Koeman stuit op grenzen

Staat het in de krant, op TT, in de bladen of op internet? Post het HIER!

Moderator: mods

Hoe denk jij over de frustraties van Koeman?

Begrijpelijk, hij raakt steeds de beste spelers kwijt.
9
35%
Onzin, had hij maar beter moeten inkopen.
10
38%
Onzin, dat wist hij van tevoren.
5
19%
Begrijpelijk, Koeman hoort bij een grotere club dan Ajax thuis.
2
8%
 
Totaal aantal stemmen: 26

Kramer
Berichten: 153
Lid geworden op: ma apr 03, 2006 2:32 pm
Locatie: Naarden

Bericht door Kramer » do sep 07, 2006 9:29 pm

Bertje schreef:Welk succes van Adriaanse?
sorry was ff met mijn hoofd ergens anders toen ik dat schreef, ik bedoelde het team van adriaanse

Kramer
Berichten: 153
Lid geworden op: ma apr 03, 2006 2:32 pm
Locatie: Naarden

Bericht door Kramer » do sep 07, 2006 9:32 pm

Kowalczyk schreef:
Kramer schreef:Mmm, aan de ene kant zie ik wel wat in je verhaal, aan de andere kant zou je kunnen zeggen dat hij misschien wat geleerd heeft van zijn Ajax tijd?
Dat zou kunnen. Sterker nog: dat moet haast wel.

Maar het feit blijft dat Koeman geen 'bouwer' is, maar een trainer die met 'kant-en-klare' sterren moet werken. daar zou hij best eens heel goed in kunnen zijn, want hij is niet te bang om impopulaire beslissingen te nemen en neemt zijn besluiten zonder aanziens des persoons. Dat is óók een kwaliteit. Ik denk dat hij best het respect van een selectie kan afdwingen bij, pakweg, Barcelona.

Maa hij mist de menselijke kwaliteiten om jonge talenten, met al hun gebreken en wisselvalligheden, te ontwikkelen, beter te maken en het gevoel te geven dat er vertrouwen in ze is.

Gullit heeft hetzelfde probleem. Koeman en Gullit zijn - in tegenstelling tot bijvoorbeeld Van Basten - eigenlijk Zuid-Europese denkers geworden, in hun tijd bij respecievelijk Barcelona en AC Milan. Ze zijn er van overtuigd geraakt dat de dingen dáár gaan zoals ze horen - en dat hebben ze geprobeerd te vertalen naar, respectievelijk, Ajax en Feyenoord, waar ze echter te maken hadden met wisselvallige, jonge selecties die nou niet bepaald top waren.

Bij Ajax zijn sommige spelers zó jong dat de training nog een halve les lichamelijke opvoeding is: ze zijn fysiek soms nog niet eens volgroeid, laat staan mentaal en tactisch. Koemans grootste fout is dat hij dát niet erkend heeft. Hij heeft eigenlijk niets met jongens als Van der Vaart, Heitinga, De Jong en Pienaar gedaan, waardoor ze zijn blijven steken en zich na verloop van tijd verwaarloosd zijn gaan voelen.

De trainingen van Ronald Koeman waren altijd hetzelfde: warming-up, lopen, oefeningen met bal (voorzetten-afronden) en daarna een partij. Anderhalf uur en klaar. 's Middags vrij.

Dat kun je doen bij Milan of Barcelona, als de selectie eenmaal afgetraind en 'op toeren' is. Bij Ajax niet - en nee, bij PSV ook niet. Ik denk écht dat Afellay en Aissati een vergelijkbare stagnatie in hun ontwikkeling gaan krijgen als Van der Vaart, De Jong, Heitinga en Pienaar.

K.
Mee eens, al vind ik Koeman wel een wat betere coach dan Ruud Gullit. Ik herinner me die reclames nog...Nu zjin ze daar wel wat minder brutaler :D .

Gebruikersavatar
Daily Blind
Berichten: 13388
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 10:23 am

Bericht door Daily Blind » vr sep 08, 2006 8:40 am

Kowalczyk schreef:
Kramer schreef:Mmm, aan de ene kant zie ik wel wat in je verhaal, aan de andere kant zou je kunnen zeggen dat hij misschien wat geleerd heeft van zijn Ajax tijd?
Dat zou kunnen. Sterker nog: dat moet haast wel.

