm

Alexander schreef:Oprotten met die gast. Hij gaat me danig irriteren.
Opmerkelijk dat uitgerekend jij dat durft te zeggen...:D
joey schreef:Moeten wij Koeman aanrekenen dat Van der Vaart geen zelfkritiek toont?
Koe heeft in de ontwikkeling van VDV natuurlijk wel een rolletje gespeeld, al heeft VDV hier de negatieve hoofdrol. Ik vind wel dat dat krediet nu maar eens op moet zijn (ondanks dat dat drek oplevert, remember? ;)), VDV houdt zich hier niet aan de huisregels, dat behoort bestraft te worden. VDV zal dus wel weer een spetterende wedstrijd spelen morgen, zodat hij zondag met band en al aan de aftrap staat...:neutral1:

De kritiek van VDV is eigenlijk al schandalig te noemen, maar ook de timing is natuurlijk bespottelijk; onze aanvoerder spuit zijn gal op het moment dat hij een uitje met Oranje heeft!? Meneer moet zijn mond maar weer eens gaan houden en zijn benen het betere babbelwerk laten verzorgen. Ja, het is al zover gekomen dat van Persie een voorbeeld voor hem zou moeten zijn...
Ramona schreef:van de ratten besnuffeld? wat moet ik me daarbij voorstellen?
Sylvie de Rat?

Gebruikersavatar
Trab
AT Toto winner 04/05
Berichten: 7310
Lid geworden op: di okt 28, 2003 5:19 pm
Locatie: Gouda

Bericht door Trab » di feb 17, 2004 8:13 pm

Vaart! schreef:


Rafael van der Vaart stelt zichzelf de vraag regelmatig. Waarom lukt het samenspel tussen hem en teamgenoot Wesley Sneijder wel bij het Nederlands elftal en niet bij Ajax? Een antwoord heeft hij niet, al zou hij het prettig vinden als het duo wat meer vertrouwen zou krijgen van trainer Ronald Koeman van Ajax. "Wij zijn natuurlijk niet de enige twee op het veld."
Een beetje overdreven. Ze hebben op de wedstrijd tegen Moldavie na, alleen tegen Schotland samen gespeeld in het Nederlands elftal. Dus om op basis van 1 goed gespeelde wedstrijd te roepen dat het in het Nederlands elftal wel goed gaat, gaat me iets te ver. Bovendien was Schotland niet echt een hoogvlieger en liep het in het begin ook niet echt geweldig. Ons geluk was dat we uit 2 vrije trappen volledig vrij konden inkoppen, waardoor de wedstrijd snel beslist was. Ik vond VderVaart in die wedstrijd trouwens ook vrij onzichtbaar spelen.
Van der Vaart is inmiddels de status van talentvolle speler uit de eigen jeugdopleiding voorbij. Hij is uitgegroeid tot een vedette, international bovendien (13 interlands). Met zijn 21 jaar is hij de leider van Ajax en draagt hij de aanvoerdersband. "Maar een jonge speler kan ook wel eens in bescherming genomen worden. Elke keer zeggen dat het niet loopt tussen Sneijder en Van der Vaart, werkt niet. Aan het vertrouwen van de trainer zou ik veel meer hebben dan aan die kritiek elke keer."
Volgens mij wordt hij juist veels te veel in bescherming genomen. Elke speler kan uit vorm zijn, maar juist dan moet je terugvallen op werklust. Dat is bij VderVaart en in mindere mate Sneijder ver te zoeken.



Geërgerd

Van der Vaart heeft zich ook geërgerd aan de opstelling waarin Ajax de laatste weken speelde. "Op trainingskamp in Portugal hebben we afgesproken dat ik de vaste nummer 10 zou zijn en Wesley de vaste linkermiddenvelder. Ik snap best dat het moeilijk is je daar aan te houden met al die blessures, maar alleen tegen Roda JC hebben we zo gespeeld. Zo kweek je ook geen vastigheid natuurlijk."
Wat een onzin. Tegen Nec was hij ziek, dus werd hij door Koeman in bescherming genomen door hem op een positie op te stellen waar hij minder hoeft te lopen (in de spits ipv op 10). Tegen ADO was hij er niet bij en tegen PSV viel hij in op 10. Alleen tegen Volendam begon hij als linkshalf, maar mocht hij na een halfuur op 10 spelen.



