Koeman stuit op grenzen

Staat het in de krant, op TT, in de bladen of op internet? Post het HIER!

Moderator: mods

Hoe denk jij over de frustraties van Koeman?

Begrijpelijk, hij raakt steeds de beste spelers kwijt.
9
35%
Onzin, had hij maar beter moeten inkopen.
10
38%
Onzin, dat wist hij van tevoren.
5
19%
Begrijpelijk, Koeman hoort bij een grotere club dan Ajax thuis.
2
8%
 
Totaal aantal stemmen: 26

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Koeman stuit op grenzen

Bericht door joey » ma sep 27, 2004 11:19 am

Koeman stuit op grenzen


AMSTERDAM - Werken bij Ajax wordt er na drie jaar niet makkelijker op, zegt Ronald Koeman in de aanloop naar de wedstrijd tegen Bayern München, morgen in Duitsland. ''Als trainer van deze club moet je je soms over grote teleurstellingen heenzetten. Dat zou ik niet mijn hele carrière kunnen volhouden.''

Het beleid van Ajax, dat is gericht op doorstroming van (jong) talent en het (tijdig) verkopen van de beste spelers, maakt dat een trainer moeilijk kan bouwen aan een elftal. Koeman geeft toe dat Ajax niet verder is dan drie jaar geleden. ''Maar er staat ook bijna een compleet nieuwe selectie.''

De trainer voelt dat hij kritischer wordt benaderd. Door spelers, pers en publiek. Zaterdagavond nog, toen Ajax tegen Roda JC (1-0) zoveel moeite had met scoren en bijna onderuit ging, scandeerde een deel van de fans: 'En koop er nog maar één'.

Met de aanwezigheid van de spitsen Yannis Anastasiou - hij maakte in de laatste minuut overigens de 1-0 - en Wesley Sonck zijn niet alle fans even gelukkig.

De frustratie bij het publiek (én bij Koeman) komt deels voort uit de verkoop van Zlatan Ibrahimovic aan Juventus. Op het moment dat Arouna Koné, zijn beoogde vervanger, werd afgekeurd, had de trainer de transfer kunnen blokkeren. ''Maar mijn gevoel zei dat ik Zlatan al kwijt was. Hij stond bij wijze van spreken al met zijn Juventus-shirt aan. Wat voor een speler had ik teruggekregen als ik op dat moment mijn poot had stijf gehouden?''

Bovendien speelde ook de controverse Zlatan-Van der Vaart mee, zij het op de achtergrond. Koeman: ''Die zaak was waarschijnlijk wel op te lossen, maar daar hadden beide partijen veel moeite voor moeten doen.''

Het heeft na het vertrek van Ibrahimovic een 'paar dagen' geduurd eer Koeman zijn werklust hervond. ''Je praat veel, thuis en op de club, op zoek naar aanknopingspunten om verder te gaan. Wat moet je anders, stoppen? Uiteindelijk keert het plezier wel weer terug. En ook het geloof om, ondanks alles, toch de tweede ronde van de Champions

League te halen. We zijn jong en onervaren, maar we zijn ook goed en kunnen verrassen.''

Maar een reëel doel is overwinteren in de Champions League niet, stelt Koeman. ''Dat was het ook niet mét Ibrahimovic. Daarover ben ik met Louis van Gaal (technisch directeur, red.) de discussie aangegaan. Ik vind dat je dat van de huidige lichting Ajacieden niet mag eisen. Inmiddels zijn de verwachtingen intern getemperd, door Arie van Eijden, voorzitter John Jaakke én Van Gaal.''

De samenwerking met Van Gaal - sinds november vorig jaar in dienst bij Ajax - verloopt volgens Koeman prima. ''Ik begrijp dat het voor de pers aanlokkelijk is om Van Gaal en Koeman tegenover elkaar te zetten, maar het beleidsplan dat hij heeft geschreven is écht geen dictaat. Ik kan goed met hem werken. Over technische zaken op de korte termijn moeten wij het samen eens zijn, anders gebeurt het niet.''