Maar het feit blijft dat Koeman geen 'bouwer' is, maar een trainer die met 'kant-en-klare' sterren moet werken. daar zou hij best eens heel goed in kunnen zijn, want hij is niet te bang om impopulaire beslissingen te nemen en neemt zijn besluiten zonder aanziens des persoons. Dat is óók een kwaliteit. Ik denk dat hij best het respect van een selectie kan afdwingen bij, pakweg, Barcelona.

Maa hij mist de menselijke kwaliteiten om jonge talenten, met al hun gebreken en wisselvalligheden, te ontwikkelen, beter te maken en het gevoel te geven dat er vertrouwen in ze is.

Gullit heeft hetzelfde probleem. Koeman en Gullit zijn - in tegenstelling tot bijvoorbeeld Van Basten - eigenlijk Zuid-Europese denkers geworden, in hun tijd bij respecievelijk Barcelona en AC Milan. Ze zijn er van overtuigd geraakt dat de dingen dáár gaan zoals ze horen - en dat hebben ze geprobeerd te vertalen naar, respectievelijk, Ajax en Feyenoord, waar ze echter te maken hadden met wisselvallige, jonge selecties die nou niet bepaald top waren.

Bij Ajax zijn sommige spelers zó jong dat de training nog een halve les lichamelijke opvoeding is: ze zijn fysiek soms nog niet eens volgroeid, laat staan mentaal en tactisch. Koemans grootste fout is dat hij dát niet erkend heeft. Hij heeft eigenlijk niets met jongens als Van der Vaart, Heitinga, De Jong en Pienaar gedaan, waardoor ze zijn blijven steken en zich na verloop van tijd verwaarloosd zijn gaan voelen.

De trainingen van Ronald Koeman waren altijd hetzelfde: warming-up, lopen, oefeningen met bal (voorzetten-afronden) en daarna een partij. Anderhalf uur en klaar. 's Middags vrij.

Dat kun je doen bij Milan of Barcelona, als de selectie eenmaal afgetraind en 'op toeren' is. Bij Ajax niet - en nee, bij PSV ook niet. Ik denk écht dat Afellay en Aissati een vergelijkbare stagnatie in hun ontwikkeling gaan krijgen als Van der Vaart, De Jong, Heitinga en Pienaar.

K.
Er was afwisseling KO.. de voorzetten en afronden werden soms vervangen door kinderlijke pass trap vormen. ;)
Jeh bet echt gelijk het niveau van de training was van een heel laag niveau en je zag dat het ook irriteerde bij spelers. Ik heb nog nooit zovaak conflicten gezien en onvrede bij spelers als onder Koeman.

Gebruikersavatar
Nihad
Berichten: 13358
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 3:59 pm
Locatie: Den Haag

Bericht door Nihad » vr sep 08, 2006 9:16 am

Nee, Galasek altijd een 8 geven is de juiste manier van trainen. :X
“Please do not call me arrogant because what I say is true. I think I’m a special one.”

Gebruikersavatar
Kowalczyk
Moderator English Section
Berichten: 13845
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:54 pm
Locatie: AMSTERDAM
Contacteer:

Bericht door Kowalczyk » vr sep 08, 2006 9:30 am

Nihad schreef:Nee, Galasek altijd een 8 geven is de juiste manier van trainen. :X
Deze snap ik niet...

K.
Still alive...

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47918
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Bericht door peter » vr sep 08, 2006 10:11 am

Co gaf standaard Galasek een 8 bij besprekingen na wedstrijden, vandaar.

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » vr sep 08, 2006 10:12 am

Gaat over Adriaanse, die Galasek steevast een 8 of een 9 gaf voor een wedstrijd en de rest amper een voldoende.

ZsoG, ben je wel te spreken over de trainingen van Henk ten Cate?
Het stinkt aan alle kanten!

Kaboem
Berichten: 9210
Lid geworden op: za jul 29, 2006 10:36 am

Bericht door Kaboem » vr sep 08, 2006 10:13 am

Ik wel. Is 'gewoon' bedoeld als sneer naar Adriaanse, maar raakt kant noch wal.

Kaboem
Berichten: 9210
Lid geworden op: za jul 29, 2006 10:36 am

Bericht door Kaboem » vr sep 08, 2006 10:14 am

Drie maal raak.