De uitstapjes naar het Nederlands elftal ervaart de middenvelder als een prettige onderbreking van de wekelijkse druk bij Ajax. "Het is relaxter, meer ontspannen dan bij de club. Bij Ajax zijn het allemaal jonge jongens en ben ik toch min of meer, samen met Wesley, de beste speler. Als ik of Sneijder niet goed speel, dan loopt het vaak met het hele elftal niet. Bij Oranje zijn ook andere jongens die de aandacht opeisen. Daar zijn wij de jonkies; dat is wel prettig."
Ik en Wesley zijn min of mee de beste spelers. En Zlatan, Maxwell, Pienaar, Trabelsi, Heitinga dan? Zijn dat koekenbakkers? Bovendien hebben we vorig jaar regelmatig bewezen ook zonder VderVaart en Sneijder uitstekend te kunnen spelen. Ik vraag me af welk middenveld sterker is: Sneijder-Galasek-VderVaart of Maxwell-Galasek-Pienaar.
Het feit dat hij de uitstapjes bij het Nederlands elftal als relaxter beschouwd, geeft precies aan waarom het Nederlands elftal zo matig presteert. Kennelijk is het virus van Kluivert en co overgewaaid naar VderVaart.

Koeman

Die kanttekening is exact de kritiek van Koeman. Van der Vaart: "Het lijkt net of we nooit verdedigen, maar dat is niet waar. Maar we zijn natuurlijk ook weer geen spectaculaire balafpakkers." In zijn zoektocht naar het antwoord op zijn mindere periode komt hij tot een opmerkelijke conclusie: "Misschien probeer ik me te geforceerd te bewijzen. Het begint ook aan me te vreten. Ik ben natuurlijk ook pas net 21 geworden en dan kun je een keer minder spelen. Maar ik weet ook niet hoe het precies in elkaar zit. Ik denk ook wel dat het uiteindelijk goed zal zijn voor mijn ontwikkeling. Hartstikke goed misschien wel. Je leert ervan."
Een keer minder spelen… Was het maar een keer. Minder spelen kan altijd, maar werk je dan teminste de blubber. Dan kunnen ze je ook niks verwijten.

Dit intervieuw komt bij mij een beetje geforceerd over. Omdat hij na de 1e wedstrijd tegen Schotland durfde te zeggen dat er minder gespeeld was, werd hij door de hele pers geprezen om zijn openheid. Hij denkt nu alles maar te kunnen roepen. Een beetje foute vedette-neigingen lijkt mij.

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » di feb 17, 2004 8:23 pm

Hoe zouden anderen reageren?

'Luister eens jochie. Jij mag dan Europees talent van het jaar zijn, op deze wereld kennen twee miljard mensen mijn naam. Ik ben veel bekender dan jij. Als jij Ajax aan de schaal helpt, dan ben je voor mij straks de beste. Maar als je me niet aan die schaal helpt... precies, en ze zitten in Spanje dan niet meer op je te wachten. (J. Cruijff)'

'Tien keer opdrukken voor elke keer dat je zegt: Wesley en ik kunnen best samen op het middenveld'. (C. Adriaanse)

'Jij bent de beste (en de duurste), Rafael, alleen ben je hard aan een nieuwe uitdaging toe (en wij aan een recordtransfer)'. (A. van Eijden)

'Rafael speelt zondag niet, omdat we behoefte hebben aan een multifunctionele speler op zijn positie.' (L. van Gaal)

----------------

Lijkt me sterk dat Van der Vaart volgend jaar nog bij Ajax speelt, die jongen is deze competitie ontgroeid, denkt hij. Het is dus nog even volhouden voor Koeman. Wij zijn supporters, wij zouden het kreng soms een schop onder zijn reet willen geven. Maar een trainer moet meedenken, hij speelt met het geld van de club. Vandaar zijn diplomatieke opstelling, maar God hoort hem brommen. (En dat er poep kwam heb ik je gezegd, ZZ. ;) )

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58847
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Bericht door 999 » di feb 17, 2004 8:39 pm

Had dit wel verwacht, na zijn bezoekje aan voetbal onsite/offline oftewel hoe zetten we een oud collega te kakken.

Wat zei Timmer ook al weer, niemand maar dan ook niemand staat boven .....
Laatst gewijzigd door 999 op di feb 17, 2004 8:45 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Neefkens
Erelid
Berichten: 561
Lid geworden op: di sep 24, 2013 12:42 pm

Bericht door Neefkens » di feb 17, 2004 8:39 pm

Ik krijg hier een vies smaakje van in mijn mond... :blush:
Hij zegt dingen die een jaar geleden nooit uit zijn mond gekomen zouden zijn. Hij stelt zich hiermee boven de rest van het team. Hij geeft Koeman de schuld van zijn disfunctioneren in de eerste helft van het seizoen.
Zelfkritiek is hem blijkbaar vreemd. Nee die ene keer dat het werkte bij Schotland is nu blijkbaar het bewijs dat Wesley en hij wél samen op het middenveld kunnen en dat Koeman het DUS verkeerd ziet.