Koeman vindt niet dat hij iets moet doen aan de moeizame verhouding tussen Van Gaal en Ajax' 'adviseur' Johan Cruijff. ''Ajax is de club van Cruijff, en Louis van Gaal heeft hier behalve een verleden op dit moment een belangrijke functie. Het zou de club ten goede komen als hun relatie beter zou zijn, maar ik ben niet degene die dat moet oplossen. Ik doe daar ook geen moeite voor.''

Koeman, die zowel met Cruijff als Van Gaal ook privé goed kan opschieten, bestrijdt dat hij tussen twee vuren zit. ''Ik heb niet het gevoel dat als Van Gaal met mij praat, hij indirect tegen Cruijff spreekt. En andersom ook niet.''

Wel is Koeman geïnteresseerd in de voetbalmening van de twee Amsterdammers. ''Cruijff spreek ik nooit vóór een wedstrijd, wel geregeld achteraf. Ik kan hem goed volgen, maar ik ben het niet altijd met hem eens. Van Gaal wil graag zijn mening geven en hij wil weten waarom ik bepaalde keuzes maak. Ik heb daar geen problemen mee. En als ik er wel problemen mee heb, hoort hij dat rechtstreeks uit mijn mond.''
www.parool.nl

Het is maar waar je het mee vergelijkt. Dat Koeman op grenzen stuit is deels zijn eigen schuld. Hij heeft flink mogen inkopen, maar dat deed hij niet altijd met succes.

LucaS
Berichten: 53548
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door LucaS » ma sep 27, 2004 11:20 am

Bovendien zijn er van de vertrokken spelers maar 2 of 3 die echt niet te behouden waren..
I think I lost my fucking headache

Gebruikersavatar
DJ_JARI
Berichten: 1173
Lid geworden op: wo okt 22, 2003 10:20 pm
Locatie: assen

Bericht door DJ_JARI » ma sep 27, 2004 11:37 am

En de rest die hij verkocht waren vrij logische verkopen.
Nu maar hopen dat in de winterstop een goede spits aangetrokken wordt.
Of Sonk moet bewijzen dat hij het niveau aankan. Daar hoop ik nog steeds op namelijk.
AJAX

A_D_N
Berichten: 38
Lid geworden op: ma sep 13, 2004 7:26 pm
Locatie: Praag, Lima, Nottingham, Gorinchem

Bericht door A_D_N » ma sep 27, 2004 11:37 am

Koeman moet niet zeuren. Er is geld zat om goede vervangers te kopen, maar hij blinkt uit in miskopen. De enige twee die we echt missen zijn Zlatan en Chivu. VDM was aardig maar niet onmisbaar! Als we Soetaers/Sonck/Sikora hadden laten zitten waar ze zaten hadden we voor dat geld Cavenaghi en Tevez kunnen halen!!!

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58797
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Bericht door 999 » ma sep 27, 2004 11:44 am

A_D_N schreef:Koeman moet niet zeuren. Er is geld zat om goede vervangers te kopen, maar hij blinkt uit in miskopen. De enige twee die we echt missen zijn Zlatan en Chivu. VDM was aardig maar niet onmisbaar! Als we Soetaers/Sonck/Sikora hadden laten zitten waar ze zaten hadden we voor dat geld Cavenaghi en Tevez kunnen halen!!!
Ja snap ook niet waarom Ajax geen bod heeft gedaan op Deco Ronaldinho Sjefchenko, Etó, Drogba en ga zo maar door.

Cynisch lachje

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » ma sep 27, 2004 12:32 pm

Voetske schreef:Ja snap ook niet waarom Ajax geen bod heeft gedaan op Deco Ronaldinho Sjefchenko, Etó, Drogba en ga zo maar door.
Je moet spelers halen voor ze beroemd zijn. Daar hebben we een uitgebreid scoutingsteam voor. Mij maak je niet wijs dat er geen betere linkerspitsen zijn dan Soetaers of Sikora, of geen betere verdedigers dan Van Damme of Escudé.