LucaS
Berichten: 53565
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door LucaS » vr sep 08, 2006 10:25 am

Wat heeft punten toekennen in hemelsnaam te maken met de manier van trainen?
I think I lost my fucking headache

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47918
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Bericht door peter » vr sep 08, 2006 10:31 am

Zoals Ossegal al zegt, raakt dat kant nog wal.

Ik kan overigens niet oordelen over de trainingen. Ik weet wel dat spelers lyrisch waren/zijn over Henk ten Cate. De Nooijer (?) heeft dat ook nog eens onderstreept in een interview, onlangs.

Gebruikersavatar
Kowalczyk
Moderator English Section
Berichten: 13845
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:54 pm
Locatie: AMSTERDAM
Contacteer:

Bericht door Kowalczyk » vr sep 08, 2006 10:33 am

joey schreef:Gaat over Adriaanse, die Galasek steevast een 8 of een 9 gaf voor een wedstrijd en de rest amper een voldoende.
Ten eerste verdiende Galásek in die jaren ook bijna elke week een 8. De laatste twee seizoenen werd het snel minder, maar hij is jarenlang de olie tussen de tandwielen geweest bij Ajax.

Ten tweede: Nihad, wat heeft het waarderingscijfer dat Co Adriaanse na wedstrijden aan Galásek gaf, in vredesnaam te maken met mijn oordeel over de trainingen van Ronald Koeman...?

Ik snap je hele punt niet.
ZsoG, ben je wel te spreken over de trainingen van Henk ten Cate?
Ik wel. Ik heb er één in zijn geheel gezien, en nog wat impressies of live-trainingsbeelden op AT5 en je ziet dat er iets veranderd is. Je ziet dat de trainingen zijn afgestemd op de wedstrijd van een dag ervoor (is de stemming blij of teleurgesteld?). De trainingen hebben vaak een 'thema' (toen ik stond te kijken was dat: hard inspelen): er wordt gericht en specifiek gewerkt aan een onderdeel van het Ajax-voetbal. Er wordt veel gelachen, soms worden de zinnen even verzet met een ongebruikelijke spelvorm en - heel belangrijk - de drie trainers nemen voortdurend jongens apart. Dan zie je ze even praten, soms serieus, soms een geintje. Soms gaat er even een arm om een schouder; soms wordt er een hartig woordje gewisseld.

En de assistenten (Spijkerman en Groenendijk) leveren véél meer wezenlijke, positieve en individuele bijdragen dan Krol en Van der Lem, destijds.

Dus ja: ik zie dat Ten Cate als trainer een absolute klasbak is. Absoluut. En dat gaat zich terugbetalen in beter voetbal. Kan niet anders.

K.
Still alive...

Gebruikersavatar
Daily Blind
Berichten: 13388
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 10:23 am

Bericht door Daily Blind » vr sep 08, 2006 11:14 am

joey schreef:Gaat over Adriaanse, die Galasek steevast een 8 of een 9 gaf voor een wedstrijd en de rest amper een voldoende.

ZsoG, ben je wel te spreken over de trainingen van Henk ten Cate?
Ja absoluut.
De trainingen zijn nu gebasseerd met het beter maken van spelers als individu en als collega's waardoor het team steeds meer komt te staan. Ik zie nu veel meer een team staan op het trainingsveld dan de afgelopen jaren er heeft gestaan.

En dit is de basis waardoor de trainingen die er zijn om het voetbaltechnische en tactische in de groep omhoog wroden gebracht.

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » vr sep 08, 2006 11:36 am

Goed om te lezen, dat stemt hoopvol. :cheer:

Van der Lem is me meer tegengevallen dan Blind. Van Blind verwachtte ik niet veel, maar ik had gehoopt dat Van der Lem een goede bijdrage zou leveren, hij had tenslotte met Van Gaal gewerkt. Maar blijkbaar is hij het type dat scherp gehouden moet worden. :sad:

Die training van Spijkerman tijdens de Open Dag zag er goed uit. Misschien heeft die man toch kwaliteiten? ;)
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
Daily Blind
Berichten: 13388
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 10:23 am

Bericht door Daily Blind » vr sep 08, 2006 11:50 am

Al het goede komt uit het oosten he ;)