Als ie zo doorgaat, wordt hij als HET talent van Europa voor een recordbedrag verkocht en vechten volgend jaar Wesley, Pienaar, de Jong, galasek, Maxwell, O'Brien, de Ridder, Yakubu, Obodai etc wel om de plekken op het middenveld, want om nou te zeggen dat die posities onderbezet zijn bij AJAX, nou nee.

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11936
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Bericht door Zuidema » di feb 17, 2004 9:47 pm

Als VdV dit werkelijk allemaal gezegd heeft, dan rest mij eigenlijk alleen nog maar een diep verbijsterd stilzwijgen. Ik had niet verwacht dat die jongen met zulke godvergeven talenten al zover heen was... Ontluisterend, erg triest allemaal... :nooo:

Toch nog een paar opmerkingen:
Trabdolmo schreef:
Bovendien was Schotland niet echt een hoogvlieger en liep het in het begin ook niet echt geweldig. Ons geluk was dat we uit 2 vrije trappen volledig vrij konden inkoppen, waardoor de wedstrijd snel beslist was. Ik vond VderVaart in die wedstrijd trouwens ook vrij onzichtbaar spelen.
Mee eens. Terwijl Cruijff toch achteraf juist VdVaart zo waardeerde in die wedstrijd omdat hij zich positioneel zo wegcijferde voor de offensieve Sneijder? Daar kan ik nog steeds niet met mijn verstand bij. Was het juist niet meer een kwestie van overkill, van teveel van hetzelfde in 1 zone van het veld? Of hoor Vaart weer in het Cruijff-kamp thuis? Over de 'onzen' niets dan goeds, ook als het bar slecht was?
Vd Vaart schreef:
"Maar een jonge speler kan ook wel eens in bescherming genomen worden. Elke keer zeggen dat het niet loopt tussen Sneijder en Van der Vaart, werkt niet. Aan het vertrouwen van de trainer zou ik veel meer hebben dan aan die kritiek elke keer."
Hier mis ik iets in het verhaal van VdVaart. Goed, Koeman kankert kennelijk keer en keer op het idyllische duo, maar aan uitsluitend gekanker heeft natuurlijk geen enkele speler wat. Legt Koeman ook uit waarom het tussen Sneijder en Van der Vaart niet loopt? Maakt Koeman ook duidelijk hoe het beter kan lopen tussen die twee?

Gebruikersavatar
Daily Blind
Berichten: 13388
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 10:23 am

Bericht door Daily Blind » di feb 17, 2004 9:47 pm

Poelang met van der Vaart! laat hem lekker optiefen met z'n grote bek!! Hij is de beste kom nou, hij heeft nog nooit laten zien dat hij een seizoen lang van waarde is geweest voor AJAX.

Waar vorige jaren chivu het belangrijkste was, id het dit jaar eerder zlatan dan meneertje vd Vaart!

En de echt nummer 10 is altijd Pienaar nog!!

laat Barca snel die lening gebruiken om dit verwende joch te kopen!!

Gebruikersavatar
Trab
AT Toto winner 04/05
Berichten: 7310
Lid geworden op: di okt 28, 2003 5:19 pm
Locatie: Gouda

Bericht door Trab » di feb 17, 2004 10:13 pm

Zuidema schreef:


Hier mis ik iets in het verhaal van VdVaart. Goed, Koeman kankert kennelijk keer en keer op het idyllische duo, maar aan uitsluitend gekanker heeft natuurlijk geen enkele speler wat. Legt Koeman ook uit waarom het tussen Sneijder en Van der Vaart niet loopt? Maakt Koeman ook duidelijk hoe het beter kan lopen tussen die twee?
Ik denk wel dat Koeman dat gedaan heeft. Hij zei voor de winterstop al dat er aan de omschakeling gewerkt zou worden. VderVaart heeft het gewoon te hoog in zijn bol. Na de wedstrijd tegen Schotland beschouwde hij zichzelf en Sneijder als de nieuwe helden van Nederland. Hij voelt zich in een keer de beste van Ajax met zijn maatje. Wat kan Koeman ons maken, we hebben het Nederlands elftal toch gered? Ik kreeg toch goede kritieken van Cruijff? Zoiets zal hij wel gedacht hebben. En vervolgens een maand later in Brugge, toen hij op 10 stond en zijn maatje Sneijder op links zoals hij graag wilt, als een drol spelen.
Als ik Koeman was dan zou ik VderVaart voor onbepaalde tijd schorsen. Dit kan hij niet accepteren.

Starring
Berichten: 2523
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 10:19 am

Bericht door Starring » di feb 17, 2004 10:13 pm

joey schreef:Hoe zouden anderen reageren?