Gebruikersavatar
Marco
AT EC 2004 winner
Berichten: 3751
Lid geworden op: za okt 11, 2003 12:16 pm

Bericht door Marco » ma sep 27, 2004 1:01 pm

joey schreef:Dat Koeman op grenzen stuit is deels zijn eigen schuld. Hij heeft flink mogen inkopen, maar dat deed hij niet altijd met succes.
Niet altijd? Bijna nooit, zou ik zeggen. Hoeveel aankopen van Koe hebben op dit moment een basisplaats en presteren naar behoren? Ik kom niet veel verder dan (mits fit) onze Roemeense vondeling. Misschien Grygera, als hij de stijgende lijn weet vast te houden. Dan houdt het wel zo'n beetje op. Dan verlies je dus niet alleen terrein op het vlak van gedwongen verkopen, maar ook op het vlak van doorselecteren. Dat heeft m.i. een behoorlijke rem op de totale ontwikkeling gegooid. Koe is niet bepaald grensverleggend bezig geweest...

Mano
Berichten: 15185
Lid geworden op: wo jul 21, 2004 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Mano » ma sep 27, 2004 1:16 pm

Dat is toch niet alleen Koeman zijn schuld?
We hebben toch een scoutingsapparaat die "talenten" aanwijzen?
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

Mano
Berichten: 15185
Lid geworden op: wo jul 21, 2004 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Mano » ma sep 27, 2004 1:20 pm

even "off-topic"

Zag in een samenvatting tussen Man United - Tottenham Spurs een shot van Lerby, de zaakwaarnemer van vd Vaart. Zat naast zijn maatje, Arnesen.

....
moeten we hier wat van denken of gewoon maatjes die een potje voetbal kijken?????? :X
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11935
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Bericht door Zuidema » ma sep 27, 2004 1:26 pm

Marco schreef:
joey schreef:Dat Koeman op grenzen stuit is deels zijn eigen schuld. Hij heeft flink mogen inkopen, maar dat deed hij niet altijd met succes.
Niet altijd? Bijna nooit, zou ik zeggen. Hoeveel aankopen van Koe hebben op dit moment een basisplaats en presteren naar behoren? Ik kom niet veel verder dan (mits fit) onze Roemeense vondeling. Misschien Grygera, als hij de stijgende lijn weet vast te houden. Dan houdt het wel zo'n beetje op. Dan verlies je dus niet alleen terrein op het vlak van gedwongen verkopen, maar ook op het vlak van doorselecteren. Dat heeft m.i. een behoorlijke rem op de totale ontwikkeling gegooid. Koe is niet bepaald grensverleggend bezig geweest...
Mee eens. Al die mislukte aankopen en vooral de tijd en energie om ze toch aan de praat te krijgen op cruciale posities, hebben de ontwikkeling van het elftal behoorlijk gestagneerd. En maar weer een jaar geduld met spelers die het niet hadden en nooit zullen hebben ook...

Kijk er wel van op hoe diep Koeman heeft gezeten na het mislukken van de Koné-transfer. Dat hij her en der te rade moest gaan om weer het plezier in het vak terug te krijgen. Foei, dat liegt er niet om.

Ik geef Koeman trouwens wel gelijk, dat de verkoop van je belangrijkste spelers bij Ajax altijd een probleem is en zal blijven. Langdurig bouwen aan een elftal is er niet meer bij. Het is nu eenmaal het kruis, maar toch ook de zegen van deze club. Want het geeft ook een enorme drive aan jeugdig toptalent: maak je het bij Ajax, dan ligt de wereld voor je open en kan je je bij een gerenommeerde topclub in een topcompetitie helemaal financieel onafhankelijk voetballen tot aan je kleinkinderen toe.

Alhoewel Ronald qua verloop het trouwens nog lang niet zo voor de kiezen heeft gekregen als Van Gaal indertijd. Die mocht tot 3 keer toe vrijwel een nieuw elftal opbouwen (het elftal van de Uefacup, het elftal van 1995 en daarna een elftal, dat om allerhande redenen niet meer uit de verf kwam). Kan me levendig voorstellen, dat Louis graag naar een club wilde die een stuk hoger in de transferhierarchie zat. Je blijft bezig. Kennelijk kruipt Koeman nu ook naar dat besef toe...
Laatst gewijzigd door Zuidema op ma sep 27, 2004 1:40 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Bafflo
Berichten: 431
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 2:22 pm