Gebruikersavatar
Harm
Berichten: 15075
Lid geworden op: wo apr 28, 2004 5:23 pm

Bericht door Harm » vr sep 08, 2006 12:24 pm

Kowalczyk schreef:Bij Ajax zijn sommige spelers zó jong dat de training nog een halve les lichamelijke opvoeding is: ze zijn fysiek soms nog niet eens volgroeid, laat staan mentaal en tactisch. Koemans grootste fout is dat hij dát niet erkend heeft. Hij heeft eigenlijk niets met jongens als Van der Vaart, Heitinga, De Jong en Pienaar gedaan, waardoor ze zijn blijven steken en zich na verloop van tijd verwaarloosd zijn gaan voelen.
In mijn ogen is dat ook niet allemaal op het bordje van Koeman te leggen. Ik kan me een interview herinneren waarin Heitinga zei dat hij tijdens zijn langdurige blessure zoveel in het krachthonk gewerkt had en dat hij daar veel sterker van is geworden. Toen hij fit was, is hij er mee gestopt omdat het geen onderdeel uitmaakte van de trainingen...

Je mag toch ook wel een beetje eigen initiatief van spelers verwachten dat wanneer ze merken dat ze baat hebben bij fitness, dat ze dit in hun (ongetwijfeld spaarzame) vrije tijd oppakken.

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Bericht door Bert » vr sep 08, 2006 12:41 pm

Je mag ook verwachten dat als dat eigen initiatief er niet is dat de speler in kwestie gecorrigeerd wordt.

Gebruikersavatar
Harm
Berichten: 15075
Lid geworden op: wo apr 28, 2004 5:23 pm

Bericht door Harm » vr sep 08, 2006 12:48 pm

Bertje schreef:Je mag ook verwachten dat als dat eigen initiatief er niet is dat de speler in kwestie gecorrigeerd wordt.
Maar dat kun je de medische staf net zo goed aanrekenen. Of zelfs medespelers.

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Bericht door Bert » vr sep 08, 2006 12:49 pm

De eindverantwoordelijkheid lag bij Koeman.

Gebruikersavatar
Harm
Berichten: 15075
Lid geworden op: wo apr 28, 2004 5:23 pm

Bericht door Harm » vr sep 08, 2006 1:07 pm

Nee, hoor.

Er staan ook nog mensen boven Koeman. En je kunt mensen niet verplichten om in hun vrije tijd te gaan sporten. Het zegt gewoon iets over de mentaliteit dat ze het blijkbaar niet op konden brengen.

Gebruikersavatar
Marco
AT EC 2004 winner
Berichten: 3751
Lid geworden op: za okt 11, 2003 12:16 pm

Bericht door Marco » vr sep 08, 2006 1:15 pm

Ye' Mighty Oak schreef:
Kowalczyk schreef:Bij Ajax zijn sommige spelers zó jong dat de training nog een halve les lichamelijke opvoeding is: ze zijn fysiek soms nog niet eens volgroeid, laat staan mentaal en tactisch. (...)
(...)
Je mag toch ook wel een beetje eigen initiatief van spelers verwachten dat wanneer ze merken dat ze baat hebben bij fitness, dat ze dit in hun (ongetwijfeld spaarzame) vrije tijd oppakken.
Ik heb liever dat de club hiervoor programma's ontwikkeld. Niemand zit te wachten op die watjes, maar dat geldt ook voor overbelaste hobbyisten. Het initiatief zou moeten komen van de technische + medische staf.
Avoir, Adieu, Goodnight.. I'm Too Wrong, To Get Right.

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » vr sep 08, 2006 1:27 pm

Ik heb begrepen dat KJH traint met een Troy Douglas, en dat Laurens Ebben binnenkort gaat kijken. Volgens mij ging niemand vorig jaar kijken in Delft, waar Babel bijlessen volgde.

Ajax moet openstaan voor verbetering. Als de spelers aangeven dat ze iets missen, doe er dan iets mee.
Het stinkt aan alle kanten!

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Bericht door Bert » vr sep 08, 2006 1:34 pm

Er was toch sprake van dat Ajax een samenwerkingsverband aan zou gaan met die school in Delft? En Ajax wilde ook die Kronshorst hebben.

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » vr sep 08, 2006 1:37 pm

Het zegt iets over het niveau van de technische staf (en de trainers in het algemeen bij Ajax) als een speler van het eerste zijn balaanname gaat oefenen bij een trainer buiten de club. :X

Ajax moet alles bieden, de beste mensen hebben.
Het stinkt aan alle kanten!

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Bericht door Bert » vr sep 08, 2006 1:37 pm

Mee eens, hoor.

Plaats reactie