'Tien keer opdrukken voor elke keer dat je zegt: Wesley en ik kunnen best samen op het middenveld'. (C. Adriaanse)


Let op Raffie, CO-tje komt eraan! Ik krijg overigens bijna weer heimee naar die man, yo. :D
'Jij bent de beste (en de duurste), Rafael, alleen ben je hard aan een nieuwe uitdaging toe (en wij aan een recordtransfer)'. (A. van Eijden)
Ik vraag met bovengemiddelde interesse af, welke club op aarde in hemelsnaam een paar miljoen euro's knaken wilt neerleggen voor een 21 jarige HCE-vedette, vedette de naam die hij verdiend heeft in onze Mickey Mouse competitie, waar "zelfs" een Kezman de scorende baas is?

Maar even serieus, in de CL kon Raffie dit seizoen òòk geen voetbalpotten breken. En Raffie met momenteel een zéér dooie vorm & instelling, een paar leuk gespeelde interlands achter zijn naam, 5 spaarzame hoogtepunten dit seizoen en een paar oude Raffievideo's van tig wedstrijden terug, waarin hij wél als een ware wonderkind speelde, kan je m.i. niet echt een Europese grootmacht overtuigen, waarom zij jouw als een absolute directe versterking moeten zien?

Maar in elke geval, staat de wedstrijd van morgen ons een hoop mooie antwoorden te wachten. Zou Raffie tegen de Amerikanen een rol van betekenis kunnen spelen in zijn ouderwetse en klasieke topvorm?
Laatst gewijzigd door Starring op di feb 17, 2004 10:18 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
AFCA!

Joel
Berichten: 319
Lid geworden op: zo okt 05, 2003 11:02 am

Bericht door Joel » di feb 17, 2004 10:17 pm

Ik vind het wel meevallen allemaal. Ik verafgod Van der Vaart niet, maar ik vind dat dit wel mag kunnen. En ik zie dit zeker niet als het begin van een echt conflict.

Gebruikersavatar
Rupke
Berichten: 109
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 4:34 pm
Locatie: Tilburg

Bericht door Rupke » di feb 17, 2004 10:19 pm

Ook ik heb het nu een beetje gehad met meneer Van der Vaart. Een speler mag van mij altijd kritiek hebben op van alles en iedereen, zolang hij op het veld zijn voeten maar laat spreken. Aan dat laatste schort het echter dit seizoen bij meneer Van der Vaart. Hoe vaak heeft onze aanvoerder de ploeg op sleeptouw genomen? Hoe vaak heeft hij Ajax dit seizoen over een dood punt heen geholpen? Hoe vaak is hij deze jaargang beslissend geweest? Nee, onze aanvoerder laat zich in de topper tegen PSV liever op een ongelooflijk domme manier gaan, zijn ploeg daarmee in de steek latend. En dan nog beweren dat je eigenlijk wel de beste man van Ajax bent. Dat gaat er bij mij echt niet in. Jammer dat Ajax geen type Keane in de selectie heeft, die meneer Van der Vaart er op de training (in woord én gebaar) op kan wijzen dat dergelijke uitspraken not done zijn.

Aan het eind van het seizoen dus verkopen aan de hoogste bieder, want zoals Trabdolmo stelde, denk ik dat een middenveld met Maxwell, Galasek en Pienaar als geheel beter is dan het middenveld Sneijder, Van der Vaart en Galasek.
Clarity of thought before rashness of action

Karamat
Berichten: 372
Lid geworden op: do sep 25, 2003 7:17 pm

Bericht door Karamat » di feb 17, 2004 10:28 pm

Opvallend dat Van der Vaart dat zegt als hij bij Oranje zit. Alsof hij dan meer vertrouwen heeft omdat hij bij Oranje wel heeft gepresteerd dit seizoen en bij Ajax nog ondermaats voor zijn doen.

De link met Cruijff en Van Basten is ongepast, omdat Van Basten bijna altijd top was en de kritiek van Cruijff was alleen om hem nog beter te maken en hem scherp te houden. Bij Van der Vaart is de kritiek dat hij nog niet de vorm heeft en samen met Sneijder een onevenwichtig middenveld gevormd wordt, dus deze vergelijking gaat niet op.

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11936
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Bericht door Zuidema » di feb 17, 2004 10:33 pm

StarMaker schreef:
Maar in elke geval, staat de wedstrijd van morgen ons een hoop mooie antwoorden te wachten. Zou Raffie tegen de Amerikanen een rol van betekenis kunnen spelen in zijn ouderwetse en klassieke topvorm?
Waarna de Ajax-fans klaar staan om zijn ballen af te draaien? Want waarom wel in oranje en niet in rood en wit? Terwijl aan de andere kant, bij een slechte prestatie:
Vd Vaart: "Het is niet fijn om te weten dat je na elke mindere wedstrijd afgemaakt kan worden. "


Eigenlijk kan hij het dus morgen nooit meer goed doen...

Plaats reactie