Re: Koeman stuit op grenzen

Bericht door Bafflo » ma sep 27, 2004 1:34 pm

Koeman schreef: Als trainer van deze club moet je je soms over grote teleurstellingen heenzetten. Dat zou ik niet mijn hele carrière kunnen volhouden.
Wat een raspaardje is die Koeman toch ! Hij kan de teleurstellingen niet of nauwelijks verwerken. Kennelijk is hij kwa karakter helemaal niet geschikt voor een clubje als Ajax. Het is de hoogste tijd voor een absolute topclub anders gaan de frustraties te hoog oplopen.
Hoe lang hou je het nog vol Koe ? Het aankoopbeleid is natuurlijk ook zoveel makkelijker bij een dergelijke club. Daar zal je het vast een stuk beter doen. :sad:

Gebruikersavatar
Eric
Berichten: 6806
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:32 am

Bericht door Eric » ma sep 27, 2004 1:41 pm

ach, bij de echt grote clubs bepaalt de president de aankopen.
dat kan in het geval van Koeman alleen maar een voordeel zijn.
There is no life I know to compare with pure imagination. Living there, you'll be free if you truly wish to be.

Gebruikersavatar
Marco
AT EC 2004 winner
Berichten: 3751
Lid geworden op: za okt 11, 2003 12:16 pm

Bericht door Marco » ma sep 27, 2004 1:45 pm

Zuidema schreef:Alhoewel Ronald qua verloop het trouwens nog lang niet zo voor de kiezen heeft gekregen als Van Gaal indertijd. Die mocht tot 3 keer toe vrijwel een nieuw elftal opbouwen (het elftal van de Uefacup, het elftal van 1995 en daarna een elftal, dat om allerhande redenen niet meer uit de verf kwam). Kan me levendig voorstellen, dat Louis graag naar een club wilde die een stuk hoger in de transferhierarchie zat. Je blijft bezig.
Het is ook tijdig inspringen op mogelijke transfers. Vergelijk de opvolging van Bergkamp (waar overigens ook een hobbeltje in zat) eens met die van Ibrahimovic. Ajax heeft die opvolger(s) nu niet in de selectie. De verkoop van Chivu was, gelet op de situatie van toen, moeilijk op te vangen, maar voor Ibrahimovic had er al lang een goede vervanger op de bank moeten zitten. Koe kan het wel verschrikkelijk vinden dat de Zweed verdwenen is, maar de problemen op de 9 waren minder groot geweest als hij destijds een waardige vervanger voor Mido had gehaald. Uit de Koetalogus kwam echter Sonck. Tja...

Verschil is wel dat Ajax tegenwoordig haar spelers om 5 voor 12 verkoopt. Dat maakt het er voor een trainer niet eenvoudiger op...

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » ma sep 27, 2004 1:46 pm

Zuidema schreef:Ik geef Koeman trouwens wel gelijk, dat de verkoop van je belangrijkste spelers bij Ajax altijd een probleem is en zal blijven.
Dat weet je van tevoren.
Alhoewel Ronald qua verloop het trouwens nog lang niet zo voor de kiezen heeft gekregen als Van Gaal indertijd.
Niet mee eens. Bepalende spelers als Frank de Boer en Danny Blind bleven voor de club behouden. Spelers van het soort dat we nu niet meer hebben. De Blinds en De Boertjes van nu gaan jong naar het buitenland en komen niet meer terug.

Kan me levendig voorstellen, dat Louis graag naar een club wilde die een stuk hoger in de transferhierarchie zat.
Om daar te ontdekken dat ook die situatie nadelen kent. :D Laten we wel wezen, van de rijkste clubs in Europa zijn er maar een paar waarbij het echt loopt. Ook als je geld genoeg hebt blijft het passen en meten om een winnend team bij elkaar te krijgen. Daar heb je weer andere problemen, zoals rivaliteit tussen vedetten en afnemende motivatie.

LucaS
Berichten: 53548
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door LucaS » ma sep 27, 2004 1:47 pm

Het betekent dat je bij een club als de onze oog moet hebben voor de zwakke plekken en de kwaliteiten bij eventuele vervangers die echt wat toevoegen. Trainers die zeer geschikt zijn voor het (langdurig) werken met vedettes hoeven voor onze club dan ook geen toptrainer te zijn....of Koeman tot die categorie hoort, zullen we pas weten als hij bij een club terecht komt waar hij langdurig met 1 selectie kan werken. Het gericht zijn elftal versterken is iig niet 1 van zijn kwaliteiten..
I think I lost my fucking headache

A_D_N
Berichten: 38
Lid geworden op: ma sep 13, 2004 7:26 pm
Locatie: Praag, Lima, Nottingham, Gorinchem

Bericht door A_D_N » ma sep 27, 2004 1:51 pm

Voetske, wie heeft het over die categorie? Tevez en Cavenaghi waren 2 jaar geleden al grote talenten en konden toen voor vrij weinig geld aangekocht worden. In tegenstelling tot een Deco of Drogba (al was hij door zijn McDonald's verslaving bij Le Mans ook supergoedkoop..)

Je cynische lachje vind ik misplaatst, want de bedragen die Koeman heeft uitgegeven logen er niet om. Dat hij dan vervolgens de verkeerde spelers haalt voor dat vele geld is zijn fout! Het beschikbaar gestelde budget was echter ruim te noemen.

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » ma sep 27, 2004 1:55 pm

A_D_N schreef:Het beschikbaar gestelde budget was echter ruim te noemen.
Mee eens. Hiddink en Gullit zouden willen dat ze zoveel geld mochten uitgeven.

De aankopen van Ananas (paar ton), Escudé en Grygera kan ik nog begrijpen, al zijn die geen doorslaggevend succes gebleken, maar wat Soetaers en Sikora bij onze club doen is me een raadsel.

Gebruikersavatar
Bafflo
Berichten: 431
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 2:22 pm

Bericht door Bafflo » ma sep 27, 2004 2:10 pm

joey schreef:Je moet spelers halen voor ze beroemd zijn. Daar hebben we een uitgebreid scoutingsteam voor. Mij maak je niet wijs dat er geen betere linkerspitsen zijn dan Soetaers of Sikora, of geen betere verdedigers dan Van Damme of Escudé.
Mano schreef:Dat is toch niet alleen Koeman zijn schuld?
We hebben toch een scoutingsapparaat die "talenten" aanwijzen?
Is het scoutingsteam verantwoordelijk voor miskopen a la Sikora en Soetaars ? Ik heb het vermoeden dat Koeman verantwoordelijk voor deze (en andere) aankopen gehouden moet worden. Ik neem ook aan dat hij aanbevelingen van het scoutingsteam over-ruled.
Ik heb sterk de indruk dat Koeman bepaalde spelers volkomen verkeerd inschat. Neem nogmaals het geval Sikora. Hoe is het toch mogelijk ?? Dat is toch zeer veelzeggend ? Na Sikora hadden we nooit meer verbaasd moeten zijn over zijn volgende miskopen. Hij ziet het gewoon niet goed. En ook nu weer dat gekloot met de Mul, terwijl een kind kan zien dat de Ridder meer in z'n mars heeft. Wat zegt dit precies over een trainer ? :sad:

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11935
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Bericht door Zuidema » ma sep 27, 2004 2:16 pm

joey schreef:
Niet mee eens. Bepalende spelers als Frank de Boer en Danny Blind bleven voor de club behouden. Spelers van het soort dat we nu niet meer hebben. De Blinds en De Boertjes van nu gaan jong naar het buitenland en komen niet meer terug.
Dat was inderdaad wel een meevaller in die tijd. En Ajax 1995 is ook minder snel ontmanteld dan het Ajax van de Uefa-cup. Alhoewel het verlies van een Finidi, Kanu, Kluivert, Davids, Reiziger en Bogarde er wel behoorlijk intikte. Frank en Danny waren echter wel de enige Ajacieden die nog over waren gebleven van dat Uefacup-elftal en die 3 jaar later ook een cup met grote oren in hun handen mochten houden. Voor de rest stond er in 3 jaar wel een vrijwel compleet nieuw elftal. De leegloop naar Italie was na de Uefa-cup zo enorm, dat de Italiaanse pers het al had over een Serie Ajax. Koeman heeft tot dusver 'alleen maar' het vertrek van Chivu, VdM en Zlatan hoeven op te vangen.

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » ma sep 27, 2004 2:27 pm

Zuidema schreef:Frank en Danny waren echter wel de enige Ajacieden die nog over waren gebleven van dat Uefacup-elftal en die 3 jaar later ook een cup met grote oren in hun handen mochten houden. Voor de rest stond er in 3 jaar wel een vrijwel compleet nieuw elftal.
Mwah, Van der Sar zat al bij de selectie, evenals Davids, Overmars en Silooy. Ronald de Boer en Rijkaard hoefde je niets te vertellen, die hadden een Ajaxverleden. Litmanen liep al mee, die kwam in het laatste jaar van Bergkamp. Dan tel ik met Blind en Frank de Boer zeven basisspelers die er in de UEFA-cup tijd al bij waren. In feite bleken grote aankopen als Van den Brom en Van Vossen overbodig, Van Gaal deed het vooral met spelers die er al waren, de voor weinig geld teruggekeerde Rijkaard, aangevuld met Kanu en Finidi (twee buitenkansjes) en het grote talent Kluivert. Het winnende team van LVG kostte bijna geen geld.
De leegloop naar Italie was na de Uefa-cup zo enorm, dat de Italiaanse pers het al had over een Serie Ajax. Koeman heeft tot dusver 'alleen maar' het vertrek van Chivu, VdM en Zlatan hoeven op te vangen.
Die enorme leegloop betrof dus Jonk, Bergkamp, Vink (doorgaans wissel) en later Kreek (ook doorgaans wissel). Het viel wel mee.

Gebruikersavatar
Marco
AT EC 2004 winner
Berichten: 3751
Lid geworden op: za okt 11, 2003 12:16 pm

Bericht door Marco » ma sep 27, 2004 2:36 pm

Roy en van 't Schip vertrokken destijds ook naar Italië. Vink was in zijn laatste jaar bij Ajax volgens mij basisspeler. Opvolger van Winter, die, idd, óók naar Italië was gegaan. ;)

343
Berichten: 14321
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 7:40 pm

Bericht door 343 » ma sep 27, 2004 2:39 pm

joey schreef:
De leegloop naar Italie was na de Uefa-cup zo enorm, dat de Italiaanse pers het al had over een Serie Ajax. Koeman heeft tot dusver 'alleen maar' het vertrek van Chivu, VdM en Zlatan hoeven op te vangen.
Die enorme leegloop betrof dus Jonk, Bergkamp, Vink (doorgaans wissel) en later Kreek (ook doorgaans wissel). Het viel wel mee.
:nooo:

Winter, Roy en Van 't Schip........

EDIT: Marco was eerder. De rotzak....

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » ma sep 27, 2004 2:43 pm

:blush:

Zuidema had het over 'na de UEFA-cup'. Niet al die spelers gingen tegelijk. Maar ik geloof dat ik de volgorde even kwijt ben, dus is jullie berisping terecht. :blush:

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11935
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Bericht door Zuidema » ma sep 27, 2004 3:21 pm

joey schreef:
Mwah, Van der Sar zat al bij de selectie, evenals Davids, Overmars en Silooy. Ronald de Boer en Rijkaard hoefde je niets te vertellen, die hadden een Ajaxverleden. Litmanen liep al mee, die kwam in het laatste jaar van Bergkamp. Dan tel ik met Blind en Frank de Boer zeven basisspelers die er in de UEFA-cup tijd al bij waren. In feite bleken grote aankopen als Van den Brom en Van Vossen overbodig, Van Gaal deed het vooral met spelers die er al waren, de voor weinig geld teruggekeerde Rijkaard, aangevuld met Kanu en Finidi (twee buitenkansjes) en het grote talent Kluivert. Het winnende team van LVG kostte bijna geen geld.
Sar kreeg bibberend als een espenblad zijn kans na dat échec tegen Auxerre van Menzo. Ronald kwam net terug van Twente, Litmanen was nog helemaal geen zekerheidje toen. Overmars werd na de Uefacup aangekocht, Davids, Seedor, Reiziger en Kluivert waren nog broekjes. Kanu en Finidi noemde je al. Moesten zich allemaal stuk voor stuk nog bewijzen. Ik denk dat het Van Gaal ook zal verrast hebben hoe alle puzzelstukjes op den duur inelkaar vielen, want hij had een wezenlijk ander elftal in gedachten (bv Pedersen voor Litmanen, die roodharige verdediger enz).
Die enorme leegloop betrof dus Jonk, Bergkamp, Vink (doorgaans wissel) en later Kreek (ook doorgaans wissel). Het viel wel mee.
Je vergeet nog Winter naar Lazio, Van 't Schip naar Genua, Roy werd afgeserveerd naar Italia, Petterson vertrok naar Zweden, Alflen werd afgekeurd. Kreek was zeker in de 2e seizoenhelft 1992 en in 1993 geen wisselspeler meer, evenals Vink die regelmatig een doelpuntje meepikte. De term Serie Ajax kwam wel degelijk uit de Italiaanse pers en heeft dus toch wel enige grond.

343 moet me anders maar corrigeren, maar volgens mij heeft Van Gaal het qua verloop toch meer voor zijn kiezen gehad dan Koeman en daar ging het me om. Ook blijkt hieruit, dat Van Gaal met de talenten en de aankopen een aanmerkelijk betere hand van selecteren had dan Koeman, maar dat was helaas al bekend. Ook het in notime ontwikkelen van die talenten zal, naast de ervaren as, wel met de begeleiding van Van Gaal te maken hebben gehad.

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » ma sep 27, 2004 3:56 pm

Zuidema schreef:343 moet me anders maar corrigeren, maar volgens mij heeft Van Gaal het qua verloop toch meer voor zijn kiezen gehad dan Koeman en daar ging het me om.
Mij gaat het niet om de kwantiteit maar om de kwaliteit. Man, wat zou Koeman blij zijn met of Blind, of Frank de Boer, of Rijkaard. Van Gaal had ze alle drie. Sneijder, De Jong, Vaart en Heitinga zijn grote talenten. Dat zal niemand ontkennen. Ze kunnen alleen de kar niet trekken. Je kunt beter drie Vinkjes kwijtraken dan één Danny Blind of Frank de Boer. Bergkamp was ook een bepalende speler, maar gelukkig voor LVG diende Dan Pet....ik bedoel Jari Litmanen zich aan. Met Rijkaard voor Vink werd Ajax zelfs aanmerkelijk sterker, en dat terwijl LVG Rijkaard er eerst niet bij wilde.
Ook blijkt hieruit, dat Van Gaal met de talenten en de aankopen een aanmerkelijk betere hand van selecteren had dan Koeman, maar dat was helaas al bekend. Ook het in notime ontwikkelen van die talenten zal, naast de ervaren as, wel met de begeleiding van Van Gaal te maken hebben gehad.
Tot op zekere hoogte. Wat de aankopen betreft geef ik je gelijk. Hoewel LVG ook Van Vossen, Van den Brom, en op de valreep nog Dean Gorré heeft gekocht, spelers die het niet hebben gered. Maar goed, hij haalde ook toppers, hoewel je je afvragen in hoeverre de komst van Litmanen, Kanu en Finidi (alleen) zijn verdienste was.
Maar ik zei: tot op zekere hoogte. Het is namelijk niet gezegd dat LVG het zoveel beter deed dan Koeman. Gemeten naar de moeilijkheidsgraad dan. Koeman heeft het stukken lastiger dan LVG destijds, die geholpen werd door routiniers en bovendien kon werken met een Ajaxkern die al jaren bij de club zat. Koeman heeft een grotendeels buitenlandse selectie en de Nederlandse jongens die hij heeft zijn zo groen als gras. Die moeten begeleid worden in plaats van dat ze leiding geven. Ik zou wel eens willen zien wat LVG ervan zou maken als hij het met deze groep moest doen. Zijn inschatting van de aanwezige kwaliteit ('net zo sterk als de groep van 1995) stemt mij in elk geval niet optimistisch.

Plaats reactie